روش های تکثیر گیاه حسن یوسف

روش های تکثیر گیاه حسن یوسف
۲۹ سپتامبر ۲۰۱۹
روش های تکثیر گیاه حسن یوسف

آشنایی با انواع روش های تکثیر گیاه حسن یوسف

تکثیر حسن یوسف به اندازه‌ی نگهداری از آن ساده و بی دردسر می‌باشد. حسن یوسف گیاهی مقاوم بوده که در شرایط آب و هوایی و جغرافیایی متفاوتی قادر به زندگی بوده و به سرعت تکثیر می‌شود. با یادگیری تکثیر این گیاه در مدت زمان کوتاهی به خانه و حیاط خود جانی تازه بخشیده و جای جای آنها را با برگ‌های پهن، رنگی و مخملین حسن یوسف مزین کنید!

اگر به ایجاد یک تغییر زیبا و تقریبا بدون هزینه در محل زندگی خود علاقه مندید، مقاله‌ی زیر به رویاهای شما رنگ می‌دهد!

سفارش گیاه حسن یوسف

حسن یوسف به دو شکل تکثیر می شود:

کاشت بذر:

کاشت بذر در منزل، گل‌خانه یا هر محیط سرپوشیده با دمای کنترل شده در تمام فصول امکان پذیر می‌باشد، اما اگر تصمیم به کاشت بذر حسن یوسف در محیط آزاد مثلا  گلدان حیاطی، باغ یا باغچه را دارید، بهتر است اواخر بهار یا اوایل تابستان این کار را انجام دهید. البته در این زمینه ما پرورش حسن یوسف در یک فضای بسته با دما و رطوبت کنترل شده را به شما پیش‌نهاد می‌دهیم، چرا که جوانه زدن و رشد حسن یوسف در چنینی محیطی با سرعت و کیفیت بیشتری انجام می‌شود. برای کاشت بذر حسن یوسف در خانه مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

  • سطح مقطع یک سینی کم عمق را با یک لایه‌ی نازک خاک مرطوب، حاصلخیز و با زهکشی بالا بپوشانید. (می‌توانید مقدار خاک خشک گلدانی تهیه کرده و سپس با افشانه آن را مرطوب کنید.)
  • بذرهای حسن یوسف را نیز داخل سینی بر روی سطح خاک پوشاننده قرار دهید.
  • روی بذرهای حسن یوسف را نیز با لایه‌ی نازکی به ارتفاع حداکثر سه میلی متر خاک سبک بپوشانید. بذرها نباید در ارتفاع عمیقی از خاک فشده دفن گردند؛ چرا که بذر حسن یوسف برای جوانه زدن به نور و هوا احتیاج دارد؛ در نتیجه دفن شدن در عمق خاکی فشرده مانع جوانه زدن آن شده و امکان رشد و حیات آن را به طور کامل از بین می‌برد.
  • برای آب‌رسانی مناسب بذر‌ها را هر روز افشانه کنید! میزان رطوبت خاک باید به اندازه‌ای باشد که سطح خاک سینی مرطوب شود، اما آب روی سطح خاک باقی نماند.
  • در صورتی که قصد تکثیر و پرورش حسن یوسف در یک مکان گرم و خشک را دارید؛ برای جلوگیری از خشکی مداوم و حفظ رطوبت خاک روی سینی را با یک پلاستیک شفاف بپوشانید. پلاستیک مانع از تبخیر رطوبت خاک شده و شفافیت آن باعث می‌شود که مانعی در مقابل دریافت نور خورشید، توسط گیاه نباشد.
  • به محض ظاهر شدن اولین جوانه‌ها و نشانه‌های تولد حسن یوسف، پوشش پلاستیکی را بردارید؛ چرا که برگ‌ها برای رشد بهتر به هوای تازه نیازمندند. در این شرایط می‌توانید گیاهان را به گلدان‌های کوچک منتقل کنید. بهتر است هر بذر میهمان یک گلدان کوچک مجزا باشد!
  • پس از رشد حداقل دو برگ کامل، گیاه بالغ شده و توانایی زندگی در محیط طبیعی را داراست در نتیجه بهتر است که  به باغچه و یا گلدانی بزرگ‌تر منتقل شود.
  • توجه داشته باشید بذرها  در محیطی روشن ومرطوب و با دمای 22 درجه سانتی گراد بهترین رشد را خواهند داشت.

