راهنمای شرایط نگهداری گل ارکیده در خانه و گلدان شیشه ای

راهنمای شرایط نگهداری گل ارکیده در خانه و گلدان شیشه ای
۲۱ سپتامبر ۲۰۲۳
راهنمای شرایط نگهداری گل ارکیده در خانه و گلدان شیشه ای

گل ارکیده یکی از انواع گیاهان آپارتمانی گلدار زیبا است که بر اساس علم فنک شویی انرژی مثبت را جذب می کند، از این رو طرفداران زیادی دارد. خرید گلدان گل ارکیده از جمله گل های فوق العاده جذاب و دوست داشتنی است که دارای اشکال و اندازه های متفاوتی است و با توجه به ماندگاری بالایی که دارد می تواند به عنوان یک گیاه زیبا برای دکوراسیون، منزل و یا محل کار شما را هر چه زیباتر کند. شما می توانید با مطالعه مقاله فوق با روش نگهداری گل ارکیده به صورت تخصصی آشنا شده و از داشتن این گیاه زیبا لذت ببرید. 


فهرست مطالب:

معرفی گل ارکیده
آیا گل ارکیده سمی است؟
گل ارکیده نماد چیست؟
طول عمر گل ارکیده
زمان گل دهی ارکیده
بهترین زمان خرید گل ارکید
روش نگهداری گل ارکیده در گلدان شیشه ای
طریقه نگهداری ارکیده شاخه بریده
آیا گل ارکیده پیاز دارد؟
نگهداری پیاز گل ارکیده
طرز نگهداری گل ارکیده طبیعی در آپارتمان
نگهداری گل ارکیده در آب
نحوه نگهداری ارکیده در خاک
شرایط نگهداری گل ارکیده در زمستان
چگونه گل ارکیده را به گل بنشانیم
نگهداری ارکیده بعد از ریختن گل آن
نگهداری گل ارکیده مینیاتوری
شرایط نگهداری گل ارکیده سفید و بنفش


 

معرفی گل ارکیده

ارکیده (اسم علمی گل ارکیده: Orchidaceae و اسم ارکیده به انگلیسی:Orchid) از  گیاهان بسیار زیبا و جذاب بومی ایالت متحده، تایلند و سایر مناطق گرمسیری هستند که امروزه در تمام دنیا مخصوصا در آمریکا، اروپا و آسیای دور از پرفروش ترین گیاهان برای منازل، محل کار، هتل ها و رستورانها است. در حدود 28000 گونه مختلف از گل ارکیده در طبیعت وجود دارد. اگرچه گونه های بی شماری از ارکیده در طبیعت است، اما همه آنها ویژگی های فیزیکی مشابهی دارند و دارای یک شاخه بلند قوس دار هستند که با شکوفه های رنگی زیبا پوشانده شده اند.

گلبرگ ها و کاسبرگ های ارکیده (داخلی ترین گلبرگ ها) معمولاً در گروه های سه تایی یافت می شوند. هندسه گلبرگ پایینی به شکلی است که اگر در فضای باز رشد کند. برگ های ارکیده اصولاً با یک لایه مومی پوشانیده می شود به این دلیل که بتواند از هدر رفتن آب درون برگ ها جلوگیری کند.گل های زیبای آن حدود 3 تا 6 ماه ماندگاری دارند و بعد از آن با چیدن گلهای خشک شده، دوباره در فصل رشد به گل می نشینند.

 

 انواع ارکیده از خانواده ثعلب ها هستند و گونه های وحشی آن ها در ایران (شمال و مناطق گرمتر) وجود دارند. نوعی ثعلب در کوههای باغرو (ادامه سلسله کوههای البرز به سمت آستارا و اردبیل) وجود دارد که ثعلب بستنی سنتی از همین گیاهان گرفته می شود. گل ارکیده دارای رنگ های مختلفی مانند: سفید، ارغوانی، ارغوانی رگدار، صورتی، زرد، ترکیبی از صورتی و سفید، آبی و ... است.

نگهداری گل ارکیده

آیا گل ارکیده سمی است؟

گل ارکیده در دسته گیاهان سمی نیست و هیچ خطری برای کودکان و حیوانات خانگی ندارد ولی بهتر است دور از دسترس نگهداری شود. در واقع، تنها برخی از انواع ارکیده‌ ها ممکن است باعث واکنش ‌های آلرژیک در بعضی افراد شوند که این مسئله به حساسیت هر فرد بستگی دارد.

گل ارکیده نماد چیست؟

اگر برای شما هم سوال است که گل ارکیده نشانه چیست؟ باید بگوییم که گل ارکیده، نماد باروری، ظرافت و زیبایی است. اما علاوه بر این ویژگی ‌های اصلی، هر رنگ ارکیده نیز معنای خاص و شگفت‌ انگیز خود را دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

نماد گل ارکیده سفید

ارکیده سفید، همیشه برای هدیه دادن مناسب است. این گل نه تنها نماد معصومیت و خلوص نیت است، بلکه معانی دیگری نیز در فرهنگ ‌های مختلف دارد. ارکیده سفید نماد رفاه و ثروت در دوران ویکتوریا در انگلستان بوده است و در ژاپن، نماد شان و منزلت است. با این همه، ارکیده سفید همچنان به عنوان نمادی از امید شناخته می‌ شود. این گل غنی از معانی است و قدرتی دارد که به آدم‌ ها احساس آرامش و زیبایی را القا می ‌کند. به همین دلیل، ارکیده سفید همچنان جزء گل‌ های محبوب و مورد علاقه جوامع مختلف است.

