انواع گل ها و گیاهان آپارتمانی گلدار با اسم و تصویر

گیاهان گلدار آپارتمانی
۲۷ دسامبر ۲۰۲۳
انواع گل ها و گیاهان آپارتمانی گلدار با اسم و تصویر

اکثر مردم این کره خاکی، مخصوصا ایرانیان، از گذشته تاکنون علاقه زیادی به نگهداری گیاهان داشته‌ اند. همیشه در حیاط خانه ‌ها، گل‌ هایی همچون شمعدانی، حسن یوسف، و ... وجود داشته است. اما امروزه با گسترش زندگی شهری، خانه ‌ها از داشتن حیاط مناسب برای پرورش گیاهان آپارتمانی گلدار محروم شده ‌اند. اما باید بدانید که حتی در فضای کوچک آپارتمان‌ ها هم می ‌توانید گیاهان همیشه گلدار آپارتمانی را نگهداری کنید، که علاوه بر شادابی محیط خانواده، به جذابیت خانه یا آپارتمان شما کمک بسیاری می ‌کند. اگر شما هم به گل و گیاهان زیبا و رنگارنگ علاقمند هستید، با ما در این مقاله همراه شوید تا شما را با انواع گیاهان آپارتمانی گلدار آشنا کنیم.


فهرست مطالب:

گیاهان آپارتمانی همیشه گلدار
گیاهان آپارتمانی گلدار سایه دوست و مقاوم
گیاهان آپارتمانی گلدار زمستانی
دیگر گیاهان آپارتمانی گلدار کدامند؟

گیاهان آپارتمانی همیشه گلدار

اگر به دنبال گل های آپارتمانی همیشه گلدار هستید، باید بدانید که گل و گیاه آپارتمانی همیشه گلدار وجود ندارد. هر گیاه با توجه به شرایط نگهداری در فصل خاصی گل می دهد. شما می توانید با فراهم کردن شرایط محیطی مناسب، شاهد گلدهی برخی از گیاهان باشید. گیاهان مانند کالانکوئه و آنتوریوم با فراهم کردن شرایط مناسب و مراقبت درست، می توانند سالی دوبار هم در فصول متفاوت گلدهی داشته باشند. به علاوه برخی از گیاهان آپارتمانی مانند گل ارکیده و آنتوریوم، دارای مدت گلدهی طولانی تری نسبت به الباقی گیاهان هستند. پس اگر خوش شانس باشید می توانید با فراهم کردن شرایط گلدهی و نحوه نگهداری صحیح برخی گیاهان، مانند استفاده از کود های مناسب برای گلدهی، شاهد چندین بار گلدهی گیاه آپارتمانی خود باشید.

گیاهان آپارتمانی همیشه گلدار

گیاهان آپارتمانی گلدار سایه دوست و مقاوم

خانه‌ ها و آپارتمان‌ های امروزی به گونه ‌ای طراحی شده‌ اند که نور آفتاب به میزان کمی به داخل آن‌ ها نفوذ می ‌کند. به همین دلیل بسیاری از افراد علاقمند به نگهداری از گل و گیاه، به دنبال گیاهان گلدار مناسب آپارتمان که سایه ‌دوست و مقاوم به نور کم هستند، می باشند. این گیاهان با محیط های کم نور و سایه سازگاری داشته و می ‌توانند در این شرایط به رشد خود ادامه دهند. بسیاری از گیاهان برای رشد به نور نیاز دارند، اما گیاهان سایه‌ دوست به معنای واقعی کلمه به نور مستقیم خورشید علاقه ای ندارند. به همین دلیل، این گیاهان باید در مکان‌ هایی با نور کافی، اما نه مستقیم قرار گیرند. اگر نور در محیطی که گیاه آپارتمانی در آن قرار دارد بیشتر باشد، گیاه شاداب ‌تر و سبزتر خواهد بود. در ادامه به اسم گل های آپارتمانی گلدار، به همراه مختصری از توضیحات آن ها اشاره کرده ایم.

