روش های نگهداری و تکثیر گیاه زاموفیلیا

روش نگهداری گل زاموفیلیا
۷ ژانویهٔ ۲۰۲۱
روش های نگهداری و تکثیر گیاه زاموفیلیا

اگر به فکر خرید و نگهداری از یک گیاه مقاوم آپارتمانی هستید، خرید گل زاموفیلیا می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. نگهداری گل زاموفیلیا بسیار راحت است و نیاز به توجه و رسیدگی مداوم ندارد. گل زاموفیلیا مشهور به گیاه خانگی نابود نشدنی است؛ زیرا می تواند ماهها در نور کم و شرایط نامناسب به طرز شگفت انگیزی به زندگی خود ادامه دهد. این گیاه برای نگهداری در آپارتمان گزینه بسیار مناسبی است، شاید دلیل این امر عدم نیاز این گیاه به مراقبت زیاد و ظاهر زیبا و همیشه سالم آن باشد. نکته جالبی که در خصوص گیاه زاموفیلیا وجود دارد این است که می گویند نابود کردن این گیاه سخت تر از نگهداری گل زاموفیلیا است و در واقع این حرف از سرسختی و مقاومت بالای این گیاه سرچشمه می گیرد. این گیاه را می توانید در مکان های کم نور مانند ادارات، بانک ها، شرکت ها و ... نگهداری کنید و از داشتنش در کنار خود لذت ببرید. اگر شما نیز از طرفداران خرید گل آپارتمانی هستید و می خواهید طراوت و شادابی گلدان زاموفیلیا را داشته باشید با این مقاله از گلفروشی آنلاین گل بازار همراه باشید و با روش های تکثیر زاموفیلیا و نگهداری از این گیاه بسیار زیبا بیشتر آشنا شوید.

گلدان گل زاموفیلیا

معرفی گل آپارتمانی زاموفیلیا

گل زاموفیلیا یک گیاه گلدار و بسیار مقاوم از خانواده آراسه است که طرفداران زیادی دارد. نام انگلیسی این گیاه ((Zanzibar gem است و با نام های دیگری مانند boy fat, plant aroid ، plant ZZ و plant eternity نیز شناخته می شود.

زاموفیلیا یک گیاه همیشه سبز است که از بین بردن آن به مراتب دشوار تر از نگهداری آن است. با دانستن نکات کلیدی در روش نگهداری گل زاموفیلیا شما قادر خواهید بود گیاهی همیشه سرسبز را در اختیار داشته باشید. زادگاه گیاه زاموفیلیا، مناطق شرقی و جنوبی آفریقا است و به دلیل سازگاری بالا، در هر شرایط محیطی می تواند رشد کند و زنده بماند. این گیاه دارای ساقه های مجزا از هم با برگهای براق و چرم مانند است که در رنگ های بلک، ابلق و سبز دیده می شوند. زاموفیلیا گیاهی سریع الرشد است و ارتفاع آن به ۱ متر هم میرسد.

این گل آپارتمانی به گیاه کمدی نیز معروف است زیرا این گیاه دارای غده یا ریزوم است و میتواند آب را در خود ذخیره کند و همچنین با نور کم نیز سازگار است. گیاه زاموفیلیا بطور همیشگی سبز است ولی در طی خشکی طولانی مدت ممکن است خزان کند. خرید زاموفیلیا به افراد مبتدی در زمینه نگهداری گل و گیاه و افراد پر مشغله توصیه می شود زیرا بسیار مقاوم است و نگهداری آسانی دارد. گل آپارتمانی زامیفولیا، با برگهای گوشتی و براقی که از ساقه ها می رویند، شناخته شده است. براق بودن و ترتیب منظمِ قرارگیریِ برگ ها، سبب می شود که خیلی از مردم، آن را با گیاه مصنوعی اشتباه بگیرند! ساقه های زامیفولیا به سمت بالا رشد می کنند. اما در بعضی از آن ها انحنا و قوس هم دیده میشود. با ما در ادامه متن همراه شوید تا شما را با روش نگهداری کل زاموفیلیا بیشتر آشنا کنیم.

محبوبیت جهانی گیاه زاموفیلیا

زاموفیلیا از گیاهانی است که به راحتی می توان از آن در خانه و دفاتر نگهداری کرد. زاموفیلیا دارای  برگ هایی سبز تیره، جذاب و عریض می باشد. اگر فراموش کردید که این گیاه را آبیاری کنید اشکالی ندارد چرا که این گیاه بسیار به خشکی مقاوم است. این گیاه به آرامی رشد می کند و مانند دیگر گل ها نیست که سریعا منتظر رشد سریع آن باشید. همچنین گیاه زاموفیلیا یک تصفیه کننده هوا است  و طبق پژوهش محققان، زاموفیلیا به طور ویژه در حذف مقدار زیادی از سموم در هوا بسیار موثر است و جزو گیاهان تصفیه کننده هوا به شمار می رود.

