آموزش شرایط نگهداری گل فیتونیا در شیشه، تراریوم و گلدان به همراه راه های تکثیر آن

روش نگهداری از گل فیتونیا
۳۰ اوت ۲۰۲۳
آموزش شرایط نگهداری گل فیتونیا در شیشه، تراریوم و گلدان به همراه راه های تکثیر آن

اگر قصد خرید گیاه آپارتمانی ظریف و زیبا را دارید می توانید گل فیتونیا را انتخاب کنید. گیاه آپارتمانی فیتونیا معمولاً به عنوان یک گیاه آپارتمانی در گلدان رشد می کند و گیاهی همیشه سبز، پراکنده و چند ساله با رگبرگ های ظریف و برگ های سبز تیره است. اگرچه محبوب ترین رنگ آن با رگه های نقره ای سفید است، اما می توانید به راحتی نوع های دیگری از این گیاه را با رگه هایی به رنگهای قرمز، صورتی، سفید و سبز را نیز پیدا کنید. روش نگهداری گل فیتونیا در آپارتمان سختی و آسانی را توامان به همراه دارد، به این معنی که برای داشتن گیاهی زیبا نکاتی لازم است که باید رعایت شود وگرنه این گیاه با شما قهر کرده و پژمرده می شود.


فهرست مطالب:

همه چیز در باره گل فیتونیا
آیا گیاه فیتونیا سمی است؟
گل فیتونیا نماد چیست؟
خواص گل فیتونیا
گلدهی فیتونیا
گل فیتونیا در شیشه و تراریوم
 شرایط نگهداری گل فیتونیا در شیشه و تراریوم
روش نگهداری از گل فیتونیا در آپارتمان
طریقه نگهداری گل فیتونیا در زمستان
نگهداری فیتونیا سبز
شرایط پرورش و نگهداری فیتونیا ورسافلتی
روش های تکثیر گل فیتونیا در خانه

همه چیز در باره گل فیتونیا

 گل آپارتمانی فیتونیا به انگلیسی با نام "Fittonia" و با اسم علمی "Fittonia albivenis" که یکی از گیاهان خانواده آکانتاسه است، شناخته می شود. این گل که بومی کشور پرو است برگ هایی با رگه های زیبا و صورتی، سفید، ارغوانی، زرد و قرمز دارد که باعث می شود شادابی بسیاری به محیط ببخشد. به دلیل شکل برگ های این گیاه، به برگ نعنایی یا برگ موزائیکی نیز معروف است. گلدان فیتونیا دارای ساقه هایی مخملی شکل و نازک است. برگ های آن نیز کوچک است و در آینده نیز چندان بزرگ نمی شود به طوری که ارتفاع این گیاه به ۱۵ الی ۳۰ سانتی متر می رسد. حال که با معرفی گل فیتونیا با این گیاه زیبا آشنا شدید، در ادامه می توانید با روش نگهداری، تکثیر و بیماری آن نیز آشنا شوید.

 

مطلب پیشنهادی: آموزش کاشت و نگهداری گل آفتابگردان در گلدان و باغچه

نگهداری فیتونیا

آیا گیاه فیتونیا سمی است؟

گیاه فیتونیا جزء گیاهان غیر سمی است و ضرری ندارد. اما در صورت خوردن برگ ‌های فیتونیا توسط حیوانات خانگی یا کودکان، ممکن است دچار علائم گوارشی، تهوع و استفراغ شوند.

گل فیتونیا نماد چیست؟

گل فیتونیا به عنوان نمادی از تواضع، اندیشه و تلاش برای بهبود وضعیت فردی یا جامعه به حساب می ‌آید. این گیاه به دلیل شکل زیبا و منحصر به فرد گل‌ هایش که با نقوش و الگوهای خاصی تزئین شده‌اند، به عنوان نماینده ‌ای از هر آنچه در خلق و خوی انسانی مهم است، شناخته می ‌شود. از این رو، گل فیتونیا در مفاهیم مختلف فرهنگی و هنری، به عنوان نمادی از پیشرفت، خلاقیت و زیبایی در تزیین منزل و ادارات مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

خواص گل فیتونیا

گل فیتونیا مانند برخی از گیاهان، خواصی دارد که در ادامه مقاله به آن می پردازیم.

