آشنایی با روش نگهداری گل مریم در گلدان و باغچه

نگهداری از گل مریم
۲ مهٔ ۲۰۲۳
آشنایی با روش نگهداری گل مریم در گلدان و باغچه

یکی از آشنا ترین گل ها برای ما ایرانیان گل مریم است. یک گیاه با خوشه های پر گل و بسیار خوشبو که سالیان سال است که به عنوان گل شاخه بریده در صنعت گل آرایی جا خوش کرده است. اما باید بدانید که می توان این گل را به عنوان گیاه آپارتمانی نیز در خانه پرورش داد. اگر شما هم از دسته افرادی هستید که عاشق زیبایی و بوی این گل هستید تا انتهای این مقاله گل بازار با ما همراه باشید تا شما را با نحوه کاشت و روش نگهداری گل مریم آشنا کنیم.

معرفی جامع گل مریم

گل مریم که با نام دندان فیلی نیز شناخته می شود، از تیره گیاهان آگاو است که بومی مناطق مکزیک به حساب می آید. گل مریم به دلیل ظاهری زیبا و چشمگیر، بوی فوق العاده و خواص بی شماری که دارد بسیار پر طرفدار است. نام علمی گل مریم (Polianthes tuberosa) و نام انگلیسی آن (Tuberousو Agave amica) است. از آنجایی که گل مریم عمدتا در شب ها بوی بسیار خوبی منتشر می کند به آن ملکه شب نیز می گویند. این گیاه دارای برگ های بلند و باریک است که رنگ آن از سبز تا خاکستری مایل به آبی متغیر است. زیبایی ظاهری گل مریم آن را به گزینه ای ایده آل برای محوطه سازی و تزیین فضای بیرون تبدیل کرده است. مریم گل آذین بلندی دارد که یک بار در طول عمر خود شکوفا می شود. گل های سفید رنگ این گیاه به صورت خوشه ی بر روی یک ساقه رشد می کند که هر خوشه از آن می تواند تا حدود 30 گل را شکوفا کند.

گل مریم یک گیاه چند ساله است. یعنی تا زمانی که شرایط رشد ایده آل آنها برآورده و حفظ شود، هر ساله به تولید و شکوفا شدن گل های خود ادامه می دهند. مریم از جمله گیاهان دارای ریزوم است که پیاز تولید می کند. هر پیاز فقط یک بار رشد می کند و هر گیاه فقط می تواند شامل یک شاخه گل باشد. اما با رشد گیاه پیاز جدید نیز تولید می شود که خود زمینه لازم را برای شکوفایی گل مریم برای سال آینده را فراهم می کند. در واقع می توان گفت شما با کاشت یک بار گل مریم در گلدان و یا باغچه هر سال می توانید شاهد شکوفا شدن گل های خوشبو و زیبای آن باشید.

بیشتر بخوانید: راهنمای نگهداری گل شفلرا در خانه

گل مریم در فرهنگ های مختلف

در هند و بنگلادش گل های مریم را عموما در ساخت دسته گل برای تقدیم کردن به خدایان و همچنین به عنوان گردنبند و زیور عروس استفاده می کنند. در کشور اندونزی نیز از گل مریم در آشپزی استفاده می شود.

در فرهنگ هاوایی ها این گل نقش مهمی ایفا می کند و معمولا در کنار گل های ارکیده، یاس و... برای ساختن دسته گل های سنتی و یا تاج گل ها استفاده می شود. همچنین در فرهنگ ویکتوریایی ها این گل نمادی از شهوت و عشق بود و در بسیاری دیگر از فرهنگ ها این گل نماد خلوص، صلح و بی گناهی است.

در ایران نیز گل های مریم یکی از معروف ترین و محبوب ترین گل ها است. هدیه دادن این گل به یکدیگر خصوصا برای مادران و پدران و همچنین برای بزرگداشت عزیزان درگذشته در مراسم ترحیم و تسلیت در ایران بسیار رایج است.

نگهدای از گل مریم

سمی بودن گل مریم

قبل از هر چیز باید بدانید که گل مریم برای حیوانات خانگی و انسان ها دارای سمی خفیف است. به این معنی که خوردن آن ممکن است حیوان خانگی شما را نکشد، اما به احتمال زیاد باعث ناراحتی و درد گوارشی می شود.

کاربرد های مختلف گل مریم

زیبایی شناسی: این گل ها معمولا در صنعت گل آرایی بسیار پر کاربرد هستند به صورتی که در انواع دسته گل، سبد گل و تاج گل بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. به علاوه گیاه مریم با برگ های بلند و باریک و رنگ سبز و خاکستری خود یک گزینه عالی برای ساخت یک فضای سبز زیبا در حیاط و باغ ها است.

