نحوه نگهداری و تکثیر گیاه یا گل بنت قنسول

نحوه نگهداری و تکثیر گیاه یا گل بنت قنسول
۸ فوریهٔ ۲۰۲۱
نحوه نگهداری و تکثیر گیاه یا گل بنت قنسول

گل بنت قنسول یکی از گیاهان بسیار خوش رنگ و محبوب است که شهرت جهانی دارد. گل بنت قنسول می تواند گزینه مناسبی برای خرید گیاه آپارتمانی، برای علاقمندان به گل و گیاه باشد. با این مقاله از وبلاگ گل بازار همراه باشید تا با روش های تکثیر و نگهداری گل بنت قنسول بیشتر آشنا شوید.

براساس ویکی پدیا، گل بنت قنسول با نام علمی (Euphorbia pulcherrima)، از خانواده Euphorbiaceae شناخته می شود و بومی مکزیک است. در نزدیکی سال نو گلدهی گل بنت قنسول شروع می شود و به همین دلیل این گیاه با نام گل کریسمس هم شناخته می شود و در آمریکا در زمان کریسمس برای تزیین خانه هم استفاده می شود. همچنین گل بنت قنسول در زبان های مختلف نامگذاری متفاوتی دارد و در زبان انگلیسی به نامPoinsettia مشهور است. روز 12 دسامبر را در آمریکا، روز ملی گل کریسمس نامیده اند و گل کریسمس، گیاهی محبوب در آمریکا به شمار می رود.

گل کریسمس

گیاه بنت قنسول در ایران به گل یلدا معروف است و یکی از بهترین گزینه ها برای هدیه دادن در روزهای دلنشین پاییز و زمستان است. فروشگاه آنلاین گل بازار به دلیل محبوبیت بالای گیاه بنت قنسول، امکان خرید اینترنتی گل بنت قنسول را فراهم کرده و شما می توانید با استفاده از امکانات فروشگاه اینترنتی گل بازار ، سفارش آنلاین گل بنت قنسول را داشته باشید.

مراقبت از گل بنت قنسول با نور، آب و دمای مناسب شروع می شود. در ادامه به معرفی شرایط لازم برای تکثیر و نگهداری از گیاه کریسمس می پردازیم.

نور مناسب گل بنت قنسول

گیاه گل کریسمس به فضایی روشن احتیاج دارد اما مراقب باشید که این گیاه بسیار زیبا را در معرض نور مستقیم خورشید نگذارید. چرا که نور مستقیم باعث پوسیدگی گیاهتان می شود . بهترین مکان هم پشت پنجره می تواند باشد. این گیاه بسیار تمایل دارد که تاریکی شب را احساس کند و به دور از لامپ هایی که در خانه روشن است باشد. اگر مجبور هستید در اتاقی گل کریسمس را در اتاقی نگه دارید که لامپ روشن است آن را در پلاستیک روشن بگذارید و بعد از اینکه لامپ را خاموش کردید آن را از پلاستیک خارج نمایید. در ضمن فراموش نکنید که اگر نور کافی به گل کریسمس نرسد برگ های آن دچار ریزش خواهد شد.

خرید اینترنتی گل بنت قنسول

دما مناسب گل بنت قنسول

دمای بین 18 الی 24 بهترین دما برای گل کریسمس می باشد و در فصل گلدهی گیاه کریسمس دمای حدود 13 درجه سانتیگراد برای آن مناسب است. اگر دما پایین تر از این باشد مانع رشد این گیاه خواهد شد اگر دما بالاتر از این درجه باشد گلدهی را به تاخیر می اندازد یا اصلا گل نمی دهد. سعی نمایید که گیاهتان را از منابع گرما دور نمایید. اما به سرمای زیاد هم حساس می باشد.

آبیاری مناسب گل بنت قنسول

برای آبیاری گیاه بنت قنسول، خاک گلدان را بررسی کنید، اگر خاک گلدان خشک شده بود آبیاری انجام دهید. رطوبت معمولی برای گیاه مناسب است و بهتر است در فصل گلدهی، گیاه را غبارآلود کنید.

کریسمس

کود مناسب گل بنت قنسول

بهترین زمان کود دهی از خرداد تا آبان ماه خواهد بود. اگر گیاهتان گل داد شما می توانید کود دهی را قطع نمایید و به سال بعد موکول نمایید.

خاک مناسب گل بنت قنسول

برای این گیاه نیاز است که از خاک زهکشی استفاده شود. ترکیب پیت ماس ، پرلیت و ورمیکولیت برای گل بنت قنسول مناسب است.

کریسمس

روش تکثیر گل بنت قنسول

برای تکثیر گیاه بنت قنسول می توانید از روش قلمه زدن یا کاشت بذر استفاده کنید. البته بسیاری از افراد ترجیح می دهند روش قلمه زدن را امتحان کنند.

شما می توانید از روش کاشت بذر برای تکثیر گیاه کریسمس استفاده کنید. شما می توانید این بذرها را از گیاه مادر نیز تهیه کنید. به محض اینکه بذرها به رنگ قهوه ای درآمدند، شما می توانید بذرها را از گیاه اصلی جدا کنید و آنها را در یک کیسه کاغذی نگه دارید تا خشک شوند. زمانیکه غلاف از بذر جدا شد، بذرها آماده کاشت هستند. هنگام کاشت بذر، گلدان را در یک مکان گرم قرار دهید و خاک را مرطوب نگه دارید.

رایج ترین روش برای تکثیر گیاه بنت قنسول، روش قلمه زدن است. در این روش از ساقه های سالم بنت قنسول استفاده کنید. اندازه قلمه ها در این روش حدود هفت و نیم تا پانزده سانتیمتر باشند.

