راه ها و روش های تکثیر برگ انجیری از طریق قلمه و برگ

روش تکثیر گل کروتون
۱۴ ژوئن ۲۰۲۳
راه ها و روش های تکثیر برگ انجیری از طریق قلمه و برگ

گیاهان آپارتمانی بسیار زیادی وجود دارند که می توان آن ها را به عنوان یک گیاه آپارتمانی سبز در گوشه و کنار خانه نگهداری کرد. در این میان گل برگ انجیری با زیبایی خاصی که دارد بسیار پر طرفدار و نگهداری از بسیار لذت بخش است. از نظر زیبایی شناسی می توان گفت برگ انجیری به خاطر برگ های پهن ،بزرگ، سبز و سوراخ دار خود بسیار معروف است. شما با خرید گلدان برگ انجیری، می توانید به محیط منزل خود یک نقطه کانونی با جذابیت و گیرایی زیاد را به دکوراسیون خود اضافه کنید. به علاوه مراقبت نسبتا آسان باعث شده که شما در هر مهارتی از نگهداری گیاهان آپارتمانی هستید، بتوانید این گیاه سبز را به تنهایی در خانه پرورش دهید. از آنجایی که برگ انجیری یک گیاه کاملا سازگار است، می توانید آن را در اتاق نشیمن، اتاق خواب، بالکن، دفتر کار و... قرار دهید. به علاوه این گلدان گل مانند دیگر گیاهان آپارتمانی با داشتن خاصیت تصفیه کنندگی هوا می تواند یک هوای پاک و سالم را به هوای اطراف هدیه کند. همه این دلایل که گفته شد، بهانه های لازم را به شما می دهد تا با تکثیر و پرورش این گیاه، آن را در گوشه گوشه خانه خود داشته باشید. در ادامه به روش های تکثیر گل برگ انجیری می پردازیم.

زمان و شرایط مناسب تکثیر گل برگ انجیری

تقریبا می توان گفت می توانید انواع گل برگ انجیری را در تمام طول سال تکثیر کنید اما چند نکته و دستور العمل باید برای زمان آن در نظر گرفت که در ادامه به آن ها می پردازیم.

در فصل بهار و تابستان گرمتر شدن دما و افزایش نور خورشید شرایط بهینه ای را برای رشد ریشه و استقرار گیاهان جدید فراهم می کند. روزهای طولانی تر و سطح نور بالاتر رشد و فعالیت متابولیکی، گیاه را تحریک کرده و آن را برای تلاش های تکثیر پذیراتر می کند. علاوه بر این، فصول بهار و تابستان اغلب با سطوح رطوبت بالاتر همزمان می شود که می تواند به موفقیت تکثیر برگ انجیری نیز کمک کند. افزایش رطوبت هوا به جلوگیری از خشک شدن قلمه ها کمک می کند و رشد ریشه های سالم را تشویق می کند.

در حالی که امکان تکثیر گل برگ انجیری در طول ماه‌های زمستان وجود دارد، اما به دلیل سطح نور کمتر و دمای خنک‌تر، ممکن است رشد ریشه‌ها بیشتر طول بکشد. به طور کلی توصیه می شود از تکثیر گل برگ انجیری در طول زمستان خودداری کنید، مگر اینکه بتوانید شرایط مطلوبی مانند نور کافی و گرمای مداوم را برای گیاه فراهم کنید.

انتخاب گیاهان والد سالم برای تکثیر گل برگ انجیری ضروری است. اطمینان حاصل کنید که گیاه مادر عاری از آفات، بیماری ها یا هر مشکل دیگری است که می تواند بر موفقیت فرآیند تکثیر تأثیر بگذارد. اگر یک برگ انجیری دارید که در حال مبارزه با یک مشکل یا بیماری است و یا حتی رشد نمی کند، بهتر است از تکثیر آن اجتناب کنید. قبل از اقدام به تکثیر برگ انجیری خود، حتما روی مراقبت بهینه و بهبود سلامت گیاه مادر تمرکز کنید.

