5 روش تکثیر آسان گل سانسوریا شمشیری در خانه

روش تکثیر گل سانسوریا
۴ دسامبر ۲۰۲۳
5 روش تکثیر آسان گل سانسوریا شمشیری در خانه

گل سانسوریا که در انگلیسی به snake plant  و در لغت نامه گیاه شناسی به sansvieria trifasciata شهرت دارد از خانواده مارچوبه سانان و ساکولنت ها است که به دلیل مقاومت بالا و نگهداری آسان، جایگاه ویژه ای در خانه ها، دکوراسیون داخلی و محیط های اداری دارد و جز گیاهان آپارتمانی معروف و سازگار است.


فهرست مطالب:

درباره سانسوریا
چه فصلی برای قلمه زدن سانسوریا شمشیری مناسب است؟
روش های تکثیر گل سانسوریا
طرز کاشت و تکثیر گل سانسوریا از طریق برگ در گلدان
تکثیر سانسوریا در خاک
روش قلمه زدن سانسوریا در خاک
قلمه زدن سانسوریا در پرلیت
برای تکثیر سانسوریا از چه خاکی استفاده کنیم؟
روش تکثیر سانسوریا در آب
قلمه زدن سانسوریا در آب
زمان ریشه زایی سانسوریا
روش تکثیر با پاجوش گل سانسوریا
روش تکثیر با بذر گل سانسوریا
تکثیر سانسوریا از طریق ریزوم

درباره گل سانسوریا

این گیاه که در زبان فارسی به زبان مادر شوهر نیز معروف است، دارای ساقه های زیر زمینی است که برگ ها به صورت مستقیم بر روی آنها رشد می نماید. سانسوریا بومی آفریقا، ماداگاسکار و دارای بیش از 70 نوع گونه های متنوع است. که اندازه هر کدام، از 15 سانتی متر تا 2 متر متغیر است. اگر این گیاه را تازه خریداری کرده اید و در نگهداری گل و گیاه مبتدی هستید و یا قصد پرورش گیاه مقاوم و زیبا را دارید، به شما تبریک میگوییم چرا که  پرورش و نگهداری گل سانسوریا، بهترین انتخاب است.

سانسوریا یا گیاه مادرشوهر، یکی از آسان‌ترین و پرطرفدارترین گیاهانی است که در مناطق مختلف جهان برای تزئین فضاهای داخلی استفاده می‌شود. این گیاه از ریزش قسمت‌های برگی خود، توانایی تکثیر طبیعی دارد، اما در صورتی که بخواهید بدانید تکثیر سانسوریا چگونه است و یا می خواهید بیشترین تعداد را از آن تولید کنید، روش‌های زیر را می‌توانید امتحان کنید.

تکثیر گل سانسوریا شمشیری

چه فصلی برای قلمه زدن سانسوریا شمشیری مناسب است؟

بهترین زمان برای قلمه زدن انواع گیاه سانسوریا فصل بهار است. در این فصل، گیاهان بیشترین انرژی را به دلیل افزایش تابش نور و گرما از محیط پیرامون دریافت می ‌کنند که این شرایط موجب تقویت و رشد سریع ‌تر ریشه ‌ها و شاخه‌ های جدید گیاه می‌ شود. در فصل بهار، دمای محیط به مرور زمان افزایش می ‌یابد و گیاهان در این شرایط بهترین پاسخ را نسبت به عملیات قلمه ‌زدن نشان می ‌دهند. با انتخاب این زمان، احتمال موفقیت در ریشه ‌زنی قلمه ‌ها و ایجاد نهال‌ های جدید افزایش می ‌یابد.

قلمه زدن سانسوریا در پاییز و زمستان

قلمه زدن سانسوریا در پاییز و زمستان هم امکان ‌پذیر است، اما با توجه به شرایط محیطی متفاوت این دو فصل نسبت به فصل بهار، باید با دقت بیشتری قلمه زنی انجام شود. در این فصل ‌ها، دما معمولا پایین ‌تر است و نور و گرمای محیط کاهش می ‌یابد که ممکن است تاثیر مستقیمی بر فرآیند رشد ریشه داشته باشد، به همین دلیل برای قلمه زدن سانسوریا در پاییز و زمستان، رعایت یک سری نکات نیز مهم است. برای قلمه زدن سانسوریا در پاییز و زمستان، می ‌توانید از گلخانه استفاده کنید.

همچنین، استفاده از مخلوط خاک باغی و پرلیت باعث بهبود دفع آب و ایجاد محیط رطوبتی مناسب در زمستان می شود. با توجه به دمای پایین ‌تر، رشد گیاهان ممکن است کندتر باشد، بنابراین زمان بیشتری برای رشد ریشه‌ ها و شاخه‌ های جدید در نظر بگیرید. همچنین، توجه به شرایط محیطی، نوع گلدان، و نیازهای خاکی گیاه نیز حائز اهمیت است.

