20 گونه از انواع گل سانسوریا با عکس

انواع گل سانسوریا
۱۹ ژوئیهٔ ۲۰۲۳
20 گونه از انواع گل سانسوریا با عکس

یکی از محبوب ترین، سازگار ترین و جذاب ترین گیاهان آپارتمانی، گیاه سانسوریا است. در حال حاضر می توان گفت گونه های مختلف این گیاه در هر خانه و یا مکان سرپوشیده ای وجود دارد؛ زیرا که این گیاه آپارتمانی بسیار سازگار و نگهداری آن بسیار آسان است. اگر شما هم دوست دارید یک گیاه سبز و زیبا را در خانه داشته باشید، خرید سانسوریا یک پیشنهاد شگفت انگیز خواهد بود. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با انواع گل سانسوریا آشنا کنیم.

آشنایی با گل سانسوریا

سانسوریا که معمولاً به عنوان گیاه ماری یا زبان مادرشوهر شناخته می شود، سرده ای از گیاهان ساکولنت بومی مناطق گرمسیری آفریقا و آسیا است. بیش از 70 گونه مختلف از انواع گل سانسوریا و ارقام و هیبریدی آن در جهان وجود دارد. این گیاهان را به خاطر برگ های بلند و عمودشان که معمولاً سبز یا با هاله ها و نوار های رنگی هستند، شناخته می شوند. برگ ها بسته به گونه خود می توانند صاف، استوانه ای یا حتی پیچ خورده باشند. گیاهان سانسوریا بسیار سازگار هستند و می توانند طیف گسترده ای از شرایط رشد را تحمل کنند.

انواع گیاهان سانسوریا علاوه بر ظاهرهای جذاب، یکی از گیاهان تصفیه کننده هوا به حساب می آید. آنها به جذب سموم و آلاینده ها از هوا و تبدیل آنها به اکسیژن معروف هستند. از این خاصیت باعث می شود که انواع گل سانسوریا گزینه ای عالی برای بهبود کیفیت هوای داخلی خانه و آپارتمان ها باشند.

گیاهان سانسوریا نسبتاً کم نگهداری هستند و مراقبت از آنها آسان است. آن ها نور روشن و غیر مستقیم را ترجیح می دهند اما می توانند شرایط نور کم را نیز تحمل کنند. همچنین این گیاهان مقاوم به آب کم و خشکی هستند و نیازی به آبیاری مکرر ندارند. پس اگر جزء افراد فراموشکار هستید، سانسوریا خیال شما را از بابت میزان آبیاری خود راحت می کند. به طور کلی، گیاه سانسوریا یک انتخاب عالی برای فضاهای داخلی خصوصا آپارتمان ها هستند. در ادامه مقاله شما را با انواع گل سانسوریا آشنا می کنیم.

لیست انواع گل سانسوریا 

سانسوریا ماری کوتوله (Sansevieria Ballyi)

این نوع را با نام سانسوریا بالی یا سانسوریا کوتوله نیز می شناسند. این گیاه یکی از انواع سانسوریا چند ساله است که می تواند تا ارتفاع 15 سانتیمتر رشد کند. این سانسوریا با برگ های لوله ای و ماری شکل به رنگ سبز تیره با لکه ها و خط هایی به رنگ سبز روشن است.

مطالب مرتبط: 5 روش تکثیر آسان گل سانسوریا در خانه

سانسوریا لوله ای

سانسوریا آبی (Sansevieria Ehrenbergii or Blue Sansevieria)

بر خلاف نامش این سانسوریا واقعا آبی نیست! بلکه رنگ آن سبز با لبه هایی به رنگ مسی ملایم است. اما چیزقابل توجه در ظاهر این سانسوریا، شکل و نحوه قرار گرفتن برگ ها است. برگ های ضخیم، مثلثی و یا قایقی شکل با عادت رشد به شکل گل رز، که هر جفت برگ آن در مقابل هم رشد می کنند. به علاوه رشد برگ های پایینی به گونه ای است که در زاویه متفاوت با برگ های بالایی قرا می گیرند تا مجموعه برگ ها، ظاهری شبیه به گلبرگ های گل رز پیدا کنند. این گیاه سبز که یکی دیگر از انواع سانسوریا است می تواند تا ارتفاع 15 سانتیمتر رشد کند.

