روش نگهداری گل قاشقی (پپرومیا) در خانه به همراه معرفی کامل آن

روش نگهداری گل قاشقی
۱۵ اکتبر ۲۰۲۳
روش نگهداری گل قاشقی (پپرومیا) در خانه به همراه معرفی کامل آن

گل قاشقی را چگونه نگهداری کنیم؟ گیاه برگ قاشقی یکی از گیاهان آپارتمانی خاص و زیبا است که به دلیل نگهداری آسان، مقاومت بالا و سازگاری با شرایط مختلف از جمله نور کم، برای نگهداری در داخل منزل، ادارات و شرکت ها بسیار مناسب است. این گیاه زیبا همانند اسمش برگ هایی همیشه سبز به شکل قاشق دارد و در رنگ بندی سبز و ابلق و حتی رنگ های دیگر وجود دارد. در این مقاله همراه فروشگاه آنلاین گل بازار باشید تا با روش نگهداری گل برگ قاشقی بیشتر آشنا شوید.


فهرست مطالب:

معرفی گیاه آپارتمانی برگ قاشقی
گل قاشقی نماد چیست؟
گل قاشقی در فنگ شویی
آیا گل قاشقی برای گربه و حیوانات خانگی سمی است؟
آیا گل قاشقی گلدار است؟
آیا گل قاشقی تصفیه کننده هوا است؟
خواص گل قاشقی چیست؟
ریشه گل قاشقی چگونه است؟
شرایط نگهداری گل قاشقی در خانه
نگهداری گل قاشقی در آب
نگهداری گل قاشقی در حیاط و باغچه
نگهداری گل قاشقی در بالکن
طریقه احیای گل قاشقی

معرفی گیاه آپارتمانی برگ قاشقی

گیاه برگ قاشقی (اسم  گل قاشقی به انگلیسی Peperomia  نام علمی گل قاشقیPeperomia magnoliiaefolia )  از خانواده پپرومیاها (Piperaceae ) است که این خانواده شامل بیش از 1000 گونه متفاوت است که در لیست گیاهان چند ساله بومی مناطق گرمسیری در سراسر جهان قرار می گیرد. زادگاه اصلی گیاه پپرومیا مکزیک، آمریکای جنوبی و جنگل های انبوه و همیشه سایه آمازون است و از مهمترین انواع آن می توان به پپرومیا هندوانه ای، پپرومیا قطره باران، پپرومیا طلایی و ... اشاره کرد. برگ قاشقی گیاهی علفی و چند ساله است که رشد کندی دارد و ارتفاع آن به 30 سانتی متر میرسد، اما شاخه های آن با افزایش سن شکل آویزان به خود میگیرند. اسم دیگر گل برگ قاشقی، گل پپرومیا است.

 

 

این گیاه که نام دیگر آن پپرومیا است، دارای برگ های گوشتی و بزرگ با سطح صاف و چرم مانند است که در رنگ بندی سبز، ابلق و رنگی مانند بنفش قرمز تیره و ... وجود دارد. برگ قاشقی در شرایط مناسب شبیه به زادگاهش گل های خوشه ای به رنگ سفید و یا سبز کمرنگ با ساقه بلند تولید می کند که جنبه زیبایی ندارند. کوچک بودن گیاه برگ قاشقی آن را در دسته گیاهان ایده آل برای خانه های آپارتمانی و فضاهای کوچک قرار داده است. ساقه های گیاه برگ قاشقی معمول ضخیم و محکم است و برگ های سفت و گوشتی دارد که این ویژگیها شبیه به ساکولنت ها است

گیاه برگ قاشقی از گیاهان شگفت انگیز آپارتمانی اند که ویژگی های مثبت زیادی دارند و همین ویژگیها باعث شده که به یکی از گیاهان ایده آل و محبوب آپارتمانی تبدیل شوند. برگ های زیبای این گیاه که انواع مختلفی دارند، با شرایط نامساعد محیط زندگی تا حد زیادی کنار می آیند و می توانند یکی از گیاهان مناسب در منزل و یا محل کار شما باشد. برگ های زیبا، براق و سبز رنگ این گیاه باعث شده که برگ قاشقی در تمامی لیست های خرید گل و گیاه آپارتمانی نقش مهمی را ایفا کند.

