آشنایی با انواع روش کاشت و تکثیر گل آگلونما در منزل

تکثیر گل آگلونما
۶ ژوئن ۲۰۲۳
آشنایی با انواع روش کاشت و تکثیر گل آگلونما در منزل

اگر شما هم از طرفداران پروپاقرص نگهداری انواع گل آپارتمانی در خانه هستید، قطعا با نام گل آگلونما آشنا هستید. اگر به دنبال گسترش مجموعه گیاهان خود در خانه هستید و می خواهید روش تکثیر انواع آن ها را یاد بگیرید، در این مقاله به نحوه تکثیر گل آکلونما خواهیم پرداخت. گیاه آگلونما از شاخ و برگ های خیره کننده گرفته تا ویژگی های تصفیه کننده هوا، توانسته قلب علاقمندان به باغبانی در سرتاسر جهان را به تسخیر خود در آورد. چه یک فرد حرفه ای و با تجربه در نگهداری گل ها و گیاهان باشید و چه به تازگی سفر سبز خود را به دنیای گیاهان آغاز کرده باشید، این مقاله یک راهنمای جامع برای شما در زمینه روش تکثیر گل آگلونما خواهد بود.

درباره گل آگلونما

Aglaonema که معمولاً به عنوان همیشه سبز چینی شناخته می شود، سرده ای از گیاهان گلدار و از خانواده Araceae است. این گیاهان بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آسیا هستند و به دلیل شاخ و برگ های جذاب و سازگاری که با محیط های مختلف داخلی دارد، محبوب هستند. آگلونما بومی مناطق جنوب شرقی آسیا از جمله کشورهایی مانند چین، اندونزی، تایلند و فیلیپین هستند. آن ها در زیستگاه های متنوعی از جنگل های بارانی گرفته تا مناطق خشک یافت می شوند.

گل آگلونما از حدود 50 تا 70 گونه، با الگوها و رنگ های مختلف برگ تشکیل شده است. برگ ها معمولاً بزرگ، براق و بیضی شکل هستند. این برگ ها در سایه های مختلف رنگ سبز، اغلب با الگوهای رنگارنگ نقره ای، کرم، زرد یا قرمز یافت می شوند.

این گیاهان عادت رشد عمودی دارند و معمولا تا ارتفاع 60 تا 90 سانتی متر رشد می کند. با این حال انواع آگلونمای کوتوله نیز وجود دارد که از نظر اندازه کوچک می مانند. از ویژگی های محبوب گیاه آپارتمانی آگلونما تحمل شرایط نوری کم و همچنین قدرت تصفیه کنندگی هوا است. با این تفاسیر می توان گفت نگهداری آگلونما مناسب برای آپارتمان ها و انواع محیط اداری است. این گیاه دارای سمی خفیف برای حیوانات خانگی و انسان است که می تواند باعث تحریک پوست و دستگاه گوارش شود.

مطالب مشابه: صفر تا صد کاشت و تکثیر گل ارکیده به راحتی در منزل

تکثیر گل آگلونما

آگلونما را در چه زمان و یا فصلی تکثیر کنیم؟

گیاهان آگلونما را می توان در طول سال تکثیر کرد، اما زمان ایده آل برای تکثیر گل آگلونما در بهار یا اوایل تابستان است که گیاه در مرحله رشد فعال خود است. در این مدت گیاهان برای تولید ریشه های جدید و استقرار بهتر، آماده هستند. دمای گرم تر و ساعات طولانی‌تر نور روز نیز در این فصل ها به رشد سریع‌تر ریشه کمک می‌کند.

با این حال، با مراقبت و تکنیک های مناسب، می توانید گیاهان آگلونما را در فصول دیگر نیز با موفقیت تکثیر کنید. اگر آگلونما را در ماه‌های سردتر یا در شرایط کم نور تکثیر می کنید، ممکن است برای اطمینان از رشد موفقیت ‌آمیز ریشه‌ها، نیاز به تامین گرمای اضافی و تامین نور مصنوعی داشته باشید.

صرف نظر از فصل، مهم است که قبل از اقدام به تکثیر آگلونما، گیاه مادر سالم و عاری از هر گونه عوامل استرس زا باشد. این امر باعث افزایش شانس و موفقیت در رشد گیاهان جدید و قوی می شود.

