شرایط نگهداری گل یا نخل لیندا (پافیلی) در آپارتمان

روش نگهداری نخل لیندا
۴ سپتامبر ۲۰۲۳
شرایط نگهداری گل یا نخل لیندا (پافیلی) در آپارتمان

نخل لیندا، یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب شناخته شده است. دلیل محبوبیت آن، ظاهر جذاب و منحصر به فرد آن است. برگ ‌های بلند و فرفری نخل لیندا با رنگ سبزه تیره جذاب، آن را از بقیه گیاهان آپارتمانی متمایز کرده است. علاوه بر این، نخل لیندا بسیار سازگار و نگهداری و مراقبت از آن بسیار آسان است. اگر شما هم در خانه خود گل لیندا دارید یا قصد خرید گل و گیاه برای آپارتمان خود را دارید و نخل لیندا را به عنوان گزینه ‌ای مناسب در نظر گرفته ‌اید، ما در این مقاله گلفروشی گل بازار، شما با به صورت جامع با روش نگهداری گل لیندا و مراقبت از آن آشنا می کنیم.

 


فهرست مطالب:

معرفی گل لیندا
سمی بودن گل لیندا
نماد گل لیندا
گلدهی نخل لیندا
طول عمر گل لیندا
خواص و ویژگی های گل لیندا
روش نگهداری گل لیندا یا نخل دم اسبی در خانه
شرایط نگهداری گل لیندا در زمستان
بزرگ شدن پیاز گل لیندا

معرفی گل لیندا یا نخل پافیلی

گل لیندا (نام علمی گل لیندا: Beaucarnea recurvate، نام انگلیسی گل لیندا: Ponytail Palm) از خانواده (Asparagaceae)، بومی کشور مکزیک است. نخل دم اسبی و گیاه پافیلی هم از نام های دیگر این گیاه است.هرچند که این گیاه با نام نخل می شناسند! اما از نظر گیاه شناسی لیندا در دسته نخل ها قرار نمی گیرد.

جذابیت اصلی نخل لیندا در باریک، کشیده، ضخیم، مقاوم و آویزان بودن برگ ‌هایش است. همچنین، ساقه ضخیم و درختی مانند لیندا پافیلی نیز زیبایی خاصی به این گیاه بیابانی می‌ بخشد. ارتفاع لیندا در گلدان و آپارتمان و در شرایط خاص می‌تواند به 2 متر برسد و این فقط با بالا رفتن ساقه اتفاق می ‌افتد. اما بد نیست بدانید که لیندا در مناطق بومی خود یعنی مکزیک و در بیرون از خانه تا ارتفاع 9 متر نیز رشد می کند.

 تکثیر این گیاه با جوانه ‌هایی در سنین بالای گل لیندا رخ می ‌دهد. اما بهتر است این جوانه ‌ها را سریعا حذف کنید تا شکل و فرم گیاه حفظ شود. رنگ برگ‌ های لیندا، سبز مایل به تیره است و در سنین بالا و در تابستان، گل‌های سفید مایل به کرمی روی این گیاه ولی به ندرت ظاهر می‌ شوند. لیندا گیاهی است کم ‌توقع؛ اما دوست ندارد چیزی بر روی آن سایه اندازد. زیرا به شدت نور را دوست دارد. همچنین، به دلیل نیاز کم به آبیاری، تماس با رطوبت ایجاد شده توسط گیاهان دیگر برایش مفید نیست. بنابراین، بهتر است لیندا را با فاصله از سایر گیاهان قرار دهید. در ادامه به نحوه نگهداری گل لیندا می پردازیم.

یکی از ویژگی های ظاهری متفاوت این گیاه وجود یک غده پیاز مانند در پایین ترین نقطه از تنه گیاه است. در واقع می توان گفت وجود این غده در گیاه باعث شده تا تنه آن شبیه به پای فیل شود! از این رو این گیاه را درخت پافیلی نیز می نامند. ویژگی مثبت این پیاز، نگهداری و ذخیره آب است. بنابراین می تواند گفت پافیلی یکی از گیاهان مقاوم به خشکی و کم آبی است.

