20 تا از بهترین کاکتوس های آپارتمانی برای نگهداری در خانه

بهترین کاکتوس های آپارتمانی
۵ مارس ۲۰۲۳
20 تا از بهترین کاکتوس های آپارتمانی برای نگهداری در خانه

گیاه کاکتوس با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، طرفداران زیادی پیدا کرده است.  این گیاه تحت شرایط طاقت فرسا به حیات خود ادامه می‌دهد و در اصطلاح جزو گیاهان جان سخت محسوب می‌شود. از این رو نگهداری گل کاکتوس بسیار ساده است. از سوی دیگر قرار دادن کاکتوس در خانه جلوه خاصی به دکوراسیون می‌بخشد و جذابیت خانه را دوچندان می‌کند. اگر شما هم به نگهداری گل و گیاه در خانه علاقه‌مند هستید، احتمالا آشنایی با بهترین کاکتوس های آپارتمانی برای‌تان جالب خواهد بود. در ادامه به معرفی نمونه‌هایی از بهترین گیاه کاکتوس می‌پردازیم.

کاکتوس چیست

کاکتوس گیاهی از تیره کاکتوسان بوده که در دسته‌ی گیاهان گوشتی و خاردار طبقه‌بندی می‌شود. این گیاه از تنوع بسیار زیادی برخوردار است، جالب این که تاکنون 1750 گونه از انواع کاکتوس شناسایی شده. دولپه‌ای‌های گلبرگ جدا نسبت به کم آبی و خشکی بسیار مقاوم هستند. شیوه کار آن‌ها بسیار ساده است، در فصول مرطوب آب را ذخیره می‌کنند تا در زمان‌های خشک و گرم از همین آب استفاده نمایند. بد نیست بدانید کاکتوس‌ها در 4 طبقه مختلف دسته بندی می‌شوند:

  • کاکتوس‌های گل سرخی
  • کاکتوس‌های انجیری وار
  • کاکتوس‌های بالشتی
  • کاکتوس واران

قاره آمریکا را باید زادگاه بهترین کاکتوس دنیا دانست. در بسیاری از مناطق شمالی، مرکزی و جنوبی قاره این گیاه رشد می‌کند و جزو گیاهان بومی منطقه محسوب می‌شود. این درحالی است که کاکتوس در قاره‌های دیگر کمتر دیده می‌شود. برخی از انواع کاکتوس در قاره آفریقا نیز یافته می‌شوند، با این حال در آسیا و سایر نقاط دنیا احتمال مشاهده چنین گیاهی در طبیعت بسیار نادر است.

با تمام تفاسیر کاکتوس‌های آپارتمانی در تمام دنیا، از جمله ایران، پیدا می‌شوند. بهترین کاکتوس های آپارتمانی کدام‌ها هستند؟ اگر شما هم به گیاهان علاقه مند هستید، احتمالا این مورد سوال شما نیز باشد. در ادامه به معرفی انواع این گیاه پرطرفدار می‌پردازیم.

مدل های مختلف کاکتوس

اگر در جستجوی خرید بهترین انواع کاکتوس هستید، باید قبل از هرکاری با آن‌ها آشنا شوید. به این ترتیب می‌توان انتخاب بهتری در زمان خرید انجام داد. علاوه‌بر طبقه بندی کاکتوس‌ها، که پیشتر به آن اشاره شد، این گیاه در دسته‌های مختلف عرضه می‌شوند. اجازه دهید برخی از این دسته بندی‌ها را با هم مرور کنیم:

  • کاکتوس بدون تیغ
  • کاکتوس گوشتی
  • کاکتوس گلدار
  • کاکتوس دراز
  • کاکتوس گرانقیمت
  • کاکتوس گرد
  • ...

انتخاب هر کدام به سلیقه و البته دکور خانه شما بستگی دارد. به عنوان مثال کاکتوس‌های دراز شاید برای خانه‌های نقلی و کوچک چندان مناسب نباشند.

