بررسی همه مشکلات، بیماری ها و آفات گل سانسوریا

بیماری های گل سانسوریا
۱۱ سپتامبر ۲۰۲۳
بررسی همه مشکلات، بیماری ها و آفات گل سانسوریا

با اینکه گیاه سانسوریا یک گیاه کاملا مقاوم و سازگار است، اما در صورت عدم نگهداری صحیح می تواند به بیماری های مختلفی دچار شود. اگر با اقدامات سریع این بیماری درمان نشود، گیاه به مرور زمان آسیب جدی می ‌بیند و ممکن است از بین برود. اگرچه سانسوریا یک گیاه مقاوم است و قابلیت اکسیژن سازی و تصفیه هوا را دارد، اما ممکن است مانند دیگر گیاهان به آفات و بیماری ‌ها مبتلا شود. عدم نگهداری صحیح از سانسوریا و در این مقاله به بیماری گل سانسوریا، مشکلات و آفات آن می پردازیم.


فهرست مطالب:

مشکلات و دلیل خراب شدن گل سانسوریا
پوسیده شدن برگ ها از پایین
دلیل نرم شدن برگ های جدید چیست؟
علت رشد نکردن سانسوریا
اگر برگ سانسوریا شکست چه باید کرد؟
چرا سانسوریا پاجوش نمیزند؟
بیماری های گل سانسوریا
چرا سانسوریا پیچ می خورد و لول می شود؟
چرا سانسوریا شل و پژمرده می شود؟
چروک شدن برگ های سانسوریا
علت زرد شدن برگ سانسوریا
علت زنگ برگی سانسوریا
علت خشک شدن نوک برگ های سانسوریا
درمان خشک شدن برگ سانسوریا
دلیل کج و خم شدن برگ سانسوریا
علائم قارچ سانسوریا
آفت های رایج گل سانسوریا


 

 مشکلات و دلیل خراب شدن گل سانسوریا

گل سانسوریا، یا همان سانسوریا شمشیری، گیاهی است که دارای گونه‌ های بسیار زیادی است. این گیاه بسیار مقاوم بوده و نگهداری از آن آسان است. با این حال، برخی از مشکلات اصلی سانسوریا شامل پوسیده شدن برگ ها، نرم شدن برگ ها، رشد نکردن سانسوریا و پاجوش نزدن و... می ‌باشد، که ممکن است به دلیل نگهداری نامناسب مانند آب دادن بیش از حد، نور زیاد، دمای نامناسب و خاک نامناسب این مشکلات در این گیاه زیبا به وجود می آید. اگر قصد داشتن یکی از انواع سانسوریا مانند خرید سانسوریای سبز را دارید، لازم است که با مشکلات و بیماری های آن آشنا شوید. برای همین در این مقاله ابتدا به مشکلات سپس به بیماری های و آفات این گیاه می پردازیم.

پوسیده شدن برگ ها از پایین

پوسیدگی برگ های گل سانسوریا  ممکن است بخاطر عوامل مختلفی از جمله آبیاری زیاد باشد. در ادامه به برخی از دلایل رایج پوسیدگی برگ ‌های این گیاه می پردازیم.

  1. زیاد آب دادن: یکی از اصلی ‌ترین دلایل پوسیدگی برگ‌ های سانسوریا، زیاد آب دادن است. این گیاه به خاک خشکی نیاز دارد و اگر خاکش همیشه مرطوب باشد، ریشه ‌ها و برگ ‌ها ممکن است بپوسند. برای جلوگیری از این مشکل، باید خاک را خشک نگه دارید و فقط زمانی آب بدهید که خاک به طور کامل خشک شده باشد.
  2. زهکشی نامناسب: هنگام آبیاری، باید دقت کنید تا آب اضافی از ظرف گلدان خارج شود تا رطوبت اضافی در ظرف جمع نشود و ریشه‌ ها همیشه خیس و در آب نباشند.
  3. خاک نامناسب: خاکی که برای سانسوریا استفاده می‌ شود باید خاکی با جذب خوب و ذهکشی مناسب باشد تا بتواند آب را به خوبی جذب کند و برگ ‌ها خشک نشوند. اگر خاک زهکشی خوبی نداشته باشد رطوبت را نگه می دارد و برگ ها پوسیده می شوند.
  4. بیماری ‌ها و آفت‌ ها: برگ ‌های آلوده به بیماری ‌ها یا آفت‌ ها ممکن است پوسیده شوند. اگر برگ‌ ها دارای لکه‌ های عجیب باشند، احتمالا باید بیماری ‌ها یا آفت ‌ها را شناسایی و درمان کنید.

