نگهداری گل عروس از معرفی تا تکثیر در منزل همراه با معانی آن

نگهداری گل عروس
۱۲ اوت ۲۰۲۳
نگهداری گل عروس از معرفی تا تکثیر در منزل همراه با معانی آن

گل ژیپسوفیلا یا همان گل عروس به عنوان یک گیاه زینتی و یا در تزئین دسته گل عروس، تزئین میزهای عروسی استفاده می‌شود. علاوه بر آن می‌تواند به عنوان یک گیاه آپارتمانی زیبا و زینتی استفاده شود. همچنین، از گلبرگ‌های خشک ژیپسوفیلا در تزئین دسته‌های گل، کارت‌های تبریک و تزئین هدایا نیز استفاده می‌شود. گل ژیپسوفیلا یا همان گل عروس در کنار خرید گل رز یکی از زیباترین و تاثیر گذار ترین گل ها به حساب می آید. این گل تا 5 روز تازه و شاداب باقی می ماند. اما پس از این مدت هم پژمرده نمی شود بلکه به همان صورت شروع به خشک شدن می کند و هم چنان می توان از آن در داخل گلدان و روی میز برای تزیین استفاده کرد. به علاوه می توان یک گلدان از آن را به عنوان گیاه برای تزیین منزل خود در نظر بگیرید.

معرفی گل ژیپسوفیلا یا گل عروس هلندی

گل ژیپسوفیلا چیست؟ ژیپسوفیلا (اسم علمی آن: Gypsophila paniculata و با اسم خارجی: Gypsophila)  از خانواده (میخک)، بومی آفریقا و استرالیا است و بیشتر در حاشیه های رودخانه و برکه رشد خوبی دارد. معنی گل ژیپسوفیلا چیست؟ گل ژیپسوفیلا از ترکیب دو کلمه یونانی Gypso به معنی گچ و Philis به معنی عشق می باشد.

این گل دارای ساقه نازک و بلند و گل هایی کوچک است که حدودا بین 60 تا 90 سانتی متر ارتفاع دارند. به دلیل نرم و ابریشمی بودن گلبرگ های آن به آن “نفس نوزاد” هم می گویند، همچنین گل چیپسی هم نامیده می شود. ماندگاری گل ژیپسوفیلا تقریبا متوسط است، اما وقتی خشک می شود باز هم زیبایی خود را دارد و در گلدان می توان آن را برای تزیین استفاده کرد. 

نگهداری گلدان گل عروس

سمی بودن

این گل زیبا، کمی سمی است پس اگر قصد خرید و نگهداری آن را دارید بهتر است از دسترس کودکان و حیوانات خانگی آن را دور نگه دارید. تماس پوست با این گیاه باعث خارش و حساسیت پوستی و خوردن آن باعث حالت تهوع و استفراغ می شود.

نماد گل عروس

نماد گل عروس یا همان ژیپسوفیلا، عشق و دوست داشتن، معصومیت، جاودانگی و همچنین نماد آزادی، سرزندگی و معنویت است. هر رنگ گل عروس نمادی مجزا و معنی خاصی دارد. در ادامه شما را به رنگ ها و نماد های گل ژیپسوفیلا آشنا می کنیم.

گل عروس سفید

محبوب‌ ترین گونه این گل، گل عروس سفید است. همانطور که از اسم آن پیداست دارای گلبرگ های سفید و صدفی است. نماد این رنگ پاکی، صداقت، معصومیت، لطافت و معنویت است.

گل عروس صورتی

نماد این رنگ از گل عروس پاکی، صداقت، عشق، نجابت، ظرافت و معصومیت است. برای تبریک تولد نوزاد دختر، گل عروس صورتی انتخاب بسیار مناسبی است.

گل ژیپسوفیلا بنفش

نماد گل ژیپسوفیلا به رنگ بنفش، نشانه شرافت و اصالت و مجلل بودن است. این رنگ را می‌توانید به راحتی به همه هدیه دهید و برای مناسبت خاصی نیست.

گل ژیپسوفیلا آبی

نماد این رنگ از گل ژیپسوفیلا ، احترام، راستی و صداقت است. برای تبریک تولد نوزاد پسر انتخابی عالی است.

گل ژیپسوفیلا قرمز

نماد ژیپسوفیلای قرمز عشق، پاکی و محبت و علاقه ی قلبی است. نماد رنگ قرمز در تمامی گل‌ها عشق است. اگر قصد هدیه دادن به معشوق خود را دارید از گل ژیپسوفیلای قرمز رنگ غافل نشوید.

