نحوه نگهداری از بونسای فیکوس رتوزا به همراه آشنایی با بیماری ها و آفت های آن

نگهداری بونسای فیکوس رتوزا
۱۲ ژوئیهٔ ۲۰۲۳
نحوه نگهداری از بونسای فیکوس رتوزا به همراه آشنایی با بیماری ها و آفت های آن

خرید بونسای این روز ها بسیار رواج یافته است. زیبایی این درختچه های پیر و کوچک باعث شده که افراد در سال های اخیر به داشتن یکی از آن ها در خانه و یا محل کار روی آورند. یکی از این بونسای ها، فیکوس رتوزا است. یک بونسای بسیار زیبا و جذاب با نگهداری بسیار آسان. اگر قصد دارید یک گل آپاتمانی برای دکور منزل خود انتخاب کنید، پس چه چیزی بهتر از یک درختچه کوچک که بتواند یک فضای متفاوت و جنگلی در گوشه خانه شما ایجاد کند. اگر با این اوصاف شما نیز به داشتن فیکوس رتوزا به عنوان یک بنسای علاقمند شده اید، تا انتهای مقاله با ما باشید تا شما را با روش نگهداری بونسای فیکوس رتوزا آشنا کنیم.

معرفی بونسای فیکوس رتوزا

فیکوس رتوزا را با نام های "بانیان چینی" یا "بانیان مالایا" نیز می شناسند، زیرا محدوده بومی آن چین و آسیای جنوب شرقی است. نام انگلیسی این گیاه "Ficus retusa" و از سرده گیاهان Moraceae است. درخت رتوزا یک درخت سر پهن و بزرگ است که برای فضای سبزی خیابانی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. به علاوه این درخت را با هرس می توان به شکل بونسای برای نگهداری در خانه پرورش داد. این درختان در بومگاه خود تا ارتفاع 33 متر نیز رشد کرده و می توانند تا 100 سال نیز عمر کنند.

از ویژگی های ظاهری آن می توان به برگ های صاف، براق و به رنگ سبز تیره و همچنین پوست و تنه خاکستری مایل به قرمز آن اشاره کرد. این ظاهر زیبا یکی از دلایل محبوبیت نگهداری بونسای فیکوس رتوزا به عنوان گل آپارتمانی در منازل است. هنگامی که این درخت را پرورش می دهید، در نهایت می تواند تا 60 سانتیمتر رشد کند.

تفاوت بونسای فیکوس رتوزا با بونسای جنسینگ

اغلب افراد این دو بونسای را با هم اشتباه می گیرند. فیکوس جینسینگ نوعی فیکوس میکروکارپا و شبیه به بونسای فیکوس رتوزا، اما با تفاوت های مشخص است. از تفاوت های این دو بونسای می توان گفت که برگ های جینسینگ بزرگتر و گردتر هستند. به علاوه تنه فیکوس جینسینگ پیازی تر و تنه رتوزا باریک تر و پیچ خورده است.

گلدهی بونسای فیکوس رتوزا

درختان رتوزا معمولا در زیستگاه خود گل های کوچک و زرد مایل به سبزی را شکوفا می کنند که در نهایت تبدیل به انجیر های خوراکی کوچکی به قطر یک سانتیمتر به رنگ قرمز مایل به قهوه ای می شود. اما در مورد بونسای این درخت، به ندرت پیش می آید که بتواند گل یا میوه ای تولید کند. این درخت باید به اندازه کافی بالغ شده باشد تا در شرایط نگهداری مناسب بتواند میوه یا گلی تولید کند.

مطالب مرتبط: روش نگهداری از بونسای جنسینگ

میوه فیکوس رتوزا

سمی بودن بونسای رتوزا

به طور کلی این گیاه در دسته گیاهان غیر سمی برای انسان و حیوان در نظر گرفته می شود. با این حال مانند همه گیاهان آپارتمانی ممکن است برای برخی افراد همراه با واکنش های آلرژیک به شیره یا برگ های درخت باشد. بهتر است برای احتیاط بیشتر این گلدان را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید.  