به یاد داشته باشید که هر گیاهی منحصر به فرد است و عوامل فردی مانند شرایط داخلی، آب و هوا و نیازهای خاص گیاه می توانند بر موفقیت تکثیر تأثیر بگذارند. صرف نظر از فصل، مهم است که شرایط مناسب مانند روشنایی مناسب، خاک با زهکشی مناسب و رطوبت کافی را فراهم کنید تا بهترین شانس رشد را داشته باشید.

مطالب مرتبط: روش نگهداری گل برگ انجیری

روش تکثیر گل برگ انجیری

آموزش روش های تکثیر گل برگ انجیری

قبل از آشنایی با روش های تکثیر گل برگ انجیری، مهم است بدانیم که این گیاه چگونه به طور طبیعی خود را تکثیر می کند. در طبیعت، این گیاهان از طریق تولید ریشه های هوایی که از ساقه رشد می کنند، گسترش می یابند و با رسیدن به زمین به گیاهان جدید تبدیل می شوند. تکرار این فرآیند در یک محیط کنترل شده به ما امکان می دهد تا بتوانیم گل برگ انجیری را با موفقیت تکثیر کنیم.

روش تکثیر برگ انجیری از طریق قلمه

در ادامه مقاله به صورت قدم به قدم به نحوه تکثیر برگ انجیری با قلمه این گیاه می پردازیم:

  • یک گیاه برگ انجیری سالم و بالغ با چندین برگ بالغ انتخاب کنید.
  • با استفاده از یک جفت قیچی تمیز و تیز، یک ساقه را با حداقل یک گره (یک برآمدگی کوچک روی ساقه جایی که برگ از آنجا می رویند) و یک یا دو ریشه هوایی ببرید.

بیشتر بخوانید: معرفی 17 گونه از انواع گل برگ انجیری آپارتمانی

تکثیر با قلمه برگ انجیری

  • برگ های اضافی را از قسمت پایینی ساقه جدا کنید و حداقل یک یا دو برگ را در بالای آن باقی بگذارید.
  • گلدانی با خاکی با زهکشی خوب انتخاب کنید.
  • می توانید انتهای بریده شده ساقه را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید (این مرحله اختیاری است اما می تواند باعث رشد سریعتر ریشه زایی شود).
  • قلمه را در خاک بکارید، خاک اطراف قلمه را با دست کمی فشار دهید تا قلمه محکم شود.
  • قلمه را در مکانی گرم و مرطوب با نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید.
  • خاک یا آب را همیشه مرطوب نگه دارید، اما غرق در آب نکنید.
  • در عرض چند هفته تا چند ماه، ریشه ها باید شروع به رشد کنند و رشد جدید ظاهر شود.

روش تکثیر قلمه برگ انجیری در آب

روش تکثیر برگ انجیری در آب یک روش محبوب است که شامل قرار دادن قلمه های ساقه به طور مستقیم در آب تا زمانی است که قلمه ریشه پیدا کند. این روش نسبتاً ساده است و به شما امکان می دهد روند رشد و توسعه ریشه را مشاهده کنید.

در ادامه به صورت راهنمای گام به گام روش تکثیر برگ انجیری در آب آورده شده است:

  • در ابتدا همانند حالت قبل یک ساقه بالغ از گیاه مادری انتخاب کنید که حداقل یک گره و یک یا دو ریشه هوایی داشته باشد.
  • با استفاده از قیچی هرس تمیز و تیز، یک برش تمیز درست زیر یک گره ایجاد کنید، مطمئن شوید که طول قلمه حدود 15-20 سانتی متر است. به خاطر داشته باشید که قلمه باید یک یا دو برگ در بالا داشته باشد.
  • اگر ساقه دارای برگ های زیادی است حتما برگ های پایینی را جدا کرده و فقط چند برگ در بالا نگهدارید. زیرا که ممکن است برگ های پایین در آب غوطه ور شده و به مرور زمان بگندد.
  • یک لیوان یا شیشه تمیز را با آب هم دمای اتاق پر کنید. سطح آب باید به گونه ای باشید که حداقل یک گره را در بر بگیرد.
  • انتهای بریده شده قلمه را داخل آب قرار دهید، مطمئن شوید که گره ها و هر گونه ریشه هوایی در آب فرو رفته اند و برگ ها بالای خط آب باقی مانده اند.
  • ظرف آب را در یک منطقه گرم و روشن با نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید. از قرار دادن گیاه در مقابل تابش مستقیم نور خورشید اجتناب کنید، زیرا می تواند آب را بیش از حد گرم کند و به قلمه آسیب برساند.
  • سطح آب را به طور مرتب بررسی کنید و در صورت نیاز دوباره آن را پر کنید. اطمینان حاصل کنید که آب تمیز و تازه باقی می ماند تا از رشد کپک یا باکتری جلوگیری شود. برای حفظ تازگی آب می توانید هر 1-2 هفته یکبار آب آن را عوض کنید.
  • در طی چند هفته تا چند ماه، برگ انجیری شما باید شروع به رشد ریشه از گره ها و ریشه های هوایی کند. صبور باشید، زیرا ممکن است مدتی طول بکشد تا ریشه ها رشد کنند.
  • هنگامی که ریشه ها طول مناسبی پیدا کردند (2-5 سانتیمتر)، می توانید قلمه را در گلدانی با خاکی با زهکشی خوب بکارید. قلمه را به آرامی از آب خارج کنید، مراقب باشید که به ریشه های ظریف آسیب نرسانید. آن را در خاک بکارید، اطمینان حاصل کنید که ریشه ها کاملا با خاک پوشیده شده اند. سپس مراقبت از گیاه جدید را مانند یک گیاه بالغ برگ انجیری انجام دهید.

مطلب پیشنهادی: آشنایی با راه های تکثیر نخل ماداگاسکار در منزل

تکثیر گل برگ انجیری در آب

روش تکثیر گل برگ انجیری از طریق ریشه هوایی

ریشه هوایی یکی دیگر از روش های موثر برای تکثیر  گل برگ انجیری است. این تکنیک تکثیر برگ انجیری شامل ایجاد یک گیاه جدید در حالی است که ساقه هنوز به گیاه مادر متصل است. در اینجا نحوه انجام تکثیر برگ انجیری با ریشه هوایی آورده شده است:

  • بخش سالمی از ساقه گیاه را که می خواهید در آنجا یک ریشه هوایی ایجاد کنید، شناسایی کنید.
  • یک برش افقی به اندازه یک سوم قطر ساقه ایجاد کنید.
  • می توانید محل برش خورده را به هورمون ریشه زایی(اختیاری) آغشته کنید تا روند ایجاد ریشه را تسریع ببخشید.
  • قسمت برش را با خزه اسفاگنوم مرطوب یا مخلوطی از پیت ماس و پرلیت احاطه کنید. به یاد داشته باشید که رطوبت نباید زیاد باشد که باعث خراب شدن ساقه شود.
  • خزه را با پوشش پلاستیکی بپوشانید و آن را در بالا و زیر برش محکم کنید.
  • خزه ها را می توانید با غبار پاشی در صورت نیاز مرطوب نگه دارید.
  • پس از چند هفته تا چند ماه، ریشه ها باید در خزه رشد کنند.
  • پس از رشد قابل توجه ریشه ها، ساقه را از قسمت ریشه دار با دقت برش دهید و آن را در گلدانی با خاکی با زهکشی خوب بکارید.
  • محیط مرطوب و نور کافی و غیر مستقیم را برای آن فراهم کنید. برای آبیاری مجدد اطمینان حاصل کنید که سطح خاک کاملا خشک شده است.

مقالات مشابه: صفر تا صد کاشت و تکثیر گل ارکیده به راحتی در منزل

تکثیر گل برگ انجیری

طرز تکثیر گل برگ انجیری با تقسیم گیاه

اگر گیاه شما دارای ساقه های متعدد یا سیستم ریشه متراکم است، می توانید گیاه را برای ایجاد گیاهان برگ انجیری جدید تقسیم کنید. برای انجام یک تکثیر برگ انجیری موفق به این روش بهتر است مراحل زیر  را به ترتیب دنبال کنید:

  • گیاه را با احتیاط از گلدانش خارج کنید و به آرامی ریشه را به دو یا چند قسمت تقسیم کنید. اطمینان حاصل کنید که هر بخش دارای ریشه و ساقه کافی است.
  • گلدان های جداگانه با خاکی با زهکشی خوب آماده کنید.
  • هر قسمت تقسیم شده را در گلدان مخصوص خود بکارید و مطمئن شوید که ریشه ها به اندازه کافی با خاک پوشانده شده و ساقه ها به صورت عمودی قرار دارند.
  • قسمت های تازه گلدان را آبیاری کنید و آنها را در مکانی گرم و روشن با نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید.
  • رطوبت خاک را بدون آبیاری بیش از حد حفظ کنید.
  • با گذشت زمان، بخش های تقسیم شده خود را به عنوان گیاهان منفرد برگ انجیری تثبیت می کنند.

روش تکثیر برگ انجیری با برگ

اگرچه روش تکثیر گل برگ انجیری از طریق برگ به اندازه دیگر روش ها خصوص تکثیر برگ انجیری با قلمه، قابل اطمینان نیست، اما اگر دوست دارید که این گیاه را از طریق برگ تکثیر کنید، می توانید مراحل زیر را مرحله به مرحله انجام دهید تا یک تکثیر برگ انجیری موفق با برگ داشته باشید.

  • یک برگ بالغ از گیاه مادری انتخاب کنید که عاری از هر گونه آسیب یا بیماری باشد. اطمینان حاصل کنید که برگ به خوبی رشد کرده و بخشی از ساقه به آن متصل است.
  • یک لیوان یا شیشه تمیز را با آب دمای اتاق پر کنید.
  • ساقه برگ را داخل آب قرار دهید و مطمئن شوید که در آب فرو رفته است. برگ باید بالای خط آب باقی بماند و فقط قسمت ساقه آن زیر آب باشد.
  • ظرف آب را در یک منطقه گرم با نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید. از نور مستقیم خورشید اجتناب کنید، زیرا می تواند آب را گرم کرده و به طور بالقوه به قلمه آسیب برساند.
  • سطح آب را به طور مرتب بررسی کنید و در صورت نیاز دوباره آن را پر کنید. برای جلوگیری از رشد کپک یا باکتری، آب را هر 1-2 هفته یکبار تعویض کنید.
  • ممکن است چندین هفته یا حتی ماه ها طول بکشد تا ریشه ها از پایه قلمه برگ بیرون بیایند. صبور باشید به مراقبت ادامه بدهید.
  • هنگامی که ریشه ها به طول کافی (2-5 سانتیمتر) رسیدند، می توانید قلمه را با دقت به گلدانی با خاک با زهکشی خوب منتقل کنید. برگ را به آرامی از آب جدا کنید و مراقب باشید که به ریشه های ظریف آسیب نرسانید. قلمه را در خاک بکارید، اطمینان حاصل کنید که ریشه ها پوشیده شده اند. سپس مطابق با نحوه نگهداری گل برگ انجیری از آن مراقبت کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای صفر تا صد روش تکثیر گل شفلرا در منزل

تکثیر برگ انجیری با برگ

طریقه مراقبت از گیاه تازه تکثیر شده برگ انجیری

پس از انجام تکثیر برگ انجیری کاملا موفق، باید مراقبت های لازم را انجام دهید تا گیاه جدید شما بتواند همچون یک گیاه بالغ رشد کند. در زیر شرایط مناسب پس از تکثیر برگ انجیری آمده است.

نیازهای خاک: مخلوط خاکی با زهکشی خوب و مناسب برای گیاهان آپارتمانی انتخاب کنید. ترکیبی از پیت ماس، پرلیت و مقدار کمی کمپوست یا مواد آلی می تواند به خوبی کار کند. از خاک های سنگین یا فشرده که می توانند رطوبت بیش از حد را حفظ کنند، خودداری کنید، زیرا این امر می تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود.

شرایط نور: گیاه تکثیر شده برگ انجیری نور روشن و غیر مستقیم را ترجیح می دهد. گیاه جدید را در مکانی با نور روشن و فیلتر شده و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. از گوشه های تاریک یا مناطقی با نور کم طولانی مدت خودداری کنید، زیرا می تواند بر رشد و نمو گیاه تأثیر بگذارد.

