انواع گل و گیاه مقاوم به خشکی و کم آبی برای آپارتمانی

گل های آپارتمانی مقاوم به خشکی
۲۱ آوریل ۲۰۲۴
انواع گل و گیاه مقاوم به خشکی و کم آبی برای آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی مقاوم به خشکی و آبیاری کم، انتخاب عالی برای افرادی هستند که تازه وارد دنیای نگهداری از گیاهان شده ‌اند و یا سر کار می روند ساعات کمی در خانه هستند. این گیاهان، علاوه بر زیبایی، با شرایط زندگی در منزل شما سازگار هستند. یکی از نکات اساسی در انتخاب گیاه، میزان آبیاری آن است. آبیاری مناسب یکی از اصلی ‌ترین عوامل در حفظ سلامت گیاهان است. اگر شرایط آبیاری مناسب نباشد، گیاهان ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند و حتی از بین بروند. به همین دلیل، گیاهان آپارتمانی که به آبیاری کم مقاومت دارند، گزینه‌ های بسیار مناسبی برای افراد مبتدی و افرادی با ساعات پرمشغله به حساب می آیند. در ادامه مقاله، با انواع گیاهان آپارتمانی مقاوم به خشکی آشنا خواهیم شد. پس با ما همراه باشید.


فهرست مطالب:

لیست گیاهان آپارتمانی مقاوم به خشکی
گیاه سانسوریا (Snake Plant)
گیاه لیندا (Ponytail Palm)
گیاه آلوئه ورا (Aloe)
گیاه سدوم مورگانیوم (Burro’s Tail)
گیاه سیکاس (Sago Palm)
گیاه پوتوس (Pothos)
گیاه هاوورتیا (Haworthia)ه
گیاه برگ عبایی (Cast Iron Plant)
اگیاه قارچ زبان گاو (Ox Tongue)
گیاه زاموفیلیا (ZZ Plant)
گیاه یشم (Jade Plant)
کاکتوس گوش خرگوشی(Opuntia microdasys)
گیاه کاکتوس کلاه اسقف(Bishop’s Cap Cactus)
گیاه پاندا (Panda Plant)
گیاه سنگی(Living Stones)
گیاه اچينو كاكتوس گروزونی (Golden Barrel Cactus)

لیست گیاهان آپارتمانی مقاوم به خشکی

در دسته‌ ی گیاهان آپارتمانی، می ‌توان گونه ‌هایی را یافت که به آبیاری کمی نیاز دارند و خشکی را به مدت محدود تحمل می ‌کنند. این گونه‌ ها می‌ توانند برای مدتی بدون آبیاری زندگی و خشکی را تحمل کنند که برای نگهداری در خانه یا محیط کار بسیار مناسب هستند، چرا که به مراقبت خاصی نیاز ندارند و حتی اگر برای مدتی خاک آن ها خشک باشد هم باز رشد می کنند. در ادامه، با لیستی از گیاهان آپارتمانی کم آب آشنا خواهیم شد.

گیاه سانسوریا (Snake Plant)

گیاه سانسوریا یکی از گیاهان آپارتمانی مقاوم به خشکی می باشد که برگ‌ هایی شبیه شمشیر با رنگ سبز تیره دارد. این گیاه زیبا که به آب زیادی نیازی ندارد، می ‌تواند به مدت هفته‌ ها بدون آبیاری، و بدون حتی یک قطره رطوبت هم زندگی کند، که آن را برای کسانی که پر مشغله هستند، انتخابی ایده‌ آل می‌ کند. همچنین، سانسوریا یک گیاه سایه دوست است، به طوری که نور کم تا نور روشن را نیز تحمل می ‌کند. با این شرایط، نگهداری گل سانسوریا در خانه می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای شما باشد.

