اسامی انواع گیاهان آبزی طبیعی برای شیشه و آکواریوم با روش نگهداری

گیاهان آبزی آکواریومی
۱۴ آوریل ۲۰۲۴
اسامی انواع گیاهان آبزی طبیعی برای شیشه و آکواریوم با روش نگهداری

گیاهان به زندگی ما حس شادابی و نشاط می ‌بخشند. اگر به فکر این هستید که در محیط زندگی خود یک اکوسیستم گیاهی کوچک ایجاد کنید، خوب است که با انواع مختلف گیاهان آبزی آشنا شوید. گیاهان آبزی، اعضای اولیه در سلسله غذایی اکوسیستم‌ های آبی هستند. اگر شما هم علاقمند هستید تا یک یا چند تا از گیاهان آبزی را در آکواریوم ها و تنگ های شیشه ای ماهی نگهدارید، می توانید با خواندن این مقاله علاوه بر کسب اطلاعات در مورد این گیاهان، با انواع گونه های آن ها نیز آشنا شوید.

گیاهان آبزی چیست؟

گیاهان آبزی طبیعی گروه گسترده‌ای از گیاهان هستند که در زندگی خود به صورت اصلی یا جزء اصلی در محیط‌های آبی واقع شده و به طور مستقیم از آب مواد غذایی تامین می‌کنند. این گیاهان معمولاً در استخرها، آکواریوم‌ها، تاجاب‌ها، و سایر محیط‌های آبی کشت می‌شوند. گیاهان آبزی به دلیل زیبایی و تاثیرات مثبت بر اکوسیستم‌های آبی، در تزیین و بهبود کیفیت آب محلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کابرد گیاهان آبزی در تصفیه آب ها و فاضلاب ها

این گیاهان از طریق جذب نور و دی ‌اکسید کربن از محیط، عمل فتوسنتز را اجرا می‌ کنند. این توانایی به آن ‌ها این امکان را می ‌دهد که با جذب نور طبیعی یا حتی مصنوعی و همچنین دریافت دی ‌اکسید کربن از آب، اکسیژن تولید کنند. همچنین، گیاهان آبزی با جذب باکتری‌ های زیان ‌آور و مواد معلق، به بهبود سلامتی آب کمک می ‌کنند. گیاهان آبزی نقش بسیار مهمی در نگه ‌داری و حفظ دریاچه ‌ها، رودخانه‌ ها، نهر ها و برکه ‌ها برای ماهیان و سایر ارگانیسم‌ ها دارند. همچنین، این گیاهان به حفظ، پایداری و تعادل حیات وحش نیز کمک می ‌کنند.

 گیاهان آبزی، گونه‌ هایی هستند که با محیط زندگی در آب (آب شور یا آب شیرین) سازگاری یافته ‌اند. این گیاهان دارای اندام ‌های خاص و سازگار برای زندگی در آب یا حتی زیر سطح آب هستند. متداول ترین اندام آن‌ ها، آئرانشیم نام دارد، اما برگ ‌هایی که به طور غوطه ور بر روی سطح آب پخش شده‌ اند نیز جزء سایر اندام‌ های متداول سازگار این گیاهان محسوب می‌ شوند.

 گیاهان آبزی با ترکیبات مهم و طبیعی، نقش بسیار ویژه‌ ای در حفظ سلامت و تنوع اکوسیستم‌ های آبی ایفا می ‌کنند. از این رو، به خاطر داشتن این نقش بی ‌نظیر، حفاظت از گیاهان آبزی و حمایت از آن ‌ها امری اساسی برای حفظ تعادل در زندگی آبی و محیط زیست به شمار می‌ آید. در این مقاله درباره گیاهان آبزی و انواع آن ها صحبت خواهیم کرد. به طور کلی گیاهان آبزی با جذب آلاینده هایی مانند فلزات سنگین، مواد شیمیایی، نیترات، فسفات، آلاینده های آلی، به تصفیه آب ها و فاضلاب ها کمک می کنند.

گیاهان آبزی

گیاهان آبزی چگونه تنفس می کنند؟

گیاهان آبزی یک خصوصیت منحصر به فرد به نام پارانشیم هوادار دارند، که این امکان را می ‌دهد تا هوا را درون خود ذخیره کنند. این نوع پارانشیم به گیاهان کمک می ‌کند تا در محیط ‌های آبی که اکسیژن به آسانی در دسترس نیست، بتوانند به تنفس خود ادامه دهند. علاوه بر این، گیاهان آبزی با تولید مداوم ریشه ‌های جدید، قابلیت جبران عملکرد ریشه‌ های قدیمی که از بین رفته‌ اند را دارند. این روند، به گیاه این امکان را می ‌دهد که با شرایط محیطی سازگار باشد.

