تکثیر گل دیفن باخیا به چند روش موفقیت آمیز و آسان

تکثیر دیفن باخیا
۲۴ دسامبر ۲۰۲۳
تکثیر گل دیفن باخیا به چند روش موفقیت آمیز و آسان

اگر به دنبال خرید یک گیاه آپارتمانی جذاب و بی دغدغه هستید، دیفن باخیا می تواند به هر اتاقی یک حالت گرمسیری ببخشید. اگر شما یک گل دیفن باخیای سالم دارید می توانید به سادگی با تکثیر قلمه و یا هر روشی دیگری به صورت بی پایان یک دیفن باخیای جدید و کوچک داشته باشید. یکی از دلایلی که این گل تبدیل به یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی شده است، نگهداری بسیار آسان و ظاهر زیبای آن است. روش تکثیر دیفن باخیا همچون روش نگهداری آن بسیار آسان است. در ادامه به معرفی این گیاه و روش های تکثیر دیفن باخیا می پردازیم.


فهرست مطالب:

معرفی گل دیفن باخیا
بهترین زمان و فصل برای تکثیر گل دیفین باخیا
خاک مناسب برای تکثیر گل دیفن باخیا
روش تکثیر قلمه دیفن باخیا در آب
روش تکثیر دیفن باخیا با ساقه در خاک
تکثیر دیفن باخیا از طریق برگ
تکثیر دیفن باخیا با پاجوش
روش تکثیر دیفن باخیا از طریق ریشه هوایی
روش تکثیر دیفن باخیا از طریق تقسیم گیاه
تکثیر دیفن باخیا از طریق بذر
در هنگام تکثیر گل دیفن باخیا این موارد را رعایت کنید

معرفی گل دیفن باخیا

دیفن باخیا جزء گیاهان آپارتمانی استوایی و محبوب است که به خاطر برگ های بزرگ و جذاب و همچنین مراقبت آسانش شناخته می شود. این گیاه از خانواده Araceae است و بومی مناطق گرم و مرطوب آمریکای جنوبی است. نام علمی دیفن باخیا Dieffenbachia seguine است. گیاه دیفن‌باخیا در دسته گیاهان پهن برگ‌ با ساقه‌های بلند و براق قرار می گیرد که برگ های آن در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف، معمولاً ترکیبی از سبز، کرم و سفید وجود دارند. آنها می توانند بسیار رشد کنند و در صورت مراقبت و شرایط مناسب به ارتفاع چندین متر برسند.

در حالی که دیفن باخیا به دلیل ارزش تزئینی که دارد، یک گیاه ارزشمند محسوب می شود، اما توجه به این نکته مهم است که این گیاه حاوی کریستال های اگزالات کلسیم است که در صورت مصرف یا تماس شیره با پوست یا چشم می تواند باعث تحریک آن شود. بنابراین توصیه می شود با احتیاط با دیفن باخیا برخورد کنید و آن را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید.

از نظر مراقبت، دیفن باخیا در نور روشن و غیر مستقیم رشد می کند اما می تواند شرایط نور کمتر را نیز تحمل کند. به علاوه خاک با زهکشی خوب و آبیاری منظم را ترجیح می دهد. ایجاد یک محیط گرم و مرطوب، مانند قرار دادن گیاه در سینی سنگریزه یا همان جزیره، می تواند رشد مطلوب این گیاه را افزایش دهد. دیفن باخیا همچنین به دلیل ویژگی های تصفیه کننده هوا شناخته شده است، زیرا با از بین بردن سموم به تصفیه و پاکسازی هوای داخل خانه کمک می کند. با مراقبت مناسب، این زیبای گرمسیری می تواند حسی از طبیعت و ظرافت را به هر فضای داخلی وارد کند.