اسپاتی فیلوم (Peace Lily)

اسپاتی فیلوم از جمله گیاهان آپارتمانی گلدار سایه دوست با مراقبت آسان است که به نور کم نیاز دارد. برگ های سبز و براق این گیاه حتی بدون وجود گل، عامل زیبایی چشمگیر آن است. البته بهتر است بدانید که گل ‌های سفید شکل بیضی این گیاه در بهار و پاییز ظاهر می‌ شوند و اینکه این گیاه باید ۲ تا ۳ ساله باشد تا بتواند گل های زیبایی تولید کند. گل‌ های اسپاتی فیلون می ‌توانند چند ماه ماندگاری داشته باشند.  شرایط نگهداری از گیاه اسپاتی فیلوم بسیار راحت بوده و تنها نکته مهم در مورد آن این است که به رطوبت بالا نیاز دارد. بهترین زمان برای آبیاری آن، زمانی است که برگ‌ های آن حالت افتاده به خود می ‌گیرند. جالب است بدانید که این گل زیبا نه تنها در لیست بهترین هدایا برای عروس و داماد ها جای دارد، بلکه خرید اسپاتی فیلوم مناسب برای هدیه دادن در مراسم یاد بود نیز به حساب می آید.

گیاهان آپارتمانی گلدار مقاوم

آنتوریوم (Anthurium)

آنتوریوم یک گیاه زیبا و از جمله گیاهان آپارتمانی گلدار قرمز است که دارای برگ ‌ها و گل ‌های قلبی زیبایی می ‌باشد که در دسته گیاهان سایه دوست قرار می گیرد. زیرا در محیط های کم نور می تواند رشد کند. هر چند این گل زیبا برای شکوفه دادن به نور متوسط و روشن نیاز دارد، اما می ‌تواند با نور کمتری نیز به عنوان گیاه شاخ و برگ دار رشد کند. معمولا ماندگاری این گل بین 2 تا 3 ماه است.

برای آبیاری این گل زیبا، هر زمان که خاک گیاه خشک شد، آن را آبیاری کنید. در هنگام نگهداری گل آنتوریوم در زمستان، آبیاری را هفته ای یکبار انجام دهید و بهتر است در فصل زمستان و  پاییز محیط آن کمی مرطوب و دمای آن معتدل باشد. این گیاه یک گیاه آپارتمانی سمی است و در صورت خوردن یا جویدن توسط کودکان یا حیوانات خانگی، ممکن است باعث بیماری شود.

گل های گلدار آپارتمانی

اگزالیس (False Shamrock)

گیاه اگزالیس یکی از گیاهان آپارتمانی گلدار سایه دوست کوچک دوست داشتنی است که با داشتن برگ‌ های بنفش مثلثی، بنظر می رسد دسته ‌ای از پروانه‌ ها بر روی آن نشسته‌ اند. جالب است بدانید که برگ ‌های این گیاه در طول شب یا در مواقعی که نور کم است، جمع می شود. گیاه اگزالیس علاوه بر برگ‌ های پروانه ‌ای شکل خود، در بیشتر مواقع شکوفه‌ های صورتی کم رنگ یا سفید رنگی را در بالای شاخ و برگ‌ های خود تولید می کند. گیاه اگزالیس را می ‌توانید با برگ‌ های سبز ساده نیز پیدا کنید. این گیاه بخاطر فرم برگ‌ هایش بسیار محبوب و دلربا است. شرایط نگهداری از آن بسیار ساده می باشد، این گیاه زیبا به نور کم، آبیاری منظم و دمای معتدل نیز، نیاز دارد.