گیاه مقاوم به خشکی- سانسوریا

گیاه لیندا (Ponytail Palm)

یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی مقاوم به خشکی، گیاه لیندا است که با تشکر از ساقه ضخیم و شبیه به تنه درخت، قادر به ذخیره رطوبت در مدت زمان طولانی است، بنابراین به راحتی کم آبی را می تواند تحمل کند. نام این گیاه بر گرفته از برگ‌ های بلند و باریکی که از انتهای ساقه رشد می ‌کنند، است. گیاه لیندا تحمل زیادی نسبت به خشکی دارد و ممکن است در فصل گرم به آبیاری کمی نیاز داشته باشد و هر دو هفته یکبار آبیاری کافی است، اما در هنگام نگهداری گل لیندا در زمستان، می‌ توانید آن را سه یا چهار هفته یکبار آبیاری کنید. همچنین، لیندا نور کم تا نور روشن را ترجیح می دهد.

گیاهان مقاوم به خشکی - گیاه لیندا

گیاه آلوئه ورا (Aloe)

آلوئه ورا جزء گونه های گیاهی مقاوم به خشکی است که برگ ‌هایی کشیده و گوشتی دارد. این گیاه خانگی جزء گیاهان مقاوم به کم آبی می باشد، بنابراین می ‌تواند تا چند مدت بدون آبیاری زندگی کند. گیاه آلوئه‌ ورا به آرامی رشد می‌ کند، اما با قرار گرفتن در نور روشن می تواند تا حدود 1 متر رشد کند. به یاد داشته باشید که آن را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید، در غیر این صورت گیاه شما ممکن است بسوزد.

آلوئه ورا- گیاه مقاوم به خشکی

گیاه سدوم مورگانیوم (Burro’s Tail)

یکی دیگر از گیاهان مقاوم به کم آبی و گرما، گیاه سدوم مورگانیوم (Sedum morganianum) است که برگ های گوشتی به رنگ سبز روشن و تیره و حتی خاکستری دارد. این گیاه خانگی در دسته گیاهان آپارتمانی مقاوم به خشکی قرار می گیرد و می تواند آب را در خود ذخیره کند و تا مدت ها بدون آبیاری رشد کند.

اگر بخواهید، آن ها را در گلدان بگذارید تا گیاهان جدیدی رشد کنند می توانید برگ ‌های کوچک آن را به راحتی از گیاه جدا کنید و در گلدان دیگری بکارید.

گیاه آپارتمانی مقاوم به کم آبی -گیاه سدوم مورگانیوم

گیاه سیکاس (Sago Palm)

سیکاس یک گیاه خانگی محبوب و مقاوم است که جزء گیاهان خشکی پسند ایران به حساب می آید. این گیاه زیبا، برگ‌ هایی سوزنی، چرمی و سبز تیره دارد که به راحتی تا مدتی بدون آبیاری زندگی می کند. نخل سیکاس می تواند خشکی خاک را تحمل کند، اما آب ‌دهی بیش از حد ممکن است به آن آسیب بزند. همچنین در روش نگهداری نخل سیکاس در منزل باید بدانید که به نور متوسط ​​تا روشن خورشید نیاز دارد.

گل های مقاوم به خشکی - نخل سیکاس

گیاه پتوس (Pothos)

پوتوس، یکی دیگر از گیاهان مقاوم به خشکی و کم آبی محسوب می شود به طوری که نگهداری گل پتوس گزینه محبوبی برای خانه‌ ها و دفاتر کار است. این گیاه سخت ‌پذیر و مقاوم به خشکی است که برگ‌ هایی جذاب و درخشان به رنگ سبز روشن دارد. پاتوس نور کم تا نور روشن را ترجیح می دهد و خشک شدن خاک بین آبیاری ‌ها را می تواند تحمل کند.

