شیوه ی نگهداری صحیح کاج مطبق:

شیوه ی نگهداری صحیح کاج مطبق:
۱۳ اکتبر ۲۰۱۹
شیوه ی نگهداری صحیح کاج مطبق:

شیوه‌ی نگهداری و پرورش صحیح کاج مطبق:

"کپی ناژ" یا "کاج مطبق از جمله درختچه های تزئینی و گیاهان آپارتمانی لوکس و زیبا از خانواده ی "آراکارییاسه" و راسته ی "هتروفیلیا" بوده و بومی جزیره‌ی "نورفولک" در اقیانوس آرام جنوبی بین کالدونیای جدید و نیوزلند می باشد.

سفارش اینترنتی کاج کریسمس

اگر به دنبال یک گیاه تزئینی آپارتمانی لوکس و زیبا می گردید، خرید کاج طبقه ای انتخاب بسیار مناسبی است. البته باید در نظر داشته باشید که کاج مطبق گیاهی بسیار حساس بوده و شیوه‌ی نگهداری مخصوص و منحصر به فردی نسبت به روش نگهداری دیگر گیاهان آپارتمانی دارد. پس بهتر است، قبل از سفارش این گیاه آپارتمانی اطلاعاتی راجع به محل زندگی، میزان رشد در محیط‌های مختلف و شیوه‌ی نگهداری آن به دست آورید؛ مقاله‌ی زیر این اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد!

هر گیاه برای ادامه ی حیاط خود نیازهایی دارد که باید به درستی پاسخ داده شود؛ المان‌هایی چون، شیوه‌ی آبیاری، نوع خاک، میزان رطوبت، دما و نور!

ما در ادامه به بررسی نقش هر کدام از عناصر مطرح شده در رابطه با نگهداری صحیح از کاج مطبق می پردازیم:

آبیاری مناسب برای رشد بهتر "کاج مطبق"

"کپی ناژ" در محیطی مرطوب رشد پیدا می کند، ولی احتیج به آب فراوان ندارد؛ همین که سعی کنید خاک اطراف ریشه را همواره مرطوب و نمناک نگه دارید، کافیست!

یک کاج طبقه‌ای به طور متوسط در تابستان به هفته‌ای دوبار و هر بار یک فنجان کوچک و در زمستان به هفته‌ای یک بار آبیاری نیازمند می‌باشد.

البته باید در نظر داشت، میزان دفعات آبیاری برای هر گیاه متفاوت بوده و به اندازه کاج مطبق، اندازه گلدان کاج، نوع گلدان، میزان دما، نور و رطوبت اتاق وابسته می‌باشد؛ پس بهتر است قبل از تهیه این کاج، زمانبندی مناسب برای آبیاری را از فروشنده بپرسید!

توجه داشته باشید، آبی که برای آبیاری کاج مطبق استفاده می‌کنید؛ باید عاری از مواد معدنی بوده و خاصیت قلیایی نداشته باشد، چرا که کاج مطبق در محیط اسیدی رشد بهتری داشته و میزان ph مناسب برای آن بین 4.6 تا 5 است.

از دیگر ویژگی‌های کاج مطبق می توان مقاومت در برابر نمک را نام برد. کاج طبقه ای در محیط زندگی بومی خود از آب دریا برای رشد تغذیه می کند، در نتیجه برای آبیاری آن می‌توان از آب شور نیز استفاده نمود و در این مورد محدودیتی وجود ندارد.

 

ارسال گل در ایران

خاک مناسب برای رشد بهتر "کاج مطبق"

ترکیب پیت موس و شن با نسبت 3 به 1 بهترین نوع خاک برای پرورش کاج طبقه ای می باشد، چرا که محیط زندگی بومی را برای او یادآور می شود. خاک اطراف ریشه نیز بهتر است، همواره توسط آب پاش و افشانه مرطوب نگاه داشته شده اما غرق در آب نباشد.

