23 واقعیت پیرامون گل رز | آن‌چه که در مورد گل رز نمی‌دانستید

23 واقعیت پیرامون گل رز | آن‌چه که در مورد گل رز نمی‌دانستید
۲۵ ژوئن ۲۰۲۰
23 واقعیت پیرامون گل رز | آن‌چه که در مورد گل رز نمی‌دانستید

 23 واقعیت پیرامون گل رز | آن‌چه که در مورد گل رز نمی‌دانستید

رز گلی زیباست که در رنگ‌ها و انواع مختلف یافت می‌شود. از دیرباز این گل را – به‌خصوص رنگ قرمزِ آن را – به‌عنوان یکی از نمادهای عشق می‌شناسند و همواره مردان و زنان عاشقی که درصدد هدیه‌دادن بوده‌اند و هستند، از این گل استفاده کرده‌اند. در ادامه‌ی این نوشتار در مورد گل رز و هرآن‌چه که به آن مربوط است صحبت خواهم کرد. سعی بر آن است که در طی 23 نکته‌ای که در ادامه می‌آیند به بسیاری از پرسش‌های رایجی که پیرامون این گل وجود دارند پاسخ داده شود.

 

واقعیت پیرامون انواع گل رز

1- گل رز – که گاه با نام‌های گل محمدی و گل سرخ هم شناخته می‌شود – یکی از گل‌ها در رده‌ی «گل سرخ» است.

2- گفته می‌شود بیش از 150 گونه گل رز وجود دارند و خوشبختانه کشور ایران یکی از کشورهایی است که گل رز در آن‌ها شرایط رویش مناسبی دارد.

3- گل رز را با معیارهای مختلف به انواع گوناگونی دسته‌بندی کرده‌اند، اما رز درختچه‌ای [Shrub Roses]، رز ایرانی، رز انگلیسی، رز هلندی، رز مینیاتوری و رز وحشی از معروف‌ترین انواع رز هستند.

 

4- رز ایرانی چندان رز گران‌قیمتی نیست و به‌عنوان مثال نسبت به رز انگلیسی و رز هلندی قیمتی پایین‌تر دارد. البته هر یک از انواع رزی که نام برده شد خود به دسته‌های کوچک‌ترین تقسیم می‌شوند، اما به‌طور میانگین، قیمت گل رز ایرانی نسبت به قیمت گل رز هلندی یا انگلیسی پایین‌تر است. علت اصلی این قضیه نیز در هزینه‌های کمتری است که برای پرورش گل رز ایرانی نسبت به نوع هلندی صرف می‌شود.

 

 خرید گل رز هلندی

 

 

5- رز انگلیسی نام دسته‌ای از گل‌های رز است. این دسته عمدتاً به‌وسیله‌ی دیوید آستین پرورش داده شده‌اند. آستین از مشهورترین پرورش‌دهنده‌های گل در جهان بود و همین سال 2018 درگذشت. او تلاش‌های زیادی در دنیای گل و خصوصاً رز کرد و توانست گونه‌های رز جدیدی را با استفاده از ادغام برخی رزهای قدیم و جدید ایجاد کند و همین گل‌های ادغام‌شده‌ی جدید اند که عمدتاً با نام «رزهای انگلیسی» از آن‌ها یاد می‌کنند.

 

6- رزهای قدیمی دسته‌ای بزرگ از انواع گل رز هستند. نام آن‌ها به دلیل آن است که پرورش آن‌ها تا پیش از سال 1867 صورت گرفته است. سال 1867 سالی است که رز لا فرانس یعنی رز جدید کشف شده است. از مشهورترین گل‌های رز قدیمی می‌توان به رز ایرانی، رز گالیکا، رز آلبا و رز چینی اشاره داشت.

7- رز رونده یا رز بالارونده یکی دیگر از انواع گل رز است. این رز در میان ایرانیان نیز بسیار محبوب است و کم نیستند کسانی که به دنبال خرید رز رونده یا کاشت رز رونده در خانه، باغ یا ویلای‌شان هستند. رزهای بالارونده در واقع چند نوع هستند. برخی از آن‌ها فقط در یک فصل گل می‌دهند، این در حالی است که برخی دیگر در هر 4 فصلِ سال گل‌دهی دارند. در رزهای رونده گاهی ارتفاع هر شاخه ممکن است به 20 متر هم برسد. این نوع از رزها عمدتاً مساحت زیادی دارند و می‌توانند زیبایی قابل‌توجهی به محیطی که در آن قرار دارند ببخشند.

 

واقعیات جالب در مورد گل رز

8- گل رز از زیباترین گل‌های موجود روی کره‌ی زمین است و همانطور که در بالا هم اشاره شد از آن برای هدیه‌دادن استفاده‌های بسیار می‌شود، اما برخی از انواع این گل فقط برای زیبایی و هدیه نیستند بلکه استفاده‌های دیگر از جمله استفاده در عطر و ادکلن، استفاده در مربا، استفاده به‌عنوان دم‌نوش و ... نیز دارند.

9- اکثر گلاب‌هایی که در فروشگاه‌ها وجود دارند از یکی از انواع گل رز یعنی گل سرخ محمدی تهیه می‌شوند. 10- اسانس گل رز را گران‌قیمت‌ترین اسانس در کل جهان می‌دانند. گاه قیمت اسانس گل رز برابر با قیمت طلای جهانی هم می‌شود! یکی از علل گرانی اسانس رز این است که برای تهیه‌ی یک گرم از آن به بیش از 30 کیلوگرم گل نیاز است. اسانس رز خواص زیادی دارد و خصوصاً برای رفع استرس و اضطراب و افزایش حس آرامش مفید است.