گل ژیپسوفیلا نارنجی

رنگ نارنجی گل ژیپسوفیلا  نماد شادی و لذت و انرژی مثبت است. این رنگ بهترین هدیه برای دوستان و اعضای خانواده است.

گل ژیپسوفیلا زرد

نماد ژیپسوفیلای زرد دوستی، شادی و لذت است. این رنگ نشان دهنده درخشندگی، دوستی و لبخند است. گل‌های زرد روشن، محبت و خنده را نشان می‌دهند. این گل بهترین انتخاب برای هدیه دادن به اعضای خانواده و دوستان است.

 

بیشتر بدانید: معرفی و روش نگهداری گل شفلرا در خانه

نماد گل عروس

طول عمر و زمان گلدهی گل عروس طبیعی

گل ژیپسوفیلا یک گیاه چندساله است یعنی طول عمر این گل زیبا بالا است. زمان گلدهی آن از فصل بهار تا اویل فصل پاییز است. این گل در ایام گرم سال، گلدهی خوبی دارد. پس اگر قصد کشت بذر آن را دارید بهتر است این کار را به ماه اردیبهشت به بعد موکول کنید.

شرایط نگهداری گل ژپسوفیلا آپارتمانی

نگهداری گل عروس تقریبا آسان و راحت است، اما به مراقبت و رسیدگی نیاز دارد. اگر محیط پرنوری در خانه یا حیاط خود دارید، در خرید این گل شک نکنید.

طریقه آبیاری گل عروس

یکی از نکات نگهداری گل عروس آبیاری آن است. همیشه خاک گلدان را چک کنید و هر زمان خاک تا عمق ۲ الی ۳ سانتی متری خشک شد به آن آب دهید چون ژیپسوفیلا خشکی را دوست ندارد، همچنین آبیاری زیاد هم باعث پوسیدگی این گیاه و ریزش برگ ها و کاهش گلدهی آن می شود، پس بعد از آبیاری، آب اضافی باید از زیر گلدان خارج شود. اگر گل عروس را به صورت شاخه ای دارید به طور روزانه آب آن را تعویض کنید.

نور مناسب گل ژیپسوفیلا

گل ژیپسوفیلا برای رشد به نور خورشید نیاز دارد، اما نور زیاد و مستقیم به این گل آسیب می‌زند و ممکن است باعث خشک و تیره شدن آن شود. اگر در خانه از این گل نگهداری می‌کنید، مراقب باشید تا گیاه را مقابل تابش مستقیم خورشید قرار ندهید. بهترین محیط برای این گیاه در خانه،  پشت پنجره ی جنوبی است.

رطوبت و دمای مناسب گل عروس

یکی دیگر از نکات نگهداری گل عروس دما و رطوبت آن است. رطوبت نسبی محیط برای این گل خوب و دمای بین 10 تا 20 درجه سانتی گراد برای آن مفید است.

خاک مناسب برای کاشت گل عروس

خاک مناسب گل عروس خاک قلیایی است و باید سبک و زهکشی شده باشد. در کنار این موارد بهتر است خاک مواد مغذی کافی داشته باشد تا گیاه بتواند گلدهی را به خوبی انجام دهد. از خاک رسی برای این گل استفاده نکنید.

کود مناسب برای گل عروس

یکی دیگر از نکات نگهداری گل عروس، کود مناسب آن است. کود همه منظوره نیتروژن، فسفر و پتاسیم با نسبت 10-10-10 گزینه ی مناسبی برای این گل است.

 

برای مطالعه: معرفی و روش نگهداری گل بابا آدم

طریقه نگهداری گل عروس

تعویض گلدان گل عروس

گل ژیپسوفیلا در گلدان هم رشد می کند و مطابق نکاتی که قبل تر گفته شده، شما می توانید آن را در گلدان نگهداری کنید. گلدان گل ژیپسوفیلا بهتر است که سوراخ های زهکشی داشته باشد تا آب اضافه خارج شود. تعویض گلدان گل عروس هنگامی که گیاه نیاز دارد و شرایط رشد مناسب فراهم است، انجام می ‌شود. بهترین زمان برای تعویض گلدان در فصل بهار و تابستان است، زیرا در این فصل‌ ها گیاهان رشد خوبی دارند. قبل از تعویض گلدان، بهتر است گیاه را آبیاری کرده و خاک را مرطوب کنید تا ریشه‌ ها به راحتی از گلدان فعلی جدا شوند. سپس گلدان جدید را با خاک مناسب پر کرده و گیاه را در آن قرار دهید. پس از تعویض، به گیاه آب کافی دهید. تعویض گلدان در زمان مناسب یکی دیگر از نکات نگهداری گل عروس است.