  • این گیاه زیبا می تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند.
  • گل فیتونیا به تصفیه هوای خانه شما کمک می کند.
  • به شما در افزایش بهره وری ذهنی و روحی کمک می کند.
  • این گل کیفیت خواب شما را بهبود می بخشد.
  • گیاه فیتونیا باعث کاهش آلرژی می شود.
  • همچنین می تواند در افزایش رطوبت در خانه شما نقش موثری داشته باشد.

گلدهی فیتونیا

ساقه فیتونیا کرک مانند و پوشیده از مو است و در شرایط ویژه گل های سفید رنگ تولید می کند که استفاده ی زینتی ندارد. بهتر است برای پرپشت شدن گیاه، آنها را حذف کنید. بنابراین گلدهی فیتونیا امری مهم در پرورش این گیاه به حساب نمی آید.

گل فیتونیا در شیشه و تراریوم

گل فیتونیا در شیشه هم قابل نگهداری است. در چند دهه اخیر این گل ها را بیشتر در گلدان های شیشه ای یا تراریوم دیده اید. علاقه این گل به رطوبت باعث شده است یکی از گل های مورد استفاده در ساخت تراریوم باشد. اگر قصد خرید تراریوم را دارید، باید بدانید شرایط و روش نگهداری تراریوم گل فیتونیا در شیشه با نگهداری از آن در آپارتمان یا باغچه های آپارتمانی به طور کامل متفاوت است. همانطور که گفته شد فیتونیا یکی از گل هایی است که بسیار حساس است و بیشتر حساسیت آن نیز مربوط به میزان دریافت آب و رطوبت است. اما نگران نباشید چرا که این گل مغرور نیست و به راحتی با شما آشتی می کند. ماندگاری گیاه فیتونیا در تراریوم بستگی به رعایت نکات مهم در زمینه نور و مخصوصا آبیاری است. اگر گیاه شما پژمرده شد می توانید با آبیاری صحیح احیای گل فیتونیا را انجام داده و به این گیاه زیبا حیاتی دوباره ببخشید.

 

بیشتر بدانید: همه چیز درباره نحوه نگهداری نخل شامادورا در خانه

فیتونیا در تراریوم

 شرایط نگهداری گل فیتونیا در شیشه و تراریوم

نگهداری فیتونیا در تراریوم شامل ایجاد یک محیط کنترل شده است که رطوبت بالا و نور غیرمستقیم را فراهم می کند تا این گیاهان بتواند به راحتی در این فضای بسته رشد کند. در اینجا به نحوه نگهداری از فیتونیا در تراریوم می پردازیم:

نور: یکی از نکات مهم نگهداری گل فیتونیا در تراریوم نور است. فیتونیا به نور معتدل تا روشن اما بصورت غیر مستقیم نیاز دارد. باید از نور مستقیم آفتاب جلوگیری شود، زیرا ممکن است بر‌های آن خشک شده و آسیب ببینند.هرچند که این گیاه می تواند نورکم را نیز تحمل کند اما بهتر است شرایط نور لازم را برای آن فراهم کنید خصوصا در گونه های رنگی آن نور کم ممکن است باعث کم رنگ شدن برگ ها شود.

 رطوبت: یکی دیگر از نکات نگهداری گل فیتونیا در شیشه و تراریوم، رطوبت آن است. گل فیتونیا به رطوبت بالا علاقه دارد. در شیشه یا تراریوم به دلیل بسته بودن، رطوبت مناسب برای گیاه وجود دارد. با این حال اگر متوجه وجود قطره های آب بیش حد بر روی دیوره های شیشه ای شدید، می توانید با برداشتن درب و پوشش روی تراریوم به صورت موقت، اندکی جریان هوا را برای گیاه فراهم کنید.

خاک مناسب: مخلوطی از خاک کوکوپیت و پرلیت یا مواد آلی مانند کمپوست یا پیت ماس مناسب است. انتخاب خاک مناسب یکی دیگر از نکات مهم نگهداری گل فیتونیا در شیشه است.

آبیاری: تراریوم برخلاف گیاهان آپارتمانی در گلدان، نیاز به آبیاری کمتری دارد و غرقاب کردن و خیسی بیش از حد باعث از بین رفتن گیاه شما و ایجاد محیطی قارچی می شود. معمولا در تراریوم ها بسته با ایجاد چرخه آب، رطوبت موجود دوباره به خاک باز می گردد. به طور دقیق نمی توان گفت هر چند وقت یکبار و به چه میزان باید تراریوم را آبیاری کرد. اگر احساس کردید که خاک تراریوم شما خشک است می توانید مقداری به گیاه خود آب بدهید. به طور کلی هر 3 تا 6 ماه یکبار به میزان نصف تا یک فنجان آب( بسته به اندازه تراریوم) می تواند برای تامین آب فیتونیا در تراریوم شیشه ای مناسب باشد.

