چگونه یک سبزه پرپشت برای سفره هفت سین داشته باشیم؟

پرپشت شدن سبزه عید
۲۳ فوریهٔ ۲۰۲۳
چگونه یک سبزه پرپشت برای سفره هفت سین داشته باشیم؟

آیا برای شما هم پیش آمده که سبزه ای که کاشته اید آنچان که انتظار داشته اید پر پشت و زیبا نشده است؟

گاهی پیش می آید که تصمیم می گیرید به جای خرید سبزه از بازار این بار خودتان دست به کار شویدو یک سبزه زیبا و پر پشت بکارید. در این حالت شما با ذوق و شوق تمام شروع به کاشتن سبزه عید نوروز می کنید اما بعد از سبز شدن و گذشت هفته ها متوجه می شوید سبزه شما کم پشت و تُنُک است و در نهایت به ناچار مجبور می شوید شال و کلاه کرده و به بازار بروید تا با خرید یک سبزه پرپشت برای عید نوروز سفره هفت سین خود را خالی از سبز نگذارید. اما به نظر شما تفاوت سبزه ای که می خرید و سبزه ای که کاشته اید چیست؟ چرا سبزه بازار پرپشت و زیبا است اما سبزه شما در اصطلاح عامیانه کچل و خالی است؟

نکات مهم برای پرپشت شدن سبزه های عید

اگر هنوز با نحوه کاشت سبزه ها آشنا نیستید می توانید با خواندن مقاله "آموزش روش کاشت انواع سبزه" در ابتدا با زمان لازم و طریقه کاشت انواع دانه و سبزه آشنا شوید. ما در این مقاله به شما یاد می دهیم چگونه با به کار بستن چند نکته ساده و به راحتی با کاشت یک سبزه عید پر پشت و زیبا، سفره هفت سین خود را جذاب تر کنید.

استفاده از پنبه برای کاشت دانه ها

یکی از روش های راحت برای داشتن یک سبزه پر پشت قرار دادن پنبه هایی خیس در زیر دانه ها است. برای این کار بهتر است قبل از کاشت دانه ها در ابتدا از یک لایه نازک پنبه خیس در کف ظرف مورد نظر استفاده کنید سپس دانه ها را با ضخامت مناسب مثلا 3 تا 4 سانتی متر(دو تا سه لایه بذر) روی آن قرار دهید. قرار دادن پنبه زیر دانه ها باعث می شود رطوبت دانه ها حفظ شود و محیط مناسبی برای رشد آن ها ایجاد شود و در نهایت شاهد یک سبزه پرپشت و زیبا باشید. فقط به خاطر داشته باشید که سبزه ها را بیش از اندازه غرقاب نکنید و آب اضافی آن را خالی کنید. زیرا ماندن آب زیاد در کف ظرف باعث می شود سبزه ها کپک بزند و یا بگندد.

پوشاندن روی دانه ها با پارچه و یا نایلون

پس از عبور از مرحله جوانه زدن دانه ها و در مرحله ای که می خواهید سبزه ها را به ظرف اصلی منتقل کنید، لازم است بعد از ریختن بذرهای جوانه زده در داخل ظرف، حتما روی آن را با یک پارچه نخی نمدار و یا با نایلون پبوشانید. این روش کمک می کند همچنان دانه ها تا سبز شدن کامل در محیط مرطوب باشند. پارچ نخی باتوجه به اینکه نمدار است می تواند در ایجاد این محیط بسیار کمک کننده باشد به علاوه نایلون نیز مانع بخار شدن آب می شود. فقط به خاطر داشته باشید روزی یک یا دوبار بار روی پارچه خیس را غبار باشی کنید و یا اینکه آن را مجدد شسته و خوب آن را فشار دهید تا فقط نم داشته باشد. اگر از نایلون استفاده می کنید، روزی یک بار نایلون را برداشته و سبزه ها را با اسپری آب غبار پاشی کنید.

پرپشت کردن سبزه عید

تاثیر لایه های بذر و ضخامت آن در داشتن سبزه پرپشت

یکی از نکات مهم دیگری که برای ایجاد یک سبزه پر پشت باید مد نظر قرار دهید، ضخامت دانه ها است. ضخامت کم بذرها در ظرف باعث کم پشت شدن سبزه های عید و ضخامت زیاد باعث رشد نکردن دانه های زیرین و همچنین گندیدن و کپک زدن آن ها و در نتیجه خراب شدن سبزه عید شما می شود. می توانید از 2 تا 3 لایه بذر با توجه به نوع و اندازه دانه و ظرف انتخابی، استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتردر این زمینه می توانید به بلاگ علت خراب شدن و کپک زدن سبزه عید مراجعه کنید.

