روش تکثیر و قلمه زدن گل شمعدانی در منزل چگونه است؟

تکثیر گل شمعدانی
۹ ژانویهٔ ۲۰۲۴
روش تکثیر و قلمه زدن گل شمعدانی در منزل چگونه است؟

شمعدانی ‌ها، گل‌ های زیبا با بوی خاص، برای اکثر ایرانیان یاد آور خاطرات خوشی هستند. این گیاهان در اکثر شرایط آب و هوایی رشد می ‌کنند و بسیاری از افراد در شهرهای مختلف آن ها را شب‌ ها در پشت پنجره‌ ها قرار می ‌دهند تا از ورود حشرات جلوگیری کنند. این گل زیبا به عنوان اعضای خانواده گیاهان گل ‌دار شناخته می ‌شوند. با مراقبت صحیح از گل شمعدانی می‌ توانند دوبار در سال گل بدهند. افرادی که به پرورش گل ‌ها و گیاهان آپارتمانی علاقه دارند، معمولا به آموزش تکثیر گل شمعدانی در خانه نیز علاقه دارند. این کار علاوه بر زینت بخشی خانه، می ‌تواند به عنوان هدیه زیبا و خاص نیز مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه، با طرز تکثیر گل شمعدانی آشنا می ‌شویم.


فهرست مطالب:

زمان و فصل کاشت و تکثیر گل شمعدانی
تکثیر گل شمعدانی در گلدان چگونه است؟
قلمه زدن گل شمعدانی در آب
قلمه زدن شمعدانی در خاک
قلمه زدن شمعدانی از طریق برگ
کاشت قلمه شمعدانی در باغچه
تکثیر گل شمعدانی از طریق بذر
نحوه تکثیر گل شمعدانی آویز و رونده

زمان و فصل کاشت و تکثیر گل شمعدانی

زمان و فصل کاشت و تکثیر گل شمعدانی بستگی به نوع تکثیر (از طریق قلمه یا بذر) و شرایط آب و هوایی محل کاشت دارد. بهترین زمان برای تکثیر گل شمعدانی از طریق قلمه، بهار یا تابستان است. این دوره زمانی به دلیل رشد و فعالیت گیاه و شرایط آب و هوا، مناسبترین فصل برای این کار است. همچنین، بهترین زمان برای کاشت بذرهای گل شمعدانی بهار است. بذرها را معمولا در فصل بهار می کارند و به مرور زمان با رشد گیاه، در تابستان گل می دهند. در هر صورت، توجه به شرایط آب و هوایی محل کاشت و نیازهای خاص گل شمعدانی مهم است.

تکثیر گل شمعدانی

قلمه زدن شمعدانی در تابستان و بهار

قلمه ‌زدن گل شمعدانی یک روش معمول و موثر برای تکثیر این گیاه است که این کار در فصل تابستان و بهار امکان ‌پذیر است. بهار و تابستان به ‌طور کلی به عنوان فصل‌ های مناسب برای قلمه ‌زدن گل شمعدانی محسوب می ‌شوند. همچنین، شما می توانید در ابتدای بهار یا آخر زمستان این کار را انجام دهید. توجه داشته باشید که در هر دو فصل تابستان و بهار، مراقبت دقیق از رطوبت، نور، و دما برای موفقیت در قلمه ‌زدن گل شمعدانی بسیار اهمیت دارد.

قلمه زدن شمعدانی در زمستان و پاییز

قلمه ‌زدن گل شمعدانی در فصل زمستان و پاییز چالش ‌های خاصی دارد، زیرا دما و رطوبت در این این فصل‌ ها کمتر است. اما قلمه ‌زدن گل شمعدانی در این فصول سرد نیز امکان پذیر است. در واقع، در فصل زمستان، گیاهان به خواب زمستانی خود می ‌روند و رشد آن ها کند تر می ‌شوند، به همین دلیل قلمه زدن آن ها در این فصل کمی دشوار است. اما فصل پاییز برای قلمه ‌زدن گل شمعدانی مناسب است، به ‌ویژه در اوایل پاییز که دما خنک تر است. در قلمه زدن گل شمعدانی، اطمینان از حفظ رطوبت، استفاده از خاک مناسب و نظارت دقیق بر شرایط محیطی از اهمیت ویژه‌ ای برخوردارند که در ادامه بیشتر راجع به قلمه زدن این گل صحبت خواهیم کرد.