دما: دمای مناسب برای فیتونیا حدود ۱۸-۲۴ درجه سانتی گراد است. در شیشه یا تراریوم، بهتر است از تغییرات زیاد دما جلوگیری کنید.

هرس کردن: هرگونه رشد بیش از اندازه و یا زردی برگ ها را باید با استفاده از یک قیچی تیز هرس کنید. این کار به رشد بوته ای و فشرده فیتونیا در تراریوم کمک می کند.

کوددهی: گیاهان درون تراریوم بسته رشد کندی دارند، برای همین کمتر به کود نیاز پیدا می کنند. با این حال می توانید هر چند ماه یکبار، با اضافه کردن مقداری کود مایع رقیق شده، مواد مغذی خاک تراریوم را فراهم کنید.

تهویه: شیشه یا تراریوم باید دارای تهویه ‌ای مناسب باشد تا از تجمع بیش از حد رطوبت جلوگیری شود. برای این کار، می ‌توانید هر از چندگاهی شیشه را باز کنید تا هوای آن تهویه شود.

با رعایت نکات نگهداری گل فیتونیا در شیشه یا تراریوم، می‌توانید این گل زیبا را به خوبی در شیشه یا تراریوم خود پرورش دهید.

روش نگهداری از گل فیتونیا در آپارتمان

برای داشتن یک گیاه سالم و قبراق، همانند روش نگهداری گل های آپارتمانی دیگر دانستن نکاتی خاص در روش نگهداری گیاه فیتونیا و رعایت آن در پرورش گیاه بسیار موثر است. چگونه از گیاه فیتونیا نگهداری کنیم؟ اگربرای شما هم این سوال پیش آمده، تا آخر این مقاله با ما همراه  تا زیرو بم نگهداری فیتونیا در منزل را به شما آموزش دهیم.

 

برای مطالعه: نحوه نگهداری از نخل سیکاس در گلدان و باغچه

شرایط نگهداری فیتونیا در خانه

میزان نور مناسب گل فیتونیا

گیاه آپارتمانی فیتونیا به نور متوسط و غیر مستقیم و فیلتر شده نیاز دارد. بر خلاف اطلاعات غلطی که بعضی از فروشندگان به اشتباه در اختیار شما قرار می دهند و به شما میگویند که فیتونیا گیاهی مقاوم در برابر کم نوری است، باید به شما بگوییم که نور کم باعث رشد ضعیف گیاه می شود. بهترین مکان برای این نگهداری از این گیاه پشت پنجره های شمالی، شرقی و جنوبی است که با یک پرده یا مات کن فیلتر شده باشد. البته لازم به ذکر است که نور زیاد و مستقیم باعث سوختگی برگهای گیاه خواهد شد. بنابراین اگر در آپارتمان زندگی می کنید و نور کافی ندارید یا باید سمت این گیاه نروید و از گیاهان مقاوم به نور کم استفاده کنید و یا با استفاده از نور مصنوعی، نور مناسب را برای گیاه فراهم کنید.

نحوه آبیاری گل فیتونیا

آبدهی گل فیتونیا یکی از مهم ترین نکته ها در روش نگهداری گیاه فیتونیا است. این گیاه ظریف به خشکی خاک حساس است و در صورت خشکی کشیدن، برگهای آن چروکیده و نازک می شود و اگر این خشکی ادامه پیدا کند سبب ریزش برگ ها و مرگ آن می شود. البته باید بدانید که پر آبی نیز برای این گیاه ضرر دارد و سبب پوسیده شدن ریشه و ساقه می شود. بنابراین می توانید با یک آبیاری منظم زمانی که خاک آن کمی مرطوب است، گیاهی سالم و شاداب داشته باشید. بهتر است از آب بدون املاح برای آبیاری و غبار پاشی استفاده کنید. به طور کلی باید همیشه خاک گیاه را چک کنید. به این روش که یک بند انگشت تان را در خاک فرو کنید و اگر دیدید خاک خشک بود مجددا به آن آب بدهید. زمان آب دادن به گیاه فیتونیا در روزهای گرم تابستان به دوبار در هفته می رسد.