نماد گل ارکیده بنفش

گل ارکیده بنفش نمادی از مقام و شخصیت است. هدیه دادن ارکیده ‌های بنفش نمایانگر قدردانی، تحسین و احترام عمیق است.

 

 

نماد گل ارکیده صورتی

گل ارکیده صورتی رنگ نمادی از زناشویی و عشق ورزیدن است. در مناسبت ‌هایی مانند سالگرد ازدواج از آن برای هدیه دادن استفاده می شود. همچنین، ارکیده صورتی برای بیان دوستی صمیمی و آرزوی سلامتی نیز استفاده می‌ شود. با طراوت و زیبایی خود، ارکیده صورتی احساس زناشویی و محبت را به ما یادآوری می ‌کند. این گل با رنگ صورتی خود، پیامی از عشق و احترام را منتقل می ‌کند و در مراسم‌ های خاصی مانند سالگردهای عاشقانه، به عنوان نمادی از اتحاد و عشق بکار می ‌رود.

نماد گل ارکیده زرد

ارکیده زرد، نمایانگری از شکوه خورشید است و نمادی از نشاط و آغازی تازه دارد. این گل، به عنوان هدیه، برای افرادی که در شروعی پر از نشاط و تازگی هستند، مانند زوج‌ های تازه ازدواج کرده یا کسانی که به خانه ‌ای جدید نقل مکان کرده‌ اند، مناسب است.

نماد گل ارکیده آبی

رنگ آبی در ارکیده ‌ها به عنوان نمادی از خاص بودن شناخته م ی‌شود. این رنگ بسیار نایاب و منحصر به فرد است و به همین دلیل، ارکیده آبی نمادی از اعتبار و استثنایی بودن را به تصویر می‌ کشد. ویژگی‌ های خاص ارکیده آبی را نمی ‌توان انکار کرد. این گل نه تنها جلوه ‌ای از خاص و یکتایی دارد، بلکه همچنین به ما احساس رویایی و منحصر به فرد بودن را القا می ‌کند. گل ارکیده آبی با زیبایی و انعطاف پذیری خود، جذابیت لازم را برای ایجاد یک هدیه لوکس و منحصر به فرد به ما می ‌دهد.

روش نگهداری گل ارکیدهطول عمر گل ارکیده

اگر برای شما هم سوال است که ماندگاری گل ارکیده و عمر آن چقدر است باید بگوییم که طول عمر گل آپارتمانی ارکیده به عوامل زیادی بستگی دارد اما به طور کلی، می‌ توان گفت که متوسط عمر آن بین ۱۰ تا ۱۵ سال است. این مدت زمان می‌ تواند متغیر باشد و به عواملی مانند نوع ارکیده، شرایط رشد، محیط زندگی و مراقبت‌ های صحیح وابسته است. برای حفظ طول عمر گیاه، بهتر است روش نگهداری گل ارکیده و مراقبت از گل ارکیده را بلد باشید.

زمان گل دهی ارکیده

فصل گلدهی ارکیده به صورت ثابت و مشخص قابل تعیین نیست، زیرا هر نوع از گونه‌ های ارکیده ممکن است در زمان و فصل خاصی گل بدهند. در واقع، زمان گلدهی بستگی به نوع گونه و شرایط نگهداری گل ارکیده دارد. اما با این وجود فصل گل ارکیده ‌بیشتر در زمستان و پاییز است تا بهار و تابستان! و معمولا گلدهی ارکیده ‌ها از ماه دی آغاز می ‌شود. دوران گلدهی این گیاه به طور معمول ۲ تا ۴ ماه است

 بهترین زمان خرید گل ارکیده

بهترین زمان برای خرید گل ارکیده به دو عامل اصلی وابسته است: دمای محیط و نوع ارکیده که قصد خرید آن را دارید. بهترین زمان برای خرید گل ارکیده گرمسیری، فصل تابستان است. همچنین، بهترین زمان خرید گل ارکیده سردسیری، فصل زمستان است.

خرید انواع گل آپارتمانی

روش نگهداری گل ارکیده در گلدان شیشه ای

گل ارکیده علاوه بر نگهداری در گلدان، در ظروف و گلدان های شیشه ای هم می توان نگهداری کرد. در این بخش از مقاله به  دستورالعمل نگهداری گل ارکیده در یک گلدان شیشه ‌ای یا ظرف شیشه ای می پردازیم.

  • ابتدا، ظرف شیشه‌ ای مورد نظر را انتخاب کنید. ارکیده ‌ها به محیط فشرده نیاز دارند، بنابراین گلدانی کوچکتر را انتخاب کنید و از گلدان‌ های بسیار بزرگ خودداری کنید.
  • گلدان را با آب جوش ضدعفونی کنید. این کار باعث پاک شدن ظرف و بهبود شرایط بهداشتی برای رشد ارکیده می ‌شود.
  • ارکیده سالمی را انتخاب کنید. اگر ارکیده در گلدان پلاستیکی است، آن را از گلدان خارج کرده و ساقه ‌ها و ریشه ‌های خشک را بریده و برگ ‌های مرده را جدا کنید.
  • در کف گلدان، یک لایه ضخیم شن قرار دهید. می ‌توانید از خاک رس، تکه ‌های کوچک و بزرگ سنگ، سنگریزه یا شن استفاده کنید. این لایه به عنوان زهکشی عمل می ‌کند تا ریشه های ارکیده مستقیم با آب کف گلدان در تماس نباشند.