زمان و فصل تکثیر و قلمه زدن شمعدانی

تکثیر گل شمعدانی در گلدان چگونه است؟

برای افزایش تعداد گل شمعدانی باید به تکثیر و کاشت آن بپردازید. تکثیر شمعدانی به دو روش اصلی انجام می ‌شود: 1. کاشت بذر و 2. قلمه ‌زدن. روش قلمه ‌زدن به عنوان روشی ساده ‌تر و متداول‌ تر شناخته می‌ شود، که در ادامه بیشتر راجب این روش صحبت خواهیم کرد. همچنین برای کاشت گل شمعدانی در گلدان می توان از طریق بذر، این گل زیبا را تکثیر کرد. تکثیر شمعدانی امری بسیار ساده است، اما نکات کلیدی چون زمان قلمه ‌زدن شمعدانی و نحوه نگهداری از قلمه ‌ها و بذرها تاثیر زیادی در تکثیر آن دارد. در ادامه به طرز تکثیر گل شمعدانی در آب و خاک می پردازیم.

قلمه زدن گل شمعدانی در آب

تکثیر گل شمعدانی در آب از طریق قلمه زدن آن نیز امکان پذیر است. بهترین زمان برای قلمه‌ زدن زمانی است که گیاه شمعدانی رشد جدیدی داشته باشد. برای قلمه‌ زنی گل شمعدانی ابتدا ساقه ‌ای محکم با برگ ‌های سالم انتخاب کنید. سپس، از یک ابزار هرس تمیز و تیز یا یک تیغه خوب برای برش ساقه استفاده کنید و ساقه گیاه را درست زیر یک گره برگ و یک تا دو سانتی متر از نوک ساقه پایین را برش بزنید. برگ ‌ها و شاخه ‌های پایینی را جدا کنید، فقط دو یا سه برگ در بالای آن باقی بماند. سپس، ساقه را در یک شیشه یا ظرف تمیز و شفاف به عمق 4 تا 6 سانتی متر قرار دهید. شیشه را با آب به اندازه ‌ای پر کنید که ساقه اصلی را بپوشاند و بعد آن را در محیطی که آفتابگیر است قرار دهید که دمای متوسط 20 -30  درجه سانتی گراد باشد. برای تازه نگه داشتن آب، آن را روزانه عوض کنید. پس از حدود چهار تا هفت هفته، شما رشد ریشه‌ ها را در پایین ساقه مشاهده می کنید.

قلمه شمعدانی در چه آبی زودتر ریشه می کند؟

همانطور که قبل تر گفتیم، تکثیر گل شمعدانی در آب نیز امکان پذیر است. اما ممکن است برای شما سوالی پیش بیاید که چه آبی برای قلمه شمعدانی مناسب تر است؟ یا قلمه شمعدانی در چه آبی زودتر ریشه می دهد؟. در پاسخ به این سوالات می گوییم که برای قلمه زدن گل شمعدانی در آب، بهتر است از آبی استفاده کنید که فاقد کلر است و دمای آب کمی معتدل باشد.

قلمه زدن شمعدانی در خاک

تکثیر گل شمعدانی در خاک نیز از طریق قلمه زدن آن امکان پذیر است. در این بخش به نحوه ی تکثیر گل شمعدانی از طریق قلمه زدن آن در خاک می پردازیم.

مرحله اول:

برای تکثیر گل شمعدانی، از ساقه‌ های سبز شمعدانی استفاده می ‌کنیم. در ابتدا، قلمه‌ هایی با اندازه حدود 8-12 سانتی متر و دارای 2 یا 3 گره را از گیاه اصلی جدا می ‌کنیم. این کار را با چاقوی تیز یا قیچی باغبانی انجام دهید.

مرحله دوم:

پس از بریدن قلمه، تمام برگ ‌ها و شاخه‌ های اضافی روی آن را حذف کنید، به طوری که تا 5 سانتی ‌متر فقط ساقه باقی بماند. برگ‌ های موجود در انتهای قلمه را نگه دارید و برگی که بریده شده یا ظاهری بیمار دارد را حذف کنید.

مرحله سوم:

برای گرفتن نتیجه بهتر و سریع تر، می توانید انتهای ساقه را در هورمون ریشه ‌زایی قرار دهید. این هورمون نه تنها سرعت ریشه ‌زایی را افزایش می ‌دهد بلکه از آلودگی‌ های بعد از قرار گرفتن ساقه در خاک نیز محافظت می ‌کند.

مرحله چهارم:

قلمه‌ ها را می ‌توانید در مخلوط خاک و کودهای طبیعی آماده یا مخلوط کوکوپیت و پرلیت بکارید. پس از کاشت قلمه ‌ها، آن ها را به مدت یک هفته در محیطی نیمه ‌تاریک نگه دارید تا گیاه انرژی خود را برای ریشه زایی استفاده کند. سپس قلمه‌ ها را به مکان پر نوری مانند کنار پنجره منتقل کنید.