 

 

دلیل نرم شدن برگ های جدید چیست؟

به دلیل باتلاقی شدن خاک و آبیاری زیاد، برگ های سانسوریا نرم می شوند. برای رفع این مشکل، می‌توانید سوراخ ‌های زهکش خاک را بررسی کنید و آبیاری را فقط در هنگام خشک شدن خاک انجام دهید. همچنین، دلیل اصلی این مشکل، بیماری‌ های قارچی نیز می تواند باشد.

علت رشد نکردن سانسوریا

اگر برای شما سوال هست که چرا سانسوریا رشد نمی کند؟ باید بدانید که رشد نکردن سانسوریا ممکن است بخاطر کمبود آب یا کود مناسب، نامناسب بودن گلدان و خاک گلدان باشد. برای درمان این مشکل به میزان نیاز گیاه سانسوریا به آب، آن را آبیاری کنید. در فصل رشد گیاه (بهار و تابستان) با کود های مناسب گل خود را تغذیه کنید. همچنین اندازه گلدان را با گیاه خود هماهنگ کنید. اگر گلدان بزرگ یا کوچک است، آن را تعویض کنید. مراقب خاک گیاه باشید که زهکشی خوبی داشته باشد.

رشد نکردن گل سانسوریا

اگر برگ سانسوریا شکست چه باید کرد؟

ممکن به دلیل ضربه دیدن برگ های گیاه یا لمس بیش از حد، برگ‌ سانسوریا بشکند و آسیب ببیند، در این صورت می توانید از موارد گفته شده در ادامه برای ترمیم آن کمک بگیرید.

  • برش برگ آسیب دیده: اگر برگ به طور کامل شکسته یا آسیب دیده است و نمی ‌توان آن را به حالت طبیعی بازگرداند، باید برگ را ببرید. از یک ابزار تیز و استریل شده برای این کار استفاده کنید. یک برش تمیز درست پایین شکاف ایجاد کنید و تا یک لبه صاف از قسمت بریده شده باقی بماند.
  • التیام قسمت برش خورده: سانسوریا دارای توانایی طبیعی برای التیام زخم های کوچک است. پس از بریدن برگ شکسته، اجازه دهید سطح برش یک یا دو روز در هوا خشک شود. این کار به جلوگیری از ورود رطوبت به زخم کمک می کند که می تواند منجر به پوسیدگی شود.
  • تکثیر از طریق برگ شکسته: می توانید یک قسمت سالم از برگ بریده شده جدا کنید و با استفاده از روش های تکثیر گل سانسوریا، آن را در خاک و یا آب تکثیر کنید.
  • حفظ شرایط محیطی مناسب: پس از برش برگ، از سانسوریا به خوبی مراقبت کنید تا شرایط مناسب آن مهیا باشد. اطمینان حاصل کنید که گلدان آن در یک محل مناسب با نور معتدل، دمای معتدل و دور از رفت و آمد کودکان یا هر عامل آسیبی قرار دارد.

اگر زیاد برگ های سانسوریا شما می شکند، ممکن است دلیل این مشکل ‌آب زیاد، نور نامناسب و گلدان نامناسب باشد پس حتما همه عوامل را بررسی کنید تا از هرگونه احتمال شکستگی مجدد جلوگیری کنید.

 

 

چرا سانسوریا پاجوش نمیزند؟

یکی دیگر از مشکلات سانسوریا، پاجوش نزدن آن است. در این بخش از مقاله علت پاجوش نزدن سانسوریا را بررسی می کنیم.

