معرفی 23 مدل از انواع گل کروتون آپارتمانی همراه با عکس

انواع گل کروتون
۱۳ آوریل ۲۰۲۴
معرفی 23 مدل از انواع گل کروتون آپارتمانی همراه با عکس

گیاهان کروتون (Codiaeum variegatum) را به خاطر شاخ و برگ های جذاب و رنگارنگ آن می شناسند. اگر شما هم از جمله طرفداران خرید گیاهان زیبا و خاص هستید، خرید یکی از گونه های کروتون می تواند برای شما بسیار هیجان انگیز و مناسب باشد. ارقام و گونه های متعددی از گیاهان کروتون وجود دارد که هر کدام شکل ها، رنگ ها و الگوهای برگ منحصر به فرد خود را دارند.


فهرست مطالب:
تفاوت گونه های مختلف کروتون در چیست؟
انواع گل کروتون رشته ای با برگ های باریک و سوزنی
لیست اسامی انواع گل کروتون همراه با عکس

تفاوت گونه های مختلف کروتون در چیست؟

کروتون یک گونه گیاهی بسیار متنوع با انواع و ارقام متعدد است. تعیین تعداد دقیق انواع کروتون دشوار است زیرا ارقام جدید به طور مداوم از طریق اصلاح انتخابی و هیبریداسیون در حال توسعه هستند. با این حال، تخمین زده می شود که صدها گونه مختلف کروتون موجود است. تفاوت بین گونه های کروتون در درجه اول در ویژگی های شاخ و برگ آنها از جمله اندازه برگ، شکل، بافت، رنگ و طرح است. در زیر لیستی از این تفاوت ها آورده شده است.

شکل برگ: برگ های کروتون می تواند از پهن و بیضی شکل تا باریک و نیزه ای باهم متفاوت باشد. برخی از واریته ها ممکن است دارای برگ های کشیده با نوک نوک تیز باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است دارای برگ هایی با لبه های موج دار یا پیچ خورده باشند.

اندازه برگ: برگ های کروتون بسته به تنوع می تواند از کوچک تا بزرگ و پهن متغیر باشد. اندازه برگ ها می تواند بر ظاهر کلی گیاه تأثیر بگذارد.

رنگ‌بندی: گیاهان کروتون به دلیل رنگ‌های پر جنب و جوش و شاخ و برگ های جذاب خود مشهور هستند. ترکیب رنگ ها می تواند شامل سایه های سبز، زرد، نارنجی، قرمز، بنفش و حتی صورتی باشد. توزیع و شدت رنگ‌ها روی برگ‌ها می‌تواند متفاوت باشد، برخی از گونه‌ها دارای رنگ‌های یک دست هستند، در حالی که برخی دیگر دارای لکه‌ها، رگه ها و یا طرح‌های متنوع هستند.

الگوهای برگ: برگ‌های کروتون می‌توانند طیف وسیعی از الگوها شامل رگه‌ها، لکه‌ها، خال ها، راه راه‌ها یا جلوه‌های خال‌دار را نشان دهند. الگوها می توانند بسیار پیچیده باشند و جذابیت بصری را به گیاه اضافه کنند.

انواع گل کروتون

عادت رشد: گیاهان کروتون می توانند عادات رشد متفاوتی داشته باشند، از فشرده و بوته ای گرفته تا رشد عمودی و درخت مانند. برخی از واریته ها برای فضاهای کوچکتر یا کشت در داخل خانه مناسب هستند، در حالی که برخی دیگر در صورت کاشت در فضای باز در آب و هوای مناسب، می توانند به درختچه های بزرگ یا درختان کوچک تبدیل شوند.

توجه به این نکته مهم است که ویژگی‌های انواع کروتون می‌تواند تحت تأثیر عواملی مانند شرایط روشنایی، دما، رطوبت و مراقبت کلی باشد. بنابراین، ظاهر یک گیاه کروتون ممکن است حتی در همان گونه، بسته به محیط رشد آن، متفاوت باشد.

به طور کلی، وجود انواع مختلف کروتون نتیجه هم تنوع ژنتیکی طبیعی و هم مداخله عمدی انسان از طریق پرورش انتخابی و هیبریداسیون است. این فرآیندها امکان ایجاد گیاهان کروتون منحصر به فرد با طیف گسترده ای از رنگ ها، شکل برگ ها، الگوها و عادات رشد را فراهم می کند و گزینه هایی را برای برآورده کردن ترجیحات زیبایی شناختی و الزامات محیطی مختلف فراهم می کند.

