همه چیز در باره نگهداری گل سانسوریا در منزل

نگهداری از گلدان گل سانسوریا
۷ سپتامبر ۲۰۲۳
همه چیز در باره نگهداری گل سانسوریا در منزل

گیاه سانسوریا از جمله گیاهان آپارتمانی بسیار پر طرفدار با شرایط نگهداری ساده نسبت به نگهداری سایر گیاهان آپارتمانی است که می تواند خود را با عموم محیط های کم نور و کم آب وفق دهد. این گیاه آپارتمانی خواص بسیاری دارد که از مهم ترین آنها می توان به خاصیت تصفیه کنندگی آن اشاره کرد. ترکیب متعادل رنگ های زرد و سبز موجود در این گیاه، جذابیت خاصی به آن بخشیده که در برخی گونه های آن بیشتر به رنگ سبز و یا زرد متمایل می شود. گیاه سانسوریای بزرگ که با نام شمشیری نیز شناخته می شود نماد پشتکار و تحمل بالا است، این امر به دلیل تحمل بالای گیاه در زنده ماندن حتی در شرایط سخت است.


فهرست مطالب:

معرفی گیاه سانسوریا
سانسوریا یک تصفیه کننده قوی هوا
نماد گل سانسوریا چیست؟ا
گل سانسوریا در فنگشویی
آیا گل سانسوریا گل می دهد؟
آیا گل سانسوریا سمی است؟
شرایط نگهداری از گل سانسوریا شمشیری یا بلند
رشد سریع سانسوریا شمشیری
نگهداری گل سانسوریا در آب
طریقه نگهداری گل سانسوریا در تابستان
روش نگهداری گل سانسوریا در زمستان
نگهداری سانسوریا در باغچه و حیاط
نحوه نگهداری سانسوریا مهتابی

 

معرفی گیاه سانسوریا

گیاه سانسوریا شمشیری ( Sansevieria ) نام یک سرده از خانواده مارچوبه سانان و دارای برگ هایی ضخیم، باریک و سخت و در 3 رنگ ابلق، سبز و مهتابی است. سانسوریا گیاهی دائمی و همیشه سبز است که در فارسی به آن دراژا ( درازا، اشاره به دراز و بلند بودن برگها دارد)، زبان مادر شوهر، گیاه ماری و... می گویند. این گیاه دارای ساقه زیرزمینی است که برگ ها مستقیما از آن رشد می کنند. تعداد برگهای این گیاه و رنگ آنها روی قیمت گل سانسوریا تاثیر می گذارد و هرچه تعداد غلاف ها بیشتر باشد، قیمت گیاه نیز بیشتر است. این گیاه زیبا با نام گل زبان مادر شوهر نیز شناخته می شود.

گیاه سانسوریا با نام انگلیسی (plant Snake) و نام گیاه شناسی (trifasciata Sansevieria ) شناخته می شود و بومی منطقه گرمسیری آفریقای غربی است. این گیاه همیشه سبز دارای برگهای بلندی است که ارتفاع آنها بسته به نوع شان از ۱۵ سانتی متر تا ۲ متر متغیر است. سانسوریا انواع مختلفی دارد که همگی آنها نگهداری آسانی دارند و در لیست گیاهانی که نم یتوانید آنها را به راحتی بکشید جای می گیرند!! این گیاه در تاریک ترین قسمت خانه یا گوشه ای پر نور به رشد خود ادامه می دهد و در یک گلدان کوچک و تنگ پاجوش های فراوانش را به شما هدیه م یدهد. خرید سانسوریا به دلیل مقاومت بال و نگهداری آسان این گیاه، به افراد مبتدی در زمینه گل و گیاه توصیه می شود. طرز نگهداری گل سانسوریا آن را به گیاهی پرطرفدار و محبوب تبدیل کرده که برای دفاتر اداری ، منازل و... بسیار مناسب است.

گل سانسوریا انواع زیادی دارد و هر کدام از آن ها زیبایی خاص خود را دارند. یکی از زیباترین انواع سانسوریا، گل سانسوریا ابلق یا سانسوریا کراواتی است که ماندگاری بالایی دارد و با برگ های سبز و زرد زیبایی دکوراسیون را دو چندان می کند. با ما همراه شوید تا با روش نگهداری گل سانسوریا و روش تکثیر آن آشنا شوید.

