راهنمای جامع تزیین منزل با گل و گیاه آپارتمانی

تزیین خانه با گل آپارتمانی
۹ مارس ۲۰۲۳
راهنمای جامع تزیین منزل با گل و گیاه آپارتمانی

آیا تزیین منزل با گل و گیاه آپارتمانی سخت است؟ لابد تا به حال تصاویر خانه های سرسبز و مدرن مردم در پینترست یا اینستاگرام را دیده اید و دست کم یک بار این به ذهنتان خطور کرده است که: «ای کاش من هم خانه‌ای به این زیبایی با دیزاین دقیق داشتم!» یا «ای کاش، تزیین خانه با گیاهان آپارتمانی را بلد بودم.» درست است که همه‌ی ما دیزاینر نبوده و طراحی داخلی فضای خانه و آپارتمان را به طور حرفه ای دنبال نمی کنیم. اما قرار نیست در حسرت یک خانه‌ی زیبا با گل و گیاه فراوان زندگی کنیم!

تزیین خانه با گل و گیاه طبیعی از دور کمی سخت و زمانبر به نظر می رسد. اما وقتی دست به کار شوید و برای جا دادن گل و گیاه در دکوراسیون منزل تان اقدام کنید، خواهید دید که نه تنها سخت نیست، بلکه باعث می شود محیط زندگی تان روح دیگری پیدا کند. به علاوه زیبا شدن منزل با گیاهان آپارتمانی باعث می شود دلتان بخواهد زودتر از سرکار به خانه برگردید و کنار گیاهان و گل های آپارتمانی خود وقت بگذرانید تا دیگر حسرت آن خانه های رویایی را نخورید!

اگر از حسرت خوردن برای تزیین منزل با گل و گیاه آپارتمانی خسته شده اید و احساس می کنید وقت این است که خانه رویایی تان را بسازید، این مطلب برای راهنمایی شما نوشته شده است.

قرار نیست به شما دستور دهیم که چه کنید یا از انجام چه کارهایی خودداری کنید. یا اینکه چیدمان منزل با گل و گیاه باید چگونه باشد. تنها هدف ما ارائه‌ی سرنخ به شماست. شما می توانید با در نظر گرفتن سلیقه‌ی شخصی خود و گیاهانی که می توانید در آپارتمان از آنها مراقبت کنید، با ایجاد یک تناسب مابین وسایل و دکوراسیون خود با گیاهان، همان خانه رویایی را بسازید که دوست دارید.

تزیین خانه با گل آپارتمانی

تزیین منزل با گل و گیاه آپارتمانی با توجه به وسعت خانه و ویژگی های هر گیاه

تصور تزیین منزل با گل و گیاه آپارتمانی در گام اول بسیار هیجان انگیز است. به یک گل فروشی مراجعه می کنید و چند عدد گیاه و گل می خرید سپس آن ها را در خانه و در جای مناسب قرار می دهید. در نهایت از چند تصویر ایده می گیرید و بعد کار تمام است! اما تمام این تصورات از بیخ و بُن اشتباه هستند.

هر فرد برای تزیین منزل با گل و گیاه آپارتمانی باید این دو نکته را در نظر بگیرد:

  • آپارتمان/ خانه چقدر وسعت دارد؟ دلایل استفاده از گل و گیاه در دکوراسیون خانه چیست؟ و چه تعداد گل و گیاه می توان در خانه (با توجه به مساحت آن) قرار داد؟
  • گیاهان انتخاب شده باید در چه شرایطی نگهداری شوند؟ آیا به آفتاب نیاز دارند و باید مقابل پنجره یا نور زیاد قرار داده شوند؟ آیا به رطوبت بیشتر نیاز دارند؟ چند مرتبه در هفته باید آبیاری شوند و چه نوع مکمل هایی که مخصوص رشد گیاهان هستند، باید به آنها داده شود؟

 

مطلب پیشنهادی: گل بامبو نشانه چیست؟

سابقه نگهداری از گل و گیاه ندارم، چه گیاهانی برای دکوراسیون منزل بخرم؟

در گام اول توصیه می شود که به سراغ چند گیاه ساده بروید که نگهداری شان چندان سخت نیست؛ مثلا:

گیاهان ذکر شده برای تزیین منزل مناسب‌اند، زیرا نیاز نیست که از آنها مراقبت ویژه ای صورت گیرد. آنها تنها به نور مناسب و آب کافی در هفته، نیاز دارند.

