روش کاشت انواع سبزه برای عید نوروز

روش کاشت سبزه عید
۲۱ فوریهٔ ۲۰۲۳
روش کاشت انواع سبزه برای عید نوروز

ایرانی ها هزاران سال است که اولین روز های فصل بهار را به عنوان فرا رسیدن سال نو جشن می گیرند. در این جشن گرفتن ها، همچون نیاکان شان، به پاسداشت رسیدن فصل بهار با کاشت دانه هایی به استقبال زنده شدن زمین می روند. کاشت سبزه عید یکی از مهم ترین رسومات پیش از فرا رسیدن عید نوروز و یکی از مهم ترین نماد های سفره هفت سین به حساب می آید؛ به طوری که برخی حتی یک یا دو ماه قبل در تکاپوی کاشت سبزه های عید خود هستند. سبزه عید که معمولا برای آراستن سفره هفت سین و حتی به عنوان یکی از هدایای عید نوروز استفاده می شود، می تواند از دانه های مختلف و بنا به وقت و زمان و حتی سلیقه افراد کاشته شود.

 در این مقاله گلفروشی آنلاین گل بازار شما را با آموزش کاشت سبزه عید و کاشت انواع دانه برای عید و همچنین بهترین زمان لازم برای کاشت آن ها برای داشتن یک سبزه عید پر پشت و سالم در هنگام سال تحویل، آشنا کنیم.

انواع دانه و بذر برای کاشت سبزه عید

زمان کاشت سبزه عید

معمولا برای کاشت سبزه عید از انواع دانه ها استفاده می شود. همانطور که گفته شد با توجه به سلیقه و زمانی که هر فرد تا رسیدن سال تحویل دارد، نوع دانه ها برای کاشت سبزه عید انتخاب می شود. برای سبزه عید نوروز از دانه های مختلفی استفاده می شود که از معمول ترین و راحت ترین آن ها می توان به:  

  • یونجه
  • خاکشیر
  • شاهی
  • ارزن
  • ماش
  • گندم
  • جو
  • خرفه
  • ذرت
  • حبوبات (نخود، عدس، ماش، لوبیا و...)
  • مرکبات (لیمو، پرتقال، نارنج و...)
  • کنجد سیاه
  • تربچه
  • تخمه آفتابگردان
  • کتان

اشاره کرد. شما با توجه به وقتی که تا قبل از رسیدن عید و لحظه سال تحویل در اختیار دارید و همچنین با توجه به زیبایی سبزه هر کدام از این دانه ها، می توانید نوع بذر خود را برای داشتن یک سبزه عید زیبا انتخاب کنید.

بهترین زمان کاشت هر دانه برای سبزه عید چیست؟

اگر می خواهید برای کاشت سبزه عید امسال یک سبزه عالی و پر پشت داشته باشید.، یکی از مهم ترین نکاتی که باید در هنگام کاشت دانه های عید به آن توجه کنید این که "سبزه عید را از کی بکاریم؟". توجه به این موضوع آنقدر مهم است که ممکن است شما را در داشتن یک سبزه عالی برای سفره هفت سین دچار مشکل کند. زیرا که اگر یک دانه را انتخاب کنید که به زمان زیادی برای جوانه زدن و رشد نیاز دارد و شما فاصله زیادی تا اول سال نو نداشته باشید، ممکن است سفره هفت سین عید شما خالی از سبزه شود. همچنین اگر با داشتن فاصله زمانی زیاد تا عید نوروز، دانه ای بکارید که دارای رشد سریع است، سبزه شما با رشد زیاد مواجه شده به نحوی که از زیبایی آن کاسته شود و عملا نمی توانید به عنوان یک سبزه عید زیبا و جذاب آن را در کنار دیگر آیتم های سفره هفت سین قرار دهید. پس اگر در آستانه رسیدن سال نو باستانی هستید، می توانید با انتخاب یک بذر مناسب یک سبزه عید پرپشت و زیبا بکارید.