نگهداری سانسوریا سبز

سانسوریا یک تصفیه کننده قوی هوا

گیاه زینتی سانسوریا با جذب سموم موجود در هوا از جمله گل ها و گیاهان تصفیه کننده هوا محسوب می شود. فرمالدئید، زایلن، تولوئن و اکسیدهای نیتروژن ازجمله سمومی هستند که ممکن است در محیط اطراف ما وجود داشته باشند که گل سانسوریا با جذب این سموم از هوا، به تصفیه شدن آن کمک می کند. یکی دیگر از خواص قابل توجه گیاه سانسوریا، توانایی آن در تولید اکسیژن در طول شب است. برخلف سایر گیاهان که در طول روز اکسیژن مصرف می کنند در طول شب حجم زیادی از دی اکسید کربن را آزاد می کنند، گیاه سانسوریا در هنگام شب به تولید اکسیژن می پردازد. همین عامل موجب شده تا اغلب کاربران از گل سانسوریا برای اتاق خواب خود استفاده کنند. بنابراین تصفیه هوا با گل سانسوریا در خانه می تواند یک راهکار ساده و ارزان به حساب آید.

نماد گل سانسوریا چیست؟

گیاه سانسوریا بخاطر مقاومت بالا در برابر گرما و کمبود آب، نمادی از پاکی، پشتکار و سرسختی است. بر اساس علم فنگ‌ شویی، حضور سانسوریا در محیط، باعث انرژی مثبت می شود. مراقبت از این گیاه زیبا، علاوه بر پاکسازی هوا، به ثروت، عشق و سلامتی نیز کمک می کند.

گل سانسوریا در فنگشویی

از دیگر خواص مثبت گل سانسوریا می توان به همخوانی آن با اثر فنگ شویی اشاره کرد رشد این گیاه بسیار آهسته و نرم پیش میرود با این حال در تمام فصول سال سبز و شاداب باقی می ماند و هیچ خزانی در پی ندارد و این ویژگی یکی از مهم ترین خاصیت های گل سانسوریا در فنگ شویی به حساب می آید. از عمده ویژگی های گل سانسوریا در فنگ شویی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تصفیه هوا: به دلیل ویژگی تصفیه کننده هوا مشهور است. این گیاه به طور موثری سموم و آلاینده ها را از هوا حذف می کند و آن را برای ایجاد یک محیط زندگی تمیز و سالم مفید می کند. در فنگ شویی، این خاصیت تصفیه به عنوان افزایش جریان انرژی مثبت (چی) در یک فضا دیده می شود.

حفاظت: در فنگ شویی، سانسوریا یک گیاه محافظ در نظر گرفته می شود. زیرا اعتقاد بر این است که برگ های تیز و شمشیر مانند آن انرژی منفی و بدشانسی را دفع می کند. قرار دادن آن در نزدیکی ورودی ها یا در مناطق مرتبط با حفاظت می تواند به ایجاد یک مانع در برابر تأثیرات منفی کمک کند.

تعادل یین و یانگ: گل سانسوریا یک گیاه همه کاره است که می تواند در شرایط نوری مختلف رشد کند و نماد تعادل بین انرژی های یین (سایه، خنک) و یانگ (روشن، گرم) است. این تعادل می تواند انرژی اتاق را هماهنگ کند و فضایی آرام ایجاد کند.

ثبات و رشد: رشد رو به بالا برگ های سانسوریا به عنوان نمادی از رشد و پیشرفت در فنگ شویی دیده می شود. این نشان دهنده حرکت رو به بالا انرژی است و می تواند در مناطقی قرار گیرد که به دنبال رشد شخصی یا مالی در آنجا هستید.

عنصر زمین: در فنگ شویی، گیاه سانسوریا با عنصر زمین مرتبط است. این عنصر نماد ثبات، تغذیه و زمین است. قرار دادن گل سانسوریا در مرکز یک اتاق یا در مناطق مرتبط با عنصر زمین می تواند ثبات و تعادل را افزایش دهد.

شانس و کامیابی: برخی از تمرین‌کنندگان فنگ شویی معتقدند که گیاه سانسوریا می‌تواند خوش شانسی و رفاه را جذب کند، به‌ویژه زمانی که در مناطق ثروتمند یا فراوانی از خانه یا محل کار قرار گیرد.

گیاه را در مناطقی قرار دهید که می خواهید انرژی مثبت و ثروت در آن جریان یابد. به علاوه گیاه را سالم و سرزنده نگهدارید و برگ های مرده یا آسیب دیده را هرس کنید تا سانسوریا بتواند انرژی مثبت خود را حفظ کند.