تزیین خانه با گل و گیاه

چگونه می توان بین گیاهان خریداری شده هماهنگی بصری ایجاد کرد؟

تاثیر و نقش گل و گیاه در دکوراسیون داخلی غیر‌قابل چشم پوشی است. آنها طبیعت را به قلب خانه شما می آورند و در دکوراسیون تان هارمونی ِخاصی ایجاد می کنند. برای ایجاد هماهنگی بصری و تزیین منزل با گل و گیاه آپارتمانی باید گیاهان مرتبط به هم را (از نظر شکل ظاهری، خانواده و یا تیره و …) کنار یکدیگر قرار داد. مثلا گیاهان کشیده و بلند بهتر است کنار هم قرار گیرند و گیاهان کوچک و جمع و جور نیز در نزدیکی هم. 

همچنین می توانید آنها را براساس تنوع رنگی شان کنار یکدیگر یا در یک ردیف (روی زمین یا لب پنجره) قرار دهید. مثلا برخی از افراد، کاکتوس های دراز و بلند را در کنار نخل زینتی آپارتمانی و گیاه برگ انجیری کنار یکدیگر قرار می دهند. این حالت، یک تم جنگلی به محیط می دهد.

اگر به چیدمان گیاهان به شیوه متمرکز علاقه ای ندارید، می توانید به سراغ ایده های مینیمال بروید. مثلا گلدان ها را دور از هم روی میز ها و داخل کتابخانه یا قفسه ها بگذارید. توجه کنید که در این استایل، باید یک گلدان داخل محیط پذیرایی یا روی اُپن باشد. ترجیحا برای استفاده از این سبک بهتر است از گیاهانی که شاخ و برگ پراکنده دارند، استفاده کنید.

ایجاد یک چیدمان خاص با گل طبیعی در خانه

استفاده از گل و گیاه آپارتمانی در دکوراسیون داخلی بسیار خوب است، به شرطی که فضا و ظاهر آپارتمان خود را متناسب با گیاهان انتخاب شده انتخاب کنید. بسیاری از مردم دوست دارند که دکوراسیون منزل با گل و گیاه آپارتمانی شان همخوانی داشته باشد. به همین خاطر سبک قرون وسطی و مدرن را با هم تلفیق می کنند تا به چیدمانی لوکس و خاص برسند.

تزیین منزل با گل و گیاه آپارتمانی به این شیوه، نیاز به خرید گیاهان آپارتمانی  نسبتا بزرگ مانند انجیر ربابی (Fiddle-leaf fig) و کائوچو (Pará rubber tree) یا درخت لاستیک (یا گیاه لاستیک) دارد. شما می توانید با خرید یکی دو مورد از این گیاهان به دیزاین ایده آل خود برسید.

اگر دوست دارید که خانه ای شبیه آلونک مزرعه ها و دشت ها داشته باشید، می توانید به سراغ گیاهانی بروید که گل دار هستند یا میوه می دهند. شما می توانید از گیاهانی که کاربرد خوراکی دارند استفاده کنید؛ مثل سبزی خوردن‌ها (جعفری، بوته گوجه گیلاسی و ...) یا آلوئه ورا. قرار دادن آنها در گلدان های فلزی یا هر نوع گلدان قدیمی، ایده‌ی خوبی است.