کاشت سبزه عید

بهترین زمان هر دانه برای جوانه زدن و رشد گیاه:

  • گندم: زمان جوانه زدن گندم 2الی 3 روز است و مدت زمان برای رشد گیاه حداقل 15 روز قبل از عید است.
  • ماش: زمان جوانه زدن دانه ماش 3 تا 5 روز و مدت زمان رشد آن نیز 15 روز است.
  • کنجد سیاه : کنجد سیاه نیز به 2 روز زمان برای جوانه زدن نیاز دارد و برای رشد گیاه آن به 7 تا 10 روز وقت نیاز است.
  • حبوبات: دانه های حبوبات نیز مانند نخود، عدس و لوبیا در حدود 3 تا 5 روز جوانه می زنند و در حدود 15 روز در کل نیاز به رشد و سبز شدن دارد.
  • آفتابگردان: مدت جوانه زدن این دانه نیز 3 تا 4 روز است و به 15 روز زمان برای رشد به عنوان سبزه عید نیاز دارد.
  • ذرت: مدت جوانه زدن 3 تا 4 روز و مدت رشد آن حدود 20 روز است.
  • جو: مدت زمانه جوانه دادن بذر جو حدود 3 تا 4 روز است و برای رسیدن سبزه آن به سفره هفت سین به 15 روز زمان نیاز است.
  • تربچه: مدت زمان جوانه زدن تربچه یک روز است و یک هفته طول می کشد تا رشد کند.
  • شاهی: مدت زمان جوانه زدن بذر شاهی دو روز است و یک هفته طول می کشد تا یک سبزه کامل شود.
  • خاکشیر: زمان جوانه زدن 2 روز و زمان رشد کردن و سبز شدن آن نیز یک هفته به طول می انجامد.
  • کتان: بذر کتان نیز مانند خاکشیر به 2 روز زمان برای جوانه زدن و یک هفته برای رشد کردن نیاز دارد.
  • مرکبات: زمان جوانه زدن سبزه مرکبات حدود یک هفته تا 15 روز است و زمان کلی رشد کردن آن حداقل یک ماه می باشد.

روش کاشت انواع سبزه عید نوروز:

اصولا کاشت همه سبزه ها برای عید تقریبا مشابه است فقط در کاشت هر کدام از آن ها باید نکاتی رعایت شود. در ادامه به روش کاشت هرکدام از سبزه های عید از دانه تا سبز شدن می پردازیم.

روش کاشت سبزه گندم و سبزه جو

در روش کاشت سبزه گندم و کاشت سبزه جو ابتدا بذرها را با آب خوب بشویید. سپس روی آن ها آب ولرم بریزید و بگذارید یک تا دو روز دانه ها کاملا خیس بخورند. در این حین حتما چندبار آب روی دانه ها را عوض کنید تا از گندیدگی آن ها جلوگیری کنید. بعد از این مدت زمان، گندم ها را درون ظرف مدنظر و ترجیحا تخت بریزید و روی آن را با یک پارچه نمدار نخی بپوشانید تا بعد از گذشت نهایت 3 روز شاهد جوانه زدن گندم ها باشید. فقط در نظر داشته باشید که تا جوانه زدن دانه ها، پارچه را مدام مرطوب نگه دارید. می توانید زیر گندم ها را پنبه خیس بگذارید. در کاشت سبزه گندم و سبزه جو باید لایه های دانه ضخیم و مناسب باشد تا یک سبزه هفت سین پرپشت و یک دست به شما بدهد. بعد از جوانه زدن دانه ها و رسیدن به رشد 2 تا 3 سانتی متر، می توانید پارچه را بردارید و ظرف را در مکانی پر نور و به دور از نور مستفیم آفتاب قرار دهید. همچنین می توانید روزی 2 بار آن را با اسپری آبپاشی کنید و در آخر آب اضافی کف ظرف را خالی کنید تا از گندیدن و کپک زدن سبزه های عید خود جلوگیری کنید.