  1. نور و دمای نامناسب: محل نگهداری سانسوریا باید دارای نور و دمای مناسب باشد. نور کم یا زیاد و دمای بسیار بالا یا پایین می ‌تواند باعث عدم رشد پاجوش سانسوریا شود.
  2. آبیاری نامناسب: آبیاری غیر اصولی نیز می ‌تواند باعث ریشه‌ زایی نامناسب یا رطوبت زیاد در خاک شده و در نتیجه سانسوریا پاجوش نزند. باید آبیاری را به ‌طور منظم و درست انجام دهید و از آبیاری بیش از حد پرهیز کنید.
  3. هجوم آفات و بیماری ‌ها: حملات آفات مختلف و بیماری ‌های گیاهی نیز یکی دیگر از عوامل ضعف رشد و پاجوش نزدن سانسوریا باشد.
  4. گلدان نامناسب: استفاده از گلدان‌ های بسیار بزرگ یا بسیار کوچک رشد سانسوریا را مختل می کند. باید گلدانی با اندازه مناسب برای رشد سانسوریا انتخاب کرده و گیاه را در آن بکارید.
  5. کمبود مواد مغذی: سانسوریا به تقویت مناسب با کودهای فسفردار نیاز دارد. استفاده نکردن یا استفاده نامناسب از کودهای فسفردار می ‌تواند به پاجوش نزدن سانسوریا منجر شود.

پاجوش نزدن سانسوریا

بیماری های گل سانسوریا

در صورت نگهداری نادرست و رعایت نکردن نکات صحیح نگهداری، گیاه شما دچار بیماری هایی می شود که در ادامه به این بیماری های انواع گل سانسوریا و درمان آن ها می پردازیم.  

چرا سانسوریا پیچ می خورد و لول می شود؟

پیچ خوردگی و لول شدن برگ ها، یکی از بیماری گل سانسوریا به حساب می آید. علت پیچ خوردن و لوله شدن برگ سانسوریا، رطوبت و دمای نامناسب است. برای افزایش رطوبت، می ‌توانید از روش جزیره استفاده کنید، یعنی ظرف پر از آب را در نزدیکی گلدان قرار داده و اجازه دهید آب به آرامی تبخیر شود و رطوبت به محیط اطراف منتقل شود. همچنین، می ‌توانید از غبارپاشی مکرر بر روی برگ ‌ها استفاده کنید. اگر نتوانید رطوبت و دما را به حد نرمال برسانید، بهتر است گیاهتان را به یک مکان دیگر منتقل کنید که شرایط بهتری برای رشد آن وجود داشته باشد.

به علاوه پیچ خوردن و لول شدن سانسوریا شما ممکن است به دلیل عوامل استرس زا مانند نوسانات شدید دما، آبیاری کم یا زیاد، آفات مانند کنه های عنکبوتی، شپشک های آرد آلود و...، اندازه کوچک گلدان، کمبود مواد مغذی و.... باشد. برای همین بهتر است قبل از انجام هر کاری شرایط نگهداری صحیح سانسوریا را بررسی کنید و پس از شناسایی عامل به درمان و رفع آن بپردازید.

 

 

چرا سانسوریا شل و پژمرده می شود؟

گل سانسوریا یا سانسوریا پوست ماری( به دلیل شباهت برگ های آن با پوست مار) یکی از گیاهان مقاوم است که نیاز کمی به مراقبت دارد. شل و پژمرده شدن گیاه، درواقع یکی از بیماری گل سانسوریا به حساب می آید. آب دادن بیش از حد یا کمبود آب، نور، دما و خاک نامناسب، آفات و علی الخصوص پوسیدگی ریشه باعث شل شدن سانسوریا می شود. با رعایت نکات نگهداری، آبیاری به موقع، کوددهی در فصل رشد و درمان آفات، می توانید این مریضی سانسوریا را درمان کنید.