 

 

 

 

مطلب خواندنی: روش نگهداری گل سنگ در گلدان و تراریوم

 

 

 

 

  • بستر خاک مناسب را اضافه کنید تا تمام فضای گلدان پر شود. بستر مناسب برای کاشت ارکیده می تواند خزه اسفاگنوم و یا مخلوط گلدان مخصوص گل ارکیده باشد. ریشه های ارکیده به جریان هوا نیاز دارند پس دقت داشته باشید بستر انتخاب شده بتوانید جریان هوا را برای این گیاه فراهم کند.
  • بهتر است در ابتدا کمی مخلوط را با آب تمیز که از قبل کمی جوشانده و سپس سرد شده استفاده کنید. پس از نیم ساعت، آب را خالی کنید و ارکیده را در بستر گلدان قرار دهید.
  • یکی از مراقبت‌ های مهم آبیاری است. قبل از کاشت ارکیده، ریشه‌ ها را به مدت نیم ساعت در آب گرم قرار دهید. در این زمان، از خیس کردن برگ ‌ها و گل ‌ها اجتناب کنید.
  • در طول رشد ارکیده، تغذیه و کوددهی آن نیز اهمیت دارد. می‌ توانید کود های معدنی و مواد مغذی را به آب هنگام آبیاری اضافه کنید.
  • ارکیده به آبیاری زیاد حساس است. بهتر است آن را زیاد آبیاری نکنید. به علاوه مطمئن شوید که آب اضافی از ریشه های گلدان خارج می شود. اگر آبیاری زیاد بود می توانید آب اضافی را خالی کنید.

نگهداری گل ارکیده در گلدان شیشه ای

طریقه نگهداری ارکیده شاخه بریده

گل ارکیده شاخه بریده ممکن است به مدت محدودی تا چند هفته دوام بیاورد، اما نیاز به مراقبت‌ های خاصی دارد تا طولانی ‌تر تازه و زیبا بماند. در ادامه به نحوه نگهداری گل ارکیده شاخه بریده می پردازیم.

  1. ساقه ها را کوتاه کنید: پس از دریافت یا خرید ارکیده های ساقه بریده، ساقه ها را با زاویه زیر آب جاری برش دهید. این کار به حذف هر گونه حباب هوا که ممکن است مانع جذب آب شود توسط ساقه شود، کمک می کند.
  2. از گلدان و آب تمیز استفاده کنید: از یک گلدان تمیز با آب ولرم استفاده کنید. از استفاده از ظروف فلزی خودداری کنید، زیرا می توانند به ارکیده آسیب برسانند. در حالت ایده آل، از گلدان های شیشه ای یا سرامیکی استفاده کنید. گلدان را با آب کافی پر کنید تا حدود دو سوم طول ساقه در آن فرو برود.
  3. حذف شاخ و برگ: هر گونه شاخ و برگ یا برگ که در آب غوطه ور می شود را بردارید. برگ های موجود در آب می توانند باعث رشد باکتری شوند که ممکن است به گل ها آسیب برساند.
  4. خنک نگه دارید: ارکیده ها معمولاً دمای خنک تر را ترجیح می دهند. گلدان را در مکانی خنک و دور از تابش مستقیم نور خورشید و وسایل گرمایشی قرار دهید. محدوده دمای ایده آل حدود 15-24 درجه سانتیگراد است.
  5. آب را مرتباً عوض کنید: هر چند روز یکبار یا زمانی که آب کدر می شود، آن را عوض کنید. گلدان را قبل از پر کردن مجدد با آب تازه و ولرم کاملاً بشویید. افزودن مواد نگهدارنده گل به آب می تواند به افزایش عمر ارکیده های بریده شده کمک کند.
  6. گل ها را مه پاشی کنید: ارکیده ها از رطوبت استقبال می کنند. به آرامی شکوفه های ارکیده را روزانه با آب غبارآلود کنید تا محیطی مرطوب در اطراف آنها حفظ شود. این امر به ویژه اگر در آب و هوای خشک زندگی می کنید بسیار مهم است.
  7. در مجاورت گاز اتیلن قرار ندهید: ارکیده ها به گاز اتیلن که توسط برخی میوه ها مانند سیب و موز و همچنین دود سیگار آزاد می شود، حساس هستند. برای جلوگیری از پژمردگی زودرس، ارکیده ها را از این منابع اتیلن دور نگه دارید.
  8. هرس گل های پژمرده: با محو شدن و پژمرده شدن شکوفه های ارکیده، آنها را با دقت از ساقه جدا کنید. این باعث می شود گل های باقی مانده بیشتر دوام بیاورند.
  9. مراقب پوسیدگی باشید: ساقه ها و هر قسمت زیر آب را برای علائم پوسیدگی بررسی کنید. اگر متوجه شدید، فوراً آن بخش ها را کوتاه کنید.
  10. احتیاط کنید: با ارکیده ها به آرامی برخورد کنید. دست زدن بیش از حد می تواند به شکوفه های ظریف آسیب برساند.