انواع روش تکثیر گل آگلونما

روش های زیادی برای تکثیر گل آگلونما وجود دارد که از طریق آن بتوانید گل خود را تکثیر کنید. تکثیر این گیاه بسیار آسان است. شما با استفاده از هر کدام از روش هایی که در ادامه بررسی خواهیم کرد، می توانید به سادگی گل آگلونمای خود را تکثیر کرده و گیاهی با ساختاری کامل بسازید.

روش تکثیر آگلونما از طریق قلمه

یکی از رایج ترین روش های تکثیر گیاه آگلونما، تکثیر آن از طریق قلمه های ساقه است. در ادامه به نحوه قلمه زدن و روش تکثیر آن در آب و خاک خواهیم پرداخت.

طریقه قلمه زدن گل آگلونما

  • یک ساقه سالم از گیاه مادر انتخاب کنید که حداقل دو تا سه گره داشته باشد (نقاطی که برگ ها از آن بیرون می آیند). ساقه باید عاری از هرگونه علائم بیماری یا آسیب باشد.
  • با استفاده از قیچی تمیز و تیز یا چاقو، یک برش مورب درست زیر یک گره ایجاد کنید. به خاطر داشته باشید طول قلمه باید حدود 10 تا 15 سانتی متر باشد.
  • برگ های پایینی را از قلمه بردارید تا تنها چند برگ در قسمت بالایی آن دست نخورده باقی بماند. این کار به کاهش از دست دادن رطوبت کمک می کند و باعث می شود بیشتر انرژی گیاه صرف ریشه زایی شود.

نکته مهمی که هنگام بریدن ساقه باید در نظر داشته باشید این است که قبل از بریدن قلمه باید از انتخاب ساقه خود اطمینان حاصل کنید. بهتر است چند دقیقه وقت بگذارید و تصمیم بگیرید که آیا گیاه بدون این ساقه، بدون مشکل به رشد و زندگی خود ادامه خواهد داد؟ اگر یک طرف گیاه شما شاخ و برگ بیشتری دارد، می توانید یک ساقه سالم را از این طرف انتخاب کنید تا زیبایی گیاه نیز حفظ شود.

بیشتر بخوانید: طرز کاشت و تکثیر نخل ماداگاسکار در گلدان و باغچه

تکثیر از طریق قلمه آگلونما

روش تکثیر قلمه گل آگلونما در آب

بعد از آماده کردن قلمه ها به روشی که در بالا گفته شد، نوبت به ریشه زایی آن ها می شود. یکی از روش های ریشه زایی قلمه آگلونما، قرار دادن آن در آب است. اگر می خواهید رشد ریشه ها را ببینید می توانید از روش تکثیر گل آگلونما در آب که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، استفاده کنید.

  • ظرفی مانند لیوان یا یک گلدان شیشه ای که پر از آب تمیز با دمای محیط است را آماده کنید.
  • انتهای بریده شده ساقه را در آب فرو کنید، اطمینان حاصل کنید که حداقل یک گره زیر آب است در حالی که برگ ها بالای خط آب باقی می مانند. حتما برگ های پایینی و اضافی را بچینید تا با آب در تماس نباشند. زیرا ممکن است این برگ ها در آب بپوسند و بگندند و تکثیر گل آگلونمای شما را با مشکل مواجه کنند.
  • ظرف را در مکانی گرم با نور غیر مستقیم قرار دهید. از نور مستقیم خورشید اجتناب کنید زیرا می تواند باعث گرمای بیش از حد شود و به قلمه آسیب برساند.
  • سطح آب را به طور مرتب بررسی کنید و در صورت نیاز آن را دوباره پر کنید تا انتهای بریده شده در زیر آب بماند. اطمینان حاصل کنید که آب تمیز و عاری از هرگونه آلودگی است.
  • با گذشت زمان، ریشه ها باید از گره غوطه ور قلمه ساقه شروع به رشد کنند. این ممکن است چندین هفته طول بکشد و برای همین بهتر است صبور باشید. روند رشد ریشه را زیر نظر داشته باشید و صبر کنید تا ریشه ها به طول کافی (حدود 2 تا 5 سانت) رشد کنند.
  • پس از رشد ریشه، قلمه را با دقت از آب خارج کرده و در گلدانی با مخلوط گلدانی مناسب پیوند بزنید. به آرامی ریشه ها را با خاک بپوشانید و ساقه را بالاتر از سطح خاک بگذارید.
  • قلمه تازه پیوند شده را در مکانی گرم و روشن با نور غیر مستقیم قرار دهید. خاک را به آرامی آبیاری کنید و از آبیاری بیش از حد خودداری کنید تا گیاه با شرایط رشد جدید سازگار شود.