پژمرده شدن سانسوریا

چروک شدن برگ های سانسوریا

یکی دیگر از بیماری گل سانسوریا چروک شدن برگ های آن است. اگر برای شما هم سوال پیش آمده که چرا سانسوریا چروک می شود؟ حتما این بخش از مقاله را مطالعه کنید. علت چروک شدن برگ سانسوریا، نور بیش از حد، دمای نا متعادل و آبیاری نامناسب است. برای درمان این بیماری می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید.

  1. مکان مناسب: گلدان را در محلی قرار دهید که نور فراوانی داشته باشد، اما از نور مستقیم آفتاب محافظت شود. می ‌توانید از پرده‌ ها یا روکش ‌هایی که نور را منتشر می‌ کنند، استفاده کنید.
  2. آبیاری منظم: زمانبندی مناسبی برای آبیاری گیاه داشته باشید. اجازه دهید خاک خشک شود سپس گیاه را آبیاری کنید.
  3. دمای مناسب: گلدان را در دمای معتدل قرار دهید و از قرار گرفتن در معرض گرما یا سرما شدید خودداری کنید.

علت زرد شدن برگ سانسوریا

زرد شدن برگ سانسوریا، یکی دیگر از بیماری گل سانسوریا است. علت آن کمبود مواد مغذی در خاک و نبود نور کافی است. گیاه برای رشد و سلامتی به عناصر غذایی مختلف نیاز دارد، و اگر این عناصر در خاک کافی نباشند، گیاه به طور و نامناسب رشد می‌ کند. همچنین، نبود نور کافی نیز می ‌تواند باعث ضعف رشد و زرد شدن برگ‌ ها شود. برای درمان زرد شدن برگ ‌ها، می‌توانید در فواصل رشد گیاه، به گل خود کود بدهید تا مواد مغذی کافی به گیاه برسد. همچنین گلدان را در محلی قرار دهید که دارای نور کافی و مناسب برای رشد سانسوریا باشد. این گیاه نیاز به نور مستقیم آفتاب ندارد، اما نور فراوان و پراکنده می ‌تواند به رشد سالم آن کمک کند. بنابراین، مکانی را انتخاب کنید که نور آفتاب به طور مستقیم روی گیاه نیفتد، اما نور محیط کافی باشد.

زرد شدن برگ سانسوریا

علت زنگ برگی سانسوریا

بیماری زنگ برگی یک مشکلات شایع و یکی از بیماری گل سانسوریا و دیگر گیاهان خانگی است. این بیماری ممکن است به علت عوامل محیطی نظیر رطوبت زیاد و یا ناشی از عوامل میکروبی مانند یک پاتوژن قارچی باشد. برای تشخیص و درمان این بیماری، می‌ توانید موارد زیر را در نظر بگیرید.

