تکثیر گل قاشقی در خانه و کاشت آن در آب و خاک

تکثیر گل برگ قاشقی
۶ نوامبر ۲۰۲۳
تکثیر گل قاشقی در خانه و کاشت آن در آب و خاک

گل قاشقی یک گیاه علفی و همیشه سبز با رشد کند است که برگ‌ هایی پهن و گوشتی دارد و تا ارتفاع حدود 25 سانتی متر رشد می کند. گیاه قاشقی که با نام گل پپرومیا نیز شناخته می شود، بومی مناطق گرمسیری همچون برزیل و آفریقای جنوبی است، ولی برای کاشت در آپارتمان مناسب می باشد و از آن به عنوان یک گیاه تزیینی نیز استفاده می ‌شود. تکثیر انواع گل قاشقی دارای چندین روش است که با رعایت نکات مهم، می ‌توانید به راحتی این گیاه را در خانه تکثیر کنید. در این مقاله، به تفصیل به روش‌ کاشت و پرورش گل قاشقی می ‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.


فهرست مطالب:

زمان و فصل تکثیر گل قاشقی یا پپرومیا
تکثیر گل قاشقی (پپرومیا) در گلدان
تکثیر و کاشت گل قاشقی با قلمه در آب
تکثیر قلمه گل قاشقی در خاک
تکثیر گل قاشقی با برگ
تکثیر گل قاشقی از طریق برگ در خاک
تکثیر گل قاشقی از طریق برگ در آب
کاشت گل قاشقی در باغچه

زمان و فصل تکثیر گل قاشقی یا پپرومیا

بهترین فصل برای تکثیر گل قاشقی به طور معمول در فصل بهار و تابستان است. همانطور که گفتیم، گل قاشقی بومی مناطق گرمسیر هست و در فصل بهار و تابستان که دمای محیط گرم تر می شود، بهترین زمان برای تکثیر گل قاشقی است.

زمان کاشت گل قاشقی

تکثیر گل قاشقی (پپرومیا) در گلدان

با تکثیر گل قاشقی در گلدان، شما می توانید تعداد زیادی از این گیاه زیبا را رشد و پرورش دهید تا از زیبایی آن در محیط زندگی خود لذت ببرید. برای تکثیر گل قاشقی در گلدان، می‌ توانید از چند روش مختلف استفاده کنید، که در ادامه به روش های تکثیر گل قاشقی می پردازیم.

تکثیر و کاشت گل قاشقی با قلمه در آب

اگر برای شما هم سوال است که کاشت گل قاشقی چگونه است باید بگوییم که روش های مختلفی دارد که در این بخش از مقاله به کاشت گل قاشقی در آب می پردازیم.

 

 

قلمه زدن گل قاشقی در آب چگونه است؟

یکی از روش ‌های ساده برای تکثیر گل قاشقی، استفاده از قلمه زدن این گیاه در آب است. اما آیا گل قاشقی در آب ریشه می دهد؟  در این قسمت با ما باشید تا آموزش کاشت گل قاشقی با روش قلمه زدن در آب را به شما یاد بدهیم.

برای انجام این کار، به مراحل زیر دقت کنید:

  1. بخشی از ساقه گل قاشقی را به همراه برگ‌ هایش از گیاه اصلی جدا کنید. قسمت انتهایی ساقه باید حدود 5 سانتیمتر بدون برگ باشد.
  2. ساقه را درون یک لیوان آب یا ظرف قرار دهید. فقط انتهای ساقه‌ ها با کف ظرف نباید برخورد کنند.
  3. پس از گذشت حدود دو هفته، گیاه شروع به ریشه ‌زایی می کند.
  4. بعد از ایجاد ریشه‌ های کافی، گیاه را به یک گلدان کوچک منتقل کنید.
  5. پس از کاشت، گلدان را در محیطی مرطوب قرار داده و مراقبت‌ های لازم را انجام دهید تا گیاه شما به سالمی رشد کند.

با رعایت نکات بالا، گل قاشقی به راحتی در آب می تواند رشد کند.