 

 

رنگ گلدان گل سانسوریا در فنگ شویی

از آنجایی که سانسوریا با عنصر زمین مرتبط است انتخاب  رنگ های متناسب با زمین مانند خاکی شامل سایه های قهوه ای ، بژ، سفالی و زرد کم رنگ می تواند مناسب باشد. به علاوه رنگ های دیگر گلدان سانسوریا و اثرات آن در فنگ شویی در زیر آمده است:

بنفش: برای افزایش ثرت، فراوانی و رفاه

قهوه ای یا سبز: برای ایجاد سلامتی و هماهنگی

صورتی، قرمز و خاکی: برای ایجاد روابط عاشقانه

رنگ های سفید و پاستلی: برای افزایش خلاقیت خصوصا در کودکان

رنگ مشکی و آبی تیره: برای چشم انداز و فرصت های شغلی

آیا گل سانسوریا گل می دهد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله سانسوریا گل هایی با طیف رنگ سبز تا سفید دارند و گرده افشانی آنها توسط پروانه ها انجام می شود. البته عموما سانسوریا گل های زیادی تولید نمی کند. شاید فقط تعداد خیلی کمی شکوفه روی ساقه های آن رشد می کند، ولی در عوض ریزوم های کوچکی را در اطراف خود رشد می دهد که پس از گذشت زمان به سانسوریاهای زیبایی تبدیل می شوند! گل سانسوریا بسیار معطر است اما جنبه تزیینی ندارد. این گل های سبز مایل به سفید جنبه تزیینی ندارند و تنها بذر آنها برای پرورش این گیاه مورد استفاده قرار می گیرد. در زیر می توانید عکس گلدهی سانسوریا را مشاهده کنید

گلدهی سانسوریا

چه زمانی سانسوریا گل میدهد؟

زمانی که سانسوریا به سن بلوغ برسد می تواند گل دهد که تقریبا حدود 3 تا 5 سال طول می کشد تا به سن بلوغ برسد. فصل گلدهی سانسوریا در فصل بهار یا تابستان است. پس مراقبت از گل سانسوریا و رعایت نکات نگهداری گل سانسوریا بسیار مهم است تا شاهد گل های زیبا و خوش بوی این گیاه زیبا باشید. البته در شرایط گلخانه‌ ای، این گیاه سانسوریا می ‌تواند در هر فصلی گل بدهد و این مسئله وابسته به نحوه نگهداری شما است.

گل دادن سانسوریا نشانه چیست؟

گل دادن سانسوریا نشانگر سلامت و مراقبت مناسب از گیاه است. این گیاه مقاوم است و نیاز به مراقبت زیادی ندارد، اما اگر با دقت نکات نگهداری گل سانسوریا را رعایت کنید و از آن مراقبت کنید، ممکن است به شما گل بدهد. اما بهتر است آن را هرس کنید تا انرژی گیاه بیشتر صرف برگ های و رشد آن ها شود.

آیا گل سانسوریا سمی است؟

تنها موردی که ممکن است شما را از داشتن سانسوریا منع کند، سمی بودن برگ های این گیاه است که آن هم تنها در صورت خورده شدن توسط حیوانات خانگی و یا کودکان ممکن است برای آنها ضرر داشته باشد ولی لمس برگ ها مشکی ایجاد نمی کند. در صورت بلعیدن برگ سانسوریا توسط انسان ، ممکن است علائم کوتاه مدت از جمله درد دهان ، بزاق دهان و برخی حالت های تهوع در فرد ایجاد شود. در گربه ها و سگ ها ، بلعیدن برگ ها ممکن است باعث ترشح بزاق ، درد ، حالت تهوع ، استفراغ و اسهال شود. پس از آنجایی که سانسوریا برای گربه ها و سگ ها یک گیاه سمی است، بهتر است آن را در دورترین نقطه از دسترس این حیوانات نگهدارید.

آیا گل سانسوریا حساسیت زاست؟

گیاه سانسوریا جزء گیاهان حساسیت زا است که از مهم ‌ترین علائم حساسیت به آن عطسه، سرفه، سردرد، آبریزش، جاری شدن اشک و مشکلات پوستی است. پس بهتر است در نگهداری گل سانسوریا  درخانه این موضوع را مد نظر قرار دهید.

 

 

شرایط نگهداری از گل سانسوریا شمشیری یا بلند

حال که با گیاه سانسوریا تا حدی آشنا شدید، اکنون زمان آن فرا رسیده که نکات اصلی در مورد روش نگهداری گل سانسوریا را نیز بدانید. در ادامه مقاله شما را با نحوه نگهداری گل سانسوریا سبز یا پوست ماری آشنا می کنیم

