گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما برای بالکن و راه پله

گیاهان مقاوم به سرما
۲ دسامبر ۲۰۲۳
گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما برای بالکن و راه پله

بسیاری از مردم به دنبال خرید گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما هستند تا بتوانند فضای بالکن و راه پله خانه یا آپارتمان خود را با گل و گیاه های زینتی زیباتر کنند. اما سوال این است که، چه گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما هستند؟ چه گیاهانی می توانند سرما را تحمل کنند؟ در این مقاله به معرفی و بررسی بهترین گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما برای استفاده در فضا های راه ‌پله و بالکن می پردازیم، پس همراه ما باشید تا با انواع گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما آشنا شوید.


فهرست مطالب:

انواع گل آپارتمانی مقاوم به سرما برای نگهداری در بالکن و راه پله
زاموفیلیا (ZZ Plant)
برگ عبایی یا گیاه چدن (Cast Iron Plant)
گل شمعدانی (Geraniums )
گیاه یشم (Jade Plant)
سرخس (Maidenhair Ferns)
سیکاس (Sago palm)
سانسوریا (Snake Plant)
دراسنا (Dracaena)
نخل خرمای ققنوس (Phoenix Date Palms)
کاج مطبق (Norfolk Island Pine)
کاکتوس کریسمس (Christmas Cactus)
گل گندمی یا عنکبوتی (Spider Plants)
کاج معطر لیمویی (Lemon cypress)
گیاه لیندا یا دم اسبی (Ponytail Palm)
فیلودندرون (Philodendron)
آگلونما (Chinese Evergreen)
ساکولنت ها (Succulents)
آلوئه ورا (Aloe)
گل بنفشه افریقایی (Pansies)

انواع گل آپارتمانی مقاوم به سرما برای نگهداری در بالکن و راه پله

اکثر مردم دنیا دوست دارند که بالکن ها و راه پله های محیط زندگی شان سر سبز و زیبا باشند، به همین دلیل به سراغ خرید گیاهان مناسب برای تزیین منزل می روند. ما در ادامه مقاله، لیستی از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما را برای استفاده در فضا هایی همچون راه ‌پله، بالکن، و غیره معرفی می ‌کنیم تا با انواع آن ها آشنا شوید.

گل های مقاوم به سرما

زاموفیلیا (ZZ Plant)

گیاه زاموفیلیا یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب است که به خاطر برگ‌ های سبز و جذابش شناخته می ‌شود و بومی شرق آفریقا، جنوب کنیا تا شمال شرقی آفریقای جنوبی می باشد. ویژگی مهم این گیاه این است که می ‌تواند هر میزان سرمای زمستانی را تحمل کند و در عین حال، نگهداری از آن بسیار آسان است. یکی از ویژگی های دیگر و قابل توجه این گیاه، این است که می ‌تواند به راحتی در تاریکی رشد کند، بنابراین، در هنگام نگهداری گل زاموفیلیا اگر خانه ‌تان به مقدار کافی نور خورشید ندارد، نگران نباشید زیرا گیاه زاموفیلیا این شرایط را به راحتی تحمل خواهد کرد.

خرید گلدان گل زاموفیلیا

همچنین، زاموفیلیا جزء گیاهان کم آب به حساب می آید و به آبیاری زیادی نیاز ندارد و بهترین خاک برای آن خاکی با زهکشی خوب می باشد. به یاد داشته باشید که این گیاه سرعت رشد چندانی ندارد و خیلی بزرگ نمی ‌شود.

برگ عبایی یا گیاه چدن (Cast Iron Plant)

گیاه چدن، همانطور که از نام آن پیدا است، یکی از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما است که در محیط های سرد، زنده می ‌ماند. این گیاه بومی کشور چین و ژاپن است. برگ عبایی، یک گیاه علفی است که به شکل خوشه‌ های برگی رشد می ‌کند و برگ‌ هایی به رنگ سبز تیره و براق دارد.

گیاه برگ‌ عبایی به نور مستقیم یا نیمه مستقیم خورشید برای رشد نیاز دارد، پس بهتر است آن را در محیطی قرار دهید که در طول روز به طور مداوم به نور خورشید دسترسی داشته باشد. علاوه بر آن، این گیاه زیبا، یک گیاه آپارتمانی مقاوم به کم آبی است که به آبیاری زیادی نیاز ندارد و خاک آن حتما باید زهکشی خوبی شده باشد.

گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما

گل شمعدانی (Geraniums )

گل شمعدانی به عنوان یکی از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما شناخته شده است که برای محیط های سرد مناسب می باشد؛ اما تا زمانی که هر روز چند ساعت نور مستقیم خورشید را دریافت کند. این گل زیبا اهل آفریقای جنوبی است که به شکل خوشه‌ ای و با گل هایی با تنوع رنگی زیادی رشد می ‌کند و با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، رشد بهتری دارند و به مرحله گلدهی می ‌رسند. در نگهداری گل شمعدانی، هر زمان که خاک آن خشک شد نیاز به آبیاری دارد و خاک مناسب آن باید سبک و زهکشی شده باشد.

گیاه یشم (Jade Plant)

گیاه یشم، با برگ‌ های فشرده به شکل دایره ای و ساقه‌ های چوبی، به عنوان یک گیاه خانگی عالی که می ‌تواند هوای سرد را تحمل کند، شناخته شده است. بهتر است گیاه یشم را در یک منطقه با نور کافی قرار دهید اما می ‌تواند در محیط هایی با نور کم هم رشد کند. این گیاه خانگی هر روز باید آبیاری شود و به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارد.

گل های مقاوم به سرما برای بالکن

سرخس (Maidenhair Ferns)

سرخس ها یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما هستند که نیاز زیادی به نور ندارند و می ‌توانند به راحتی در هر شرایط آب و هوایی رشد کنند. تنها نیاز اساسی آن ها، رطوبت زیاد می باشد که به این معنی است، برای رشد این گیاه، خاک آن به صورت پیوسته باید مرطوب باشد. گل سرخس با برگ‌ های ظریف و زیبا، در سایه و نور غیر مستقیم به مدت روزها و ماه‌ ها به خوبی رشد می ‌کند.

سیکاس (Sago palm)

گیاه سیکاس، یکی از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما است که اهل جنوب ژاپن می باشد. این گیاه تنه ‌ای ضخیم دارد و بذر تولید می‌ کند اما گل یا میوه ندارد. این گیاه مقاومت بالایی در برابر کم‌ آبی دارد، بنابراین در هنگام مراقبت از گیاه سیکاس، از خاک و گلدانی با زهکشی مناسب استفاده کنید و همچنین، توجه داشته باشید که نور مستقیم آفتاب ممکن است به برگ ‌های این گیاه آسیب برساند، پس بهتر است دور از نور آفتاب مستقیم قرار گیرد.

گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما

سانسوریا (Snake Plant)

گیاه سانسوریا، یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما است که اهل آفریقا، ماداگاسکار و جنوب آسیا می باشد. این گیاه برگ ‌های بلند، تقریبا پهن و تیز دارد. انواع گونه های سانسوریا کوچک و بزرگ وجود دارد که می‌ توانند به عنوان یک گیاه برای تصفیه هوای خانه موثر باشند. سانسوریا یک گیاه کم آب است و به نور متوسط برای رشد نیاز دارد. همچنین، بهترین خاک برای آن، خاکی سبک با زهکشی خوب می باشد.

خرید گلدان گل سانسوریا

دراسنا (Dracaena)

خرید گلدان گل دراسنا، که جزء گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما می باشد، می تواند به راه پله و یا بالکن شما جلوه زیبایی بدهد. این گیاه که برگ هایی باریک و بلند دارد، بومی مناطق جنوب شرقی آفریقا محسوب می شود. این گیاه ساقه ‌ای بلند و ضخیم دارد و تمام برگ‌ های آن در بالای ساقه رشد می ‌کنند. گل دراسنا برگ‌ های سبز رنگ دارد که ممکن است در انواع مختلف این گیاه، نوارهایی به رنگ‌ های زرد، قهوه ‌ای یا حتی قرمز داشته باشد. در هنگام نگهداری گیاه دراسنا باید بدانید که این گیاه زیبا به نور خورشید غیر مستقیم و پراکنده برای رشد و خاکی با زهکشی مناسب نیاز دارد و برای آبیاری آن حتما باید سطح خاک خشک شده باشد.