گلدهی گل زاموفیلیا

گلدهی گیاه زاموفیلیا در بهار و تابستان است و پس از جوانه زدن زاموفیلیا در این فصول، گلهای ریز و سفید کوچکی میدهد. سپس در پاییز میوه هایی قرمز میدهد. بذرهای سیاه رنگ گیاه زاموفیلیا در همان میوه قرمز رنگ قرار دارند. شایان ذکر است که مصرف میوه این گیاه سبب بروز اختلالاتی در اعضای بدن انسان میشود. با دانست نکات کلیدی در روش نگهداری گل زاموفیلیا می توانید گلدهی در گیاه را تسریع بخشید.

گلدهی زاموفیلیا

آیا فکر می کنید که زاموفیلیا یک گیاهی سمی است؟

گل زاموفیلیا برای انسان مخصوصا کودکان و حیوانات خانگی سمی است چون عنصر خطرناک کریستال های کلسیم اگزالت در قسمت های مختلف مخصوصا شیره این گیاه وجود داره که باعث التهابات شدید پوستی می شود، پس توجه داشته باشید که اگر پوست حساس دارید حتما هنگام جابجایی و یا تکثیر از دستکش استفاده کنید و همچنین مکانی رو برای آن انتخاب کنید که حیوانات خانگی و یا کودکان شما کمترین تماس را با آن داشته باشند.

روش نگهداری گیاه زاموفیلیا

نگهداری از زاموفیلیا بسیارساده است و بسیار مناسب افرادی است که به تازگی قصد دارند نگهداری از گیاهان را شروع کنند. اگر می خواهید گیاهی را در دفتر محل کارتان داشته باشید گیاه زاموفیلیا گزینه ای مناسب برایتان خواهد بود.

نور مناسب:

گل زاموفیلیا نسبت به نور یک گیاه کم توقع است و در نور کم نیز می تواند زنده بماند اما برای رشد طبیعی بهتر است زاموفیلیا را در یک مکان با نور متوسط و غیر مستقیم قرار دهید. گل زاموفیلیا زمانی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرد، می سوزد و از بین می رود. همچنین درست است که این گیاه در محیط تاریک هم دوام می آورد و رشد این گیاه در تاریکی متوقف نمی شود، اما با مشخص کردن محل تاریک برای نگهداری از گل زاموفیلیا در منزل، شاهد رشد بسیار کم آن خواهید بود. بنابراین سعی کنید تعادل را در این زمینه حفظ کنید و ساعاتی از روز را که نور خورشید شدت کمی دارد گلدان را پشت پنجره قرار دهید. باقی روز را نیز می توانید زاموفیلیا را در محیطی که تاریک نباشد و به دور از نور غیر مستقیم آفتاب نگه دارید. علاوه بر این از نور فلوسنت نیز می توانید برای مراقبت از آن استفاده کنید.

نور مناسب زاموفیلیا

خاک مناسب:

خاک گیاه، محیط مناسب رشد ریشه و منبعی برای تغذیه گیاهان است. فرقی نمی کند که گیاهانی برای کاشت در باغچه دارید یا آن ها را در گلدان پرورش می دهید، تنها باید مراقبت تغذیه گیاه و مراقبت از ریشه آن ها باشید. در همین زمینه یکی از نکات مهم در روش نگهداری گل زاموفیلیا تهیه خاک مناسب برای آن است. بهترین خاک برای این گیاه خاکی است که به خوبی زهکشی شود و آب اضافی را از خود عبور دهد تا موجب گندیدگی گیاه نشود. می توانید از خاک مخصوص کاکتوس برای آن استفاده کنید. اگر ترجیح دادید خاک برگ عمده و خاک گلدان عمده که برای گل های دیگر استفاده می کنید را بکار ببرید، باید مقداری پرلیت، ماسه یا کوکوپیت را به ترکیب آن اضافه کنید. به یاد داشته باشید که ته گلدانی که زاموفیلیا را در آن کاشتید باید سوراخ داشته باشد تا آب اضافی رد شود.