گیاهان گلدار آپارتمانی

افرای گلدار (Flowering Maple)

افرای گلدار که به نام‌ های دیگری مثل گیاه گلدار ابوتیلون داروینی یا گل شجر الملوک خوانده می‌ شود، با شکوفه ‌های لطیفی که به رنگ قرمز، صورتی، نارنجی یا زرد هستند مثل فانوس ‌هایی در میان برگ‌ های افرا می ‌درخشند و جزء گل های آپارتمانی گلدار سایه دوست هستند. این گیاه از نظر مدل شاخ و برگ و شکوفه، انواع مختلفی دارد. باغبانان می ‌توانند با هرس کردن این گیاه، آن را به درختچه ‌ای دو متری تبدیل کرده و همچنین می توان آن را در کنار درب تراس قرار داد و یا به صورت بوته ‌ای از سقف، آویزان کرد. نام انگلیسی آن بخاطر برگ ‌هایش که ظاهرا شبیه به درخت افرا است Flowering Maple می‌ باشد، ولی در واقع از نظر ژنتیکی هیچ ربطی به خانواده افرا ندارد. از ویژگی ‌های خوب این گیاه، گلدهی سریع آن است. فقط فراموش نکنید که این گیاه زیبا عاشق نور، گرما و آبیاری منظم است.

گیاهان گلدار

گل شیپوری (Calla Lily)

گل شیپوری یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی گلدار سایه دوست است که معمولا به عنوان گیاهان آپارتمانی مقاوم شناخته می ‌شود. آن‌ ها در رنگ ‌های مختلف از سفید و صورتی تا قرمز عمیق شکوفه می ‌دهند. این گل ‌ها ماندگاری طولانی دارند و در اوایل تا اواسط تابستان شکوفه های زیبایی تولید می کنند که تا اوایل پاییز از بین می روند. گل شیپوری رشد زیادی دارد و در برخی مناطق ایالات متحده به عنوان گیاهان حاکم شناخته می ‌شوند.

از آنجایی که گل شیپوری جزء گیاهان گرمسیری می باشد، باید به آن گرما و آب فراوان بدهید. اگر لکه‌ های قهوه ‌ای تا سیاه روی برگ‌ های آن مشاهده کردید، باید آن را به یک مکان با نور مستقیم کمتر منتقل کنید. همچنین، دما باید معتدل و گرم باشد و هفته ‌ای یکبار یا بیشتر، با توجه به شرایط خاک، آن را آبیاری کنید.

گل های آپارتمانی گلدار

گل مرجان (Crown-of-Thorns)

گیاه مرجان گیاه بومی ماداگاسکار است که جزء گیاهان آپارتمانی گلدار سایه دوست می باشد و در صورت فراهم بودن شرایط، همیشه برای گلدهی آماده می ‌باشد. اما به طور کلی زمان گلدهی گل مر جان در بهار و تابستان است. شکوفه‌ های گل مرجان در رنگ‌ های قرمز، صورتی، کرم و زرد ظاهر می ‌شوند، البته در حال حاضر، شکوفه‌ های قرمز و صورتی این گیاه بیشتر دیده می ‌شوند. به اعتقاد چینی ‌ها، اگر این گیاه هشت تا گل بدهد، برای صاحبش شانس می ‌آورد. گل مرجان از نور خورشید لذت می ‌برد و به رطوبت کمی نیاز دارد، بنابراین هر وقت خاک آن خشک شد آن را آبیاری کنید.

گل های گلدار برای آپارتمان

گل ادریسی (Hydrangeas)

گل ادریسی یا هورتانسیا یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی گلدار و فضای سبز است که گل ‌هایی با رنگبندی سفید، صورتی، بنفش و آبی تولید می‌ کند و درختچه‌ ای زینتی و خزان‌ کننده محسوب می‌ شود. از گل ادریسی در انواع دسته ‌گل‌ ها و تزیین ماشین عروس استفاده می ‌شود و این گل زیبا را به صورت گلدانی نیز می ‌توان در خانه نگهداری کرد. گل ادریسی از جمله گل ‌های زمستانه است و در نواحی سرد رشد بهتر و گلدهی زیباتر و سریع تری خواهد داشت. برگ‌ های هورتانسیا تخم ‌مرغی شکل و پهن با لبه‌ های دندانه ‌دار هستند و گل ‌های ظریف آن برروی یک گل‌ آذین به عرض 12 سانتی ‌متر رشد می ‌کنند.  جالب است بدانید که زمان گلدهی ادریسی قابل تنظیم است و سرما آن را تعیین می ‌کند. در نگهداری گل هورتانسیا باید بدانید که این گل زیبا به نور غیر مستقیم خورشید و آبیاری منظم زمانی که خاک خشک شد نیاز دارد.