استفاده از دانه های تازه برای کاشت سبزه پر پشت

برای اینکه همه دانه هایی که می کارید بتوانند جوانه بزنند  حتما باید از دانه ها و بذر های تازه استفاده کنید. دانه های کهنه و مانده ممکن است قابلیت رشد را نداشته باشند و در واقع نتوانند به شما سبزه عید پرپشتی بدهند. توصیه می کنیم از استفاده از دانه های سال گذشته صرف نظر کنید. بهتر است به عطاری بروید و دانه های جدید و تازه خریداری کنید.

استفاده از دانه های شکسته و یا بو داده ممنوع

دانه ها نباید شکسته یا بو داده باشد این دانه ها عقیم هستند و نمی توانند جوانه زده و رشد کنند. برای همین استفاده از نیم دانه ها و یا همان دانه های شکسته، دانه های بو داده و سرخ شده و... برای کاشت سبزه پرپشت عید ممنوع است.

پوست کندن دانه ها

برای کاشت بعضی دانه ها لازم است ابتدا پوست آن ها را جدا کنید. برای مثال دانه هایی مانند گندم و جو نباید پوست داشته باشند و حتما باید از گندم و جو سالم و پوست کنده استفاده کنید. دانه های دیگری مانند دانه مرکبات نیز از این قاعده پیروی می کنند. برای اینکه بتوانید هسته سبزه های نارنج، پرتقال و یا لیمو را بکارید در ابتدا باید همه دانه ها را بدون آسیب به مغز آن جدا کنید. این فرآیند کمک می کند تا دانه های سریعتر جوانه زده و زود تر رشد کنند.

ظرف مناسب برای کاشت سبزه عید

ترجیحا از ظروف فلزی و روحی  برای سبز کردن سبزه ها خصوصا گندم استفاده نکنید. بهترین ظروف برای کاشت سبزه عید ظرف های سفالی و چینی هستند که می توانند آب را در خود نگهدارند. می توانید از ظروف دیگر مانند ظروف پلاستیکی و شیشه ای نیز در صورت در دسترس نبودن ظرف های سفالی و یا چینی استفاده کنید.

روش پرپشت کردن سبزه عید

ایجاد رطوبت، دما و نور مناسب برای پرشت شدن سبزه ها

رطوبت

یکی از نکاتی که باید در هنگام کاشت سبزه مد نظر قرار دهید دما، رطوبت و نور است است. در ابتدا شما باید دانه ها را بعد از خیساندن درون یک دستمال نمدار بریزید و تا جوانه زدن دانه ها این دستمال را همچنان نمدار نگه دارید. همچنین همانطور هم که قبلا گفته شد بعد از انتقال دانه ها به ظرف اصلی باید روی جوانه ها دستمال و پارچه ای نخی و نمدار و یا یک روکش نایلونی قرار دهید تا همچنان رطوبت آن ها حفظ شود. به علاوه بعد از سبز شدن کامل سبزه ها همچنان باید از طریق غبار پاشی و یا آبیاری محیط دانه ها مرطوب باشد. فقط به یاد داشته باشید آب اضافی کف ظرف را خالی کنید تا از هر گونه خرابی احتمالی جلوگیری کند.

دما

دانه ها در ابتدا نیاز به محیط تقریبا گرم دارند تا مرحله ای که جوانه ها سبز شده و پارچه نمدار روی آن را بردارید. محیط گرم برای رشد دانه ها بسیار ضروری است اما پس از رشد می تواند برای آن ها مضر باشد و باعث خراب شدن و یا زرد شدن سبزه ها شود. بعد از رشد کردن و سبز شدن کامل دانه ها، بهتر است آن ها را در محیط با دمای معتدل قرار دهید.

نور

نور یکی دیگر از عوامل مهم در رشد و پرپشت شدن دانه های عید است. باید دانه ها را از همان ابتدا به محیط پر نور اما به دور از نور مستقیم آفتاب منتقل کنید. نور مستقیم باعث سوختن و زرد شدن سبزه های می شود. اما نور غیر مستقیم نقش بسیار موثری در رشد مناسب خصوصا در پرپشت شدن سبزه های شما دارد. نور پشت پنجره و از پشت پرده یک گزینه خوب برای پرورش یک سبزه پرپشت برای سفره هفت سین شما است.

حال که با انواع نکات و راه های داشتن سبزه پرپشت آشنا شدید می توانید به راحتی با به کار بستن نکات بالا بتوانید یک سبزه زیبا، سرحال و پرپشت داشته باشید. به خاطر داشته باشید که داشتن سبزه بر سفره هفت سین یکی از مهم ترین زیبایی های این سفره و یکی از دلخوشی های کوچک برای شروع سال جدید است. اگر باز هم نمی توانید سبزه و یا سفره هفت سین خود را محیا کنید می توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی گل بازار زیبا ترین و شیک ترین سفره های هفت سین و یا حتی هدایای نوروزی را برای عزیزان تان سفارش دهید.

 

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found