تکثیر سانسوریا شمشیری

قلمه زدن سانسوریا در بهار و تابستان

قلمه زدن سانسوریا در بهار و تابستان بهترین زمان برای انجام این عملیات است. در این فصل‌ ها، گیاهان به دلیل افزایش تابش نور و افزایش دما، انرژی بیشتری جذب می ‌کنند که به رشد سریع ‌تر ریشه ‌ها و شاخه ‌های جدید کمک می‌ کند. ابتدای بهار و تابستان به عنوان زمان مناسب برای قلمه زدن در نظر گرفته شده است و همچنین، در فصل بهار به دلیل رطوبت هوا، ریشه‌ ها به خوبی رشد می کنند.

روش های تکثیر گل سانسوریا

طرز تکثیر گل سانسوریا بسیار متفاوت است ولی ما می خواهیم چهار روش تکثیر سانسوریا را به شما آموزش دهیم. شما می توانید بنا به شرایط و سلیقه خود یکی از روش ها را انتخاب کرده و برای افزایش این گل زیبا اقدام کنید.

۱-تکثیر به روش قلمه زدن سانسوریا درخاک 

۲- تکثیر به روش قلمه زدن سانسوریا در آب

۳–روش تکثیر سانسوریا از طریق تقسیم بوته و جدا کردن ریزوم

۴-تکثیر به روش پاجوش

۵-تکثیر سانسوریا از طریق کاشت بذر

تکثیر گل سانسوریا در گلدان

طرز کاشت و تکثیر گل سانسوریا از طریق برگ در گلدان

برای تکثیر گل سانسوریا چه باید کرد؟ گیاه سانسوریا شمشیری، گیاهی زیبا و مقاوم و از جمله گیاهان تصفیه کننده هوا است که یادگیری چگونگی کاشت و تکثیر سانسوریا شمشیری، نیز مهم است. تکثیر سانسوریا شمشیری با روش های متفاوت و با کمی دقت، امکان ‌پذیر است. کاشت و تکثیر سانسوریا شمشیری از طریق برگ در گلدان می ‌تواند یک روش موثر برای افزایش تعداد گیاهان شما باشد که در ادامه به طرز تکثیر سانسوریا شمشیری می پردازیم.

تکثیر سانسوریا در خاک

تکثیر سانسوریا شمشیری در خاک از طریق قلمه زدن، یک فرآیند ساده و آسان برای افزایش تعداد این گیاه زیبا است. می ‌توانید سانسوریا را هم در آب و هم در خاک قلمه زده که در ادامه، به نحوه تکثیر سانسوریا شمشیری در خاک اشاره می‌ کنیم.

خرید گلدان گل سانسوریا پاکوتاه

روش قلمه زدن سانسوریا در خاک

برای قلمه زدن سانسوریا از طریق برگ در خاک، ابتدا یک یا چند برگ بزرگ و سالم را جدا کنید و از پایین ترین قسمتی که می ‌توانید ببرید. سپس آن ها را به قسمت ‌های 8 تا 10 سانتی متری تقسیم کنید و برگ‌ ها را به مدت یک یا دو روز در جایی نگه دارید تا قسمت برش خورده پینه ببندد. بعد از خشک شدن قسمت بریده ‌شده، برگ‌ ها را به طور عمودی و دقیقا از همانجایی که برش زده‌ اید، داخل بستری از ماسه قرار دهید و دقت کنید که برگ ‌ها را سر و ته نکارید. توجه داشته باشید که گلدان کوچک باشد. سپس، قلمه ‌ها را آبیاری کنید و بعد از آن روی گلدان را با کاور پلاستیکی بپوشانید تا رطوبت بیشتر شده و سریع ‌تر رشد کنند. بعد از گذشت حدود 2 هفته، قلمه‌ ها ریشه می ‌دهند و می ‌توانید آن‌ ها را در گلدانی جداگانه بکارید و منتظر رشد پاجوش‌ ها از کنار آن ها بمانید.

زمان تکثیر سانسوریا

قلمه زدن سانسوریا در پرلیت

قلمه زدن سانسوریا در پرلیت یک روش متداول و موثر برای تکثیر این گیاه است. پرلیت یک ماده خاکی خاص است که از ترکیب ذرات خزه و ماسه به دست می ‌آید که دارای خواص زهکشی مناسب برای رشد ریشه‌ ها می ‌باشد. در ادامه، مراحل قلمه زدن سانسوریا در پرلیت را توضیح می دهیم.

