رنگ سال 2023 چه رنگی است و علت انتخاب آن چیست؟

رنگ سال 2023
۱۶ ژانویهٔ ۲۰۲۳
رنگ سال 2023 چه رنگی است و علت انتخاب آن چیست؟

هنگام نزدیک شدن به سال نو میلادی همیشه یک سؤال ذهن بسیاری از مردم را درگیر می‌کند، اینکه امسال چه رنگی به‌عنوان رنگ سال انتخاب می‌شود. حالا احتمالاً این سؤال ذهن شما را هم درگیر کرده که رنگ سال 2023 چه رنگی است؟ خوب انتظارها به سر رسیده، چون امسال پنتون رنگ سرخابی (قرمز پرشین - Viva Magenta) را به‌عنوان رنگ سال 2023 انتخاب کرده است. حالا دلیل انتخاب این رنگ چه بوده و چه تأثیراتی دارد را در ادامه این مقاله گل بازار بررسی خواهیم کرد.

رنگ سال 2023

چرا اطلاع از رنگ سال 2023 اهمیت دارد؟

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که برای مخاطبان پیش می‌آید این است که اصلاً اطلاع از رنگ سال جدید 2023 چه اهمیتی دارد؟ باید بگوییم که چندین سال است که صنعت پوشاک، اکسسوری و هر آنچه به ترند و مد مربوط است، توجه خاصی به رنگ سال نشان می‌دهند و این هم دلیلی ندارد جز فروش بیشتر و درآمد بالاتر!

اجازه بدهید با یک مثال این موضوع را بیشتر توضیح بدهیم که درک آن برایتان ساده‌تر باشد. مثلاً تصور کنید که شما یک فروشگاه لباس (بوتیک) دارید. متناسب با چه موضوعی رنگ لباس‌های خود را انتخاب می‌کنید؟ طبیعتاً اطلاع از ترند سال به شما کمک می‌کند که اجناس به‌روزی را موجود کنید. در چنین ‌حالتی فروش شما هم افزایش پیدا می‌کند.

حالا بیاید یک گام عقب‌تر را هم بررسی کنیم. شما پوشاک موردنیازتان را از تولیدی‌ها یا مزون‌ها تهیه می‌کنید. حالا اگر این تولیدی لباس یا مزون از رنگ سال 2023 اطلاع نداشته باشد، چطور می‌تواند اجناس موردنیاز شما را تولید و به فروش برساند؟

برای سفارش گل، خرید پارچه، تولید لباس، خرید اکسسوری و زیورآلات یا هر کار دیگری مانند خرید هدیه که بخواهید در دنیای مد انجام بدهید، نیاز است که رنگ سال جدید 2023 را بدانید. در گذشته رنگ سال فقط به پوشاک و دنیای آن محدود می‌شد اما امروزه گام‌های بلندتری را برداشته است.

شما برای دکوراسیون خانگی هم نیاز دارید که رنگ سال جدید را بدانید و با توجه به آن دکوراسیون را طراحی کنید. با همین چند مثال ساده، به‌سادگی می‌توان به این موضوع پی برد که اطلاع از رنگ سال در تمام قسمت‌های زندگی ما تأثیر و اهمیت بسیار زیادی دارد.

نماد و ویژگی‌های رنگ سال 2023

در مورد رنگ جدید سال 2023 باید به چند مورد اشاره کنیم. اولین مورد این است که اصلاً این رنگ چه ویژگی‌هایی دارد. همان‌طور که گفتیم، رنگ امسال، قرمز پرشین یا سرخابی است. هنگامی‌که به رنگ‌های قرمز نگاه می‌کنید، آن‌ها نشانگر جسارت، سرکشی، امیدواری و... هستند.

رنگ قرمز پرشین هم از این قاعده مستثنا نیست و دقیقاً همین مضمون را به بیننده القاء می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این رنگ، می‌توان به نشان دادن شجاعت اشاره کرد. نشان دادن امید، شور و شوق زندگی و... هم از دیگر نماد های رنگ قرمز پرشین است.