روش نگهداری بونسای فیکوس رتوزا در گلدان

حال که با این بونسایی زیبا آشنا شده اید، نوبت آن رسیده تا روش نگهداری بونسای فیکوس رتوزا را نیز فرا بگیرید. در ادامه شما را با روش و شرایط نگهداری رتوزا از جمله، نور، خاک، رطوبت، آبیاری، کود و... این گلدان کهن سال آشنا خواهیم کرد.

نور مورد نیاز بونسای رتوزا

این گیاه به نور روشن اما غیر مستقیم، بسیار علاقمند است. البته می تواند مقداری نور مستقیم خورشید را نیز تحمل کند اما نور بیش از حد مستقیم آفتاب قطعا می تواند برگ ها را بسوزاند و باعث آسیب آن شود. می توانید بونسای خود را نزدیک پنجره قرار دهید که نور روشن اما فیلتر شده از آن عبور می کند. تامین نور لازم در روش نگهداری بونسای رتوزا یک عامل مهم در رشد و شاداب بودن این گیاه است.

روش آبیاری بونسای فیکوس رتوزا

همانند روش نگهداری دیگر گیاهان آپارتمانی حتما اجازه دهید سطح روی خاک گلدان تا چند سانت خشک شود. در نگهداری از بونسای رتوزا مهم است که یک زهکشی مناسب برای خروج آب از زیر گلدان فراهم شود. مراقب باشید گه گیاه خود را بیش از اندازه آبیاری نکنید زیرا ممکن است منجرو به ریزش آن شود.

بیشتر بدانید: 20 گیاه آپارتمانی سایه دوست برای خانه های کم نور و تاریک

نگهداری فیکوس رتوزا

رطوبت لازم در روش نگهداری بونسای رتوزا

یکی از نکاتی که باید در نحوه نگهداری از بونسای رتوزا بدانید این است که این گیاه علاقه بسیار ی به رطوبت بالا دارد. قرار دادن یک ظرف پر از آب برای ایجاد یک محیط مرطوب می تواند موثر باشد. به علاوه ایجاد جزیره و یا مه پاشی مرتب این گیاه، به تامین رطوبت آن در هنگام نگهداری از رتوزا بسیار کمک کننده است.  

خاک مناسب برای پرورش بونسای رتوزا

ترکیب خاکی با زهکشی خوب در گلدان این گیاه اجازه می دهد تا هنگام آبیاری، آب اضافی بتواند از زیر گلدان خارج شود. ترکیبی از ماسه درشت، پیت ماس، پرلیت و یا ورمیکولیت می تواند یک مخلوط عالی برای این گیاه باشد. تعویض خاک باید هر 2 تا 3 سال همراه با تعویض گلدان صورت پذیرد.

روش کودهی گلدان رتوزا

بونسای رتوزا را باید هنگام بهار تا پاییز یعنی در فصل رشد کوددهی کنید. استفاده از یک کود متعادل رقیق شده تا نصف قدرت آن، هر دو هفته یکبار مناسب نگهداری از رتوزا است. علاوه بر این یک کود آهسته رهش( کوی که به آهستگی جذب گیاه می شود) می تواند گزینه مناسب ترین برای افزایش رشد و شادابی بونسای رتوزا باشد. برای آگاهی از کودهای مناسب گیاهان آپارتمانی می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

روش هرس کردن بونسای رتوزا

 این نوع بونسای همانند هر بنسای دیگری نیازمند یک روش هرس خاص به همراه صبر و حوصله است. اگر می خواهید گلدان رتوزای شما همواره شکل بونسای خود را حفظ کند، باید دائم دست به قیچی باشید و شاخ و برگ های اضافی آن را بچینید و یا با سیم و ابزار مناسب شاخه های آن را شکل دهید. جدا کردن برگ ها و شاخه های مرده و زرد شده نیز یکی از نیاز های ضروری هرس کردن این گیاه است. اگر خودتان به تنهایی توانایی هرس رتوزا را ندارید می توانید این کار را به یک باغبان حرفه ای و یا گلخانه های نزدیک محل زندگی خود بسپارید.

