آموزش تکثیر نخل شامادورا به دو روش آسان

تکثیر شامادورا
۲۶ آوریل ۲۰۲۳
آموزش تکثیر نخل شامادورا به دو روش آسان

نخل شامادورا یکی از محبوب ترین نخل ها برای فضای های سرپوشیده است که در اکثر کشور های معتدل رشد می کند. این نخل با سازگاری که با نور کم دارد و توانایی تحمل دمای پایین، بسیار مورد علاقه است. در میان تمام نخل های آپارتمانی نخل شامادورا یک گیاه سالنی برای مبتدیان محسوب می شود. پس اگر قصد خرید نخل آپارتمانی و یا تکثیر آن را برای سالن و یا فضایی بزرگ دارید، نخل شامادورا یک گزینه مناسب برای شما خواهد بود.

درباره نخل شامادورا

نخل شامادورا بومی جنگل های بارانی مکزیک و گواتمالا است. این درخت نخل کوچکی است که ارتفاع آن به حدود 0.6 تا 1.8 متر می رسد. این گیاه دارای تنه باریکی است که قطر آن حدود 2.5 سانتی متر است. رشد برگه های آن به شکل پر است؛ به این معنی یک ساقه در مرکز قرار دارد که برگ های سوزنی شکل شامادورا در دو ظرف آن به صورت قرینه رشد کرده اند. رشد این گیاه کند است، بنابراین ممکن است چندین سال طول بکشد تا به ارتفاع کامل خود برسد. از آنجایی که نگهداری شامادورا آسان است می توانید با تکثیر آن یک زیبایی چشمگیر را به خانه خود اضافه کنید. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا روش های تکثیر نخل شامادورا را بررسی کنیم.

روش های تکثیر نخل شامادورا

شامادورا را می توان به دو روش تکثیر کرد. تکثیر به روش کاشت بذر و تکثیر به روش تقسیم گیاه بالغ. در ادامه مقاله به طور مجزا به هرکدام از این روش ها می پردازیم.

تکثیر شامادورا به روش کاشت بذر

وقتی تصمیم به تکثیر این گیاه استوایی از طریق بذر را دارید، می توانید بذر های آن را از دو طریق تهیه کنید:

روش های تهیه بذر برای تکثیر شامادورا

 راه اول اینکه از فروشگاه های معتبر گل و گیاه که دارای بذر های تازه و سالم هستند، بذرهای نخل شامادورا را تهیه کنید. حتما دانه های تازه را خریداری کنید زیرا پس از میوه دهی این گیاه، قدرت رشد بذر ها بسیار کاهش می یابد. بهتر است بیشتر از نیاز خود بذر تهیه کنید زیرا ممکن است برخی از دانه ها توانایی رشد نداشته باشند و این بستگی به زمان برداشت آن ها دارد. بذرها هرچه تازه تر باشد احتمال جوانه زدن دانه بیشتر است. دلیل دیگر برای تهیه بذر بیشتر این است که این گیاه آپارتمانی به طور طبیعی از یک تنه بدون شعبه و شاخه های بیشتر رشد می کند. پس برای اینکه یک گیاهی با ظاهری کامل و سرسبز همانند شامادورایی که از گلخانه تهیه می شود داشته باشید، بهتر است چندین بذر را در یک گلدان بکارید تا چندین گیاه شامادورا به شما بدهد. در واقع اگر می خواهید یک شامادورای کامل داشته باشید بهتر است به جای کاشت یک درختچه، جندین تای آن را بکارید.

بذر نخل شامادورا

روش دیگر برای به دست آوردن بذر نخل شامادورا این است که گیاه خودتان را پرورش دهید تا به بذر دهی برسد. اگر این مسیر را برای داشتن بذر انتخاب کرده اید، باید بدانید که گل های نر و ماده شامادورا روی گیاه های جداگانه تولید می شوند. اگر نخل شما به جای یک تک گیاه شامل یک دسته گیاه است، به احتمال زیاد شما گیاه نر و ماده را همزمان در یک گلدان دارید. پس از گلدهی گیاهان تان باید مراقب شکل گیری میوه ها باشید. پس از رسیدن میوه ها بذر ها شروع به ریختن می کنند در این هنگام، زمان برداشت بذر ها فرا می رسد.

نحوه کاشت بذر شامادورا

بعد از جمع آوری دانه ها می توانید پروژه تکثیر نخل شاورما از طریق بذر را کلید بزنید. برای شروع بهتر است ابتدا وسایل مورد نیاز را فراهم کنید. وسایلی که شامل یک کاسه آب، یک کیسه پلاستیکی، یک گلدان پلاستیکی و خاکی با زهکشی مناسب است. شما می توانید از ترکیب مساوی پیت ماس، پرلیت و ورمیکولیت به عنوان محلی مناسب برای جوانه زدن بذر ها استفاده کنید.

در ابتدا بهتر است که اضافه میوه باقیمانده بر روی دانه ها را از روی بذر ها جدا کنید. برای اینکار میوه ها را در یک کاسه پر از آب بریزید تا کمی میوه های روی دانه ها نرم شود سپس با مالیدن لایه های گوشتی آن می توانید دانه های را پاک کنید. در تمام این مراحل حتما از دستکش استفاده کنید! زیرا میوه های شامادورا حاوی کریستال های اگزالات کلسیم که نوعی ماده تحریک کننده پوست است، می باشد.