هرس گل عروس

اگر برگ های گل عروس متراکم شدند و یا شاخه‌های آن خشک شدند، بهتر است گیاه را هرس کنید و کمی از شاخه و گل‌ها را کم کنید. برای هرس کردن بهتر است از قیچی باغبانی یا چاقوی تیز استفاده کنید. در کل یکی از نکات نگهداری گل عروس، هرس کردن به موقع آن است زیرا رشد گل عروس بیشتر می شود.

روش کاشت و تکثیر گل عروس چگونه است؟

تکثیر و پرورش گل عروس بسیار آسان بوده و به سرعت به مرحله گل دهی می رسد. کاشت گل عروس از طریق بذر آن انجام می شود. بهترین زمان برای کاشت بذر گل عروس، بهار است. قبل از کاشت بذر، خاک را آماده کنید. خاک باید حاوی مقدار مناسبی از مواد آلی باشد و خوب زهکشی شود. بذرها را روی سطح خاک ( عمق ۳سانتی متری) پخش کنید و به طور ملایم با یک لایه نازکی از خاک، آن را بپوشانید. بعد از کاشت بذر آن را آبیاری کنید .بذرها به منظور جوانه زدن نیاز به نور و دمای مناسب در حدود 21 تا 23 درجه سانتیگراد دارند.

در نحوه پرورش گل عروس آپارتمانی، شما نیاز به گلدانی با زهکشی مناسب دارید. از گلدانی که در زیر آن سوراخ‌ دارد استفاده کنید تا زهکشی آب به خوبی انجام شود. می‌توانید از مخلوطی از خاک باغچه، کمی کمپوست و ماسه برای خاک آن استفاده کنید. این ترکیب باعث می‌شود خاک مناسبی برای رشد گل عروس در آپارتمان داشته باشید. دمای مناسب پرورش آن بین 18 تا 25 درجه سانتی گراد است. نور مناسب و آبیاری به موقع آن به پرورش و رشد آن کمک می کند.

 

بیشتر بخوانید: نحوه نگهداری از بونسای فیکوس رتوزا

روش نگهداری گل عروس در خانه

نحوه کاشت و پرورش بذر گل عروس هلندی

گل ژیپسوفیلا با عنوان گل عروس هلندی نیز نامیده می شود. در ادامه شما را به نحوه کاشت و پرورش آن آشنا می کنیم.

  • بهترین زمان برای کاشت بذر گل عروس هلندی در بهار است.
  • بذر مناسب گل عروس هلندی را انتخاب کنید.
  • برای کاشت بذر، خاک را آماده کنید( قبل تر به خاک مناسب اشاره کردیم). سپس در فاصله یک تا 3 سانتی متری از خاک بذر ها را قرار دهید.
  • پس از کاشت بذرها، خاک را به طور ملایم آبیاری کنید تا مرطوب شود.
  • گل عروس هلندی نیاز به نور مستقیم خورشید دارد. بنابراین، گلدان را در یک مکانی قرار دهید که نور خورشید به خوبی به آن برسد.
  • همچنین، دمای محیط مناسب برای رشد گل عروس هلندی در بازه 18-24 درجه سانتی‌گراد است.
  • بذرهای گل عروس هلندی در حدود 8 الی 12 هفته پس از کاشت آماده برداشت هستند.

تکثیر گل عروس به روش تقسیم

گل عروس را می توان با روش تقسیم تکثیر کرد. این روش مناسب است برای گیاهانی که ریشه‌های قوی و خوبی دارند و می توانند به صورت سالانه تقسیم شوند. بهترین زمان برای تقسیم گل عروس، در اوایل بهار است. در این زمان، گیاهان شروع به رشد می کنند و ریشه‌های سالم و قوی دارند. قبل از تقسیم، گیاه را از خاک بیرون بیاورید. با استفاده از یک ابزار تیز و تمیز، ریشه‌های گیاه را به دقت تقسیم کنید. گلدان‌های جدید را با خاک حاصلخیز پر کنید و اگر نیاز است، می توانید کمی کود آلی یا کمپوست به خاک اضافه کنید. قسمت‌های تقسیم شده را درون گلدان‌ها کاشت کنید سپس خاک را آبیاری کنید تا مرطوب شود.

نحوه تکثیر گل عروس از طریق قلمه

تکثیر از طریق قلمه‌ زنی یکی از روش های تکثیر این گیاه است. بهار و تابستان بهترین زمان برای تکثیر گل عروس است. برای این کار، بخشی از شاخه گل عروس را با استفاده از یک قیچی تمیز ببرید. قلمه باید حداقل چند سانتیمتر طول داشته باشد و بر روی آن باید چندین برگ باشد. سپس قلمه را در خاک مرطوب قرار دهید و آن را آبیاری کنید تا قلمه ها کم کم دارای ریشه شوند.