20 تا از انواع بهترین کاکتوس های آپارتمانی برای نگهداری در خانه

اکنون به مهمترین بخش از مقاله می‌رسیم. جایی که قرار است 20 مورد از بهترین کاکتوس‌ها برای خانه و آپارتمان شما معرفی شوند. در ادامه ضمن معرفی هر مدل، عکس بهترین کاکتوس ها را ارائه می‌کنیم تا علاوه بر شناخت گیاه، درک بهتری از ظاهر آن داشته باشید. بیایید این گیاهان جذاب را بشناسیم.

کاکتوس اپونتیا

یک مدل کاکتوس آپارتمانی پرطرفدار اپونتیا نام دارد. این گیاه با نام‌های دیگری نظیر انجیر تیغی، انجیر هندی و یا زبان مادر شوهر نیز شناخته می‌شود. برگ‌های این مدل براق و درخشان هستند، برگ‌هایی که شباهت زیادی به راکت داشته و روی یکدیگر رشد می‌کنند. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، اپونتیا جزو کاکتوس‌های گلدار است، البته برای گلدهی باید در معرض تابش نور مستقیم قرار بگیرد. اگر آن را در داخل گلدان و در محیط خانه نگهداری می‌کنید، زهکشی گلدان را فراموش نکنید، چرا که این گیاه باید بتواند آب اضافی را پس دهد.

کاکتوس اپونتیا

کاکتوس خیاری

یکی دیگر از انواع بهترین کاکتوس های آپارتمانی کاکتوس خیاری نام دارد. کاکتوس‌های خیاری، همانطور که از نامشان مشخص است، بدنه‌ای باریک و نسبتا دراز دارند. این گیاهان بعضا شامل گل‌های ریز هستند، در حالی که بسیاری از آن‌ها نیز فاقد گل می‌باشند. کاکتوس‌های خیاری برخلاف ساقه سبک، ریشه‌ی تنومندی دارند. اگر می‌خواهید برای خانه خود یک گیاه کاکتوس انتخاب کنید، خیاری‌ها نیز به شما پیشنهاد می‌شود.

کاکتوس خیاری

کاکتوس افوربیا

افوربیا یکی دیگر از انواع گیاهان آپارتمانی است که به عنوان یک کاکتوس بلند شناخته می‌شود. این گیاه بیشتر در بیابان‌های خشک آفریقا رشد می‌کند، با این حال در بسیاری از نقاط دنیا نیز یافته می‌شود. اگرچه مدل‌های متفاوتی از افوربیا وجود دارد، اما همگی نسبتا به یکدیگر شباهت دارند. بدنه‌ای دراز که می‌تواند تا 12 متر رشد کند. البته رشد این گیاه در محیط خانه نهایتا به 2 متر محدود می شود. جالب است بدانید افوربیا به شدت عاشق نور می‌باشد، بنابراین بهتر است آن را در معرض تابش نور آفتاب قرار دهید.

کاکتوس افوربیا

کاکتوس اچینو (اچینوپسیس)

اگر به دنبال یافتن بهترین گل کاکتوس هستید، اچینو می‌تواند شما را تحت تاثیر قرار دهد. نکته جالب توجه در ظاهر این گیاه آروئل‌های کروی شکلی هستند که در نهایت منجر به ایجاد یک ظاهر کروی مانند می‌شوند. هر آروئل از چند خار تشکیل می‌شود. نگاهی دقیق به این گیاه زیبایی هرچه بیشتر آن را نمایان می‌کند. پرزهای زیادی روی این مدل وجود دارد که آن را منحصر به فردتر کرده است. نور، سرما و اشعه خورشید، هیچ تفاوتی ندارد، چرا که اچینو در برابر آن‌ها مقاومت بالایی نشان می‌دهد. پیشنهاد می‌کنم با خرید اچینو گلخانه خود را زیباتر کنید.