از ویژگی‌های دیگر این رنگ می‌توان به ارتباط خلاقیت انسان و هوش مصنوعی اشاره کرد. هر ساله شاهد این هستیم که تأثیر هوش مصنوعی بر زندگی ما بیشتر می‌شود. حالا این سؤال مهم هم پیش می‌آید که در این بین، خلاقیت انسان چه جایگاهی پیدا می‌کند؟

اصلاً هنگامی‌که همه کارها را به هوش مصنوعی و ربات‌ها می‌سپاریم، اصلاً می‌توانیم انتظار داشته باشیم که خلاقیت انسان پیشرفت داشته باشد؟ تمام این نگرانی‌ها باعث شده که پنتون این رنگ را انتخاب کرده و آن را به‌عنوان رنگ ترند سال 2023 اعلام کند.

از جنبه دیگری هم می‌توان به این رنگ و انتخاب آن نگاه کرد. همان‌طور که گفتیم رنگ‌های قرمز، به‌خصوص این قرمز پرشین باعث امیدواری و بیشتر شدن شور و شوق زندگی می‌شوند. انتخاب این رنگ به ما نشان می‌دهد که اگرچه زندگی سخت، اما هنوز هم ادامه دارد. ما باید اعتمادبه‌نفس خود را افزایش داده و برای رسیدن به اهداف خود، تلاش کنیم.

Viva Magenta

علت انتخاب رنگ سال 2023 چه بوده است؟

حالا یک سؤال دیگر در مورد رنگ ترند سال 2023 وجود دارد و آن دلیل انتخابش است. اصلاً چرا پنتون باید امسال رنگ قرمز پرشین را به‌عنوان رنگ سال انتخاب کند؟ در ابتدا باید بگوییم که این رنگ با الهام گرفتن از رنگ خاک سواحل خلیج فارس انتخاب شده است.

همان‌طور که میدانید رنگ شن‌های خلیج فارس در هر قسمتی با دیگری متفاوت است. مثلاً در جزیره هرمز شاهد شن‌های قرمز رنگ هستیم. این شن‌ها در سواحل بوشهر رنگی زرد متمایل به طلایی دارند. رنگ قرمز شن‌های سواحل خلیج فارس، باعث انتخاب این رنگ شده است.

مدیر اجرایی موسسه پنتون عقیده دیگری دارد؛ او می ‌گوید "ما یک سایه نامتعارف را برای یک زمان غیر متعارف انتخاب کرده‌ایم." این جمله اگرچه قرار بود که علت انتخاب رنگ سال را مشخص کند اما خودش ابهام‌های بسیاری را به همراه دارد.

ایزمن در ادامه صحبت‌هایش برای اینکه این ابهام را از بین ببرد، توضیحات دیگری هم ارائه داده است. او اینطور می گویید که "ما با انتخاب این رنگ می ‌خواهیم احساس قدرت را به بیننده القاء کنیم اما این قدرت در مقاومت و جسور بودن است و حالت تهاجمی نباید داشته باشد."

خوش‌بین بودن به آینده، نشاط و سرزندگی هم از دیگر مواردی است که در انتخاب این رنگ نقش داشته‌اند. ایزمن میگویید که در سال 2023 مردم دنیا بیش از هر چیزی به شادی نیاز دارند و ما با انتخاب یک رنگ جسورانه، تصمیم داشتیم که این شادی را به مردم هدیه بدهیم.

اگر منطقی به این صحبت‌ها فکر کنیم، می‌بینیم که بله ما بیش از هر چیزی به شادی، اعتمادبه‌نفس، امید و شور و شوق زندگی نیاز داریم. متأسفانه رنگ‌های قهوه‌ای، مشکی و... اگرچه هرکدام زیبایی خاص خود را دارند اما نمی‌توانند این احساس سرزندگی را به بیننده القاء کنند.

متأسفانه ما ایرانی‌ها هم علاقه خاصی به استفاده از رنگ‌های تیره و خنثی داریم. حالا انتخاب یک رنگ جسورانه مانند قرمز پرشین یا همان سرخابی به ما هم کمک می‌کند که دیگر استایلی با رنگ‌های ثابت و تکراری نداشته باشیم. همین دیدن رنگ‌های شاد و امیدوارکننده، می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر زندگی ما داشته باشد. تأثیری که متأسفانه ما از آن غافل شده‌ایم.