نگهداری گل ارکیده شاخه بریده

آیا گل ارکیده پیاز دارد؟

گل ارکیده پیاز دارد که در واقع شبه پیاز یا پیاز های کاذب هستند. ارکیده‌ ها از پیاز به عنوان منبع اصلی رشد و تغذیه خود استفاده می‌ کنند. پیاز ارکیده یک ساقه زیرزمینی است که شامل بافت‌ های ذخیره ‌کننده انرژی و عناصر غذایی است. این پیاز با گذر زمان به اندازه کافی بزرگ می ‌شود تا انرژی مورد نیاز برای رشد گل ارکیده را فراهم کند و شاخه ‌ها و گل‌ ها را تغذیه کند. وقتی شرایط مناسبی برای رشد و توسعه ارکیده فراهم می ‌شود، پیاز ارکیده می‌ تواند بلندتر شود و در ادامه به شکل شاخه‌ های جدید و گل ‌های زیبایی که معمولا در بالای شاخه‌ ها می ‌رویند، تبدیل شود.

 

 

نگهداری پیاز گل ارکیده

نگهداری پیاز گل ارکیده بسیار مهم است زیرا پیاز، منبع اصلی رشد و تغذیه گل است. می توانید از پیاز ها در گلدان مطابق با روش نگهداری گل ارکیده، مراقبت کنید. اما اگر قصد دارید که این پیاز ها را جدا کرده و برای مدت طولانی ترنگهداری کنید تا بعد ها از آن گیاه جدید بگیرید، در ادامه، راهنمایی کامل نگهداری پیاز گل ارکیده را برای شما شرح داده ایم.

  1. پیاز های کاذب را انتخاب کنید که بالغ و سالم هستند. آنها باید عاری از آفات، بیماری ها و هر گونه علائم پوسیدگی باشند.
  2. پیاز ها را تمیز کنید تا هر گونه مخلوط یا خاک گلدان را پاک کنید. می توانید آنها را در محلول پراکسید هیدروژن رقیق (1 قسمت پراکسید هیدروژن به 10 قسمت آب) فرو کنید تا ضد عفونی شوند. سپس اجازه دهید در هوا خشک شوند.
  3. هر شبه پیاز را به صورت جداگانه در حوله کاغذی یا روزنامه بپیچید. این کار به جلوگیری از تجمع رطوبت کمک می کند و به صورت یک عایق عمل می کند.
  4. پیاز ها را پس از خشک شدن می توانید در یک کیسه پارچه ای یا ظرف پلاستیکی که سوراخ هایی برای جریان هوا دارد، قرار دهید.
  5. ظرف حاوی شبه پیاز ها را در مکانی خشک و خنک با دمای بین 10 تا 21 درجه سانتی گراد قرار دهید. حتما پیاز ها را به دور از گرما یا نور آفتاب قرار دهید.
  6. پیاز ها را هر چند ماه یک بار بررسی کنید تازمراقب باشید که کپک نزده یا دچار آفت نشده باشد.

پیازهای کاذب ارکیده را می توان از چند ماه تا چند سال بسته به گونه ارکیده و شرایط محیطی، نگهداری کرد.

نگهداری پیاز گل ارکیده

طرز نگهداری گل ارکیده طبیعی در آپارتمان (گل ارکیده فالانوپسیس)

برای نگهداری گل ارکیده روش های مختلفی وجود دارد. شما می توانید این گل را هم در خاک و هم در آب نگهداری کنید. در ادامه مقاله شما را با روش نگهداری گل ارکیده آشنا خواهیم کرد تا شما به راحتی بتوانید از داشتن این گیاه زیبا در محیط اطراف خود لذت ببرید.

نگهداری گل ارکیده در آب

گل ارکیده توانایی رشد در آب نیز دارد و شما می توانید گل خود را در آب پرورش دهید. در ادامه به نگهداری ارکیده در آب می پردازیم.

  • گیاه را از گلدان خارج کرده و مواد اضافی را جدا کنید. سپس ریشه‌ ها را بشویید و ریشه ‌های آسیب‌ دیده یا پوسیده را با قیچی استریل جدا کنید. در برخی موارد، می‌ توانید از قارچکش، پراکسید هیدروژن یا دارچین برای تمیز کردن بیشتر ریشه‌ ها استفاده کنید.
  • از یک گلدان شیشه ای بزرگ که به راحتی تمام ریشه ‌ها جا شوند و فضای کافی برای رشد فراهم کند، استفاده کنید. این گلدان باید اندازه و ارتفاع مناسبی داشته باشد تا از ساقه ارکیده حمایت کند و از شکستگی ساقه جلوگیری کند.
  • حالا باید گلدان را با بستر رشد جدید پر کنید. استفاده از آب لوله کشی ممکن است مناسب باشد، اما بستگی به کیفیت آب شما دارد. آب مقطر بهترین گزینه است و از آب باران هم می ‌توان استفاده کرد، به شرطی که آب باران اسیدی نباشد.
  • سپس به اندازه کافی آب اضافه کنید تا ریشه‌ های ارکیده را بپوشاند، اما از خیس شدن برگ‌ ها خودداری کنید. برگ‌ های مرطوب پوسیده می ‌شوند و این می ‌تواند گیاه را ضعیف کند و آب را کثیف کند. سطح آب را زیر پایین ‌ترین برگ‌ ها نگه دارید.