    فروشگاه آنلاین گل

    قلمه زدن

    هر شاخه‌ی بریده و هرس شده‌ی حسن یوسف خود به تنهایی می‌تواند مولد یک گیاه تازه باشد؛ تنها کافیست آن را برای مدتی در آب نگاه داشته و پس از ریشه دادن به یک گلدان جدید منتقل نمود!

    قلمه را به دو روش می توان تهیه نمود:

    داشتن گیاه بالغ و جدا کردن بخشی از آن به عنوان قلمه

    خرید قلمه از گل فروشی و یا گلخانه‌ها

    نحوه ی گرفتن قلمه ی حسن یوسف در خانه به شکل زیر می باشد:

    ابتدا یک گیاه حسن یوسف بالغ، بدون شکوفه، دارای جوانه و ترجیحا جوان تهیه کنید.

    یک شاخه‌ی جوان را دقیقا از زیر گره برش بزنید؛ به شکلی که بخش جدا شده از بدنه‌ی اصلی که در واقع همان قلمه‌ی شماست 10 تا 15 سانتی متر ارتفاع داشته باشد. البته گونه‌ای از حسن یوسف‌ها هستند که رشد تپه ای و ارتفاع کوتاهی دارند. قلمه‌‌ی این نوع حسن یوسف ها نهایتا 5 تا 6 سانتی متر می‌باشند.

    انواع حسن یوسف‌ها و شیوه‌ی هرس کردن آنها» اطلاعات کامل و جامعی در باره ی نوع‌های مختلف حسن یوسف در اختیار شما قرار می‌دهد. مطمئنا از دیدن تنوع رنگ و نوع این گیاه شگفت انگیز متعجب خواهید شد! در هر خرید حضوری تنها با یک یا نهایت دو نوع از حسن یوسف‌ها آشنا می‌شویم ولی فروشگاه‌ها و گل فروشی‌های آنلاین گل و گیاه مانند گل بازار فضای بیشتری برای آشنایی انتخاب و سفارش گل و گیاه در سایز، شکل و انواع مختلف در اختیارمان قرار می‌دهد.

    هر قلمه حسن یوسف معمولا چند گره دارد؛ برگ‌های روییده شده در زیر پایین‌ترین گره‌ی قلمه حسن یوسف را قطع نمایید.

    در این مرحله به دنبال روشی برای هر چه سریع‌تر ریشه دادن قلمه حسن یوسف هستیم. برای این کار می‌توانیم از دو روش استفاده کنیم؛ روش طبیعی آن است که قلمه را در دمای 22 درجه، در مقابل نور غیر مستقیم خورشید در یک لیوان آب قرار دهیم تا ریشه بدهد. خاصیت ریشه زایی حسن یوسف بالاست و قلمه‌ی حسن یوسف در شرایط عنوان شده معمولا پس از 10 تا 14 روز ریشه می‌دهد؛ البته در این حین آب لیوان باید هر روز عوض شود. روش دوم استفاده از هورمون‌های ریشه زاست، هورمون‌های ریشه زا در انواع و برند‌های مختلف تهیه و در اکثر گل فروشی‌های آنلاین و فروشگاه‌های محصولات باغبانی توزیع می‌شوند. پس از خرید این محصول دستورالعمل نوشته شده بر روی برچسب معرفی را مورد مطالعه قرار داده و متناسب با شیوه ی شرح داده شده؛ آماده نمایید. سپس انتهای قلمه‌ی تازه بریده شده را در محلول هورمون‌های ریشه زا قرار دهید. استفاده از هورمون‌های ریشه زا سرعت ریشه دهی را چند برابر می‌کند، اما شما برای ریشه‌دهی گیاه حسن یوسف ملزم به استفاده از هورمون‌های ریشه زا نیستید چرا که قلمه‌ی حسن یوسف نسبت به گیاهان دیگر به سرعت و آسانی ریشه داده و به نیازمند به استفاده از انواع کاتالیزور‌ها نمی باشد.