 

بیشتر بدانید: نحوه نگهداری گل کروتون در خانه و بیماری های آن

روش نگهداری گل لیندا

سمی بودن گل لیندا

گیاه لیندا، به‌هیچ‌عنوان برای انسان ‌ها و حیوانات خانگی خصوصا گربه ها و سگ ها، سمی نیست. بنابراین می ‌توانید با آرامش آن را در منزل خود نگهداری کنید. با توجه به بی‌خطر بودن آن، لیندا در لیست 20 گیاه مناسب برای کودکان و حیوانات خانگی قرار می‌گیرد.

نماد گل لیندا

گل لیندا یک گیاه بیابانی و مقاوم در شرایط سخت است که دارای قدرت ادامه زندگی در محیط‌ های کم آب و خشک است. بنابراین، این گیاه به عنوان نمادی از استقامت، مقاومت و پشتکار شناخته می‌ شود. به علاوه، ساقه ضخیم و خاص لیندا نیز نمادی از استحکام و ایستادگی در برابر مشکلات و چالش‌ های زندگی است. با این توصیفات، گل لیندا می‌تواند نمادی از قدرت، زیبایی و ثبات باشد.

گلدهی نخل لیندا

گیاه لیندا، یک نخل زیباست که هر تابستان می تواند گل دهد. اما باید به یک نکته مهم توجه داشته باشید، این گیاه برای گل دادن به زمان نیاز دارد یعنی زمانی که تنه آن به ارتفاع حدود 5 متر برسد، گل می دهد. با این تفاسیر نمی توان انتظار داشت که گیاه شما در گلدان و فضای خانه بتواند به گل بنشیند. از این رو، خریداران این گیاه بیشتر به دلیل زیبایی و برگ‌ های خیره‌ کننده ‌اش به آن علاقه ‌مند هستند تا انتظار داشته باشند که به سرعت گل بدهد. گل های نخل لیندا کوچک و به صورت خوشه ای بر روی گل آذین های بلند شکوفا می شوند و رنگ آن ها اغلب سفید، کرمی و زرد است.

طول عمر گل لیندا

گل لیندا چند سال عمر میکند؟ گل لیندا عمری طولانی دارد و می‌تواند در طبیعت و محیط زیست خود تا ۱۰۰ سال هم عمر کند. با رعایت نکات نگهدار گل لیندا، می توانید برای طولانی مدت از زیبایی این گیاه در خانه یا دفتر کار خود بهره ببرید.

 

خواص و ویژگی های گل لیندا

گیاه لیندا گیاهی است که خواص مختلف و ویژگی های منحصر به فرد است که در این بخش از مقاله به آن می پردازیم:

  • کاهش آلودگی هوا: مطالعات سازمان ناسا نشان می دهد که لیندا از جمله گیاهانی است که توانای حذف آلاینده‌های هوا از جمله فرمالدئید، بنزن و آمونیاک را دارد. همچنین این گیاه به خوبی می تواند به راحتی دی اکسید کربن (CO2) را در طول فرایند فتوسنتز جذب کرده و اکسیژن آزاد کند. گرچه نخل دم اسبی ممکن است به تصفیه هوا کمک کند، اما اثربخشی آن ممکن است در مقایسه با سایر گیاهان محدود تر باشد.
  • ایجاد رطوبت: اگرچه نخل دم اسبی ممکن است در از بین بردن سموم و تصفیه کردن هوا به اندازه کافی کارآمد نباشد، اما همچنان می تواند از راه های دیگر به ایجاد یک محیط داخلی سالم تر کمک کند. مانند بسیاری از گیاهان داخلی، لیندا از طریق تعرق رطوبت را به هوا اضافه می کند که می تواند به مبارزه با خشکی ناشی از سیستم های گرمایش یا سرمایش داخلی کمک کند.
  • افزایش انرژی مثبت: گل لیندا با شکل ظاهر منحصر به فرد خود در محیط زندگی شما باعث می شود تا با وجود این گیاه در تزئین خانه، دکوراسیون شما حال و هوای جنگلی به خود بگیرد؛ برای همین می توان گفت که لیندا می تواند انرژی مثبت را افزایش دهد و به شما احساس خوشحالی و سرزندگی بدهد.
  • فرم معماری: نخل دم اسبی دارای فرمی ظاهری است که به فضاهای داخلی جذابیت بصری می بخشد. برگ های بلند و باریک آن ظاهری زیبا و مجسمه ای ایجاد می کند و آن را به یک نقطه کانونی یا گیاه برجسته جذاب در محیط های خانگی یا اداری تبدیل می کند.
  • ماندگاری: نخل دم اسبی گیاهی با رشد کند است، به این معنی که می تواند برای مدت طولانی برای نگهداری در داخل خانه مناسب باشد. به طور معمول چندین سال طول می کشد تا به حداکثر ارتفاع خود برسد. این ویژگی به آن اجازه می دهد به خوبی با فضاهای داخلی با ارتفاع سقف محدود سازگار شود.
  • مراقبت آسان: نخل دم اسبی به دلیل ماهیت نگهداری کم خود شناخته شده است. این گیاه به آبیاری کم نیاز دارد. همچنین در برابر آفات و بیماری ها نسبتاً مقاوم است و برای کسانی که خواهان گیاهی بی دردسر هستند گزینه ایده آلی است.

 

برای مطالعه: آموزش طریقه نگهداری گل فیتونیا در شیشه، تراریوم و گلدان

نگهداری گل لیندا

روش نگهداری گل لیندا یا نخل دم اسبی در خانه

گل لیندا را چگونه نگهداری کنیم؟ همه گیاهان، ساختار و نیازهای خاص همینطور سازگاری ‌های خاصی با محیط و شرایط مختلف دارند، حتی اگر مثل لیندا مقاوم و صبور باشند. برای داشتن گلدان زیبا و سالم از گیاه لیندا، باید روش نگهداری گل لیندا در خانه را بدانید، هرچند گیاه لیندا مراقبت سختی ندارد. در این بخش از مقاله به چگونگی نگهداری از گل لیندا می پردازیم.

دمای مناسب برای نگهداری گل لیندا

یکی از نکات مهم در نگهداری گل لیندا، دمای مناسب است. دمای مناسب برای رشد این گیاه در حدود 20-25 درجه سانتیگراد است. در فصل زمستان، بهتر است دمای گل لیندا را در محدوده 10-13 درجه سانتیگراد نگه دارید تا از سرمازدگی جلوگیری شود. همچنین در فصل تابستان، می‌توانید دمای گلدان را حدودا 21 درجه سانتیگراد نگه دارید. کمترین دمایی که این گیاه می ‌تواند تحمل کند، ۵ تا ۸ درجه سانتی ‌گراد است. افتادن برگ‌ های سبز رنگ گل لیندا نشانه سرد بودن بیش از حد محیط و خشک شدن برگ ها، نشانه گرم بودن بیش از حد محیط است.

طرز آبیاری گل لیندا

یکی دیگر از نکات مهم نگهداری گل لیندا، آبیاری مناسب آن است. این گیاه به دلیل زیستگاه خاص خود، قادر است تا حدود یک سال آب را در پیاز خود ذخیره کند. بنابراین، بیش‌ از حد آبیاری کردن گیاه می‌ تواند باعث پوسیدگی پیاز و نابودی آن شود. نحوه آبیاری گل لیندا به این صورت است که  بین دو آبیاری باید خاک به ‌طور کامل خشک شود. در فصل رشد، بهتر است هر سه هفته یک بار گیاه لیندا را آبیاری کنید و در فصل زمستان، در صورتی که برگ ‌ها پژمرده نشوند، آبیاری را کمتر کنید.

