راهنمای صفر تا صد روش تکثیر گل شفلرا در منزل

تکثیر گل شفلرا
۲۴ آوریل ۲۰۲۴
راهنمای صفر تا صد روش تکثیر گل شفلرا در منزل

اگر به دنبال پرورش یا خرید گل آپارتمانی زیبا هستید، گیاه شفلرا می تواند یک انتخاب مناسب باشد. این گیاه از آن جایی که برگ هایی شبیه به چتر دارد معروف به گیاه چتری است. این گل آپارتمانی پر طرفدار با داشتن ظاهری زیبا در تزیین دکور منزل و یا محیط های اداری بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. اگر شما هم عاشق گل و گیاه هستید، قطعا با گیاه شفلرا آشنایی دارید. زیبایی چشمگیر، رشد سریع و روش نگهداری آسان آن دلایلی است که می تواند شما را به تکثیر گل شفلرا در منزل سوق دهد. در ادامه این مقاله شما را با روش های تکثیر گل شفلرا به صورت مرحله به مرحله آشنا می کنیم.

بهترین فصل و زمان برای تکثیر گل شفلرا در منزل

بهترین فصل برای قلمه زدن ساقه و یا تکثیر گل شفلرا در بهار و یا اوایل تابستان است. این زمان برای تکثیر شفلرا این امکان را به شما می دهد تا قلمه به راحتی ریشه دار شود زیرا گرمای این فصل به تکثیر و بهبود گیاه مادر بعد از قلمه زدن بسیار کمک می کند. از نظر تئوری زمان بندی برای تکثیر گیاهانی که در تمام طول سال در داخل خانه نگهداری می شوند چندان مهم نیست. اما تکثیر گیاهان مطابق با طبیعت آن ها و همچنین آب و هوا می تواند نتیجه بهتری داشته باشد.

تکثیر گل شفلرا

راه ها و روش های تکثیر گل شفلرا در خانه

شما می توانید به چند روش ساده گیاه شفلرای خود را تکثیر کنید. در نحوه تکثیر گل شفلرا بهتر است با کاشت قلمه ساقه در خاک و یا آب انجام شود. اما روش های دیگری مانند کاشت بذر و یا تکثیر هوایی و حتی تکثیر قلمه از طریق خوابانیدن نیز وجود دارند که می تواند انتخاب شما برای داشتن یک شفلرای جدید در منزل از طریق یک تکثیر آسان و راحت باشد.

شیوه تکثیر شفلرا در آب

تکثیر شفلرا در آب یک روش بسیار محبوبی است، زیرا ساده و سریع است و به شما این امکان را می‌ دهد که به طور موثر به تولید گیاهان جدید بپردازید. برای تکثیر شفلرا در آب، مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا قلمه ‌ای را از بخشی از گیاه که اطمینان دارید کاملا سالم است، جدا کنید. ممکن است این قلمه از برگ یا ساقه و شاخه گیاه باشد. فقط دقت کنید که سالم باشد.
  2. طول و عرض قلمه انتخابی شما باید در حدود اندازه یک مداد باشد. این اندازه برای تکثیر بهتر و سریع‌ تر گیاه مناسب است.
  3. قلمه را پس از جدا کردن، درون ظرفی حاوی آب قرار دهید. حجم آب باید به اندازه کافی باشد تا قلمه کاملا در آن فرو برود و ریشه‌ زایی کند.
  4. ظرف حاوی آب را در محیطی با نور غیرمستقیم خورشید قرار دهید تا گیاه نور کافی برای رشد داشته باشد. همچنین، دمای محیط باید در حدود ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی ‌گراد باشد که به رشد سریع‌ تر و سالم ‌تر قلمه‌ ها کمک می ‌کند.
  5. بعد از چند هفته، شاهد ریشه ‌زایی قلمه ‌ها خواهید بود. در این مرحله، می‌ توانید قلمه‌ هایی که ریشه زدند را به گلدان‌ های دارای زهکشی مناسب منتقل کنید.
  6. برای کاشت قلمه ‌ها، خاک مناسبی را انتخاب کنید. معمولا مخلوطی از کوکوپیت و ماسه برای کاشت شفلرا مناسب است. همچنین، قبل از استفاده، بهتر است این خاک را ضد عفونی کنید تا از احتمال آلودگی با بیماری‌ ها و عفونت‌ ها، جلوگیری شود.

با رعایت این مراحل، می‌ توانید به راحتی و با موفقیت گیاهان جدید شفلرا را تولید کرده و به مجموعه گل‌ های خانگی خود اضافه کنید.