نور مناسب برای گیاه سانسوریا

برخلاف اکثر گیاهان آپارتمانی، گیاه سانسوریا تقریبا با هر شرایط نوری (نور زیاد یا نور کم) مقابله کرده و دوام می آورد. اما اگر میخواهید نور مناسب گیاه سانسوریا را برایش فراهم کنید، بهتر است در فضایی به دور از نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. اگر در فضای باز است آن را در زیر سایه بان قرار دهید و اگر در خانه نگهداری می شود قرار گرفتن در جایی که نور از پشت پرده توری به آن بتابد، شرایطی عالی است. برگ های آن نسبت به نور حساس هستند و خیلی زود در اثر تابش مستقیم آفتاب می سوزند. به خاطر داشته باشید که گونه های ابلق به نور بیشتری نیاز دارند. در صورت کمبود نور برای این گونه ها، رده های زرد رنگ گیاه، کمرنگ خواهند شد. سانسوریا در تاریکی و نور کم و یا حتی نور زیاد و آفتاب زنده می ماند. برای داشتن رشد بیشتر بهتر است آن را پشت پنجره آفتابگیر قرار دهید تا نور غیر مستقیم را دریافت کند. با همه این تفاسیر می توان گفت که سانسوریا در دسته گیاهان کم نور به حساب می آید.

نورر مناسب سانسورریا

نور مصنوعی برای گل سانسوریا

هرچند که این گیاه به محیط های کم نور نیز سازگار است اما اگر می خواهید گیاه تان رشد خوبی داشته باشد، باید آن را در مقابل نورد مناسب قرار دهید. اگر خانه شما نورگیر نیست بهتر است از لامپ های مخصوص رشد گیاهان استفاده کنید. نورهای مصنوعی مانند فلورسنت و LED برای این کار مناسب هستند. زمان تابش نور مصنوعی برای سانسوریا باید 12 تا 16 ساعت باشد. بهتر است گیاه را در فاصله چند متری این نور قرار دهید. دمای رنگ نور مصنوعی می تواند بر رشد گیاه تأثیر بگذارد. چراغ های فلورسنت سفید سرد یا LED با دمای رنگ 5000 تا 6500 کلوین برای تقویت رشد سانسوریا مناسب هستند.

 آب دادن به گل سانسوریا

آبیاری درست از نکات اساسی در روش نگهداری گل سانسوریا است. این گیاه به دلیل داشتن ساقه های گوشتی و آبدار نیاز کمی به آب دارد. بهترین زمان برای آبیاری سانسوریا شمشیری بعد از خشک شدن خاک گلدان است. از آبدهی بیش از حد خودداری کنید. آبیاری زیاد باعث بوجود آمدن زخم های قهوهای رنگی بر روی برگ ها می شود و امکان پوسیدن برگ ها از قسمت پایین و در نزدیکی سطح خاک را به وجود می آورد. آبیاری خیلی کم هم باعث چروکیدگی برگ ها می شود. از آبپاشی و غبار پاشی روی ساقه ها به دلیل خطر رشد قارچ ها خودداری کنید. 

چند روز یکبار به سانسوریا آب بدهیم؟ نمی توان به طور دقیق گفت که چند روز یکبار باید به سانسوریا آب بدهید، زیرا که عوامل مختلی مانند، شرایط محیطی مانند دما، نور و رطوب، همچنین نوع گلدان و اندازه آن و نوع خاک در میزان و زمان آبیاری دخیل هستند. اما به طور کلی زمان آبیاری از 2 روز یکبار تا 6 روز یکبار متغیر است. همچنین مقدار آب سانسوریا نیز به بزرگی و اندازه گل شما بستگی دارد.

 

 

خاک مناسب سانسوریا

خاکی با زهکشی خوب یکی از مهم ترین عوامل برای نگهداری گل سانسوریا است. زیرا رطوبت زیاد باعث پوسیدگی ریشه و ساقه گیاه می شود. پس انتخاب مخلوط گلدانی که بتواند آب را به خوبی از خود عبور دهد یک نکته مهم است.

طرز تهیه خاک سانسوریا

مخلوط خاک گلدان با زهکشی خوب، مثل خاک کاکتوسها و ساکولنتها، مخصوصا با اضافه شدن ماسه و پرلیت، خاک مناسب برای گیاه سانسوریا به حساب می آید.. البته مخلوط خزه و پرلیت به این مخلوط نیز می تواند به هوادهی خاک کمک کند. به علاوه مقدار کمی کمپوست و برگ های تجزیه شده می تواند مواد مغذی بیشتری به خاک اضافه کند.

سانسویریاها حساسیت خاصی به pH خاک ندارند، اما معمولاً محدوده pH کمی اسیدی تا خنثی (حدود 6.0 تا 7.0) را ترجیح می دهند. اکثر مخلوط‌های گلدانی تجاری در این محدوده PH قرار می‌گیرند.

نگهداری سانسوریا شمشیری

دمای مناسب برای نگهداری گل سانسوریا

این گیاه تا دمای ۱۲ الی ۱۵ درجه رو به خوبی تحمل می کند و دمای ایده آل برای این گیاه ۱۸ الی ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد ولی با افزایش دما دقت کنید که رطوبت و میزان آبیاری باید افزایش پیدا کند.

