تکثیر گل سانسوریا ابلق به روش های سریع و آسان در منزل

تکثیر سانسوریا ابلق
۱۲ دسامبر ۲۰۲۳
تکثیر گل سانسوریا ابلق به روش های سریع و آسان در منزل

اگر در پی تکثیر گل سانسوریا ابلق هستید، باید بگوییم نه تنها نگهداری سانسوریا ابلق آسان است بلکه روش های تکثیر آن نیز به همان اندازه راحت و سریع است. شما می توانید به جای خرید سانسوریا ابلق دیگر، گیاهی که در خانه دارید را به سادگی تکثیر کنید. سانسوریا ابلق را که با نام انگلیسی (trifasciata Laurentii) نیز می شناسند، به خاطر مراقبت کمی که دارد بسیار پرطرفدار است و معمولا در هر خانه و یا محل کاری یکی از آن ها به چشم می خورد.اگر شما هم یکی از طرفداران این گیاه هستید و می خواهید تعداد بیشتری از آن را داشته باشید، تا پایان این مقاله گل بازار با ما همراه باشید.


فهرست مطالب:

فصل قلمه زدن سانسوریا ابلق
کاشت و تکثیر گل سانسوریا ابلق از طریق برگ
تکثیر سانسوریا ابلق در خاک
روش قلمه زدن سانسوریا ابلق در خاک
روش تکثیر سانسوریا ابلق در آب
قلمه زدن سانسوریا ابلق  در آب
روش تکثیر با پاجوش گل سانسوریا ابلق
روش تکثیر با بذر گل سانسوریا ابلق
تکثیر سانسوریا ابلق از طریق ریزوم

فصل قلمه زدن سانسوریا ابلق

بهترین زمان برای قلمه ‌زدن گیاه سانسوریا ابلق، فصل بهار است. در فصل بهار، دمای محیط معتدل تر است و گیاهان در این دما برای قلمه زدن آماده هستند. احتمال موفقیت در ریشه ‌زنی قلمه‌ ها و ایجاد نهال‌ های جدید در فصل بهار نیز بیشتر است.

کاشت و تکثیر گل سانسوریا ابلق از طریق برگ

سانسوريا ابلق، گياهي چند ساله و هميشه سبز است که برگ‌ های شمشیری و کشیده  به رنگ سبز تیره و روشن دارد. این گیاه در برابر شرایط نامساعد محیطی بسیار مقاوم است و می‌ توان آن را در نقاط مختلف منزل نگهداری کرد. گیاه سانسوریا ابلق یکی از بهترین و آسان ‌ترین گیاهان برای نگهداری در محیط‌ آپارتمان و دفتر شناخته شده و بسیاری از افرادی که این گیاه را دارند، تمایل دارند که آن را تکثیر کنند.در ادامه مقاله، به شما نحوه تکثیر سانسوریا ابلق را آموزش می دهیم، پس همراه ما باشید.

تکثیر سانسوریا ابلق در خاک

تکثیر سانسوریا ابلق در خاک با روش های مختلفی امکان پذیر است که در ادامه، به نحوه دقیق تکثیر سانسوریا ابلق در خاک اشاره خواهیم کرد. پس با ما باشید تا شما را با تکثیر سانسوریا طلایی آشنا کنیم.

تکثیر گل سانسوریا ابلق

روش قلمه زدن سانسوریا ابلق در خاک

یکی از متداول ترین روش های برای تکثیر سانسوریا ابلق، تکثیر از طریق قلمه در خاک است. در زیر مراحل انجام این کار آمده است:

  • برای قلمه‌ زدن سانسوریا ابلق در خاک، در ابتدا برگ‌ هایی از گیاه سالم و بالغ را انتخاب کنید که تازه و بلند باشند و برگ‌ های کوچک و جوانه‌ نزده نباشند. برگ‌ های بلند با ارتفاع حدود 30 سانتی متر یا بیشتر، بهترین انتخاب برای قلمه‌ گیری هستند.
  • برگ مورد نظر را به طول 8 سانتی متر ببرید. برای تکثیر سانسوریا با لبه زرد (حفظ نوارهای حاشیه طلایی رنگ) در گیاه سانسوریا ابلق، بخش پایین برگ را به شکل عدد ۸ برش دهید.
  • برگ‌ ها را به مدت 2 تا 3 روز در جایی قرار دهید تا آماده کاشت شوند.
  • سپس، قلمه‌ های گیاه را در بستر کاشت مخصوص، تا عمقی که بخش پایین برگ در زیر خاک باشد، بکارید.
  • برای حفظ رطوبت، بستر کاشت و هوای اطراف قلمه ‌ها را به‌ طور دائمی مرطوب نگه دارید، اما توجه داشته باشید که بستر زیادی خیس نباشد.
  • قلمه ‌ها را در محیطی با دمای حدود 21 تا 23 درجه سانتی گراد قرار دهید.