رطوبت مناسب:

گل زاموفیلیا دارای برگ های براق و چرم مانند می باشد. این شکل از برگ نشان می دهد تبخیر رطوبت گیاه از طریق برگ ها بسیار کم است. بنابراین مشخص می شود میزان نیاز به رطوبت رسانی به زاموفیلیا کم است. اما شرایط مراقبت و نگهداری از جوانه گیاه زاموفیلیا در تابستان ایجاب می کند کمی محیط را برای آن مرطوب کنید یا با آب پاش روی برگ های آن آب بریزید. چرا که به طور معمول از دست رفتن رطوبت گیاهان در فصل های گرم بیشتر است.

آبیاری مناسب برای نگهداری زاموفیلیا:

گیاهانی که برگ ها و ساقه های گوشتی دارند میزان بیشتری از آب را در خود ذخیره می کنند و به آب کمتری نیز نیاز دارند. زاموفیلیا نیز جزء این دسته از گل ها است. بنابراین یکی از مشکلات بزرگ نگهداری از زاموفیلیا، آبیاری بیش از حد آن است که موجب پوسیدگی ریشه ها و از بین رفتن آن می شود. پس سعی کنید در فصل های گرم ۷ تا ۱۰روز یکبار به گلدان آب بدهید و در فصل های سرد سال ۲ هفته یکبار آبیاری را تکرار کنید. یکی از راه های دیگر این است که به میزان کافی به گلدان آب بدهید و هر چند روز یکبار خاک را چک کنید. در صورت خشک بودن آن می توانید مجددا به آن آب بدهید. از آنجایی که خشکی زیاد نیز باعث ریزش برگ های آن می شود، سعی کنید در انجام این کار تفریط نکنید. آبیاری از نکات مهم در روش نگهداری گل زاموفیلیا است.

آبیاری زاموفیلیا

دمای مناسب:

همانطور که از زادگاه گل زاموفیلیا مشخص است، این گل آب و هوای گرم را بیشتر از هوای سرد تحمل می کند. دمای متعادل برای مراقبت از گل زاموفیلیا ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است. البته این گل به خوبی می تواند تا دمای ۳۰ درجه سانتی گراد را نیز تحمل کند. کمترین دمای مناسب برای زنده ماندن این گل ۸ درجه سانتی گراد است. بنابراین نگهداری از زاموفیلیا در زمستان کمی سخت به نظر می رسد. چرا که باید سعی کنید دما را در روزها و شب های سرد زمستان برای آن ها متعادل نگهدارید.

کوددهی مناسب:

در روش نگهداری گل زاموفیلیا مانند سایر نیازهای این گل، کوددهی به زاموفیلیا را نیز باید در حد تعادل نگه دارید. زیرا این گیاه نه جزء گیاهانی محسوب می شود که هر ماه باید تغذیه شوند، و نه جزء آن دسته که اصل به کود احتیاج ندارند. چرا که به دلیل رشد نسبتا خوب و پر شاخ و برگ بودن آن، همچنین نوع ترکیب خاکی که دارند، باید با کودهای شیمیایی تقویت شوند. بهترین زمان برای کود دادن به آن نیز تابستان است. در این فصل می توانید ماهی یکبار به آن کود بدهید. همچنین بهتر است از کودهای کامل سه بیست و کودهای کلات آهن برای آن استفاده کنید. نحوه نگهداری و مراقبت صحیح از گل زاموفیلیا و کود دادن به آن نیز به این صورت است که پس از آبیاری کود را به خاک اضافه کنید تا کود به خوبی جذب ریشه شود و گیاه را نسوزاند.

سرعت رشد گیاه زاموفیلیا

سرعت رشد این گیاه کند است اما رشد آن بستگی به این دارد که گیاه را چقدر در معرض نور خورشید بوده است. بدین صورت شما اگر آن را در معرض آفتاب کافی بگذارید رشد ساقه ها عالی خواهد بود در صورتی که نور کافی به آن نرسد ساقه های آن بسیار باریک خواهد بود.

تعویض گلدان زاموفیلیا

یکی از مزایای گل زاموفیلیا در این است که میتواند برای مدت طولانی در یک گلدان زندگی کند، بدون اینکه نیازی به تعویض گلدان داشته باشد. با این حال بعد از چند سال به تعویض گلدان نیاز خواهد بود. اگر در طول نگهداری زامیفولیای شما نیاز به تعویض گلدان پیدا کرد، مراحل زیر را دنبال کنید:

برای تعویض گلدان زاموفیلیا در بهار اقدام کنید. گلدانی را انتخاب کنید که یک سایز از گلدان فعلی بزرگتر باشد. مطمئن شوید که گلدان جدید حتما دارای حفره های زهکشی متعددی باشد. برای مثال اگر قطر گلدان گیاه شما 10 سانتیمتری است باید با گلدانی 15 سانتیمتری تعویض شود. برای پر کردن گلدان از خاکی باکیفیت استفاده کنید. مثل خاک گلدان مخصوص بنفشه آفریقایی که بسیار مناسب است. کف گلدان را با خاک گلدان پر کنید. گیاه را از گلدان قدیمی خارج کنید. ریزومهای خیلی نرم، لزج و آسیب دیده را از توپ ریشه جدا کنید. گیاه را در گلدان جدید، درست روی خاک قرار دهید. گیاه باید در عمقی یکسان با گلدان قبلی کاشته شود. پس ارتفاع خاک و موقعیت قرار گرفت آن را در گلدان جدید با گلدان قبلی تطبیق دهید. بعد از قرارگیری گیاه در گلدان، فضای خالی گلدان را با خاک پر کنید. بعد از اینکه گلدان پر شد خاک را فشار ندهید و آن را متراکم نکنید. سپس گیاه را به خوبی آبیاری کنید، تا جایی که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود. جازه دهید آبهای باقیمانده در خاک نیز از طریق حفره های زهکشی خارج شوند. گیاه را به مکان اصلی خود برده و دور از نور مستقیم نگهداری کنید. در نهایت نیز هرگز اجازه ندهید که خاک و گلدان گیاه غرقاب شوند.

خرید گلدان گل زاموفیلیا

تمیز کردن برگ زاموفیلیا

برگهای سبز گل زاموفیلیا به طور طبیعی براق و درخشان هستند. پس برای تمیز کردن آنها نیازی نیست هیچگونه محلول درخشان کننده برگ به آنها بزنید. ما نیز هرگز این کار را پیشنهاد نمی کنیم. در طول مدت نگهداری از زاموفیلیا هر یک یا دو هفته یکبار، با یک پارچه نرم مرطوب یا دستمال میکروفایبر مرطوب، گرد و غبار سطح برگها را تمیز کنید. این کار به گیاه کمک می کند تا تمام نور موجود را دریافت کرده و بتواند در اصطلاح نفس بکشد. تمیز کردن برگ ها از نکات ریز و مهم در روش نگهداری گل زاموفیلیا می باشد.

روش تکثیر و قلمه زدن گل زاموفیلیا در منزل

پس از بیان کردن نکات مهم و تاثیر گذار در روش نگهداری گل زاموفیلیا نوبت تکثیر زاموفیلیا می رسد که عمدتا از طریق قلمه زدن ساقه یا برگ صورت می گیرد. بهترین روش برای تکثیر گیاه، جدا کردن ریزومها است.

1 -تکثیر از طریق ساقه

در این روش یک شاخه سالم از پایین ترین قسمت گیاه انتخاب کنید و آن را با یک تیغ تیز و تمیز به صورت صاف برش دهید. ساقه را در آب بگذارید و در جایی که به اندازه کافی نور غیر مستقیم دریافت کند قرار دهید و هر ۳ هفته یکبار آب آن را عوض کنید. زمانی که قلمه شما ایجاد ریزوم کند و ریشه های آن حدود ۳ تا ۴ سانتی متر رشد کردند می توانید آن ها را به گلدان اصلی با خاک مناسب منتقل کنید.

تکثیر گیاه زاموفیلیا

2 -تکثیر از طریق کاشت برگ

این روش تکثیر زمان بیشتری می برد تا ریزوم  و ریشه تشکیل دهد و در این روش ابتدا باید چند برگ بالغ و سالم را انتخاب کنید. برگ ها را از انتهایی ترین قسمت ممکن همراه با قسمت کوچکی از ساقه برش دهید و در عمق یک سانتی متری خاک و در فاصله مناسب در گلدان بکارید. آبیاری اول را زیاد و در حد خیس شدن کامل خاک انجام دهید و آبیاری بعدی را زمانی که خاک تقریبا خشک شد انجام دهید و در این روش تقریبا پس از ۳ ماه برگ ها ریشه داده و ریزوم ایجاد می کنند.

روش تکثیر زاموفیلیا

3- تکثیر زاموفیلیا از طریق ریزوم

ریزوم ها غده هایی هستند که در ریشه رشد می کنند که معمولا تکثیر آن ها یکی از راه های موثر تکثیر گیاهان محسوب می شود. برای تکثیر گل زاموفیلیا می توانید گیاه را از گلدان خارج کرده و ریشه و ریزوم آن را همراه با ساقه جدا کنید. فقط در نظر داشته باشید هر ساقه باید دارای ریشه و ریزوم باشد. سپس هر قسمت را به گلدانی منتقل کرده و در خاکی با زهکشی مناسب بکارید تا پس از مدت زمانی تبدیل به یک گیاه کامل و بالغ شود.