انواع گل کروتون رشته ای با برگ های باریک و سوزنی

یکی از معروف ترین انواع گل های کروتون، انواع رشته ای آن با برگ های سوزنی هستند. با اینکه گل کروتون را به عنوان یک گیاه با برگ های پهن و بزرگ می شناسند اما باید بدانید که انواع دیگری از این گیاه با برگ های رنگارنگ وجود دارد که برگ هایی رشته ای، باریک و سوزنی دارند. در ادامه چندین گونه از کروتون های رشته ای را به شما معرفی می کنیم.

گل کروتون رشته ای یا زنگبار (Zanzibar Croton)

این نوع کروتون را با نام های کروتون زنگبار، کرچک هندی و... نیز می شناسند. کروتون رشته ای دارای برگ‌های باریک با رنگ‌هایی از سبز تا بنفش، قرمز، زرد و نارنجی است. این گیاه با برگ های باریک و بلندش تقریباً شبیه علف است و به سختی شبیه عموزاده های خود با برگ های پهن است. کروتون رشته ای برگ‌های باریک و بلند سوزنی شکلی تولید می کند که طیف وسیعی از رنگ‌ها را نشان می‌دهند. این نوع از انواع گل کروتون بومی جزایر گرمسیری اقیانوس آرام غربی، از جمله استرالیا، مالزی و اندونزی است که نور روشن با دمای گرم و رطوبت کافی را ترجیح می دهند.

کروتون رشته ای

کروتون سانی استار (Sunny Star Croton)

این نوع نیز دارای برگ‌های بیضی شکل، باریک و بزرگ است که در نزدیکی پایه برگ، رنگ آن از سبز به طلایی تغییر می کند. شاخ و برگ های زیبای آن شبیه نور خورشید است که بر روی برگ ها می افتد، از این رو این نوع را با نام کروتون ستاره آفتابی می شناسند.

گل کروتون زرد

کرتون ستاره طلایی (Gold Star Croton)

این نوع نیز یکی از انواع گل کروتون است که شباهت زیادی به نوع کروتون قطره طلا دارد با این تفاوت که برگ ها در این نوع رشته ای، بیضی شکل، باریک تر (پهنای 2 سانتی متر) و بلند تر هستند. از مشخصه این نوع کروتون می توان به رنگ سبز برگ های اشاره کرد که رنگ های طلایی بر روی آن پاشیده شده است. این ترکیب مانند صورت های فلکی ستاره ای به بنظر می رسد برای همین با نام ستاره طلایی نامگذاری شده است.

گل کروتون رشته ای قطره طلا

الینور روزولت کروتون (Eleanor Roosevelt Croton)

یک گونه کروتون با ظاهر باشکوه که بومی اندونزی و اقیانوس آرام شرقی است. این مدل دارای برگ های سبز کوچک با لکه های زرد طلایی بزرگ و یا نقطه ای است. ارتفاع این گل زیبا می تواند تا 2 متر نیز برسد.

گل کروتون خالدار رنگی -  کروتون رزولوت

قلم موی داوینچی (Picasso’s Paintbrush Croton)

علت نامگذاری این مدل به خاطر باریک بودن و همچنین رنگارنگ بودن برگ های آن است. با اینکه این کروتون دارای برگ های باریکی است اما همانند دیگر انواع گل کروتون توانسته رنگ های مختلفی در برگ های خود تولید کند. رنگ زرد، سبز، قرمز، نارنجی و زرد عمده رنگ برگ های بسیار باریک این گیاه را رنگ آمیزی کرده است. برگ های علف مانند آن باعث تفاوت آن با کروتون های دیگر شده است. این مدل یکی از بهترین انواع گل کروتون است که می توانید آن را به راحتی پرورش دهید.

گل کروتون رشته ای -قلم موی داوینچی

کروتون دریدلاک (Dreadlocks Croton)

Dreadlocks  در واقع به نوعی بافت مو گفته می شود که در آن یک دسته مو به دور هم پیچیده می شود. برگ های باریک و بلند این مدل از انواع کروتون نیز به دلیل پیچیده شدن و فر خوردن به این اسم نامگذاری شده است. برگ های سبز این مدل با گذشت زمان به قرمز، زرد و نارنجی تغییر رنگ می دهد.