11- نظریه‌ای در مورد تاریخچه‌ی گل رز وجود دارد که در میان بسیاری از گیاه‌شناسان پذیرفته شده‌است. بر طبق این نظریه، رز حدود 70 میلیون سال قدمت دارد!

 

خرید گل رز جاودان

 

12- در حال حاضر ده کشور جهان رز را گل ملی اعلام کرده‌اند و به این ترتیب این گل در میان تمامی گل‌ها از لحاظ گل‌ملی‌بودن رتبه‌ی نخست را به خود اختصاص داده‌است. یکی از این ده کشور، ایران است.

13- نکته‌ی جالب دیگری که پیرامون گل رز وجود دارد این است که محبوب‌ترین گل در نزد آمریکایی‌هاست. در تحقیقی که نزد 3000 گل‌فروش و همچنین پرورش‌دهنده‌ی گل انجام شد، نتیجه شد که با اختلاف اولویت اول مردم آمریکا برای خرید گل همین رز است. احتمالاً می‌توان گفت که این گل در ایران و همچنین در آسیا و اروپا هم محبوب‌ترین گل است.

14- اولین کسی که در آمریکا وارد کار پرورش رز شد، جرج واشنگتن بود – یعنی اولین رییس‌جمهور آمریکا.

15- رز در رنگ‌های مختلف وجود داشته و دارد و جالب آن که از راه‌های گوناگون می‌توان رنگ‌های جدید این گل را تولید کرد، اما رز آبی برای نخستین بار در سال 2004 ایجاد شد. یعنی تا قبل از سال 2004 هیچ گل رزی که آبی‌رنگ باشد وجود نداشت!

 

سفارش گل رز رنگین کمان

 

16- Cavriglia نام باغ رزی در کشور ایتالیاست که بزرگ‌ترین باغ رز خصوصی جهان به شمار می‌رود. در این باغ بیش از 7500 نوع گل رز نگهداری و پرورش داده می‌شوند.

 

17- گران‌ترین گل رز جهان جولیت [Juliet] نام دارد. این گل را همان آستین که در بالا به او اشاره کردیم پرورش داده و گفته می‌شود 5 میلیون دلار صرف پرورش آن شده است.

 

سفارش گل رز جولیت

 

18- قدیمی‌ترین گل رز جهان نیز گلی‌ست که در کلیسای Hildesheim در کشور آلمان قرار دارد. برآوردها نشان می‌دهند که این گل بیش از 1000 سال قدمت دارد.

19- برخی انواع رز می‌توانند بسیار مرتفع شوند. گفته می‌شود مرتفع‌ترین رز جهان ارتفاعی حدود 23 فوت (7 متر) دارد.

20- جالب آن که هیچ رز سیاهی وجود ندارد و هر رزی که به‌عنوان رز سیاه شناخته می‌شود، در واقع قرمز یا آلبالویی بسیار تیره است. رز سیاه در فرهنگ‌های مختلف اما بسیار مهم است و در سطح جهانی نیز نمادی برای آنارشیسم محسوب می‌شود. این ماجرا از این واقعیت نشأت می‌گیرد که رز سیاه نام یک انتشارات آنارشیستی در کانادا است. حتی برخی از سخنرانی‌های نوام چامسکیِ آنارشیست، با نام رز سیاه برگزار شده‌اند.

21- در کتاب مقدس مسیحیان، انجیل، فقط از سه گل نام برده شده که یکی از آن‌ها رز است. در اسلام نیز رز اهمیتی بسیار دارد و گاه آن را گلی بهشتی معرفی می‌کنند. حدیث‌هایی هم وجود دارند که نشان می‌دهند پیامبر اسلام علاقه‌ی زیادی به این نوع گل داشته‌است.

 

واقعیت پیرامون انواع گل رز

22- از دیرباز، حتی بیش از 2 هزار سال پیش، گل رز نمادی از عشق بوده است. گفته می‌شود این گل در یونان باستان تداعی‌کننده‌ی الهه‌ی عشق، آفرودیت، بوده‌است.

23- در حال حاضر این گل به‌واسطه‌ی رنگی که دارد معنا و مفهوم پیدا می‌کند. رز قرمز یا رز سرخ نماد عشق است، رز زرد مفهومی از دوستی، سلامتی و شادکامی دارد، رز سفید نماد طهارت، پاکیزگی و خلوص است و رز صورتی نمادی از احترام و سپاسگزاری.

 

خرید گل رز | سفارش گل رز

برای مناسبت‌های مختلف می‌توانید روی خرید گل رز حساب کنید. اگر به‌دنبال هدیه‌ای عاشقانه هستید می‌توانید رز قرمز تهیه کنید، اگر می‌خواهید حس احترام و تحسین را به دیگری منتقل کنید می‌توانید روی رز صورتی حساب کنید، اگر برای مناسبت‌های رز پدر، روز مادر یا روز همسر به دنبال هدیه هستید بهتر است سمت رز سفید بروید.

برای خرید انواع گل رز می‌توانید از طریق فروشگاه اینترنتی گل‌بازار اقدام کنید. از طریق لینک زیر می‌توانید به انواع رز در شکل‌وشمایل مختلف دسترسی داشته باشید و بر حسب سلیقه‌تان یک یا چند تا از آن‌ها را سفارش دهید. در نظر داشته باشید که برای بسیاری از این گل‌ها امکان تحویل در همان روز سفارش شما وجود دارد.

https://www.golbazar.com/ارسال-انواع-گل-به-ایران/خرید-گل-رز

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found