هرس کردن انواع حسن یوسف

 هرس کردن انواع حسن یوسف
۱۳ اکتبر ۲۰۱۹
هرس کردن انواع حسن یوسف

آشنایی با انواع حسن یوسف و شیوه‌ی صحیح هرس کردن آن

حسن یوسف گیاهی نام آشنا، زیبا و سازگار با محیط می‌باشد. این گیاه به دلیل شیوه‌ی نگهداری ساده، حساسیت‌های اندک، همچنین طیف وسیع و تقریبا نامحدود ترکیب رنگی که در بر می‌‌گیرد؛ بسیار پر طرفدار است. حسن یوسف‌ها برحسب رنگ‌بندی برگ‌ها، اندازه‌ی برگ‌ها ، میزان رشد، حداکثر ارتفاع قلمه و.... دسته بندی می‌شوند. اگر تا به حال این تصور را داشتید که همه‌ی حسن یوسف‌های دنیا شبیه به حسن یوسف ایوان مادربزرگتان است. پیشنهاد می کنیم مقاله‌ی زیر را بخوانید و با انواع گسترده، زیبا و متنوعی از حسن یوسف‌ها آشنا شوید!

خرید آنلاین حسن یوسف

در صورتی که تمایل به خرید آنلاین حسن یوسف ، این گیاه آپارتمانی زیبا دارید، می توانید آن را از گل فروشی آنلاین گل بازار سفارش دهید!

حسن یوسف با نام انگلیسی nettle painted و نام علمی Solenostemon scutellarioides  از خانواده‌ ی نعنایان و بومی جنوب شرقی آسیا و مالزی می‌باشد؛ در نتیجه بیشترین میزان رشد را در محیط‌های گرم یا معتدل، همراه با رطوبت نسبی خواهد داشت.

این گیاه آپارتمانی مقاوم سازگاری بالایی با محیط دارد؛ به همین دلیل هم در داخل باغچه و فضای طبیعی رشد کرده و هم می‌تواند به صورت درختچه‌های کوچک آپارتمانی داخل گلدان و در محیط بسته‌ی اتاق به حیات خود ادامه دهد.

حسن یوسف بیش از رشد طولی رشد عرضی دارد؛ این گیاه در بهترین حالت خویش درختچه‌ای کوتاه، پرپشت، رنگارنگ و زیبا و یاد آور مهر، دوستی است! طول ساقه های این گیاه آپارتمانی با دوام در شرایط عادی به 50 تا 100 سانتی متر رسیده و می‌تواند تا 2 متر نیز رشد کند. اما رشد طولی آن نهایتا به 60 تا 75 سانتی متر(24 تا 30 اینچ) می رسد. حسن یوسف در دسته گیاهان همیشه سبز پهن برگ قرار می‌گیرد و به شکل عرضی حدود 30 سانتی متر فضا اشغال می‌کند.

عنوان مقاله‌ی روش های تکثیر گیاه حسن یوسف روش های تکثیر صحیح این گیاه آپارتمانی پر طرفدار را به ساده ترین شکل ممکن توضیح داده و به شما کمک می کند تا با تکثیر این گیاه زیبا و رنگی محیط زندگی خود را به ارزان ترین شکل ممکن دیزاین کنید!

روش های تکثیر حسن یوسف

یکی دیگر از سرویس‌های آنلاین گل فروشی اینترنتی گل بازر، تولید و عرضه‌ی گیاهان ریشه دار است. گیاهان آپارتمانی که علاوه بر تصویه‌ی هوای محیط، بر زیبایی و نشاط خانه و محل کار شما نیز می‌افزایند. در صورتی که زمان کافی برای بررسی انواع گیاهان حسن یوسف و خرید حضوری را ندارید، ما به شما خرید اینترنتی را پیشنهاد می‌کنیم. در صورت تمایل می توانید با کلیک بر روی سفارش آنلاین حسن یوسف با چند کلیک ساده این گیاه زیبا و مقاوم را سفارش داده و در حداقل زمان ممکن درب خانه ی خود تحویل بگیرید!