مشکلات، آفات و بیماری های شایع بونسای فیکوس رتوزا

این گیاه مانند سایر گیاهان آپارتمانی دچار مشکلات و بیماری های شایعی است. در زیر لیستی از این بیماری ها و آفات ر ا به شما معرفی می کنیم.

شته ها

این حشرات کوچک سبز یا سیاه که معمولا شیره گیاه را می مکند، در زیر برگ ها و یا در امتداد ساقه ها قابل مشاهده هستند. این شته ها به سرعت پخش می شوند و باعث ایجاد علائمی مانند کپک های سیاه، افتادگی برگ ها و یا توقف رشد گیاه رتوزا می شوند. می توانید با شستشوی برگ ها و ساقه ها با آب و یا استفاده از روغن باغبانی و یا صابون حشره کش آن ها را از بین ببرید.

پشه های قارچی

پشه های قارچی آفات رایجی هستند که در بسیار ی از گیاهان آپارتمانی از جمله درختچه های فیکوس رتوزا یافت می شود. اما جالب است بدانید که خود این پشه ها به گیاه آسیب نمی زنند! در واقع این کرم های لارو (larvae ) ناشی از تخم گذاری پشه ها هستند که آفت این گیاه محسوب می شوند. این کرم های سفید و کوچک از شیره ریشه ها تغذیه می کنند و از این طریق به گیاه رتوزا آسیب می رسانند. تکثیر و تخم گذاری این پشه ها بسیار سریع و بر روی سطوح خاک انجام می شود. صابون حشره کش، روغن چریش و همچنین ایجاد یک زهکشی خوب برای ایجاد جریان هوا و جلوگیری از خیسی زیاد خاک، به کنترل این حشرات کمک می کند.

برای مطالعه: آشنایی با 31 مدل از انواع گل برگ قاشقی برای نگهداری در گلدان

آفات بونسای رتوزا

شپشک آرد آلود

این نوع آفات در واقع حشرات فلس داری هستند که از سلول های گیاه تغذیه می کنند. اگر هنگام بررسی ساقه و برگ های گیاه با توده های آرد مانند و حباب مانندی روبرو شدید، به احتمال زیاد فیکوس رتوزای شما به این آفت دچار شده است. یک توده سفید رنگ مانند رسوبات سفید چسبنده و عسلی، از نشانه های وجود این نوع آفت است. برای کنترل آن از صابون حشره کن و روغن باغبانی استفاده کنید.

حشره مقیاس

یکی دیگر از شایع ترین مشکلات گیاهان آپارتمانی، حشرات مقیاس است. این حشرات دارای یک پوسته سخت و مومی شکل هستند که از آن ها محافظت می کند. این حشره از طریق مکیدن شیره گیاه به آن آسیب می زند. این حشرات باعث ضعیف شدن و توقف رشد گیاه می شوند. از نشانه های وجود این حشرات، وجود عسلک ها و شیره های چسبنده است که به مرور زمان تبدیل به کپک سیاه و دوده مانند می شود. این حشرات به آفت کش ها مقاوم هستند. اما می توانید با استفاده از روغن باغبانی آن ها را خفه کنید. همچنین می توانید از اقدامات کنترل بیولوژیکی برای خلاص شدن از شر حشرات فلس دار استفاده کنید.

کنه های عنکبوتی

کنه های عنکبوتی از آفات رایجی هستند که می توانند به درختان فیکوس رتوزا حمله کنند. این حشرات اغلب گیاهان را با ایجاد تارهایی می پوشانند. سایر علایم آلودگی آن ها شامل، لکه های قهوه ای یا زرد بر روی برگ ها است. بهترین راه برای از بین بردن آن ها استفاده از صابون حشره کش و یا روغن های باغبانی است.