گل کروتون دریدلاک

کروتون موزی (Banana Croton)

کروتون موزی از مناطق گرمسیری جزیره اقیانوس آرام، مالزی و شمال استرالیا می آید. این کروتون ظاهری شبیه به کروتون الینور روزولت دارد اما برگ های آن پهن تر بلند و پیچ خورده هستند. یکی از ویژگی های منحصر به فرد این کروتون برگ های آن است، تقریبا شما می توانید برگ انواع مدل کروتون را در آن ببینید. برای مثال برخی برگ ها ممکن است دارای یک دنباله زنگوله ای شکل، برخی صاف و گرد و یا حتی بعضی از ان ها شبیه برگ بلوطی باشند. رنگ سبز تیره برگ ها که بر روی آن رنگ زرد موزی پاشیده شده است، آن را تبدیل به یک گونه زیبا برای دکوراسیون منزل کرده است.

گل کروتون موزی

لیست اسامی انواع گل کروتون همراه با عکس

اگر دوست دارید با انواع گل کروتون آشنا شوید، در ادامه چندین نوع معروف از آن به همراه تصاویر و اسم آورده شده است.

گل کروتون قطره طلا (Gold Dusted Croton)

این کروتون را با اسم کروتون لکه طلا و یا کروتون خالدار نیز می شناسند. برگ های سبز روشن این کروتون با لکه های زرد پاشیده شده، قطعاً آن را شبیه یک سوپر گیاه زیبا می کند! این گیاه می تواند تا 1.5 متر رشد کند. برگ های این نوع کروتون معمولا پهن و بیضی شکل و با نوک تیز است.

گل کرتون قطره طلا

کروتون طلایی یا کروتون گورخری (Yellow Iceton Croton)

اگر در میان انواع گل کروتون به دنبال گونه ای نادر و کمیاب هستید، این مدل که با نام کروتون زرد آیستون نیز شناخته می شود، می تواند گزینه ای مناسب برای شما باشد. برگ های پهن و چرمی با ترکیبی از رنگ سبز و رنگ عمده زرد، می تواند یک زیبایی چشمگیر و جذاب به فضای داخلی شما بدهد.

گل کروتون گورخری

کروتون زنگوله طلایی ویکتوریا یا کروتون مادر و دختر (Victoria Gold Bell Croton or Mother and Daughter Croton)

یکی از گل های خاص انواع کروتون، این مدل است. علت نامگذاری این گیاه به خاطر شکل برگ های آن است. برگ های باریک که انتهای آن یک برگچه کوچک تقریبا بیضی و یا زنگوله ای شکل وجود دارد، این کروتون را به این نام معروف کرده است. در این نوع کروتون ارتفاع آن به بیشتر از 30 سانتی متر نمی رسد. این برگ ها عمدتا به رنگ های نارنجی، زرد، بنفش، سبز و قرمز رشد می‌ کند و تا یک گیاه زینتی باشکوه ایجاد کنند.

گل کروتون زنگوله ای

کرتون زرد تایلندی (Yellow Thai Croton)

کروتون زرد تایلندی یکی از انواع نادر گیاه کروتون است که دارای برگ های پهن و گرد است که رنگ این برگ های عمدتا زرد و طلایی همراه با ترکیبی از رنگ سبز است. کروتون زرد تایلندی که از جنگل‌های استوایی جنوب شرقی آسیا و استرالیا می‌آید، نیاز به دمای گرم و نور روشن فراوان دارد. علاوه بر این، این کروتون گیاهی است که به راحتی و در شرایط متوسط خانگی خوب عمل می کند اما بلندتر نمی شود. به یاد داشته باشید، قرار گرفتن در معرض نور کم باعث سبز شدن برگ های آن می شود.

انواع گل کروتون

کروتون کمیاب تایلندی (Rare Thai Croton)

همانطور که از نام آن پیداست، یکی از گونه های نادر کروتون است. از نظر ظاهری شبیه کروتون برگ زرد تایلندی اما با برگ های رنگارنگ و البته چین خورده. در این برگ ها بیشتر وجود رنگ های قرمز و زرد و سبز قابل مشاهده است که در صورت تامین نور کافی، رنگ های آن افزایش می یابد.

گل کروتون تایلندی

کروتون قرمز آیستون (Red Iceton Croton)

این مدل گونه ای زیبا از کروتون است که برگ های رنگارنگ و فوق العاده تولید می کند. این گیاه در درجه اول برگ های زردی تولید می کند که با رنگ های قرمز، نارنجی و صورتی کمرنگ و رگبرگ‌های عمیق و روشن در سراسر برگ ها، بالغ می شود.