مطالب خواندنی: راه ها و روش های تکثیر برگ انجیری از طریق قلمه و برگ

تکثیر آگلونما در آب

روش تکثیر قلمه آگلونما در خاک

حال که نحوه تکثیر آگلونما در آب را یاد گرفتید، باید بدانید می توانید قلمه این گیاه را بدون واسطه در خاک بکارید. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید.

  • از مخلوط گلدانی با زهکشی خوب استفاده کنید یا با ترکیب قسمت های مساوی پیت ماس، پرلیت و ورمیکولیت، یک مخلوط خاک مناسب ایجاد کنید. این مخلوط علاوه بر تضمین زهکشی خوب می تواند مقداری رطوبت را حفظ کند.
  • با انگشت یا مداد یک سوراخ کوچک در خاک ایجاد کنید. انتهای بریده شده قلمه ساقه را داخل سوراخ قرار دهید. می توانید قبل از کاشت انتهای بریده شده را مقداری در هورمون ریشه زایی فرو کنید. مطمئن شوید که حداقل یک گره در خاک دفن شده است در حالی که برگ ها بالای سطح خاک باقی می مانند. خاک اطراف قلمه را به آرامی فشار دهید تا در جای خود محکم شود.
  • قلمه گلدانی را در مکانی گرم با نور روشن و غیر مستقیم قرار دهید. از نور مستقیم خورشید اجتناب کنید زیرا می تواند منجر به گرمای بیش از حد و استرس به قلمه شود.
  • خاک را به آرامی آبیاری کنید و مطمئن شوید که به طور یکنواخت مرطوب است اما بیش از حد اشباع نشده است. برگ ها را گهگاه مه پاشی کنید تا اندکی محیطی مرطوب ایجاد شود، زیرا این کار می تواند به رشد ریشه کمک کند.
  • به طور مرتب رطوبت خاک را کنترل کنید و زمانی که سطح بالای خاک کمی خشک شد، قلمه را آبیاری کنید. از آبیاری بیش از حد خودداری کنید، زیرا می تواند باعث پوسیدگی شود.
  • با گذشت زمان، قلمه باید از گره مدفون شده ریشه زایی کند. این روند می تواند از چند هفته تا چند ماه طول بکشد. صبور باشید و از ایجاد مزاحمت برای قلمه در این مرحله مهم خودداری کنید.
  • هنگامی که ریشه ها رشد کردند و قلمه یک سیستم ریشه سالم ایجاد کرد، می توانید آن را به یک گلدان بزرگتر منتقل کنید.

مطلب پیشنهادی: نگهداری و مراقبت از کاکتوس افوربیا در خانه

تکثیر گل آگلونما در خاک

روش تکثیر گل آگلونما از طریق برگ

هرچند تکثیر از طریق برگ برای گل آگلونما می تواند طولانی تر از تکثیر از طریق قلمه باشد، اما می تواند به عنوان یک روش مفید و عالی به شما در تکثیر گیاه آگلونما کمک کند. در ادامه مرحله به مرحله نحوه تکثیر آگلونما با برگ را برای شما شرح خواهیم داد.

  • یک برگ بالغ و سالم از گیاه مادر انتخاب کنید. به دنبال برگ هایی باشید که عاری از هر گونه علائم آسیب یا بیماری هستند. بهتر است برگی را انتخاب کنید که ساقه بلندی به آن متصل است.
  • استفاده از قیچی تمیز و تیز یا چاقو، برگ انتخاب شده را با دقت از گیاه مادر جدا کنید و مطمئن شوید که ساقه چسبیده به برگ سالم است.
  • شما می توانید به دو روش باعث ریشه زایی برگ ها شوید. می توانید ساقه برگ را در یک گلدان با مخلوط خاک گلدانی با زهکشی خوب بکارید و یا آنکه آن را در یک ظرف پر از آب قرار دهید تا زمانی که ریشه بزند.
  • ظرف را در مکانی گرم و روشن با نور غیر مستقیم قرار دهید. از نور مستقیم خورشید اجتناب کنید، زیرا می تواند باعث گرمای بیش از حد شود و به برگ آسیب بزند.
  • سطح آب و یا خاک را مرتب برسی کنید تا سطح آب کم نشده و یا خاک خشک نشده باشد.
  • پس از مشاهده ریشه ها در آب که به طول 2 تا 5 سانتی متر رسیده، می توانید آن را به یک گلدانی با خاک مناسب منتقل کنید.
  • اگر از همان ابتدا برگ را در خاک کاشته اید بهتر است رطوبت خاک را با آبیاری منظم و بدون غرقاب کردن حفظ کنید. به علاوه با مه پاشی سطح برگ ها و خاک می توانید کمی رطوبت ایجاد کنید تا مانع از دست رفتن آب و رطوبت در برگ ها شوید.
  • با گذشت زمان، شاخه های جدید یا گیاهچه هایی از پایه برگ یا در امتداد ساقه برگ ظاهر می شوند. این گیاهچه ها می توانند به تنهایی گیاهان جداگانه ای باشند که پس از رشد ریشه می توان آن ها را به آرامی جدا کرد و در گلدان دیگری پرورش داد.