نکته آخر در نگهداری گل ارکیده در آب، کوددهی است. کوددهی با استفاده از کود مخصوص ارکیده به شکل مایع یا پودری بسیار حائز اهمیت است. این کودها عناصر ضروری برای رشد گیاه را فراهم می‌ کنند.

نگهداری ارکیده در آب

نحوه نگهداری ارکیده در خاک

برای نگهداری ارکیده در منزل و نحوه پرورش گل ارکیده در خانه، باید آن را در گلدان های شیشه ای با خاک یا آب قرار دهید که قبل تر نگهداری گل ارکیده در آب را توضیح دادیم. در این بخش از مقاله به نگهداری از ارکیده در خاک می پردازیم.

خاک ارکیده چگونه باید باشد؟

 مهم ترین نکته برای نگهداری ارکیده در خاک، نوع خاک آن است. ارکیده ها نیازهای منحصر به فردی به خاک دارند و معمولاً در خاک گلدان سنتی رشد نمی کنند. درعوض، آنها در مخلوط ها یا بسترهای تخصصی ارکیده رشد می کنند که هوادهی و زهکشی عالی را فراهم می کند. رایج ترین انواع مخلوط های ارکیده شامل مخلوط های مبتنی بر پوست، خزه اسفاگنوم و بر پایه پرلیت است.

ترکیب خاک ارکیده بر پایه پوست

این مخلوط ها عمدتاً از پوست درخت صنوبر تشکیل شده اند که اغلب با پرلیت یا سایر مواد افزودنی برای بهبود زهکشی و هوادهی مخلوط می شوند. بسیاری از گونه های ارکیده، از جمله Phalaenopsis و Cattleya، در مخلوط های مبتنی بر پوست به خوبی عمل می کنند. مزایای این خاک، زهکشی و هوادهی عالی، محیط طبیعی اپی فیت بسیاری برای بسیاری از ارکیده ها است.

 

 

برای مطالعه بیشتر: شرایط نگهداری گل نخل پافیلی در گلدان

 

 

 

 

مخلوط خاک ارکیده بر پایه خزه اسفاگنوم

این مخلوط ها عمدتاً از خزه اسفاگنوم با الیاف بلند ساخته می شوند. برخی از ارکیده های زمینی و برخی ارکیده های اپی فیتیک می توانند در مخلوط خزه های اسفاگنوم رشد کنند. رطوبت را به خوبی حفظ می کند، مناسب برای ارکیده هایی که شرایط دائمی مرطوب را ترجیح می دهند. این خزه را می توانید با پرلیت، تراشه های پوست درختان مانند صنوبر، پوسته نارگیل، زغال چوب و... مخلوط کنید.

مخلوط خاک ارکیده مبتنی بر پرلیت

پرلیت اغلب با اجزای دیگر مانند نارگیل یا پیت ماس مخلوط می شود تا بستری سبک و با زهکشی خوب ایجاد کند. ارکیده هایی که نیاز به زهکشی بسیار خوب دارند، مانند برخی از گونه های Bulbophyllum، ممکن است از مخلوط های مبتنی بر پرلیت بهره مند شوند. مزایای این نوع خاک نیز هوادهی و زهکشی عالی و جلوگیری از پوسیدگی ریشه است.

هنگام انتخاب مخلوط ارکیده، نیازهای خاص گونه ارکیده خود را در نظر بگیرید، زیرا انواع مختلف نیازهای متفاوتی دارند. ارکیده ها را باید در ظروف یا سبدهایی با سوراخ های زهکشی فراوان قرار دهید تا از خروج آب اضافی اطمینان حاصل شود.

به خاطر داشته باشید که ارکیده ها به طور معمول اپی فیت یا لیتوفیت هستند، به این معنی که اغلب بر روی شاخه های درخت یا سنگ ها، در زیستگاه طبیعی خود رشد می کنند. ریشه آنها با گردش هوای خوب و حداقل تماس با آب راکد سازگار است. به همین دلیل است که مخلوط‌ های گلدانی ارکیده باید زهکشی عالی در عین حال رطوبت کافی را برای نیازهای ارکیده را تامین کنند.

نگهداری گل ارکیده در خاک

نور مناسب برای گل ارکیده

انواع ارکیده در دریافت نور خورشید با یکدیگر متفاوتند. اما گونه هایی از آنها مانند گل ارکیده فالنوپسیس که در ایران بیشتر یافت می شوند، نیاز نوری کمی دارند و حتی می توان گفت مانند گیاهان سایه دوست، مکانی با کمی سایه را ترجیح می دهند. این نیاز آن ها به دلیل پرورش در گلخانه هایی با سقف شیشه ای سفید است و از این رو آنها به این نور کم عادت می کنند. به طور کلی نور غیر مستقیم متوسط تا زیاد نور لازم برای ارکیده را فراهم می کنند.