گیاهان آپارتمانی کم آبی - گل پتوس

گیاه هاوورتیا (Haworthia)

گیاه هاوورتیا که با نام گیاه گورخری هم شناخته می ‌شود جزء بهترین کاکتوس های آپارتمانی مقام به کم آبی می باشد. به خاطر برگ ‌هایی با خطوط سفید، به آن گیاه گورخری هم می گویند. این یکی از محبوب ترین گیاهان خانگی است که به آب زیاد نیاز ندارد و با مراقبت کم به خوبی رشد می ‌کند. معمولا ارتفاع و عرض آن کمتر از 70 سانتی متر است است.

گیاه گورخری در نور روشن بهترین عملکرد را دارد و ترجیح می ‌دهد که خاک گلدانش بین دو آبیاری کمی خشک شود. به دلیل رنگ‌ های خطی منحصر به فرد خود، هاورتیا یکی از محبوب ‌ترین گیاهان برای دکوراسیون مدرن به خصوص استفاده در انواع تراریوم باز است.

گل هاورتیا- گیاهان آپارتمانی مقاوم

گیاه برگ عبایی (Cast Iron Plant)

یکی دیگر از گیاهان مقاوم به خشکی و کم آبی، گیاه برگ عبایی می باشد که برگ های آن پهن و کشیده و سبز تیره هستند. اگر با نگهداری گیاهان در خانه خود مشکل دارید و مراقبت از آن ها برای شما سخت است، این گیاه خانگی در برابر نور کم، رطوبت پایین و آبیاری کم بسیار مقاوم است و بهترین گزینه برای نگهداری در خانه به حساب می آید. به علاوه این گیاه یکی از بهترین گیاهان مقاوم به سرما برای بالکن و راه پله  به حساب می آید.

برگ عبایی

گیاه قارچ زبان گاو (Ox Tongue)

قارچ  زبان گاو، یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی مقاوم به خشکی هوا و آب محسوب می شود. برگ‌ های این گیاه، خشن و با بافت خاکستری و سبز هستند. قارچ زبان گاو به خشکی و کم آبی مقاوم است و به ندرت به آب نیاز دارد، اما برای رشد سالم، به نور روشن خورشید نیاز دارد. هنگامی که این گیاه از نور کافی برخوردار شود، در بهار شاخه ‌هایی از گل های صورتی و قرمز تولید می‌ کند. قارچ زبان گاو در زمستان، می تواند تا هفته ها بدون آبیاری زندگی کند. این گیاه به طور معمول اندازه کوچکی دارد اما در شرایط مناسب ممکن است به ارتفاع 90 سانتی متر برسد.

گیاهان مقاوم به خشکی - گیاه زبان گاو

گیاه زاموفیلیا (ZZ Plant)

یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی مقاوم به خشکی، گیاه زاموفیلیا است که برگ ‌هایی چرمی به رنگ سبز تیره دارد. این گیاه زیبا به مراقبت کمی نیاز دارد و همانطور که اشاره کردیم می تواند خشکی را تحمل کند، پس به آبیاری بیش از حد نیازی ندارد.

این گیاه خانگی به خشکی مقاوم است و در نور روشن بهترین رشد را دارد، اما نور کم خانه را می تواند تحمل ‌کند. با این تفاسیر می توان گفت شرایط نگهداری از گل زاموفیلیا آسان و تقریبا بدون چالش است.

گل های مقاوم به کم آبی -زاموفیلیا

گیاه یشم (Jade Plant)

گیاه یشم، یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی مقاوم به خشکی است که ساقه‌ های آن ضخیم و برگ ‌هایی گوشتی دارد. با این حال، این گیاه نسبت به خشکی مقاوم است و اگر قبل از آبیاری دوباره، خاک گلدان آن کاملا خشک شود، باز هم می تواند زندگی کند. اگر آن را در طول تابستان به بیرون از خانه منتقل کنید، نور اضافی و دمای گرم باعث رشد سریع آن می ‌شود که می ‌تواند به گیاه شما کمک کند تا به ارتفاع 1 متر برسد.