گیاه برگ قاشقی

گل قاشقی نماد چیست؟

گل قاشقی در بعضی از کشور ها به عنوان نماد شانس، دوستی و شادی شناخته می ‌شود. در ایران، گل قاشقی نماد ثروت، زیبایی و شانس نیز شناخته می‌ شود و آن را پر برکت می دانند، به همین دلیل از آن در منزل یا محیط کار نگهداری می کنند.

گل قاشقی در فنگ شویی

گل قاشقی در فنگ شویی نمادی از شادی، خوشبختی و تعادل است. این گل به عنوان یک عنصر مهم در فضاهای فنگ شویی استفاده می‌ شود تا انرژی مثبت را تقویت  کرده و هماهنگی در محیط را افزایش دهد. همچنین، گیاه قاشقی یکی از گیاهانی است که می ‌تواند هوای خانه را تصفیه کند و اثرات بسیار مثبتی بر روی محیط زندگی داشته باشد. این گیاه به طور معمول دارای انرژی فراوانی است و توانایی افزایش میزان اکسیژن در فضای داخل خانه را دارد. پس انتخاب گل قاشقی در فنگ شویی می تواند به تعادل انرژی و ایجاد حس خوب در فضای خانه شما کمک می کند.

آیا گل قاشقی برای گربه و حیوانات خانگی سمی است؟

یکی از دلایلی که بسیاری از افراد گیاه آپارتمانی قاشقی را برای منزل خود انتخاب می‌ کنند، این است که این گیاه کاملا بی‌ خطر و بدون سم است. به عبارت دیگر، این گیاه هیچ آسیبی به حیوانات خانگی شما به خصوص گربه ها نمی ‌زند و می‌ توانید با آرامش و بدون نگرانی از آن در منزل و محیط کار نگهداری کنید. برای شناخت گیاهان سمی می توانید به مقاله معرفی گل های سمی برای انسان ها و حیوانات مراجعه کنید.

 

 

آیا گل قاشقی گلدار است؟

طرز نگهداری گل برگ قاشقی اگر به درستی انجام شود به گلدهی راحت گیاه ختم می شود. پپرومیا نوعی گیاه خانگی گرمسیری گلدار است که ساقه های گل دهنده تولید می کند. اما این گل ها زیبایی آنچنانی برای گل قاشقی ندارند. ساقه های گل دهنده ممکن است فقط ۵ تا ۷ سانتی متر طول داشته باشند. این گل های غیر جذاب، هیچ عطر و بویی ندارند. یک نکته خوب در مورد گل های گیاه پپرومیا این است که آن ها نشانه ای از رشد سالم هستند.

زمان گلدهی گل قاشقی

اگر منتظر گلدهی قاشقی هستید، باید بگوییم که این گیاه تا زمان بالغ شدن گلدهی نمی کند. زمان گلدهی پپرومیا بین 4 تا 6 سالگی است. اگر از گیاه خود خوب مراقبت کنید و رفتار خوبی داشته باشید، در تابستان یا اوایل پاییز به شما گل خواهد داد. اما باید بدانید که دلیل جذابیت گل قاشقی برگ های آن است نه گل هایی که تولید می کند.

گلدهی برگ قاشقی

آیا گل قاشقی تصفیه کننده هوا است؟

این گیاه را می توانید در فضای بسته آپارتمان و یا داخل تراس یا پاسیو نگهداری کنید. یکی از نکات جالب در مورد این گیاه قدرت تشخیص آلودگی هوا است چرا که به دلیل داشتن ریشه های سطحی، در صورت آلوده بودن هوا گیاه زرد و خشک خواهد شد. به علاوه به دلیل داشتن برگ های گوشتی و ذخیره آب می تواند رطوبت اطراف خود را افزایش دهد و در نتیجه، برخی از آلاینده‌های موجود در هوا مانند فرمالدهید و بنزن را پاکسازی کند. گل قاشقی در کنار دیگر گیاهان تصفیه کننده هوا، می تواند نقش موثری در پاکسازی هوای آپارتمان و خانه شما داشته باشد.