دمای مناسب گل فیتونیا

همانگونه که گفته شد زادگاه فیتونیا منطقه ای مرطوب و گرمسیری است و همین نشان دهنده این مسئله است که فیتونیا چه نوع آب و هوایی را دوست دارد، پس لازم است که این گیاه را از سرمای زمستان در امان نگهدارید.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای روش نگهداری نخل مرداب در آپارتمان با روش های تکثیر

نگهداری از فیتونیا

گیاه فیتونیا نسب به سرما حساس است و باد و هوای سرد می تواند به آن آسیب جدی وارد کند، بهتر است این گیاه را در دمای بین ۱۷ تا ۲۴ درجه سانتی گراد نگهداری کنید، بنابراین این گل برای کاشت در باغچه مناسب نیست. بیشترین دمایی که فیتونیا در آن زنده می ماند ۳۰ درجه و کمترین دما ۱۵ درجه است، به همین دلیل اگر دمای هوا سردتر و یا گرمتر از این درجه شد گیاه بیمار شده و از بین می رود.

خاک مناسب برای گیاه فیتونیا

این گیاه در خاک کمی اسیدی می تواند رشد فوق العاده ای داشته باشد. خاکی که زهکشی بالایی داشته باشد تا ریشه گیاه در رطوبت زیاد قرار نگیرد برای این گیاه مناسب است. ولی در کنار این موارد، باید خاک کامل غنی باشد تا گیاه شما بتواند رشد خوبی داشته باشد. شما می توانید از خاک های آماده برای نگهداری فیتونیا استفاده کنید ولی اگر دوست دارید خودتان در خانه خاک را ترکیب کنید بهتر است مقداری خاک برگ را با کمی خاک باغچه و مقداری پرلیت ترکیب کنید، البته می توانید از پیت ماس و کوکوپیت هم برای ترکیب خاک مورد نیاز گل فیتونیا استفاده کنید.

کود مناسب برای گل فیتونیا

فیتونیا در فصول رشد ( بهار و تابستان ) به کود های شیمیایی محلول در آب گیاه، هر ۲ هفته یکبار نیازمند است. اگر می خواهید از کودهای موجود در بازار استفاده کنید کودهای ۱۰-۱۰-۱۰ و همچنین کودهای سه بیست برای این گیاه مناسب است. استفاده از کود میکرو هر دو ماه یکبار در شادابی و استحکام و زیبایی آنها نیز می تواند مؤثر باشد. می توانید از کودهای NPK حاوی عناصر میکرو و ریزمغذی نیز استفاده کنید. این گیاه خاک نسبتا اسیدی را می پسندد بنابراین اگر هر سه ماه یکبار با کود هیومیک اسید آبیاری شود مناسب است.

رطوبت مناسب گیاه فیتونیا

همانگونه که قبل گفته شد فیتونیا گیاهی رطوبت دوست است و به همین خاطر است که در تراریوم از آن استفاده می شود وخشک بودن هوا باعث خشک شدن برگ ها و ریزش آن ها می شود. بنابراین در روش نگهداری گل فیتونیا شما باید محیط مرطوبی را برای آن فراهم کنید. در کنار نیاز اساسی این گل به آب، رطوبت نیز یکی از چیزهایی است که فیتونیا به آن علاقه بسیار دارد. به همین دلیل نیز طرز و طریقه صحیح نگهداری و مراقبت از گل و گیاه فیتونیا این است که محیط ساختمان را برای آن مرطوب نگه دارید. می توانید برای تامین رطوبت مناسب این گیاه از دستگاه بخور نیز استفاده کنید، یا می توانید در زیر گلدانی آن سنگ ریزه بریزید و با مرطوب کردن سنگ ها، اجازه دهید رطوبت مورد نیازش را از طریق خاک جذب کند. همچنین می توانید در تابستان هر روز برگ ها را غبار پاشی کنید.

 

برای مطالعه بیشتر: همه چیز درباره نگهداری گل گندمی در منزل

روش نگهداری از فیتونیا

تعویض گلدان گل فیتونیا

گیاه فیتونیا ریشه های سطحی و کم عمقی دارد و زمان زیادی طول میکشد تا ریشه ها گلدان را پر کنند. بنابراین نیازی به تعویض سالیانه گلدان ندارد. اما توجه کنید که حتما زهکش گلدان را هر از گاهی بازدید کنید و مطمئن شوید که بسته نشده باشد.