گیاهان گلدار آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی گلدار زمستانی

گیاهانی وجود دارند که حتی در سردترین ماه‌ های سال نیز شکوفه می ‌دهند و با وجود برف بر روی شاخه و برگ‌ هایشان، همچنان زیبایی خود را نشان می‌ دهند. شناخت گیاهان مقاوم به سرما نیز مهم است تا بتوانید یک باغچه زیبا با گیاهان شاداب در فصل زمستان داشته باشید. همچنین، بسیاری از گل‌ های زیبا در فصل سرما نیز شکوفه می ‌دهند که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

بنفشه افریقای (African Violet)

بنفشه‌ آفریقایی از جمله ساده ‌ترین گیاهان آپارتمانی گلدار زمستانی است. آن ها در طول سال شکوفا می ‌شوند و صد ها نوع و فرم مختلف دارند. این گل زیبا حتی در لیست گیاهان مناسب برای بالکن نیز جای گرفته است، اما برای نگهداری از گل بنفشه باید آن را از نور زیاد و مستقیم خورشید دور نگهدارید. همچنین بنفشه آفریقایی به دمای معتدل و رطوبت کم نیاز دارد.

گل گلدار برای آپارتمان

بگونیا (Begonia)

بگونیا از جمله گل های آپارتمانی گلدار زمستانی است. البته انواع گیاه بگونیا بسیار زیاد است، و تنها بگونیا عروس و بگونیا همیشه گلدار در آپارتمان گل می ‌دهند، در حالی که انواع دیگر بگونیا، تنها برگ هایی با فرم و رنگ بندی زیبا دارند. شرایط نگهداری بگونیا بسیار راحت است و از گیاهان مقاوم به نور و آبیاری کم است. همچنین، به رطوبت کم و دمای معتدل تا گرم نیاز دارد.

گل رز صحرایی (Desert Rose)

گل رز بیابانی یکی از گیاهان گلدار آپارتمانی زمستانی است که به دلیل گل های زیبایی که دارد بسیار محبوب است. گل های صورتی بنفش آن بر روی ساقه‌ های ضخیم و برگ‌ های نازک و حساس قرار دارند. گل های رز بیابانی اغلب برای بونسای به کار می‌ روند به دلیل ساقه‌ های ضخیم و خمیده ای که دارند. گل های رز بیابانی عاشق نور خورشید هستند، بنابراین حتما مطمئن شوید که یک مکان روشن و آفتابی را انتخاب کنید که حداقل ۸ ساعت نور خورشید در روز به آن بتابد. پس در مراقبت از آن باید بدانید که به نور پراکنده خورشید، آبیاری منظم زمانی که خاک خشک شد و رطوبت نسبی نیاز دارد.

کالانکوئه (Kalanchoe )

یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی گلدار، گیاه کالانکوئه است که تقریبا از زمستان تا بهار، این گل مینیاتوری و جذاب را در میان گل‌ ها مشاهده می‌ کنید. این گل زیبا با گلبرگ‌ های قرمزی که دارد، مقاومت بالایی در برابر شرایط نامساعد دارد و به عنوان یکی از گیاهان همیشه گلدار شناخته می ‌شود.

این گیاه حدود ۳۰ سانتی متر رشد می‌ کند و به رنگ‌ های نارنجی، قرمز، صورتی، زرد و سفید دیده می ‌شود. برای نگهداری از این گل، آن را هر ۲ تا ۳ روز آبیاری کنید و در محیط ‌هایی با نور کم آن را قرار دهید.

