راهنمای جامع روش نگهداری گل سنبل در عید و پیاز سنبل تا یک سال

روش نگهداری گل سنبل
۱۶ اوت ۲۰۲۳
راهنمای جامع روش نگهداری گل سنبل در عید و پیاز سنبل تا یک سال

همه ما با نام سنبل آشنایی داریم و با شنیدن آن به یاد خرید سفره هفت سین و حال و هوای عید می افتیم. نماد سنبل در سفره هفت سین نشان از آمدن بهار دارد. سنبل با گل های معطر و خوشرنگی که دارد خانه شما را زینت می بخشد و با کاشت آن در باغچه مخصوصا در فصل بهار می توانید یک باغچه خوشبو و رنگارنگ داشته باشید.

معرفی گل سنبل

گل سنبل طبیعی گیاهی چند ساله است و بعد از ریختن گلها منتظر گلدهی آن در سال جدید باشید. خواستگاه این گل مربوط به تیره سوسنیان، نواحی معتدل خاورمیانه، بخش هایی از اروپا مانند هلند، آفریقای جنوبی و شرق دریای مدیترانه است. این گل که مانند گل نرگس، سوسن و لاله از طریق پیاز رشد می کند، تک شاخه ای است و دارای گل های ریز بسیار زیبا در رنگ هایی مانند صورتی، بنفش، سفید، آبی و زرد می باشد. گل سنبل (به انگلیسی: Hyacinth و با نام علمی: Hyacinthus orientalis ) در ابتدا بومی قاره آسیا بوده است اما از قرن ۱۶ام به بعد با وارد شدن پیاز آن به اروپا، بزرگترین صادر کننده سنبل به تمامی دنیا کشور هلند شد. در بازارهای ایرانی خرید گل سنبل با دو عنوان هلندی و ایرانی به فروش میرسد.

گل سنبل عید

 

اما فرق بین این دو گل چیست ؟! همانند رز ایرانی و هلندی، نوع هلندی سنبل نیز پرتر و دارای گلبرگ های بیشتری است و همین امر بر روی قیمت آن نیز موثر است. سنبل گلی با گل آذین خوشه ای و استوانه ای است که هرچه تعداد گلچه ها بیشتر باشد، حالت استوانه ای آن مشخص تر است. البته سنبل های موجود در بازارهای ایرانی اغلب کم پر هستند و گلچه های کمی دارند اما با این وجود و کم گل بودن نیز عطر خوش و رنگ زیبای گلها آن قابل انکار است. روش نگهداری گل سنبل همچون نحوه نگهداری گل های دیگر بسیار آسان است. این گل، علفی و پیاز دار است و گلهای زنگوله ای شکل آن معمول از نیمه دوم اسفند تا نیمه اول فروردین در رنگ های سفید، زرد، صورتی، قرمز و بنفش دیده می شود. سنبل می تواند تا ارتفاع 15 الی 25 سانتی متر رشد کند. اگر در منطقه ای با بهار و زمستان سرد و مرطوب و تابستان گرم و خشک زندگی می کنید، حتما کاشت سنبل را امتحان کنید. توجه داشته باشید که دریافت گرما در فصل تابستان برای تشویق گیاه به گلدهی لازم است. سنبل هایی که در خانه نگهداری شوند پس از یکبار گلدهی ممکن است دیگر قابل استفاده نباشند و برای گلدهی چند ساله بهتر است آنها را در خاک مناسبی پرورش دهید.

چرا گل سنبل را در سفره هفت سین میگذاریم؟

تمام اجزایی که در سفره هفت سین حضور دارند، دارای قدمت تاریخی در ایران باستان بوده و هر کدام بازگو کننده نمادی خاص هستند. خرید گل سنبل برای عید هم دارای نماد خاصی است. از آنجا که گل سنبل با آمدن بهار می روید، نشانه این فصل بوده و آن را برای زیباتر شدن سفره هفت سین کنار اجزای دیگر قرار می دهند.

گل سنبل نماد در هفت سین چیست؟

گل سنبل، نمادی برای زایش دوباره طبیعت و شروع سال جدیدی است که جشن میگیریم. سین سنبل برای سفره هفت سین به عنوان نمادی از تجدید حیات و تولد، معنای سفره هفت سین ما را تکمیل می کند. پس اگر قصد خرید هدیه عید نوروز را دارید می توانید گلدان سنبل را با این همه نماد و معنا برای تبریک سال نو انتخاب کنید.