شیوه‌ی صحیح هرس کردن حسن یوسف

برای رشد بهتر گیاه حسن یوسف هرس کردن امری ضروریست! برای آنکه حسن یوسف به شکل یک بوته‌ی پرپشت و زیبا درآید بهتر است با هر بار هرس کردن، جوانه‌ی سر گیاه را جدا نمود، به شکلی که ساقه‌های مرکزی که نقش تنه‌ی گیاه را بازی می‌کنند بیش از 10 تا 15 سانتی متر مرتفع نشوند! هرس این گیاه می‌تواند از سطح خاک یا 2 تا 5 سانتی متر بالای خاک نیز صورت بگیرد و اینکار مشکلی برای رشد مجدد حسن یوسف ایجاد نخواهد کرد. جلوگیری از رشد طولی، فضا را برای رشد عرضی بیشتر باز کرده و جوانه‌های جانبی را افزایش می دهد.

توجه داشته باشید که حسن یوسف برای سلامت و رشد احتیاج به هرس شدن دارد، در غیر این صورت شاخه‌های آن بیش از حد ضعیف نازک، بلند و علفی شکل شده و زیبایی و کیفیت خود را از دست می‌دهد. در واقع هرس کردن علاوه بر جوان، تازه و شکیل نگاه داشتن گیاه، قدرت رشد آن را نیز افزایش می‌دهد.

تعداد دفعات سالیانه‌ی هرس کردن حسن یوسف به محیط نگهداری، نوع حسن یوسف و میزان رشد آن بستگی دارد. به عنوان مثال در محیط‌های معتدل و مرطوب که رشد گیاه حد اکثر بوده، هرس ماهیانه نیاز می باشد، اما حسن یوسف در شرایط عادی بهتر است، سالیانه تنها 2 تا 4 بار هرس شود. بهترین زمان برای هرس گیاه حسن یوسفی که حداقل 3 ماه از عمر آن گذشته است؛ اواخر زمستان و یا اوایل بهار می‌باشد، در این زمان معمولا 3/1 گیاه هرس شده تا برای رشد و شکوفایی در بهار و تابستان آماده گردد.

سفارش آنلاین گل

انواع حسن یوسف:

حسن یوسف انواع بسیاری دارد که به لحاظ رنگ، نوع، شیوه‌ی نگهداری،آستانه‌ی تحمل سرما، علاقه‌مندی به نور، میزان رشد و میانگین ارتفاع با یکدیگر متفاوتند! رنگ دانه‌های موجود در برگ‌های حسن یوسف ترکیب وسیع و متنوعی از رنگ‌های سبز، زرد، قرمز، ارغوانی، صورتی، بنفش و نارنجی را در بر می گیرند.

بعضی حسن یوسف‌ها میانگین ارتفاع کوتاهتری دارند؛ از این نوع در حاشیه باغچه‌های کوچک و یا برای گل آرایی باغچه‌های بزرگ و فضای سبز شهری استفاده می‌شود. بعضی دیگر بلند‌تر بوده و جلوه‌ی بیشتری دارند که معمولا در گلدان‌های بزرگ و تزئینی در راه پله ، بالکن و یا مرکز باغچه های بزرگ قرار می گیرند تا زیبایی آنها را دو چندان کنند.

در ادامه مقاله با انواع حسن یوسف ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

حسن یوسف مدل بریلینسی

حسن یوسف یا سولونوستمون اسکاتلاریوئیدس، مدل درخشان یکی از انواع حسن یوسف و از خانواده لمیاسه می باشد. این گیاه جذاب و زیبا دارای برگ هایی قرمز رنگ با حاشیه های ظریف و نازک سبز بوده و در صورت نگهداری مناسب حداکثر 45 تا 60 سانتی متر(19 تا 24 اینچ) رشد طولی و 30 سانتی متر (12 اینچ) رشد عرضی دارد. این نوع حسن یوسف برای تازه ماندن به نور زیاد اما غیر مستقیم نیاز دارد. قرار گرفتن در فضایی با 70 درصد نور و 30 درصد سایه، باعث جوان و تازه ماندن سولونوستمون خواهد بود. در صورتی که این نوع از حسن یوسف در محیطی بدون نور قرار بگیرد طراوت و تازگی خود را از دست داده و تغییر رنگ می‌دهد.

حسن یوسف مدل کاندیدوس

حسن یوسف مدل کاندیدوس حاوی برگ‌های سبزی می‌باشد که با لکه‌های سپیدی در مرکز آن مزین شده است.