روش کاشت سبزه گندم

روش کاشت سبزه ماش برای عید

در کاشت سبزه ماش ابتدا دانه های سالم ماش را تهیه و مانند روش کاشت سبزه گندم اجازه بدهید ماش ها در آب یک یا دو روز خیس بخورند سپس آن ها را در ظرف بریزید و روی آن را با پارچه بپوشانید تا زمانی که جوانه ها دیده شوند. وقتی جوانه ها سبز رنگ شدند می توانید پارچه نمدار را بردارید. سپس سبزه را در جایی با نور کافی قرار دهید. با روزی چند بار آبیاری یک سبزه ماش زیبا برای سفره هفت سین نوروز خود خواهید داشت.

روش کاشت سبزه ماش

کاشت سبزه مرکبات برای عید(سبزه لیمو، سبزه پرتقال، سبزه نارنج و...)

روش کاشت سبزه مرکبات سخت تر و زمان بر تر از کاشت سایز سبزه ها است. برای شروع ابتدا دانه های سالم و درشت را از مرکبات جدا کنید. سپس دانه های را ابتدا درون آب داغ برای چند ثانیه قرار دهید و سپس مستقیم به آب سرد منتقل کنید تا دانه کمی دچار شوک شود. سپس بدون اینکه آسیبی به دانه برسد پوست خارجی دانه را جدا کنید. شما می توانید در ابتدا دانه ها را درون یک دستمال خیس قرار دهید تا جوانه بزند و سپس به خاک گلدان منتقل کنید و یا اینکه از همان ابتدا دانه ها را در خاک بکارید. در هر کدام از روش ها بعد از کاشت، یک لایه نازک از خاک را روی دانه ها بریزید و گلدان را در جای پر نوری قرار دهید . اگر جوانه ها را در دل خاک می کارید با غبار پاشی و مرطوب نگه داشتن سطح خاک می توانید بعد از دو هفته شاهد رشد مطلوب سبزه مرکبات خود باشید. اما اگر دانه ها را مستقیم در خاک می کارید بهتر است بعد از کاشت با یک نایلون روی گلدان و خاک را بپوشانید بعد از دیدن جوانه ها آن را بردارید و سپس مانند حالت قبل آبیاری کنید.

سبزه نارنج

روش کاشت سبزه ذرت برای عید

از نظر ظاهری سبزه ذرت شباهت زیادی با سبزه گندم دارد. با این تفاوت که سبزه ذرت نسبت به سبزه گندم دارای برگ های پهن تر و زخیم تر است. در کاشت سبزه ذرت برای عید باید یک نکته مهم را در نظر داشته باشید که نمی توانید از دانه های خشک ذرت برای کاشت سبزه عید استفاده کنید زیرا این دانه ها قابلیت جوانه زدن و رشد را ندارند. برای کاشت سبزه ذرت بهتر است از بلال تازه استفاده کرده و با دست دانه های آن را جدا کنید. فقط مراقب باشید که به دانه ها آسیبی نرسد و دانه را از انتها جدا کنید. بعد از جدا کردن دانه ها آن ها را همانند موارد قبل 72 ساعت بخیسانید. سپس در دستمال خیس بریزید و اجازه بدهید تا جوانه بزند. در نهایت دانه های را در خاک بکارید و روی آن را با یک لایه نازک خاک بپوشانید و یا اینکه دانه ها را در یک سبد، آبکش و یا سینی گرد بریزید و در جایی با نور کافی قرار دهید تا به زیبایی رشد کنند. می توانید روزی دوبار سبزه ذرت را غبار پاشی کرده و یا روزی یک بار به آن ها آب بدهید.

کاشت سبزه ذرت برای عید

روش کاشت سبزه حبوبات برای عید (سبزه عدس، نخود، لوبیا و...)