کاربرد در آشپزی: گیاه مریم کاربردهای مختلفی در آشپزی دارد. شیره شیرینی که از برگ های این گیاه استخراج می شود را به عنوان یک شیرین کننده طبیعی مورد استفاده قرار می دهند. به علاوه از شیره این گیاه برای تهیه نوشیدنی و از برگ های پخته آن در تهیه غذاهای سنتی در برخی مناطق استفاده می شود.

خواص دارویی: گیاه گل مریم سال ها است در طب سنتی به دلیل خواص مختلفی که دارد استفاده می شود. این گیاه حاوی ساپونین است که ترکیباتی شناخته شده برای خواص ضد التهاب، ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد. شیره این گیاه همچنین دارای خواص ترمیم زخم است که برای درمان بریدگی و سوختگی ها استفاده می شود.

یک گیاه دوستدار محیط زیست: از الیاف استخراج شده از برگ های گل مریم برای ساختن طناب، حصیر و حتی لباس استفاده می شود. این گیاه همچنین برای تولید یک حشره کش طبیعی استفاده می شود که می تواند به کنترل آفات در باغ ها و مزارع کمک کند.

صنعت عطر سازی: این گل در قرن هفدهم میلادی زمانی که این گیاه برای اولین بار به اروپا آورده شد در عطرسازی مورد استفاده قرار گرفت. رایحه این گل را می توان با رایحه های دیگر ترکیب کرد و یا اینکه آن را به تنهایی به عنوان عطر استفاده کرد. اما به خاطر داشته باشید که باید از آن به اعتدال استفاده کنید زیرا اسانس آن بسیار قوی است و ممکن است فرد را بیمار کند.

مطالعه بیشتر: انواع گل یاس برای باغچه

نماد گل مریم

گل مریم در طول تاریخ دارای نماد فرهنگی غنی است. در اساطیر مکزیک گل مریم نماد زندگی و باروری است و اعتقاد آنان بر این بوده است که این گیاه قدرت پاکسازی و شفای جسم و روح را دارد. همچنین گل مریم نمادی از قدرت، انعطاف پذیری و استقامت است؛ زیرا که این گیاه می تواند در شرایط سخت زنده بماند و  در خشکسالی و دمای زیاد با ذخیره آب در برگ هایش از خود مقاومت نشان دهد. به علاوه در برخی فرهنگ ها گل مریم دارای اهمیت معنوی است. در این فرهنگ ها اعتقاد بر این است که برگ های نوک تیز این گیاه نشان  دهنده شمشیر عدالت است و خود گیاه نشان دهنده اتحاد و قدرت جامعه است. به طور کلی گل مریم نماد قدرتمندی، انعطاف پذیری است و در ایران این گل را با معانی نجابت، پاکی و صلح می شناسند. 

زمان گلدهی گل مریم

بهترین زمان گلدهی گل مریم تابستان است اما بعضی از انواع مریم می تواند در فصول سرد نیز شکوفا شوند. گل آذین گیاه به صورت سنبله های بلندی است که گل های کوچک زیادی بر روی آن رشد می کند. معمولا این گل های در اوایل تابستان شکوفا می شوند و گاهی اوقات تا اواخر پاییز می توانند به خوبی باقی بمانند. دوره گلدهی آن ها به زمان کاشت گیاه بستگی دارد.

گلدهی گل مریم

کاشت و پرورش گل مریم

رشد گیاه مریم از زیر زمین شروع می شود. این گیاه از ریزوم های داخل زمین شروع به رشد می کنند. اگر نمی دانید ریزوم چیست باید بگوییم که ریزوم ها پیاز ها و غده های زیر زمینی هستند که حاوی تمام مواد مغذی و رطوبت لازم برای با طراوت نگه داشتن گیاه در زمستان های طولانی و یا آب و هوای سخت است. به علاوه ریزوم ها این توانایی را دارند که از خود یک گیاه جدید تولید کنند. از یک پیاز گل مریم یک گل با برگ و ساقه رشد می کند که ارتفاع آن تا 1.5 متر رشد می کند که با توجه به ارتفاع چشمگیر و گل های زیبایی که گیاه مریم دارد، یک گزینه عالی برای باغچه ها و باغ ها محسوب می شود. از هر پیاز فقط می توان یک گل برداشت کرد. معمولا هر گیاه یک پیاز جدید تولید می کند که مناسب برای کاشت و تکثیر گل مریم در سال آینده است. بهترین زمان تکثیر گل مریم از طریق ریزوم قبل از فرا رسیدن فصل بهار است. اگر می خواهی پیاز مریم را برای سال بعد نگهداری کنید بهتر است آن را در یک جای سرد و نسبتا خنک قرار دهید.