گیاهانی مانند: اکالیپتوس، سینگونیوم پودوفیلوم (Arrowhead plant) و گیاهان خانواده‌ی ساکولنت انتخاب های خوبی هستند. از زیرمجموعه‌ی آنها می توان به گیاهان زیر اشاره کرد:

  • دم بورو
  • ساق عروس
  • پورتولاکاریا افرا
  • هاورتیا لیموفیلیا
  • آلوئه هومیلیس
  • قاشقی ابلق

شما می توانید این گیاهان را نزدیک بالکن، یا پنجره قرار دهید تا به اندازه کافی رشد کنند. شایان ذکر است که استفاده از این نوع گیاهان داخل سالن یا آشپزخانه رایج تر است. شما می توانید از میزها یا پایه های نگهدارنده مخصوص گلدان ها برای قرار دادن شان کنار هم استفاده کنید. آنها را داخل کتابخانه یا کنار تلویزیون و یا روی میز ناهار خوری (یا هر میز ِدیگری که داخل خانه موجود است) قرار دهید.

چیدمان خانه با گل های طبیعی

چگونه اتاق را با گل و گیاه تزیین کنیم؟

دکوراسیون اتاق با گل و گیاه نیز شرایط خاص و جداگانه ی خود را دارد. گیاهانی که به طور خاص برای دیزاین اتاق استفاده می شوند، بُعد تازه ای به دکوراسیون می بخشند. همانطور که اشاره شد نقش گیاهان در طراحی داخلی به قدری موثر است که می تواند یک اتاق یا یک سالن پذیرایی را از حالت یکنواخت خارج کند.

گیاهی که برای اتاق و دیزاین آن استفاده می کنیم علاوه بر کاربردی بودن باید آرامش بخش باشد. از استرس بکاهد و باعث افزایش خلاقیت تان شود. زیرا گیاهان می توانند در تمیز کردن هوایی که در اتاق تنفس می کنید، نقش بسزایی داشته باشند.

بنابراین باید به مزایای تزیین منزل با گل و گیاه آپارتمانی از دو جنبه نگاه کرد:

  • افزایش زیبایی محیط
  • خواص سلامتی و بهداشتی

لیست گیاهان قابل استفاده در اتاق که خواص زیادی دارند شامل موارد زیر است:

  • فیلودندرون (Philodendron): یکی از محبوب ترین گزینه ها برای تزیین منزل با گل و گیاه آپارتمانی و اتاق ها، مناسب برای جذب فرمالدهید (عامل سرطان).
  • پاپیتال: برای تزیین اتاق، آشپزخانه عالی عمل می کند. تحقیقات نشان می دهد که این گیاه زیبا می تواند برای تمیز کردن هوا و بهبود علائم آلرژی بسیار موثر عمل کند.
  • فیکوس (Rubber fig): این گیاه برای نگهداری در اتاق عالی است. زیرا به مرور با رشد بیشتر، ارتفاع و برگ هایش افزایش می یابد و می تواند بخش زیادی از فضای خالی یک اتاق (مثلا سه گوش یا کنار مبل/ صندلی/ فاصله خالی بین میز و کتابخانه یا کمد) را پُر کند. علاوه بر این، فیکوس نقش موثری در جذب آلاینده ها ایفا می کند.
  • گاردنیا (Gardenia): نام گاردنیا داخل هر لیست پیشنهادی برای خرید وجود دارد. این گیاه به مراقبت بیشتری نسبت به سایرین نیاز دارد. معمولا از آن داخل اتاق، روی میز کنار تخت، روی میز تحریر، کتابخانه، طاقچه و ... استفاده می شود.

نحوه تزیین منزل با گیاهان آپارتمانی

تزیین راه پله، اپن و داخل آشپزخانه با گل و گیاه آپارتمانی

مانند تزیین منزل با گل و گیاه آپارتمانی، دکوراسیون آشپزخانه با گل ها هم رنگ و بوی تازه ای می یابد. چیدمان اپن آشپزخانه با گیاهان آپارتمانی باعث می شود تا اتصال میان سالن و اتاق ها با آشپزخانه به طور یکسان حفظ شود. بنابراین آشپزخانه هم از آن جمله بخش هایی از خانه به حساب می آید که نیاز به تزیین با گل ها دارد، چرا که نه!

