نحوه نگهداری گیاه آگلونما در منزل

نحوه نگهداری گیاه آگلونما در منزل
۷ ژانویهٔ ۲۰۲۱
نحوه نگهداری گیاه آگلونما در منزل

یکی از گیاهان بسیار زیبای آپارتمانی گل بازار که طرفداران زیادی هم دارد، گیاه آگلونما است. این گیاه بسیار زیبا به دلیل زیبایی ظاهری که دارد برای هدیه نیز مناسب است. اگر قصد خرید گیاه آپارتمانی را دارید، می توانید روی خرید آنلاین گل آگلونما حساب ویژه ای باز کنید. آگلونما که به آن گیاه همیشه سبز چینی نیز گفته می شود، یکی از پر طرفدارترین و مقاوم ترین گلدان آپارتمانی محسوب می شود. گلدان آپارتمانی آگلونما به واسطه ی داشتن برگ های سبز و خم شده به سمت پایین و همچنین نگهداری آسان و بدون دردسر می تواند انتخابی مناسب برای داشتن یک گیاه آپارتمانی زیبا و دلربا باشد.

سفارش اینترنتی گلدان آگلونما

گل آپارتمانی آگلونما و با نام علمی ( Commutatum Aglonema ) جزو خانواده شیدوریان است. این گیاه آپارتمانی بومی جنگل های گرمسیری و نیمه گرمسیری شرق و جنوب شرقی آسیا است.. گیاه آپارتمانی آگلونما بیشتر از ۴۰ گونه مختلف دارد که هر کدام در نوع خود بی نظیرند. آگلونما دارای برگ های نیزه ای شکل و خم شده به سمت پایین با ساقه های کوتاه است که طول برگ های آن می تواند بین ۱۰ تا ۳۰ سانتی متر متغیر باشد. برگ های این گیاه مخلوطی از قرمز، صورتی، نقره ای، سبز، زرد یا کرم می باشد که می تواند رنگ و زندگی را به خانه شما بیاورد. گلدان آگلونما به واسطه پر انبوه بودن شاخ و برگ هایش، میتواند به دکوراسیون اتاق منزل و یا محل کار شما جلوه خاصی ببخشد و زیبایی محیط اطراف خود را چندین برابر کند.

آگلونما در جنگل های بارانی نیمه گرمسیری تایلند، اندونزی و مالزی رشد می کند، جایی که این گیاه در زیر تاج برگ درختان بزرگتر و بوته ها است و این گیاهان بزرگتر تضمین می کنند که خورشید به سختی به آگلونما می رسد. آگلونماهای بومی نیز دارای برگهای متنوع است و به طور کلی اندازه آنها کوچک باقی می ماند. در کنار شاخ و برگ فوق العاده آگلونما، بزرگترین قدرت این گیاه این است که نگهداری از آن در مقایسه با گیاهان شاخ و برگ بسیار آسان است. آگلونما بسیار مناسب کسانی است که می خواهند به تازگی نگهداری از گیاهان را شروع کنند چرا که اگر آبیاری را فراموش کردید نا امیدتان نمی کند و آن را تحمل می کند.

زمان گلدهی

این گیاه در فصل رشد، یعنی در فصل بهار و تابستان به گل می نشیند، البته این گل ها که جنبه زینتی ندارند در صورت لزوم اگر مانع رشد گیاه شوند، بهتر است که قطع شوند. گلدان آپارتمانی آگلونما مقاومت بسیار خوبی در برابر گرما و خشکی دارد از این رو در دسته گیاهان مقاوم آپارتمانی قرار میگیرد. بنابراین اگر تجربه فراوانی در زمینه گیاه آپارتمانی ندارید و در جستجونی گلدانی مقاوم هستید خرید گلدان آگلونما را به شما پیشنهاد میکنیم.

گلدهی آگلونما

نقش گیاه آگلونما در تصفیه هوا

در دنیای کنونی امروز که آلودگی هوا یکی از معضلات جامعه بشری به شمار می رود، داشتن گیاهی که بتواند محیط اطراف را تصفیه کند بسیار ارزشمند است.اگر علاقمند هستید گیاه تصفیه کننده هوا داشته باشید آگلونما انتخاب مناسبی است. آگلونما علاوه بر روز در طول شب هم اکسیژن تولید می کند و سموم موجود در هوا را نیز از بین می برد. این گیاه جزو ده گیاه برتر تصفیه کننده ی هوا بوده و به صورت طبیعی توانایی بالایی در پاکسازی هوای اطراف خود از سموم و آلودگی را دارد. بر اساس تحقیقات نظریه هوای پاک ناسا، قدرت تصفیه سازی این گیاه بسیار بالا بوده و این گیاه قادر است بنزن و فرمالدئید هوا تصفیه کرده و تنفس را بی خطر تر کند. بنابراین داشتن گلدان آگلونما در منزل و محیط کار جداً توصیه می شود.

