همه چیز درباره مواد غذایی موردنیاز گیاهان

همه چیز درباره مواد غذایی موردنیاز گیاهان
۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰
همه چیز درباره مواد غذایی موردنیاز گیاهان

مواردی که باید درباره تغذیه گیاهان آپارتمانی بدانید

گیاهان نیز همانند سایر موجودات زنده نیاز به مواد غذایی مخصوص به خود را دارند . موجود زنده برای آن که بتواند زنده بماند نیاز به مصرف هوا ، غذا ، آب و موارد دیگر دارد . گیاه هم به عنوان یک موجود زنده هم هوا مصرف می کند ، هم آب و هم غذا . در صورتی که هوا ، آب و غذا به خوبی به گیاه نرسند نباید توقع سرحال بودن گیاه را داشت .

 

سفارش گل آپارتمانی

 

متأسفانه درصدی از کسانی که گیاهان آپارتمانی را در محیط منزل نگهداری می کنند اطلاعات زیادی در مورد مواد غذایی مورد نیاز گیاهان نمی دانند و نمی توانند به خوبی گیاهان را تغذیه کنند و بنابراین پس از مدتی می بینند که گیاهان پژمرده شده اند و آن تازگی و طراوت روزهای نخست را ندارند . تغذیه نقشی مهم برای سرحال و با طراوت بودن گیاهان دارد و از این رو لازم است که هر کسی که اقدام به نگهداری گیاهان می کند بهتر است نکاتی درباره خرید گل و گیاه آپارتمانی و مواد غذایی مورد نیاز گیاهان بداند . ادامه این نوشتار به معرفی مواد غذایی مورد نیاز گیاهان اختصاص دارد .

 

مواد غذایی مورد نیاز گیاهان چگونه به آن ها می رسد ؟

عمدتاً از دو راه مواد غذایی مورد نیاز گیاهان به آن ها می رسد: یکی برگ ها و دیگری ریشه . گیاهان از طریق برگ ها هوا و اکسیژن و از طریق ریشه مواد مغذی موجود در خاک را دریافت می کنند . از همین رو است که برای تغذیه گیاهان معمولاً از انواع کود استفاده می کنند . کودها از طریق خاک ، آنچه را که گیاه نیاز دارد تأمین می کنند.

 

سفارش گل آپارتمانی

 

مواد غذایی مورد نیاز گیاهان چه مواردی هستند؟

مواد غذایی مورد نیاز گیاهان را به سه دسته تقسیم کرده اند. دسته اول مواد غذایی اولیه یا ماکرو ، دسته دوم مواد غذایی ثانویه یا میکرو و دسته سوم موادی که گیاه از طریق هوا دریافت می کند.

1- مواد غذایی اولیه یا ماکرو

مواد غذایی اولیه یا ماکرو از مواد غذایی اصلی مورد نیاز گیاهان هستند . از میان تمامی عناصر و منابع ، گیاهان به این مواد به میزان بیشتری نیاز دارند.  

مواد غذایی ماکرو یا اولیه شامل مواد زیر هستند:

  • ازت از 60 گرم تا 220 گرم در هر متر مربع در سال
  • فسفر از 10 گرم تا 26 گرم در هر متر مربع در سال
  • پتاسیم از 60 گرم تا 185 گرم در هر متر مربع در سال    
  • کلسیم از 18 تا 55 گرم در هر متر مربع در سال
  • منیزیم از 10 تا 20 گرم در هر متر مربع در سال
  • گوگرد از 10 تا 20 گرم در هر متر مربع در سال

 

2- مواد غذایی ثانویه یا میکرو

دومین دسته مواد غذایی میکرو است. منظور از مواد غذایی میکرو این نیست که گیاهان اگر این مواد را دریافت نکنند مشکلی ندارند ، بلکه منظور این است که باید مقدار خیلی کمی از این مواد به گیاهان برسد:

• آهن از 0.073 تا 0.18 گرم در هر متر مربع در سال
• منگنز از 0.018 تا 0.73 گرم در هر متر مربع در سال
• روی از 0.018 تا 0.036 گرم در هر متر مربع در سال
• مس از 0.0053 تا 0.029 گرم در هر متر مربع در سال

 

3- مواد غذایی دسته سوم

سومین دسته هم همانطور که گفته شد دسته ای از مواد و عناصر است که گیاه از طریق هوا دریافت می کند . اکسیژن و هیدروژن از جمله مواد دسته سوم هستند .

 

کمبود مواد غذایی مورد نیاز گیاهان چه بر سر گیاهان می آورد ؟

هر یک از این مواد غذایی مورد نیاز گیاهان می توانند به نحوی به زنده ماندن گیاه و همچنین به باطراوت بودن آن کمک کنند و بنابراین کمبود هر یک از آن ها علائمی در گیاه به وجود می آورد . به عنوان مثال ، عنصر پتاسیم موجب می شود که گیاه در برابر خشکی و همچنین کم نوری مقاوم تر باشد و بنابراین عمر بیشتری داشته باشد . گیاهانی که پتاسیم کمتری دریافت می کنند عمر کمتری هم دارند و از این رو در تغذیه گیاهان باید توجهی ویژه به عنصر پتاسیم شود . این قضیه برای سایر عناصری که در بالا نام شان برده شده است نیز وجود دارد .