بیشتر بخوانید: راهنمای گل های مناسب برای آقایان

روش نگهداری گل مریم

گل مریم یک گیاه مقاوم است که به حداقل مراقبت نیاز دارد. با این تفاسیر گل مریم مناسب برای افراد تازه کار است که وقت زیادی برای مراقبت از گیاهان آپارتمانی ندارد. اگر قصد دارید گل مریم را به عنوان یک گیاه آپارتمانی و یا یک گیاه باغچه ای در منزل نگهداری کنید، در ادامه شما را با روش نگهداری از گل مریم آشنا می کنیم.

خاک مناسب

این گل از بسیاری از جهات حساس نیست. برای نگهداری گل مریم خاکی مناسب است که زهکشی خوبی داشته باشد. این گل با انواع خاک سازگاری دارد فقط کافی یک خاک سبک با زهکشی مناسب که اندکی اسیدی است برای آن فراهم کنید. همچنین به نظر می رسد گیاه مریم وقتی عملکرد خوبی دارد که خاک حاصلخیزی داشته باشد، برای همین افزودن مقداری کمپوست هم مواد مغذی مناسب را تامین می کند و هم به زهکشی بیشتر کمک می کند. برای ایجاد زهکشی می توانید از افزودن شن و ماسه نیز استفاده کنید.

آبیاری مناسب

بهترین روش نگهداری گل مریم آبیاری کم آن است. در واقع این گل همانند دیگر گیاهان دارای ریزوم، مقاوم به خشکی است. در طریقه نگهداری مریم کافی است هر هفته آن را آبیاری کنید تا بهترین نتیجه را از رشد آن در این شرایط نگهداری گل مریم به دست آورید. در زمستان نیز می توانید هر 15 روز یکبار گل مریم را آبیاری کنید.

نور مناسب

مریم یک گیاه نور دوست است. این بدان معنی است که در روش نگهداری گل مریم لازم است هر روز حداقل 6 تا 8 ساعت نور مستقیم خورشید را دریافت کند. اگر در منطقه ای گرمسیری آن را پرورش می دهید بهتر است در تابستان و هنگام ظهر آن را در سایه نگهداری کنید تا از سوختگی و از بین رفتن آن جلوگیری کنید.

دمای مناسب

تنها چیزی که باید در روش نگهداری گل مریم بسیار بدان توجه کنید، دما است. این گل به دمای زیاد حساس است و نمی تواند آن را تحمل کند. دمای بسیار سرد و یا بسیار گرم برای مریم مناسب نیست. گل مریم برای رشد و گلدهی به 4 ماه دمای گرم نیاز دارد. اگر پیاز های مریم را در ابتدای بهار و قبل از رسیدن فصول گرم بکارید، در پرورش و رشد آن کمک زیادی کرده اید. بهترین دما برای نگهداری گل مریم به طور متوسط دمای 21 درجه سانتی گراد است.

 کوددهی

یکی از نکات موثر در روش نگهداری گل مریم، کوددهی است. این گیاهان عاشق کود هستند و از دریافت کود منظم در فصل رشد و گلدهی بسیار سود می برند. دادن یک کود متعادل به گل مریم یک بار در ماه باعث شکوفا شدن بیشتر گل های آن می شود.

هرس کردن

چیزی که باید در مورد گیاهان دارای ریزوم به خاطر بسپارید این است که چگونه شاخ و برگ مرده آن ها را به درستی کوتاه کنید. در مورد هرس این گیاهان باید بدانید که لازم است برای مدتی برگ های پوسیده را بروی گیاه باقی بگذارید. این به این دلیل است که انرژی برگ های در حال مرگ به ریزوم تبدیل می شود. این موضوع به زنده ماندن ریزوم در طول دوره خواب و همچنین جوانه زدن آن در بهار کمک می کند.

طرز نگهداری گل مریم

روش نگهداری از گل مریم شاخه بریده

یکی از روش های پر کاربرد گل مریم استفاده از آن به عنوان گل شاخه بریده است. اگر به تازگی با خرید گل مریم برای خودتان و یا دیگران چند شاخه از آن را به خانه آورده اید، باید با روش نگهداری شاخه های گل مریم آشنا شوید. برای این کار بهتر است گل های مریم را در یک گلدان بلند پر از آب قرار دهید. سپس گلدان را در محلی خنک و بدور از نور خورشید گذاشته تا ماندگاری بیشتری داشته باشد. باتوجه به اینکه پس از مدتی ممکن است آوند های قسمت بریده شده بسته شود، بهتر است انتهای شاخه های مریم را هر روز به صورت مورب کوتاه کنید تا ساقه بتواند آب را به گل ها برساند. به عنوان نکته آخر باید بدانید که بهتر است که آب گلدان را هر روز عوض کنید تا آب تازه به گیاه برسد.