 

مطلب پیشنهادی: آموزش کاشت و نگهداری از گل آفتابگردان

نگهداری گل پافیلی

نور مورد نیاز گل لیندا

از آنجایی که لیندا یکی از گیاهان سایه دوست نیست، پس فراهم کردن نور مناسب نیز یکی از نکات مهم نگهداری گل لیندا است. گیاه لیندا، که در مناطق خشک و بیابانی رشد می ‌کند و به نور فراوان نیاز دارد. اما باید توجه داشت که مانند سایر گیاهان، نور مستقیم خورشید برای آن ممکن است ضرر داشته باشد. بهترین راه حفظ لیندا این است که آن را در نزدیکی پنجره قرار داد  تا روزانه حدود چهار ساعت نور مستقیم دریافت کند. اگر در محیطی با نور کم یا بدون نور قرار دارد، بهتر است هر چند هفته یکبار آن را به یک مکان با نور خوب و مناسب منتقل کنید تا نور کافی به آن برسد.

غبارپاشی و رطوبت گل لیندا

در هنگام نگهداری گل لیندا مهم است که رطوبت مورد نیاز آن را فراهم کنید. برگ ‌های لیندا به رطوبت احتیاج دارند و در صورت عدم دریافت آن، ممکن است به بیماری ‌های مختلفی مانند قهوه‌ای شدن سر برگ ‌ها دچار شوند. با این حال، لیندا نیازی به رطوبت زیاد مانند گیاهان آپارتمانی دیگر یا نگهداری در محیط گلخانه ندارد. زیرا رطوبت زیاد باعث می ‌شود خاک مرطوب شده و پیاز لیندا آسیب ببیند. برای تامین رطوبت لازم گل لیندا، می‌توانید هر هفته یکبار آن را با غبارپاشی مرطوب کنید. البته در صورتی که هوا سرد و دما در حدود ۱۰ درجه سانتیگراد باشد، بهتر است گیاه را غبار پاشی نکنید.

بهترین خاک مناسب برای گل لیندا

استفاده از خاک مخصوص گل لیندا نیز یکی دیگر از نکات است که باید هنگام نگهداری گل لیندا به آن دقت کنید. بهترین خاک برای گل لیندا، شامل ترکیبی از خاک رس، مواد آلی مانند خاک لیمون(خاکی که با رس و شن که با گیاه پوسیده آمیخته شده باشد) و شن است. این ترکیب خاک، شباهتی به خاک مکزیک دارد که سبک و دارای زهکشی مناسبی است. همچنین، استفاده از کمی پیت ماس و هوموس نیز برای تغذیه و تقویت گیاه بسیار مفید است. به طور کلی، خاک مناسب برای گیاه لیندا باید سبک و دارای زهکشی خوبی باشد.

 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره نحوه نگهداری نخل شامادورا در خانه

نحوه نگهداری گل پافیلی

کود مخصوص و مناسب برای گیاه لیندا

 شما می توانید در بهار و تابستان که فصل رشد است، به گیاه خود کود دهید. یکی از کود های مناسب برای این گیاه زیبا، کود آهن است که در ماه یک مرتبه می توانید به آن بدهید. به طور کلی، برای نگهداری و پرورش گل لیندا در خانه، می‌ توانید به رشد آن توجه کنید و به طور منظم، هفته ‌ای یا ماهیانه، آن را تغذیه کنید.

زمان و روش تعویض گلدان لیندا

گیاه‌ هایی که دارای پیاز هستند، نسبت به گیاه‌هایی که ریشه دارند، نیاز کمتری به تعویض گلدان دارند. این ویژگی به ویژه در مورد لیندا پافیلی بسیار صادق است. زیرا پیازهای آن رشد چندانی ندارند و بیرون آوردن آن ها از خاک ممکن است آسیب رسان باشد. بنابراین، بهتر است هر دو یا سه سال یکبارگلدان آن را تعویض کنید. در هنگام تعویض گلدان لیندا، حواستان باشد که نیمی از پیاز گیاه بیرون از خاک باشد. سپس، بلافاصله پس از تعویض، گیاه را به طور کامل آبیاری کنید تا ریشه ‌ها در خاک به خوبی مستحکم شوند. در این مرحله، بهتر است از کوددهی خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث شوک گیاه و سوختن ریشه ها شود. بهترین زمان برای تعویض گلدان لیندا اوایل فصل بهار است. روش صحیح نگهداری گل لیندا و تعویض خاک گلدان با گیاهان دیگر کمی متفاوت است. در صورتی که نیاز به تعویض خاک را مشاهده کردید، اما پیازها به اندازه کافی رشد نکرده ‌اند و تعویض گلدان لازم نیست، تنها قسمت رویی خاک را بردارید و آن را با خاک جدید جابجا کنید.