خواص گل قاشقی چیست؟

گل قاشقی یا پپرومیا نیز مانند هر گیاه دارای ویژگی های خاص به خود است. در زیر به چند مورد از این خاصیت های اشاره می کنیم.

  1. زیبایی و جذابیت: یکی از مهم ترین دلایل نگهداری گل قاشقی در منزل، زیبایی برگ های آن است. تنوع واریته های مختلف با برگ های دارای نقوش برجسته و یا صاف و گاها رنگارنگ، می تواند به عنوان یک گیاه در تزیین منزل شما خوش جلوه کند.
  2. تصفیه کننده هوا: همانطور که پیش تر گفتیم این گیاه می تواند در تصفیه کردن هوای اطراف نقش موثری داشته باشد.
  3. افزایش رطوبت محیط: گوشتی بودن برگ ها و ذخیره آب در آن می توانید به افزایش رطوبت در محیط اطراف شما کمک کند.
  4. تاثیر آرامبخش: برگ های سبز و حتی رنگی آن می تواند در جذب انرژی منفی و ایجاد انرژی مثبت نقش داشته و باعث ایجاد آرامش در محیط پیرامون خود گردد.
  5. نگهداری آسان: گل قاشقی یک گیاه مقاوم با آبیاری کم است. برای همین این ویژگی کمک می کند تا یک نگهداری آسان و راحت برای همه افراد داشته باشد.

 

 

ریشه گل قاشقی چگونه است؟

اگر می خواهید بدانید ریشه گل قاشقی راست است یا افشان؟ باید بگویی که ریشه‌های گل پپرومیا بیشتر به صورت ریشه‌های راست شکل می‌گیرند. این به این معنی است که ریشه‌ها به صورت عمودی و به سمت پایین در خاک رشد می‌کنند. این ریشه‌ها معمولاً کوتاه و جمعی هستند و به خاک نفوذ می‌کنند تا آب و عناصر غذایی را جذب کنند. برخلاف برخی گیاهان دیگر که ریشه‌های افشان دارند، پپرومیاها تمایل کمتری به افشان ریشه دارند. با این حال، ممکن است در برخی از گونه‌ها و شرایط خاص، ریشه‌های پپرومیا به صورت افشان نیز شکل بگیرند، اما این مورد نادر و استثنایی است.

ریشه های گل قاشقی

گل قاشقی را چگونه نگهداری کنیم؟(شرایط نگهداری گل پپرومیا)

حال که با این گیاه آشنا شده اید، وقت آن رسیده است تا با نحوه نگهداری گل آقاشقی در آپارتمان نیز آشنا شوید. با ما در ادامه متن همراه شوید تا شما را هر چه بیشتر با شرایط نگهداری گل قاشقی آشنا کنیم.

میزان نور مناسب برای گل قاشقی

شاید برای شما هم پیش آمده که از خود بپرسید آیا گل قاشقی نور زیاد می خواهد؟ یا مثلا گل قاشقی نیاز به چه مقدار نور آفتاب دارد؟ در جواب این سوال ها باید بگوییم که گیاه برگ قاشقی بهترین رشدش را در نور زیاد و غیرمستقیم دارد. در واقع پشت پنجره های رو به شرق یا جنوب خانه در تمام فصل های سال برای این گیاه بسیار مناسب است تا نور مورد نیاز گل قاشقی تامین گردد. تنها نکته ای که باید حواس تان به آن باشد این است که در مقابل نور مستقیم و شدید خورشید مخصوصا در فصل تابستان قرار نگیرد، چون باعث سوختن برگ ها می شود. با این اوصاف نمی توانید این گیاه را در دسته گیاهان با نور کم قرار دهید. اگر گیاه قاشقی را در جایی کم نور بگذارید، ساقه هایش بلند و کشیده می شود چون به دنبال نور کافی می گردد. اگر چنین اتفاقی افتاد به راحتی ساقه های بلند و اضافی اش را بچینید تا ظاهر کوچکش را حفظ کند و سپس آن را به جای پر نور تری انتقال بدهید.