مرحله پنجم:

برای حفظ رطوبت گیاه، می ‌توانید از روش‌ های مختلفی استفاده کنید. یکی از روش ها، قرار دادن یک کیسه پلاستیکی روشن بر روی گلدان است. توجه داشته باشید که در این مدت، قلمه‌ ها را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید و بستر کاشت را مرطوب نگهدارید.

مرحله ششم:

در صورت استفاده از نایلون، بهتر است تهویه ‌ای مناسب را فراهم کنید تا قلمه‌ ها کپک نزنند. بر روی نایلون سوراخ ‌های ریزی ایجاد کنید یا هر روز پوشش پلاستیکی را از روی آن ها بردارید تا قلمه‌ ها هوا بخورند.

مرحله هفتم:

در بهترین شرایط 3 الی 4 هفته و در بدترین شرایط 6 الی 8 هفته طول می ‌کشد تا قلمه ‌ها ریشه بزنند. بعد از ریشه ‌زدن، قلمه‌ ها را به گلدان مناسب انتقال دهید. در صورت مهیا بودن شرایط، بعد از چند هفته، یک گلدان شمعدانی زیبا خواهید داشت.

قلمه زدن شمعدانی در خاک

قلمه زدن شمعدانی در ماسه

پرورش و تکثیر گل شمعدانی در ماسه از طریق قلمه زدن آن نیز ممکن است. ابتدا از ساقه ‌های سبز شمعدانی با طول حدود 8-12 سانتی ‌متر استفاده کنید و با چاقو یا قیچی باغبانی قلمه را جدا کنید. سپس تمام برگ ‌ها و شاخه‌ های اضافی را حذف کرده. بعد از آن، قلمه‌ ها را در ماسه قرار دهید و برای یک هفته آن را در محیط تاریک نگه دارید. پس از یک هفته، قلمه‌ ها را به مکان پرنوری منتقل کنید. حدود یک ماه زمان می ‌برد تا قلمه‌ ها ریشه بزنند و بعد از آن قلمه‌ ها را به باغچه یا یک گلدان مناسب منتقل کنید.

قلمه زدن شمعدانی از طریق برگ

قلمه زدن گل شمعدانی از طریق برگ، یکی از روش های تکثیر این گل زیبا به حساب می آید که در این بخش به طور کلی، روش قلمه زدن گل شمعدانی از طریق برگ را توضیح می دهیم.

  1. آماده ‌سازی برگ:

   - یک برگ سالم و نیمه رشد (برگ جوان) را انتخاب کنید.

   - برگ را از گیاه جدا کرده و تا حدود 5 تا 7 سانتی متر از آن را برش بزنید. بسیار مهم است که برگ انتخابی سالم باشد و هیچ علایم بیماری نداشته باشد.

  1. برش زدن:

   - پایین برگ (پایه) را یک برش با طول حدود 5 سانتی متر بزنید. برش را به شکل مورب و در زاویه تقریبا 45 درجه قرار دهید.

   - حتما از یک ابزار تیز و تمیز برای برش استفاده کنید تا برگ کمتر آسیب ببینند.

  1. کاشت برگ:

   - برگ را در خاک مناسب قرار دهید و خاک را به دور برگ فشار دهید تا محل قلمه‌ زنی خوب فشرده شود.

  1. آبیاری و مراقبت:

   - بعد از قلمه زدن، خاک را مرطوب نگه دارید.

   - از گلدان پلاستیکی برای ایجاد یک محیط مرطوب استفاده کنید.

   - بعد از مدتی، هنگامی که ریشه‌ ها به اندازه کافی رشد کردند، می ‌توانید نهال را به گلدان مناسب منتقل کنید.

تکثیر گل شمعدانی از طریق برگ

کاشت قلمه شمعدانی در باغچه

تکثیر گل شمعدانی از طریق قلمه زدن در خاک باغچه نیز مانند قلمه زدن آن در خاک گلدان است. وقتی حدود حدود 8-12 سانتی‌ متر از ساقه‌ های سبز شمعدانی را برش زدین و تمام برگ ‌ها و شاخه ‌های اضافی را حذف کردید،  انتهای ساقه را در هورمون ریشه ‌زایی قرار دهید و سپس قلمه‌ ها را در خاک یا مخلوط کوکوپیت و پرلیت کاشته و برای یک هفته در محیط تاریک نگه دارید تا برای ریشه ‌زایی انرژی جذب کند و پس از یک هفته، قلمه‌ ها را به مکان پرنور منتقل کنید.

حدود 3-4 هفته (در شرایط بهتر) یا 6-8 هفته (در شرایط بدتر) زمان می‌ برد تا قلمه ‌ها ریشه بزنند. پس از ریشه ‌زدن، قلمه‌ ها را به باغچه منتقل کنید و آن را در محیطی مناسب در باغچه بکارید. بعد از چند هفته، گل شمعدانی زیبایی خواهید داشت.