روش نگهداری گل آگلونما

نور مناسب:

گلدان آگلونما به طور کلی نیاز کمی به نور دارد و در کل جزو گیاهانی است که تقریبا بدون نور هم زنده می مانند. به یاد داشته باشید که این گلدان را در معرض نور مستقیم و شدید خورشید قرار ندهید. بهترین مکان برای نگهداری آن در کنار پنجره های شمالی است که نور کمی به گلدان می تابد. نور زیاد باعث سوختگی برگ های گل می شود. گونه های رنگی آگلونما و آگلونمای قرمز به دلیل داشتن رنگدانه های بیشتر نیاز به نور بیشتری دارند و کمبود نور باعث کمرنگ شدن برگ ها و ازبین رفت زیبایی آنها می شود بنابراین اگر آگلونمای رنگی دارید نور زیاد را فراموش نکنید. یادتان باشد که هر چند ماه یکبار گلدان را بچرخانید تا نور به همه جای گلدان برسد.

خرید اینترنتی آگلونما

آبیاری موردنیاز آگلونما

گل آگلونما در مقابل کم آبی بسیار مقاوم است و نسبتا تمامی گونه ها نیاز مشابهی در آبیاری دارند. به صورت کلی بهترین وقت برای آبیاری آگلونما زمانی است که سطح رویی خاک خشک شده باشد. آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه شده و درنتیجه برگ های این گیاه دچار آسیب و خرابی می شوند. در تابستان و در فصول گرم سال هفته ای دوبار و در زمستان و فصول سرد هفته ای یکبار برای آبیاری کافی است. اگرچه این گیاه رطوبت را دوست دارد اما اجازه دهید خاک گلدان کامل خشک شود سپس اقدام به آبیاری کنید.

گلدان آگلونما

خاک موردنیاز آگلونما

خاک سبک با زهکشی بالا برای این گیاه مناسب است، منظور از زهکشی بالا یعنی خاکی که آب را در خود نگه نداشته و آب از خاک گلدان عبور کند. خاک مناسب آگلونما ترکیبی از خاک پیت ماس، خاک باغچه و خاک برگ است. به طور کلی خاک غنی از مواد آلی که حاوی پرلیت باشد برای این گیاه مناسب است.

دما موردنیاز آگلونما

به طور کلی و با توجه به خاستگاه اولیه این گیاه دمای مناسب برای گلدان آگلونما بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است. در فصل زمستان از قرار دادن گلدان در فضای بیرون خانه جدا اجتناب کنید زیرا سردی باعث ریزش برگ های آگلونما و مرگ گیاه می شود. دمای مناسب در زمستان برای این گیاه حدود ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی گراد است.

رطوبت مناسب:

هوایی که مورد علاقه آگلونما است باید رطوبت متوسطی داشته باشد. ایجاد جزیره و یا غبار پاشی در روزهای گرم سال برای این گیاه مفید است. از غبار پاشی بر روی برگ ها در مقابل نور مستقیم و ساعات گرم روز اجتناب کنید، دانه های آب به مانند ذره بین عمل کرده و این کار سوختگی برگ ها را در پی خواهد داشت. از قرار دادن گلدان در برابر وسایل سرمایشی و گرمایش نیز جداً خودداری نمایید.

کوددهی آگلونما:

کود مناسب برای آگلونما کود ازت است، این ماده برای رشد آگلونما مناسب است. در کل کودهای مایعی که میزان ازتشان از فسفر و پتاسیم بیشتر باشد برای این گیاه مناسب تر هستند. کوددهی باید در فصل رشد گیاه یعنی در فصل بهار و تابستان انجام شود. بنابراین در فصل رشد میتوانید هر دو هفته یکبار و در زمستان که گیاه نیاز کمتری به کوددهی دارد هر دو ماه یکبار اقدام به کوددهی کنید.

بهترین زمان تعویض گلدان

مهمترین نکته در انتخاب گلدان آگلونما این است که باید ته گلدان سوراخ باشد تا آب اضافی از آن خارج شود تا ریشه ی گیاه نپوسد. بهترین زمان برای تعویض گلدان زمانی است که رشد گیاه متوقف شده باشد. ریشه ی آگلونما رشد خوبی دارد بنابراین اگر ریشه ی گیاه از گلدان بیرون زد حتما نسبت به تعویض آن اقدام کنید. در کل سالی یکبار و یا دو سال یکبار هم میتوانید گیاه را به گلدان بزرگتری منتقل کنید.