گل های مقاوم به خشکی -گیاه یشم

کاکتوس گوش خرگوشی یا اپونتیا میکروداسیس (Opuntia microdasys) 

این گیاه، جزء گل های آپارتمانی مقام به کم آبی می باشد که مطابق با نامش، برگ‌ هایی بلند و صاف دارد که به گوش‌ های خرگوش شبیه است. این کاکتوس زیبا و مقاوم به خشکی خارهای تیزی دارد، و برگ ‌های آن با خارهای تیز پوشیده شده است و ممکن است پوست شما را تحریک کند. این گیاه زیبا، در فصل بهار و زمانی که به اندازه کافی نور خورشید دریافت کند، گل‌ های زرد لیمویی تولید می‌ کند و ممکن است به ارتفاع نیم متر برسد.

گل های مناسب مناطق گرم و خشک - کاکتوس گوش خرگوشی

گیاه کاکتوس کلاه اسقف (Bishop’s Cap Cactus)

این نوع کاکتوس در دسته گیاهان آپارتمانی مقاوم به خشکی قرار می گیرد، زیرا می تواند خشکی و کم آبی را تحمل کند. کاکتوس کلاه اسقفی علاوه بر اینکه تقریبا بی ‌خار است، با شکل ستاره‌ ای و رنگ آبی و سبز خود، ویژگی ‌های خاصی دارد و حتی ممکن است گل ‌های کوچک به رنگ زرد در فصل بهار تولید کند.

مانند بیشتر کاکتوس‌ ها، کاکتوس کلاه اسقفی جزء گیاهان خانگی مقاوم به خشکی هستند که به آب نیاز زیادی ندارد و تنها زمانی نیاز به آب دارد که خاک گلدان آن به طور کامل خشک شده باشد.

گل آپارتمانی مقاوم به کم آبی - کاکتوس کلاه اسقف

گیاه پاندا (Panda Plant)

یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی مقاوم به خشکی، گیاه پاندا است که برگ‌ هایی نقره ‌ای رنگ با بافت نرم و پشمی دارد، و تقریبا مانند گندم می باشد. این گیاه مقاوم به کم آبی به نور روشن خورشید نیاز دارد و بین هر آبیاری‌ باید خاک خشک شود. همانطور که گفتیم این گیاه زیبا تحمل خشکی را دارد و می تواند تا مدتی بدون آب زندگی کند. پس مراقبت از این گیاه بسیار آسان است و به مرور زمان، گیاه پاندا تا ارتفاع 80 سانتی متر رشد می ‌کند.

گل مقاوم به خشکی - گیاه پاندا

گیاه سنگی (Living Stones)

یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی مقاوم به خشکی، گیاه سنگی است که نه تنها در برابر خشکی مقاوم است بلکه از جمله ساکلنت‌ های منحصر به فردی می باشد که می ‌توانید در داخل خانه آن را پرورش دهید. این گیاه زیبا تقریبا شبیه به سنگ ‌های کوچک به نظر می ‌آید و مراقبت از آن بسیار ساده است. گیاه سنگی را در نور روشن نگه دارید و به میزان کمی آن را آب بدهید و در اواخر بهار تا تابستان هر چند هفته یک بار آن را آبیاری کنید و در زمان خواب زمستانی خود، آبیاری را به طور کامل متوقف کنید. این گیاه رشد زیادی ندارد، اما بهتر است آن را در یک گلدان با فضای کافی نگه دارید، زیرا ریشه آن کمی بزرگ است.

گیاهان مقاوم به خشکی -کاکتوس سنگی

گیاه اچينو كاكتوس گروزونی (Golden Barrel Cactus)

اچينو كاكتوس گروزونی، یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی مقاوم به خشکی است که می تواند رطوبت را در خود نگه دارد و به آبیاری کمی نیاز دارد. اگر در منطقه ‌ای زندگی می‌ کنید که تمام سال گرم است، ممکن است کاکتوس گروزونی را در باغ‌ ها و پارک ها مشاهده کنید.