تکثیر گل دیفن باخیا

بهترین زمان و فصل برای تکثیر گل دیفین باخیا

به طور کلی توصیه می شود که دیفن باخیا در طول فاز رشد فعال آن که معمولاً در بهار و تابستان اتفاق می افتد، تکثیر شود. در طول این مدت، گیاه به طور فعال شاخ و برگ جدید تولید می کند و دارای ذخایر انرژی بالاتری است که می تواند شانس ریشه زایی موفق را افزایش دهد. گیاهان دیفن باخیا ممکن است در طول پاییز و زمستان وارد دوره خواب شوند. تکثیر در این مدت ممکن است کمتر موفقیت آمیز باشد، زیرا انرژی گیاه به جای رشد فعال و رشد ریشه، روی نگهداری از گیاه متمرکز است.

خاک مناسب برای تکثیر گل دیفن باخیا

برای تکثیر دیفن باخیا می توانید از ترکیب چند نوع ماده و خاک استفاده کنید. این خاک باید دارای چندین ویژگی باشد. زهکشی مناسب برای جلوگیری از رطوبت زیاد، وجود مواد معدنی خصوصا موادی با فسفر مناسب برای ریشه زایی و نیتروژن، پتایسیم و... برای رشد ساقه ها و برگ ها، از ویژگی های خاک مناسب برای تکثیر دیفن باخیا است. ترکیبی از خاک باغچه با خاک کمپوست یا ترکیب ماسه با پیت ماس به مقدار مساوی می تواند یک مخلوط مناسب برای تکثیر این گیاه باشد.

آموزش روش های تکثیر دیفن باخیا با تصویر

چگونه گل دیفن باخیا را تکثیر کنیم؟ این سوالی است که قطعا به عنوان کسی که دیفن باخیا در خانه نگهداری می کند، با آن مواجه شده اید. اگر یک دیفن باخیای شلوغ و نامرتب دارید بهتر است آن را هرس کنید. بعد از هرس کردن گیاه می توانید با کمک گرفتن از روش های تکثیر گل دیفن باخیا با استفاده از برگ ها و شاخه های جدا شده، یک دیفن باخیای جدید تولید کنید. در ادامه به روش های تکثیر دیفن باخیا می پردازیم.

قلمه دیفن باخیا

روش تکثیر قلمه دیفن باخیا در آب

روش تکثیر دیفن باخیا در آب یکی از راه هایی است که برای این گیاه به خوبی کار می کند. تکثیر در آب می‌تواند یک فرآیند هیجان‌انگیز و مفید باشد و به شما این امکان را می‌دهد تا قبل از کاشت قلمه در خاک، شاهد رشد ریشه‌ها باشید. فقط به یاد داشته باشید که صبور باشید و مراقبت های لازم را برای تکثیر موفق را انجام دهید.

قلمه زدن دیفن باخیا در آب

برای اینکه بتوانید دیفن باخیا را در آب تکثیر کنید، باید از طریق قلم زدن آن این کار را انجام دهید. تکثیر از طریق ریشه زدن دیفن باخیا، یکی از مرسوم ترین روش های کاشت این گیاه است. در زیر مراحل این کار به صورت مرحله به مرحله آمده است.

  • یک ساقه سالم از گیاه مادر را انتخاب کرده و یک قلمه از آن جدا کنید.
  • بعد از جدا کردن برگ های اضافی، آن را در یک لیوان آب با دمای محیط قرار دهید.
  • حتما اطمینان حاصل کنید که گره بالای بریدگی، کامل در آب قرار گرفته است اما مواظب باشید برگ ها با آب تماسی نداشته باشند زیرا ممکن است باعث پوسیدگی آن شود.
  • گیاه را به مکانی پر نور و به دور از نور مستقیم خورشید منتقل کنید.
  • یکی از نکاتی که باید در این حالت رعایت کنید، تعویض آب لیوان هر چند روز یک بار است تا از تکثیر باکتری و میکروب های مضر جلوگیری کنید. فقط در نظر داشته باشید هر بار از آب با دمای محیط استفاده کنید.
  • با گذشت زمان، باید شروع به دیدن ریشه هایی کنید که از گره قلمه بیرون می آیند. ممکن است چندین هفته طول بکشد تا ریشه ها رشد کنند، بنابراین صبور باشید.
  • زمانی که طول ریشه ها به حدود 2 تا 5 سانتی متر رسید می توانید قلمه را با دقت به گلدانی با مخلوط گلدانی با زهکشی خوب منتقل کنید. قلمه را در همان عمقی که در آب بود بکارید و به آرامی خاک اطراف ریشه را محکم کنید.
  • پس از کاشت، گلدان را به مکانی با نور روشن و غیر مستقیم منتقل کنید و سطح بالایی خاک را هر بار پس از خشک شدن آبیاری کنید. به یاد داشته باشید محیط گرم و مرطوب برای گیاه جدید بسیار ضروری است.

