آموزش روش تکثیر گل پدیلانتوس در منزل

تکثیر گل پدیلانتوس
۲۴ آوریل ۲۰۲۳
آموزش روش تکثیر گل پدیلانتوس در منزل

تکثیر انواع گیاه آپارتمانی و یا نگهداری آن ها در خانه یکی از لذت بخش ترین تفریحاتی است که جسم، روح و روان تاثیر مثبت دارد. یکی از گل هایی که می توان به راحتی در منزل تکثیر کرد و پرورش داد گل پدیلانتوس است. این گل علاوه بر نگهداری آسانی که دارد بسیار جذاب و زیبا نیز هست. برگ های سبز با لبه های ابلق، ساقه های زیگزاگی بسیار جذاب و خیره کننده زیبایی است که شما با خرید گل پدیلانتوس و یا پرورش این گل شاهد خواهید بود. روش تکثیرگل پدیلانتوس به اندازه نگهداری گیاه پدیلانتوس ساده و راحت است. در این مقاله با بهترین روش های تکثیر پدیلانتوس آشنا خواهید شد تا به آسانی بتوانید یک گل زیبا و سالم را در خانه پرورش دهید.

درباره گل پدیلانتوس

گیاه پدیلانتوس که به خاطر شکل ظاهری ساقه های زیگزاگی آن به نام ستون فقرات شیطان نیز شناخته می شود، یک ساکولنت از خانواده افوربیا و بومی مناطق گرمسیری آمریکای شمالی و جنوبی از جمله فلوریدا، مکزیک و کارائیب است. برگ های گیاه پدیلانتوس کوچک، باریک و سبز رنگ هستند و به صورت خوشه ای در امتداد ساقه ها رشد می کنند. این گیاه گل هایی به رنگ قرمز، لوله ای و کوچک تولید می کند. اما آنچه باعث جذابیت این گیاه شده است ساقه های زیگزاگی با برگ های سبز با حاشیه  های تا حدودی کرمی آن است. روش نگهداری از پدیلانتوس آسان است. از آن جایی که این گیاه یک ساکولنت است پس نیاز به آبیاری زیاد و مداوم ندارد. همچنین یک نور مستقیم می تواند برای این گیاه کافی باشد. شیره این گیاه سمی است و در تماس با پوست ممکن است باعث التهاب و سوزش شود. به طور کلی گیاه ستون فقرات شیطان یک ساکولنت بسیار جذاب و زیبا با نگهداری آسان است که می تواند مناسب برای نگهداری در فضای خانه و یا محیط های اداری باشد.

روش تکثیر پدیلانتوس

انواع روش های تکثیر پدیلانتوس

روش تکثیر گیاه پدیلانتوس بسیار آسان است. برای تکثیر گل پدیلانتوس فقط 2 روش وجود دارد که می تواند به راحتی یک گیاه جدید از آن را در خانه پرورش داد. این دو روش شامل تکثیر گل پدیلانتوس از طریق قلمه زدن و بذر آن است. برخلاف برخی گیاهان مانند دیگر ساکولنت ها، امکان تکثیر گل پدیلانتوس با برگ وجود ندارد زیرا که این گیاه نمی تواند از طریق برگ های خود ریشه زایی را انجام دهد.

در ادامه مقاله به بررسی هر دو روش تکثیر گل پدیلانتوس خواهیم پرداخت:

تکثیر گل پدیلانتوس به روش قلمه زدن

تکثیر قلمه پدیلانتوس در خاک

این روش تکثیر پدیلانتوس مرسوم ترین و بهترین روش است که به صورت مرحله به مرحله به نحوه انجام آن خواهیم پرداخت.