  • تشخیص بیماری: علائم اصلی بیماری زنگ برگی شامل ظاهر لکه ‌های کوچک، بزرگ، مرتب و رنگ ‌های قهوه ‌ای تا سیاه روی برگ‌ ها می باشد. این لکه‌ ها معمولا در برگ های پیر یا در شرایط مرطوب تر به وجود می ‌آیند.
  • برداشت برگ‌ های آلوده: اگر برگ ‌ها آلوده شوند، بهتر است آن ‌ها را بردارید تا جلوی انتشار بیماری به سایر برگ‌ ها گرفته شود. از ابزار تیز و تمیزی برای برش برگ‌ های آلوده استفاده کنید.
  • کنترل رطوبت: سانسوریا به رطوبت کمتری نیاز دارد. سطح رطوبت بالا، به ویژه هوای راکد، محیط مناسبی برای رشد این قارچ و زنگ زدگی برگ سانسوریا ایجاد می کند.
  • آبیاری بیش از حد: رطوبت بیش از حد در اطراف پایه گیاه و روی برگ ها می تواند باعث بیماری های قارچی از جمله زنگ برگ شود. از زهکشی کافی خاک اطمینان حاصل کنید و هنگام آبیاری از پاشیدن آب روی برگها خودداری کنید.
  • گردش هوای ضعیف: گردش هوای ناکافی می تواند رطوبت را در اطراف برگ ها به دام بیندازد و زمینه مناسبی برای رشد قارچ ها فراهم کند. اطمینان حاصل کنید که سانسوریای شما دارای جریان هوای خوبی است، به خصوص در محیط های داخلی.
  • مواد گیاهی آلوده: وجود مواد و بقایای گیاهی آلوده، مانند برگ های افتاده، می تواند هاگ های قارچ را با خود داشته باشد. سپس این هاگ ها می توانند برگ های سالم سانسوریا را آلوده کنند. به طور منظم مواد گیاهی مرده یا بیمار را از مجاورت گیاه سانسوریای خود دور کنید.
  • ابزار آلوده: استفاده از ابزار آلوده باغبانی مانند هرس یا قیچی بدون تمیز کردن و ضدعفونی مناسب، می‌تواند هاگ های قارچ را از گیاهی به گیاه دیگر پخش کند. همیشه هنگام کار با چندین گیاه ابزار خود را تمیز و ضد عفونی کنید.
  • مصرف کود: استفاده از کودهای معتدل و با توجه به نیازهای گیاه می ‌تواند به تقویت سیستم ایمنی گیاه کمک کند.
  • درمان شیمیایی: در صورت تجمع بیشتر بیماری در گیاه، ممکن است نیاز به درمان شیمیایی و یا استفاده از قارچ کش ها داشته باشید. در این صورت، مشورت با یک کارشناس گیاهان خانگی یا باغبانی معتبر و استفاده از فرآورده‌ های معتبر و ثبت شده مانند انواع قارچ کش ها برای کنترل بیماری ‌ها توصیه می‌ شود.

زنگ زدگی گل سانسوریا

علت خشک شدن نوک برگ های سانسوریا

برگ های گیاه شما ممکن است به دلیل قرار داشتن در دمای بالا، آبیاری کم و قرار داشتن در معرض تابش نور شدید آفتاب خشک شوند که یکی از بیماری گل سانسوریا به حساب می آید. برای درمان آن، بهتر است گلدان را در یک مکان خنک‌ تر قرار دهید و هفته ‌ای یکبار به گیاه آب دهید. اگر نور زیادی به آن می ‌تابد، آن را به مکانی با نور کمتر منتقل کنید.

 به علاوه خشک بودن و رطوبت کم محیط، به خصوص در زمستان که وسایل گرمایشی وجود دارد نیز یکی دیگر از عوامل خشک شدن نوک برگ ها است. برای رفع این مشکل استفاده از جزیره در اطراف گیاه و مه پاشی آن می تواند به رفع این مشکل کمک کند. یکی دیگر از عوامل خشک شدن نوک برگ ها تجمع نمک و املاح و مواد معدنی در خاک است. کود دهی زیاد و یا استفاده از آب سخت(آبی که املاح زیادی دارد) باعث سوختن نوک برگ های می شود. بهتر است از آب مقطر و یا آب سبک و یا در نهایت تعویض خاک، برای رفع این مشکل استفاده کنید.علاوه بر همه این عوامل، دلایل دیگری مانند کوچک بودن گلدان، بیماری و آفات نیز در خشک شدن نوک برگ های دخیل هستند.

 

 

درمان خشک شدن برگ سانسوریا

برای رفع خشکی برگ های سانسوریا بهتر است ابتدا مطابق آنچه گفته شد علت اصلی را شناسایی کرده سپس اقدامات زیر را برای احیای سانسوریا انجام دهید.