کدام گیاهان آپارتمانی مناسب آشپزخانه هستند؟

شاید گمان کنید که هر گیاهی برای تزئین هر آشپزخانه ای مناسب نیست، اما صبر کنید و عجول نباشید! همیشه راه حلی وجود دارد. مهم نیست که مدل آشپزخانه تان چیست، شما می توانید از گیاهان زیر برای تزیین آشپزخانه استفاده کنید:

گل آپارتمانی برای آشپزخانه

  • پاپیتال: این گیاه سرسبز و شاداب را می توانید بالای سینک آشپزخانه آویزان کنید. یا در صورتی که آشپزخانه تان نور مناسب دارد، نزدیک پنجره یا روی اپن بگذارید. تنوع رنگی این گیاه باعث شده است تا برای بسیاری از افراد با سلیقه های مختلف، محبوب باشد.
  • گیاه برگ عبایی (Aspidistra elatior): ممکن است در ابتدا از ظاهر غیر معمول این گیاه برای تزیین منزل با گل و گیاه آپارتمانی کمی جا بخورید. اما شک نکنید که این گیاه بهترین گزینه است. بزرگی گیاه برگ عبایی موجب می شود تا بخش عمده ای از فضای آشپزخانه اشغال شود.
  • مراقبت از برگ عبایی دردسر خاصی ندارد. این گیاه می تواند دمایی بیشتر از حد متوسط را تحمل کرده و آبیاری کم را طاقت می آورد. پس اگر گیاه برگ عبایی در یک آشپزخانه‌ی گرم قرار بگیرد، همواره با سرزندگی به رویتان لبخند می زند. شما می توانید آن را گوشه آشپزخانه یا نزدیک میز ناهارخوری بگذارید.
  • گیاه آلومینیومی یا پیله ای کادی پری (Aluminum Plant): برگ های سبز و دو رنگ این گیاه باعث می شوند ظاهر آشپزخانه تان از یکنواختی خارج شود. شما می توانید در کنار گیاه آلومینیومی از سایر گیاهان برای زیباتر کردن ظاهر آشپزخانه استفاده کنید. به عقیده کارشناسان رنگ این گیاه برای استفاده در آشپزخانه یا روی اپن بسیار مناسب است و احساس زندگی را به بیننده تلقین می کند.

تزیین گل با گیاه طبیعی

گل و گیاه مناسب برای تزیین راه پله ها

معمولا به قدری که در مورد استفاده از گل در دکوراسیون خانه در سالن و پذیرایی صحبت می شود، در مورد استفاده از آنها در راه پله و فضای بیرون خانه صحبتی نمی شود. از جمله گل ها و گیاهان مناسب برای راه پله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اطلسی
  • پتوس
  • شفلرا آکتینوفیلا (Australia umbrella tree)
  • گیاه مرغ بهشتی (Bird of paradise flower)
  • ترادسکانتیا زبرینا (Tradescantia Zebrina)

و ..

اگر می توانید، روی پله ها چاله ایجاد کنید و گل ها را داخل آن بکارید. حتی می توانید از گلدان های سنگی – بر خلاف گلدان های معمولی و رایج – برای تزیین منزل با گل و گیاه آپارتمانی استفاده کنید. آویزان کردن پتوس ها و گل هایی که شاخه های بلندی دارند هم ایده‌ی خوبی است. بهتر است از گل هایی که تنوع رنگی دارند، استفاده کنید تا راه پله و مسیر رفت و آمد زیباتر شود.

تزیین راه پله با گل آپارتمانی

زیبا کردن تراس و بالکن با گیاهان و گل ها

برای تزیین تراس و بالکن با گل و گیاه یا تزیین حیاط خانه با گل و گیاه می توان ایده های مختلفی را به کار گرفت. البته بسیاری از گیاهانی که بالکن و تراس نگهداری می شوند، باید دوستدار نور بوده و به هوای آزاد نیاز داشته باشند.

شما می توانید این نوع گیاهان را از سقف بالکن آویزان کنید، داخل گلدان های پهن و مستطیلی شکل روی زمین قرار دهید، روی میز بگذارید یا روی نرده ها آویزان کنید. یا در صورتی که فضای زیادی دارید می توانید شلف، استند و پایه مخصوص نگهداری گلدان بخرید و آنها را به شکلی کاملا منظم داخل بالکن و تراس قرار دهید.