کاکتوس اچینو

کاکتوس اشک تمساح

در معرفی بهترین کاکتوس آپارتمانی شما را با یکی از عجیب‌ترین کاکتوس‌ها آشنا می‌کنیم: اشک تمساح. اگرچه بسیاری از افراد این گیاه را با نام اشک تمساح می‌شناسند، اما نام‌های دیگری نظیر بریوفیلوم، مادر هزار فرزند، اشک زلیخا یا کاکتوس زنده زا نیز برای نامگذاری آن رایج است. کاکتوس اشک تمساح برخلاف ظاهر عجیب خود، نگهداری و تکثیر بسیار ساده‌ای دارد. کافی است یک شاخه از آن را بریده و در باغچه یا گلدان بکارید تا گیاه جدیدی از آن رشد کند. اگر به گل‌های عجیب و غریب علاقه دارید، این مدل می‌تواند نمای خانه را تغییر دهد.

کاکتوس اشک تمساح

کاکتوس پرسیکا

پرسیکا یکی از کاکتوس‌هایی است که شباهت‌های چندانی با مدل‌های دیگر ندارد. برخلاف سایر انواع کاکتوس که فاقد برگ و ساقه نازک می‌باشند، این گیاه برگ‌های زیبایی روی ساقه خود دارد. پرسیکا از بیش از 15 گونه مختلف برخوردار است که هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند. برخی از گونه‌ها گل می‌دهند، برخی بیشتر شبیه به درختچه هستند و گونه‌ای دیگر شباهت زیادی به گل سرخ یا گل رز دارند. در شرایطی این گیاه قابلیت رشد 2 تا 3 متر را نیز دارد.

کاکتوس پرسیکا

کاکتوس سیلندریکا

از جمله بهترین کاکتوس های آپارتمانی باید به کاکتوس سیلندریکا اشاره کرد. همانطور که توضیح دادیم، یکی از زیباترین و بهترین مدل‌های کاکتوس مربوط به خانواده اپونتیا می‌باشد. سیلندریکا از جمله اعضای این خانواده است که گل‌های زیبایی دارد. مانند اکثر اپونتیاها، سیلندریکا نیز از گل‌های ریزی در بالای شاخه بهره می‌برد، گل‌هایی که معمولا قرمز رنگ هستند. اگر می‌خواهید این گیاه رشد خوبی داشته باشد، باید اجازه دهید روزی 3 تا 4 ساعت نور دریافت کند، در غیر این صورت رشد آن مطلوب نخواهد بود.

کاکتوس سندریکا

کاکتوس پیوت

پیوت یکی از بهترین کاکتوس های خانگی است که قطعا علاقه مندان به گل و گیاه با آن آشنایی دارند. این کاکتوس رشد کمی دارد اما به شدت زیبا و خاص است. بسیاری از افراد پیوت را در دسته کاکتوس‌های کلکسیونی قرار می‌دهند. نام دیگر پیوت لوفوفورا است که بسیاری با این نام آن را می‌شناسند. جالب این که این گیاه از یک ماده روانگردان برخوردار بوده، ماده‌ای که در بسیاری از مراسم مذهبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاکتوس پیوت

کاکتوس انجل وینگز (بال‎های فرشته)

اگر در جستجوی یک کاکتوس هستید که هم گل داشته باشد، هم میوه انجل وینگز را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این گیاه از گل‌های زرد رنگی بهره می‌برد که با گذشت زمان جای خود را به گل‌هایی قرمز رنگ می‌دهد. اگر نور کافی به گیاه بتابد، میوه‌ها نیز فرصت رشد پیدا می‌کنند. ناگفته نماد این گل تا 180 سانتی متر نیز رشد می‌کند، با این حال این در ایده آل ترین شرایط است. در خانه میزان رشد این گیاه به مراتب کمتر خواهد بود.

کاکتوس بال های فرشته

کاکتوس دم موشی

زمانی که از بهترین کاکتوس های آپارتمانی صحبت می‌کنیم، کاکتوس دم موشی انکار ناپذیر است. این گیاه به دلیل گلهای خوشرنگ و صورتی طرفداران زیادی پیدا کرده است. از سویی نگهداری از این کاکتوس بسیار راحت است. اگر کمی به شکل ظاهری این گیاه توجه کنید، به دلیل نامگذاری آن پی می‌برید. شاخه‌ها شبیه به دم موش هستند. البته بسیاری آن را کاکتوس ماری می‌نامند. در بهترین حالت دم موشی قادر است تا 120 سانتی متر رشد کند. باز هم تکرار می‌کنیم که ویژگی بارز این مدل گل‌‎های صورتی رنگ آن است، گل‌هایی که در نهایت به میوه تبدیل می‌شوند.