  • آبیاری منظم: اطمینان حاصل کنید که خاک سانسوریا به طور منظم و در بازه‌ های زمانی مناسب آب داده می ‌شود. قبل از آبیاری، باید خاک به طور کامل خشک شود، سپس آب دهید.
  • توجه به نور: سانسوریا به نور معتدل تا نور کم علاقه دارد و در معرض نور مستقیم آفتاب نباید قرار بگیرد. اگر گیاه شما در معرض نور زیاد یا نور کم قرار دارد، آن را به یک مکان با نور مناسب منتقل کنید.
  • برش برگ‌های خشک: اگر برگ ‌های سانسوریا خشک شده ‌اند و ظاهر زشتی دارند، می‌توانید آن برگ ‌ها را برش دهید. از ابزار تیز و تمیز برای برش استفاده کنید.
  • کنترل رطوبت: سانسوریا به رطوبت کم نیاز دارد اما اطمینان حاصل کنید هوای اطراف آن بیش از اندازه خشک نباشد. برای رفع کمبود رطوبت، از جزیره یا مه پاش استفاده کنید.
  • کوددهی: همانطور که گفته شد کود بیش از حد می تواند باعث خشک شدن برگ ها شود. پس بهتر است کود دهی به گیاه را کم کنید و در صورت وجود نمک بیش از حد در خاک، به تعویض خاک بپردازید.
  • بررسی آفات: اگر خشکی گیاه به دلیل وجود آفات است، حتما از آفت کش ها مناسب استفاده کنید.

خشک شدن نوگ برگ سانسوریا

دلیل کج و خم شدن برگ سانسوریا

خم شدن یا بی حالی برگ‌ های سانسوریا یکی دیگر از بیماری گل سانسوریا است و ممکن است به علت عوامل مختلفی اتفاق بیافتد.خم شدن برگ ها می تواند به دلیل از دست دادن مقاومت آن ها باشد که خود این مشکل به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از علت های این بیماری آبیاری بیش از حد یا کم است که باعث پوسیدگی و یا شل شدن برگ ها می شود. بهتر است بلافاصله بعد از خشک شدن خاک آبیاری انجام شود تا از آبیاری نامناسب جلوگیری شود. 

اما یکی از مهم ترین دلایلی که باعث کج شدن گل سانسوریا می شود، عمق نامناسب خاک است. به این معنی که اگر گیاه سانسوریا خود را در عمق نامناسب و کم کاشته باشید، ممکن است عدم مقاومت ریشه و سنگینی ساقه های باعث خم شدن سانسوریا شوند. در این حالت بهتر است سانسوریا را مجدد در عمق بیشتری از خاک بکارید.

نوسانات دما خصوصا سرمای زیاد نیز بر کج شدن برگ ها تاثیر می گذارد. همچنین رطوبت زیاد نیز می تواند باعث کاهش مقاومت برگ ها شود. برای درمان این مشکل گیاه خود را به یک مکان با دمای معتدل و گرم تر انتقال دهید و با ایجاد جریان هوا، میزان رطوبت گیاه را کاهش دهید.

علائم قارچ سانسوریا

یکی از بیماری گل سانسوریا، قارچ ها هستند که به دلیل آبیاری بیش از حد و نامناسب و یا رطوبت زیاد رخ می دهد. بوی نامطبوع خاک، تغییر رنگ و حالت آبکی برگ‌ ها و ایجاد لکه‌ های قهوه ‌ای، سیاه و سفید رنگ در برگ‌ ها از جمله علائم ابتلا سانسوریا به قارچ‌ ها است. برای درمان این بیماری به روش خانگی می توانید ریشه‌ های آلوده و بیمار را از گیاه خود جدا کنید. حتما از چاقوهای تیز و استریل شده استفاده کنید. همچنین می توانید از قارچ کش طبق دستور العمل آن استفاده کنید.

علائم بیماری لکه برگی قارچی سانسوریا

لکه برگی قارچی یکی از بیماری گل سانسوریا است. علامت اولیه این بیماری، وجود لکه ها یا ضایعات دایره ای تا نامنظم روی برگ ها است. این لکه ها اغلب دارای لبه های قهوه ای تیره یا سیاه هستند و ممکن است مرکز مایل به زرد یا خرمایی داشته باشند. در ادامه مراحل این بیماری آورده شده است.

