معرفی بهترین کودهای شیمیایی و ارگانیک برای گل های آپارتمانی

انواع کود گیاهان آپارتمانی
۲۶ ژوئن ۲۰۲۳
معرفی بهترین کودهای شیمیایی و ارگانیک برای گل های آپارتمانی

آیا گیاه شما نسبت به رسیدگی و تامین نیاز های اولیه مانند ،آب، نور، خاک و... که انجام می دهید رشد خوبی ندارد؟ اگر پاسخ شما مثبت است، باید به شما بگوییم گیاه آپارتمانی شما نیاز به یک کود مناسب دارد. اگر تاکنون به فکر کود دادن به گیاه خود نیفتاده اید، شاید وقت آن رسیده با انجام تحقیقات در مورد نیاز های گیاه خود، کود مناسب رشد آن را بیابید و با یک برنامه منظم کوددهی، گل آپارتمانی خود را تبدیل به یک گیاه شاد، زیبا و جذاب نمایید. اگر نمی دانید که چه نوع کودی برای گیاه شما مفید است، می توانید با این مقاله فروشگاه اینترنتی گل بازار همراه باشید تا همه اطلاعات لازم برای انتخاب کود مناسب برای گیاه خود را دارید، در اختیار شما قرار دهیم.

چرا باید به گیاهان آپارتمانی کود بدهیم؟

کودها مواد مغذی ضروری را فراهم می کنند که ممکن است که در خاک گیاهان کم باشد و یا به مرور زمان به دلیل آبیاری شسته و تخلیه شده باشد. این مواد مغذی شامل نیتروژن (N)، فسفر (P)، پتاسیم (K) و همچنین ریز مغذی‌هایی مانند آهن، منیزیم و کلسیم است. عملکردهای فیزیولوژیکی گیاهان مختلف مانند فتوسنتز، رشد ریشه، گلدهی و تولید میوه به این مواد مغذی وابسته است. گیاهان آپارتمانی که در گلدان رشد می کنند در مقایسه با گیاهان موجود در زمین دسترسی محدودی به منابع خاک دارند. کودها به تامین مواد مغذی برای خاک‌ گیاهان آپارتمانی کمک می‌کنند.

به علاوه شرایط محیطی داخل خانه مانند کمتر بودن سطح نور و دمای کنترل شده، ممکن است بر نیازهای گیاهان آپارتمانی به مواد مغذی تاثیر بگذارد. کود دادن به گیاهان داخل خانه می تواند به حفظ تعادل مواد مغذی متناسب با نیاز های خاص گیاه شما کمک کند و هرگونه کمبودی ناشی از کاهش ورودی ها و نیازهای طبیعی را جبران کند.

انواعی از گیاهان آپارتمانی که گل یا میوه تولید می کنند به مواد مغذی بیشتری نیاز دارند. شما بسته به نوع گیاه گلدار و یا میوه دهنده خود، می توانید با انتخاب یک کود مناسب برای گل های آپارتمانی، مواد مغذی لازم برای تشویق گیاه به گلدهی و یا میوه دادن را تامین کنید.

کودها برای گل های آپارتمانی با تامین متعادل مواد مغذی، رشد سالم و قوه گیاه را تقویت می کنند. آن ها به گیاهان کمک می کنند تا ریشه هایی قوی، شاخ و برگ های سرسبز و گل ها یا میوه های زیبا و عالی داشته باشند. گیاهان غنی از مواد مغذی در برابر آفات، بیماری ها و عوامل استرس زای محیطی مقاومت بیشتری دارند. زمانی که گیاهان آپارتمانی نشانه هایی از کمبود مواد مغذی سالم مانند زرد شدن برگ ها، توقف رشد و یا گلدهی ضعیف و... را نشان می دهند، ممکن است به این معنی باشد که خاک از مواد معدنی و آلی تهی شده است. 

مطالب مرتبط: رایج ترین مشکلات گیاهان آپارتمانی

کود برای گیاهان آپارتمانی

بهترین زمان برای کود دادن به گل های آپارتمانی

گیاهان را نمی توان در هر زمان کود داد. کوددهی به گیاهان آپارتمانی بسته به گیاه خاص و همچنین نوع کود مورد استفاده می تواند متفاوت باشد. در زیر یک راهنمای کلی برای زمان مناسب کود دادن به گیاهان آپارتمانی آورده شده است تا با راهنمایی گرفتن از آن بتوانید بهترین وقت برای کوددهی گیاه خود را بیابید.