  1. در ابتدا یک ساقه کاملا سالم از گیاه را انتخاب کنید که طولی حدود 10 تا 15 سانتی متر(4-6 اینچ) داشته باشد.
  2. با یک قیچی و یا چاقوی کاملا تمیز ساقه ی انتخاب شده را با زاویه 45 درجه درست در یک گره از ساقه برش بزنید تا ساقه کاملا جدا شود.
  3. برگ های پایینی را از ساقه جدا کنید و فقط چند برگ در قسمت بالایی باقی بگذارید. جدا کردن برگ های اضافی باعث می شود انرژی بیشتری صرف ریشه زایی قلمه شود.
  4. انتهای ساقه بریده را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید تا سریع تر بتوانید شاهد ریشه زایی قلمه باشید.
  5. قلمه را در گلدانی پر از مخلوط گلدانی با زهکشی خوب بکارید.
  6. خاک را به خوبی آبیاری کنید و گلدان را در مکانی گرم و روشن اما به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.
  7. خاک را مرطوب نگهدارید اما نه بیش از حد! همچنین از خشک شدن کامل خاک خود داری کنید.
  8. پس از چند هفته قلمه شروع به رشد ریشه می کند. هنگامی که گیاه جدید به اندازه کافی رشد کرد، می توانید آن را در گلدان بزرگتر بکارید.

قلمه زدن پدیلانتوس

تکثیر پدیلانتوس در آب

روش تکثیر پدیلانتوس در آب نیز مشابه روش تکثیر در خاک است با این تفاوت که پس از مرحله جدا کردن برگ های اضافی کافی است آن را در یک لیوان و یا ظرف استوانه ای شیشه ای قرار دهید تا پس از 20 تا 30 روز شاهد ریشه زدن آن باشید. هرچند که روش تکثیر پدیلانتوس درآب یکی از راه های تکثیر این گیاه است اما نمی توان خوش بینانه به نتیجه آن اعتماد کرد زیرا که ساقه های این گیاه زیاد برای رشد در آب سازگار نیست و بعید است بتوانید در این حالت شاهد ریشه ها از قلمه باشید. اما اگر خوش شانس باشید پس از طی زمان ذکر شده شاید بتوانید ریشه های آن را مشاهده کنید. با این تفاسیر می تواند گفت در روش تکثیر پدیلانتوس از طریقه قلمه زدن بهترین راه کاشت قلمه در خاک است.

تکثیر گل پدیلانتوس از طریق بذر

شما می توانید از طریق کاشت بذر نیز شاهد تکثیر گیاه پدیلانتوس باشید. با این تفاوت که ممکن است زمان بیشتری برای این روش تکثیر نیاز داشته باشید. اگر صبر زیادی دارید می توانید از این روش برای کاشت گیاه پدیلانتوس استفاده کنید. در ابتدا بذر های خوب و سالمی تهیه کنید. سپس یک مخلوط از خاکی با زهکشی خوب را انتخاب کنید. بذر را در آن بکارید و گلدان را تا جوانه زدن و رشد گیاه گرم و مرطوب نگه دارید. پس از اینکه نهال به اندازه کافی بزرگ شد، می توانید آن را به گلدان بزرگتر منتقل کنید.

روش تکثیر پدیلانتوس

خاک مناسب تکثیر گل پدیلانتوس

خاک مناسب تکثیر پدیلانتوس شامل مخلوطی مساوی از پیت ماس، پرلیت و ماسه درشت است. مهم ترین ویژگی های این خاک وجود مواد مغذی لازم به همراه زهکشی مناسب است. این مخلوط باعث می شود تا آب اضافی از ریشه خارج شود و از غرقاب شدن خاک جلوگیری کرده و خطر پوسیدگی ریشه را کاهش می دهد. بعد از کاشت قلمه و بذر خاک را کاملا آبیاری کنید ولی از غرقاب کردن آن پرهیز کنید.

در این مقاله سعی کردیم راه ها و طریقه های ممکن تکثیر گل پدیلانتوس را به شما آموزش دهیم. اگر یک پدیلانتوس در خانه دارید و یا دوست دارید با برداشت یک شاخه از این گیاه که در خانه آشنایان خود مشاهده کرده اید، شما نیز یکی از آن را به راحتی در خانه خود پرورش دهید، می توانید با کمک گرفتن از این مقاله به سادگی یک پدیلانتوس زیبا از پایه بکارید. ولی اگر آنقدر مشغله دارید که نمی توانید به این کار بپردازید می توانید با سر زدن به فروشگاه اینترنتی آنلاین گل بازار با خرید گل پدیلانتوس و یا دیگر گیاهان آپارتمانی، یک گلدان زیبا را مهمان خانه خود کنید. 

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found