بیماری لکه سیاه

هرچند که این بیماری بیشتر برای گل های رز است اما در بونسای رتوزا نیز دیده شده است. این بیماری توسط قارچی با نام Diplocarpon rosae ایجاد می شود که در شرایط گرم و مرطوب رشد می کند. علائم این بیماری در ابتدا با لکه های سیاه روی برگ ها آغاز و به تدریج زرد رنگ می شود. در صورت عدم درمان این بیماری، برگ ها قبل از ریزش کاملا زرد می شود. در صورت امکان از قارچ کش هایی ارگانیک برای از بین بردن قارچ ها استفاده کنید. همچنین از روغن چریش یک راه درمان مناسب برای از بین بردن آن ها است.

بیماری لکه برگی

این بیماری نیز توسط قارچ ها ایجاد می شود و در بین گیاهان آپارتمانی بسیار رایج است. در این نوع آلودگی، برگ ها قبل از قهوه ای شدن و ریزش، لکه های سیاه، قهوه ای و زرد را از خود نشان می دهند. برای پیش گیری بهتر است هنگام آبیاری از خیس کردن شاخ و برگ ها پرهیز کنید. برای درمان این مشکل نیز بهترین راه استفاده از قارچ کش ها است.

مطب پیشنهادی: آموزش روش نگهداری کاکتوس افوربیا

لکه برگی

کپک پودری یا سفیدک پودری

این قارچ در شرایط مرطوب رشد می کند. این کپک ها زمانی رشد می کنند که گیاهان در طول روز در شرایط گرم و خشک و در شب در شرایط سرد و مرطوب قرار می گیرند. علائم این بیماری شامل رشد کم و لکه های سفید گرد و غبار مانند روی برگ ها است. گیاهان آلوده فیکوس رتوزا را با روغن چریش و یا یک قارچ کش ارگانیک درمان کنید. برای جلوگیری از گسترش سفیدک پودری، هر برگ آلوده را جدا کنید. همچنین بهتر است گیاهان را صبح زود آبیاری کنید تا از مرطوب بودن گیاه در شب جلوگیری نمایید.

علت ریزش برگ های بونسای فیکوس رتوزا

ریزش برگ ها در همه گیاهان ممکن است علت های مختلفی داشته باشد. در بنسای رتوزا عوامل مختلفی می تواند باعث ریزش برگ های شود. آبیاری بیش از حد و یا آبیاری کم می تواند یکی از علل مهم در ریزش برگ های این گیاه باشد. همچنین این گیاه گاهی به تغییرات محیطی مانند تغییر میزان نور، دما و یا رطوبت حساس است. انتقال این درختچه به یک مکانی جدید ممکن است گیاه را دچار شوک کرده و باعث ریزش برگ های آن شود. همانطور که در بالا گفته شد وجود آفات نیز می تواند در ریز برگ ها موثر باشند. بهتر است گیاه خود را هر چند وقت یکبار خوب بررسی کنید تا از نبود هرگونه آفتی بر روی آن اطمینان حاصل کنید. اما علت دیگری که ممکن است حتی به ذهن شما هم خطور نکند، هرس نادرست و تهاجمی است. این گونه هرس می تواند باعث استرس گیاه شود، بگونه ای که گیاه با انداختن برگ هایش یک پاسخ طبیعی به این استرس بدهد. در این حالت باید تا زمان بهبود دوباره، به خوبی از بونسای رتوزای خود مراقبت کنید.

اگر شما هم با خواندن این مقاله به بونسای فیکوس رتوزا علاقمند شده اید، وقت آن رسیده که یکی از آن ها را در خانه داشته باشید تا حس لذت داشتن یک درخت زیبا اما کوچک را به خود هدیه کرده باشید. فیکوس رتوزا علاوه بر اینکه یک ظاهر جذاب و دلفریبی دارد، با یک نگهداری ساده و آسان می تواند خیال شما را بابت سرسبزی و رشد خوب، راحت کند. نگهداری فیکوس رتوزا به عنوان وابی کوزا و یا تراریوم در حباب های شیشه ای، یکی از راه ها برای داشتن این درختچه کوچک و زیبا است. از آنجایی که با روش نگهداری بونسای فیکوس رتوزا و انواع آفات و بیماری های آن در این مقاله گل بازار آشنا شده اید، می توانید به سادگی یکی از آن ها را به گوشه دفتر کار و یا دکور خانه خود اضافه کنید.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found