 

سفارش گل آپارتمانی

مثلاً ازت یا نیتروژن عنصر اصلی برای رشد گیاه است . در صورتی که خاک گیاه به میزان کافی از ازت یا نیتروژن برخوردار نباشد ، رشد گیاه کند یا متوقف خواهد شد . نکته مهمی که در مورد ازت وجود دارد این است که این عنصر یکی از عناصر اصلی گیاه برای دریافت سایر عناصر است . یعنی کمبود عنصر ازت یا نیتروژن در گیاه موجب کمبود سایر عناصر نیز خواهد شد .

یا مثلاً عنصر فسفر عنصر اصلی برای فتوسنتز گیاه است . گیاهی که به میزان کافی فسفر نداشته باشد فتوسنتر نیز در آن به خوبی انجام نخواهد گرفت و بنابراین پس از مدتی رشد گیاه متوقف خواهد شد .

 

چه عواملی موجب کمبود مواد غذایی مورد نیاز گیاهان می شوند ؟

قطعاً اگر خاک گیاه خاکی مناسب نباشد و در واقع فاقد میزان کافی از عناصری که در بالا به آن ها پرداختیم باشد رشد گیاه به خوبی صورت نخواهد گرفت ، اما حتی اگر خاک از لحاظ داشتن میزان کافی مواد مورد نیاز گیاهان خاک مناسبی باشد ، برخی عوامل دیگر می توانند موجب کمبود مواد غذایی در گیاهان شوند.

به عنوان مثال سردی خاک یکی از این عوامل است . همچنین در صورتی که ph خاک مناسب نباشد برخی عناصر به خوبی جذب نمی شوند . مثلاً اگر خاک بیشتر قلیایی باشد ممکن است عنصر آهن و عنصر منیزیم به خوبی جذب نشوند و اگر خاک بیشتر اسیدی باشد احتمالاً منگنز و روی به خوبی جذب نخواهند شد .

 

تغذیه گیاهان به چه صورت است ؟

در بالا اشاره شد که تغذیه گیاهان و البته گیاهان آپارتمانی از طریق نور و هوا و همچنین کود دادن به گیاهان انجام می گیرد . بنابراین بسته به نوع گیاه ، باید گیاه را در برابر نور مستقیم یا غیرمستقیم خورشید قرار داد و همچنین هر از گاهی به گیاه کود داد. کود ها عمدتاً سه دسته هستند:

  • کودهای آلی (کودهای حیوانی و گیاهی)
  • کودهای بیولوژیک یا زیستی
  • کودهای معدنی یا شیمیایی

 

سفارش گل آپارتمانی

1- کودهای آلی

کود آلی یا کود ارگانیک کودی طبیعی و بدون افزودنی های مصنوعی است . کود آلی عمدتاً بر پایه کربن بوده و به نوعی برگرفته از بقایای گیاهان و فضولات حیوانات و حتی ترکیبی از این دو است. کود آلی ضرر خاصی برای خاک ندارد و حتی اگر بیش از حد هم استفاده شود آسیبی به گیاه نمی زند . همچنین این کود برای رشد سبزی ها  و گیاهان و تغذیه آن ها بسیار مناسب است. در ضمن افزایش فعالیت بیولوژیکی خاک ، افزایش ph  خاک و بالا بردن نفوذ پذیری آب در خاک از مزایای کود آلی هستند.

 

2- کود زیستی

کود زیستی یا بیولوژیک متشکل از میکرو ارگانیسم های مفید برای رشد گیاه است . بسته به نوع میکروارگانیسمی که در کود به کار گرفته می شود ، کود زیستی را به باکتریایی ، قارچی ، جلبکی و اکتینومیست تقسیم کرده اند .

 

3- کود شیمیایی

کود شیمیایی یا معدنی سومین دسته از دسته های کودهاست . کود شیمیایی بازدهی بیشتری نسبت به دو کود قبلی دارد و همچنین قیمت آن کمتر است . نکته مثبت دیگری که در مورد کود شیمیایی وجود دارد این است که بسیار هم کم حجم است و حمل و نقل آن به سادگی انجام می شود . چنانکه از نام این کود مشخص است ، برخلاف دو کود قبلی از مواد شیمیایی در این نوع کود استفاده می شود .

 

زمانیکه گیاهان گل می دهند نیاز بیشتری به مواد غذایی دارند . گیاهان در این مرحله نیاز به رسیدگی و توجه بیشتری دارند . رسیدگی به گیاهان در زمان مناسب باعث افزایش طراوت و طول عمر مفید آنها می شود . اگر شما هم علاقمند به خرید انواع گل و گیاه آپارتمانی هستید ، می توانید از خدمات فروشگاه آنلاین گل بازار استفاده کنید .

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found