طریقه نگهداری گیاهان آبزی در شیشه و آکواریوم

اگر شما هم قصد نگهداری از گیاهان آبزی را دارید، پس باید نحوه نگهداری از آن ها را بدانید. در این بخش از مقاله به نگهداری گیاهان آبزی در شیشه یا آکواریوم می پردازیم.

  • اولین مرحله در ایجاد یک آکواریوم زیبا این است که یک ظرف مناسب و جذاب را انتخاب کنید. حتی اگر می‌ خواهید هزینه کمی پرداخت کنید، می‌ توانید از ظروف شیشه ‌ای مربا یا ظروف ارزان قیمت استفاده کنید. اما حتما به یاد داشته باشید که ظرف انتخابی تمیز و شفاف باشد.
  • در مرحله دوم، بهترین گیاهان آبزی مناسب برای آپارتمان خود را انتخاب کنید (در ادامه به اسم گیاهان آبزی مناسب آپارتمان نیز اشاره کرده ایم). می‌ توانید از گیاهان خانگی یا گیاهان آبی استفاده کنید که در شرایط منزل می توانند رشد کنند. انتخاب با دقت گیاه می ‌تواند به زیبایی آکواریوم شما اضافه کند.
  • سپس باید بستر گیاهان را آماده کنید. برای فراهم کردن بستر، از شن معمولی استفاده کنید. شما نیازی به شستشوی کامل شن ندارید زیرا املاح موجود در آن برای رشد ریشه‌ های گیاهان ضروری هستند. کف آکواریوم را با یک لایه از شن شسته نشده (حدود سه سانتی متر) پوشش دهید و سپس لایه دیگری از شن شسته شده (حدود سه سانتی متر) را بر روی آن قرار دهید تا از گل آلود شدن آکواریوم جلوگیری کند.
  • برای گیاهان آبزی، دما و مشخصات آب بسیار اهمیت دارد. اطمینان حاصل کنید که دما در محدوده 22-27 درجه سانتی گراد قرار دارد و مقدار pH به صورت خنثی باشد. نور طبیعی به جای نور مصنوعی برای رشد بهتر گیاهان توصیه می ‌شود. نور طبیعی به دلیل چرخه منظم روز و شب، بهترین شرایط را برای رشد گیاهان و ماهیان فراهم می ‌کند و همچنین باعث ترمیم بهتر گیاهان زنده می‌ شود.

گیاهان آکواریومی

چند نکته مهم در نگهداری گیاهان آبزی:

۱.  گیاهان آبزی آکواریوم نیاز به مراقبت کمتری دارند.

۲.  این گیاهان نیاز به آبیاری منظم ندارند.

۳. گیاهان آبزی داخل شیشه در برابر بیماری و آفات نیز مقاوم هستند.

همچنین بدانید که رشد گیاهان آبزی تقریبا کند است، پس جای نگرانی ندارد.

لیست اسامی گیاهان آبزی که در آب رشد می کنند

گیاهان رنگارنگ و منحصر به فرد آبزی (آکواریومی)، اکوسیستم آکواریوم را با حذف مواد شیمیایی مضر از آب تنظیم می ‌کنند. در ادامه، لیستی از اسامی گیاهان آبزی آپارتمانی آورده شده است تا شما با انواع گیاهان آبزی زیبا آشنا شده و بتوانید بهترین آن ها را انتخاب و به راحتی در خانه پرورش دهید.

 گیاه آبزی خزه کریسمس (Christmas moss)

خزه کریسمس، یک گونه از گیاهان آبزی آب شیرین است که در مناطق آسیای مرکزی و جنوب شرقی واقع شده و به عنوان یک گزینه محبوب برای تزیین آکواریوم‌ ها شناخته می‌ شود. این گیاه رشد کندی دارد، ولی نگهداری از آن بسیار آسان است. همچنین در برابر شرایط نور و CO2 کم، مقاومت زیادی دارد. خزه کریسمس در نور کم نیز می ‌تواند رشد کند. در شرایط نور بهتر و بیشتر، زمانی که به سطوح دیگر متصل شده یا نصب شده باشد، به شکل درخت کریسمس واقعی، تغییر خواهد کرد. این گیاه نیاز به نور زیادی ندارد و در شرایط نوری کم تا متوسط به خوبی رشد می‌ کند. دمای ایده‌ آل برای رشد آن در بازه 18 تا 25 درجه سانتی گراد است، اما می ‌تواند در دماهای حداکثر 29 تا 32 درجه سانتی گراد هم زندگی کند.