معمولا برروی بسته های کود، توصیه هایی در مورد زمان و دفعات مصرف نوشته شده است. حتما برای استفاده از این کود ها و دانستن بهترین زمان کوددهی به گل آپارتمانی خود، به این دستورالعمل ها مراجعه کنید. اما مهم ترین زمان کوددهی به گیاه آپارتمانی را می توان براساس واکنش و نیاز خود گیاه تنظیم کرد. لازم است هنگام کوددهی به واکنش به گیاه نسبت به آن توجه کنید. اگر با وجود لقاح منظم گیاه، علائم کمبود مواد مغذی مانند رشد آهسته را مشاهده کردید، ممکن است لازم باشد زمان بندی و دفعات آن را تنظیم کنید. به طور مشابه اگر علائم زیاد بودن مواد مغذی مانند سوختگی نوک برگ ها را مشاهده کردید، بهتر است تعداد دفعات و یا غلظت کود را کاهش دهید.

کوددهی گل های آپارتمانی در بهار و تابستان و فصل رشد

اکثر گیاهان آپارتمانی یک دوره رشد فعال دارند. به طور معمول در طول ماه های بهار و تابستان گیاهان شروع به رشد می کنند. در این زمان است که آن ها تقاضای بیشتری برای تامین مواد مغذی، برای داشتن یک رشد و توسعه مطلوب دارند. کود دهی در این دوره می تواند مفید باشد.

کوددهی به گیاهان آپارتمانی در زمستان و فصل خواب

بسیاری از گیاهان آپارتمانی در طول ماه های پاییز و زمستان وارد دوره خواب می شوند. در طول این دوره رشد گیاه به شدت کاهش می یابد برای همین نیاز آن ها به مواد مغذی به طور کلی کمتر است. توصیه می شود کوددهی را در طول خواب کاهش دهید و یا متوقف کنید تا به گیاه زمان لازم برای استراحت را داده باشید.

به طور کلی بهتر است کوددهی به گل های آپارتمانی را با مقدار اندک شروع کنید، زیرا مواد مغذی زیاد می تواند به گیاه آپارتمانی شما آسیب برساند. بررسی و مشاهده الگوهای رشد و سلامت گیاه می تواند به دانستن بهترین زمان برای کود دادن به گیاه شما را تعیین کند.

بررسی انواع مواد مغذی و کود مناسب برای همه گیاهان و درختان

کود اوره

کود اوره نوعی کود جامد کریستالی و سفید رنگ مبتنی بر نیتروژن است که معمولاً در کشاورزی و باغداری استفاده می شود. یک ماده مغذی برای رشد گیاهان است که نقش حیاتی در تولید کلروفیل، فتوسنتز، سنتز پروتئین و رشد کلی گیاه دارد. اوره یک کود بسیار محلول است که راحتی در آب می شود می آید. این کود می تواند به سرعت توسط ریشه گیاه جذب شده و باعث رشد و نمو فوری آن گردد.

یکی از معایب استفاده از کود اوره برای گل های آپارتمانب، اسیدیته آن است. اوره می تواند PH خاک را کاهش دهد. این کاهش ممکن است بر گونه های گیاهای خاص تاثیر منفی بگذارد.

روش مصرف کود اوره

اوره را می توان از طریق روش های مختلف از جمله پخش دانه های آن بر روی سطح خاک، ترکیب آن با خاک و یا حل کردن این کود در آب و آبیاری گیاه با این محلول، آن را به گلدان و گیاه خود اعمال کنید. بعد از استفاده از کود اوره حتما گیاه را آبیاری کنید زیرا که نیتروژن از طریق تبخیر اتلاف شود.

بیشتر بدانید: 10 گل و گیاه مناسب فصل پاییز و زمستان

کود اوره برای گل آپارتمانی

کود هیومیک اسید

کود هیومیک اسید نوعی کود آلی است که حاوی مواد هیومیک ناشی از مواد آلی تجزیه شده مانند پیت، لیگنیت یا لئوناردیت است. اسید هیومیک مخلوط پیچیده ای از ترکیبات آلی است که سرشار از مواد هیومیک از جمله اسید هیومیک، اسید فولویک و هومین است.

