رایج ترین مشکلات گیاهان آپارتمانی

رایج ترین مشکلات گیاهان آپارتمانی
۱۸ ژانویهٔ ۲۰۲۱
رایج ترین مشکلات گیاهان آپارتمانی

هرآنچه لازم است درباره بیماری گیاهان آپارتمانی بدانید

گیاهان از زیباترین موجودات زنده هستند. وجود آن ها در محل زندگی مان افزون بر آن که موجب زیبایی می شود، طراوت محیط را بالا برده و برخی از این گیاهان جزو گیاهان تصفیه کننده هوا نیز به شمار می روند. همچنین برای بسیاری از کسانی که از گیاهان آپارتمانی نگهداری می کنند، این گیاهان در واقع نوعی دوست و رفیق هستند. این ها همه باعث می شوند که برای درصد زیادی از صاحبان گل و گیاه آپارتمانی، مرگ گیاهان واقعه ای دردآور باشد، پس چه بهتر که از طریق انجام کارهایی اصولی از بیماری گیاهان و بدتر مرگ آن ها جلوگیری شود.

یکی از بهترین کارهایی که در این راه می توان انجام داد، درمان بیماری گیاهان در همان ابتدای راه است. چنان چه بیماری گیاهان آپارتمانی در همان مراحل نخست درمان شود، به احتمال بسیار زیاد گیاهان سلامت شان را بازیافته و همچون قبل به زندگی ادامه می دهند. در این نوشتار از وبلاگ گل بازار، با هم مروری بر مهم ترین و رایج ترین مشکلات گیاهان آپارتمانی خواهیم داشت و سپس خواهیم دید که هر یک از این مشکلات چه راه حلی را می طلبند.

خرید گل آپارتمانی

پیشگیری از مشکلات گیاهان آپارتمانی

بدون تردید اگر علاقه مندان به گیاهان آپارتمانی قبل از خرید گل آپارتمانی به خوبی در مورد شرایط نگهداری گیاهان آپارتمانی مطالعه کنند و سپس با آگاهی کامل به خرید بپردازند، می توانند مناسب ترین گیاهان آپارتمانی را انتخاب کرده و تا حد زیادی از بروز مشکلات گیاهان آپارتمانی پیشگیری کنند.

به عنوان مثال، اگر کسی زمان کافی برای رسیدگی به گیاهان آپارتمانی را ندارد و درعین حال می خواهد چند گل و گیاه آپارتمانی در منزل داشته باشد، باید به دنبال گیاهانی باشد که احتیاج به رسیدگی کمتری دارند و نسبت به کم آبی و یا کم نوری و غبارپاشی مقاوم باشند.

خرید اینترنتی گل

علل رایج مشکلات گیاهان آپارتمانی

قبل از آن که با هم ببینیم که گیاهان آپارتمانی عمدتاً چه مشکلاتی دارند و هر یک از مشکلات آن ها چه راه حلی لازم دارد، اجازه دهید مروری بر رایج ترین علل مشکلات گیاهان آپارتمانی داشته باشیم. حقیقت این است که گیاهان آپارتمانی اغلب نیازی به زحمت زیاد ندارند و چنانچه عوامل رشدشان به خوبی فراهم باشند مشکل خاصی در آن ها پدید نمی آید، اما گاهی صاحبان گیاهان آپارتمانی دانش چندانی در این زمینه ندارند و بنابراین نمی توانند به خوبی عوامل رشد گیاه را فراهم کنند، همین است که موجب می شود مشکلات و بیماری های زیادی به سراغ گیاهان آپارتمانی بیایند. به هر صورت، اصلی ترین عواملی که ممکن است سبب اختلال در رشد و یا بیماری گیاهان آپارتمانی شوند به قرار زیر هستند:

سفارش گیاه آپارتمانی

1- کمبود نور

اغلب گیاهان به سبب کمبود نور خشک نمی شوند، اما آن طراوتی که باید داشته باشند را هم ندارند. گاهی برخی از گیاهان در محیط هایی نگهداری می شوند که مقدار بسیار کمی نور دارد و همین موجب می شود که یکی از اساسی ترین نیازهای گیاهان یعنی نیاز به نور تأمین نشود و کم کم بیماری به سراغ گیاهان بیاید. کمبود نور می تواند سبب کاهش سرعت فتوسنتز و رشد، نازک شدن برگ، باریک شدن ساقه و کاهش کیفیت و باروری گیاه شود.

زاموفیلیا

2- نور شدید آفتاب

گاهی گیاهان در برابر آفتاب مستقیم قرار می گیرند. بسیاری از آن ها طاقت آفتاب شدید را ندارند و بنابراین بعد از مدتی زندگی آن ها به خطر می افتد و رفته رفته پژمرده می شوند و می میرند و برگ های گیاه شروع به سوخته شدن می کند و عمر گیاه را کاهش دهد.