تکثیر گل قاشقی در آب و خاک

تکثیر قلمه گل قاشقی در خاک

یکی دیگر از روش های تکثیر گل قاشقی، تکثیر قلمه آن در خاک است که در این بخش به نحوه کاشت قلمه گل قاشقی در خاک می پردازیم. برای این کار، می ‌توانید به مراحل زیر عمل کنید:

  1. ابتدا، تعدادی ساقه سالم از گل قاشقی را انتخاب کنید.
  2. با یک چاقو یا قیچی تمیز، قسمتی از ساقه که چند برگ دارد را به صورت مورب با طول 8 تا 12 سانتی متر ببرید.
  3. برگ‌ های قسمت انتهایی قلمه ‌ها را از ساقه جدا کنید.
  4. به انتهای قلمه ‌ها هورمون ریشه‌ زایی بزنید و آن ‌ها را در عمق 4 تا 6 سانتی ‌متری خاک قرار دهید.
  5. خاک را به صورت منظم و ملایم آبیاری کنید و نگذارید خاک خشک شود. از آبیاری بیش از حد پرهیز کنید.
  6. بعد از حدود یک ماه، قلمه ‌ها ریشه می ‌دهند.

با اجرای این مراحل، می ‌توانید به راحتی گل قاشقی جدیدی ایجاد کرده و از رشد آن لذت ببرید.

 

 

خاک مناسب برای کاشت گل قاشقی

انتخاب خاک مناسب در نگهداری و پرورش گل قاشقی بسیار مهم است. بهترین خاک برای کاشت گل قاشقی، مخلوطی از ماسه، خاک برگ، و خاک باغچه است. همچنین، می ‌توانید از ترکیب‌ هایی مانند پیت ‌ماس، کوکوپیت و پرلیت نیز استفاده کنید. علاوه بر آن، خاک باید دارای زهکشی مناسب باشد تا آب در گلدان جمع نشود.

روش قلمه زدن گل قاشقی در آب

تکثیر گل قاشقی با برگ

یکی از روش های تکثیر گل قاشقی، تکثیر با  برگ است. کاشت گل قاشقی از طریق برگ، هم در خاک و هم در آب امکان پذیر است. با ما باشید تا طرز تکثیر گل قاشقی از طریق برگ را به شما آموزش دهیم.

 

 

تکثیر گل قاشقی از طریق برگ در خاک

  1. بتدا، چند برگ سالم و قوی را از گل اصلی انتخاب کرده و با دقت از گیاه جدا کنید. برگ ها هم می توانند دارای ساقه بلند باشند و هم ساقه های کوتاه در حد یک سانتی متر.
  2. انتهای قلمه برگ‌ ها را با یک چاقو یا قیچی تیز ببرید. سپس برگ‌ های برش خورده را چند ساعت در یک مکان بدون نور و خشک قرار دهید تا انتهای ساقه برگ‌ ها خشک شود. فقط در نظر داشته باشید که بهتر است از برگ های نسبتا کوچکتری استفاده کنید. ولی اگر برگ شما بزرگ است می توانید نصف برگ را جدا کنید. زیرا اگر برگ بزرگ باشد روی خاک می افتد و خطر پوسیدگی آن را افزایش می دهد. به علاوه بزرگ بودن برگ بخش زیادی از انرژی گیاه کوچک را می گیرد و باعث می شود ریشه زایی گل قاشقی کند شود.
  3. بعد از خشک شدن انتهای برگ‌ ها، آن ها را به هورمون ریشه ‌زایی آغشته کنید.
  4. سپس برگ ها را در ماسه یا پیت موس قرار دهید و آن را در یک مکانی دور از تابش مستقیم خورشید بگذارید و هر روز بستر آن را با آبیاری خیلی کم، مرطوب نگه دارید.
  5. بهتر است دمای محیط بین 22 تا 27 درجه سانتی گراد باشد.
  6. زمانی که قلمه ‌های گل قاشقی ریشه دادند، آن ها را به گلدان مورد نظر منتقل کنید.