کاکتوس دم موشی

کاکتوس افریکن میلک تری (کاکتوس درخت شیر آفریقایی)

افریکن میلک تری یکی از زیباترین کاکتوس‌های دنیا است، بنابراین در لیست بهترین کاکتوس های جهان جایگاه ویژه‌ای دارد. جالب است بدانید این گیاه در دسته کاکتوس‌های افوربیا قرار دارد، گیاهانی که پیشتر نیز به آن اشاره شد. با این حال به دلیل زیبایی بی نظیر خود به عنوان یک گزینه جداگانه مطرح شده است. نامگذاری این گیاه در نوع خود جالب است، شیره داخلی آن باعث شده این کاکتوس به درخت شیر مشهور شود، اما زادگاه آن به آفریقا بازمی‌گردد، به همین دلیل به آن درخت شیر آفریقایی می‌گویند. این گیاه با رنگ‌های قرمز و سبز موجود است.

کاکتوس شیر افریقایی

کاکتوس ساگوارو

ساگوارو نماد اصلی کاکتوس محسوب می‌شود. اگر فیلم‌های هالیوودی و آمریکایی وسترن را دیده باشید، احتمالا این گیاهان را نیز دیده‌اید. کاکتوس‌هایی غول پیکر که بلندی آن‌ها به بیش از چندین متر نیز می‌رسد. البته قرار نیست چنین گیاهان بزرگی را در خانه نگهداری کنید، چرا که می‌توانید نمونه‌های کوچک آن را خریداری کرده و در خانه نگهداری نمایید. ساگوارو قادر است بیش از 250 سال زندگی کند.

کاکتوس ساگوارو

کاکتوس بانوی پیر (Mammillaria hahniana)

بانوی پیر یا مامیلاریا هانیانا یکی از انواع کاکتوس است که ظاهر بسیار جذابی دارد. یک کاکتوس کروی با سطح پوشیده شده از خار که حدود 50 تا 60 سانت هم رشد می‌کند. اگر عاشق کاکتوس‌های مینیاتوری هستید، این گیاه می‌تواند با استقبال شما مواجه شود. بانوی پیر یا اولد لیدی یکی از گزینه‌های پرطرفدار در نمایشگاه‌ها و مراکز مختلف است. این گیاه نیز همانند سایر کاکتوس‌ها برای رشد نیاز به نور کافی دارد. اولد لیدی را نیز باید به لیست بهترین کاکتوس های آپارتمانی اضافه کرد.

کاکتوس بانوی پیر

کاکتوس آستروفیتوم (ستاره ای)

در میان بهترین کاکتوس های دنیا نام آستروفیتوم می‌درخشد. گیاهی که به دلیل ظاهر خاص خود و البته گل‌های زیبایی که دارد، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. انواع آستروفیتوم با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، می‌تواند متفاوت باشد. برخی از گونه‌ها خالدار هستند، برخی دیگر به صورت ستونی رشد می‌کنند و ... . اگر به دنبال یک کاکتوس خاص هستید، خرید این مدل برای شما مناسب است.

کاکتوس ستاره ای

کاکتوس خمره‏‌ای

کاکتوس بشکه‌ای یا خمره‌ای دسته‌ای از کاکتوس‌های کروی بوده که سطح آن پر از خار است. این گیاه یکی از متداول‌ترین کاکتوس‌های خانگی بوده، به طوری بسیاری از افراد از این نوع در خانه خود نگهداری می‌کنند. مدل‌های بشکه‌ای بسیار کوچک و ساده هستند، با این حال یکی از دوست داشتنی‌ترین انواع کاکتوس به شمار می‌روند. بنابراین بیراهه نیست آن‌ها را در میان بهترین کاکتوس های آپارتمانی قرار دهیم.