 تمیز نمودن برگ ها

شما می توانید به راحتی با چند روش ساده برگ های گیاهان خود را برق بیاندازید و فیتونیا نیز از این قاعده مستثنی نیست. البته با غبار پاشی نیز می توانید به راحتی برگ های فتونیا را تمیز کنید. هرگز از مواد براق کننده شیمیایی برای پاک کردن برگها استفاده نکنید، چرا که روزنه ی تنفس آنها را مسدود خواهد کرد. تمیز کردن برگ ها نقش مهمی در روش نگهداری گل فیتونیا است، زیرا عدم تمیز کردن سطح برگ ها مانع تنفس گیاه از طریق روزنه های موجود در سطح برگ ها می شود. بنابراین سطح برگ ها را تمیز نگه دارید تا گیاه براحتی نفس بکشد.

هرس کردن گل فیتونیا

اگر روش نگهداری گل فیتونیا درست انجام شود این گیاه می تواند به سرعت رشد کند و وقتی ساقه ها بلند شوند، چیدن سر آنها رشد گیاه را بیشتر تحریک می کند و منجر به پر پشت شدن بوته گیاه می شود. از آنجا که گلها زیبایی چندانی ندارند و انرژی گیاه را مصرف می کنند و مانع رشد برگ ها می شوند، در صورت تمایل می توانید گل ها را نیز حذف کنید.

نگهداری گل فیتونیا

طریقه نگهداری گل فیتونیا در زمستان

گل فیتونیا همانند بسیاری از گیاهان دیگر، در فصل‌ های سرد زمستان به خواب می‌ رود. بنابراین، هنگام نگهداری از گل فیتونیا در زمستان، باید این نکته را در نظر بگیریم و به آن اجازه دهیم که به خوبی استراحت کنند. نگهداری گل فیتونیا در زمستان می ‌تواند به حفظ سلامت و زنده ماندن این گیاه کمک کند. گل فیتونیا معمولا به گرما و محیط مرطوب نیاز دارد، بنابراین مهم است که روش نگهداری گل فیتونیا در زمستان را بدانید تا گیاهی زیبا و سالم داشته باشید. در زیر به توصیه‌ هایی برای نگهداری گل فیتونیا در زمستان می پردازیم.

  • نور: یکی از نکات مهم نگهداری گل فیتونیا در زمستان نور محیط است. گل فیتونیا به نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد پس در زمستان گیاه خود را پشت پنجره قرار دهید.
  • آبیاری: در زمستان، گل فیتونیا به دلیل کاهش فعالیت رشدی، نیاز کمتری به آبیاری دارد. اجازه دهید خاک قبل از آبیاری کاملا خشک شود و سپس به مقدار کمی گیاه را آبیاری کنید. از ایجاد رطوبت زیاد در خاک جلوگیری کنید. آبیاری درست و به موقع یکی دیگر از نکات نگهداری گل فیتونیا به حساب می آید.
  • رطوبت: در زمستان، با کاهش رطوبت هوا در مناطق گرم و خشک، ممکن است رطوبت محیط برای فیتونیا کم باشد. برای افزایش رطوبت، می ‌توانید از روش‌ هایی مانند قرار دادن ظرف آب در کنار گلدان یا روش‌ های دیگری که رطوبت را افزایش دهند، استفاده کنید.
  • دما: یکی از نکات نگهداری گل فیتونیا دمای محیط است. فیتونیا به دمای گرم و متوسط ​​عادت دارد، یعنی دمای 18 تا 24 درجه سانتی گراد مناسب این گیاه است. کمترین دمایی که این گیاه می تواند تحمل کند، 15 درجه سانتی گراد است پس در زمستان، دمای محیط را در حدود ۱۵ درجه سانتیگراد نگه دارید.
  • کوددهی: در فصل زمستان به گل فیتونیا کود ندهید زیرا این گیاه به خواب زمستانی می رود و رشد آنچنانی ندارد.

 

مطلب پیشنهادی: نگهداری گل عروس از معرفی تا تکثیر در منزل

نگهداری از گل فیتونیا در زمستان

نگهداری فیتونیا سبز

فیتونیای سبز، گیاه خانگی محبوب و جذابی است که به خاطر برگ ‌های چندرنگ و پیچیده‌اش شناخته می ‌شود. این گیاه برگ‌ های کوچک و بیضوی شکل به رنگ سبز تیره دارد.  در این بخش به نحوه نگهداری گل فیتونیا سبز می پردازیم.