اما کسانی که محیط زندگی شان سرد سیر می باشند هم می‌ توانند آن را به عنوان یک گیاه خانگی پرورش دهند. این گیاه مقاوم به خشکی، از سایر کاکتوس‌ ها با خارهای بزرگ به رنگ زرد و طلایی، نیز متفاوت تر است. همچنین رشد کندی دارد و فقط تا ارتفاع 50 سانتی متر می تواند رشد کند.

گل های آپارتمانی مقاوم به خشکی - گیاه اچينو كاكتوس گروزونی

کلام آخر

در این مقاله گل بازار سعی کردیم  شما عزیزان را با انواع گیاهان آپارتمانی مقاوم به خشکی و کم آبی آشنا کنیم تا بتوانید با انتخاب و خرید انواع گیاهان آپارتمانی مقاوم به خشکی، هم خانه ای سر سبز و شاداب داشته باشید، هم وقت کمی برای مراقبت و رسیدگی بگذارید. سرانجام، همه ما می ‌توانیم با گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم ‌آبی، به راحتی زندگی کنیم و خانه ای زیبا و سر سبز داشته باشیم.

سوالات پرسیده شده درباره گیاهان مقاوم به خشکی و کم آبی
آیا گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم آبی واقعاً وجود دارند؟
بله، گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم آبی واقعاً وجود دارند. این گونه‌های گیاهان دارای مکانیسم‌هایی برای ذخیره آب در برگ‌ها یا ریشه‌ها هستند که آنها را قادر می‌سازد تا در شرایط کم آبی مقاوم باشند. برخی از این گیاهان می‌توانند برای مدت‌های طولانی بدون آبیاری منظم بمانند و هنوز هم سلامتی خود را حفظ کنند. در این بلاگ ما انواعی از این گیاهان را به شما معرفی کرده ایم.
مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی به خشکی و کم آبی کدامند؟
گیاهان سانسوریا، گیاه یشم، انواع کاکتوس، گل پتوس، نخل سیکاس، زاموفیلیا، گیاه پاندا و... از جمله مهم ترین گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم آبی است.
چه توصیه‌هایی برای آبیاری صحیح گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم آبی دارید؟
گیاهان مقاوم به کم آبی نیاز به آبیاری منظم دارند، اما باید مراقب باشید که زمان آبیاری به شدت و زیاد نباشد. هر زمان که به گیاه آب می‌دهید، مطمئن شوید که آب به طور کامل به تمام خاک رسیده و به ریشه‌های گیاه به طور کامل رسیده است. این کار باعث رشد ریشه‌های عمیق‌تر و بهتر می‌شود که گیاهان را مقاوم‌تر به خشکی می‌کند. از ظروفی با سوراخ‌های زهکشی مناسب استفاده کنید تا آب اضافی آن خارج شود.
آیا گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم آبی برای زندگی در مناطق خشک مناسب هستند؟
بله، گیاهان آپارتمانی مقاوم به کم آبی می‌توانند برای زندگی در مناطق خشک مناسب باشند، اما باید با شرایط خاص محیط شما تطابق داده شوند. در مناطق خشک، معمولاً دمای بالا و رطوبت کم وجود دارد. اما برخی از گیاهان مقاوم به کم آبی می‌توانند در این شرایط به خوبی رشد و پرورش یابند. به عنوان مثال، برخی از ساکولنت‌ها، کاکتوس‌ها و گیاهان دیگری با وجود نیاز کمتر به آب و توانایی انجام عملیات فتوسنتز در شرایط نوری...
چه گیاهانی برای افرادی که آبیاری گیاهان خود را فراموش می‌کنند، مناسب هستند؟
برای افراد فراموشکار نگهداری گیاهانی مانند انواع ساکولنت ها و کاکتوس ها، سانسوریا، گیاه یشم، پتوس، گیاه پاندا، برگ عبایی و دیگر گیاهانی که در این بلاگ گفته شد، مناسب است.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found