گیاهان آبزی-خزه کریسمس

 گیاه آبزی خنجری (ECHINODORUS)

گیاه خنجری، یکی دیگر از گیاهان آبزی زینتی محسوب می شود. این گونه از نواحی گرمسیر دنیا به عنوان جلبک ‌های زینتی به کار می ‌رود. در واقع این گیاه بومی مکزیک و آمریکای مرکزی یا جنوبی است. همچنین، گیاه خنجری ارزش زینتی زیادی دارد و گاهی به عنوان منبع غذا و دارو مورد استفاده قرار می‌ گیرد.  خنجری ‌ها برگ ‌هایی به طول ۲ متر دارند که هر یک از آن ها حاوی حاشیه های خاردار هستند. بعضی از این گیاهان برگ‌ هایی به شکل ابلق نیز دارند. این گیاه به نور زیادی نیاز ندارد و در شرایط نور کم نیز می‌ تواند به خوبی رشد کند. دمای ایده ‌آل برای رشد آن در بازه 15 تا 25 درجه سانتی‌ گراد است.

گیاه خنجری آبزی

 گیاه آبزی سنبل آبی (Water hyacinth)

سنبل آبی گیاهی آبزی است که با استفاده از دم برگ ‌هایی که به شکل اسفنجی تغییر شکل یافته‌ اند، روی سطح آب شناور می‌ ماند. این گیاه بومی آمریکای جنوبی بوده و می ‌تواند تا ارتفاع 1 متر رشد کند. برگ ‌های آن گسترده، ضخیم، براق و به شکل تخم مرغی با ابعاد 10 تا 20 سانتی متری است که به صورت شناور در سطح آب قرار دارد. سنبل آبی نیاز به هوای آزاد و نور متوسط دارد. بهترین دما برای نگهداری این گیاه زیبا بین 16 تا 24 درجه سانتی گراد است.

گیاهان آبزی-سنبل آبی

گیاه برگ سیبی یا هیگروفیلا (Hygrophila corymbosa)

برگ سیبی  یک گیاه آبزی زینتی است که برای استفاده در آکواریوم ‌ها کشت می‌ شود. این گیاه با نام‌ های دیگری همچون سیبی ستاره ای یا شعله ‌ای نیز شناخته می ‌شود. گیاه سیبی در آب ‌های شیرین و گرم مناطق آسیایی یافت می ‌شود. ساقه‌ های این گیاه بلند و تقریبا مستقیم هستند و برگ ‌های بزرگ و کشیده ‌ای دارند. رنگ برگ‌ های آن سبز روشن مایل به قرمز یا قهوه ‌ای است. برای رشد بهتر، این گیاه نیاز به نور قوی دارد و در آب‌ هایی با pH بین 6 تا 8 و دمای آب بین 20 تا 28 درجه سانتی‌ گراد عملکرد بهتری دارد.

گیاه آبزی سیبی

 گیاه آبزی نیلوفر آبی (Water lily)

نیلوفر آبی یکی دیگر از گیاهان آبزی به حساب می آید که برگ‌ های بزرگ و پهن با شکل قلب به پهنای 3 تا 30 سانتی ‌متر دارد که در سطح آب یا درون آب غوطه ‌ور هستند. در فصل بهار، برگ‌ های شناور این گیاه پهن و گل‌ های زیبای آن بر روی سطح آب قابل رویت هستند. ریشه نیلوفر آبی و ساقه برگ‌ های آن در زیر آب و میان گل و لای آب قرار دارند. گل ‌ها روی سطح آب در زمان آفتاب باز می‌ شوند و پس از گذشتن از غروب آفتاب، دوباره به شکل غنچه در می‌ آیند. نگهداری از این گیاه نیاز به مراقبت خاص و پیچیده ای ندارد. تنها نیاز آن ها داشتن آب ساکن و نور متوسط است.