  1. برداشت برگ: از گل سانسوریا یک یا چند برگ سالم و بزرگ جدا کنید.
  2. برش برگ: از چاقو های تیز استفاده کنید و برگ را به‌ طور عمودی ببرید و به قسمت‌ های کوچکتر حدود 8 تا10 سانتی متر تقسیم کنید.
  3. آماده‌ سازی پرلیت: گلدان را با پرلیت پر کنید و سطح آن را صاف کنید.
  4. کاشت برگ در پرلیت: قسمت بریده شده از برگ را عمیقا در پرلیت قرار دهید.
  5. آبیاری: پرلیت را آبیاری کنید تا رطوبت مناسب در محیط حاصل شود.
  6. محیط نگهداری: گلدان را در محیطی با نور فیلتر شده قرار دهید و از تغییرات دمای شدید جلوگیری کنید.
  7. رشد ریشه: پس از مدتی، ریشه ‌های جدیدی رشد خواهند کرد.
  8. انتقال به گلدان بزرگتر: هنگامی که گیاه به اندازه کافی رشد کرد، می‌ توانید آن را به گلدان بزرگتری منتقل کنید.

برای تکثیر سانسوریا از چه خاکی استفاده کنیم؟

برای تکثیر سانسوریا شمشیری، خاک مناسب یک گزینه بسیار مهم است. مخلوطی از خاک برگ پوسیده و خاک لومی به عنوان خاک مناسب برای کاشت و تکثیر سانسوریا شمشیری، تلقی می‌ شود.

  • خاک برگ پوسیده: خاک برگ پوسیده حاصل از تجزیه باقیمانده گیاهان است و دارای مواد آلی غنی بسیاری است. این خاک نه تنها مواد غذایی مورد نیاز برای رشد گیاه را فراهم می ‌کند بلکه بافت خاصی دارد که به رطوبت متعادل و زهکشی مناسب کمک می ‌کند.
  • خاک لومی: خاک لومی دارای ساختاری مناسب برای تهویه خوب ریشه‌ ها و حفظ رطوبت است.

تکثیر سانسوریا در خاک

روش تکثیر سانسوریا در آب

یکی از روش های دیگر برای تکثیر سانسوریا شمشیری، تکثیر آن در آب است. اما تکثیر سانسوریا چگونه است؟ استفاده از آب برای تکثیر سانسوریا سبز، سریع تر است، اما نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به روش کاشت مستقیم قلمه در خاک دارد. در ادامه به شرح تکثیر سانسوریا کراواتی در آب می پردازیم.

قلمه زدن سانسوریا در آب

قلمه زدن سانسوریا در آب یک فرآیند بسیار آسان و سریع است.

  1. در ابتدا یک برگ سالم انتخاب کنید، از انتخاب برگ های قدیمی خودداری کنید.
  2. برگ انتخابی را با یک قیچی یا چاقو تیز برش دهید.
  3. اجازه دهید قلمه ها در محیط خشک شوند.
  4. قلمه را از قسمت بریده شده عمودی در آب قرار دهید و منتظر بمانید.
  5. محل قرار گیری قلمه ها بعد از ریشه‌ زایی، در خاک است (در خاک بکارید) و منتظر پاجوش ‌ها بمانید.

این فرآیند، با انتخاب برگ مناسب و مراقبت درست، به شما این امکان را می ‌دهد تا سانسوریا جدیدی را با موفقیت تولید کنید. بهتر است جهت جلوگیری از بروز مشکلات برای گل سانسوریا قلمه زده شده، آب آن راه هر روز تعویض کنید.

خرید گلدان گل سانسوریا ابلق

زمان ریشه زایی سانسوریا

زمان‌ مشخص شده برای رشد ریشه‌ های قلمه‌ ها، به مدت 15 روز بوده اما متوسط زمان ریشه‌ زایی گیاه سانسوریا حدودا 2 ماه است، که ممکن است این فرآیند بیشتر هم طول بکشد.

تکثیر سانسوریا در آب

روش تکثیر با پاجوش گل سانسوریا

بهترین روش تکثیر سانسوریا، تکثیر از طریق پاجوش است. اما خب پاجوش چی هست؟ پاجوش به جوانه ‌هایی گفته می ‌شود که بر روی ریشه‌ های سالم در درختان و درختچه‌ ها و ... رشد می ‌کنند. برای تکثیر از این روش هنگام تعویض گلدان، گیاه را با دقت خارج کنید و پاجوش‌ هایی با طول حدود 20 سانتی متر را جدا کنید. سپس این پاجوش ‌ها را در گلدان جدید قرار دهید و خاک را با دقت خوب فشرده کنید. توصیه می ‌شود که گلدان انتخابی شما برای پاجوش ‌ها بزرگ نباشد تا گیاه به سرعت بعد از ریشه زدن، رشد کند. ممکن است پاجوش ‌ها برای مدتی هیچ تغییری در رشد خود نداشته باشند که این امر طبیعی است. این روش تعویض گلدان به گیاه این امکان را می ‌دهد تا در گلدان جدید بهترین شرایط رشد را داشته باشد و به سلامت و پیشرفت گیاه کمک کند.