 ریشه ‌دهی قلمه‌ ها حدود 3-4 هفته زمان می ‌برد و ظهور و رشد برگ‌ های جدید نیز حدود 3-4 ماه طول می کشد. برای ریشه ‌دهی سریع تر و راحت ‌تر، می‌ توانید قلمه ‌ها را پس از قلمه ‌زدن با هورمون های ریشه ‌زایی آغشته کنید. البته می ‌توانید بدون هورمون نیز قلمه ‌ها را کاشت کنید، اما ریشه ‌دهی ممکن است کمی بیشتر زمان ببرد.

روش تکثیر سانسوریا ابلق در آب

تکثیر سانسوریا ابلق در آب یکی از روش‌ های محبوب برای پرورش این گیاه زیبا است که در ادامه به صورت کامل تکثیر سانسوریا ابلق از طریق قلمه زدن در آب را توضیح می دهیم.

تکثیر سانسوریا در آب

قلمه زدن سانسوریا ابلق در آب

یکی دیگر از روش های تکثیر سانسوریا ابلق، قلمه زدن آن در آب است. برای قلمه زدن سانسوریا ابلق در آب ، ابتدا یک برگ سالم و بالغ از گیاه سانسوریا ابلق انتخاب کنید. سپس برگ مورد نظر را به دقت از گیاه اصلی جدا کرده و آن را به عنوان قلمه برای تکثیر در آب استفاده کنید. سپس، برای قرار دادن قلمه‌ ها، از یک ظرف آبی استفاده کنید و حتما اطمینان حاصل کنید که هم آب و هم ظرف پاک و استریلیزه باشند. قلمه ‌ها را به نحوی در ظرف قرار دهید که ته آن ها در آب قرار گیرد.

هنگام ریشه ‌دهی قلمه و ایجاد فضا برای رشد ریشه، قلمه را با استفاده از یک گیره به لبه ظرف محکم نگه دارید که تا انتها پایین نرود. پس از این مرحله، که ریشه ‌دهی قلمه انجام شده است، می‌ توانید آن را در یک گلدان بکارید. البته اطمینان حاصل کنید که خاک گلدان دارای زهکشی مناسب باشد تا زیبایی و سلامت گیاه را حفظ کند.

روش تکثیر با پاجوش گل سانسوریا ابلق

تکثیر سانسوریا ابلق از طریق پاجوش، یکی دیگر از روش های تکثیر این گیاه و از بهترین روش ها شناخته شده است. پاجوش‌ ها جوانه‌ هایی هستند که در هر نقطه ‌ای از ساقه گیاه، نزدیک به ریشه رشد می کنند. با استفاده از این روش، رشد گیاه سریع ‌تر از تکثیر سانسوریا ابلق در آب اتفاق می ‌افتد و برای افرادی که صبر کمتری دارند، مناسب ‌تر است. برای اجرای این روش، پس از رشد پاجوش ‌های گیاه سانسوریا ابلق، گیاه را از گلدان خارج کرده، سپس ریشه پاجوش را به آرامی از گیاه اصلی جدا کنید.

توجه داشته باشید که پاجوش ‌ها نباید خیلی کوچک باشند، زیرا رشد پاجوش‌ های کوچک کمی طولانی ‌تر می شوند. بعد از آن، پس از جدا کردن پاجوش، آن را در یک گلدان مناسب با اندازه آن قرار دهید و خاک را اضافه کنید و سپس گیاه را آبیاری کنید. با این روش، شما می ‌توانید گیاهان جدید سانسوریا ابلق را پرورش دهید.

تکثیر سانسوریا با پاجوش

روش تکثیر با بذر گل سانسوریا ابلق

تکثیر سانسوریا ابلق با بذر یک روش متفاوت و چالش‌ برانگیز است. در ادامه مراحل اصلی تکثیر سانسوریا ابلق با بذر را توضیح داده ایم.

  1. آماده ‌سازی بذر:

   - خرید بذر سانسوریا ابلق از منابع معتبر یا استفاده از بذرهایی که از گل های سانسوریا به ‌دست آمده ‌اند.