نکات مهم در تکثیر شفلرا در آب:

  1. اطمینان حاصل کنید که رطوبت محیط نگهداری، کمتر از ۵۰ درصد نباشد.
  2. اگر آب در ظرف قلمه کدر یا آلوده شد، فورا آن را تعویض کنید تا گیاهان سالم بمانند.

تکثیر شفلرا در آب

روش تکثیر گل شفلرا در خاک از طریق قلمه زدن ساقه

ممکن است روش تکثیر شفلرا از طریق قلمه ساقه این گل، چندان ساده نباشد. اما با رعایت کردن نکات و داشتن پشتکار می توانید موفق به تکثیر گیاه شفلرا شوید.

  1. قلمه ای که انتخاب می کنید باید شامل بخشی از یک ساقه بزرگ به همراه یک گره رشد باشد. گره به محل هایی گفته می شود که برگ ها از آنجا رشد می کنند.
  2. خاک مناسب برای کاشت و تکثیر ساقه شفلرا را آماده کنید. ترکیبی از خاک مخصوص گیاهان آپارتمانی همراه مقداری ورمیکولیت و یا خاک پرلیت می تواند محیط مناسب برای ریشه زایی قلمه و تکثیر شفلرا را آماده کند.
  3. سپس خاک را کاملا مرطوب کرده و مخلوط کنید تا کاملا مرطوب شود.
  4. از ابزار تیز و تمیز که با الکل استریل کرده اید استفاده کنید. قیچی ممکن است ساقه را له و یا خرد کند. چاقوی تیز بهترین گزینه برای تکثیر شفلرا است. حتما چاقوی خود را استریل کنید تا از احتمال هر گونه آلودگی و بیماری برای قلمه و گیاه مادر جلوگیری کنید.
  5. یک ساقه 10 تا 15 سانتی متری را درست در بالای یک گره که دارای برگ است را برش دهید. اندازه ساقه باید حداقل به اندازه یک مداد باشد. یک برش مستقیم بزنید تا ناحیه برش خورده به کمترین میزان خود برسد و گیاه مادر بتواند زمان کمتری برای ترمیم و پینه کردن آن به کار ببرد.
  6. برگ های پایینی را جدا کنید. ولی مطمئن شوید حداقل یک مجموعه کامل برگ های چتری روی ساقه باقی بماند.
  7. به یاد داشته باشید در هنگام کاشت محل برش نباید خشک شده باشد. اگر بلافاصله قلمه را نمی توانید بکارید، آن را در یک حوله و یا پارچه مرطوب بپیچید تا قسمت برش خورده مرطوب بماند.
  8. یک سوراخ در سطح خاک ایجاد کنید و انتهای قلمه را در مخلوط قرار دهید و خاک اطراف قلمه را محکم کنید. آغشته کردن قسمت بریده شده انتهای قلمه به هورمون ریشه زایی می تواند به تحریک ریشه ها و رشد آن بیشتر کمک کند.
  9. اگر تکثیر شفلرا در خاک انجام می شود بهتر است بعد از کاشت، اطراف ساقه کمی آبیاری شود تا خاک کاملا بسته شوداما نباید خیلی خیس و یا خشک باشد.

تکثیر شفلرا با قلمه و ساقه

نحوه مراقبت از ساقه کاشته شده در خاک

  1. بهترین نور برای رشد قلمه، نور غیر مستقیم است. سطوح نور کمتر تعرق در گیاه را کاهش می دهد و باعث می شود گیاه انرژی خود را صرف ریشه زایی کند.
  2. رطوبت بالا در رشد سریع قلمه و ریشه آن نقش مهمی دارد. رطوبت بالا باعث می شود اتلاف آب و تعریق از طریق برگ ها به حداقل برسد. در واقع رطوبت زیاد باعث می شود سیستم گیاه به درستی کار کند. برای داشتن یک محیط رطوبتی می توانید گلدان و گیاه خود را با یک پلاستیک و یا نایلون شفاف بپوشانید. در این حالت بهتر است نایلون با برگ های گیاه تماسی نداشته باشد. بهتر است پوشش را هر روز بردارید تا به قلمه هوا برسد.

قلمه باید در حدود یک ماه شروع به جوانه زدن کند. با مشاهده جوانه در بالای قلمه، شما صاحب یک گیاه جدید شده اید.