طیف رنگ سال 2023

رنگ سال 2023 در صنعت پوشاک

با انتخاب یک رنگ، به‌عنوان رنگ سال شاهد این هستیم که بسیاری از مزون‌ها و تولیدی‌های پوشاک، لباس‌های خود را به این رنگ تولید می‌کنند. مثلاً تصور کنید که شما یک پالتو بلند به رنگ سرخابی را پوشیده‌اید. این لباس به بیننده این‌طور القاء می‌کند که شما یک خانم و یا آقایی با اعتماد به‌ نفس بالا هستید. جسارت، قدرت قاطعانه، شور و شوق زندگی، امید به ادامه دادن و شادی هم از دیگر پیام‌های این رنگ لباس است.

البته نباید این واقعیت را نادیده گرفت که پوشیدن چنین لباسی در بسیاری از موارد، جسارت می‌خواهد. حالا اگر شما چنین جسارتی را در خودتان نمی‌بینید (این موضوع اصلاً ناراحت‌کننده یا خجالت‌آور نیست، در بسیاری از موارد هم سلیقه شخصی باعث می‌شود که چنین انتخابی نداشته باشید) می‌توانید از اکسسوری‌ها برای زینت دادن به استایل خود استفاده کنید.

به‌عنوان‌مثال شما اگر یک پالتوی مشکی دارید، می‌توانید متناسب با دیگر آیتم‌های استایل خود، از یک کیف به رنگ سال، شال گردن یا حتی روسری به این رنگ استفاده کنید. به این موضوع توجه داشته باشید که شما می‌توانید از رنگ سال در هر قسمتی از استایل خود استفاده کنید.

البته اگر به این رنگ علاقه‌ای ندارید و به‌طورکلی هم به ترند سال 2023 و دیگر سال‌ها هم توجه خاصی نشان نمی‌دهید، باید بگوییم که اصلاً هیچ مشکلی نیست. آنچه اهمیت دارد، راحتی، آرامش و شادی خود شماست. انتخاب رنگ سال و استفاده از آن هم فقط بهانه‌ای است که این شادی و نشاط بیشتر به چشم ‌آید.

رنگ سال 2023 را با چه چیزی ست کنیم؟

در مورد رنگ جدید سال 2023 سؤال‌های بسیاری وجود دارد که سعی می‌کنیم به ترتیب به آن‌ها پاسخ بدهیم. یکی از مهم‌ترین سؤالات این است که این رنگ سرخابی یا همان قرمز پرشین را با چه رنگ‌هایی باید ست کنیم که زیبایی بیشتری داشته باشد.

برای ست کردن رنگ‌ها باید به دو نکته مهم توجه داشته باشید. رنگ‌های سرد و گرم را باید با یکدیگر استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال رنگ قرمز و سبز را در نظر بگیرید، یکی سرد و دیگری گرم است. ترکیب این دو رنگ در کنار هم همیشه زیبا و دل‌نشین خواهد بود. برای ترکیب رنگ می‌توانید از طبیعت هم الهام بگیرید.

بسیاری از طراحان مد برای اینکه طراحی زیبایی داشته باشند، از طبیعت الهام می‌گیرند. مثلاً همین ترکیب رنگ سبز و قرمز شما را به یاد گل رز قرمز نمی‌اندازد؟! همان‌طور که در مطالب بالا هم گفتیم، رنگ قرمز پرشین با الهام گرفتن از سواحل خلیج فارس انتخاب شده است و گفتیم که شن‌های این ساحل رنگی قرمز رنگ دارند.

رنگ سال 2023 سرخابی

به علاوه شما می‌توانید از این طبیعت الهام بگیرید و مانند دریا رنگ قرمز را با رنگ آبی ست کنید. البته در انتخاب رنگ آبی هم باید دقت بسیاری را به کار بگیرید. آبی آسمانی انتخاب خوبی برای ست کردن با رنگ سرخابی خواهد بود.

نکته دیگری که در ست کردن آیتم‌های استایل باید به آن دقت داشته باشید، رنگ‌های خنثی است. رنگ‌های خنثی معمولاً با هر رنگی (سرد یا گرم) زیبا هستند. مثلاً شما رنگ طوسی را به‌عنوان یک رنگ خنثی در نظر بگیرید. این رنگ طوسی با بسیاری از رنگ‌های موجود ست می‌شود و البته زیبایی خاصی هم دارد.