هیومیک اسید به افزایش حاصلخیزی خاک، حفظ آب و در دسترس بودن مواد مغذی کمک می کند. اسید هیومیک می تواند با جلوگیری از فشرده شدن خاک، ساختار خاک را بهبود ببخشد تا به رشد بهتر ریشه و جذب مواد مغذی کمک کند. این کود در کلات کردن مواد مغذی (اتصال مولکول های آلی مانند هیومیک اسید به مواد مغذی معدنی) باعث جذب بهتر این مواد در گیاهان می شود. همچنین این ماده می تواند در تنظیم PH خاک موثر باشد. به علاوه هیومیک اسید می تواند به فعالیت های میکروبی برای تحریک باکتری ها و قارچ ها و تامین مواد مغذی خاک کمک کند. این کود از منابع طبیعی مشتق شده و دوستدار محیط زیست است.

روش مصرف کود اسید هیومیک

این نوع کود معمولا به صورت گرانول، مایع و یا پودر وجود دارد که می توان آن را به صورت ترکیب با خاک، به صورت محلول پاشی و یا قرار دادن کود در نزدیکی گیاه، به خاک اعمال کرد.

مطلب مرتبط: همه چیز درباره مواد غذایی موردنیاز گیاهان

کود هیومیک اسید برای گل آپارتمانی

کود آهن

این کود به طور خاص برای رفع کمبود آهن در گیاهان طراحی شده است. آهن یک ریز مغذی ضروری و کود برای گیاهان آپارتمانی است که نقش مهمی در تولید کلروفیل، فتوسنتز و رشد و نمو کلی گیاه دارد. کمبود آهن می تواند منجر به کلروز یا همان زرد شدن برگ ها شود. کودهای آهن معمولاً به شکل محلول و پودرهای محلول در آب در دسترس هستند. این محلول ها باعث می شوند تا کود آهن برای گیاه به سادگی در دسترس و قابل جذب باشد. در خاک های قلیایی با PH بالا آهن کمتر در دسترس گیاهان قرار می گیرد، بنابراین کود آهن در خاک های قلیایی برای تامین آهن مورد نیاز گیاه بسیار مفید خواهد بود.

روش مصرف کود آهن

کود آهن را می توان به صورت مستقیم بر روی خاک اطراف پایه گیاهان بریزید و یا به صورت محلول، مستقیماً روی برگ ها اسپری کنید.

بیشتر بخوانید: نکات قبل از خرید گل و گیاه آپارتمانی

کود آهن برای گیاهان آپارتمانی

کود ازت یا کود نیتروژن

کود ازت یا کود نیتروژن نوعی کود است که نیتروژن را برای گیاهان فراهم می کند. همانطور که پیش تر گفته شد نیتروژن یک ماده مغذی ضروری برای رشد و نمو گیاهان است. نیتروژن جزء حیاتی اسیدهای آمینه، پروتئین ها، آنزیم ها و کلروفیل است که همگی نقش مهمی در متابولیسم و عملکرد گیاه دارند.

شکل های مختلف کود ازت

کود نیتروژن به اشکال مختلف از جمله کودهای مبتنی بر آمونیوم (مانند نیترات آمونیوم یا سولفات آمونیوم)، اوره و کودهای مبتنی بر نیترات (مانند نیترات کلسیم یا نیترات پتاسیم) موجود است. هر فرم از این کود خواص و کاربردهای متفاوتی دارد. شما بنا به نیاز و نوع گیاه خود می توانید هرکدام از این کودها را انتخاب کنید. نیتروژن و یا همان کود ازت برای تقویت ریشه، برگ و قدرت کلی گیاه ضروری است. وجود نیتروژن به قدر کافی باعث تشویق شاخ و برگ و افزایش رشد شاخسار و همچنین بهبود عملکرد گیاه شما می شود. به علاوه کمبود این ماده می تواند منجر به توقف رشد گیاه و زرد شدن برگ ها (کلروز) شود. به یاد داشته باشید مصرف بیش از حد و یا نادرست از این نوع کود میتواند عواقب مخرب محیط زیستی داشته باشد.