آیا سانسوریا رطوبت دوست است؟

سانسوریا نسبت به رطوبت هوا بی ‌تفاوت است، در واقع رطوبت هوا برای آن مهم نیست. این گیاه طیف وسیعی از رطوبت را می تواند تحمل کند. اما رطوبت معمولی خانه شما می تواند برای نگهداری سانسوریا کافی باشد. با این وجود، اگر در محیطی با رطوبت کم زندگی می ‌کنید، می‌ توانید با استفاده از آب‌ پاش برگ‌ های گیاه را مرطوب کنید.

کود مناسب برای سانسوریا

از کودهای سه بیست، فسفر بالا و آهن می توانید برای تغذیه و نگهداری گل سانسوریا استفاده کنید که در ادامه بیشتر راجب کود های گفته شده توضیح می دهیم.

  • اگر می‌خواهید گل سانسوریا شما رشد کند و ساقه و برگ ‌های قوی‌ تری داشته باشد، می ‌توانید از کود سه بیست استفاده کنید. این کود، با ترکیب متعادلی از عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم، به رشد بهتر برگ‌ ها، ساقه و جوانه‌ های سانسوریا کمک می‌ کند. یکی از ویژگی‌ های جالب این کود این است که به حرکت ریشه گیاه در خاک کمک می ‌کند. به همین دلیل، این کود به عنوان یکی از بهترین تقویت کننده ‌های گل سانسوریا شناخته شده است.
  • اگر برگ‌ های گیاه سانسوریا شما بدون رنگ ‌و رو هستند، احتمالا گیاه شما دچار کمبود آهن شده است. در این شرایط، برای بازیابی سرسبزی و شادابی برگ‌ های سانسوریا، پیشنهاد می ‌شود از کود آهن برای آن استفاده کنید.
  • اگر گل‌ دهی سانسوریا ضعیف و نامطلوب است و ریشه ‌زایی آن نیز ضعیف است، باید از یک کود با فسفر بالا استفاده کنید. با استفاده از کود ۱۰-۵۲-۱۰ برای سانسوریا، می ‌توانید کمبود فسفر در گیاه را جبران کنید و فرایند ریشه ‌زایی و گل‌ دهی آن بهبود یابد. استفاده از این کود به میزان قابل توجهی باعث بهبود عملکرد ریشه‌ ها و رشد گل‌ ها در سانسوریا خواهد شد.

تعویض گلدان سانسوریا

اگر ریشه های گیاه شما از زیر گلدان بیرون آمده و یا رشد گیاه شما متوقف و حتی مخلوط خاک برای نگهداری سانسوریا نامناسب شده است، وقت آن رسیده که گلدان خود را با یک گلدان بزرگتر جایگزین کنید. بهتر است یک گلدان با قطری حدود 2 تا 5 سانتی متر بزرگ تر انتخاب کنید. گیاه را از گلدان خارج کنید. اگر لازم است به اطراف گلدان ضربه بزنید تا گیاه خارج شود. گیاه را در مرکز گلدان قرار داده و اطراف آن را با خاک پر کنید. اطمینان حاصل کنید که گیاه در همان عمق گلدان قبلی قرار گرفته است. برای نگهداری سانسوریا در گلدان جدید می توانید کمی آن را آبیاری کنید. معمولا هر 2 تا 3 سال می توانید گلدان سانسوریا را تعوض کنید.

 

 

بهترین گلدان برای سانسوریا

گلدان‌ های سفالی و سرامیکی  بهترین گزینه برای نگهداری گل سانسوریا هستند. بعضی افراد وقتی گلدان برای سانسوریا را انتخاب می ‌کنند، به دنبال گلدان ‌های بزرگ هستند تا به گیاهشان جلوه بیشتری ببخشند. با این حال، آن ها ممکن است از این موضوع غافل باشند که استفاده از گلدان بزرگ باعث می ‌شود خاک به‌ طور کندتر خشک شود و رطوبت بیشتری درون خود نگه دارد. بدتر از همه، این موضوع می ‌تواند گیاه را در معرض خطر بیماری پوسیدگی ریشه قرار دهد. بنابراین، بهتر است این نکته را در نظر بگیرید و از گلدان‌ بزرگ سانسوریا استفاده نکنید. گلدان ‌های پلاستیکی و فلزی برای سانسوریا شمشیری زیاد مناسب نیستند، زیرا زهکشی خوبی ندارند و باعث نگه ‌داشتن آب اضافی درون خاک می‌ شوند که در نهایت منجر به پوسیدگی ریشه می‌ شود.