روش تکثیر شفلرا از طریق برگ

برای این کار بهتر است برگ های جدید و سالمی را انتخاب کنید که هیچگونه علائمی از آفات و بیماری ها را نداشته باشد. سپس از طریق مراحل زیر روش تکثیر شفلرا با برگ را انجام دهید:

  1. برگ‌های شفلرا را با یک تیغه تیز و استریل از ساقه جدا کنید.
  2. برگ را در آب قرار دهید تا آب جذب کند و شروع به ریشه دهی کند. حدودا چند هفته طول می کشد تا برگ ریشه بدهد.
  3. یک گلدان را با خاک سبک و با زهکشی مناسب پر کنید. سپس برگ را درون آن بکارید و به آرامی اطراف برگ فشار دهید.
  4. گلدان را با یک پلاستیک پوشانده و در محیطی با دمای 20-25 درجه سانتیگراد قرار دهید.
  5. هر روز گیاه را آبیاری کنید تا بعد از چند هفته شاهد رشد ریشه ها و گیاه باشید.

بعد از رشد گیاه می توانید آن را به گلدان بزرگ تری منتقل کنید و طبق روش نگهداری گل شفلرا از آن مراقبت کنید.

تکثیر شفلرا از طریق برگ

شیوه تکثیر شفلرا به روش خوابانیدن

تکثیر شفلرا به روش خوابانیدن یک روش موثر و آسان برای افزایش تعداد گیاهان شفلرا است. در این روش، شاخه ‌های ساقه ‌ها از بین می ‌روند و سپس در خاک کاشته می ‌شوند. در ادامه به طور کامل تکثیر شفلرا به روش خوابانیدن را توضیح داده ایم. 

  1. انتخاب شاخه ‌هایی از ساقه مناسب: برای شروع، باید شاخه‌ های ساقه‌ هایی که حداقل 6 الی 8 اینچ طول دارند و سالم هستند را انتخاب کنید.
  2. جدا کردن برگ ‌ها: تمام برگ ‌ها را از شاخه‌ ها جدا کنید. این کار باعث کاهش تبخیر آب و افزایش احتمال موفقیت تکثیر شفلرا می‌ شود.
  3. خارج کردن توکارها: با دقت، توکارهای ساقه را از شاخه ‌ها خارج کنید. این توکارها باید دارای حداقل 2 تا 3 گره باشند تا بتوانند ریشه بزنند.
  4. قرار دادن شاخه در خاک: شاخه‌ ها را می ‌توان به نحوی خم کرد و قسمتی از آن ‌ها را در خاک کاشت تا خاک به ارتفاع ۶ تا ۸ سانتی متر بر روی آن ‌ها قرار گیرد.
  5. قرار دادن تکه سنگ: در این روش، یک تکه سنگ را روی خاک قرار دهید تا ساقه‌ ها جا به ‌جا نشوند و همچنین خاک را همواره مرطوب نگه دارید.
  6. حفظ رطوبت: برای حفظ رطوبت محیط، از پوشش پلاستیکی یا بخاری استفاده کنید تا توکارها به خوبی ریشه بزنند.
  7. رشد توکارها: پس از مدتی، توکار ها ریشه می ‌زنند و به اندازه کافی رشد می‌ کنند. در این مرحله، آن‌ ها را به گلدان‌ های بزرگتر منتقل کرده و پرورش دهید.

این روش جذاب و موثر برای تکثیر شفلرا باعث افزایش تعداد گیاهان شفلرا می ‌شود و تلفات کمتری نسبت به روش ‌های دیگر به همراه دارد. با توجه به صبر و مراقبت های درست، می ‌توانید به راحتی گیاهان شفلرا جدیدی را تولید کنید و با نگهداری درست از این گیاه زیبا، همیشه محیطی سر سبز و شاداب داشته باشید.

روش تکثیر گل شفلرا در خانه

کلام آخر

امیدوارم توانسته باشیم با دادن این اطلاعات شما را در انجام روش تکثیر شفلرا یاری کرده باشیم. گل شفلرا که به گیاه چتری نیز معروف است جزء گیاهان آپارتمانی محسوب می شود که با زیبایی چشگیری که دارد توانسته در سال های اخیر نظر بسیاری از گیاه دوستان را به خود جلب کند. شما نیز اگر علاقمند به این گیاه هستید می توانید با کمک گرفتن هرکدام از روش های بالا یک شفلرای سالم و زیبا داشته باشید. اگر انجام تکثیر شفلرا از حوصله شما خارج است می توانید با سر زدن به وبسایت گل فروشی گل بازار اقدام به خرید گلدان گل شفلرا کنید.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found