  • نور: فیتونیا سبز، نور غیرمستقیم و روشن را ترجیح می ‌دهد. این گیاه به نور مستقیم آفتاب حساس است زیرا باعث سوختن برگ‌ ها می شود. نور مناسب یکی از نکات نگهداری گل فیتونیا سبز است.
  • آبیاری: یکی از نکات نگهداری گل فیتونیا سبز آبیاری درست آن است. این گیاه به خاک مرطوب نیاز دارد اما آبیاری بیش از حد می ‌تواند منجر به پوسیدگی ریشه‌ ها شود. پس قبل از آبیاری، مطمئن شوید که سطح خاک خشک شده است سپس گیاه را آبیاری کنید. در زمستان آبیاری را کمتر کنید.
  • رطوبت: گیاه‌ فیتونیا سبز در محیط‌ های مرطوب بهتر رشد می‌ کند. برای ایجاد رطوبت مورد نیاز، می‌توانید برگ ‌ها را در تابستان غبارپاشی کنید.
  • دما: یکی دیگر از نکات مهم نگهداری گل فیتونیا سبز دمای محیط است. دمای ایده ‌آل برای فیتونیا سبز بین ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتی گراد است.
  • کوددهی: در طول فصول رشد (بهار و تابستان)، هر ۴-۶ هفته یک بار با کود مایع، به گیاه خود کود دهید . از کوددهی زیاد خودداری کنید، زیرا منجر به تجمع نمک در خاک می شود.
  • خاک: خاک مناسب یکی از نکات نگهداری گل فیتونیا سبز است. از خاک با زهکشی خوب استفاده کنید. ترکیبی از پرلیت و پوسته ‌های درخت با خاک، مناسب برای نگهداری از این گیاه است.

شرایط پرورش و نگهداری فیتونیا ورسافلتی (Fittonia verschaffeltii (Red Nerve Plant)

فیتونیا ورسافلتی، یک گیاه خانگی محبوب و زیبا است که برگ هایی کوچک و بیضوی شکل دارد که رگه های صورتی-قرمز زیبایی روی آن ها وجود دارد. اندازه این نوع گل معمولا کوچک تر است. در این بخش به نحوه نگهداری گل فیتونیا ورسافلتی می پردازیم.

  • نور: این نوع گل نور غیرمستقیم را ترجیح می ‌دهد. نور مستقیم می ‌تواند برگ ‌های ظریف آن‌ را بسوزاند، بنابراین بهتر است این گیاه را در مکان ‌هایی با نور پراکنده و غیر مستقیم قرار دهید.
  • آبیاری: فیتونیا ورسافلتی نیاز به خاک مرطوب دارد، اما آبیاری بیش از حد می ‌تواند منجر به پوسیدگی ریشه‌ ها شود. بهتر است بین هربار آبیاری خاک آن کاملا خشک شود و سپس به آن آب دهید. آبیاری در فسل زمستان باید کمتر باشد.
  • رطوبت: این نوع گل به رطوبت نیاز دارد. اگر در منطقه ‌ای با اقلیم خشک زندگی می‌ کنید، می‌ توانید برگ‌ ها را به طور منظم غبارپاشی کنید.
  • دما: دمای محیط را در محدوده ۱۸ تا 25 درجه سانتی گراد نگه دارید.
  • خاک: از خاک با زهکشی خوب برای آن استفاده کنید. مخلوط پرلیت، پیت ماس و پوسته های درخت برای آن مناسب است.

نگهداری از گیاه فیتونیا ورسافلتی

روش های تکثیر گل فیتونیا در خانه

گل فیتونیا به روش‌های کاشت بذر، پاجوش و قلمه زدن از اواسط بهار تا اوایل تابستان تکثیر می‌ شود.

زمان تکثیر فیتونیا

زمان تکثیر فیتونیا معمولا در فصل بهار یا تابستان است، زیرا در این مدت زمان، این گیاه زیبا رشد بیشتری دارد و ریشه‌ زایی بهتر انجام می‌ شود. همچنین، استفاده از تکنیک ‌های ایجاد محیط گلخانه‌ ای و افزایش رطوبت می ‌تواند باعث موفقیت تکثیر در فصول سردتر شود.