در زمان قلمه زدن گل بنت قنسول، می توانید از هورمون های ریشه زایی به عنوان فرآیند مکمل در این روش استفاده کنید. فراموش نکنید که ساقه ای را که برای قلمه زدن انتخاب می کنید سالم باشد. شما می توانید قلمه ها را در گلدانی که شامل ماسه نرم باشد، بگذارید.

شما می توانید با کشیدن پلاستیک شرایط گلخانه را برای گیاهتان فراهم نمایید. هر روز گیاه رابررسی کنید. اگر میزان رطوبت گیاه کم بود غبارپاشی انجام دهید. حدود یک ماه منتظر بمانید که قلمه تان ریشه کند و فرآیند قلمه زدن تکمیل گردد.

 

آیا گل بنت قنسول سمی است؟

این گیاه سمی نمی باشد. اما دارای شیرابه است. امکان دارد شما به این شیرابه حساسیت داشته باشید. پس در هنگام قلمه زدن از دستکش استفاده نمایید زیراکه ممکن است این شیرابه برای شما باعث تورم، خارش و قرمزی پوست شود. همچنین در نظر داشته باشید که گیاه کریسمس برای حیوانات خانگی سمی است.

گلدهی گل بنت قنسول

گل کریسمس زمانی گل می دهد که روزها از شب ها کوتاهتر باشد. پس شما می توانید در پاییز و زمستان شاهد گلدهی این گیاه زیبا و دوست داشتنی باشید.

برگ های گل کریسمس در زمستان به رنگ های زیبای قرمز ، نارنجی، مرمری و ... خواهد بود. لازم به ذکر است برای اینکه این گلدهی ادامه دار باشد گلدان گیاهتان را در مکانی بگذارید که در شب کمترین نور به گلدانتان برسد و کاملا به دور از لامپ های در خانه باشند. گل ها (ساقه ها) معمولا حدود دو الی شش ماه دوام می آورند. هنگام خرید گیاه کریسمس، اگر گلها کوچک هستند و یا هنوز باز نشده اند شما می توانید انتظار دوره گلدهی طولانی تری از گل کریسمس را داشته باشید.

کریسمس

 

برای گلدهی مجدد گل بنت قنسول چه کنیم؟

گلدهی مجدد برای گل بنت قنسول آسان نیست اما می توانید با انجام موارد زیر تلاش برای شکوفایی مجدد این گل زیبا را داشته باشید:

در اردیبهشت ماه، هنگامی که گیاه در حال خشک شدن است، گیاه را هرس کنید و اجازه دهید خاک گیاه خشک شود و بهتر است گیاه را در یک مکان سایه قرار دهید.

در ماه اردیبهشت گلدان را جابجا کرده و سعی کنید از محتویات گلدان قبلی در گلدان جدید استفاده کنید و گلدان را آبیاری کنید. سعی کنید هر دفعه که قصد آبیاری گیاه بنت قنسول را دارید حتما خاک گلدان خشک شده باشد. این روش را تا مهرماه ادامه دهید، در این دوره عموما گیاه چهار یا پنج ساقه قوی و تعداد یک تا سه برگ خواهد داشت.

از مهرماه کنترل نور بسیار مهم است. گیاه کریسمس باید به مدت چهارده ساعت در روز (از حدود شش بعدازظهر تا هشت صبح) با یک جعبه یا کیسه پلاستیکی تیره پوشانده شود و این روال را حدود دو ماه ادامه دهید.

در نیمه آذرماه می توانید کم کم جوانه های گل بنت قنسول را مشاهده کنید و از زیبایی این گیاه لذت ببرید.

خرید اینترنتی گل کریسمس

بیماری های گل کریسمس

لازم به ذکر است که اگر شما می خواهید گل کریسمس را به صورت حضوری تهیه نمایید گیاه را کاملا مورد بررسی قرار دهید تا بیماری و آفتی نداشته باشد. اگر خواهان این هستید که این گل را به صورت آنلاین خریداری نمایید از مکان های معتبر خریداری نمایید.

* ریزش برگ های پایینی: اگر گیاهتان دچار کم آبی باشد این مساله برای آن به وجود می آید.
* ریزش برگ گل کریسمس: اگر گیاه دچار کمبود ازت باشد و یا اینکه از کودهای شیمیایی استفاده نمایید و یا آبیاری زیاد عاملی است بر ریزش گیاه خواهد بود.
* برگ ها کوچک مانده و جوانه ها باز نمی شود: کمبود مواد غذایی عامل باز نشدن جوانه ها خواهد بود. به خصوص در زمان گلدهی فراموش نکنید که گیاهتان را کود بدهید.
* توده هایی سفید رنگ: شپشک آرد آلود می باشد که شما می توانید قسمت های آلوده گیاه را تمیز نمایید و بعد از آن از سموم مخصوص این آفت استفاده نمایید.
* ساقه های گیاه قهوه ای شده و یا دچار پوسیدگی شده: گیاه دچار بیماری قارچی شده و باید از قارچ کش استفاده کنید. رطوبت بیش از حد خاک می تواند عاملی مساعد کننده برای ابتلای گیاه بنت قنسول به این بیماری باشد.
* سوختگی کنار برگ: کمبود کلسیم باعث می شود که برگ های این گیاه سوخته شود.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم در ابتدا نحوه پیدایش گل کریسمس را مورد بحث قرار دهیم و نحوه تکثیر و نگهداری گل کریسمس را مورد بررسی قرار دهیم و در ادامه نوردهی و دما و آبیاری را بحث کردیم. در نهایت بیماری های که ممکن است با آن رو به رو شوید را مورد بررسی قرار دادیم.

اگر شما تجربه ای در استفاده از گل کریسمس دارید، ممنون می شویم آن را با ما و کاربران به اشتراک بگذارید.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found