تکثیر شامادورا با بذر

پس از این مرحله دانه ها را درون یک شیشه یا ظرف کوچک قرار دهید و روی آن آب گرم بریزید و در نهایت ظرف را در جای گرمی مانند نزدیک رادیاتور و یا منبع گرمایی دیگری قرار دهید. دانه ها را به مدت یک هفته تا ده روز درون آب خیس کنید و هر روز نیز آب آن را تعویض کنید. در این حالت پوسته دانه ها شروع به ترک خوردن می کند و به وضوح می توانید شاهد سبز شدن جوانه از زیر پوسته شوید. وقتی ترک خوردگی پوسته و رنگ سبز آن را مشاهده کردید، دانه ها آماده هستند. نکته مهم این است که لازم نیست تمام دانه ها را در خاک بکارید، فقط دانه هایی که ترک خورده و رنگ سبز خود را نمایان کرده اند قابل رشد هستند پس بهتر است بقیه دانه ها را دور بریزید. یک چهارم تا یک سوم یک کیسه پلاستیکی را از خاکی که آماده کرده اید، پر کنید. اگر تعداد بذر ها بیشتر است بهتر است مقدار خاک را بیشتر کنید. خاک را با اسپری آب خیس کرده و دانه ها را درون آن پخش کنید. درپ کیسه را ببندید و در جای گرم قرار دهید. در مدت جوانه زنی محیط رشد را مرطوب نگهداری و از خیس کردن بیش از اندازه آن جلوگیری کنید. پس از اینکه حداقل یک چهارم دانه ها جوانه زد آن ها را با فاصله درون خاک گلدان پلاستیکی بکارید. در نهایت گلدان را در یک جایی با نور متوسط و غیر مستقیم با دمای نسبتا گرم قرار دهید. بهتر است در ابتدا آبیاری به صورت غبار پاشی و با یک اسپری باشد. بعد از پیدایش برگ ها گلدان را در شرایط محیط با دمای معمولی قرار دهید تا به رشد خود ادامه دهد.

تکثیر نخل شامادورا به روش تقسیم بوته

رایج ترین روش تکثیر نخل شامادورا از طریق تقسیم بوته است. تکثیر تقسیمی روشی از تکثیر گیاهان آپارتمانی است که در آن یک گیاه بالغ را به بخش های کوچکتر تقسیم می شود که هر کدام از این بخش ها می تواند به گیاه جدیدی تبدیل شود. این روش معمولا برای گیاهانی قابل استفاده هستند که به صورت توده ای رشد می کنند و یا دارای ساقه های متعدد اصلی هستند که از دل خاک بیرون آمده است.

 از آنجایی که نخل شامادورا دارای ساقه های زیر زمینی است برای همین می توانید به راحتی با جدا کردن دسته هایی از این گیاه و کاشت آن در گلدان دیگری، به یک گیاه جدید دست پیدا کنید. برای این کار کافی است مراحل زیر را انجام دهید تا به سادگی یک نخل آپارتمانی شیک و زیبا در خانه داشته باشید.

روش تکثیر نخل شامادورا

  1. یک گیاه سام و بالغ را انتخاب کنید. یعنی گیاهی که حداقل یک سال سن داشته باشد و شاخ و برگ های آن سالم و عاری از هرگونه آفات، حشرات و بیماری باشد.
  2. سپس خاک را آماده کنید. مخلوط گلدانی با زهکشی و حفظ رطوبت خوب و غنی از مواد مغذی تهیه کنید. ترکیب مساوی از پیت ماس، پرلیت و ماسه می تواند در ابتدای تکثیر نخل آپارتمانی شامادورا می تواند گزینه ای کاملا مناسب باشد. مطمئن شوید که خاک مرطوب ولی غرقاب نیست. همچنین یک خاک سبک می تواند شرایط رشد و نمو آسان گل جدید شما را فراهم کند.
  3. گل را به آرامی از گلدان خود خارج کنید و خاک های اضافی روی ریشه را جدا کنید.
  4. سپس شروع به جداکردن تک تک ساقه ها و ریشه های متصل به هم کنید. در صورت لزوم می توانید از یک چاقوی تمیز و تیز برای بریدن و جدا کردن ریشه ها استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هر بخشی که به عنوان یک گیاه جدید جدا می شود باید دارای حداقل یک ساقه و ریشه سالم باشد.
  5. هر قسمت را در یک گلدان پر از خاک تازه بکارید. خاک را اطراف ساقه فشار دهید تا مطمئن شوید راه ورود هوا به ریشه کاملا بسته شده است.
  6. گیاهان تازه گلدان را در مکانی روشن و گرم قرار دهید، اما نه در معرض نور مستقیم خورشید. آنها را به طور منظم آبیاری کنید، اما زیاد آبیاری نکنید. با گذشت زمان، گیاهان جدید رشد کرده و گلدان های خود را پر می کنند.

تکثیر نخل شامادورا

تکثیر نخل شامادورا از طریق تقسیم یک راه عالی برای پرورش و ازدیاد این گیاه است. همچنین این روش یک راه مقرون به صرفه برای به دست آوردن یک گیاه جدید است که می تواند جایگزین خرید گیاه جدید باشد تا به راحتی بتوانید یک گل آپارتمانی برای دکوراسیون خود داشته باشید. اگر وقت استفاده از روش های تکثیر نخل شامادورا را که در این مقاله گفته شد ندارید و یا گیاه و ابزار لازم در دسترس شما نیست، می توانید از طریق وبسایت گل بازار به راحتی و با چند کلیک خرید نخل شامادورا را انجام دهید. تا به سادگی صاحب یک گیاه سبز، سالم و جذاب برای خانه خود شوید.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found