کاشت سبزه حبوبات مانند عدس، نخود و لوبیا در عین زیبایی، بسیار آسان نیز هست. کافی است مانند حالت های قبل این حبوبات را به مدت یک یا دو روز در آب ولرم خیس کنید و مانند بقیه دانه ها درون یک دستمال نخی خیس قرار دهید تا جوانه بزند. سپس جوانه ها را در ظرف تخت و مناسب بریزید و با یک دستمال روی آن را بپوشانید تا جوانه ها سبز شده و به ارتفاع 2 سانتی متری برسد. سپس دستمال را برداشته و با انتقال ظرف به محیطی پر نور و با آبیاری مناسب یک سبزه عدس یا سبزه نخود زیبا و شیک در سفره هفت سین خود داشته باشید.

کاشت سبزه نخود

 کاشت سبزه نخود برای سفره هفت سین

کاشت سبزه ماش

روش کاشت سبزه عدس برای عید نوروز

روش کاشت سبزه ارزن برای عید

برای کاشت سبزه ارزن، ابتدا دانه های سالم و تازه ارزن را درون آب ولرم بریزید و حدود یک روز به آن زمان دهید. سپس دانه های را در دستمال نمدار بریزید تا جوانه بزند بعد از جوانه زدن آن را به یک ظرف تخت و یا سبد پلاستیکی منتقل کنید و روی آن را با دستمال نمدار بپوشانید تا وقتی که جوانه ها شروع به رشد و سبز شدن کنند. بعد با قرار دادن سبزه ارزن در محیط نسبتا پر نور شاهد یک سبزه زیبا برای سفره هفت سین باشید.

کاشت سبزه ارزن

کاشت سبزه آفتابگردان برای عید

برای شروع حدود 2 لیوان تخمه آفتابگردان را در آب به مدت یک روز خیس کنید. سپس درون دستمال بریزید و زمان بدهید تا ریشه هایی در حدود 8 سانتی متر در آن ها پدیدار شود. جوانه های آفتابگردان را به ظرفی با لبه های بلند منتقل کنید و با یک نایلون و یا دستمال خیس روی آن را بپوشانید تا جوانه ها سبز شده و بلند شوند. سپس دستمال و یا نایلون را برداشته و با فراهم آوردن محیط دارای دما و نور مناسب می توانید یک سبزه آفتابگردان جذاب و زیبا در لحظه سال تحویل داشته باشید.

کاشت سبزه آفتابگردان

روش کاشت سبزه یونجه برای عید

کاشت سبزه یونجه نیز همانند دیگر سبزه ها دارای روش بسیار آسان و زمان رشد کمتری و سریعتری نسبت به سایز دانه ها است. برای کاشت سبزه یونجه کافیست دانه های آن را به مدت یک روز بخیسانید سپس با ریختن بذر ها درون دستمال نمدار شاهد جوانه زدن آن ها پس از چند روز باشید. با انتقال جوانه ها به یک ظرف و پوشاندن مجدد روی آن ها با یک دستمال نمدار و یا نایلون، بعد از چند روز جوانه ها رشد خواهند کرد. بعد از اینکه جوانه ها به رشد کافی رسید پارچه را بردارید و محیطی با نور مناسب را برای رشد بیشتر این گیاه فراهم آورید.

کاشت سبزه یونجه

در این مقاله سعی کردیم شما را با روش کاشت انواع سبزه عید، از کاشت سبزه گندم گرفته تا سبزه های با رشد سریع تر مانند تربچه و... آشنا کنیم. تا شما به راحتی بتوانید بدون کمک و یا خرید سبزه عید و با به کار بستن نکات ساده یک سبزه پرپشت عید برای سفره هفت سین خود داشته باشید. شما می توانید با انتخاب هر کدام از دانه های معرفی شده در این متن و به کار بستن روش ها و دستور های آن، با یک سبزه عید زیبا به استقبال بهار دلنشین بروید.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found