گلدان گل سانسوریا

رشد سریع وانفجاری سانسوریا شمشیری

برای رشد سریع تر سانسوریا شمشیری، این گیاه نیازمند نور زیاد ولی غیرمستقیم است و نور کم و ناکافی می ‌تواند باعث کندی و حتی توقف رشد آن شود. استفاده از نور غیرمستقیم به این معنی است که باید از نور مستقیم خورشید خودداری کرد، زیرا نور مستقیم می ‌تواند به سوختگی و در نهایت از بین رفتن سانسوریا منجر شود. برای فراهم کردن نور ایده ‌آل برای رشد سریع سانسوریا شمشیری، می ‌توانید آن را در فاصله 2.5 تا 3 متری از پنجره‌ های جنوبی یا غربی خانه قرار دهید.

نگهداری گل سانسوریا در آب

شما می توانید گل سانسوریا خود را در آب هم نگهداری کنید. در این بخش از مقاله به نحوه نگهداری گل سانسوریا در آب می پردازیم.

برای نگهداری گل سانسوریا در آب از دو روش می ‌توانید استفاده کنید: قلمه‌ گیری و پاجوش‌ های جوان را در آب نگهداری کنید. همچنین، اگر گل سانسوریا شما در خاک رشد مناسبی ندارد و برگ ‌های آن مرتبا زرد می ‌شوند، می‌ توانید گیاه را از خاک خارج کرده و در آب نگهداری کنید. نحوه نگهداری گل سانسوریا در آب:

 
  • کیفیت آب برای نگهداری سانسوریا در آب بسیار اهمیت دارد. اگر قصد دارید گیاه را به صورت دائمی در آب نگهدارید، باید توجه داشته باشید که آب خالی از املاح اضافی و گاز کلر باشد. بهترین گزینه استفاده از آب تصفیه شده یا آب چاه است. همچنین، در فصولی که باران می بارد، می‌ توانید از آب باران استفاده کنید. اگر از آب شهری یا آب شیر در منزل استفاده می ‌کنید، بهتر است آب را شبانه تا صبح نگه دارید و سپس استفاده کنید. در نهایت، توصیه می ‌شود هر 7 تا 10 روز یکبار آب را تعویض کنید.
  • از آب سرد استفاده نکنید و اجازه دهید آب به دمای محیط برسد.
  • می توانید برای ریشه زنی قلمه ها و یا حتی نگهداری گیاه خود داخل آب از لیکاپون استفاده کنید. لیکاپون، کود مورد نیاز برای نگهداری گل سانسوریا در آب است.
  • اگر آب بوی بدی گرفته باشد، نشانه وجود مشکل در ریشه ‌های گیاه است. برای رفع این مشکل، گیاه را از آب در بیاورید و ریشه ‌ها را با دقت بشورید. اگر ریشه ‌ها خراب شده اند، آن ها را از گیاه جدا کنید. سپس گیاه را در یک محلول قارچ‌ کش قرار داده و مجددا در آب قرار دهید. این اقدامات به بهبود ریشه ‌های سانسوریا کمک خواهد کرد.

آیا سانسوریا در آب ریشه می زند؟

ریشه‌ زدن سانسوریا در آب امکان ‌پذیر است، اما زمان بر است. زمان ریشه زدن سانسوریا در آب، ممکن است متفاوت باشد و بستگی به عوامل مختلفی دارد از جمله شرایط محیطی، دما، نور، و وضعیت ریشه ‌های اولیه گیاه. با این حال، به طور معمول، ریشه زدن سانسوریا در آب ممکن است تا چند هفته طول بکشد. در این مدت، ریشه‌ های جدید از برش ‌برگ هایی که در آب قرار دارند، شروع به رشد خواهند کرد و پس از مدتی ریشه ‌های قوی‌ تر و سالم ‌تر شکل خواهند گرفت. بهتر است در این مدت تغییرات آب را کنترل کنید و اطمینان حاصل کنید که آب همیشه تمیز و با کیفیت است.

نگهداری سانسوریا در آب

طریقه نگهداری گل سانسوریا در تابستان

خانواده گل سانسوریا به طور کلی گیاهانی هستند که نیازهای کمی دارند و به راحتی می‌ توانند در منازل و محیط کار پرورش داده شوند. با این حال، نگهداری گل سانسوریا در فصل تابستان نیاز به رعایت نکاتی دارد تا بتوانید یک گیاه تازه و سالم داشته باشید که در ادامه به آن می پردازیم.

آبیاری سانسوریا در تابستان

سانسوریا، یک گیاه با مقاومت بالا در برابر کمبود آب است. بهترین زمان برای آبیاری سانسوریا، وقتی است که اطمینان حاصل کنید سطح خاک در گلدان به عمق ۲ تا ۳ سانتیمتر خشک شده است. آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه‌ های سانسوریا می ‌شود. در فصل تابستان، هفته ‌ای یک بار گیاه را آبیاری کنید.