روش مصرف صحیح کود ازت

این کود را می توانید با پخش روی سطح خاک، قرار دادن نزدیک ریشه گیاه، تزریق به خاک یا محلول پاشی مستقیماً روی برگ ها اعمال کرد.

کود ازت برای گیاهان آپارتمانی

کود آمینو اسید

کود آمینو اسید نوعی کود است که حاوی ترکیبات آلی به نام اسیدهای آمینه است. آمینو اسیدها بلوک های سازنده پروتئین ها هستند و نقش های اساسی در رشد، نمو و سلامت کلی گیاه دارند. کودهای آمینو اسید از منابع مختلفی از جمله محصولات جانبی گیاهی یا حیوانی به دست می آیند و فواید زیادی برای گیاهان دارند.

آن ها منبعی از نیتروژن آلی هستند که می تواند به سرعت توسط گیاهان جذب شود. اسیدهای آمینه همچنین باعث رشد ریشه، فتوسنتز و تولید آنزیم ها و هورمون های دخیل در فرآیندهای فیزیولوژیکی مختلف گیاهان می شوند. اسیدهای آمینه به گیاهان کمک می کنند تا با تنش های محیطی مختلف از جمله خشکی، دمای بالا، شوری و حملات آفات یا بیماری ها مقابله کنند. آن ها می توانند انعطاف پذیری گیاه را بهبود بخشند و توانایی گیاهان برای تحمل شرایط نامطلوب را افزایش دهند.

روش مصرف کودهای آمینو اسید

شما می توانید این کود را به روش مخلوط در خاک، به صورت محلول و غبارپاشی روی گیاه، ترکیب با بذر گیاهان، یا کوددهی به روش آبیاری برای گیاه خود به کار ببرید.

مطالب پیشنهادی: انواع بونسای افرا به همراه صفر تا صد روش نگهداری آن

کود آمینو اسید برای گیاهان آپارتمانی

کود پتاس

کود پتاس یا کودپتاسیم، نوعی کود است که ماده درشت مغذی پتاسیم را برای گیاهان فراهم می کند. این ماده نقش حیاتی در فرآیند های فیزیولوژیکی مختلف از جمله فتوسنتز، تنظیم آب، فعال شدن آنزیم ها و در کل رشد و نمو کلی گیاه دارد. رشد ریشه، تحمل خشکی، افزایش مقاومت در برابر بیماری ها و تنظیم جذب مواد مغذی از جمله خواص دیگر کود پتاس است. این کود اغلب با کود های نیتروژن و فسفر ترکیب می شود و معمولا با نام NPK شناخته می شود. در ادامه مقاله شما را بیشتر با این کود آشنا خواهیم کرد.

روش های مصرف کود پتاس برای گل های آپارتمانی

 کود پتاس را می توان به روش های مختلفی از جمله ترکیب در خاک و یا محلول و اسپری کردن مستقیم روی گیاه به کار برد.

کود پتاس برای گل های آپارتمانی

بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی

آنچه که تا اینجا گفته شد، مناسب برای همه گیاهان از جمله مزارع، باغ ها و زمین های کشاورزی است. اما در ادامه شما را با انواع کود های شیمیایی و ارگانیک دیگری آشنا خواهیم کرد که مخصوص رشد و پرورش گیاهان آپارتمانی طراحی و تولید شده است.

کودهای NPK برای گل های آپارتمانی: این کود ترکیبی از نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) با نسبت ها و درصد های مختلف است. در ادامه شما را با تعداد از این ترکیبات و کاربرد هر کدام آشنا می کنیم.

کودهای متعادل   N-P-K: این کود ها را به صورت 10-10-10 یا 20-20-20 می شناسند که نشان دهنده نسبت متعادلی از سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم است. اگر از نیاز دقیق گیاه خود آگاهی ندارید می توانید از این کود استفاده کنید تا به صورت یکسان تمام مواد مغذی به گیاه شما برسد.

کود برای افزایش شاخ و برگ سبز: کودهایی با نسبت 10-10-30 یا 24-8-16 دارای نیتروژن بالا نسبت به دو عنصر دیگر هستند. این گیاهان برای تشویق گیاه به تولید شاخ و برگ و رنگ سبز آن مناسب است.