زاموفیلیا

تمیز کردن برگ های آگلونما

به یاد داشته باشید که گیاهان از طریق روزنه های روی سطح برگ ها تنفس میکنند بنابراین تمیز بودن برگ ها و زدودن گرد و غبار و آلودگی در تبادل اکسیژن و تنفس گیاه بسیار مهم است. بهترین روش برای تمیز کردن برگ ها استفاده از دستمال پارچه ای نمدار و یا اسفنج نمدار است. در حین تمیز کردن برگ ها مواظب باشد باعث خراشیدگی و آسیب برگ ها نشوید. اگر روی برگ های آگلونما لکه های آب یا آلودگی مشاهده کردید که به سختی پاک میشد میتوانید از محلول رقیق چند قطره شیر در یک لیتر آب استفاده کنید.

نگهداری در زمستان

یکی از مهم ترین نکاتی که برای نگهدرای از آگلونما در زمستان باید مدنظر قرار دهید، آبیاری این گیاه است، از آنجایی که در فصل زمستان از وسایل گرمایشی استفاده می شود، بهتر است میزان آبیاری این گل و رطوبت آن چک شود تا در صورتی که به دلیل گرمای منزل آب از دست داد و رطوبت آن کاهش یافت، بتوانید با آبیاری مناسب و غبار پاشی به آن رسیدگی کنید؛ زیرا خاک آگلونما نباید زیاد خشک باشد.

نحوه رشد گل آگلونما در یک باغچه

مکانی گرم در باغچه را برای گیاهتان انتخاب نمایید که نور کافی داشته باشد و به دور از نور مستقیم خورشید باشد و همچنین دارای خاک خوبی باشد. سپس گیاهتان را از ظرف خارج نمایید و ریشه ها را به آرامی درون خاک بگذارید و روی آن را بپوشانید و آن را آبیاری نمایید و آب را از برگ های آگلونما دور نگه دارید.

درنظر داشته باشید که هنگام تماس با گیاه آگلونما، از دستکش استفاده نمایید. همچنین گیاه آگلونما را از حیوانات خانگی نیز دور نگه دارید زیرا باعث ایجاد حساسیت هایی برای آنها می شود.

رشد گل آگلونما چگونه است؟

همانطور که قبلا گفته شد سرعت رشد گیاه آگلونما کند است اما اگر آگلونما را در نور کم نگهداری کنید سرعت رشد آگلونما آهسته تر خواهد شد.

روش های تکثیر آگلونما

در کل ۴ روش برای تکثیر آگلونما وجود دارد؛ قلمه زدن، تکثیر در آب، تکثیر از طریق بوته و کاشت بذر. با ما همراه شوید تا به توضیح این ۴ روش بپردازیم.

تکثیر گل آگلونما با قلمه زدن

تکثیر از  طریق قلمه زدن یک روش بسیار محبوب در تکثیر گیاه آگلونما به شمار می رود. روش قلمه زدن، ساده ترین راه برای تکثیر گیاه آگلونما به حساب می آید. بنابراین اگر تجربه کمی در زمینه تکثیر گیاهان آپارتمانی دارید، روش قلمه زدن برای گیاه آگلونما بسیار مناسب است.

برای تکثیر گیاه آگلونما از طریق قلمه زدن، اگر از شاخه های جدید آگلونما استفاده می کنید بهتر است شاخه های جدید با حداقل پنج برگ را انتخاب کنید. البته می توانید از شاخه های قدیمی تر آگلونما هم استفاده می کنید. در نظر داشته باشید هر قلمه ای که برای آگلونما انتخاب می کنید، از سلامت گیاه اطمینان حاصل کرده و قلمه های جداشده آگلونما را ضدعفونی کنید.

پس از جمع آوری قلمه های آگلونما، آنها را در خاک با زهکشی مناسب بکارید. مطمئن شوید که قلمه ها در نور کافی و دمای متوسط اتاق قرار دارند. در صورت سرد بودن اتاق قلمه های جدید خوب عمل نخواهند کرد. شما می توانید انتظار داشته باشید که شاخه های جدید در حدود 25 تا 45 روز از قلمه ها بیرون بیایند.

گیاه آگلونما

تکثیر آگلونما در آب:

در کل این روش معمول برای ثکثیر آگلونما توصیه نمی شود چرا که ریشه ی بدست آمده تقریبا ضعیف خواهد بود اما مراحل کار به این صورت خواهد بود که باید قسمتی از یک ساقه ی قوی و محکم را انتخاب کرده و با چاقو و یا قیچی استریل شده در ابعاد ۴ تا ۵ سانتی متری ببرید. قلمه ها را در آب قرار دهید تا ریشه بدهند سپس آنها را به گلدانی که حاوی خاک مناسب برای گیاه باشد منتقل کنید.