بهترین نوع کود برای کاج مطبق کودهای تهیه شده با فرمول 10_5_15 و یا کود کامل با فرمول 10_10_10 می باشد و بهتر است هر 4 هفته یکبار مصرف گردد.

بهترین زمان برای تعویض گلدان "کاج مطبق"

تا قبل از اینکه کاج مطبق به ارتفاع 1 متر برسد، میتوان هر سال گلدان کاج را عوض کرده و گلدان بزرگتری را جایگزین قبلی نمود تا ریشه‌ها فضای کافی برای رشد و حرکت داشته باشند، ولی بعد از آن پیشنهاد می‌شود، گلدان کاج را تغییر نداده و تنها خاک سطح آن را به آرامی با مخلوط خاک برگ تازه و کود جا به جا کنید؛ چرا که در صورت تعویض، گلدان کاج مطبق با شوک رو به رو شده و ممکن است خشک شود.

کاج مطبق

رطوبت مورد نیاز برای "کاج مطبق"

این گیاه سوزنی برگ استرالیایی در صخره‌های ساحل شمالی جزیره‌ی "نورفولک" که محیطی کاملا مرطوب می‌باشد، رشد می کند؛ در نتیجه برای ادامه ی حیاط در محیط‌های بسته‌ی خانگی نیز نیازمند رطوبت فراوان می‌باشد.

کاج مطبق باید خاکی همواره نمناک و مرطوب در اطراف ریشه های خود داشته اما غرق در آب نباشد، چرا که خیسی و رطوبت بیش از حد باعث تخریب و پوسیدگی ساقه، ریشه و شیوع بیماری ها ی قارچی گشته و در نهایت گیاه را از بین می برد.

آستانه‌ی دمای قابل تحمل برای "کاج مطبق":

کاج مطبق قادر به تحمل طیف دمای بین 0 تا 35 درجه ی سانتی گراد می باشد اما بهترین دما برای رشد کامل و مناسب آن 10 تا 12 درجه ی سانتی گراد است. گرمای زیاد باعث خم شدن و از فرم افتادن کاج شده و سرمای زیاد(زیر صفر) باعث یخ زدگی و تخریب ساقه ی آن می گردد.

سفارش کاج مطبق
 

نور مورد نیاز برای رشد بهتر "کاج مطبق":

نور یکی از المان‌های اصلی و موثر در تازگی و رشد مناسب کاج مطبق می‌باشد. نور زیاد، ملایم و غیر مستقیم باعث می‌شود، ساقه‌ی درخت کاج مستحکم و قوی شده و برگ‌های آن به رنگ سبز روشن تا متوسط در بیایند.

البته باید توجه کرد، "کپی ناژ" نباید در معرض نور مستقیم آفتاب قرارر گیرد و بهتر است، خورشید از پشت پنجره و یک لایه‌ی محافظ دیگر مثلا یک پرده‎ی توری به کاج مطبق بتابد، چرا که آفتاب مستقیم باعث خشکی گیاه و سوخته شدن برگ‌های آن می‌گردد.

نور کم نیز باعث ضعیف شدن ساقه، افتادگی و شل شدگی هر طبقه، ایجاد فاصله نامتعارف و نازیبا بین طبقات، کم شدن قطر مخروط، تغییر رنگ، تیره شدن و ریزش برگ ها می گردد. کپی ناژ در محیط زندگی طبیعی خود 16 ساعت در شبانه روز، نور آفتاب دریافت می‌کند، پس بهتر است در فضای بسته‌ی آپارتمانی نیز تا جای ممکن در محیطی قرار گیرد که بتواند ساعات طولانی نور دریافت کند. درصورتی که دسترسی به نور طبیعی برای مدت طولانی برایتان مقدور نیست، می توانید نور مصنوعی را جایگزین آن کنید.