گل مقاوم به سرما برای راه پله

نخل خرمای ققنوس (Phoenix Date Palms)

نخل خرمای ققنوس یا نخل فونیکس گیاهی است مقاوم به سرما، با رشد کند و برگ‌ هایی به شکل پر که طول آن ها بین 60 تا 120 سانتی‌ متر است. این گیاه می تواند دما های پایین و هوای سرد را تحمل کند و به نور پراکنده خورشید برای رشد نیاز دارد. همچنین، به آبیاری زیاد نیازی ندارد و خاک آن باید سبک، غنی و خاصیت زهکشی خوبی داشته باشد. نخل خرمای ققنوس به عنوان یکی از گیاهان مقاوم به سرما برای راه پله مناسب می باشد و شما به راحتی می توانید آن را در راه پله و حتی بالکن های خود نگهداری کنید.

کاج مطبق (Norfolk Island Pine)

کاج مطبق، گیاهی همیشه سبز و بومی قاره استرالیا است که به عنوان یکی از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما شناخته می شود که به راحتی در دما های سرد می تواند زندگی کند. کاج مطبق یک گیاه با برگ های دراز و سوزنی است که تا ارتفاع 2 متر می تواند رشد کند. در نگهداری کاج مطبق در خانه باید به این نکته توجه کنید که این گیاه نور ملایم را ترجیح می ‌دهد ولی می‌ تواند نور مستقیم آفتاب را نیز تحمل کند و همچنین به خاک زهکشی شده و آبیاری منظم نیاز دارد.

گل های آپارتمانی مقاوم به هوای سرد

کاکتوس کریسمس (Christmas Cactus)

کاکتوس کریسمس، یکی از گیاهان مقاوم در برابر سرما است که در طول زمستان گل هایی به شکل ارکیده صورتی یا بنفش می دهد. این گیاه می ‌تواند در داخل و خارج از منزل کاشته شود و به سایه زیاد برای رشد نیاز دارد که به عنوان گیاهان سایه دوست مقاوم به سرما در فضای باز شناخته می شوند. همچنین، مقدار کمی آب برای آن کافی است و خاک آن باید سبک و زهکشی شده باشد.

گل گندمی یا عنکبوتی (Spider Plants)

اگر به دنبال پیدا کردن یک گیاه برای مناطق سردسیر هستید، خریدگیاه عنکبوتی با برگ های باریک و بلند می تواند انتخاب مناسبی باشد. گل گندمی بومی جنوب آفریقا و جزء گیاهان مقاوم به سرما برای بالکن است. برگ‌ های آن حدود 25 سانتی متر طول دارند و به صورت نوار‌های سبز‌ رنگ به نظر می ‌رسد که در میان هر کدام نوار سفید رنگی مشاهده می‌ شود. بهترین نور برای نگهداری و پرورش گندمی، نور غیر مستقیم خورشید است، اما می ‌تواند شرایط نور کمتر را نیز تحمل کند. همچنین، خاکی با زهکشی خوب برای آن لازم است و بهترین زمان آبیاری آن وقتی است که سطح خاک کمی خشک شده باشد.

گل های مقاوم به سرما

کاج معطر لیمویی (Lemon cypress)

کاج معطر لیمویی یکی از گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما است که شکل مخروطی دارد و برگ ‌های آن شکننده و چند ساله با رنگ سبز مایل به زرد است و با پیوند یا دانه تولید مثل می ‌کند که میوه‌ های آن شبیه به آناناس هستند. این گیاه زیبا به نور غیر مستقیم و پراکنده خورشید و همچنین، آبیاری متوسط به صورت منظم نیاز دارد و خاک آن بهتر است سبک و زهکشی شده باشد. چون این گیاه می تواند در دما های پایین رشد کند، بهترین گزینه برای نگهداری در بالکن و حتی راه پله منزل شما است.

خرید گیاهان آپارتمانی

گیاه لیندا یا دم اسبی (Ponytail Palm)

گل لیندا، یکی از گیاهان مقاوم به سرما در فضای باز است که برگ هایی باریک و بلند دارد و بومی کشور مکزیک و جنوب غرب آمریکا است. یکی از ویژگی ‌های جالب این گیاه، برگ‌ هایی با ضخامت بالا و باریک و بلند است که بسیار مقاوم و به شکل آویزان، مانند بید مجنون هستند که برگ‌ هایی به رنگ سبز تیره دارند. نور مستقیم خورشید برای رشد بهتر و نگهداری گل لیندا لازم است، اما در نور پراکنده یا حتی سایه هم نیز می تواند رشد کند. همچنین، خاک سبک با زهکشی خوب برای این گیاه مناسب است و به ابیاری متوسط  و منظم نیاز دارد.

گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما

فیلودندرون (Philodendron)

فیلودندرون احتمالا یکی از مقاوم‌ ترین گیاهان آپارتمانی نسبت به سرما است. این گیاه به خاطر برگ های سبز رنگ و بزرگی که دارد و همچنین به خاطر توانایی تحمل سرما، مشهور است. فیلودندرون می ‌تواند در محیط کم نور و سایه رشد کند و به مراقبت خاصی نیاز ندارد و به راحتی می توانید آن را در بالکن نگهداری کنید. خاک آن باید غنی و زهکشی شده باشد و همچنین آبیاری این گیاه باید کم و منظم باشد.

آگلونما (Chinese Evergreen)

این گیاه زیبا و مقاوم، به راحتی سرمای زمستانی‌ را تحمل می ‌کند و به عنوان یکی از گیاهان مقاوم به یخبندان شناخته می شود. در نگهداری و مراقبت از آگلونما باید توجه داشته باشید که این گیاه می‌ تواند شرایط نور کم، محیط‌ های سرد، محیط‌ های خشک و هر چیزی که در میان باشد را تحمل کند. بنابراین، تنها کاری که باید انجام دهید، کاشت و نگهداری آن در بالکن یا راه پله است. یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این گیاه همیشه سبز این است که حتی در یک اتاق تاریک هم می تواند رشد کند. پس نیاز های این گیاه زیبا، نور کم و حتی سایه، خاک سبک و زهکشی شده و آبیاری منظم است.

خرید گلدان گل آگلونما

ساکولنت ها (Succulents)

ساکولنت ها گیاهان بسیار مقاومی هستند که می‌ توانند در هر شرایط آب و هوایی زندگی کنند و به عنوان گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما شناخته شده اند. شما می ‌توانید آن‌ ها را در بالکن یا راه پله های خود نگهداری داری کنید و بهتر است بدانید که به مراقبت خاصی نیاز ندارد و این گیاه تقریبا هر وضعیتی را می تواند تحمل کند. محیط نگهداری آن چه پر نور باشد چه کم نور، به راحتی می تواند رشد کند و همچنین، خاک آن باید خاصیت زهکشی خوبی داشته باشد و آبیاری آن وقتی انجام شود که خاک کمی خشک شده است.

گل های آپارتمانی مقاوم به سرما

آلوئه ورا (Aloe)

آلوئه ورا، یک گیاه گوشتی و آبدار می باشد که بومی مناطق آفریقایی است و جزء گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما می باشد. این گیاه در دسته گیاهان برگ باریک و بلند قرار دارد. برگ‌ های بزرگ و ضخیم آلوئه ورا به شکل نیزه ‌ای، بلند و باریک هستند و خواص دارویی نیز دارند. این گیاه به نور روشن اما غیر مستقیم آفتاب نیاز دارد و بهترین نوع خاک برای آن، خاکی با زهکشی مناسب است. آلوئه ورا به آبیاری متوسط نیاز دارد ولی آبیاری زیادی باعث پوسیده شدن ریشه آن می شود.

گل بنفشه افریقایی (Pansies)

گل بنفشه آفریقایی یکی از بهترین گیاهان خانگی مقاوم در برابر سرما است که با دستکاری ‌های ژنتیکی امروزه تنوع رنگی زیادی دارد. با نگهداری مناسب از گل بنفشه افریقایی این گیاه می تواند به ارتفاع ۱۵ تا ۲۵ سانتی ‌متر می ‌رسد که رشد سریعی دارد. این گل زیبا به محیطی با نور پراکنده خورشید و خاکی سبک اما غنی و آبیاری منظم نیاز دارد.

گیاهان مقاوم سرما برای بالکن

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با انواع گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما آشنا کنیم که بتوانید به راحتی برای بالکن یا راه پله و حتی حیاط منزل خود گیاهان مناسبی را انتخاب و خریداری کنید. امیدواریم مطالب گفته شده برای شما عزیزان کاربردی و مفید باشند. اگر قصد تهیه هر کدام از این گیاهان را دارید می توانید با مراجعه به گلفروشی آنلاین گل بازار انواعی از گیاهان زیبا و مقاوم را خریداری کرده و درب منزل تحویل بگیرید.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found