 

 

آبیاری مناسب گل برگ قاشقی

گل برگ قاشقی به دلیل داشتن برگ های گوشتی و آبدار به آبیاری کمی نیاز دارد و در لیست گیاهان مقاوم به خشکی قرار می گیرد. مانند باقی گیاهان تنها زمانی اقدام به آبیاری کنید که بین دو آبیاری سطح خاک کامل خشک شده باشد. همانطور که آبیاری زیاد سبب پوسیده شدن ریشه و ساقه می گردد، آبیاری کم و خشکی کشیدن بیش از حد گیاه نیز سبب پژمرده شدن برگ ها خواهد شد. در تابستان به دلیل قرار داشتن گیاه در هوای گرم و خشک، آبیاری را بیشتر کنید و برعکس در زمستان، با آب ولرم و دفعات آبیاری کمتر گیاه را سیراب کنید. آبیاری مناسب از نکات مهم در روش نگهداری گل برگ قاشقی است.

دمای مناسب برای نگهداری گل قاشقی

دمای متوسط اتاق، محیطی مناسب برای رشد گیاه برگ قاشقی است. میزان دمای مناسب برای این گیاه بین ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتیگراد است. به یاد داشته باشید که پپرومیاها گیاهان مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری هستند و در دماهای سرد از بین می روند. حداقل دمای مطلق گل برگ قاشقی ۱۰درجه سانتیگراد است. به همین دلیل، اکثر مردم گل های قاشقی را به عنوان گیاهان خانگی نگهداری می کنند و آنها را در فضای باز پرورش نمی دهند. برای مراقبت صحیح از گل قاشقی، باید از تغییر ناگهانی دما جلوگیری کنید. بهتر است آنها را از معرض جریان هوای سرد دور نگه دارید. همچنین، اگر گل برگ قاشقی را در زمستان از گلخانه تهیه می کنید بهتر است هنگام انتقال گل ها به خانه از آنها در مقابل سرما محافظت کنید.

نور مناسب برگ قاشقی

رطوبت مناسب گل برگ قاشقی

اکثر گونه های گل برگ قاشقی برای رشد در محیط های خانگی به رطوبت زیادی احتیاج ندارند. گل های برگ قاشقی دارای برگ هایی مانند ساکولنت هستند که می توانند رطوبت را در خود ذخیره کنند. با این حال، برخی از انواع گیاه برگ قاشقی به رطوبت بالا  احتیاج دارند. ضخامت برگ ها بهترین راه برای اندازه گیری میزان رطوبت مورد نیاز گیاه خانگی شما است. اگر گیاه برگ های نازکی دارد، باید مرتبا آنها را غبار پاشی کنید تا سطح رطوبت را حفظ کنند. هنگام روشن بودن سیستم گرمایش خانگی، غبارپاشی کردن و حفظ سطح رطوبت گیاه ضروری است. گرمایش مرکزی باعث خشک شدن هوای خانه می شود و در نتیجه می تواند روی رشد گیاه تأثیر بگذارد. حفظ رطوبت مناسب برای گیاه از نکات مهم در روش نگهداری گل برگ قاشقی است.

 

 

ایا گل قاشقی نیاز به جزیره دارد؟

روش دیگر برای افزایش رطوبت گل قاشقی، قرار دادن گلدان روی سینی پر از سنگریزه ای است که درون آن آب وجود دارد. برای این کار کافی است یک زیر گلدانی با عمق مناسب و یا یک ظرف مانند سینی عمق دار انتخاب کنید. سپس کف ظرف را با سنگ های ریزو درشت پر کنید. کف ظرف را مقداری آب بریزید و سپس گلدان را بر روی سنگ ریزه ها قرار دهید. آب درون ظرف باید به حدی باشد که کف گلدان با آب درون ظرف در تماس نباشد.

خاک مناسب برای گل قاشقی چیست؟

برای گیاه قاشقی تان از خاکی استفاده کنید که زهکشی بالایی داشته باشد. مقدار مساوی خاک پیت ماس و خاک پرلیت یا ماسه ی درشت، خاک مخصوص گل قاشقی است. توصیه ی ما این است که هر دو تا سه سال یک بار خاک آن را عوض کنید. چون منافذ بین ذرات خاک به مرور زمان بسته می شود و مواد مغذی اش را از دست می دهد. به همین خاطر اگر گیاه خاک تازه و مغذی دریافت کند، سالم تر خواهد بود و بهتر رشد می کند.