تکثیر فیتونیا در آب

تکثیر گل فیتونیا در آب به روش قلمه زدن امکان پذیر است که در ادامه آن را توضیح داده ایم.

قلمه زدن گل فیتونیا در آب

قلمه‌زدن فیتونیا در آب یک روش محبوب برای تکثیر این گیاه است. در زیر مراحل قلمه ‌زدن فیتونیا در آب آمده است:

- یک قلمه سالم از گیاه انتخاب کنید. قلمه باید به طول ۸ تا ۱۰ سانتی‌ متر باشد و حداقل دو یا سه برگ داشته باشد.

- چند برگ در بالای ساقه باید باقی بماند و مابقی را جدا کنید.

- قلمه را در یک ظرف شفاف حاوی آب قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که ساقه در آب قرار دارد. ظرف باید شفاف باشد تا رشد ریشه را مشاهده کنید.

- ظرف حاوی قلمه را در مکانی با نور غیرمستقیم قرار دهید. از نور مستقیم خورشید پرهیز کنید.

- آب در ظرف را هر چند روز یکبار تعویض کنید تا از رشد باکتری‌ها جلوگیری شود و آب، تازه بماند. هر بار که آب را تعویض می‌کنید، ساقه را کمی ببرید تا رشد ریشه بیشتر شود.

- پس از چند هفته ریشه ها رشد می کنند.

- قلمه را با دقت به یک گلدان حاوی خاک مناسب منتقل کنید. ریشه را داخل خاک فرو کنید. پس از انتقال، خاک را به طور کم آبیاری کنید.

به خاطر داشته باشید که تکثیر در آب ممکن است از روش ‌های دیگر کمی آهسته ‌تر باشد، اما این روش به شما امکان مشاهده رشد ریشه قبل از انتقال به خاک را می‌ دهد. همچنین، توجه داشته باشید که تمامی قلمه‌ ها ممکن است موفق نشوند، بنابراین بهتر است چندین قلمه تهیه کنید تا احتمال موفقیت افزایش یابد.

 

مطالب مرتبط: صفر تا صد تکثیر برگ انجیری در خانه

تکثیر فیتونیا در آب

تکثیر گیاه فیتونیا از طریق برگ

تکثیر این گیاه از طریق برگ یا همان قلمه زنی برگ، یک روش رایج و محبوبت است. مراحل قلمه زدن این گل دوست ‌داشتنی به شرح زیر است:

- ساقه برگ های سالم، قوی و بدون آفت را با استفاده از قیچی باغبانی یا چاقوی تیز که قبلا استریل شده است، جدا کنید.

- کمی به برگ های بریده زمان بدهید تا قسمت برش خورده کمی خشک شود. این کار به مانع از پوسیدگی برگ می شود.

- ساقه برگ ها را در گلدان‌هایی که با خاک مناسب پر کرده اید بکارید و به طور کامل آبیاری کنید.

- برای تامین رطوبت مورد نیاز برگ ها، سطح گلدان‌ را با پلاستیک شفاف بپوشانید و آن‌ را در محلی با دمای ۲۰ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد و دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید.

- تا زمان ریشه ‌دار شدن برگ ‌ها، سطح خاک را مرطوب نگه دارید.

- در کمتر از یک ماه، ساقه برگ ها ریشه‌ دار می شوند.

- پس از ریشه زدن می توانید گیاه را به بستر اصلی خود انتقال دهید.

تکثیر گل فیتونیا

تکثیر گل فیتونیا از طریق تقسیم ریشه

بهتر است تکثیر این گل زیبا از طریق تقسیم ریشه را همزمان با تعویض گلدان انجام دهید تا ریشه ‌ها کمتر از خاک جدا شوند. مراحل تکثیر فیتونیا با این روش به شرح زیر است.

- در ابتدا ، گیاه فیتونیا را از گلدان قبلی خارج کنید. خاک ریشه را با دقت از ریشه‌ ها جدا کنید تا ریشه ‌ها کمتر آسیب ببینند.

- قسمتی از ساقه ها و برگ هایی که ریشه دارند را از سایر ریشه ها جدا کنید. برای این کار می توانید از یک قیچی یا چاقوی تیز و ضد عفونی شده استفاده کنید.