 

برای مطالعه: نگهداری گل عروس از معرفی تا تکثیر در خانه

سنبل سفره هفت سین

نماد گل سنبل

پیش از آنکه روش نگهداری گل سنبل را به جزئیات بررسی کنیم شاید خوب باشد بدانیم این کل زیبا نماد چیست. بیش از ۴۰ نوع مختلف سنبل در رنگهای متنوع وجود دارد و گل های آن می توانند به رنگهای سفید، صورتی، بنفش، قرمز، نارنجی، زرد یا آبی باشند. جالب است بدانید هر کدام از رنگهای گل سنبل معنای جداگانه ای دارد، سنبل بنفش نماد بخشش و ابزار پشیمانی است. سنبل سفید، نماد علاقه، دعا و خیرخواهی است. گل سنبل زرد نماد حسادت است. سنبل قرمز نماد جشن، سرور و تفریح و سنبل آبی نماد صداقت، اعتماد و راستی است.

 

بیشتر بخوانید: معرفی و روش نگهداری گل سیکاس در خانه و باغچه

سفره هفت سین با سنبل

آیا گل سنبل سمی است؟

بله! گیاه و گل سنبل در دسته گیاهان سمی برای انسان و حیوانات قرار می گیرد. این گیاه حاوی ترکیباتی است که اگر توسط انسان و حیوانات خانگی یعنی سگ و گربه مصرف شود، می تواند بسیار مضر باشد. وجود کریستال های اگزالات کلسیم در سرتاسر گیاه، و با بیشترین غلظت در پیاز، عامل سمی بودن این گل زیبا محسوب می شود. پس هنگام کاشت پیاز آن حتما از دستکش استفاده کنید. علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ، اسهال و تحریک پوست از نشانه های بلع یا تماس با گل سنبل است.

حساسیت به گل سنبل

علاوه بر خوردن و یا دست زدن، استشمام و بو کردن عطر و گرده های این گل نیز می تواند حساسیت زا باشد و در برخی افراد باعث تحریک ریه ها و حتی شروع حملات آسمی شود.

زمان کاشت گل سنبل

گل سنبل معمولاً در اواخر پاییز و قبل از یخ زدن زمین کاشته می شود. زمان ایده آل برای کاشت گل سنبل بسته به آب و هوا و مکان خاص شما معمولا در اواخر ماه آذر و دی ماه است. کاشت در این زمان به پیازها اجازه می دهد تا ریشه های خود را قبل از شروع زمستان ایجاد کنند و از رشد قوی و شکوفه دادن در بهار آینده اطمینان حاصل کند.

پیاز گل سنبل را چه موقع باید کاشت؟

زمان کاشت خاص برای پیاز سنبل بسته به سختی منطقه شما می تواند کمی متفاوت باشد. برای تعیین زمان کاشت مناسب برای منطقه خود، با متخصصان در این زمینه یا با مرکز باغبانی محلی خود مشورت کنید.

به طور کلی، پیاز سنبل باید حداقل 6 تا 8 هفته قبل از یخ زدن زمین کاشته شود. این به پیازها فرصت کافی برای ایجاد یک سیستم ریشه ای قوی قبل از شروع زمستان می دهد. کاشت خیلی دیر ممکن است منجر به رشد ناکافی ریشه شود که می تواند منجر به رشد ضعیف یا عدم شکوفایی در بهار آینده شود.

نگهداری پیاز سنبل

روش نگهداری از گل سنبل

نگهداری گل سنبل شرایط آسانی دارد. برای اینکه با روش نگهداری گل سنبل بیشتر آشنا شویم دانستن نکات زیر ضروری است.

نور مناسب گل سنبل

نگهداری از گل سنبل و نیاز زیاد آن به نور خورشید باعث شده است بتوان از آن به عنوان یکی از گل های مناسب برای کاشت در باغچه استفاده کرد. اما اگر می خواهید گل سنبل را درون گلدان نگه دارید و برای سفره هفت سین از آن استفاده کنید باید سفره را در جایی پهن کنید که نور خورشید از پشت پنجره به آن بتابد. به طور کلی سنبل آفتاب و نور را می پسندد و توانایی تحمل نور آفتاب را هم دارد. پشت پنجره های جنوبی منزل بهترین مکان برای نگهداری از گل سنبل است.