گل برگ قاشقی

خاک گل قاشقی اسیدی یا قلیایی است؟

در مورد خاک گل قاشقی، بهترین PH خاک باید در محدوده اسیدی تا خنثی باشد و عدد PH آن باید بین 6 تا 7 واحد قرار داشته باشد. خاک‌ های بسیار اسیدی یا قلیایی برای رشد گیاه قاشقی مناسب نیستند و ممکن است به رشد گیاه آسیب برسانند. بنابراین، مهم است که قبل از استفاده از خاک برای گل قاشقی، PH خاک را بررسی کنید.

بهترین کود مناسب برای گل قاشقی

کود مناسب نقش بسزایی در طریقه نگهداری گل برگ قاشقی را ایفا می کند. از آنجا که گل برگ قاشقی از جمله گیاهان خانگی کوچک و با رشد کندی هستند، به کود زیادی احتیاج ندارند. معمولا خاکی که از نظر مواد آلی غنی باشد، مواد مغذی کافی برای رشد سالم گیاه را فراهم می کند. یکی از اشتباهات رایج هنگام مراقبت از گل قاشقی، استفاده بیش از حد از کود است. بنابراین، وقتی نوبت کود تقویتی گل قاشقی می رسد، بهتر است از میزان کود کمتری استفاده کنید. در صورت نیاز بکوددهی گل قاشقی، از کود مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید. فقط در طی فصل رشد (یعنی بهار و تابستان) ماهی یک بار باید به گیاه برگ دار کود بدهید. یک نکته مهم برای نگهداری صحیح از گل برگ قاشقی در محیط خانه این است که بین زمان تغذیه کود را با فشار آب خارج کنید. این کار از تجمع نمک های معدنی جلوگیری می کند که باعث ریزش برگ و ایجاد مشکلات رشد دیگر می شود.

 

 

کود خانگی برای گل قاشقی

برای تقویت رشد و گلدهی گل قاشقی، می ‌توانید از کود خانگی استفاده کنید. کمپوست خانگی یک منبع عالی از مواد آلی برای گل قاشقی است. این کود به رشد و تغذیه گیاه کمک می ‌کند. همچنین، قهوه استفاده شده را جمع آوری کنید و در خاک گلدان بریزید. این کود مواد آلی به خاک اضافه می ‌کند و به رشد بهتر گیاه قاشقی کمک می ‌کند. علاوه بر آن، پوست موز حاوی پتاسیم و مواد آلی است. برای استفاده از آن، پوست موز را به قطعات کوچک برش دهید و در خاک گلدان گیاه خود بگذارید. این کود به رشد و گلدهی گل قاشقی نیز کمک می ‌کند. مطمئن شوید که از این کودها با توجه به نیازهای گل قاشقی استفاده می کنید. به علاوه می توانید از ضایعات میوه ها و یا گیاهان مانند پوست میوه ها و یا خاک باغچه که مواد آلی گیاهی دارند استفاده کنید.

شرایط نگهداری گل قاشقی

کود سه بیست برای گل قاشقی

کود سه ‌بیست یک کود متعادل و کامل است که برای رشد گیاه قاشقی بسیار مناسب است. این کود حاوی تمامی عناصر غذایی اساسی است که گیاه قاشقی برای رشد به آن ها نیاز دارد. یکی از این عناصر مهم پتاسیم است که نقش مهمی در رشد گلدهی گیاه دارد و کمبود آن می ‌تواند عوارضی برای گیاه ایجاد کند. استفاده از کود س20-20-20 به عنوان یک منبع پتاسیم و دیگر عناصر مغذی می‌ تواند به بهبود رشد و گلدهی گیاه قاشقی کمک کند.

روش تعویض گلدان قاشقی

بیشتر گیاهان برگ قاشقی می توانند چندین سال در گلدان اولیه شان زندگی کنند و نیازی به تعویض گلدان ندارند و معمولا در گلدان کوچک رشد بهتری دارند. پس خیال تان از بابت گلدانش راحت باشد و فقط در صورتی نیاز به عوض کردن گلدان دارد که اندازه ی کوچک گلدان آسیب زیادی به آن وارد کند. گلدان می تواند یک سایز از گلدان قبلی بزرگ تر باشد.