حالا این بستگی به سلیقه شما دارد که طوسی و یا مثلاً رنگ زرد را بیشتر دوست دارید، یا ترجیح می‌دهید از رنگ صورتی برای ست کردن با طوسی استفاده کنید. در دنیای مد و پوشاک، سلیقه نقش بسیار مهمی دارد. ازآنجایی‌که شما خودتان لباس‌هایی که می‌خرید را می‌پوشید، پیشنهاد می کنیم که سلیقه خودتان را به هر چیز دیگری ترجیح بدهید.

استفاده از رنگ سال 2023 در دکوراسیون داخلی

همان‌طور که در مطالب بالا گفتیم رنگ سال 2023 بر روی دکوراسیون داخلی هم تأثیر می‌گذارد. شما می‌توانید متناسب با سلیقه خودتان از این رنگ در طراحی داخلی منزل یا محل کارتان استفاده کنید. برای ساده‌تر شدن این موضوع، ما در ادامه چند پیشنهاد خاص را به شما می‌دهیم.

شما می‌توانید مبل‌هایی به رنگ سرخابی را استفاده کنید. البته این کار را به چندین دلیل پیشنهاد نمی‌دهیم. دلیل اول اینکه سال بعد، رنگ دیگری به‌عنوان ترند سال انتخاب می‌شود و شاید مجبور شوید که مبل‌هایتان را عوض کنید. این کار هزینه زیادی را برای شما به دنبال خواهد داشت.

اگر مبل‌هایی به رنگ خنثی دارید (مثلاً طوسی یکی از بهترین رنگ‌های خنثی برای مبل‌ها است) می‌توانید از شال مبل سرخابی یا حتی کوسن‌های سرخابی برای دیزاین آن استفاده کنید. در این حالت اگر با تغییر رنگ سال بخواهید آن‌ها را عوض کنید، هزینه زیادی را متحمل نخواهید شد.

در مواردی هم می‌توانید جسارت بیشتری در تغییر به خرج دهید و پرده‌های خود را به رنگ سرخابی تغییر بدهید. البته به یاد داشته باشید که این رنگ باید با دیگر وسایلی که در منزلتان استفاده کرده‌اید، هماهنگی داشته باشد.

استفاده از تابلوهای نقاشی هم می‌تواند ایده خوبی باشد. در چنین حالتی شما با هزینه اندکی، دکوراسیون داخلی منزل یا محل کارتان را منطبق بر رنگ ترند سال 2023 کرده‌اید. این کار برای کسانی که به دنیای مد و ترند علاقه خاصی دارند، بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

هنگام استفاده از رنگ سال 2023 به یک نکته مهم توجه داشته باشید. این رنگ قرمز پرشین اگرچه ظاهر بسیار زیبایی دارد و به دل می‌نشیند اما به‌سادگی تکراری و دیدن آن خسته‌کننده می‌شود. مثلاً تصور کنید که کابینت‌های شما همگی به رنگ قرمز پرشین باشد، بعد از دو یا نهایتاً چهار ماه از دیدن این رنگ خسته می‌شوید و دیگر علاقه‌ای به آن نخواهید داشت.

این در حالی است که دیدن رنگ‌های خنثی به‌ندرت خسته‌کننده خواهد شد. به همین دلیل پیشنهاد می‌دهیم که وسایل اصلی منزلتان مانند مبل، کابینت‌ها، فرش‌ها، کمدها و... را از رنگ‌های خنثی انتخاب کنید. برای استفاده از رنگ جدید سال 2023 هم می‌توانید از اکسسوری‌های استفاده کرده و از آن لذت ببرید.

رنگ سال 2023

تأثیر انتخاب رنگ سال 2023 در کسب‌وکارها

هنگامی‌که در مورد تأثیر رنگ سال بر روی کسب‌وکاری صحبت می‌کنیم، منظور ما کارهایی است که رنگ سال بر روی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. مثلاً اگر شما نمایشگاه ماشین دارید یا یک خیاط هستید که فقط سفارش مشتری‌ها را انجام می‌دهید، اطلاع از رنگ سال تأثیر چندانی بر روی میزان فروش ما و همچنین درآمدتان ندارد.