حداکثر میزان رشد "کاج مطبق خانگی"

محیط رشد طبیعی کپی ناژ صخره‌ها و جنگل‌های ساحلی می‌باشد. ارتفاع این گیاه همیشه بهار در محیط طبیعی تا 60 متر و قطر مخروط آن به 10 تا 15 متر می‌رسد اما این نرخ رشد در گل خانه و آپارتمان‌ها بسیار کمتر است. کاج مطبق در صورت نگهداری صحیح سالیانه 1 تا 2 طبقه رشد کرده و در یک دوره ی 10 ساله حد اکثر به 1متر و 50 تا 2 متر 40 سانتی متر می رسد.

سفارش آنلاین کاج کریسمس
 

نحوه ی تکثیر "کاج مطبق":

.کاج مطبق به دو شکل تکثیر می شود

کاشتن دانه

روش تکثیر طبیعی کاج به همین شکل است. در طبیعت دانه‌های کاج توسط باد جدا شده بر زمین ریخته به آهستگی به عمق رفته و بین 10 تا15 روز کاج جوان متولد می شود. این فرآیند در گل خانه ها کندتر از زیست بوم طبیعی پیش می‌رود. در گلخانه‌ها دانه‎های کاج در محیطی با رطوبت بالای 50 درصد و دمایی بین 12 تا 16 کاشته شده و بعد از 25 تا 30 روز جوانه می زند.

قلمه زدن

یکی دیگر از روش‌ها‌ی تکثیر کاج مطبق قلمه زدن می‌باشد برای این کار از شاخه‌های جوان استفاده می‌کنند. شاخه جوان کاج جدا شده و در گلخانه‌ها با دمای 19 تا 20درجه سانتی گراد و رطوبت بالای 50 درصد کاشته می شوند.

کاج مطبق
 

" کاج مطبق" مناسب برای درخت کریسمس:

یکی از کاربرد های کاج مطبق استفاده از آن به عنوان درخت کریسمس می‌باشد؛ اما باید به این نکته توجه داشت که این نوع کاج به دمای هوا بسیار حساس بوده و تحمل حضور در دمای بالا برای مدت طولانی را ندارد، پس بهتر است، برای تزئین آن به جای لامپ‌های رشته ای از چراغ های LED استفاده کنید. لامپ‌های رشته‌ای ممکن است باعث سوراخ شدن و یا سوختگی برگ‌های کپی ناژ گردند.

در این مقاله زیست بوم طبیعی کاج طبقه ای را توصیف کرده و آستانه ی دمای قابل تحمل، شیوه ی آبیاری مناسب، خاک، کود و تغذیه ی تاثیر گذار، همچنین میزان رطوبت و نور مورد نیاز آن را بررسی نموده و در نهایت نوع تکثیر و میزان رشد آن را مورد بررسی قرار دادیم. اگر در نظر دارید یک درختچه زیبا و همیشه سبز در خانه داشته باشید خرید کاج مطبق تزئینی یک گزینه مناسب است و گلفروشی آنلاین گل بازار در زمینه فروش کاج مطبق تزیینی، با داشتن متخصصین خبره در این زمینه شما را یاری خواهد کرد. 

 

Reference:

https://pss.uvm.edu/ppp/articles/norfolk

https://mrec.ifas.ufl.edu/foliage/folnotes/norfolk.htm

https://www.thespruce.com/grow-norfolk-island-pine-indoors-1902627

http://www.stuartxchange.org/NorfolkPine

https://en.wikipedia.org/wiki/Araucaria_heterophylla

https://www.gardeningwithangus.com.au/araucaria-heterophylla-norfolk-island-pine/

http://namnak.com/%DA%A9%D8%A7%D8%AC-%D9%85%D8%B7%D8%A8%D9%82.p64855

https://www.beytoote.com/scientific/nature/store2-reproduce1-araucaria2

https://mihancactus.ir/1395/12/27/%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%da%a9%d8%a7%d8%ac-%d9%85%d8%b7%d8%a8%d9%82/

https://www.saat24.news/news/228668/کود-مناسب-برای-کاج-مطبق

 

 

 

 

 

 

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found