گیاهان گلدار آپارتمانی

سیکلامن (Cyclamen)

سیکلامن یا گیاه نگونسار ایرانی، از جمله گیاهان گلدار برای آپارتمان است که در دسته گیاهان گلدار زمستانی قرار می گیرد. این گل زیبا به صورتی است که گل‌ های آن به صورت برعکس شکوفا می ‌شوند. سیکلامن در لیست گیاهان مقاوم به سرما قرار می ‌گیرد، چرا که در زمستان نزدیک به کریسمس شکوفا می شود. این گل زیبا به نور غیر مستقیم خورشید، دمای کم تر از 20 درجه سانتی گراد و آبیاری کم نیاز دارد.

کاکتوس کریسمس (Christmas Cactus)

گیاه کاکتوس کریسمس (Christmas Cactus) به دلیل گلدهی در نزدیکی عید کریسمس به این نام خوانده می‌ شود. البته این گل انواع مختلفی نیز دارد، برخی‌ از گونه‌ های آن‌ به عنوان گیاه Thanksgiving Cactus نیز نامیده می ‌شوند و معمولا چند هفته زودتر از کریسمس شکوفا می ‌شوند.

به همین دلیل این گیاه زیبا در دسته گیاهان سرما دوست و زمستانی قرار می گیرد. نگهداری از گیاه آپارتمانی کاکتوس کریسمس کار چندان دشواری نیست، فقط برای گلدهی آن باید بدانید که این گیاه به هوای خنک نیاز دارد و نباید خاکش بیش از حد رطوبت داشته باشد.

گیاهان گلدار

گل سنبل (Hyacinth)

همانطور که با خرید گل سنبل در آستانه عید نوروز متوجه شده اید، گل سنبل یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی گلدار زمستانی است که در فصل سرما به خوبی رشد می کند. این گیاه گل‌ های لوله ‌ای و درخشان را با رنگ‌ های مختلفی مانند سفید، صورتی، بنفش و قرمز تولید می‌ کند. کاشت و نگهداری گل سنبل بسیار آسان است و پس از زمستان سرد، خانه شما را با عطر و رنگ پر خواهد کرد. بهترین رشد این گیاه در شیشه ‌های لامپ برقی و یا شیشه ‌های حاوی آب است. این گیاه به سادگی شکوفه می ‌دهد و نیاز به مراقبت خاصی ندارد. 

گل های گلدار برای خانه

گل حنا (balsam)

گل حنا، گیاهی زیبا با گل ‌های تیره و رنگارنگ، از جمله گیاهان آپارتمانی گلدار محسوب می ‌شود که به سرما علاقه زیادی دارد. هر چند این گیاه در آب و هوای مدیترانه ‌ای بهترین رشد را دارد، اما به راحتی در تمام شهرهای ایران نیز می ‌تواند رشد کند. این گیاه زیبا نیاز به نور زیادی ندارد، ولی آبیاری آن باید به محض خشک شدن خاک انجام شود و اجازه ندهید خاک برای طولانی مدت خشک بماند. همچنین، گل حنا به رطوبت تقریبا زیاد نیاز دارد.

گل سینره (Cineraria)

گل سینره یا همان سینرر، یکی از گل ‌های بهاری و بسیار زیبا می ‌باشد که اکثرا آن ‌ها را شب‌ های عید در گوشه و کنار خیابان‌ ها مشاهده می ‌کنیم. اگر قصد خرید گل سینره پر گل را دارید بد نیست بدانید که این گل زیبا و دوست ‌داشتنی دارای تنوع رنگی بسیار زیادی است و می ‌توان آن را در رنگ‌ های قرمز، سفید، بنفش، آبی و صورتی خریداری کنید.

باید توجه داشت که این گل جذاب دارای طول عمر بسیار کوتاهی است، اما با نگهداری صحیح می ‌توانید طول عمر گل سینره را افزایش دهید. سینره به آبیاری کم هر زمان که خاک خشک شد و نور پراکنده و زیاد خورشید نیاز دارد.