آبیاری مناسب گل سنبل

گل سنبل به دلیل خواستگاه اصلی و رشد به وسیله پیاز نیاز زیادی به آب ندارد. در واقع باید بگوییم آبیاری زیاد باعث پوسیدن پیاز و از بین رفت گیاه می شود. بنابراین هنگام نگهداری از گل سنبل باید به این مساله دقت کنید و از آبیاری زیاد پرهیز کنید. بهترین روش نیز این است که خاک آن را چک کنید و هنگام خشک شدن آبیاری را تکرار کنید.

خاک مناسب گل سنبل

در روش نگهداری گل سنبل باید دقت کنید که آب زیادی به پیاز گل نرسد. بنابراین خاک آن نیز باید قابلیت زهکشی خوبی داشته باشد و علاوه بر داشتن مواد مغذی، سبک نیز باشد. بهترین ترکیب برای آن خاک برگ، ماسه و کود آلی می باشد. اگر از خاک برگ عمده استفاده می کنید، برای اطمینان از آلوده نبودن قبل از استفاده خاک گلدان را ضد عفونی کنید.

آب خاک مناسب گل سنبل

دمای مناسب گل سنبل

برای نگهداری از گل سنبل در خانه باید دمای هوای اتاق را معتدل و مرطوب نگه دارید. اما اگر آن را در باغچه کاشتید می توانید مطمئن باشید که این گل خود را با دمای محیط وفق می دهد. اما هنگام نگه داشت پیاز سنبل باید حواستان به دمای اتاق یا محل نگهداری آن باشد، چرا که هوای گرم باعث آسیب به پیاز می شود. البته لازم به ذکر است که کل سنبل به سرما نیز حساس است بنابراین بهترین دما، دمای معتدل است. دما از نکات مهم در روش نگهداری گل سنبل است.

کوددهی گل سنبل

چنانچه هنگام گلدهی و نگهداری از گل سنبل در خاک، از کود در ترکیب خاک آن استفاده کرده باشید نیازی به تغذیه مجدد آن با کودهای شیمیایی ندارید. در غیر این صورت می توانید به جای استفاده از کودهای سه بیست که برای آن مناسب نیست، آن را با کودهای حیوانی یا پودر استخوان تقویت کنید.

گلدهی سنبل

پیاز سنبل اگر در پاییز و زمستان سرما ببیند، در فصل بهار به گل می نشیند اما گلدهی در نوع گلدانی آن قابل تنظیم است و می توانید با دادن سرمای مصنوعی به آن، گلدهی آن را جلو بیندازید. برای داشت گل سنبل در گلدان و برای گلدهی دوباره سنبل های خانگی باید پس از پژمرده شدن ساقه و گل آنها، پیاز آن را در همان گلدان در گوشه ای از باغچه قرار دهید و آن را آبیاری نکنید ( آب باران برای آن موردی ندارد) تا دوباره در اوایل زمستان سال آینده گلدهی را آغاز کند. یک روش برای گلدهی دوباره گل سنبل عملیات فریب است بدین معنی که در آخرین روزهای اسفند و برای رساندن گل به شب عید میتوانیم گلدان را از محیط بیرون و سرما به داخل خانه و محیط گرمتر منتقل کرد. با این كار به گل شوك وارد شده و در واقع گل را گول زده ایم . این طوری گل فكر می كند عید شده و گل میدهد. گل لاله را هم میتوانید با همین روش در خانه گلدار كنید.

 

مطلب پیشنهادی: معرفی و روش نگهداری گل بابا آدم در گلدان

گلدهی گل سنبل

گل سنبل گیاهی تک لپه ای

ممکن است این سوال پیش بیاید که گل سنبل تک لپه ای یا دو لپه ای است. سنبل گیاهی تک لپه ای است. گیاهانی مانند زنبق ، لاله، سنبل ، گندم ، برنج، ذرت و خرما همگی تک لپه ای هستند. تک لپه ای به این معناست که رویان یا گیاهک درون دانه آنها یک لپه دارد، ریشه آنها افشان و در بین آنها ساقه های زیر زمینی و پیازی زیاد دیده می شود. . برگ های گیاه تک لپه غالبا دمبرگ ندارند، در عوض به وسیله نیام ، دور ساقه را احاطه می کنند. پهنک برگ در اغلب تک لپه ای ها کشیده و رگبرگ ها موازی هستند. تعداد قطعات گل اغلب ۳ یا مضربی از این عدد است .