روش تکثیر با بذر گل سانسوریا

تکثیر سانسوریا شمشیری با بذر یکی دیگر از روش های تکثیر این گیاه است، اما باید توجه داشت که سانسوریا به صورت طبیعی به راحتی از طریق بذر تکثیر نمی ‌شود و بیشتر از طریق قلمه ‌زدن یا تقسیم ریزوم تکثیر می شود.

در صورتی که تصمیم به تکثیر سانسوریا با بذر دارید، می‌ توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. آماده‌ سازی بذرها: بذرهای گیاه سانوسریا را خریداری کنید.
  2. خیساندن بذرها: بذرها را در آب گرم به مدت 24 تا 48 ساعت خیس کنید. این کار باعث شکستن لایه سخت بذرها و تسریع در جوانه‌ زنی می‌ شود.
  3. کاشت بذرها: بذرها را در خاک گلدان کاشته و به خوبی آبیاری کنید. حتما از خاک خاصی برای کاشت بذر استفاده کنید که خاصیت تهویه و رطوبت مناسبی داشته باشد.
  4. محیط گرم: گلدان حاوی بذرها را در یک محیط گرم قرار دهید. دمای مناسب برای جوانه ‌زنی سانسوریا حدود 20-25 درجه سانتی گراد است.
  5. مراقبت و آبیاری: برای حفظ رطوبت محیط، گلدان را با یک پوشش پلاستیکی بپوشانید. همچنین، زمانی که جوانه ‌ها ظاهر شوند، می ‌توانید پوشش را بردارید.

لطفا به یاد داشته باشید که تکثیر سانسوریا به وسیله بذر چالش ‌های خود را دارد و این روش ممکن است زمان‌ بر باشد. استفاده از روش ‌های دیگری مانند قلمه ‌زدن یا تقسیم ریزوم نیز به عنوان روش‌ های موثرتر برای تکثیر سانسوریا در نظر گرفته می ‌شوند.

تکثیر سانسوریا در با ریزوم و تقسیم

تکثیر سانسوریا از طریق ریزوم

تکثیر سانسوریا از طریق ریزوم یک روش موثر برای تکثیر این گیاه زیبا است. ریزوم یک ساقه زیرزمینی در گیاهان است که به عنوان اندام تکثیر رویشی عمل می‌ کند. این ساقه‌ های زیرزمینی دارای رشد افقی هستند و در بعضی از گیاهان به عنوان منبع تکثیر استفاده می ‌شوند. زمان مناسب در تکثیر گیاه سانسوریا از طریق ریزوم، فصل بهار است که گیاه به دلیل رشد فعال، بلند و پر شده باشد. برای شروع تکثیر از طریق ریزوم، ابتدا گیاه را با دقت از گلدان خارج کرده و پایه مادر را پیدا کرده و قسمت زیر آن که ریزوم قرار دارد را با قیچی تیز به چند قسمت تقسیم ‌کنید. سپس هر قسمتی که جدا کرده ‌اید را در گلدان جدیدی با خاک مناسب قرار دهید. مطمئن شوید که گلدان بسیار بزرگ نباشد و در نهایت گلدان جدید را کمی آبیاری کنید. این روش به شما این امکان را می‌ دهد تا به سادگی و با اطمینان از رشد سانسوریا های جدید برخوردار شوید.

کلام آخر

در این مقاله، سعی کردیم تا انواع روش های مختلف تکثیر سانسوریا شمشیری را به شما آموزش دهیم تا بتوانید به آسانی و درستی، گیاه سانسوریا خود را تکثیر کنید و آن را پرورش و نگهداری کنید تا از زیبایی و خواص آن در خانه بهره ببرید. امیدواریم با روش های ذکر شده توانسته باشیم نحوه تکثیر سانسوریا را با زبانی ساده به شما آموزش داده باشیم. به این نکته دقت کنید که تکثیر باید از گیاهی سالم صورت بگیرد، بدین معنی که گیاه مادر باید گیاهی سالم باشد تا بتواند قلمه های سالم به شما تحویل دهد. برای تهیه گیاه سالم مادر ما به شما گل فروشی اینترنتی گل بازار را پیشنهاد می کنیم. این گل فروشی آنلاین با سال ها تجربه در زمینه خرید و فروش گل های ریشه ای، مقاوم ترین گلدان های آپارتمانی را در اختیار شما عزیزان قرار می دهد.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found