کیلویا (Clivia)

کیلویا یکی از گیاهان آپارتمانی گلدار است که زمستان سخت نمی ‌تواند جلوی گلدهی این گیاه زیبا را بگیرد. زمانی که بسیاری از گیاهان به دلیل سرما در خواب زمستانی خود به سر می‌ برند، گل های گیاه کلیویا شکوفا می شوند که گل‌ های این گیاه، خوشه ‌هایی از گل‌ های نارنجی رنگ تشکیل می ‌دهند. دمای مناسب، و همچنین نور پراکنده و غیر مستقیم خورشید برای گلدهی کیلویا بسیار مهم است. علاوه بر آن، باید تنها زمانی به آن آب بدهید که برگ‌ های کیلویا شروع به پژمرده شدن کردند.

دیگر گیاهان آپارتمانی گلدار کدامند؟

در ادامه به نام گل های آپارتمانی گلدار که آن ها را معرفی نکردیم نیز اشاره می کنیم، پس همراه ما باشید.

گل یاس یا یاسمن (Jasmine)

گل یاس، یکی از خوش بو ترین گل‌ های آپارتمانی است و می ‌تواند جلوه‌ ی زیبایی به خانه ‌ی شما ببخشد و در دسته گل های آپارتمانی گلدار نیز قرار دارد. این گل معطر، گلبرگ‌ هایی به رنگ سفید و صورتی دارد. رطوبت بالا و نور فیلتر شده ‌ی خورشید، باعث شده که مکان ‌هایی مثل حمام با پنجره‌ ی کوچک برای رشد این گیاه مناسب باشد. این گل ‌ها در آئین‌ هایی مانند ازدواج، مراسم مذهبی و جشن‌ ها نیز به عنوان عناصر تزئینی استفاده می ‌شوند.

گیاه گلدار آپارتمانی

گلوکسینیا (Gloxinia)

گیاه گلوکسینیا (Gloxinia) دارای بیست گونه ‌ی مختلف است. این گیاه معمولا در اواخر زمستان یا اوایل بهار شکوفه می ‌دهد. شکوفه‌ های زنگوله ‌ای این گیاه با رنگ ‌های جیغ و حاشیه ‌های متضاد و لکه‌ های سفید ظاهر می‌ شوند. زمانی که گل‌ های آن کم کم از بین می ‌روند، شما نیز آبدهی را به حداقل برسانید و اجازه دهید تا گل کمی استراحت کرده و به خواب رود. هنگامی که مجددا شروع به شکوفه زدن کرد، آبدهی را از دوباره شروع کنید. همچنین به نور غیر مستقیم خورشید برای رشد و گلدهی نیاز دارد.

گیاه نماتانتوس (Nematanthus)

گیاه نماتانتوس (Nematanthus) همانند بنفشه آفریقایی است و بیشتر در تابستان‌ ها شکوفا می‌ شود و یکی دیگر از گل های آپارتمانی گلدار به حساب می آید. اما اگر این گیاه در معرض نور باشد، در تمام طول سال می ‌تواند گل دهد.

شکوفه‌ های گیاه نماتانتوس بر سر ساقه ‌ی بلند گیاه، همانند یک ماهی قرمزی که از سر چوب ماهیگیری آویزان است، می ‌روید. به همین دلیل نام دیگر این گیاه Guppy Plant (ماهی گوپی) است. ساقه ‌های قوسی شکل و شکوفه‌ های آبشاری این گیاه برای قرار گرفتن در سبد های سقف آویز یک گزینه‌  بی‌ نظیر است. این گیاه زیبا مراقبت آسانی دارد و به آبیاری منظم و نور خورشید برای رشد خود نیاز دارد.