  • زرد شدن برگ ها: در ابتدا نواحی اطراف لکه های برگ ممکن است زرد شوند و منجر به زردی عمومی برگهای آسیب دیده شوند.
  • تغییر رنگ برگ: با پیشرفت بیماری، کل برگ ممکن است تغییر رنگ داده یا علائم قهوه ای شدن را از خود نشان دهند.
  • پژمردگی برگ: برگ های مبتلا به عفونت قارچی شدید ممکن است شروع به پژمرده شدن، نرم شدن خود کنند.
  • مرگ برگ: در مراحل پیشرفته، ممکن است برگ ها به طور کامل بمیرند و شکاف های ناخوشایندی در شاخ و برگ گیاه ایجاد کنند.

برخی از پاتوژن های قارچی ممکن است ساختارهای حاوی هاگ (مانند پیکنیدیا) را روی سطح برگ ایجاد کنند که می تواند به صورت نقاط برجسته یا ساختارهای کوچک ظاهر شود. ذکر این نکته ضروری است که بیماری های قارچی لکه برگی می تواند توسط عوامل بیماری زا قارچی مختلف ایجاد شود. ظاهر خاص علائم ممکن است بسته به قارچ خاصی که مسئول عفونت است متفاوت باشد. در برخی، علائم ممکن است علائمی با زرد شدن، سیاه شدن، قهوه ای شدن و یا بوی نامطبوع همراه باشد.

برای درمان لکه برگی قارچی در سانسوریا، مهم است که عامل بیماری را به صورت دقیق تشخیص دهید. در درمان این بیماری، ممکن است نیاز به تغییر شرایط محیطی مانند ایجاد گردش هوا، کاهش آبیاری، حذف برگ‌ های آلوده، و در برخی موارد استفاده از محصولات قارچ کش داشته باشید.

لکه برگی گل سانسوریا

آفت های رایج گل سانسوریا

گل سانسوریا در مقایسه با بسیاری از گیاهان آپارتمانی دیگر نسبت به آفات مقاوم است. با این حال، هنوز هم می تواند قربانی چند آفت رایج شود. در اینجا آفات اصلی که می توانند بر سانسوریا تأثیر بگذارند آورده شده است:

کنه‌های عنکبوتی

 این عنکبوتیان کوچک به گیاهان سانسوریا هجوم می‌آورند. آنها از آب گیاهان تغذیه می کنند و باعث ایجاد لک (نقاط ریز زرد یا سفید) روی برگ ها می شوند. همچنین ممکن است در هجوم‌های شدید متوجه تارهای عنکبوتی آن ها بشوید.

حشرات فلس دار

 یا حشرات سپردارآفاتی کوچک، گرد یا بیضی شکل هستند که خود را به برگ و ساقه گیاه می چسبانند. رنگ آنها می تواند قهوه ای، سیاه یا سفید باشد. فلس ها از آب گیاهان تغذیه می کنند و گیاه را ضعیف می کنند و باعث زرد شدن برگ ها می شوند.

 

 

ایجاد لکه های سفید پنبه ای یا شپشک آرد آلود در سانسوریا

توده یا لکه‌ های سفید پنبه ‌ای در برگ‌ های سانسوریا معمولا نشان ‌دهنده وجود شپشک آردآلود است. این آفت‌ ها موجودات کوچکی هستند که به برگ ‌ها و ساقه‌ های گیاه چسبیده و از شیره‌ های گیاه تغذیه می ‌کنند. آثار فعالیت آن ها می ‌تواند به صورت لکه ‌های سفید پنبه ‌ای روی برگ ‌ها نمایان شود. برای کنترل شپشک آردآلود و جلوگیری از ایجاد لکه‌ های سفید پنبه‌ ای در سانسوریا، می‌ توانید از آفت ‌کش‌های مخصوص برای کنترل این آفت‌ ها استفاده کنید.

علت جویده شدن لبه برگ سانسوریا

اگر حاشیه برگ‌های سانسوریا دچار خوردگی یا جویدگی شده باشد، این نشان ‌دهنده وجود آفت ‌هایی مانند کاترپیلارها (کرم های ابریشم) و سوسک های خاصی است که برای جویدن برگ های گیاهان از جمله سانسوریا شناخته شده اند. برای رفع این مشکل، بهتر است از سموم آفت ‌کش ارگانیک موجود در بازار استفاده کنید. سموم را هر دو هفته یکبار به میزان توصیه شده به کار ببرید تا مشکل برطرف شود.