- همزمان با تقسیم ریشه، گیاه فیتونیا را به گلدان جدید با خاک تازه منتقل کنید. این کار باعث می‌شود که گیاه به راحتی در محیط جدید ریشه بزند و رشد کند. ترکیب کمپوست و پیت ماس نیز مناسب است.

پس از تقسیم ریشه، گیاه را در محیطی با نور معتدل قرار دهید و از آفتاب مستقیم خودداری کنید. خاک را مرطوب نگه دارید، اما آن را زیاد آبیاری نکنید.

- پس از جوانه زدن می توانید گیاه خود را به بستر اصلی منتقل کنید.

با رعایت این مراحل، شما می‌توانید با موفقیت فیتونیا را با استفاده از روش تقسیم ریشه تکثیر کنید.

روش تکثیر بذر گل فیتونیا

تکثیر گل فیتونیا از طریق بذر نیز ممکن است، اما این روش معمولا کمتر استفاده می‌شود زیرا تکثیر از طریق بذر ممکن است زمان بر و پیچیده ‌تر باشد. در این بخش مراحل تکثیر فیتونیا از طریق بذر آمده است.

- تهیه بذرها: ابتدا بذرهای گیاه فیتونیا را تهیه کنید. می‌توانید بذرهای خریداری‌ شده یا از گیاه مادر جمع ‌آوری‌شده را استفاده کنید.

- آماده‌سازی خاک: گلدان‌هایی با خاک مناسب برای کاشت بذر تهیه کنید. خاک باید دارای تهویه مناسب باشد. می ‌توانید از مخلوطی پیت ماس و کموپست استفاده کنید.

- کاشت بذر: بذرها را به طور ملایم روی سطح خاک پخش کنید. بهتر است بذرها را خیلی عمیق نکارید و به صورت سطحی روی خاک قرار دهید.

- پوشش خاک: برای پوشش بذرها، لایه نازکی از خاک بر روی بذرها بریزید. این لایه خاک باید کمی مرطوب باشد.

- آبیاری: خاک را آبیاری و آن را کمی مرطوب کنید. مطمئن شوید که خاک خیلی غرقاب نشود.

- گلدان‌ها را با پلاستیک شفاف بپوشانید تا محیط گلخانه‌ ای ایجاد شود. این کار باعث حفظ رطوبت و ایجاد شرایط مناسب برای جوانه ‌زنی می ‌شود.

- نور و دما: محیطی با نور غیرمستقیم و دمای بین ۲۰-۲4 درجه سانتی‌گراد، برای بذرها ایجاد کنید. از تماس مستقیم با نور خورشید خودداری کنید.

شما پس از چند هفته می توانید شاهد رشد و جوانه زدن گیاه فیتونیای خود باشید.

 

مطالب خواندنی: روش های آسان کاشت و تکثیر آگلونما در گلدان

تکثیر گل فیتونیا

 امیدواریم که خواندن این متن به شما در نگهداری از این گیاه زیبا کمک کرده باشد. به طور کلی گیاه فیتونیا گیاهی رطوبت دوست است. این گیاه نیاز به مراقبت خوب دارد چون گیاه حساسی هست و با فراهم نکردن شرایط خوب خیلی زود از بین می رود. همانگونه که گفته شد این گیاه یکی از بهترین گزینه ها برای نگهداری در ترایوم به حساب می آید، مخصوصا ترایوم های بسته چون رطوبت مورد نیاز را می تواند به راحتی دریافت کند. گیاه آپارتمانی فیتونیا آبیاری را دوست دارد ولی نباید میزان آبیاری خیلی زیاد باشد زیرا آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه های گیاه می شود. دمای معتدل بهترین دما برای نگهداری از این گیاه است. کود دهی در فصول رشد باعث تقویت گیاه می شود. اگر قصد خرید گل فیتونیا را دارید به یاد داشته باشید که خاک اسیدی با زهکشی بالا برای این گیاه مناسب است. این گیاه می تواند با بیماری ها و مشکلاتی روبرو شود که یکی از نکات مهم برای جلوگیری از بروز این مشکل این است که از ابتدا گیاهی سالم را خریداری کنید. گیاهی که دچار آفت، شپشک و بیماری نباشد. گلفروشی آنلاین گل بازار با سال ها تجربه در زمینه خرید و فروش گیاهان آپارتمانی با ارائه مطالب مفید به شما کمک می کند تا گیاهی سالم و پر برگ را در منزل خود پرورش دهید.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found