کود های مخصوص شکوفه و یا گلدهی: نسبت این کود به صورت 15-30-15 و یا 10-30-20 است که نسبت فسفر بالاتری نسبت به نیتروژن و پتاسیم دارند. این کود می تواند گیاه را برای گلدهی و شکوفه دادن در نظر بگیرید.

کود برای تقویت گیاه: اگر می خواهید گیاه خود را نسبت به استرس و یا شرایط سخت و همچنین برای رشد بیشتر ریشه تقویت کنید، کودهایی با نسبت 30-10-10 و یا 10-10-20 برای تقویت بنیه کلی گیاه و همچنین افزایش گلدهی و میوه دهی بسیار مفید هستند.

برای مطالعه بیشتر: مراقبت از گیاه رزماری در گلدان و یخچال فریزر

کود برای گیاهان آپارتمانی

کودهای همه منظوره محلول در آب

این کود ها به راحتی در آب حل می شوند. این کود حاوی مواد مغذی ثانویه و نسبت متعادلی از نیتروژن، فسفر و پتاسیم است که گیاه شما به آن نیاز دارد. شما می توانید این نوع کود را به راحتی در آب حل کنید و سپس از طریق آبیاری مواد مغذی را به گیاه خود برسانید.

کود گرانولی با آزادسازی آهسته

گرانولی نیز یک کود برای گل های آپاتمانی است که  دارای مواد مغذی ضروری از جمله نیتروژن، فسفر و پتاسیم و دیگر ریز مغذی ها است. یکی از ویژگی های مهم این کود رهش و یا آزادسازی کنترل شده و آهسته است. این مکانیسم باعث تامین پایدار مواد مغذی برای گیاهان در یک دوره طولانی، از چند هفته تا چند ماه، می شود. یعنی می توان گفت دفعات کوددهی را برای شما کوتاه تر می کند.

این ویژگی های مهم کود گرانولی، جلوگیری از اتلاف مواد مغذی از طریق شستشو با جریان آب در هنگام آبیاری است. به این معنی است که کود های رهش (آزاد سازی آهسته) برای حفظ محیط زیست مهم است. به علاوه این مدل کود ها خطر کمتری برای سوختن برگ های و ریشه های گیاهان دارند.

کود گرانولی برای گیاهان آپارتمانی

کودهای آلی و یا ارگانیک برای گل های آپارتمانی

این کود ها از منابع طبیعی به دست می آیند. از ویژگی های مهم این کودها می توان به جذب آهسته و تامین مواد مغذی گیاهان به روشی پایدار و همچنین سازگاری با محیط زیست اشاره کرد. هرچند مواد مغذی این کود ها ممکن است در مقایسه با کودهای شیمیایی و مصنوعی کمتر باشد، اما آن ها به صورت رهش یا همان آهسته باعث تامین مواد مغذی خاک و گیاهان می شوند که این کار برای سلامت طولانی مدت خاک بسیار مفید است. ییش

 از این نوع کود ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کمپوست: این کود شامل تجزیه موادی مانند باقیمانده سبزیجات استفاده شده، بقایای گیاهی مانند شاخ و برگ و... است. کمپوست می تواند ترکیب متعادلی از مواد مغذی برای گیاهان را تامین کند.

کود حیوانی: این کود نیز حاصل فضولات و بقایای حیواناتی مانند گاو، گوسفند، اسب، مرغ و... است. کود حیوانی برای حاصلخیزی خاک بسیار مناسب است.

پودر استخوان: این کود از پودر استخوان حیوانی به دست می آید که منبع خوبی از فسفر، کلسیم  است که برای تقویت ریشه و گلدهی مناسب است.

کود سبز: برای تهیه این کود، گیاهان پوششی مانند حبوبات یا علف ها را با خاک برای ایجاد حاصلخیزی آن ترکیب می کنند.

ورمی کمپوست: کرم خاکی نقش مهمی در تولید کود ورمی کمپوست دارد. کرم ها با کمک به تجزیه مواد آلی، در آزاد سازی مواد مغذی نقش مهمی ایفا می کنند.