تکثیر دیفن باخیا در آب

روش تکثیر دیفن باخیا با ساقه در خاک

یکی دیگر از بهترین روش ها برای تکثیر دیفن باخیا، تکثیر از طریق قلمه زدن ساقه در خاک است. شما می توانید هر ساقه را حتی بدون هیچ برگی و فقط با داشتن چند گره روی آن، تکثیر کرده و ریشه زایی کنید. در ادامه شما را با نحوه قلمه زدن و سپس نحوه کاشت آن در خاک آشنا می کنیم.

طریقه تکثیر دیفن باخیا با قلمه در خاک

این روش تکثیر دیفن باخیا در خاک با قلمه های کوچک، یک راه ساده برای تبدیل کردن یک ساقه پیر و برهنه این گل آپارتمانی به چندین گیاه جدید و جوان است. در ادامه به صورت مرحله به مرحله به شرح این روش تکثیر دیفن باخیا می پردازیم.

  • یک ساقه بلند که تقریبا خالی از برگ است را انتخاب کنید.
  • با قیچی کردن ساقه در ارتفاع دلخواه شروع کنید. ساقه ها می توانند در اولین گره دقیقا زیر جایی که بریده شده است، برگ های جدیدی به وجود آورند؛ بنابراین حتماً آن را درست بالای یک گره ببرید.
  • ساقه بلند جدا کرده را بردارید و به قطعات 5 سانتی متر که هر کدام حاوی یک گره است تقسیم کنید.
  • می توانید با قرار دادن قلمه در جای خشک با تهویه مناسب اجازه دهید قسمت بریده شده پینه ببندد تا مانع از دست دادن رطوبت و یا عفونت های قارچی شود.
  • هر قلمه را به حالت خوابیده و یا عمودی در خاک قرار دهید و اطراف آن را با خاک کاملا بپوشانید. اگر گیاه را به صورت عمودی می کارید این مسئله مهم است که گره در زیر خاک قرار بگیرد.
  • برای تقویت رشد ریشه، می توانید از پودر یا ژل هورمون ریشه زایی در انتهای بریده شده ساقه استفاده کنید. البته این کار ضروری نیست، اما می تواند شانس ریشه زایی موفق را افزایش دهد.
  • قلمه را به طور کامل آبیاری کنید و مطمئن شوید که خاک به طور یکنواخت مرطوب است اما غرقاب نیست. قلمه را به طور منظم غبار پاشی کنید تا سطح رطوبت بالا در اطراف برگ ها حفظ شود. از آبیاری بیش از حد خودداری کنید، زیرا باعث پوسیدگی ریشه می شود.
  • گلدان را در محیطی گرم و مرطوب با نور روشن و غیر مستقیم قرار دهید. از قرار دادن آن در زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید، زیرا می تواند منجر به گرمای بیش از حد و خشک شدن قلمه شود.
  • با گذشت زمان، قلمه شروع به ریشه زدن می کند. می توانید پس از چند هفته به آرامی ساقه را بکشید تا مقاومت آن را بررسی کنید. مقاوت ریشه در مقابل بیرون آمدن نشان دهنده تشکیل ریشه است.
  • در عرض چند هفته می توانید شاهد شاخ و برگ های قلمه باشید. بعد از جوانه زدن می توانید مانند یک گیاه جوان با این قلمه رفتار کنید.
  • به یاد داشته باشید که صبور باشید، زیرا ریشه زدن دیفن باخیا ممکن است کمی طول بکشد. ممکن است همه قلمه ها با موفقیت ریشه دار نشوند، اما با مراقبت مناسب بسیاری از آنها به گیاه جدید دیفن باخیا تبدیل می شوند.