با انجام این مراحل، می‌ توانید به راحتی گل‌ های جدید از طریق تکثیر از برگ ‌ها به دست آورید.

تکثیر گل قاشقی با برگ

 تکثیر گل قاشقی از طریق برگ در آب

  1. ابتدا، یک ظرف شیشه ‌ای شفاف و تمیز بردارید.
  2. سپس مقداری آب را جوشانده و پس از سرد شدن، آن را درون ظرف شیشه ‌ای بریزید.
  3. روی ظرف را با فویل یا سلفون بپوشانید و سپس مقداری از آن را با دقت سوراخ کنید تا انتهای برگ درون آب قرار گیرد. در این حالت نیز می توانید از برگ هایی با ساقه بلند و یا کوتاه استفاده کنید. در برگ هایی با ساقه کوتاه بخش کوچکی از انتهای برگ همراه با قیمت کوچک ساقه در آب قرار می گیرد.
  4. سپس، شیشه را در نزدیکی پنجره قرار دهید تا نور به آن برسد.
  5. بهتر است شیشه را در مکانی خنک قرار دهید.
  6. زمانی که گیاه ریشه داد و جوانه زد، آن را به یک گلدان و درون خاک مناسب منتقل کنید.
  7. به یاد داشته باشید در تکثیر برگ در آب هر روز آب درون ظرف را عوض کنید تا از تکثیر باکتری ها جلوگیری کنید.
      1.  

با انجام این مراحل، می ‌توانید به راحتی گل قاشقی را تکثیر کرده و از نمو و رشد جدید آن لذت ببرید.

 

 

کاشت گل قاشقی در باغچه

گل قاشقی یک گل زینتی زیبا و محبوب است که می‌ توانید در باغچه خود آن را کشت کنید. در این قسمت شما را با طریقه کاشت گل قاشقی در باغچه حیاط و باغ آشنا می کنیم.

مراحل کاشتن گل قاشقی در خاک باغچه:

  1. انتخاب مکان: ابتدا باید مکان مناسب برای کاشت گل قاشقی انتخاب کنید. این گیاه به نور غیر مستقیم خورشید و همچنین سایه ملایم نیاز دارد، بنابراین مکانی در باغچه با نور پراکنده و کافی برای آن انتخاب کنید.
  2. کاشت بذر یا گل: می ‌توانید گل قاشقی را از طریق بذر یا بصورت نهال بکارید. برای کاشت از طریق بذر، بذرها را در خاک در عمق کم قرار دهید و سپس آبیاری کنید. برای کاشت نهال، نهال ‌ها را با فاصله مناسب در خاک قرار دهید.
  3. آبیاری: گل قاشقی نیاز به آبیاری منظم دارد. سعی کنید خاک آن را مرطوب نگه دارید، اما ‌آبیاری بیش از حد برای آن خوب نیست.
  4. مراقبت ‌های فصلی: در فصل بهار و تابستان، برای رشد بهتر گیاه خود، می ‌توانید از کود های ارگانیک و شیمیایی دوره ‌ای استفاده کنید.
  5.  

کاشت گل قاشقی در باغچه به شما این امکان را می ‌دهد تا زمین خود را به یک مکان زیبا و سر سبز تبدیل کنید.

کاشت گل قاشقی در باغچه

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با تکثیر گل قاشقی و روش های مختلف کاشت این گیاه زیبا آشنا کنیم. با دانستن روش های طرز کاشت گل قاشقی و نحوه درست نگهداری از آن، همیشه گلی شاداب و سالم خواهید داشت. گل قاشقی از دسته گیاهان گوشتی است که مراقبت آسانی دارد. همچنین این گیاه به راحتی ریشه زایی می کند و تکثیر می شود. ما در این مقاله سعی کردیم آسان ترین روش های تکثیر گل قاشقی را به شما بیاموزیم تا به راحتی بتوانید یک گیاه جدید در خانه پرورش دهید. اگر قصد خرید گل های آپارتمانی را دارید می توانید با سر زدن به گلفروشی آنلاین گل بازار، انواعی از گل های زیبا را برای خود یا عزیزان تان سفارش دهید.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found