 

برای مطالعه بیشتر: آشنایی و راهنمای روش نگهداری گل برگ نعنایی

بیماری و آفات گل عروس

مشکلات، آفات و بیماری های گل عروس

اگر نکات نگهداری گل عروس را رعایت نکنید، دچار یک سری مشکلات و بیماری ها نیز می شود. در ادامه شما را با مشکلات و بیماری های گل عروس آشنا می کنیم.

  • بیماری سفیدک برگ: پودری سفید روی برگ‌ ها و ساقه‌ ها ظاهر می‌شود. علت آن رطوبت بالا و تهویه ناکافی در محیط است. برای کنترل بیماری سفیدک برگ، می‌توانید از محصولات ضد قارچ مخصوص استفاده کنید.
  • خشکی برگ‌ ها: در صورتی که گیاه در معرض مستقیم نور آفتاب بصورت طولانی مدت باشد یا خاک آن زیاد خشک باشد، برگ ‌ها ممکن است خشک شده و زرد شوند. برای پیشگیری از خشکی برگ‌ ها، گیاه را در محیطی با نور مناسب و آبیاری منظم قرار دهید.
  • بیماری‌ های قارچی: گل عروس ممکن است به بیماری‌ های قارچی مانند پوسیدگی ریشه و پژمردگی ساقه مبتلا شود. این بیماری‌ ها معمولاً در خاک های خیس تشکیل می‌شوند. برای پیشگیری از بیماری ‌های قارچی، مهم است که خاک را خشک نگه دارید و از آبیاری بیش از حد خودداری کنید. همچنین، از ضد قارچ قبل از کاشت استفاده کنید.
  • لکه برگ آلترناریا: نشانه این مشکل بوجود آمدن لکه های کوچک و گرد قهوه ای مایل به قرمز و سفید تا خاکستری در سطح بالایی برگ ها است که باعث پژمردگی گیاه می شود. این بیماری در هوای گرم و خیلی مرطوب بوجود می آید.

آفات و حشرات گل عروس

نگهداری گل عروس طبق نکات گفته شده، جلوی بوجود آمدن آفات و حشرات را می گیرد. اما ممکن است آفات و حشرات مختلفی گل عروس را دچار مشکل می کنند که در ادامه به انواع آفات و حشرات اشاره کرده ایم:

  • شته‌ها: شته‌ها می‌توانند برگ‌ها را تغذیه کنند و باعث زردی و پژمردگی آن ها شوند. استفاده از حشره‌کش‌های گیاهی یا شیمیایی می‌تواند در کنترل شته‌ها مفید باشد.
  • پشه‌ها: پشه‌ها معمولاً در دوران گلدهی و تشکیل بذرها حمله می کنند. استفاده از پشه‌کش‌های گیاهی ممکن است در کنترل پشه‌ها مفید باشد.
  • سوسک‌ها: برخی از سوسک‌ها می‌توانند برگ‌ها و ساقه‌های گل عروس را تغذیه کنند و باعث آسیب و ضعف آن ها شوند. استفاده از آفت‌کش‌های گیاهی یا شیمیایی می‌تواند در کنترل سوسک‌ها موثر باشد.

 

مطلب پیشنهادی: رایج ترین مشکلات گیاهان آپارتمانی

نحوه نگهداری گل عروس

پوسیدگی ریشه

این بیماری معمولاً به دلیل خاکی که بسیار مرطوب است رخ می‌دهد. در این حالت ریشه‌ها پژمرده و سفید شده و گیاه دچار کاهش رشد و ضعف می‌شود. برای پیشگیری از پوسیدگی ریشه، بهتر است خاک را به خوبی زهکشی، آبیاری را مدیریت و از ضدقارچ استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که خاک دارای تهویه مناسب است. هوا و اکسیژن باید به ریشه‌ها برسند، پس خاک را زیاد فشرده نکنید تا ریشه ها به هوا دسترسی داشته باشند. در نهایت نکات نگهداری گل عروس را رعایت کنید تا دچار پوسیدگی ریشه نشود.

کلام آخر

گل عروس که با نام ژیپسوفیلا هم نامیده می شود، یکی از زیباترین گل‌هایی است که برای تزیین و دسته گل عروس استفاده می شود. اما نکات و شرایطی برای نگهداری گل عروس وجود دارد. می توان گفت قیمت گل عروس نسبتا مناسب و معقول است. برای خرید گل عروس یا ژیپسوفیلا می توانید با مراجعه به گلفروشی آنلاین گل بازار اقدام به تهیه این گل بسیار زیبا کنید.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found