به یاد داشته باشید که صبور باشید، زیرا ریشه زدن دیفن باخیا ممکن است کمی طول بکشد. ممکن است همه قلمه ها با موفقیت ریشه دار نشوند، اما با مراقبت مناسب بسیاری از آنها به گیاه جدید دیفن باخیا تبدیل می شوند.

تکثیر ساقه دیفن باخیا در خاک

تکثیر دیفن باخیا از طریق برگ

آیا برگ دیفن باخیا در اب ریشه می زند؟ تکثیر دیفن باخیا با برگ نیز امکان پذیر است. اما در این نوع تکثیر نمی توانید مانند گیاهانی چون زاموفیلیا مستقیما از طریق برش دادن و نصف کردن برگ ها، دیفن باخیا را ریشه دار و آن را تکثیر کنید. در تکثیر دیفن باخیا با برگ، باید برگ ها را همراه با ساقه و تعدادی گره از گیاه جدا کنید و به یکی از روش های تکثیر در آب و یا خاک که در بالا گفته شد آن را ریشه دار کنید. سپس برگ ها و ساقه ای که ریشه دار شده است را در خاک و گلدان مناسب بکارید.

تکثیر دیفن باخیا با پاجوش

اگر به دنبال یک راه آسان و بسیار سریع گیاه دیفن باخیا هستید، تکثیر از طریق پاجوش می تواند بهترین گزینه برای شما باشد. پاجوش ها به گیاه ماه کوچکی و جوانه های جدیدی گفته می شود که مستقیم از طریق ریشه رشد می کند و در کنار تنه گیاه مادر بیرون می آید. مزیت بزرگ پاجوش ها این است که خودشان به تنهایی یک کامل به حساب می آیند. زیرا که هم دارای ریشه و ساقه هستند و هم برگ های جوانی دارند. برای کاشت دیفن باخیا از طریق پاجوش بهتر است که گیاه را از خاج بیرون آورده و با یک ابزار تیز و تمیز از ریشه پاجوش ها را جدا کنید. سپس آن را در گ جدیدی بکارید. در نهایت همانند گیاه مادر از این گیاه جدید مراقبت کنید.

تکثیر دیفن باخیا با پاجوش

روش تکثیر دیفن باخیا از طریق ریشه هوایی

روش بسیار آسان دیگر برای تکثیر گیاه دیفن باخیا، تکثیر از طریق ریشه های هوایی که می تواند برای تکثیر دیفن باخیا استفاده شود. اگرچه در مقایسه با قلمه زدن و یا تکثیر در آب کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. ریشه هوایی شامل ایجاد یک زخم کوچک بر روی ساقه سالم گیاه مادر و ایجاد محیط مناسب برای رشد ریشه ها از طریق ساقه انتخاب شده است. در اینجا نحوه تکثیر دیفن باخیا با استفاده از ریشه هوایی به صورت قدم به قدم آورده شده است:

  • یک ساقه سالم از گیاه مادر انتخاب کنید، ترجیحاً ساقه انتخاب شده بالغ و دارای چندین گره باشد.
  • محل مناسبی را روی ساقه ای که می خواهید ریشه هوایی را ایجاد کنید، مشخص کنید. این محل معمولاً در قسمتی بین دو گره انجام می شود.
  • با یک چاقوی تیز یا تیغه، یک برش افقی در اطراف ساقه ایجاد کنید، تقریباً یک سوم تا نصف قطر ساقه. طول برش باید حدود 2 تا 5 سانتی متر باشد.
  • برای تقویت رشد ریشه، می توانید مقداری پودر یا ژل هورمون ریشه زایی روی ناحیه زخمی بمالید. این مرحله اختیاری است اما می تواند میزان موفقیت گیاه در ریشه زایی را افزایش دهد.
  • خزه اسفاگنوم مرطوب یا یک محیط ریشه زایی مشابه را بردارید و آن را در اطراف ناحیه زخمی بپیچید. اطمینان حاصل کنید که خزه کاملاً مرطوب است اما خیس نیست. خزه ها را با بسته بندی پلاستیکی یا با استفاده از کش های گیاهی، محکم به دور ناحیه بپیچید، تا یک محیط مرطوب و محصور برای ریشه زایی ایجاد کند.
  • در هفته‌های بعد، خزه‌ها را به صورت دوره‌ای بررسی کنید تا از مرطوب ماندن آن مطمئن شوید. اگر خزه ها شروع به خشک شدن کرد، ممکن است لازم باشد آن را با آب مجدد مرطوب کنید. ریشه ها باید در عرض چند هفته تا چند ماه شروع به رشد کنند.
  • هنگامی که ریشه ها شکل گرفتند و به خوبی رشد کردند، پوشش پلاستیکی و خزه را با احتیاط جدا کنید. قسمت ریشه دار را به آرامی از گیاه مادر و از زیر ناحیه ریشه دار جدا کنید.
  • قسمت ریشه دار را در گلدانی با مخلوط گلدانی با زهکشی خوب بکارید و مطمئن شوید که ریشه ها پوشانده شده و ساقه آن درون خاک قرار گرفته است. با گیاه تازه مانند دیفن باخیای ریشه دار در خاک رفتار کنید و از نظر نور، آب و رطوبت مراقبت های لازم را لحاظ کنید.