نحوه هرس گل لیندا

گاهی روی ساقه گیاه لیندا، جوانه ‌هایی شروع به رشد می ‌کنند. این جوانه ‌ها می‌توانند در تکثیر گیاه مورد استفاده قرار گیرند، اما اگر طولانی مدت روی تنه گیاه اصلی باقی بمانند، باعث چند تنه شدن گیاه می‌ شوند. بنابراین، برای حفظ ظاهر زیبای گیاه، بهتر است این جوانه ‌ها را از ساقه جدا کنید. درواقع هرس کردن به موقع این گل زیبا یکی از نکات نگهداری گل لیندا به حساب می آید.

بزرگ شدن پیاز گل لیندا

بزرگ شدن پیاز گل لیندا معمولا به دلیل عوامل زیر رخ می دهد.

  1. رشد طبیعی: گیاه لیندا در طی دوره ‌های رشد خود پیاز های جدیدی تولید می ‌کند. این پیاز ها به مرور زمان بزرگتر می‌ شوند. بنابراین، بزرگ شدن پیازها یک فرآیند طبیعی است و نگرانی ندارد.
  2. شرایط محیطی مناسب: اگر گیاه لیندا شرایط رشد مناسبی مثل نور مناسب، آبیاری منظم، و خاک مناسب داشته باشد، پیاز های آن به خوبی رشد می ‌کنند و بزرگ می ‌شوند.
  3. سن گیاه: گیاهان لیندا با گذر زمان و رشد بیشتر، پیاز های بزرگتری تولید می‌ کنند. پس با افزایش سن گیاه، انتظار می ‌رود پیاز ها هم بزرگ ‌تر شوند.

 

برای مطالعه بیشتر: نحوه نگهداری گل آنتوریوم در آپارتمان

درختچه لیندا

شرایط نگهداری گل لیندا در زمستان

شرایط نگهداری گل لیندا در زمستان به عنوان یک گیاه گرمسیری بسیار مهم است تا این گیاه در فصل سرد به خوبی رشد و پابرجا بماند. در ادامه توصیه ‌هایی برای نگهداری گل لیندا در زمستان آورده شده است:

  1. نور: در فصل زمستان، لیندا به نور معتدل نیاز دارد. برای حفظ نور مناسب، گل لیندا را در یک مکانی قرار دهید که نور خورشید مستقیم نداشته باشد، اما از نور معتدلی بهره مند شود.
  2. دما: در زمستان، دمای گل لیندا بهتر است در محدوده 10-13 درجه سانتیگراد باشد.
  3. آبیاری: در زمستان، آبیاری را کمتر کنید و اجازه دهید بین هر آبیاری خاک کامل خشک شود.
  4. رطوبت: به عنوان گیاه گرمسیری، لیندا به رطوبت معتدل نیاز دارد اما در فصل زمستان گیاه را غبار پاشی نکنید.
  5. کوددهی: در فصل زمستان که زمان استراحت گیاه است، لیندا نیاز کمتری به کود دارد. پس بهتر است کوددهی به لیندا را کم و یا کاملا قطع کنید.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم به نکات نگهداری گل لیندا، خواص و نماد آن اشاره کنیم. پرورش و نگهداری گل لیندا بسیار راحت است و می‌توانید بدون هیچ گونه دردسر و دلواپسی، این گیاه زیبا را در منزل یا محل کار و دفتر خود پرورش دهید. علاوه بر این، عمر گل لیندا بسیار طولانی است و با نگهداری بهتر، می‌توانید آن را برای مدت زمان بیشتری تازه و زنده نگه دارید.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found