تکثیر گل سنبل

همان طور که در قسمت قبل بیان کردیم، با فراهم کردن شرایط محیطی مناسب در روش نگهداری گل سنبل به راحتی قادر به نگهداری پیاز گل سنبل برای سال بعد هستید. کاشت این پیاز نیز مانند دیگر پیازها، در اواخر پاییز انجام شده که نیازهای سرمایی گیاه برطرف شود. این گیاه به دو روش زیر قابل پرورش است:

کاشت در گلدان یا محیط های باز مانند باغچه

کاشت درون آب

روش کاشت گل سنبل در گلدان و باغچه

برای کاشت این گل داخل گلدان و در محیط های باز همچون باغچه، محیطی را باید انتخاب کنید که روزانه ۵ ساعت آفتاب به گیاه بتابد. البته این گل در محیط های سایه نیز به رشد خود ادامه می دهد؛ اما کیفیت شکوفه های نهایی پایین می آیند. برای کاشت، ابتدا باغچه را به خوبی شخم بزنید و گودال هایی به عمق ۳۰ الی ۳۵ سانتی متر در زمین حفر کنید. سپس انتهای حفره ها یا ته گلدان را برای ایجاد زهکشی مناسب با خاک برگ، پیت ماس، کمپوست و سفال شکسته پر کنید. در ادامه پیازها را به طور ایستاده درون حفره قرار دهید و با باقی مانده خاک اطراف آن را بپوشانید. این کار را به گونه ای انجام دهید که سر پیاز کمی از خاک بیرون باشد. برای رشد بهتر و نگهداری پیاز گل سنبل برای سال بعد، پیازها را در فاصله ۱۰ الی ۱۵ سانتی متری از یکدیگر بکارید. پس از کاشت، پیازها را آبیاری کنید و آبیاری بعدی را به بارش های پاییزی و زمستانی بسپارید. اگر بارشی صورت نگرفت و وقفه طولانی مدتی بین آبیاری این گیاه افتاد، به صورت دستی آبیاری را انجام دهید. برای کاشت درون گلدان، ظرفی را انتخاب کنید که دهانه ای در حدود ۱۰ الی ۱۲ سانتی متر و ارتفاعی به اندازه ۳۰ سانتی متر داشته باشد. لازم به ذکر است پیازها پوسته های اسیدی دارند، بهتر است پیش از کاشت از دستکش استفاده کنید.

کاشت پیاز سنبل در گلدان

روش کاشت پیاز گل سنبل در آب

برای کاشت این گل درون آب، ظرفی را تهیه کنید که پس از رشد سنبل، ساقه های آن آسیب نبینند. به این منظور درون ظرف را پر از آب کنید و کف ظرف کمی خاک ذغال بریزید. سپس پیازها را درون آب قرار دهید. توجه داشته باشید که ریشه های پیاز سنبل به طور کامل درون ظرف را پر کنند. همچنین این گلدان را دور از نور قرار دهید و ریشه ها را بپوشانید. لازم به ذکر است تنها ریشه های سنبل باید درون آب باشند و نیازی به باقی ماندن ساقه ها داخل آب نیست. توجه داشته باشید ریخت ذغال درون آب کمک می کند که آب فاسد نشود؛ همچنین به جای خاک ذغال، قادر به استفاده از یک تکه ذغال هستید. به این منظور پیش از استفاده از ذغال، آن را چند روز در آب خیس کنید که تمیز شده و به خوبی سنگین شود. با این کار دیگر آب کثیف نمی شود و ذغال در آب شناور نخواهد شد.