گل کروتون قرمز

کروتون پترا (Petra Croton)

پترا یک گونه زیبا و زینتی کروتون است که از جنگل های استوایی جنوب شرقی آسیا می آید. این مدل دارای برگ های بزرگ و پهن با رنگ های متنوع زرد، سبز، نارنجی، برنزی و قرمز شرابی است. طول گیاه بالغ آن به 1.5 متر می رسد. گل کروتون پترا دارای برگ های براق و بیضی شکل با نوک های نقطه ای است.

کروتون پترا

کروتون برگ بلوطی (Oakleaf Croton)

اگر تاکنون برگ های بلوط را دیده باشید متوجه علت نامگذاری این مدل از انواع کروتون خواهید شد. برگ های سه لوبی از مشخصه های این نوع گیاه است. رنگ این برگ ها مانند دیگر انواع گل کروتون دارای سایه هایی از رنگ شرابی، قرمز، سبز، نارنجی و زرد است. به یاد داشته باشید، این گیاه به نور خورشید و آبیاری بیشتری برای حفظ ظاهر سالم برگ‌ها نیاز دارد و در داخل و خارج از خانه و نزدیک به منبع نور خوب عمل می‌کند.

گل کروتون برگ بلوطی

 کرتون میسیز آیستون (Mrs. Iceton Croton)

این گل شبیه به گونه Red Iceton است. اما در شکل ظاهری آن تفاوت هایی وجود دارد. عمده تفاوت آن ها بین در رنگ برگ ها است. در گیاه خانم آیستون رنگ برگ هایی با مرکز زرد کرمی تا سبز کم رنگ و لبه های سبز تیره دیده می شود که دارای الگوهای رنگی یکنواخت و ملایم است. اما در آیستون قرمز رنگ برگ ها لبریز شده از رنگ های تند قرمز، نارنجی و زرد است.  

کروتون میسیز آیستون

مامی کروتون (Mammy Croton)

این نوع کروتون یک گل باشکوه است که دارای برگ های بزرگ، چرمی و چند رنگ با لبه های چین خورده و فر است. تامین نور روشن و بهینه خورشید در این مدل کروتون باعث تولید برگ های ضخیم و براق با سایه های قرمز، سبز، بنفش و زرد روشن می شود. می توانید این گیاه را در  خانه به عنوان گیاه آپارتمانی و یا به عنوان درختچه در باغچه  و فضای باز خود پرورش دهید زیرا که ارتفاع آن می تواند به 1 الی 2 متر برسد.

انواع گل کروتون برگ رنگی - مامی کروتون

 کروتون فلوریدا سلکت (Florida Select Croton)

این نوع جسور ترین گونه کروتون است که شاخ و برگ های چرمی با رنگ های زرد، سبز، نارنجی، قرمز و حتی سیاه از خود نشان می دهد. برگ های بسیار پهن نسبت به انواع دیگر گل کروتون همراه با رنگ سبز تیره مایل به سیاه و یا برگ های سبز روشن با رگه و رگبرگ هایی به رنگ قرمز، زرد و نارنجی از مهم ترین مشخصه های ظاهری این گیاه است. این گیاه در صورت مصرف سمی است، بنابراین حیوانات خانگی و کودکان خود را از دست زدن به برگ های آن دور نگه دارید.

گل کروتون سیاه - انواع گل کروتون

کروتون بوش در آتش (Bush on Fire Croton)

اگر در میان انواع گل کروتون به دنبال یک گونه نادر و کمیاب هستید، این مدل بسیار زیبا را به شما معرفی می کنیم. این نوع کروتون در اصل از جزیره گرمسیری سریلانکا می آید. بسیاری از پرورش دهندگان بوش در آتش، کروتون را "مسواک پیکاسو" می نامند، زیرا دارای برگ های نازکی است که شبیه یک قلم مو آغشته به چندین رنگ است. برگ های بیضی، باریک و کوچک در رنگ های قرمز، نارنجی، زرد، بنفش و سفید که دارای خال های رنگی است ظاهر زیبای برگ های این کروتون را تشکیل داده است.

گل کروتون آتشی

کروتون اندرو (Andrew Croton)

تقریبا می توان گفت این نوع کروتون شبیه به گیاهان ابلق است. این مدل یکی از انواع گیاهان کروتون است که برگ های بلند و باریک و تقریبا بیضی با ترکیبی از رنگ سبز  و بافت سفید خامه ای و یا کرمی را از خود نشان می دهد. این گیاه بومی مالزی است که همانطور که بالغ می شود برگ های آن بلند تر و به طول 8 سانتی متر نیز می رسد.