کاکتوس خمره

کاکتوس چانه

ژیمنوکالیسم یا همان کاکتوس چانه بهترین نوع کاکتوس است، به همین دلیل به آن کاکتوس ماه نیز گفته می‌شود. جالب‌تر این که بسیاری از افراد به این گیاه کلاه قرمز هم می‌گویند. گل‌های این گیاه هیچ پرزی ندارند، موضوعی که جذابیت این کاکتوس را دوچندان کرده‌اند. اگر طرفدار گیاهان سلطنتی هستید، جای این مدل در گلخانه شما خالی است. کاکتوس‌هایی که به معنی واقعی کلمه زیبا هستند.

کاکتوس چانه

کاکتوس ملکه شب

این کاکتوس از جمله کاکتوس های بسیار زیبا و گلدار است که به کاکتوس ارکیده نیز معروف است زیرا که گل هایی بزرگ و به شکل ارکیده دارد و همچنین معطر است. گل های این نوع کاکتوس فقط در شب باز می شوند. این نوع کاکتوس مقداری سایه دوست هستند و نیاز به آب زیاد ندارند. برای همین می توان گفت این کاکتوس در دسته بهترین کاکتوس های آپارتمانی با نگهداری آسان قرار می گیرد.

کاکتوس ارکیده

کاکتوس پاخی سرئوس

پاخی سرئوس نیز یکی دیگر از بهترین نوع کاکتوس برای خانه است که دارای ظاهر لاغر و دراز می‌باشد. این گیاه هیچ شاخه و انشعابی ندارد و مستقیم در جهت بالا رشد می‌کند. در طبیعت این گیاه تا 15 متر نیز رشد می‌کند، اما به مانند بسیاری از کاکتوس‌ها در خانه تنها به ارتفاع 4 متری می‌رسد. بهتر است پاخی سرئوس در تابستان زیر آفتاب فیلتر شده باشد، اما در زمستان تحت تابش نور مستقیم قرار بگیرد. این گیاه نیز برای خانه و گلخانه بسیار مناسب به نظر می‌رسد.

پاخی سرئوس

کاکتوس اچینوسرئوس

در لیست بهترین کاکتوس های آپارتمانی با کاکتوس‌های اچینو مواجه شدیم. گیاهانی که با آروئل‌های کروی و سطح پوشیده از خار بسیار محبوب نیز هستند. تمایز اصلی سرئوس با مدل‌های اچینو در رنگ بندی ساقه است، رنگی که واقعا شگفت انگیز است و جلوه بی نظیری به گل می‌دهد. اگر به دنبال خرید اچینوکاکتوس هستید، دست نگهدارید. به نظر می‌رسد اچینو سرئوس بسیار زیباتر است.

کاکتوس اچینوسرئوس

کاکتوس ماه

کاکتوس ماه در واقع یک نوع کاکتوس جهش یافته به حساب می آید که از پیوند زدن و ترکیب دو نوع کاکتوس دیگر به وجود آمده است. معمولا این نوع از ترکیب کاکتوس سیکون و کاکتوس هیلوسروس( کاکتوس میوه اژدها) به وجود می آید. این کاکتوس ها از دو قسمت تشکیل شده اند، قسمت پایینی آن کاکتوس سبز رنگ میوه اژدها و بالای آن از نوع سیکون و به رنگ های زرد، نارنجی، صورتی و قرمز یافت می شود و این ترکیب رنگ عامل مهمی در جذابیت این نوع گل است.

کاکتوس ماه

بهترین کاکتوس برای تراریوم کدام است؟

شاید برای شما هم سوال باشد که تراریوم چیست؟ اگر سری به گل فروشی‌ها زده باشید، حتما با آن‌ها روبرو شده‌اید. تراریوم گلخانه‌های کوچکی هستند که در یک محیط شیشه‌ای ایجاد می‌شوند. محیطی که به صورت مینیاتوری یک محیط جذاب برای رشد گیاه به وجود می‌آورد. بهتر است بدانید هر گیاهی در این فضا قادر به رشد و شکوفایی نیست. اگر به دنبال ساخت تراریوم با کاکتوس هستید، باید از گیاهان خاصی استفاده کنید. اگر می‌خواهید بدانید کدام کاکتوس‌ها برای تراریوم مناسب هستند، به لیست زیر مراجعه کنید :

  • کاکتوس خرگوشی
  • کاکتوس غوره‌ای
  • کاکتوس کریسمس
  • کاکتوس هاورتیای گورخری
  • ...