گیاه آبزی نیلوفر آبی

 گیاه آبزی مونت کارلو (Monte Carlo)

مونت کارلو، یک گونه گیاه آبزی است با برگ ‌های گرد و کوچک ظریف خود، ساقه ‌های خزنده، و توانایی سازگاری با شرایط مختلف که مناسب ‌ترین پوشش برای کف آکواریوم به حساب می ‌آید. مونت کارلو با رنگ سبز روشن و شاداب، برگ ‌های گرد به قطر 5 تا 10 میلی ‌متر، و ارتفاع بین دو الی پنج سانتی متر، زیبایی طبیعی آبزیان را افزایش می ‌دهد. این گیاه زیبا نیاز به نور مناسب دارد، اما می ‌تواند در شرایط نور کم نیز زنده بماند. همچنین، بهترین دما برای نگهداری آن بین 15 تا 25 درجه سانتی گراد است.

انواع گیاهان آبزی زینتی آکواریومی برای آپارتمان همراه با اسم وعکس

گیاهان آکواریومی گیاهان آبزی هستند که در آکواریوم ها و سایر محیط های مبتنی بر آب رشد می کنند. این گیاهان به طور خاص برای رشد در شرایط زیر آب سازگار هستند و نقشی حیاتی در ایجاد یک اکوسیستم متعادل دارند. انواع مختلفی از گیاهان آکواریومی وجود دارند که برای نگهداری در آپارتمان ها و مناسب هستند. در ادامه به برخی از گیاهان آبزی برای تنگ ماهی یا آکواریوم اشاره کرده ایم. همراه ما باشید تا شما را با انواع گیاهان آبزی آپارتمانی آشنا کنیم.

نخل مرداب (Cyperus alternifolius)

نخل مرداب بومی جزایر ماداگاسکار و موریس است که به خاطر شکل خاص برگ هایش شناخته می ‌شود. ارتفاع این نخل تا یک متر می‌ رسد و برگ ها از انتهای ساقه به شکل چتر به سمت بالا رشد می‌ کنند. برگ های آن زبر، خشن و دارای رنگ سبز تیره هستند که از یک ساقه سبز و باریک و خطی به وجود می ‌آیند. نخل مرداب به نور معمولی تا متوسط و آب پایدار نیاز دارد. هر چه نور بیشتر باشد و محیط روشن ‌تر باشد، گیاه بهتر رشد می‌ کند و شاداب تر خواهد بود.

نخل مرداب - گیاه آبزی آکواریومی

آنوبیاس (Anubias)

آنوبیا یکی از گیاهان آبزی آکواریومی است. به دلیل انعطاف پذیری و توانایی آن برای رشد در هر نوع آبی، نیز محبوب است. این گیاه زیبا به کیفیت آب کمک زیادی می کند و می تواند در شرایطی با دی اکسید کربن محدود نیز زنده بماند. نگهداری از آن بسیار آسان است و برای مبتدیان گزینه خوبی به حساب می آید. زیرا این گیاه مقاوم است و رشد کندی دارد. آنوبیاس را می توان به صورت شناور رها کرد یا به تزئینات و سنگ ها متصل کرد.

آنوبیاس - گیاه آبزی آکواریومی

جاوا فرن (Java Fern)

جاوا فرن نیز یکی از گیاهان آبزی شناور نیمه آزاد است. در صورت نیاز باید به سنگ ها یا تزئینات متصل شود. این گیاه به استحکام بالایی که دارد شناخته شده است و به دلیل تطبیق پذیری آن با هر شرایطی، نیز مورد تحسین قرار می گیرد. جاوا فرن یکی از آن گیاهان آبی برای محیط های آکواریومی است که به دلیل جذابیت و همچنین ویژگی های تصفیه کننده آب، مورد علاقه عموم قرار گرفته است. این گیاه به نور بسیار کمی نیاز دارد، بنابراین باید در قسمت هایی از آکواریوم شما که نور کمتری دریافت می کنند کاشته شود. در غیر این صورت به طور کلی باید در آکواریوم هایی با نور کم قرار داده شود.