    پس از مشاهده‌ی اولین ریشه، گیاه را به گلدان منتقل نمایید! هر گیاه جوان را  کاملا صاف، به صورت عمودی و البته مستقل در یک گلدان کوچک با با خاکی نرم، مرطوب، خالص و حاصلخیز قرار داده و کمی فشار دهید. توجه داشته باشید که این گیاه در خاک سخت رشد نکرده و بهتر است ساقه‌ی آن خیلی در خاک فرو نرود. در واقع حسن یوسف جوان باید به نحوی داخل خاک گلدان جای گیرد که گره های فاقد برگ داخل خاک قرار گرفته باشند و گیاه از اولین گره ی دارای برگ بیرون از خاک زندگی کند.

    در نهایت با یک شی بلند و باریک مانند یک مداد یا یک تکه چوب چند سوراخ در خاک گلدان کنار ریشه های کوچک و تازه بالغ حسن یوسف ایجاد کرده تا گیاه اکسیژن کافی دریافت کند!

    در ابتدا ریشه های گیاه بسیار ضعیف و شکننده اند و ممکن است نتوانند وظایف خود را به خوبی انجام داده و آب رسان خوبی برای ساقه و برگ حسن یوسف جوان باشند به همین دلیل معمولا بین 1 تا 4 هفته کل گیاه تازه متولد شده را درون یک کیسه پلاستیکی قرار داده تا از تبخیر آب ذخیره شده در ساقه و برگ آن جلوگیری شود. حسن یوسف زیست بومی گرم دارد؛ در نتیجه بهتر است در محیطی گرم (حداقل دما 22 درجه سانتی گراد) و مرطوب نگه داری شده و در معرض نور غیر مستقیم خورشید صبحگاهی قرار داشته باشد. وقتی حسن یوسف جوان به قدری توانمند شد که رشد آن محسوس و قابل دیدن شود، کیسه باید برداشته شود. کیسه‌ی پلاستیکی تا جای ممکن نباید با گیاه برخورد داشته باشد، چرا که به شاخه و برگ آن آسیب می‌رساند. برای این کار می توان از یک یا چند تکه چوب استفاده نموده و کیسه ی پلاستیک را به چوب ها متصل کرد.

    نگهداری از گیاه حسن یوسف

    مطالعه نگهداری از گیاه حسن یوسف شما را در مسیر پرورش حسن یوسف یاری می کند!

    خاک مناسب برای کاشت یا قلمه زدن حسن یوسف به طور کلی، خاکی سبک حاوی 30 درصد کوکوپیت، 50 درصد پیت ماس و 20 درصد پرلیت می باشد، پین ماس سرعت رشد را بسیار بالا می برد، ولی در صورت دسترسی نداشتن به آن، می توانید از کمی کود دامی در ترکیب مفروض استفاده کنید. در صورتی که قصد پرورش حسن یوسف در یک محیط خارجی را داشته و در محیطی گرم و خشک مستقر هستید از ترکیب 50 درصد خاک رس، 20 درصد ماسه، 20 درصد برگ یا پرلیت و 10 درصد کود دامی یا ورمی استفاده نموده و در صورتی که قصد پرورش آن در محیطی شمالی و مرطوب را دارید؛ از ترکیب 40 درصد خاک باغچه، 20 درصد ماسه، 20 درصد کود دامی، 10 درصد پوست برنج و 10 درصد برگ استفاده کنید.

    حسن یوسف گیاهی زیبا، مقاوم و پر طرفدار می‌باشد، شیوه‌ی تکثیر آن نیز ساده بوده و تنها به کمی صبر و آگاهی نیازمند است. ما در این مقاله تلاش کردیم تا اطلاعات کافی در رابطه با تکثیرحسن یوسف را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

    توضیحات
    Leave your comment
    Your email address will not be published
    Tags were not found