کاکتوس تراریوم

انواع کاکتوس دراز کدامند؟

 حالا که با برخی از بهترین کاکتوس های آپارتمانی آشنا شدید، شاید علاقه مند باشید تا کاکتوس‌های دراز را شناسایی کنید. ضمن این که در مقاله با برخی از آن‌ها نظیر افوربیا آشنا شدید، اما در ادامه قصد داریم لیست کاملی از این کاکتوس‌ها ارائه دهیم. این گیاهان نسبت به باقی ارتفاع بیشتری داشته و قد بلندتری پیدا می‌کنند. بیایید برخی از آن‌ها را با هم مرور کنیم :

  • کاکتوس پاخی سرئوس
  • کاکتوس ساگوارو
  • کاکتوس مدادی
  • کاکتوس ارکید
  • کاکتوس افوربیا تریگونا
  • کاکتوس لوله‌ای
  • ...

کاکتوس های بلند

بهترین کاکتوس برای پرورش کدام است؟

همانطور که در مقاله بهترین کاکتوس های آپارتمانی نیز به آن اشاره کردیم، کاکتوس‌ها مقاومت بالایی دارند. به عبارتی اگر مدتی یادتان برود به آن‌ها آب بدهید، مشکلی برای‌شان ایجاد نمی‌شود. البته این به معنی بی توجهی کامل به گیاه نیست. از سویی اغلب کاکتوس ها به نور خورشید نیاز دارند، با این حال اگر گاهی تحت تابش نور ضعیف باشند، بعید است آسیب ببینند. بنابراین تقریبا تمام آن‌ها برای نگهداری در خانه کار ساده‌ای دارند. البته اگر به دنبال آسان‌ترین کاکتوس‌ها برای پرورش هستید، این چند گزینه را به شما پیشنهاد می‌دهیم :

  • کاکتوس دم موشی
  • کاکتوس آفریکن میلک تری
  • کاکتوس ساگوارو
  • کاکتوس بانوی پیر
  • کاکتوس کریسمس
  • کاکتوس خمره‌ای
  • ...

اگر عاشق گل و گیاه هستید و می‌خواهید یک گلخانه زیبا در خانه راه اندازی کنید، اگر به دنبال خرید گیاه آپارتمانی با راحت‌ترین شرایط برای رشد می‌گردید، اگر به دکوراسیون خانه اهمیت قائل هستید و می‌خواهید با خرید گل دکور خانه را متحول کنید .... در هر صورت کاکتوس‌ها می‌توانند انتظارات شما را برآورده کنند. گیاهانی که با خارهای زیاد و شکل‌های متفاوت طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده‌اند.

در این مقاله گلفروشی آنلاین گل بازار سعی کردیم به معرفی بهترین کاکتوس های آپارتمانی بپردازیم. کاکتوس‌هایی که در خانه و آپارتمان به راحتی نگهداری شده و به سادگی رشد می‌کنند. در این میان ضمن معرفی انواع کاکتوس با عکس شما را با شکل ظاهری هر گیاه نیز آشنا کردیم. به این ترتیب علاوه بر آشنایی اولیه با انواع گیاهان کاکتوس، اطلاعات کاملی درباره شکل ظاهری هر یک بدست آوردید. اکنون می‌توانید با استفاده از سلیقه و البته ویژگی‌های خاص هر مدل اقدام به خرید بهترین کاکتوس کنید. همچنین با تهیه بهترین بذر کاکتوس می‌توانید کاشتن کاکتوس را آغاز نمایید. فراموش نکنید اگر چه کاکتوس‌ها در سخت‌ترین شرایط رشد می‌کنند، اما به هرحال نیاز به مراقبت دارند. بنابراین برای رشد این گیاهان باید وقت و انرژی کافی به خرج داده و به خوبی آنها را پرورش دهید.

Related posts
توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found