 

مطالب خواندنی: گیاه آپارتمانی سایه دوست مناسب برای خانه های کم نور

کاشت پیاز سنبل در آب

نحوه نگهداری پیاز گل سنبل تا سال بعد

به منظور نگهداری پیاز گل سنبل برای سال بعد، پیاز باید یک دوره گرمایی و سرمایی را دیده باشد. یعنی پیاز این گل پس از گذراندن تابستان، باید سرمای زمستان را نیز تجربه کند که در سال بعدی گل بدهد. به این منظور باید روش نگهداری گل سنبل داخل یخچال را شرح دهیم. ابتدا پس از خشک شدن گل سنبل، گلدان را به محیط خنک و دور از تابش نور خورشید منتقل کنید. سپس آبیاری را تا زمان سبز ماندن برگ ها ادامه دهید و به مرور آبیاری را کم کنید. با این کار پیاز فاسد و خراب نمی شود. پس از خشک شدن برگ ها، ساقه را با قیچی از انتها ببرید. سپس گلدان را درون روزنامه یا پارچه بپیچید و داخل یخچال، انبار یا محیط تاریک و سرد بگذارید. همچنین این امکان را دارید که پیاز را از داخل گلدان خارج کرده و بقیه مراحل را طی کنید. البته این کار باید با دقت تمام انجام شود. سپس پیاز را با قارچ کش ضدعفونی کرده و داخل روزنامه بپیچید. در ادامه آن را به یخچالی با دمای بین ۵ الی ۱۰ درجه سانتی گراد انتقال دهید. در نهایت با فرارسیدن زمستان، پیاز را برای کاشتن از یخچال خارج کنید.

نگهداری پیاز گل سنبل تا یک سال

مشکلات و بیماری های گل سنبل

گل سنبل به دلیل زیبایی و عطر و بوی خود شناخته شده است، اما مانند هر گیاه دیگری می تواند با مشکلات و بیماری های مختلفی روبرو شود که می تواند رشد و سلامت کلی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

چرا گل سنبل خراب می شود؟

گل سنبل به دلایل مختلفی از جمله مدیریت نامناسب آب، عفونت های قارچی یا آسیب فیزیکی می تواند فاسد شود. آبیاری بیش از حد یا خاک غرقابی می تواند منجر به پوسیدگی ریشه و خراب شدن گل ها شود. مهم است که از زهکشی خوب خاک و آبیاری مناسب گیاهان و نگهداری گل سنبل به صورت اصولی اطمینان حاصل شود.

عفونت های قارچی مانند سوختگی بوتریتیس یا کپک خاکستری نیز می توانند باعث از بین رفتن گل سنبل شوند. آسیب های فیزیکی مانند کبودی یا له شدن گل ها نیز می تواند باعث خراب شدن آنها شود. نگهداری گل سنبل با احتیاط و اجتناب از حرکات خشن می تواند به جلوگیری از آسیب فیزیکی کمک کند.

چرا گل سنبل خشک می شود؟

گل سنبل ممکن است به دلیل عوامل مختلفی از جمله کم آبی، کمبود رطوبت، یا قرار گرفتن در معرض گرمای بیش از حد یا نور خورشید خشک شود. سنبل ها برای رشد نیاز به رطوبت ثابت دارند و اگر آب کافی دریافت نکنند، گل ها خشک و پژمرده می شوند.

گرمای بیش از حد یا نور مستقیم خورشید نیز می تواند باعث خشک شدن سریع گل ها شود. سنبل ها دماهای خنک و سایه جزئی را ترجیح می دهند، بنابراین محافظت از آنها در برابر نور شدید خورشید می تواند به جلوگیری از خشک شدن گل ها کمک کند.

 

بیشتر بدانید: شرایط نگهداری گل کروتون و بررسی مشکلات و بیماری ها

بیماری گل سنبل

چرا گل سنبل کج است؟

گل های سنبل کج می تواند به دلیل کیفیت پایین پیاز، نور ناکافی یا عمق نامناسب کاشت باشد. اگر پیازهای مورد استفاده برای پرورش گل سنبل از کیفیت پایینی برخوردار باشند یا آسیب دیده باشند، می تواند منجر به رشد گل های کج یا تغییر شکل پیدا کرده شود.

نور ناکافی همچنین می تواند باعث کج شدن گل سنبل شود. سنبل ها به حداقل شش تا هشت ساعت نور مستقیم خورشید در روز نیاز دارند تا به درستی رشد کنند. اگر نور کافی دریافت نکنند، گل ها ممکن است کشیده شوند و در مدت رشد خود کج شوند.