 

 

همانطور که گفتیم با وجود تنوع زیاد برگ قاشقی، همه ی آن ها کوچک با رشد کم هستند. رشد عرضی آنها حدود ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر است و فقط هرچند وقت یک بار نیاز به عوض کردن گلدان دارند. مخلوط مناسب خاک را از قبل آماده کنید. گلدان جدید را بیاورید و نصف آن را با خاک تازه پر کنید. حال به آرامی گیاه را از گلدان قبلی بیرون بیاورید. برای راحت شدن کار می توانید گلدان را کمی وارونه کنید تا گیاه بیرون بیاید. حال با دقت و تا جای ممکن، خاک قبلی را از اطراف ریشه ها جدا کنید. گیاه را در گلدان جدید بگذارید و باقیمانده ی خاک جدید را دور گیاه بریزید. خاک را کمی با دست فشار دهید تا گیاه در جایش محکم بایستد اما زیاد فشار نیاورید که خاک زیاده از حد فشرده شود. در پایان گلدان را به طور کامل آبیاری کنید.

گلدان گل برگ قاشقی

زمان و نحوه هرس گل قاشقی

یکی از دلیل محبوبیت گیاه قاشقی همین ظاهر ظریف و فشردگی آن است. برای همین به راحتی آن را هرس می کنیم و شکل های زیبا به آن می دهیم. به جز موارد زیبایی، بهتر است به طور مرتب هرگونه ساقه یا برگ خشکیده یا آسیب دیده را از گیاه جدا کنید. هر زمان که برگی با علائم بیماری را در گیاه دیدید، آن را بچینید و علت آن مشکل را بررسی و رفع کنید. چون بی توجهی به بیماری یا آفت گیاه باعث می شود که آفت یا بیماری سراسر گیاه را بگیرد و دیگر جای بهبودی نگذارد. از طرفی ممکن است به گیاهان و گلدان های اطرافش هم سرایت کند. بهترین زمان برای هرس گل قاشقی معمولا در فصل بهار و در زمان شروع رشد جدید است. به علاوه بعد از گلدهی ممکن است بخشی از شاخ و برگ های گیاه نیز خشک شود. در این صورت شما با هدف تقویت گل پپرومیا می توانید این شاخ و برگ ها را هرس کنید.

 

 

پرپشت شدن گل قاشقی

برای پرپشت شدن و رشد بهتر گل‌ های قاشقی باید نکات نگهداری از آن را بدانید. گل‌ های قاشقی نیاز به آبیاری منظم دارند پس  مطمئن شوید که خاک آن کمی مرطوب باشد، همچنین، گل‌ های قاشقی نیاز به نور پراکنده و غیر مستقیم خورشید دارند، پس اطمینان حاصل کنید که نور کافی به گل شما می رسد. ازخاک غنی استفاده کنید تا گیاه شما مواد آلی را جذب کند همینطور، در فصل بهار و تابستان ( فصل رشد)، از کود های دوره‌ ای برای گیاه خود استفاده کنید تا رشد و گلدهی بهتری داشته باشد.

نگهداری گل قاشقی در آب

نگهداری گل قاشقی در آب به عنوان یک گیاه آبی یا آکواتیک می ‌تواند در صورتی موفقیت آمیز باشد که شرایط مورد نیاز فراهم شود.  برای نگهداری گل قاشقی در آب، به یک ظرف یا گلدان شیشه ای نیاز است که با آب شیرین یا همان آب شهری آن را پر کنید. گیاه را در محیطی با نور معتدل و غیر مستقیم خورشید قرار دهید. همچنین، دمای محیط نیز برای گل قاشقی مهم است، پس دمای آب را معتدل نگه دارید. بهتر است برای رشد بهتر گیاه خود در آب از کود های آبی گیاهی استفاده کنید و هر دو هفته یکبار گیاه خود را تغذیه کنید. علاوه بر آن، آب گیاه باید به صورت دوره ‌ای تعویض شود تا از تجمع مواد آلوده جلوگیری شود. با رعایت روش نگهداری گل قاشقی در آب می توانید یک گیاه سالم و شاداب داشته باشید.