زاموفیلیا

3- خشکی خاک

آب ضروری ترین عنصری است که گیاه به آن نیاز دارد. میزان نیاز گیاهان به آب به یک اندازه نیست. برخی از آن ها کمتر و برخی بیشتر به آب نیاز دارند، اما در هر صورت اگر آب به میزان کافی به خاک آن ها و گاهی به ساقه شان نرسد نمی توانند باطراوت زنده بمانند.

فروشگاه اینترنتی گل

4- پر آبی

نیاز به آب گیاهان با توجه به نیازشان، حد و اندازه مشخصی دارد. در صورتی که آبیاری گیاهان بیش از نیازشان به آب باشد ، احتمال بروز بیماری در آن ها زیاد است. در واقع درصد قابل توجهی از مشکلات گیاهان آپارتمانی به خاطر همین آبیاری زیاد از حد است. معمولاً آبیاری بیش از حد موجب زرد شدن برگ گیاهان و آبیاری کمتر از حد لازم موجب قهوه ای شدن برگ آن ها می شود. آبیاری بیش از حد گیاهان می تواند منجر به پوسیدگی ریشه گیاه نیز شود و گیاه را به نابودی بکشاند.

زاموفیلیا

5- سرمای هوا

گیاهان معمولا در یک طیف دمایی می توانند به بقای خود ادامه دهند. برخی از گیاهان باید در دمای متوسط یا بالا باشند. قبل از خرید گیاه آپارتمانی حتما به دمای محیطی که قصد نگهداری گلدان گل را دارید توجه کنید و گیاه مناسب اقلیم را انتخاب کنید.

زاموفیلیا

 

6- گرمای هوا

برعکس مورد پنجم ، گاهی گرمای هوا موجب بروز مشکلات گیاهان آپارتمانی می شود. در کل قبل ازخرید گیاهان آپارتمانی باید تحقیق کنید که به چه میزان دمایی نیاز دارند و مقاومت شان در دماهای مختلف به چه صورت است. برخی گیاهان می توانند دمای بالا را نیز تحمل کنند و به بقای خود ادامه دهند.

زاموفیلیا

 

7- قهوه ای شدن نوک برگ ها

علت قهوه ای شدن نوک برگ ها همیشه یک مورد واحد نیست. در برخی موارد آبیاری کم موجب قهوه ای شدن نوک برگ ها می شود. همچنین در صورتی که گیاه در معرض آفتاب مستقیم باشد احتمالاً نوک برگ ها و حتی کناره های برگ ها دچار آفتاب سوختگی می شوند. برخی از گیاهان هم به رطوبت بالا نیاز دارند و در صورتی که رطوبت آن ها تأمین نشود، نوک برگ های آن ها قهوه ای می شود.

سعی کنید نحوه آبیاری اصولی گیاه مورد نظرتان را مطالعه کرده و به طور اصولی به آن آب بدهید. همچنین بهتر است یک جزیره سنگریزه در زیر گلدان گیاه درست کنید. حتما کف گلدانی که برای گل انتخاب کرده اید را بررسی کنید تا سوراخ های کف گلدان مسدود نشده باشند و هنگام آبیاری، آب کف گلدان جمع نشود.

زاموفیلیا

 

8- زرد شدن برگ ها

چنانکه پیشتر نیز گفته شد، آبیاری زیاد موجب زرد شدن برگ ها می شود. سعی کنید با مطالعه راهنمای نگهداری از گیاهانی که دارید به شکل اصولی به آن ها آب بدهید. همچنین تا جای امکان با استفاده از یک خلال دندان خاک گیاه را چک کنید. به این ترتیب که خلال دندان را چند سانتیمتر در خاک فرو کنید ، اگر خلال دندان مرطوب شد به این معنی است که گیاه فعلاً به آب نیاز ندارد. تنها در صورتی که خلال دندان پس از بیرون آوردن از خاک خشک بود به گیاه آب بدهید .

در نظر داشته باشید که گیاه همواره رشد می کند و گاهی برگ های قدیمی آن می ریزند. فرآیند ریزش برگ ها در گیاهان گاهی همراه با زرد شدن آن هاست. بنابراین همیشه زرد شدن برگ گیاهان نشانه ای از وجود مشکلات گیاهان آپارتمانی نیست. در واقع اگر زرد شدن برگ ها در برگ های قدیمی تر اتفاق افتاد، چندان نباید در این باره سختگیر بود و این مساله طبیعی است.

زاموفیلیا

 

9- جمع شدن برگ گیاهان

علت جمع شدن برگ گیاهان تنها معطوف به یک موضوع نیست. کم آبی اصلی ترین متهم است ، اما گاهی آبیاری زیاد هم باعث این مشکل می شود. گرمای زیاد و همچنین کمبود رطوبت نیز در این بین می توانند نقش موثری داشته باشند. کمبود مواد غذایی موجود در خاک نیز می تواند باعث جمع شدن برگ گلها شود.