کاشت پیاز سنبل در عمق مناسب برای رشد مستقیم و سالم گل بسیار مهم است. اگر پیازها خیلی کم عمق یا خیلی عمیق کاشته شوند، می تواند منجر به رشد نامنظم و کج شدن گل ها شود.

چرا گل سنبل زرد می شود؟

زرد شدن گل سنبل می تواند به دلیل عوامل مختلفی از جمله کمبود مواد مغذی، آبیاری بیش از حد یا عفونت های قارچی رخ دهد. کمبود مواد مغذی، به ویژه کمبود نیتروژن، می تواند باعث زرد شدن گل ها شود. کوددهی منظم خاک با کود متعادل می تواند به جلوگیری از کمبود مواد مغذی و حفظ رنگ سالم گل کمک کند.

عفونت های قارچی مانند پوسیدگی فوزاریوم یا پیتیوم نیز می توانند باعث زرد شدن گل سنبل شوند. این عفونت ها می توانند روی ریشه ها تأثیر بگذارند و باعث پژمرده شدن و تغییر رنگ گل ها شوند.

رشد نکردن گل سنبل

اگر گل‌های سنبل رشد کمی دارند یا رشد نمی‌کنند، می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله عمق کاشت نامناسب، کیفیت پیاز یا شرایط نامناسب رشد باشد. کاشت پیاز سنبل در عمق مناسب برای رشد موفق بسیار مهم است. اگر پیازها خیلی کم عمق یا خیلی عمیق کاشته شوند، ممکن است نتوانند ظاهر شوند یا گل های ضعیفی تولید کنند. استفاده از پیازهای مرغوب برای رشد موفق گل سنبل ضروری است. اگر پیازها قدیمی، آسیب دیده یا بی کیفیت باشند، ممکن است رشد نکرده یا گل های سالم تولید نکنند.

نگهداری گل سنبل

دلیل گل ندادن سنبل

اگر گیاهان سنبل قادر به تولید گل نباشند، ممکن است به دلیل عواملی مانند دوره سرمای نامناسب، کمبود مواد مغذی، یا عمق کاشت نادرست باشد. پیاز سنبل برای شروع تشکیل گل به یک دوره سرد شدن حدود 12 تا 14 هفته در دمای کمتر از 50 درجه فارنهایت (10 درجه سانتیگراد) نیاز دارد. اگر پیازها دوره سرمایش لازم را دریافت نکرده باشند، ممکن است گل ندهند. مهم است که اطمینان حاصل شود که گلها قبل از کاشت به درستی سرد شده اند.

کمبود مواد مغذی، به ویژه کمبود فسفر یا پتاسیم نیز می تواند بر تولید گل در سنبل تأثیر بگذارد. کوددهی منظم خاک با کود متعادلی که شامل این مواد مغذی ضروری است می تواند به رشد گل کمک کند.

امیدواریم که با خواندن این مقاله با روش نگهداری کل سنبل به خوبی آشنا شده باشید. همانگونه که ذکر شد گل سنبل گیاهی نور دوست است که می توان آن را هم در گلدان و هم در باغچه نگهداری کرد. بهترین زمان آبیاری این گل زیبا، زمانی است که خاک گلدان خشک شده باشد، بنابراین آبیاری منظم در فواصل زمانی که خاک گلدان خشک شده باشد بهترین موقع برای آبیاری گل است. دمای معتدل بهترین دما برای گیاه سنبل است. خاک مغذی شده با مواد آلی برای نگهداری گل سنبل مناسب است ولی برای تغذیه بیشتر می توان از کودهای دامی و حیوانی استفاده کرد. پس از خرید گلدان گل سنبل شما می توانید اقدام به تعویض خاک گلدان کرده تا رشد گیاه بهتر شود. اگر قصد خرید گلدان گل و یا ارسال گل به ایران در ایام عید را دارید به خاطر داشته باشید که در فروش گل سنبل، گلفروشی آنلاین گل بازار به شما کمک می کند تا زیباترین و سرحال ترین و شاداب ترین گل سنبل را به دست عزیزان تان برسانید. همانگونه که گفته شد اگر روش نگهداری گل سنبل درست باشد برای سال بعد هم گلدهی می کند، بنابراین این گل وقتی پژمرده شد آن را دور نیانداخته و برای سال بعد هم از آن استفاده کنید.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found