گیاه اسکینانتوس یا گل رژلب (Lipstick Plant)

گیاه اسکینانتوس (Lipstick Plant) نوع دیگری از گونه ‌های گیاه گلدار خانگی بنفشه آفریقایی است. این گیاه بخاطر برگ‌ های آبشاری و گل‌ های شیپوری شکل خود، برای قرار گرفتن در سقف آویز ها، بسیار مناسب هستند. این گیاه در پاییز به اوج شکوفه‌ دهی خود می ‌رسد اما بطور پراکنده در تمامی فصول سال گل می دهد. از ویژگی‌ های خوب این گیاه، رشد سریع و پرورش آسان آن است. نور فراوان اما غیر مستقیم دوست دارد و عاشق رطوبت است، پس سعی کنید خاک آن را کمی مرطوب نگه دارید.

گیاهان آپارتمانی گل دار

شعله جنگل (Ixora)

گیاه ایکسورا یا شعله جنگل (Ixora) که بخاطر گل‌ های دسته ‌ای نارنجی، قرمز و زرد بنام شعله جنگل نیز خوانده می ‌شود، جزء گیاهان آپارتمانی گلدار قرار می ‌گیرد. این گیاه با وجود شکوفه‌ ها و شاخ و برگ‌ های براق خود زیبایی دو چندان دارد.

اگر چه این گیاه ساقه‌ ی بلندی ندارد اما با کمی هرس کردن، جمع و جور تر می‌ شود. گل‌ های دسته ‌ای بزرگ روئیده شده از این گیاه بسیار فضای خانه را جذاب و دیدنی می‌ کنند. این گیاه زیبا آفتاب صبح را دوست دارد و خاک زهکشی شده مناسب این درختچه ‌است.

شمعدانی (Geranium)

و اما گل‌ های زیبا و نوستالژیک شمعدانی (Geranium) که جزء گیاهان آپارتمانی گلدار محسوب می شود، شمعدانی‌ ها یکی از قدمت ‌دار ترین نوع گیاهان آپارتمانی گلدار هستند. شمعدانی ‌ها مخصوصا از نوع Regal یا Martha Washington دارای بزرگ‌ ترین و بی‌ نظیر ترین شکوفه ‌ها هستند. اگر عاشق گل‌ های معطر باشید، شمعدانی معطر نیز می ‌تواند گیاه گلدار چشمگیری برایتان باشد. برای نگهداری از شمعدانی‌ ها، آن‌ ها را به دور از حرارت و گرمای زیاد قرار دهید، همچنین آن‌ ها نور غیر مستقیم و هوای خنک را برای رشد و شکوفه ‌دهی می ‌پسندند.

گل گلدار آپارتمانی

گیاه آناناسی یا بروملیاد (Bromeliad)

گیاه بروملیاد (Bromeliad) با شاخ و برگ‌ های محکم و براق، جزء خانواده ‌ی آناناس است که در دسته گل های آپارتمانی گلدار قرار می گیرد. گل‌ های بروملیاد با گلبرگ‌ های رنگی رنگی از وسط شاخه و برگ ‌های سبز این گیاه رشد می کنند. شکوفه‌ های این گیاه بسیار ماندگار هستند و شاید تا شش ماه زنده بمانند.

آنقدر این گیاه براق است که خیلی از بیننده‌ ها آن را با گل‌ های مصنوعی اشتباه می ‌گیرند. شرایط نگهداری از آن بسیار ساده است فقط باید بدانید که به نور غیر مستقیم آفتاب و خاک زهکشی شده نیاز دارد و همچنین آبیاری آن زمانی انجام شود که خاک کمی خشک شده باشد.

گلدان گل گلدار

گل ارکیده (Orchid)

ارکیده، یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی گلدار و تقریبا محبوب ‌ترین گل برای آپارتمان است و رشد آن به عنوان گیاهی آپارتمانی سریع است. شرایط نگهداری گل ارکیده برای افراد شاغل بسیار راحت است و تنها نکته در مورد آن ریشه‌ های هوازی آن است که بهتر است در ظرفی شفاف کاشته شود.