پرورش گل ارکیده با نور مصنوعی

در ابتدا در مورد نیازهای نور گونه خاص ارکیده خود تحقیق کنید تا مطمئن شوید که شدت مناسبی از نور مصنوعی را برای گل ارکیده فراهم می کنید. ارکیده ها معمولاً برای رشد و گلدهی سالم به 12 تا 16 ساعت نور در روز نیاز دارند. چراغ ها را بالای ارکیده ها آویزان یا قرار دهید تا نور طبیعی خورشید را تقلید کنند. ارتفاع را تنظیم کنید تا شدت نور توصیه شده را بدون سوزاندن برگها حفظ کنید.

 ارکیده ها از طیف کاملی از نور بهره می برند که شامل آبی (برای رشد رویشی) و قرمز (برای گلدهی) است. چراغ های رشد LED اغلب طیف های قابل تنظیم را برای مطابقت با مراحل مختلف رشد ارائه می دهند. نورهای مصنوعی می توانند گرما تولید کنند. اطمینان حاصل کنید که دمای اطراف ارکیده شما در محدوده مطلوب آنها باقی می ماند تا از استرس گیاهان جلوگیری کنید.

به نحوه واکنش ارکیده های شما به نور مصنوعی توجه کنید. رشد سالم، رنگ های زیبا و گلدهی منظم، نشانه های خوبی هستند که نشان می دهد تنظیمات نورپردازی شما به خوبی عمل می کند. نور مصنوعی می تواند به ویژه برای علاقه مندان به ارکیده در مناطقی که نور خورشید محدود است یا برای کسانی که گل ارکیده را در داخل خانه پرورش می دهند مفید باشد.

گل ارکیده

دمای مناسب برای گل ارکیده

دمای مناسب جهت نگهداری گل ارکیده حدود ۱۲ تا ۲۸ درجه سانتی گراد است. دمای پاییز موجب تحریک گلدهی و بیشتر شدن طول ساقه گل دهنده می شود. اما دمای سرد زمستان موجب سیاه شدن غنچه ها می شود. دماهای بالی ۳۰ درجه یا به عبارتی دمای زیاد باعث رشد کند گیاه ارکیده می گردد. ارکیده به جریان هوا در اطراف ریشه ها نیاز دارد پس لازم نیست آن را در خاک فراوان قرار دهید. ارکیده را در در معرض هوای سرد یا نور مستقیم خورشید یا دریچه های گرمایش هوا قرار ندهید. هوای خشک، گرمای مستقیم و سرما دشمن این گل های ظریف هستند و محیطی ملایم، گرم و تا حدودی مرطوب، دوام شکوفه های ارکیده را بیشتر میکند.

نحوه آب دادن به گل ارکیده

در طریقه آب دادن به گل ارکیده باید بدانید که این گیاه نیاز به آب بسیار کمی دارد. ریشه های این گل اندام هایی هستند که برای جذب سریع آب و تنفس طراحی شده اند ونیاز دارند که بین دو آبیاری کامل خشک شوند و سپس آبیاری عمیق بر روی آنها صورت گیرد. زمان آبدهی به گل ارکیده در ماه های تابستان، هر هفته گل ارکیده خود را عمیق آبیاری کنید. از آبیاری بیش از حد ارکیده خودداری کنید چرا که آبیاری زیاد ریشه ها را از بین میبرد. در روش آبدهی به ارکیده بهتر است روی گل ها آب نریزید. دما و آبیاری از نکات بسیار مهم در روش نگهداری گل ارکیده بوده و نیاز به دقت فراوانی دارد.

رطوبت گل ارکیده

در فصول رشد یعنی بهار و تابستان به غبار پاشی با آب ولرم و بدون املاح ( آب جوشیده‌ی سرد شده ) نیاز دارد. همچنین در خاک این گیاه از سنگ های سبک معدنی مانند پرلیت و یا یا پوکه های معدنی درشت استفاده کنید تا ریشه گیاه با چسبیدن به این مواد معدنی رطوبت مورد نیاز خود را تامین کند.

بهترین کود مناسب برای گل ارکیده

اگر می خواهید با نحوه کود دهی گل ارکیده آشنا شوید، در این قسمت انواع کود این گیاه را به شما معرفی می کنیم. کودهای تقویتی گل ارکیده که به مرور زمان تجزیه و آزاد شوند و یا کودهایNPK که با ترکیب ۱۴-۱۴-۱۴ هستند برای این گل مفیدند. همچنین برای کود گلدهی گل ارکیده نیز، میزان فسفر را افزایش دهید مثل از کود ۱۰-۳۰-۲۰ استفاده کنید. زمان کوددهی ارکیده در فصل رشد مانند بهار و تابستان است. در زمستان بهتر است میزان کود دادن را کاهش دهید.

 

 

نحوه هرس گل ارکیده

برای پرورش ارکیده بعد از اتمام غنچه ها و ریختن گل ها ساقه گل دهنده را بررسی کنید. روی ساقه زبانک های سبز یا قهوه ای هستند که از ساقه های گل دهنده جانبی حفاظت می کند. در صورت وجود چنین زبانک هایی ، ساقه گلدهنده را قطع نکنید و اجازه بدهید که ساقه های جانبی رشد کرده و شکوفا شوند. نوع ارکیده ای که دارید در هرس شاخه نقش بسزایی دارد، زیرا بعضی از انواع ارکیده در همان شاخه بدون گل، مجدد گلدهی دارند اما بیشتر آنها یک شاخه جدید تولید میکنند. برای هرس کردن ارکیده از ابزار استریل و تیز استفاده کنید. یک برش تمیز ارکیده را سالمتر نگه میدارد.