زاموفیلیا

 

10- پژمرده شدن گیاهان

برگ های گیاهان در حالت معمولی ایستاده و سرحال هستند، اما اگر گیاه بیمار شود برگ ها پژمرده شده و در حالت سقوط کرده قرار می گیرند. این مشکل در اغلب مواقع ناشی از کم آبی است. گرمای بیش از حد و همچنین نور زیاد هم می توانند باعث پژمردگی گیاهان شوند. در برخی موارد نیز کمبود مواد غذایی موردنیاز گیاهان می تواند باعث پژمردگی گیاه شود.

زاموفیلیا

 

11- سوراخ شدن برگ گیاهان

سوراخ شدن برگ گیاهان یکی دیگر از رایج ترین مشکلات گیاهان آپارتمانی است. علت سوراخ شدن برگ گیاهان در اغلب مواقع حمله آفات و حشرات است. گاهی هم این مشکل در اثر جابجایی گیاهان مثلاً به هنگام اسباب کشی به وجود می آید.

سعی کنید گیاه را بطور کامل بررسی کنید، در صورتی که رد پایی از حشرات دیدید می توانید حشره کش مناسب برای گیاهان یا چسب گیاهان را تهیه کنید. پس از بین رفتن حشرات خواهید دید که گیاه دوباره سرحال شده و برگ های آن از حالت سوراخ سوراخ خارج می شوند.

 

12- کمرنگ شدن برگ گیاهان

گیاهان در اغلب مواقع برگ هایی با طراوت و نسبتاً ضخیم دارند. در برخی مواقع ممکن است برگ گیاهان کمرنگ، نازک و نحیف شود. این مشکل هم از رایج ترین مشکلات گیاهان است و اغلب ناشی از نور زیاد است. سعی کنید مدتی گیاه را از محیطی که در آن است خارج کنید و به محیطی ببرید که کمتر در معرض نور مستقیم است . گاهی هم حمله کنه به ساقه گیاه باعث کمرنگ شدن برگ گیاه می شود. در این گونه موارد، گلدان گل را از سایر گلدان ها جدا کرده تا درصورت وجود آفت به سایر گیاهان منتقل نشود.

 

13- سبز شدن برگ های ابلق

برگ های ابلق باید دورنگ باشند، چنان چه برگ گیاهتان از حالت دو رنگ به سبز تغییر شکل داده است، به احتمال بسیار زیاد مشکل از کمبود نور است. سعی کنید محیط گیاه را تغییر دهید و آن را در محیطی پر نور بگذارید.

 

14- کم شدن رشد گیاه

علت کم شدن رشد گیاه یا حتی متوقف شدن رشد گیاه معمولاً کمبود نور است. البته اگر این فرآیند در فصل زمستان رخ داده است مشکلی نیست و طبیعی است، اما در فصل تابستان کمبود نور و گاهی کمبود مواد غذایی موجب رشد کند گیاه می شوند. در این مواقع به گیاه کود بدهید و همچنین شرایط را برای دریافت نور فراهم کنید.

همچنین ممکن است کم شدن رشد گیاه ناشی از آفت ها باشد. گیاه را بررسی کنید در صورتی که در ظاهر آن تغییر شکل دیدید، برگ های مشکل دار را جدا کرده و گیاه را ایزوله کنید. نباید در چنین شرایطی گیاه نزدیک سایر گیاهان باشد. همچنین ممکن است سایز گلدانی که گیاه در آن قرار دارد برای گیاه نامناسب باشد و گلدان کوچک و یا بیش از حد بزرگ باشد. برای گیاهان گلدانی به سایز مناسب انتخاب کنید و هر ساله نیاز گیاه به تعویض گلدان را بررسی کنید.

 

جمع بندی

علاوه بر مطالعه قبل از خرید گیاه آپارتمانی و انتخاب گیاه آپارتمانی مناسب، باید بعد از خرید نیز، صاحبان گل و گیاه آپارتمانی به خوبی در مورد نحوه نگهداری گیاه آپارتمانی ای که در منزل دارند مطالعه کنند و به صورت اصولی مواد غذایی موردنیاز گیاه را به آن برسانند.

چنانچه به دنبال خرید انواع گل و گیاه آپارتمانی هستید می توانید از خدمات فروشگاه اینترنتی گل بازار بهره ببرید. گل بازار به عنوان فروشگاهی بین المللی آماده دریافت سفارش های شما از ایران و خارج از ایران است.ارسال گل به ایران از خارج از کشور ارسال هدیه به ایران ، ارسال گل و هدیه به خارج از کشور ، خرید گلدان گل  و سفارش آنلاین گل و گیاه آپارتمانی برخی از سرویس های فروشگاه آنلاین گل بازار هستند.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found