ریشه هوایی می تواند در مقایسه با سایر روش های تکثیر کمی پیچیده تر و زمان برتر باشد، اما می تواند در تولید گیاهان ریشه دار موثر باشد. برای اطمینان از تکثیر موفقیت آمیز، صبور بودن و مراقبت مداوم در طول فرآیند بسیار مهم است.

تکثیر دیفن باخیا با ریشه هوایی

روش تکثیر دیفن باخیا از طریق تقسیم گیاه

تقسیم یکی دیگر از روش های رایج و ساده برای تکثیر دیفن باخیا است. این روش شامل جداسازی گیاه مادر به بخش‌های کوچک‌تر است که هر کدام سیستم ریشه‌ای خاص خود را دارند و آنها را به‌عنوان گیاهان جداگانه در گلدان قرار می‌دهند. در ادامه نحوه تکثیر دیفن باخیا از طریق تقسیم آورده شده است:

  • گیاه دیفن باخیا سالم و بالغی را انتخاب کنید که دارای چندین ساقه باشد که نزدیک به هم رشد می کنند. گیاه مادر را با خارج کردن آرام از گلدان و تکان دادن خاک اضافی برای نمایان شدن ریشه آماده کنید.
  • ریشه را بررسی کنید و تقسیمات طبیعی یا مناطقی را که می توان ساقه ها را از هم جدا کرد شناسایی کنید. به دنبال بخش هایی با ساقه ها و ریشه های خاص خود باشید. در حالت ایده آل، هر بخش باید حداقل چند ساقه و یک توده ریشه سالم داشته باشد.
  • با استفاده از دستان خود یا یک چاقوی تیز و تمیز یا ابزار باغبانی، ریشه ها را با دقت به قسمت های جداگانه تقسیم کنید. اطمینان حاصل کنید که هر بخش دارای بخش کافی از ریشه است تا رشد خود را حفظ کند.
  • در صورت لزوم، ریشه های آسیب دیده یا بیش از حد بلند را کوتاه کنید. همچنین شاخ و برگ های هر بخش را با بریدن ساقه های بیش از حد بلند یا نامنظم، هرس کنید تا به رشد ریشه بیشتر کمک کنید.
  • گلدان های جداگانه ای را با مخلوط گلدانی با زهکشی خوب آماده کنید. هر بخش را در گلدان مخصوص خود بکارید و مطمئن شوید که ریشه ها به درستی در خاک قرار گرفته و با خاک پوشانده شده اند. برای ایجاد ثبات ساقه ها، خاک را در اطراف پایه هر گیاه محکم فشار دهید.
  • گلدان ها جدید را در مکانی با نور روشن و غیر مستقیم قرار دهید. پس از کاشت گیاه، آنها را کاملاً آبیاری کنید و سپس یک برنامه آبیاری منظم برای آن داشته باشید. علاوه بر این، یک محیط گرم و مرطوب برای رشد آن ها ایجاد کنید.