خرید گیاهان آپارتمانی

نگهداری گل قاشقی در حیاط و باغچه

گل قاشقی گیاهی زیبا و محبوب برای حیاط و باغچه است. برای نگهداری گل قاشقی در حیاط و باغچه، باید گیاه را در قسمتی از باغچه بکارید که نور غیر مستقیم آفتاب به آن بتابد. هرچند این گیاه در سایه هم رشد خود را دارد اما به نور پراکنده و زیاد نیاز دارد. در فصل تابستان هفته ای یک یا دوبار گیاه خود را آبیاری کنید و در زمستان هر ده روزی یکبار به گیاه خود آب دهید. گل قاشقی به آب فراوان نیاز ندارد پس در آبیاری دقت کنید. همچنین برای رشد بهتر می توانید در فصل تابستان هر دو هفته یکبار کوددهی کنید و در فصل زمستان ماهی یکبار گیاه خود را تغذیه کنید. علاوه بر آن، گل قاشقی به بیماری ‌ها و آفات حساس است. بنابراین، به نظافت مرتب و مشاهده دقیق برگ ها توجه کنید و اگر بیماری یا آفتی را مشاهده کردید برای درمان آن اقدام کنید. با فراهم کردن شرایط مطلوب برای گیاه قاشقی در باغچه و حیاط خود می توانید از زیبایی گیاه خود لذت ببرید.

نگهداری گل قاشقی در بالکن

نگهداری گل قاشقی در بالکن، به زیبایی آن محیط اضافه می کند. در نگهداری گل قاشقی در بالکن گیاه را در جایی قرار دهید که نور آفتاب به صورت پراکنده و غیر مستقیم باشد. همچنین در فصل سرما مراقب دما باشید و گیاه را به داخل منزل ببرید. علاوه بر آن در آبیاری گیاه دقت کنید که خاک خیلی خیس نشود و در تابستان هفته ای یک نهایتا دو بار و در زمستان هر ده روزی یکبار به گیاه خود آب دهید و اجازه دهید خاک کاملا خشک شود. همچنین، می توانید از کود مخصوص گیاهان برای رشد بهتر آن استفاده کنید. با رعایت نکات ذکر شده می توانید یک گیاه زیبا و سالم در بالکن خود پرورش دهید.

نگهداری گل قاشقی در منزل

طریقه احیای گل قاشقی

گل قاشقی ممکن است بخاطر حمله آفات یا یک سری بیماری ها و مشکلات رایج گیاهان، دچار آسیب هایی شود. جهت احیای گیاه خود، ابتدا خاک گلدان را تعویض کنید. پس از آن برای اطمینان بیشتر، باید خاک گیاه را به مواد قارچ کش آغشته کرده تا در صورت احتمال بروز بیماری های قارچی، آن را بر طرف کرده باشید. سپس جای گلدان تان را بررسی کنید و اگر از نور خورشید بیش از حد دور است یا در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دارد، جای آن را نیز عوض کنید. همچنین، اگر در دمای کمتر از منفی 10 درجه سانتی گراد یا دمای بالای 40 درجه است حتما آن را در دمای مناسب و معتدل قرار دهید.

همانطور که گفتیم گل برگ قاشقی از گیاهانی است که پرورش ساده ای دارد، در اینجا مهمترین نکات در روش نگهداری گل برگ قاشقی مثل آبیاری، خاک مناسب، رطوبت مورد نیاز، نور، کود و ... را مورد بررسی قرار دادیم. گل برگ قاشقی گیاهی است که به آسانی در منزل می توان آن را پرورش داد، این گیاه در خاک گلدان با زهکشی خوب رشد می کند، نور غیرمستقیم زیادی می خواهد و هنگامی که لایه بالایی خاک خشک شد باید آبیاری شود. اکثر انواع برگ قاشقی به رطوبت بالا احتیاج ندارند و در دمای متوسط اتاق بین ۱۸ تا ۲۴درجه سانتیگراد رشد خوبی دارند. فقط در طی فصل رشد هر دو ماه یکبار باید خاک را تغذیه کنید. اگر قصد خرید گل و گیاه آپارتمانی دارید، گل بازار با ارائه انواع گیاهان سبز و زیبا می تواند شما را در داشتن محیطی سالم و زیبا یاری کند

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found