دمای سانسوریا در تابستان

گل سانسوریا عاشق هوای گرم است و در برابر گرما مقاومت بالایی دارد. بهترین دما برای نگهداری سانسوریا در محدوده ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد است که بهتر است گیاه خود را در تابستان در دمای 25 تا 35 درجه سانتی گراد نگه دارید. با این حال، باید به این نکته توجه کرد که گرما بیش از حد می ‌تواند باعث خم شدن برگ ‌های آن شود.

 

 

رطوبت مورد نیاز سانسوریا در تابستان

گل سانسوریا به رطوبت اهمیت چندانی نمی دهد و مقاوم است. با این حال، در فصل تابستان اگر محیط اطراف گیاه خشک باشد، می‌ توانید از غبار پاشی یا ساخت جزیره برای تامین رطوبت استفاده کنید. برای ساخت جزیره، در زیر گلدان لایه‌ هایی از سنگ ریزه قرار بدهید و مقداری آب روی آن بریزید و سپس گلدان سانسوریا را بر روی آن قرار دهید، به طوری که کف زیر گلدان درون آب قرار نگیرد و خشک باشد. این کار باعث حفظ رطوبت مناسب در اطراف گیاه می ‌شود و در فصل تابستان برای رساندن رطوبت به گیاه مناسب است.

نور مناسب سانسوریا در تابستان

گل سانسوریا به نور متوسط نیاز دارد. این گیاه می ‌تواند در محیط‌ های با نور کم، نور طبیعی و سایه رشد کند زیرا که سانسوریا یکی از گیاهان سایه دوست است. در فصل تابستان می توانید گیاه خود را در پشت پنجره قرار دهید تا نور غیر مستقیم آفتاب به آن بتابد. برای بهبود نگهداری و ایجاد شرایط مناسب برای گل ‌دهی سانسوریا، نیاز به نور بیشتری دارد. استفاده از نورهای مصنوعی و لامپ‌ های رشد گیاه، یکی از روش‌های تامین نور مورد نیاز برای سانسوریا است.

نگهداری گل سانسوریا در تابستان

روش نگهداری گل سانسوریا در زمستان

نگهداری گل سانسوریا در فصل زمستان نیازمند رعایت یک سری نکات است که در ادامه به آن می پردازیم.

سانسوریا به سرما حساس است و خوب نیست که این گیاه در معرض باد های سرد، برف و باران قرار گیرد پس بهتر است در فصل زمستان آن را به داخل خانه بیاورید یا یک کیسه پلاستیکی روی آن بکشید. همچنین در فصل سرما دو هفته ای یکبار گیاه خود را آبیاری کنید و در این مدت نیازی به کوددهی نیست زیرا در فصل استراحت به سر می برد. دمای محیط را بین 10 تا 15 درجه سانتی گراد نگه دارید و مراقب باشید  که دما کمتر از 10 درجه نباشد.

نگهداری سانسوریا در باغچه و حیاط

گل سانسوریا در طبیعت و فضای باز هم می تواند رشد کند. در انتخاب مکان برای کاشت و نگهداری گل سانسوریا در باغچه، به موارد زیر توجه کنید:

  1. نور: یک نقطه در باغچه را انتخاب کنید که کمی سایه داشته باشد و در عین حال نور کافی به آن برسد. به عبارتی، گیاه باید در جایی کاشته شود که نور مستقیم خورشید به آن نتابد.
  2. فاصله از سایر گیاهان: در هنگام کاشت سانسوریا در باغچه، فاصله ‌ای مناسب را بین آن و دیگر گیاهان ایجاد کنید تا هر گیاه فضای کافی برای رشد و توسعه داشته باشد.
  3. آبیاری معتدل: گل سانسوریا در باغچه و حیاط نیاز به آبیاری معتدل دارد. آبیاری بیش از حد می ‌تواند منجر به پوسیدگی ریشه ‌ها شود. در فصل گرم تابستان، ممکن است نیاز به آبیاری بیشتری داشته باشد، اما همچنان باید از افزودن آب اضافی پرهیز کنید.
  4. تغذیه: معمولا گل سانسوریا در باغچه نیاز به تغذیه کمتری نسبت به دیگر گیاهان دارد. می ‌توانید از کود های گفته شده ماهی یکبار به گیاه خود کود دهید.

با رعایت این نکات، می‌توانید به خوبی سانسوریا را در باغچه حیاط  و فضای باز نگهداری کنید و از زیبایی و خواص آن لذت ببرید.