کاشت شمعدانی در باغچه

تکثیر گل شمعدانی از طریق بذر

کاشت بذر گل شمعدانی یکی دیگر از روش های تکثیر این گل زیبا است که در این بخش از مقاله، طریقه تکثیر گل شمعدانی از طریق بذر را توضیح می دهیم.

1- ابتدا باید بذرهای گل شمعدانی را تهیه کنید. سپس یک بستر مناسب برای کاشت بذر ها آماده کنید.

2- سوراخ‌ هایی با عمق حدود نیم سانتی متر و با قطر دو برابر قطر بذر را روی خاک (کوکوپیت یا ترکیب پیت ماس) ایجاد کنید. سپس بذر را درون این سوراخ‌ ها قرار داده و روی آن خاک را با دقت بپوشانید. بعد از آن خاک را با آب مرطوب کرده و سطح را با نایلون پوشش دهید، سپس گلدان را در دمای 20 درجه سانتی گراد قرار دهید.

3- بسیار مهم است که از کپک ‌زدگی گیاه خود جلوگیری کنید. به منظور جلوگیری از این مشکل، هر چند وقت یکبار هوادهی انجام دهید.

4- بین 3 تا 7 روز زمان می ‌برد تا بذرها جوانه بزنند. در این مدت به حفظ رطوبت خاک توجه و در صورت خشک شدن آن، با اسپری، خاک را مرطوب کنید.

5- پس از رشد جوانه ‌ها، روی نایلون یک سوراخ ایجاد کرده و گلدان را در محیطی با نور غیرمستقیم خورشید قرار داده و بعد از یک هفته دیگر سوراخ دیگری ایجاد کنید. این فرآیند را تا مدت زمانی ادامه دهید که گیاه به محیط خارجی عادت کند. پس از چند هفته، گلدانی حاوی ساقه‌ ها و برگ‌ های زیبای شمعدانی را مشاهده خواهید کرد.

تکثیر شمعدانی از طریق بذر

نحوه تکثیر گل شمعدانی آویز و رونده

شمعدانی رونده و آویز، از ترکیب چندین هیبرید مشتق گرفته شده است. این گیاه دارای ساقه ‌های بلند، رونده و ظریف است. برگ‌ های آن بسیار متنوع بوده و برخی گرد با قطر حدود 5 تا 7 سانتی متر و برخی دیگر به شکل قلبی و شبیه به برگ پیچک است. سطح برگ آن ها ممکن است کرکدار یا صاف و براق باشد. همچنین گل‌ های کوچک و زیبایی می دهند که هر گل دارای 5 گلبرگ بوده و برخی از واریته ‌ها گل ‌های دوتایی دارند. این گیاه‌ ها برای پرورش در سبد‌ های آویز، راهرو ها و بالکن‌ ها مناسب هستند.

شمعدانی رونده به نور روشن و مستقیم خورشید و دمای معتدل تا گرم نیاز دارد. علاوه بر آن، این گیاه‌ به دوره استراحت زمستانه نیاز دارد و واریته‌ های هیبرید دمای بیش از 14-18 درجه سانتی گراد را ترجیح می ‌دهند. آبیاری این نوع گل باید به طور منظم انجام شود و در طول دوره رشد از آبیاری زیاد خودداری کنید. همچنین، خاک مناسب برای رشد آن شامل لوم، پیت و ماسه به نسبت مساوی است. گل شمعدانی رونده از طریق قلمه زدن و کاشت بذر (که قبل تر راجع به آن صحبت کردیم) قابل تکثیر است. با کاشت بذر های این گیاه زیبا و همچنین از طریق قلمه زدن ساقه های سالم این گل می توانید آن را  به راحتی تکثیر کنید.

تکثیر گل شمعدانی آویز و رونده

کلام آخر

تکثیر گل شمعدانی از طریق قلمه زدن و کاشت بذر آن امکان پذیر است که به صورت کامل در این مقاله راجب روش های تکثیر گل شمعدانی صحبت کردیم. با انجام مراحل صحیح تکثیر گل شمعدانی و مراقبت‌ های درست از آن  ها، می ‌توان گیاهانی جدید و زیبا تولید کرد. امیدواریم مطالب گفته شده برای شما عزیزان کاربردی و مفید باشند. اگر علاقمند به خرید انواع گل های آپارتمانی دارید، می توانید با سر زدن به صفحه فروش گیاهان آپارتمانی گل بازار، بهترین و سالم ترین گیاهان را درب منزل خود یا عزیزان تان دریافت کنید.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found