کاشت بذر آگلونما

برای تکثیر گیاه آگلونما از طریق کاشت بذر، باید بذر تازه تهیه کنید. در روش کاشت بذر ، بذرها را در خاک با زهکش مناسب قرار دهید و روی بذرها را با خاک بپوشانید. حتما گلدان را در نور غیرمستقیم و در دمای متوسط اتاق قرار دهید. جوانه زدن بذرها ممکن است بین 45 تا 60 روز طول بکشد. حتی ممکن است روند جوانه زدن بذرها در آگلونما زمان بیشتری نیز طول بکشد.

تکثیر آگلونما از طریق بوته:

این روش ساده ترین راه برای پرورش و تکثیر آگلونما است. در این روش معمول از گیاهانی استفاده می شود که سن زیادی دارند و دارای پاجوش ها و بوته های زیادی در خاک هستند. در این روش ریشه را به طور کامل از گلدان خارج می کنید سپس به آرامی و با کمک چاقوی استریل شده و یا قیچی تیز استریل شده بوته های جوان را از سایر بوته ها جدا می کنید. این بوته ها خود دارای ریشه ی سوا و برگ های کوچک هستند. گلدان جدید را از خاک مناسب پیت و کمپوست پر کنید و بوته ها را به سرعت و به گونه ای که هوا به آنها نرسد در گلدان جدید بکارید. دمای مناسب اتاق برای این کار در حدود ۲۰ درجه باید باشد.

تکثیر گیاه آگلونما

آفات و بیماری های گل آگلونما

زرد شدن برگ های آگلونما:

زرد شدن برگ های گل آگلونما یکی از مشکلات رایج در نگهداری از گلدان است. عموما علت اصلی زرد شدن برگ ها، آبیاری بیش از حد و یا کبود آب است. آبیاری مداوم در فواصل زمانی معین و هنگامی که سطح گیاه کامل خشک شده باشد به رفع این مشکل کمک خواهد کرد. گاهی شوک جابه جایی نیز سبب زرد شدن برگ های آگلونما می شود بنابراین چنانچه به تازگی نسبت به جابجایی گیاه اقدام کرده اید برگ های زرد را جدا کنید و اجازه دهید تا گیاه به محیط جدید کاملاً عادت کند. همچنین کمبود مواد مغذی خاک می تواند باعث زرد شدن برگ های پایینی این گیاه شود. در بعضی موارد مثل آفت زدن، آبیاری بیش از حد و سرد بودن هوا باعث می شود نوک برگ های آگلونما زرد شود، بهتر است برای درمان این مورد آفات، میزان آبیاری و دمای هوا را چک کنید.

زرد شدن برگ آگلونما

آویزان و پژمرده شدن برگ های آگلونما

برگ های پژمرده می تواند نشانه ای از نور زیاد و یا بسیار کم در این گیاه باشد. برگ های گلدان آگلونما در برابر نور مستقیم و شدید خورشید دچار سوختگی و پژمردگی می شوند. در نور کم هم برگ های گیاه مرور زمان رفته رفته ضعیف شده و به رو به زردی می روند. بهترین راه برای رفع این مشکل قرار دادن گیاه در مکانی با نور معتدل است.

لکه های قهوه ای روی برگ های آگلونما

علت بروز این مشکل در حقیقت تجمع نمک، کلر، مواد معدنی، فلوراید و املاح موجود در آبی است که گیاه را با آن آبیاری می کنیم. بهترین راه برای حل این مشکل استفاده از آب مقطر و یا آب جوشیده و خنک شده است.

دانه های سفید و پنبه ای روی برگ ها

علت ایجاد دانه های ریز سفید رنگ و پنبه ای مانند بر روی سطح برگ های گیاه آگلونما، وجود حشراتی است که به شپشک های آرد هم معروفند. سموم شیمیایی رقیق شده در آب و قارچ کش ها در برطرف کردن این مشکل بسیار موثرند.

خوشحالیم در این مقاله که مربوط به روش نگهداری آگلونما است، با ما همراه بودید. امیدواریم که توانسته باشیم ذره ای هر چند اندک به شما در آشنایی با روش نگهداری گل آگلونما و تکثیر آگلونما کمک کرده باشیم. چنانچه به داشتن این گلدان زیبا در منزل و یا محیط کار خود علاقه‌مند شده اید و یا اگر میخواهید این گلدان زیبا را به عزیزانتان هدیه دهید، گلفروشی آنلاین گل بازار با در اختیار داشت کادری مجرب و حرفه ای که شامل گل آرا و متخصصین گیاه شناس است، بهترین خرید گلدان آگلونما با بهترین قیمت را در اختیار شما قرار داده است تا یک تجربه عالی از داشتن و یا هدیه دادن یک گیاه خوب را داشته باشید. کافی است تا بر روی لینک زیر کلیک کنید تا این تجربه عالی را داشته باشید.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found