تعویض گلدان گل ارکیده

برای تعویض گلدان نشانه هایی از عدم رشد و زیاد شدن ریشه و... می تواند نشان از نیاز به تعویض گلدان باشد. بهتر است گلدان ارکیده را در بهار و اوایل تابستان عوض کنید.

برای یک تعویض گلدان ایده آل مراحل زیر را دنبال کنید

1 .گیاه را از گلدان فعلی خارج کنید و تا جایی که می توانید با احتیاط خزه ها را جدا کنید.
2 .قسمت ریشه ها را بررسی کنید. ریشه های سالم باید سفید و سفت و دارای نقطه رشد سبز کوچک باشند. ریشه های چروکیده، پوسیده یا سیاه شده را با یک ابزار برش استریل و تیز ببرید.
3 .گیاه را در گلدان جدید قرار دهید و اطراف آن را با خاک مخصوص ارکیده پر کنید. گیاه باید محکم در محل قرار گیرد.
4 .با قرار دادن گیاه در یک سینی عریض و عمیق و پر کردن سینی با شن یا سنگ یک جزیره درست کنید و رطوبت لازم را تامین و آب خروجی را مدیریت کنید.
نکته مهم: هرگز گلدان یک گل ارکیده را در زمان گلدهی تعویض نکنید، حتی در صورتی که گلدان فعلی ایده آل نباشد.

تعویض گلدان ارکیده

شرایط نگهداری گل ارکیده در زمستان

طریقه نگهداری گل ارکیده در زمستان نیاز به توجه خاصی دارد، زیرا شرایط آب و هوایی در این فصل ممکن است برای این گیاه حساس باشد. در ادامه نکات مهم برای نگهداری گل ارکیده در زمستان را برای شما شرح می دهیم.

  1. نور: یکی از نکات نگهداری گل ارکیده در زمستان، نور است. در این فصل نور کمتری در دسترس است، اما گل ارکیده نیاز به نور مناسب دارد. بنابراین، اگر امکان دارد، گل ارکیده را در نزدیکی یک پنجره با نور مستقیم نگه دارید. همچنین می ‌توانید از لامپ‌ های مخصوص مصنوعی با نور معتدل برای روشنایی در زمستان استفاده کنید.
  2. دما: دمای مناسب یکی از نکات نگه داری گل ارکیده به حساب می آید و باید در محدوده 14-24 درجه سانتی‌ گراد باشد. دما نباید بیشتر از 30 درجه و کمتر از 10 درجه سانتی گراد باشد. از تغییرات حاد دما و دسترسی به باد سرد پرهیز کنید. اگر گل ارکیده خود را در خارج از خانه نگه داشته‌ اید و در محیط هایی با زمستان‌ های سرد زندگی می ‌کنید، آن را به داخل خانه منتقل کنید.
  3. آبیاری: در زمستان، آبیاری را کاهش دهید. آبیاری یکی دیگر از شرایط نگهداری گل ارکیده است. خاک باید قبل از هر آبیاری به طور کامل خشک شود. معمولا می ‌توانید در زمستان هر 3-4 هفته یک بار آبیاری کنید.
  4. رطوبت: گل ارکیده نیاز به رطوبت نسبی دارد. در زمستان، استفاده از یک مرطوب ‌کننده هوا یا قرار دادن گلدان در یک صفحه آب برای افزایش رطوبت اطراف آن مناسب است. رطوبت مناسب یکی از نکات مهم نگهداری گل ارکیده است.
  5. کوددهی: در زمستان، کوددهی را کاهش دهید و تنها هر 6-8 هفته یک بار انجام دهید

 

 

چگونه گل ارکیده را به گل بنشانیم

گل ارکیده باید حداقل یک بار در سال شکوفا شود، اما زمان گلدهی انواع آن متفاوت است. اما اگر می خواهید بدانید که چگونه ارکیده گل می دهد؟ شما باید برای گلدهی ارکیده شرایط مناسب آن را مطابق آنچه در ادامه آورده شده است، فراهم کنید.

  1. ارکیده ها برای شکوفه دادن به تعادل نور نیاز دارند. نور روشن و غیر مستقیم خورشید را تامین کنید. شدت نور ایده آل می تواند بسته به گونه های ارکیده متفاوت باشد، بنابراین در مورد نیازهای خاص ارکیده خود تحقیق کنید.
  2. بسیاری از ارکیده ها برای شروع گلدهی نیاز به کاهش دما در شب دارند. پس بهتر است دمای کمتری در شب برای این گل فراهم کنید.
  3. ارکیده خود را به درستی آبیاری کنید. بین دو آبیاری اجازه دهید مخلوط گلدان کمی خشک شود، اما اجازه ندهید کاملا خشک شود.
  4. پس از اینکه گلدهی ارکیده شما به پایان رسید، سنبله گل قدیمی را درست بالای یک گره (برجستگی کوچک روی ساقه) هرس کنید. این می تواند گیاه را تشویق به تولید سنبله جدید کند.
  5. هنگامی که سنبله های گل و یا همان پیاز های جدید را مشاهده می کنید از کود متعادل ارکیده یا کود "تقویت کننده گلدهی" با محتوای فسفر بالاتر استفاده کنید.
  6. اگر رشد ریشه ها زیاد شد و یا مخلوط گلدانی از بین رفت، بهتر است گلدان و خاک آن را، متناسب با نیاز گیاه، تعویض کنید.
  7. برخی از ارکیده ها، مانند فالانوپسیس (Phalaenopsis)، ممکن است پس از شکوفه دادن به یک دوره استراحت نیاز داشته باشند. در این مدت آبیاری را کاهش دهید و شرایط نور کمتری را برای چند هفته تا چند ماه فراهم کنید.
  8. ارکیده خود را به طور منظم برای علائم رشد جدید، از جمله برگ های جدید یا پیازهای کاذب تحت نظر داشته باشید. اینها می توانند نشان دهند که ارکیده در حال آماده شدن برای شکوفه دادن دوباره است.
  9. گلدهی مجدد ارکیده ممکن است کمی طول بکشد، بنابراین صبور باشید و به مراقبت های مورد نیاز خود ادامه دهید.