حسن یوسف مدل تخت طلایی:

حسن یوسف مدل تخت طلایی برگ های لیمویی زیبایی دارد که در نور خورشید به رنگ طلایی عمیقی در آمده و می درخشد!

حسن یوسف مدل رنگین کمان صورتی:

این نوع حسن یوسف برگ های بزرگ به رنگ صورتی داغ و غلیظ (نزدیک به ارغوانی) با رگه های قرمز و حاشیه ای به رنگ سبز روشن دارد و به عنوان یک گیاه گل‌دار آپارتمانی با برگ‌های رنگی، پرجلوه و خیره کنند می‌باشد.

خوش‌رنگ و زیبا ماندن حسن یوسف بسیار به نور خورشید وابسته می‌باشد. این گیاه برای جوان و زیبا ماندن به نور کافی نیازمند است! در صورت دریافت نور مستقیم و بیش از نیاز بسیار روشن شده و در صورت عدم دریافت نور و قرار گیری در محیطی تاریک، یک دست تیره می شود!

ارسال گلدان گل حسن یوسف

حسن یوسف مدل سانست یا غروب خورشید

این گونه از حسن یوسف به نسبت گونه‌های دیگر مقاوم‌تر بوده، به نور و گرمای کمتری نیاز داشته و بودن در سایه را به آفتاب ترجیح می‌دهد؛ به لحاظ شکل ظاهری نیز در نواحی مرکزی برگ‌های متوسط آن لکه‌های صورتی رنگی وجود داشته که تصویر غروب خورشید را تداعی می‌کند!

عادت رشد سانست‌ها به شکل تپه‌ای می‌باشد در نتیجه کمتر از انواع دیگر حسن یوسف رشد قدی دارند، نهایت ارتفاع قابل پیش بینی برای آنها بین 30 تا 36 سانتی متر و حداکثر رشد عرضی برای این گیاه آپارتمانی ارزان و مقاوم 10 تا 12 سانتی‌متر است.

سانست‌ها از طریق کاشت بذر و قلمه زدن تکثیر می‌شوند؛ بذر‌های کاشته شده طی 5 تا 7 هفته به رشد کامل رسیده و بعد از 7 الی 9 هفته بار دیگر برای قلمه زدن آماده می‌شود. برای قلمه زدن نیز معمولا از شاخه‌های جوان استفاده می‌شود؛ چراکه شاخه های جوان و تازه بالغ حسن یوسف سریع‌تر ریشه داده و تکثیر می‌شوند!

در نهایت می توان گفت که سانست ها از جمله گیاهان کم نور، زیبا ارزان و با نگهداری ساده بوده و بهترین مدل از حسن یوسف ها برای نگهداری در اتاق، آپارتمان و کلا فضاهای بسته می باشد.

عنوان مقاله نگهداری از گیاه گل دار حسن یوسف شما را در پرورش صحیح حسن یوسفی که در نگهداری می کنید، یاری می‌کند! تیم گل بازار با پشتیبانی 24 ساعته در کنار شماست تا گیاهانی همواره سالم و شاداب داشته باشید!

گل فروشی آنلاین گل بازار علاوه بر ثبت سفارش آنلاین دسته گل ، خرید آنلاین سبد گل و یا ارسال اینترنتی باکس گل و هدیه با ارسال آنلاین گیاهان آپارتمانی مانند حسن یوسف به هر جای دنیا و در ساعت مشخص و مد نظر شما، امکان هدیه دادن و سورپرایز کردن عزیزانتان در جای جای کره ی خاکی را فراهم می کنند.

در این مقاله از حسن یوسف به عنوان یک گیاه آپارتمانی سازگار و مقاوم نام برده، شیوه‌ی صحیح هرس کردن آن را مورد بررسی قرار داده و انواع حسن یوسف‌ها را به تفصیل مورد بررسی قرار دادیم.

 

https://www.panamseed.com/plant_info.aspx?phid=018001649005424

https://www.plantsrescue.com/tag/solenostemon-candidus/

http://www.rainyside.com/plant_gallery/annuals/Solenostemon_scutellarioides

 

 

 

[ii] Lamiaceae, formerly called Labiatae

[iii] Golden Bedder

[iv] Pink Rainbow

[v] ‘Sunse

Related posts
توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found