بیماری های گل سانسوریا

علت وجود حشره در خاک سانسوریا

پشه های قارچی گرچه به طور مستقیم برای سانسوریا مضر نیست، اما این آفات می تواند آزاردهنده باشد. این مگس ها در خاک گیاهان تخم گذاری می کنند که از این تخم ها کرم هایی به نام لارو به وجود می آید. این کرم های کوچک از مواد آلی موجود در خاک و همچنین ریشه ها تغذیه می کنند. آبیاری بیش از حد می تواند یکی از عوامل به وجود آمدن و رشد کرم ها و حشره ها در خاک سانسوریا باشد. این مشکل بخاطر آبیاری بیش از حد و محیط  بسیار مرطوب گیاه سانسوریا است. بهتر است آبیاری را کم کنید و گیاه را به محیطی با تهویه مناسب منتقل کنید.

شته ها

 شته ها حشرات کوچک و نرمی هستند که می توانند در رنگ های مختلفی ظاهر شوند. آنها معمولاً از جوانه های جدید گیاهان تغذیه می کنند. هجوم شته ها می تواند باعث اختلال در رشد و ایجاد عسلک هایی بر روی گیاه شود، ماده ای چسبنده که مورچه ها را جذب می کند و می تواند منجر به رشد کپک دوده ای شود.

 

 

درمان آفات گل سانسوریا

در ادامه چندین راهکار به شما ارائه می کنیم تا اگر گیاه شما به آفات آلوده شد بتوانید به راحتی آن را کنترل و درمان کنید.

  1. جداسازی: هر گونه گیاه آلوده را جداسازی کنید تا از انتشار آفات به دیگر گیاهان جلوگیری شود.
  2. هرس: برگ ها یا بخش هایی از گیاه که به شدت آلوده شده اند را جدا کرده و آن ها را دور بریزید.
  3. صابون حشره کش: می توانید از صابون حشره کش یا روغن چریش به عنوان درمانی برای کنه های عنکبوتی، شپشک های آردآلود و شته ها استفاده کنید. حتما دستورالعمل های محصول را دنبال کنید.
  4. روغن باغبانی: روغن های باغبانی مانند روغن چریش نیز می توانند در برابر انواع آفات از جمله حشرات فلس دار موثر باشند.
  5. تله‌های چسبنده زرد: قرار دادن تله‌های چسبنده زرد در نزدیکی گیاهان می‌تواند به گرفتن آفات بالغ مانند پشه‌های قارچی کمک کند.
  6. کاهش آبیاری: آبیاری بیش از حد می تواند شرایط مساعدی را برای رشد آفاتی مانند پشه های قارچی ایجاد کند. قبل از آبیاری اجازه دهید تا سطح بالایی خاک خشک شود.
  7. گیاهان جدید را قرنطینه کنید: همیشه گیاهان جدید و خریداری شده را برای چند هفته قرنطینه کنید تا از نبود آفات در آن و جلوگیری از سرایت به دیگر گیاهان مطمئن شوید.

مشکلات بیماری ها و آفات گل سانسوریا

کلام آخر

گل سانسوریا که یکی از گیاهان مقاوم و زیبای آپارتمانی است، ممکن است دچار مشکلات، بیماری و آفات شوند که در این مقاله به بیماری گل سانسوریا و مشکلات و آفات آن اشاره کردیم. شما با رعایت اصول نگهداری گل سانسوریا، که در این مقاله گفته شد، می توانید یک گیاه سالم و شاداب داشته باشید. اگر به دنبال خرید گیاه آپارتمانی زیبا و بدور از هرگونه بیماری هستید، می توانید با مراجعه به وبسایت گل بازار سالم ترین و بهترین گیاهان آپارتمانی را با چند کلیک درب منزل خود تحویل بگیرید.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found