مطلب پیشنهادی: چگونه دکوراسیون منزل را با گل و گیاه تزیین کنیم

طریقه نگهداری از پیاز گل مریم در زمستان

اگر زمستان در منطقه شما بسیار سرد نیست می توانید پیاز های مریم را در خاک نگهداری کنید تا پس از پایان گلدهی به خواب بروند . اما اگر در منطقه بسیار سردسیر زندگی می کنید باید بدانید که سرمای زیاد ممکن است به پیاز گل مریم آسیب برساند. بهتر است برای نگهداری از پیاز در زمستان آن را در یک گلدان بزرگ و در دل خاک خشک بکارید و گلدان را در ناحیه خشک و تاریک با جریان هوای مناسب قرار دهید تا پیاز شما به خواب رفته و آماده شکوفایی در فصل بهار شود.

پیاز گل مریم

نحوه نگهداری از گل مریم در گلدان

شما می توانید گلدان گل مریم را پشت پنجره جنوبی و در منزل نگهداری کنید. این گیاه می تواند داخل خانه رشد کند اما به خاطر داشته باشید که مریم می تواند تا بیش از 1.5 متر رشد کند و قطعا این میزان رشد نمی تواند مناسب نگهداری در منزل باشد. اما می توانید آن را در گلدان بکارید و در فضای سبز خود و یا حیاط خانه نگهداری کنید. مطمئن باشید که با نگهداری از گل مریم در گلدان به اندازه کاشت آن در باغچه شما را در داشتن یک گیاه گلدار زیبا یاری خواهد کرد.

مشکلات و بیماری های گل مریم

گل مریم از جمله گیاهانی است که به ندرت دچار آفت و بیماری می شود. در واقع گیاه مریم یک گیاه مقاوم بیماری و آفات است. با این حال این گیاه در بعضی از شرایط ایمن نیست و ممکن است دچار مشکلاتی شود. بزرگترین تهدید برای نگهداری گل مریم سوختن برگ ها، قارچ ها و حشرات آرد آلود است.

سوختن برگ ها

برای محافظت از گیاه در برابر سوختن بهتر است آن را در روز های تابستان که نور خورشید بسیار سوزان است، در سایه قرار دهید. اشعه ماوراء بنفش نورخورشید باعث به وجود آمدن لکه های سوختگی بر روی برگ ها می شود.

قارچ ها

اگر بر روی برگ های سبز گل مریم لکه های خشک ایجاد شد، ممکن است قارچ ها بر روی گیاه شما در حال رشد باشند. برای جلوگیری از پیش رفت قارچ ها بهتر است گیاه را به جای خشک تری با رطوبت کم تر منتقل کنید. سپس برگ های آسیب دیده را جدا کنید.

شپشک های آرد آلود

این آفات به صورت نقاط سفیدی و کوچک بر روی گیاه ظاهر می شوند. این حشرات به دلیل داشتن پوشش آرد مانند بر روی بدنشان به راحتی روی گیاهان قابل شناسایی هستند. این حشرات به صورت گروهی به گیاهان حمله می کنند. هرگاه تکه های کوچک و پرز مانند بر روی گیاه مشاهده کردید گیاه شما به شپشک آرد آلود دچار شده است. بهتر است در این حالت گیاه را به یک مکان خنک تر و با رطوبت کمتر منتقل کنید. در برخی موارد یک حشره کش (مانند روغن چریش) می تواند این آفت را از بین ببرد. حشراتی مانند کفش دوزک نیز می تواند در از بین بردن این آفات کمک کنند. استفاده از محلول آب و مایع ظرفشویی برای از بین بردن این حشرات یک راه موثر و فوری است.

آفات گل مریم

در این مقاله سعی کردیم هر آنچه اطلاعات درباره گل مریم لازم است را در اختیار شما قرار دهیم. گل مریم یکی از محبوب ترین گل هایی است که با داشتن ظاهری جذاب و مهم تر از همه بویی بسیار دلپذیر ، پرطرفدار و محبوب است. شما با دانستن روش نگهداری گل مریم می توانید به راحتی آن را در خانه پرورش دهید و با کاشتن آن در باغ و حیاط منزل، از زیبایی و عطر خوش آن لذت ببرید. به علاوه اگر علاقمند به خرید گل مریم هستید می توانید با مراجعه به سایت گل بازار گل مریم را با انواع تزیین و مدل ها خریداری کنید.

 

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found