بعضی از انواع ارکیده به عنوان درمان ‌های جایگزین برای سرطان استفاده می ‌شوند. همچنین به دلیل نمادهای مختلف رنگ های گل ارکیده، در لیست بهترین گل ها برای هدیه دادن در هر مناسبتی قرار می ‌گیرد.

آمارلیس (Amaryllis)

اگر به دنبال گیاهی برای گلدهی در زمستان هستید، دیگر نیازی به جستجو ندارید. گیاه آماریلیس در فصل زمستان بسیار محبوب است زیرا می‌ تواند در آن زمان گل های زیبا تولید کند. این گیاه دارای گل های بزرگ شبیه به ترامپت با رنگ‌ های قرمز، صورتی، سفید و مخلوطی از این رنگ‌ ها است که می ‌توانند در صورت مراقبت صحیح، چند هفته ماندگار باشند. در طول زمستان، آماریلیس به کوددهی و آبیاری کمی نیاز دارد. همچنین به نور آفتاب زیاد برای گلدهی نیاز دارد.

گیاهان گلدار

اپیشیا یا گل استرپتو كارپوس (Cape Primrose or Streptocarpus)

استرپتوکارپوس گیاهی سبز با ارتفاع حدود ۳۰ سانتی ‌متر است که در سته گل های آپارتمانی گلدار قرار می گیرد. این گیاه گل‌ های شیپوری به رنگ آبی و بنفش دارد که در فصل بهار ظاهر می‌ شوند. استرپتوکارپوس، گیاهی آپارتمانی، پیچ خورده و با برگ‌ های بدون ساقه است. برای رشد بهتر به هوای مرطوب، گلدان کم‌ عمق، آب و نور کافی نیاز دارد. همچنین در فصل زمستان نباید محل گیاه سرد و خشک باشد.

پرنده بهشتی یا استرلیتزیا (Birds Of Paradise)

پرندگان بهشتی ممکن است به دلیل اندازه ای که دارند برای هر منزلی مناسب نباشند اما در لیست گیاهان آپارتمانی گلدار قرار می گیرند. زمانی که شرایط رشد مناسب فراهم می ‌شود، این گیاه می ‌تواند به ارتفاع 1 یا 2 متر برسد و برگ‌ های بزرگ آن از خاک خارج می ‌شوند و از این برگ ‌ها گل های زیبایی ظاهر می ‌شوند.

فراهم کردن نور فراوان کلید گلدهی پرندگان بهشتی است. اجتناب از قرار دادن آن در آفتاب بعد از ظهر شدید مهم است زیرا ممکن است باعث صدمه دیدن برگ‌ های آن شود. ممکن است 3 تا 5 سال طول بکشد تا گیاه به رشد کامل برسد و با رسیدن به رشد کامل، شروع به گلدهی می ‌کند.

گل ژربرا (Gerbera Daisy)

ژربرا، گیاهی آپارتمانی گلدار و زیبایی است که برگ‌ های همیشه سبز و گل هایی با گلبرگ های شعاعی به رنگ‌ های صورتی، نارنجی، زرد، و سفید با قسمت میانی زرد دارد. خرید گل های ژربرا به عنوان یک گل شاخه بریده در گل آرایی نیز مورد استفاده قرار می ‌گیرد و شرایط نگهداری آن نسبت به دیگر گیاهان آپارتمانی آسان تر است. آبیاری این گیاه زیبا باید زمانی انجام شود که خاک آن کاملا خشک شده باشد. نور زیاد نیز از جمله نیازهای اساسی این گیاه محسوب می ‌شود.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با انواع گیاهان آپارتمانی گلدار آشنا کنیم تا بتوانید به راحتی برای محیط زندگی خود گیاهی مناسب انتخاب و خریداری کنید. گیاهان گلدار یکی از پرطرفدارترین و زبیاترین گیاهان برای تزیین منزل و دکوراسیون شما است. اگر قصد خرید گل آپارتمانی گلدار را دارید، می توانید با مراجعه به گلفروشی اینترنتی گل بازار، انواعی از آن را سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found