کنستانتره کود مایع

این نوع کود که به صورت مایع است و با آب رقیق می شود و نسبت های متفاوتی از مواد مغذی را تامین می کند. مهم ترین ویژگی این نوع کود ها جذب سریع توسط ریشه و شاخ و برگ گیاهان و سریع الاثر بودن آن است. آبیاری خاک گلدان و یا اسپری کردن مخلوط آب و کود مایع بر روی شاخ و برگ ها روش های استفاده از این کود است. برای دانستن نسبت میزان آب و کود حتما به دستور العمل آن روی بسته بندی سازنده مراجعه کنید.

کود کوکوپیت 

کوکوپیت در واقع یک محیط رشد است که از پوسته فیبری نارگیل به دست می آید. این کود ظرفیت نگهداری آب بسیار خوبی دارد، و می تواند رطوبت ثابتی را برای گیاهان فراهم می کند. همچنین به هوادهی و زهکشی خاک نیز کمک می کند. در واقع این کود به تقویت و رشد ریشه کمک می کند.

بیشتر بدانید: راه ها و روش های تکثیر برگ انجیری

کوکوپیت برای گیاهان آپارتمانی

کود پرلیت

پرلیت یک ماده شیشه ای مانند، سبک و آتشفشانی است که از طریق یک فرایند گرمایشی، پردازش و منبسط می شود. معمولاً به عنوان اصلاح کننده خاک برای بهبود زهکشی و تهویه خاک استفاده می شود. ذرات پرلیت دارای حفره های هوای متعددی هستند که به جلوگیری از فشرده شدن خاک کمک می کنند و به ریشه ها اجازه دسترسی به اکسیژن را می دهند. پرلیت مواد مغذی قابل توجهی را فراهم نمی کند اما ساختار خاک را تقویت می کند.

پرلیت برای خاک گلدان های آپارتمانی

کود خاک برگ

 کود خاک برگ به عمل استفاده از برگ های تجزیه شده یا کمپوست شده به عنوان یک اصلاح کننده خاک و غنی از مواد مغذی اشاره دارد. این خاک برگ ها مواد آلی را به خاک اضافه می کند، حفظ رطوبت را بهبود می بخشد و به تدریج مواد مغذی را با تجزیه شدن آزاد می کند

خاک برگ برای گل های آپارتمانی

کود پوکه

 پوکه یک سنگ آتشفشانی متخلخل است که سبک وزن بوده و زهکشی عالی را فراهم می کند. اغلب به عنوان یک جزء در مخلوط گلدان یا به عنوان یک ماده برای گیاهانی که نیاز به خاک با زهکشی خوب دارند استفاده می شود. پوکه به جلوگیری از غوطه ور شدن خاک کمک می کند و با افزایش گردش اکسیژن، رشد ریشه را تقویت می کند.

موضوع پیشنهادی: صفر تا صد کاشت و تکثیر گل ارکیده به راحتی در منزل

پوکه برای خاک گل های اپارتمانی

پیت ماس

 پیت ماس از خزه اسفاگنوم نیمه تجزیه شده به دست می آید که معمولاً به عنوان اصلاح کننده خاک استفاده می شود. ظرفیت نگهداری آب بسیار خوبی دارد و می تواند ساختار خاک و حفظ رطوبت را بهبود بخشد. پیت ماس ماهیتی اسیدی دارد و اغلب برای کاهش PH خاک استفاده می شود.

پیت ماس برای گل های آپارتمانی

در این مقاله سعی کردیم تمام اطلاعاتی را که برای کود دادن به گیاهان آپارتمانی خود احتیاج دارید در اختیارتان بگذاریم. اگر به شادابی و رشد و گل های آپارتمانی خود اهمیت می دهید باید بدانید که یکی از مهم ترین فرآیند های رشد گیاه، کود دادن مناسب به آن ها است. به یاد داشته باشید حتما برای انتخاب کود مناسب گیاه خود را کامل بشناسید و از نیاز های آن کاملا باخبر باشید. اگر شما هم علاقمند به خرید گیاهان و یا نگهداری از گلدان آپارتمانی در خانه خود دارید، گل بازار یک وبسایت آنلاین است که با در اختیار گذاشتن انواعی از گل های آپارتمانی و همچنین تعداد زیادی مقاله در مورد این گیاهان، شما را در داشتن یک گیاه زیبا برای دکوراسیون منزل یاری می کند.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found