تکثیر زاموفیلیا

مشکلات و بیماری های گل زاموفیلیا

آفات گل زاموفیلیا

یکی از نکات مثبتی که در مورد زاموفیلیا وجود دارد این است که به شدت در مقابل آفت زدگی مقاوم است و به ندرت دچار آفت می شود. در هر حال ممکن است آفت های همچون شته و کنه تار عنکبوتی به گیاه شما حمله می کنند و با مکیدن شیره گیاه باعث ایجاد لکه روی گیاه، ضعیف شدن و در موارد شدید مرگ گل آن شوند. برای مقابله با این آفات، با پنبه آغشته به الکل آفات و آثار آن را پاک کنید، شاخه هایی که آسیب شدید دیده را قیچی و در نهایت گیاه را با آفت کش مخصوص سمپاشی کنید.

در مورد بیماری های زاموفیلیا باید گفت در صورتی که خاک آن زهکش مناسب نداشته باشد و بیش از حد آبیاری شود مستعد بیماری های قارچی و پوسیدگی ریشه خواهد شد. برای مقابله با این بیماری ها باید آبیاری را تا خشک شدن خاک متوقف کرده، شاخه های آسیب دیده را قیچی و گیاه را با قارچ کش مخصوص سمپاشی کنید.

علت زرد شدن و بیحال شدن برگ های زاموفیلیا

 بی حال شدن برگ های زاموفیلیا و زرد شدن آن یکی از مشکلت رایج آن است که اگر برگ های قدیمی و مسن در حال زرد شدن باشند طبیعی است، اگر برگ های جوان به تعداد زیاد و ناگهانی زرد شوند آبیاری بیش از حد و پوسیدگی ریشه، خاک ضعیف، آفتاب مستقیم، کم آبی و نور بسیار کم از علت های اصلی آن هستند

زرد شدن برگ زاموفیلیا

علت خم شدن ساقه زاموفیلیا

کمبود نور علت اصلی خم شدن ساقه گل زاموفیلیا است و در این شرایط باید گیاه را به جای پرنورتری منتقل کنید تا مشکل رفع شود.

علت چروک شدن ساقه زاموفیلیا

 گاهی اوقات گرمای محیط باعث تشنگی و کم آبی در گیاه میشود و این مسئله با چروک شدن ساقه زاموفیلیا خود را نمایان میکند. سعی کنید دمای محیط نگهداری از گیاه را متعادل نگه داشته و در روز های گرم سال فواصل آبیاری را منظم تر و بیشتر کنید.

علت جمع شدن برگ های زاموفیلیا

آفات و بیماری ها، گرما و خشکی هوای بیش از حد و قرار گرفت در معرض سرما می توانند از علت های اصلی لول شدن برگ زاموفیلیا باشند.

علت سوختن نوک برگ زاموفیلیا

خشک بودن بیش از حد محیط و کمبود رطوبت علت اصلی قهوه ای شدن و سوخت نوک برگ ها خواهد شد که باید با ساخت جزیره یا غبارپاشی و قرار دادن ظرف آب در کنار گلدان رطوبت آن را تامین کنید.

سیاه شدن نوک برگ زاموفیلیا

امیدواریم که توانسته باشیم با ذکر نکات مهم و اساسی در روش نگهداری گل زاموفیلیا به شما کمک کرده باشیم. همانگونه که با خواندن نکات بالا متوجه شدید گل زاموفیلیا یکی از گیاهان مقاوم آپارتمانی است که شما به راحتی می توانید در منزل و یا محل کار خود آن را نگهداری و پرورش دهید. چنانچه قصد خرید گلدان گل زاموفیلیا را دارید به گل فروشی آنلاین گل بازار مراجعه کنید تا شما را در خریدی امن و مطمئن یاری کنیم. در ضمن گیاه زاموفیلیا به ندرت دچار آفات و بیماری می شود و نگهداری از آن همانگونه که ذکر شد ساده و راحت می باشد. گل بازار در امر فروش گل زاموفیلیا به شما کمک کرده و سالم ترین و شاداب ترین زاموفیلیا را در اسرع وقت درب منزل و یا محل مورد نظر شما تحویل خواهد داد. امیدواریم که توانسته باشیم شما را در داشتن این گلدان زیبا و سرسبز، هر چند اندک، یاری کرده باشیم.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found