گیاه جاوا فرن - گیاه آبزی برای آکواریوم

شمشیر آمازون (Amazon Swords)

شمشیر آمازون جزء گیاهان آکواریومی با ریشه هستند که به منبع جامد مواد مغذی نیاز دارند که ریشه آن ها بتواند از آن تغذیه کند. معمولا ریشه آن ها یا در زیر بستر کاشت می شود یا از طریق قرص کود مواد مغذی به آن ها داده می شود که تقریبا 3 ماه طول می کشد تا کاملا مصرف شود. شمشیر آمازون یکی از آن گیاهان آکواریومی کاشته شده است که برای رشد به شرایط آب مناسب نیاز دارد. آب باید با محدوده pH کمی اسیدی تا خنثی باشد. همچنین به نور متوسط نیاز دارد.

شمشیر آمازون

چمن مویی (Dwarf Hairgrass)

چمن مویی از آن دسته گیاهان آبزی آکواریومی است که برای اطمینان از رشد بهینه نیاز به یک بستر متراکم غنی از مواد مغذی دارد. همچنین، این گیاه آکواریومی به مراقبت و توجه بیشتری نیاز دارد. گیاه چمن مویی برای رشد خوب به نور کافی و تقریبا زیاد نیاز دارد. علاوه بر آن، برخلاف سطح PH خنثی، این گیاه به سطح pH کمی اسیدی نیاز دارد.

چمن مویی - گیاه آکواریومی

کریپتوکورین (Cryptocoryne)

این یکی از گیاهان آکواریومی است که به خاطر شکل برگ های منحصر به فرد و زیبایی که دارد، شناخته شده است. به همین دلیل گیاهی محبوب برای آکواریوم به حساب می آید. برگ های این گیاه اشکال و اندازه های مختلفی دارد که به همین دلیل می تواند به آکواریوم شما زیبایی اضافه کند. همچنین پناهگاه عالی برای ماهی ها فراهم می کند و با گونه های مختلف آن ها سازگار است. این گیاه به منظور رشد خوب نیاز به پیرایش و هرس منظم دارد. آن ها در نور کمتر رشد می کنند و نیازهای سطح pH آب متفاوتی دارند.

گیاه کریپتوکورین - گیاه آبزی برای آکواریوم

گیاه آبزی دم گربه ای (Hornwort)

گیاه دم گربه ای یک گیاه آبزی محبوب است که به دلیل سهولت مراقبت از آن شناخته می شود. این گیاه می تواند در شرایط نوری متعددی رشد کند، اما ممکن است در شرایط نور کم یا سایه، کمتر رشد کند. همچنین، این گیاه زیبا یکی از گیاهان آکواریومی شناور آزاد است و برای رشد نیازی به بستر ندارد. به علاوه به عنوان یک دفع کننده استرس برای ماهی ها عمل می کند، بنابراین افزودنی بسیار خوبی برای مجموعه گیاهان آکواریومی شما محسوب می شود.

گیاهان آپارتمانی آبزی

ویستریا آبی (Water Wisteria)

این گیاه یک گیاه آبزی محبوب در آکواریوم است که به دلیل ظاهر جذاب، سهولت در مراقبت و توانایی آن در بهبود کیفیت آب نیز شناخته می شود. در میان گیاهان آکواریومی، این گیاه به دلیل ظاهر چشمگیر و توانایی رشد بیشتر جلبک ها محبوب است. همچنین مواد مغذی اضافی را جذب کرده و آب را برای ماهی ها تازه نگه می دارد. هرس و پیرایش منظم برای اطمینان از رشد مطلوب گیاه ویستریا آبی لازم است. همچنین نور کافی و دمای معتدل را ترجیح می دهد.

گیاه آبزی آکواریوم - ویستریا آبی

خزه جاوا (Java Moss)

خزه جاوا یکی دیگر از گیاهان آبزی است که در آکواریوم ها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین، نگهداری از آن ساده است و نیاز به توجه زیادی ندارد. این گیاه ظاهری سرسبز دارد و می تواند بر روی سطوحی مانند چوب، سنگ ها یا تزئینات قرار گیرد. گیاه خزه جاوا نیازی به کوتاه شدن زیاد ندارد و می تواند با بسیاری از انواع آب ها سازگار شود. با این حال، وضعیت آب پایدار یک امر ضروری است و باید نظارت شود.

انواع گیاه آکواریومی- خزه جاوا

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم تا راجب گیاهان آبزی و انواع آن ها صحبت کنیم تا شما عزیزان با این گیاهان زیبا آشنا شوید. نگهداری از گیاهان آبزی تقریبا ساده است و برای کسانی که مبتدی هستند پیشنهاد می شود. امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مفید و کاربردی باشند.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found