برای مطالعه بیشتر: آشنایی با روش نگهداری گل مریم در گلدان و باغچه

تکثیر آگلونما با برگ

طریقه تکثیر گل آگلونما به روش تقسیم

تقسیم یک روش قابل اعتماد و متداول برای تکثیر گیاهان آگلونما است. این روش شامل جداسازی و تقسیم گیاه مادر به بخش های کوچکتر است که هر کدام دارای ساقه و ریشه خاص خود هستند. در ادامه شما را با این روش تکثیر گل آگلونما آشنا می کنیم.

  • بهترین زمان برای تقسیم گیاه آگلونما در طول دوره رشد فعال گیاه است که معمولاً در بهار یا اوایل تابستان است. این کار به بخش های تقسیم شده اجازه می دهد تا با رشد مناسب به سرعت خود را تثبیت کنند.
  • قبل از تقسیم کردن، گیاه مادر را به آرامی از گلدان خارج کنید. خاک اضافی را به آرامی تکان دهید تا ریشه ها نمایان شده و توده های طبیعی قابل تقسیم، بهتر دیده شوند.
  • به دنبال تقسیمات یا توده های طبیعی در سیستم ریشه باشید. گیاهان آگلونما اغلب ساقه های متعدد یا خوشه هایی از ساقه ها را ایجاد می کنند که تشخیص تقسیم بندی های مناسب را آسان تر می کنند.
  • با استفاده از ابزار تمیز و تیز باغبانی، مانند چاقو یا قیچی هرس، گیاه مادر را با دقت به قسمت های کوچکتر تقسیم کنید. هر بخش باید ساقه های مخصوص به خود و حجم کافی از ریشه های سالم را داشته باشد.
  • گلدان های جداگانه را با مخلوط گلدانی که زهکشی خوبی دارد، آماده کنید. هر قسمت را در یک گلدان جداگانه قرار دهید و مطمئن شوید که ریشه ها با خاک پوشانده شده اند. ساقه ها باید به صورت عمودی قرار گیرند و خاک باید به آرامی در اطراف تقسیمات محکم شود.
  • گلدان گیاهان جدید را در مکانی گرم و روشن با نور غیر مستقیم قرار دهید. از تابش مستقیم نور خورشید اجتناب کنید، زیرا می تواند به گیاهان تازه تقسیم شده استرس وارد کند.
  • همه گلدان ها را کاملاً آبیاری کنید تا آب اضافی آن تخلیه شود. سطح ثابتی از رطوبت را در خاک حفظ کنید و از غرقاب نشدن آن اطمینان حاصل کنید. تقسیمات را از نزدیک زیر نظر داشته باشید و از مراقبت های مناسب از جمله آبیاری منظم، کوددهی گاه به گاه و حفظ محیط مناسب اطمینان حاصل کنید.
  • هنگامی که تقسیمات یک سیستم ریشه ای قوی ایجاد کرده و به خوبی رشد کردند، می توان آنها را به گلدان های بزرگتر منتقل کرد و در مکان رشد دائمی خود قرار داد.

تقسیم یک روش موثر برای تکثیر گیاهان آگلونما است و می تواند به شما در گسترش مجموعه گیاهان تان کمک کند. با مراقبت و توجه مناسب، بخش های تقسیم شده به گیاهان سالم و مستقل تبدیل می شوند و شاخ و برگ های زیبایی را برای شما فراهم می کنند.