تکثیر از طریق تقسیم به شما این امکان را می دهد که به سرعت و به راحتی گیاه دیفن باخیا خود را چند برابر کنید. نکته مهمی که باید در نظر بگیرید این است که اطمینان حاصل کنید که هر بخش دارای ریشه و شاخ و برگ کافی برای حفظ رشد خود است.

تکثیر دیفن باخیا به روش تقسیم

تکثیر دیفن باخیا از طریق بذر

تکثیر دیفن باخیا معمولاً از طریق بذر در محیط های معمولی خانگی انجام نمی شود. گیاه دیفن باخیا معمولاً از طریق روش هایی مانند قلمه زدن ساقه یا تقسیم تکثیر می شود، زیرا ممکن است بذرها به راحتی در دسترس یا زنده نباشند. اگر به طور خاص به تکثیر دیفن باخیا از دانه ها علاقه دارید، به خاطر داشته باشید که ممکن است این یک فرآیند معمول یا ساده برای این گیاه خاص نباشد. علاوه بر این، بذرها ممکن است به راحتی در دسترس نباشند، و حتی اگر در دسترس باشند، گیاهان حاصل ممکن است ویژگی های گیاه مادر را، به دلیل گرده افشانی متقابل بالقوه در طبیعت، حفظ نکنند.

در زیر مراحل تکثیر دیفن باخیا از طریق بذر آمده است:

آماده کردن بذر ها: دانه ها را از گیاه بالغ دیفن باخیا جمع آوری کنید. یک یا دو روز اجازه دهید دانه ها خشک شوند.

کاشت بذر: بذرها را در یک مخلوط شروع بذر یا یک مخلوط گلدانی با زهکشی خوب بکارید. دانه ها را به آرامی با خاک بپوشانید.

جوانه زنی بذرها: خاک را به طور مداوم مرطوب نگه دارید و محیط گرم و مرطوب را حفظ کنید. جوانه زنی ممکن است چند هفته طول بکشد.

انتقال نهال به گلدان جدید: هنگامی که نهال ها به اندازه کافی بزرگ شدند، آنها را به گلدان های جداگانه با خاک گلدان استاندارد پیوند بزنید.

به خاطر داشته باشید که میزان موفقیت بذرها ممکن است کمتر باشد و گیاهان حاصل ممکن است تغییراتی نسبت به گیاه مادر نشان دهند. اگر در درجه اول به دنبال تکثیر دیفن باخیا هستید، قلمه زدن یا تقسیم ساقه روش های قابل اعتمادتری هستند.

در هنگام تکثیر گل دیفن باخیا این موارد را رعایت کنید

از آنجایی که دیفن باخیا یک گیاه سمی است هنگام تکثیر و یا حتی مراقبت از آن باید بسیار مراقب باشید تا شیره سمی آن به شما آسیب نزد. در زیر نکاتی که باید هنگام انجام عملیات تکثیر رعایت شود آورده شده است.

  • همیشه لباس محافظ، ماسک صورت و یک جفت دستکش بپوشید تا از شیره سمی آن آسیبی نبینید.
  • پس از دست زدن به گیاه هرگز چشمان خود را لمس نکنید زیرا دیفن باخیا می تواند باعث خارش و سوزش شدید شود.
  • گیاهان را دور از دسترس حیوانات خانگی و کودکان کنجکاو قرار دهید. ترجیحاً اگر آن را در داخل خانه در مکان بالاتری قرار دهید تا از دسترس آن ها دور بماند.

تکثیر دیفن باخیا

در این مقاله سعی کردیم شما را با نحوه تکثیر گل دیفن باخیا آشنا کنیم. شما می توانید با به کار گیری هر کدام از این روش ها یک گیاه دیفن باخیای جدید به محیط خانه و دکوراسیون منزل خود اضافه کنید. این گیاه نیاز به مراقبت چندانی ندارد و به راحتی تکثیر می شود. اما اگر وقت و انرژی لازم برای انجام تکثیر را ندارید می توانید با سر زدن به سایت گل بازار اقدام به خرید گل دیفن باخیا کنید. این سایت با داشتن انواع گل آپارتمانی شما را در داشتن گیاهان سبز و زیبا یاری کند.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found