نحوه نگهداری سانسوریا مهتابی

سانسوریا مهتابی، یکی از جذاب ‌ترین و زیباترین گل سانسوریا است. برگ ‌های سبز این گیاه در زیر نور ماه تغییر رنگ می ‌دهند و به رنگ نقره ‌ای زیبا می‌ درخشند. به همین دلیل به آن سانسوریا مهتابی نیز می ‌گویند. هر یک از انواع سانسوریا نیازمند شرایط خاصی برای نگهداری هستند. در ادامه، شرایط نگهداری گل سانسوریا مهتابی شرح داده شده است.

  • آبیاری: سانسوریا مهتاب نیازی به آبیاری زیاد ندارد. آبیاری زیاد می ‌تواند منجر به پوسیدگی ریشه ها، و شل شدن برگ ها شود. با این حال، به یاد داشته باشید که اگرچه بهترین شرایط نگهداری از سانسوریا مهتابی یا نقره‌ ای شامل آبیاری کم است، اما گیاه را تشنه نگذارید زیرا این می ‌تواند باعث خشک شدن آن شود. همچنین، آب ‌پاشی روزانه بر روی برگ‌ های گیاه نیز توصیه نمی‌ شود.
  • خاک: اولین نکته در مورد خاک مناسب برای نگهداری گل سانسوریا مهتابی زهکشی آن است. خاک باید سبک باشد تا بتواند آب اضافی را به خوبی عبور دهد. دومین نکته مربوط به نوع خاک است که برای فراهم کردن شرایط نگهداری سانسوریا مهتابی باید در نظر گرفته شود، استفاده از خاک برگی که با سنگ ریزه مخلوط شده است. این ترکیب به شما خاک با کیفیتی می ‌دهد و همچنین به آب اجازه می ‌دهد از خاک عبور کند و به ریشه سانسوریا آسیب نرساند.
  • دما: دمای مناسب برای نگهداری گل سانسوریا مهتابی در منزل بین 15 تا 24 درجه سانتیگراد است. مهمترین نکته این است که این گیاه حساس به هوای بسیار گرم یا بسیار سرد است و دمای نامناسب می‌ تواند باعث لوله شدن برگ‌ های سانسوریا مهتابی شود. بنابراین، اگر از فضای گلخانه برای نگهداری آن استفاده نمی‌ کنید، باید شرایط نگهداری سانسوریا مهتابی را در ساختمان به گونه‌ ای فراهم کنید که دما از 10 درجه سانتیگراد پایین‌ تر نیاید. همچنین، از آنجایی که سانسوریا به هوای مرطوب علاقه دارد، سعی کنید به هر طریقی که ممکن است از خشکی هوا در ساختمان کاهش دهید.
  • نور: بهترین شرایط نگهداری گل سانسوریا مهتابی در تابستان شامل قرار دادن آن در نیمه سایه، پشت پنجره و زیر نور غیرمستقیم آفتاب برای زمستان است. بنابراین، برای داشتن گلدانی زیبا از سانسوریا، باید آن را از نور مستقیم خورشید دور نگه داشت. اگر برگ ‌های سانسوریا دچار سوختگی شدند، نشانه این است که مقدار نوری که دریافت می‌ کند بیش از حد است. در این شرایط، بهتر است بلافاصله مکان گلدان را تغییر دهید.

نگهداری سانسوریا مهتابی

همانگونه که گفته شد سانسوریا یک گیاه مقاوم آپارتمانی است که می تواند در شرایط سخت به راحتی به حیات خود ادامه دهد. این گیاه همانطور که در روش نگهداری گل سانسوریا گفته شد احتیاج به نور متوسط و غیر مستقیم دارد. نور فیلتر شده یعنی نوری که از پشت پرده و یا پنجره بتابد مناسب ترین نور برای این گیاه است. آفتاب شدید و نور مستقیم خورشید باعث سوختگی برگ های این گیاه می شود. از نظر آبیاری مناسب ترین زمان، خشک شدن خاک گل در فواصل آبدهی است. آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه گیاه می شود. برای رشد بهتر و داشتن سانسوریای بزرگ، خاک غنی شده از مواد آلی و کوددهی در فصل رشد لازم است. اگر قصد خرید سانسوریا را دارید حتما قبل از خرید به سالم بودن گیاه و بیمار نبودن آن دقت کنید. نگران نباشید. همکاران ما در گل بازار با سال ها تجربه در فروش گیاهان آپارتمانی به شما در این زمینه کمک خواهند کرد. به یاد داشته باشید با روش نگهداری گل سانسوریا به صورت صحیح و رعایت نکات گفته شده در این مقاله می توانید از داشت یک سانسوریای زیبا، سرسبز و شاداب لذت ببرید.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found