این در حالی است که در بسیاری از کسب‌وکارها اطلاع از این رنگ نقش بسیار مهمی دارد. در بین مطالب بالا سعی بر این داشتیم که اشاره‌های غیرمستقیمی بر این موضوع داشته باشیم. مثلاً همان مثال مزون و تولیدی لباس را در نظر بگیرید. طبیعی است که شما باید از رنگ جدید سال 2023 اطلاع داشته باشید تا بتوانید محصولاتی به‌روز را تولید کنید.

در هنگام تولید لباس‌ها و اکسسوری‌های استایل باید به یک نکته بسیار مهم هم دقت داشته باشید. با اطلاع از رنگ سال 2023 بسیاری از برندهای مطرح جهان، محصولات خود را به این رنگ طراحی و تولید می‌کنند. حالا یک نکته بسیار مهم وجود دارد، اگر تمام محصولات به یک‌باره به رنگ سرخابی تولید شوند، دیگر چه رنگی را می‌توان با آن ست کرد؟

به همین دلیل پیشنهاد می‌دهیم که علاوه بر توجه به رنگ سال، به رنگ‌های مکمل آن هم توجه داشته باشید. تولید محصولاتی به این رنگ‌ها (رنگ‌های مکمل) به شما کمک می‌کند که فروش بیشتری هم داشته باشید. پیشنهاد می‌دهیم که اگر اکسسوری استایل مانند شال گردن، کلاه و... را تولید می‌کنید، به این رنگ‌های مکمل هم بی‌توجه نباشید.

رنگ سرخابی رنگ سال 2023

چرا برای خوش‌پوش بودن باید به رنگ سال 2023 توجه کرد؟

اگرچه رنگ سال 2023 طرفداران بسیار زیادی دارد (به‌خصوص در ایران و وجود نام خلیج فارس) اما نباید این واقعیت را نادیده گرفت که بعضی‌ها هم اصلاً علاقه‌ای به چنین رنگی ندارند. حالا یک سؤال مهم برای این افراد پیش می‌آید، برای اینکه خوش‌پوش یا خوش‌تیپ باشیم، باید حتماً از رنگ ترند سال 2023 تبعیت کنیم؟

در پاسخ باید بگوییم که خوش‌پوش بودن نکات بسیار زیادی دارد. آراستگی، تمیز بودن ظاهر، اتو کشیده بودن لباس‌ها، تناسب رنگ‌هایی که استفاده می‌کنید، تناسب نوع لباسی که می‌پوشید. مناسب بودن آن لباس برای اندام شما و... همگی بر روی خوش‌پوش بودن شما تأثیر می‌گذارد.

استایل رنگ سال 2023

توجه به رنگ سال جدید نشان می‌دهد که شما یک فرد به‌روز و منطبق بر مد روز هستید. حالا اگر شما می‌خواهید چنین شخصی باشید، باید این رنگ را در استایل خود استفاده کنید، حتی اگر شده یک اکسسوری کوچک به این رنگ داشته باشید.

در مواردی هم می‌بینم که شخص علاقه خاصی به تبعیت از مد و ترند ندارد، یعنی بیشتر از آنکه طبق مد روز بودن برایش اهمیت داشته باشد، راحتی خودش برایش مهم است. در چنین حالتی شما می‌توانید از رنگ سال 2023 در استایل خودتان استفاده نکنید و این موضوع خوش‌پوشی شما را زیر سؤال نخواهد برد، چرا که اصلاً ارتباطی با یکدیگر ندارند.

در مطالب بالا سعی بر این داشتیم که در مورد رنگ سال 2023 اطلاعاتی را در اختیار شما قرار بدهیم. همان‌طور که گفتیم رنگ امسال سرخابی یا قرمز پرشین است. این رنگ نمایانگر قاطعیت، جسارت، امید به زندگی، شادی و... است. شما می‌توانید متناسب با سلیقه خودتان از این رنگ در استایل خود، دکوراسیون داخلی منزل و محل کار خود استفاده کنید.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found