آبیاری: زمانی که سطح بالایی خاک خشک شد، گیاه را کاملا آبیاری کنید. اجازه دهید آب اضافی تخلیه شود و هرگز اجازه ندهید گیاه غرقاب شود. از آبیاری بیش از حد خودداری کنید، زیرا گیاهان مستعد پوسیدگی ریشه هستند. فرکانس آبیاری خود را بر اساس نیازهای خاص گیاه خود و شرایط محیطی تنظیم کنید.

رطوبت: این گیاه از سطوح رطوبت بالا استقبال می کند. در روش تکثیر گل برگ انجیری مهم است که رطوبت مناسب خاک تامین شود. شما می توانید با قرار دادن گلدان در سینی پر از سنگریزه و آب (یا همان جزیره) در ایجاد یک محیط مرطوب به گیاه جدید کمک کنید. غبار پاشی گهگاهی برگ ها با اسپری آب نیز می تواند مقداری رطوبت برای گیاه ایجاد کند.

دما: در روش تکثیر برگ انجیری دمای اتاق را 18-29 درجه سانتیگراد نگهدارید. از قرار دادن گیاه در معرض نوسانات ناگهانی دما خودداری کنید، زیرا این امر می تواند گیاه را تحت فشار قرار دهد.

نگهدارنده یا قیم: همانطور که گیاه جدید رشد می کند، ممکن است به یک ساختار حمایتی مانند قیم خزه، داربست، یا چوب برای کمک به بالا رفتن و رشد برگ های خاص خود نیاز داشته باشد. برگ انجیری را به آرامی با استفاده از یک ریسمان نرم یا گیره های مناسب گیاه، به تکیه گاه محکم کنید.

کوددهی: هنگامی که گیاه جدید ایجاد شد و شروع به رشد کرد، می توانید کوددهی را شروع کنید. از کود متعادل و محلول در آب رقیق شده و در طول فصل رشد (بهار و تابستان) هر 4 تا 6 هفته یکبار استفاده کنید. می توانید از دستور العمل هایی روی بسته کود خریداری شده پیروری کنید.

با مراقبت مناسب، از جمله آبیاری، نور، دما و حمایت مناسب، گیاه برگ انجیری تازه تکثیر شده شما بهترین شانس را برای رشد و تبدیل شدن به یک گیاه سبز زیبا برای فضای داخلی شما خواهد داشت.

مطالب پیشنهادی: تکثیر گل پدیلانتوس در منزل

تکثیر گل برگ انجیری

کلام آخر

می توان گفت انجام روش های تکثیر گل برگ انجیری می تواند بسیار تجربه لذت بخشی برای شما باشد. چه از طرق قلمه های ساقه در آب و چه از قلمه های برگ در آب، تقسیم و... تکثیر گل برگ انجیری را انجام دهید، همه روش ها فرصتی را برای مشاهده رشد و نمو گیاهان جدید برای شما فراهم می کنند. با رعایت تکنیک های مناسب و مراقبت های لازم می توانید شانس تکثیر موفق برگ انجیری را افزایش دهید. داشتن این گیاه در خانه مزایای بی‌شماری را به همراه دارد، از جمله جذابیت زیبایی شناختی، کیفیت تصفیه هوا، نیاز به نگهداری کم، و توانایی ایجاد یک محیط طبیعی و آرامش بخش. علاوه بر این، تکثیر گیاه برگ انجیری به شما این امکان را می دهد که مجموعه گیاهان خود را گسترش دهید.

 در این مقاله هر آنچه لازمه تکثیر برگ انجیری و ایجاد یک گیاه جدید از گیاهان قدیمی است را در اختیار شما قرار دادیم. شما به سادگی با بهره گرفتن از روش های بالا می توانید به تکثیر این گل زیبا بپردازید. به علاوه اگر وقت انجام این کار را ندارید می توانید با سر زدن به سایت گل بازار و صفحه خرید گل های آپارتمانی اقدام به سفارش گل برگ انجیری نمایید. این شرکت با داشتن سال های تجربه در این زمینه به شما در داشتن و نگهداری یک گیاه زیبا و جذاب بسیار کمک خواهد کرد.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found