مطلب مرتبط: روش های تکثیر گل شفلرا در منزل

تکثیر گل آگلونما

روش تکثیر گل آگلونما با بذر

روش تکثیر آگلونما از طریق بذر امکان پذیر است، اما معمولاً در خانه انجام نمی شود. بذر گل آگلونما به آسانی در دسترس نیست و روند رشد و تکثر آگلونما آن از بذر می تواند چالش برانگیز و زمان بر باشد. با این حال، اگر به دانه‌های آن دسترسی دارید و می‌خواهید آن را امتحان کنید، در اینجا یک مرور کلی از روند تکثیر آگلونما از طریق دانه را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

  • بذرهای تازه و زنده آگلونما را تهیه کنید. دانه ها را می توان از میوه های بالغی که پس از گلدهی گیاه رشد می کنند، جمع آوری کرد. اطمینان حاصل کنید که دانه ها رسیده و سالم هستند.
  • دانه ها را با جدا کردن گوشت میوه چسبیده به آن ها تمیز کنید. می توانید آن ها را به آرامی زیر آب جاری بشویید و با یک پارچه تمیز یا حوله کاغذی خشک کنید.
  • بذرهای آگلونما دارای پوسته بیرونی سختی هستند که می تواند از جوانه زنی جلوگیری کند. برخی از باغبان‌ها برای افزایش سرعت جوانه‌زنی، پوسته بذر ها را با چاقو یا کاغذ سنباده می خراشند.
  • گلدان های کوچک یا سینی های بذر را با مخلوط خاک با زهکشی خوب پر کنید. دانه های آگلونما را روی سطح خاک قرار دهید و به آرامی آن ها را فشار دهید. بذرها را خیلی عمیق دفن نکنید، زیرا برای جوانه زدن به نور نیاز دارند.
  • گلدان ها یا سینی ها را در مکانی گرم و روشن با نور غیر مستقیم قرار دهید. دما را به صورت ثابت بین 21 تا 27 درجه سانتیگراد برای جوانه زنی، حفظ کنید.
  • خاک را به طور یکنواخت مرطوب نگه دارید اما غرقاب نکنید. هر زمان که خاک شروع به خشک شدن کرد، سطح خاک را با آب غبارآلود کنید. از زهکشی مناسب برای جلوگیری از تجمع رطوبت اضافی اطمینان حاصل کنید.
  • زمان جوانه زنی می تواند متفاوت باشد و ممکن است چندین هفته یا حتی ماه ها طول بکشد. پس از بیرون آمدن نهال ها، مراقبت های مناسب از جمله نور کافی، محافظت در برابر نور مستقیم خورشید و آبیاری منظم را برای رشد کافی جوانه ها، کنترل کنید.
  • هنگامی که نهال ها به اندازه مناسب رشد کرده و سیستم ریشه ای قوی ایجاد کردند، می توان آن ها را به گلدان های جداگانه با مخلوط گلدانی با زهکشی خوب منتقل کرد. سپس به فراهم کردن مراقبت مناسب از جمله نور، رطوبت و آبیاری منظم ادامه دهید.

توجه به این نکته مهم است که روش تکثیر آگلونما با دانه می تواند منجر به تغییر رنگ برگ و سایر صفات شود، زیرا گونه های آگلونما به شدت هیبرید شده اند و این می تواند منجر به نتایج غیر قابل پیش بینی در مقایسه با تکثیر از روش های رویشی مانند قلمه ساقه یا تقسیم شود. در نتیجه، پرورش دهندگان تجاری اغلب از روش های دیگر تکثیر گل آگلونما استفاده می کنند تا بتوانند گیاه مشابه با گیاه مادر را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب گل برای تشکر

تکثیر آگلونما با بذر

تکثیر گیاهان آگلونما می‌تواند برای هر علاقه‌مند به گیاه، تجربه‌ای مفید و رضایت‌بخش باشد. خواه از طریق قلمه های ساقه، قلمه برگ، تقسیم یا تکثیر بذر و یاهر روش دیگری صورت پذیرد. با کاوش در دنیای تکثیر، نه تنها مجموعه گیاهان خود را گسترش می دهید، بلکه ارتباط خود را با طبیعت نیز عمیق تر می کنید. رشد و نمو گیاهان جدید از قلمه ها یا تقسیم بندی ها گواهی بر انعطاف پذیری و زیبایی آگلونما است. در این مقاله گل بازار سعی کردیم آنچه لازمه دانستن روش های تکثیر گل آگلونما است را در اختیار شما قرار دهیم تا به راحتی بتوانید از صفر تا صد کاشت آن را در خانه خودتان انجام دهید.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found