   - بذرها را برای افزایش جوانه ‌زنی، به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در آب گرم قرار دهید.

  1.  خاک و گلدان:

   - انتخاب خاک کاکتوسی یا خاک مخصوص برای گیاهان گلخانه‌ ای.

   - گلدان ‌های کوچک و عمیق به عنوان زهکش مناسب هستند.

  1. کاشت بذر:

   - خاک را به‌ طور منظم مرطوب کنید.

   - بذرها را در خاک کمی فشار دهید و با یک لایه بسیار نازکی از خاک بپوشانید.

   - گلدان را با پلاستیک یا شیشه بپوشانید تا محیط مرطوبی ایجاد شود.

  1. محیط رشد:

   - گلدان را در یک محیط گرم و نورانی قرار دهید. دمای مناسب برای جوانه ‌زنی حدود 20-25 درجه سانتی گراد است.

   - حتما محیط را مرطوب نگه دارید ولی اطمینان حاصل کنید که خاک خیس نشود.

  1. آبیاری:

   - برای آبیاری از اسپری آب استفاده کنید تا خاک خیس نشود و بذرها جا به‌ جا نشوند.

  1. جوانه‌ زنی و انتقال به گلدان بزرگ تر:

   - پس از جوانه ‌زنی بذرها (که ممکن است چند هفته طول بکشد) آن ‌ها را به گلدان ‌های بزرگ تر منتقل کنید.

  1.  مراقبت و رشد:

   - گلدان را در مکانی با نور مستقیم خورشید قرار دهید و مراقبت ‌های لازم برای سانسوریا ابلق را ادامه دهید.

تذکر: تکثیر سانسوریا ابلق با بذر ممکن است زمان ‌بر باشد و نتایج متفاوتی داشته باشد، اما این یک چالش جذاب برای علاقه‌ مندان به پرورش گیاهان است.

تکثیر گل از طریق تقسیم و ریزوم

تکثیر سانسوریا ابلق از طریق ریزوم

تکثیر سانسوریا ابلق از طریق ریزوم یا ریشه، یکی دیگر از روش  های تکثیر این گیاه زیبا و مقاوم است. این روش بهتر است در فصل بهار اجرا شود تا نتیجه بهتری حاصل شود. وقتی گلدان سانسوریا ابلق شما پر از ریشه شده، زمان مناسبی برای انجام این نوع تکثیر فرا رسیده است.

در این روش، گیاه اصلی را به ‌طور کامل از خاک خارج کرده و با استفاده از یک چاقو تیز، قسمت‌ های پایینی گیاه که دارای ریشه هستند را به چند قسمت تقریبا مساوی تقسیم ‌کنید. در این مرحله باید با کمال احتیاط عمل کنید تا به گیاه اصلی و ریشه ‌ها آسیبی وارد نشود. وقتی این کار را انجام دادید، قسمت‌ های جدید را با احتیاط در خاک بکارید و خاک را آبیاری کنید. تقریبا حدود 3 یا 4 هفته طول می کشد تا گیاه شما رشد کند و ظاهر شود.

نکته مهمی که در این روش باید به آن توجه کنید، این است که بهتر است چند روز قبل از تکثیر، به گیاه آب ندهید و اجازه دهید که خاک خشک شود تا موقع بیرون آوردن گیاه، مشکلی پیش نیاید. یکی از مزایای اصلی تکثیر سانسوریا ابلق توسط ریزوم، این است که بعد از تکثیر، گیاهان جدید که رشد می ‌کنند، مانند گیاه اصلی حاشیه ‌های طلایی در اطراف برگ‌ ها دارند. این در حالی است که در بسیاری از روش ‌های تکثیر، این اتفاق نمی ‌افتد و برگ ‌های جدید فقط سبز هستند.

تکثیر به روش تقسیم

کلام آخر

در این مقاله، انواع روش های مختلف تکثیر سانسوریا ابلق را به شما عزیزان آموزش دادیم تا بتوانید به راحتی و درستی، گیاه سانسوریا خود را تکثیر کنید و آن را پرورش دهید. امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله برای شما مفید و کاربردی باشند. اگر شما نیز علاقه دارید علاوه بر خرید گل سانسوریا، دیگر گیاهان آپارتمانی را نیز در خانه پرورش دهید، می توانید با سر زدن به صفحه فروش گل و گیاه سایت گل بازار، بهترین و سالم ترین گیاهان آپارتمانی را درب منزل خود و یا عزیزان تان تحویل بگیرید.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found