کروتون ابلق

کروتون با شکوه (Magnificent Croton)

این گیاه فشرده با برگ‌های رنگارنگ سبز تیره و تقریبا بزرگ است که با رنگ‌های صورتی، قرمز، نارنجی، زرد روشن و بنفش است که به صورت لکه های بزرگ بر روی برگ ها ظاهر می شود. ارتفاع این نوع کروتون در بیرون از خانه به 2.5 متر و در داخل خانه به 1.5 متر نیز می رسد. این کروتون از جنگل های استوایی اقیانوسیه و آسیای جنوب شرقی سرچشمه می گیرد.

انواع گل کروتون برگ رنگی - کروتون باشکوه

کروتون قلموی پیکاسکروتون کاریکاتور شکلاتی جامایکا (Chocolate Caricature Jamaican Croton)

هرچند این مدل از انواع کروتون دارای اسمی عجیب است! اما ظاهر زیبای آن بسیار دلپذیر و چشمگیر است. برگ های پهن به رنگ سبز تیره و گاهی نزدیک به قهوه ای شکلاتی با میانه ای به رنگ کرم، صورتی و برنزی، تمام جذابیت ظاهری این مدل را تشکیل داده است.

انواع گل کروتون

 کروتون پیکانی طلایی (Croton Arrowhead) 

این گیاه ظاهری بسیار شبیه به نوع کرتون بلوطی دارد اما از نظر مورفولوژی (مطالعه شکل و ساختار موجودات زنده از جمله خصوصیات فیزیکی خارجی آن ها) باهم متفاوت هستند. دلیل نامگذاری این نوع به خاطر شباهت برگ های آن به شکل پیکان یا فلش است. این برگ ها شکلی بلند و باریک دارند که شبیه به نوک پیکان و نیزه است. نوک برگ های پیکانی شکل به سمت ساقه هستند. رنگ برگ ها معمولا سبز و زرد است که با رنگ هایی مانند قرمز و نارنجی با رگبرگ هایی به رنگ متضاد بسیار دیده می شود.

انواع گل کروتون - گل کروتون پیکانی طلایی

سخن پایانی

حال که با انواع گل کروتون آشنا شدید می توانید بر اساس زیبایی و سلیقه خود یکی از آن ها را در خانه و یا حیاط منزل خود نگهداری کنید. اگر یک کروتون در خانه دارید با دیدن عکس گل هایی که در بالا قرار داده شده، می توانید نوع آن را تشخیص داده تا براحتی بتوانید نحوه نگهداری کروتون و یا روش تکثیر گل کروتون خود را یافته و اقدامات مناسب آن را انجام دهید. هرچند که بسیاری از انواع کروتون ممکن است نایاب و نادر باشد اما انواع دیگری وجود دارد که به راحتی می توانید آن را تهیه و در منزل نگهداری کنید. گل فروشی آنلاین گل بازار این امکان را برای شما فراهم کرده است تا با خرید گل کروتون به راحتی یک گیاه آپارتمانی زیبا با برگ های رنگارنگ را به دکور خانه خود اضافه کنید.

سوالات پرسیده شده
چند نوع گل کروتون در جهان وجود دارد؟
گیاه کروتون دارای حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ گونه مختلف است. این گونه‌ها شامل ارقام و واریته‌های مختلفی با تنوع در طرح‌ها و رنگ‌های برگ‌ها هستند.
انواع گل کروتون در چه چیزی باهم متفاوت هستند؟
انواع گیاه کروتون بدلیل وجود تنوع در طرح‌، شکل و رنگ‌های برگ‌ها.با هم متفاوتند این تفاوت‌ها ممکن است به دلیل ژنتیکی یا شرایط محیطی مختلف باشند.
آیا گیاه کروتون گل می دهد؟
همه کروتون‌ها می‌توانند گل‌های ستاره‌شکل کوچکی را روی ساقه‌های بلند و نازک زمانی که در فضای باز رشد می‌کنند، بسازند. با این حال، گیاهان کروتون زمانی که در داخل خانه رشد می کنند به ندرت گل می دهند. جذابیت اصلی گل های کروتون در رنگارنگی و طرح‌های برگ‌های آن ها است.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found