از جمله مواردی که برای تزیین منزل با گل و گیاه آپارتمانی و بالکن و تراس مناسب هستند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • حُسن یوسف
  • بامبو
  • کاکتوس های کوچک و بزرگ
  • گل گوشواره یا فوشیا
  • لاوندر
  • گاردنیا
  • شاه پسند
  • بگونیا
  • ماندویلا

نکته: شایان ذکر است که گل در خانه نیاز به مراقبت داشته و هر گیاه، شرایط نگهداری خاص خود را دارد. پس قبل از خرید حتما شرایط نگهداری هر گیاه را داخل گوگل جستجو کنید یا از فروشنده بپرسید. اگر از پس ِنگهداری و مراقبت از آن گیاه بر نمی آیید و صرفا به فکر تزیین منزل با گل و گیاه آپارتمانی هستید، از خرید آن خودداری کنید.

تزیین بالکن با گل و گیاه

چند نکته مهم در مورد نگهداری گل ها و گیاهان در خانه

  • انتخاب گیاه و گلدان باید با توجه به ظاهر و دکوراسیون خانه تان انجام شود. چیدمان دکوراسیون گل در پذیرایی و تزیین پنجره با گل و گیاه نباید با چیدمان وسایل تان در تناقض باشد. مثلا اگر دکور و اشیاء خانه تان تم قهوه ای، نسکافه ای، خاکستری و استخوانی دارد سعی کنید از گلدان هایی استفاده کنید که با آنها هارمونی دارند. مثلا کافی است برای رنگ قهوه ای در گوگل کلمه brown palette color را جستجو کنید و رنگ های مناسب را برای انتخاب گلدان با تم قهوه ای، بیابید.
  • برای تزیین منزل با گل و گیاه آپارتمانی، به سراغ گیاهان رنگارنگ بروید. مثلا در پذیرایی گل هایی بگذارید که سبز پررنگ هستند، در اتاق گل های دو رنگ (مثلا سبز و سفید، یا سبز و زرد) و در بالکن گیاهان گلدار را قرار دهید که با آفتاب و نور مستقیم مشکلی ندارند.
  • گلدان های سفالی معمولا رطوبت را بیشتر در خود نگه می داند. اگر قصد ندارید دیزاین خانه تان را به هم بریزید، توصیه می کنیم این گلدان سفالی را داخل گلدان های فلزی، حصیری، پلاستیکی و ... قرار دهید تا ظاهر شان یکدست باشد. همچنین در کنار حفظ زیبایی خانه، به سلامت گل ها و گیاهان نیز اهمیت خواهید داد.
  • برای ایجاد یک نمای زیبا جهت تزیین منزل با گل و گیاه آپارتمانی می توانید از سایر اشیاء تزئینی در کنار گلدان ها و گیاهان استفاده کنید. مثلا کتاب، شمع، مجسمه، آینه و غیره.
  • برای تزیین منزل با گل و گیاه آپارتمانی یک نقطه کانونی ایجاد کنید. برخی از گلدان ها را روی زمین و برخی دیگر را از سقف آویزان کنید. این کار باعث می شود تا وقتی از دور به آن نقطه کانونی نگاه می کنید از نمای مقابل تان لذت ببرید.
  • از شلوغ کردن خانه با گل ها و گیاهان مختلف خودداری کنید. هر نوع شلوغی در درجه اول آزار دهنده است. به علاوه باعث می شود که گیاهان رشد خوبی نداشته باشند. همچنین رفت و آمد شما در خانه سخت و دشوار خواهد شد. بنابراین، تعادل را رعایت کنید.

در این مقاله شما را با نحوه چینش و انتخاب نوع گل ها و گیاهان ویژه آپارتمان آشنا کردیم. اگر شما هم از دسته افرادی هستید که به زیبایی خاص منزل خود اهمیت می دهید و قصد دارید با خرید گل و گیاه آپارتمانی یک فضای جذاب در محیط خانه ایجاد کنید می توانید با کمک گرفتن از این مقاله به انتخاب نوع گل و نحوه چیدمان آن ها در گوشه های منزل خود بپردازید.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found