گل دادن ارکیده

نگهداری ارکیده بعد از ریختن گل آن

بعد از ریختن گل ارکیده، نگهداری آن بسیار مهم است تا گیاه به درستی رشد کند و در آینده دوباره گل دهد. در ادامه، به نکاتی برای نگهداری گل ارکیده پس از ریختن گل آن می پردازیم.

  1. گلدان جدید: گیاه خود را به گلدان جدیدی با اندازه مناسب انتقال دهید. گلدان باید دارای سوراخ ‌های مناسب برای دفع آب زیاد و هوا باشد.
  2. خاک جدید: برای انتقال ارکیده به گلدان جدید، از خاک مخصوص ارکیده استفاده کنید. این نوع خاک سبک و خاصیت خوبی برای دفع آب و جریان هوا دارد.
  3. مراقبت از ریشه ‌ها: در زمان انتقال، مراقبت دقیق از ریشه ‌های ارکیده بسیار مهم است. ریشه‌ های خشک یا آسیب ‌دیده را برش دهید.
  4. نور: ارکیده‌ ها به نور مناسب نیاز دارند. پس از انتقال به گلدان جدید، آن را در مکانی با نور مناسب (نور غیر مستقیم) قرار دهید.
  5. آبیاری: پس از ریختن گل های ارکیده آن را آبیاری کنید. به گلدان آب دهید تا خاک به طور کامل مرطوب شود، اما مطمئن شوید که آب اضافی در ظرف زیر گلدان جمع نشود. پس از آبیاری، خاک را به طور مرتب و اندکی مرطوب نگه دارید.
  6. کوددهی: پس از ریختن گل، کوددهی را به صورت منظم انجام دهید.

با رعایت این نکات، ارکیده‌های شما پس از ریختن گل به درستی رشد خواهند کرد و در آینده دوباره گل می دهند.

 

 

نگهداری گل ارکیده مینیاتوری

برای نگهداری مناسب گل ارکیده مینیاتوری، باید آن را در محیطی با نور غیر مستقیم خورشید و دمای بین 14 تا 28 درجه سانتی گراد نگه دارید. همچنین خاک را قبل از آبیاری کاملا خشک کنید و سپس به مقدار کمی آب دهید. می توانید در فصل رشد از کود مخصوص ارکیده با غلظت پایین استفاده کنید. با رعایت این نکات ساده، می‌ توانید گل ارکیده مینیاتوری خود را به خوبی نگه دارید و از زیبایی آن لذت ببرید.

شرایط نگهداری گل ارکیده سفید و بنفش

روش نگهداری ارکیده های در هر رنگی تفاوت چندانی باهم ندارد، مگر اینکه در نوع واریته با هم متفاوت باشند. اما به طور کلی برای نگهداری گل ارکیده سفید و یا بنفش، بهتر است آن را در محیطی با نور غیر مستقیم آفتاب و دمای 14 تا 28 درجه سانتی گراد نگه دارید. علاوه بر این، خاک را قبل از آبیاری خشک کنید و سپس به گیاه خود آب دهید. همچنین می توانید در فصل رشد از کود مخصوص با استفاده کنید. با رعایت نکات گفته شده، می‌ توانید گل ارکیده سفید خود را سالم و شاداب در منزل نگه دارید.

نگهداری گل ارکیده سفید و بنفش

با امید که نکات گفته شده در روش نگهداری گل ارکیده توانسته باشد شما را در نگهداری هر چه بهتر این گیاه کمک کرده باشد. لازم میدانیم تا شما را با نحوه انتخاب و خرید گلدان گل ارکیده مطمئن و آسان آشنا سازیم. برای اینکار به سایت فروشگاه آنلاین گل بازار اعتماد کنید، تا شما را در خرید گل ارکیده سرحال و شاداب زیبا کمک کنیم. گل بازار با سال ها تجربه در زمینه فروش انواع گیاهان آپارتمانی شما را در تمامی مراحل تهیه این گل زیبا و دوست داشتنی یاری خواهد کرد.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tina Razian
۱۱ اوت ۲۰۲۲
ممنون از نکات جالب و مفیدتون, من واقعن نمیدونستم اگه گلهای ارکیده بریزه باز درمیاد. خیلی جالب بود'
Maria
۱۱ اوت ۲۰۲۲
متن جالب و آموزنده ای بود. ممنون که به ما در نگهداری گل همون کمک میکنید
Tags were not found