سانسوریا پاکوتاه

سانسوریا باکیولاریس (Sansevieria bacularis)

این سانسویریا دارای برگ های لوله ای به طول 170 سانتی متر است. رنگ این برگ های نیز مانند انواع سانسوریا، سبز تیره با نوارهای عرضی روشن با نوک برگ های نرم است. این نوع سانسوریا دارای گل های سفیدی است که در بهار ظاهر می شوند.

مطلب پیشنهادی: گیاهان سمی آپارتمانی و باغچه ای برای کودکان، سگ ها و گربه ها

انواع گل سانسوریا ماری

سانسوریا بورمنیکا (Sansevieria burmanica)

این سانسوریا بومی کشور هند است. این گیاه حداکثر دارای 13 برگ است که به شکل عمودی و نیزه ای در کنار هم و به شکل روزت(مانند گل رز) ایستاده اند. طول این برگ های بین 45 تا 75 سانتیمتر و به رنگ سبز چمنی با نوارهای سبز روشن است.

انواع گل سانسوریا

سانسوریا برگ قاشقی (Sansevieria concinna)

این نوع از سانسوریا نیز بومی آفریقای جنوبی است. برگ های بادامی شکل با دمبرگ های باریک به رنگ سبز تیره و با رگه های سبز روشن، ظاهر متفاوت و زیبای این گیاه زیبا را به وجود آورده است. این برگ ها از یک ریزوم ضخیم به صورت روزتی (شبیه به گلبرگ های رز) رشد می کنند.

انواع گیاه سانسوریا

سانسوریا سبز (Sansevieria trifasciata)

در میان انواع گل سانسوریا این نوع آن از همه مرسوم تر است. یعنی می توان گفت شما همه جا می توانید آن را ببینید. این گیاه در زادگاه خود تا 1.5 متر نیز رشد می کند اما در گلدان ارتفاع آن کوتاه تر خواهد بود. رنگ سبز برگ ها با نوار های روشن تر، سفت و سخت بودن برگ ها از ویژگی های ظاهری این گیاه است.

بیشتر بدانید: آشنایی با 31 مدل از انواع گل برگ قاشقی برای نگهداری در گلدان

سانسوریا سبز

سانسوریا ابلق (trifasciata Laurentii)

این گونه نیز یکی از انواع سانسوریا سبز است. با این تفاوت که حاشیه برگ ها دارای نواری های زرد رنگ است. به به سانسوریای ابلق، گیاه مار راه راه یا زبان مادر شوهر راه راه نیز می گویند. در تکثیر این گیاه دقت کنید زیرا ممکن است گیاه جدید دارای نوار های زرد در حاشیه برگ ها نباشد.

انواع سانسوریا سبز

سانسوریا پاکوتاه سبز (trifasciata Hahnii)

این گیاه را با نام سانسوریا کوتوله و یا سانسوریا لانه پرنده نیز می شناسند. مهم ترین ویژگی این نوع ساسنوریا رشد کم و کوچک بودن آن است. ارتفاع این سانسوریا از 15 تا 30 سانتیمتر متغیر است.

انواع گل سبز

سانسوریا پاکوتاه ابلق (trifasciata Golden Hahnii)

اگر در میان انواع سانسوریا به دنبال یک گونه ابلق و کوچک هستید، سانسوریا پاکوتاه را به شما پیشنهاد می کنیم. رشد برگ های به شکل رز با رنگ سبز و نوار های زرد و کرم، تفاوت این نوع سانسوریا با گونه پاکوتای سبز آن است. اگر فضای کافی برای نگهداری انواع سانسوریای بزرگ را ندارید، این گونه می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

مطلب پیشنهادی: انواع بونسای افرا به همراه صفر تا صد روش نگهداری این بونسای

انواع سانسوریای ابلق

سانسوریا مهتاب (trifasciata Moonshine)

یکی دیگر از انواع سانسوریا سبز، نوع مهتاب آن است. این گونه دارای برگ های سبز نقره ای و زیبا است که با افزایش سن برگ ها، به رنگ سبز تیره مایل می شوند. به علاوه قرار دادن آن در مکانی کم نور نیز در تیره شدن برگ های آن تاثیر گذار است.

گل سانسوریا

سانسوریا سنستیو بانتل (Bantel’s Sensation)

یکی از محبوب ترین انواع گیاه سانسوریا این مدل ازنوع ابلق آن است. برگ های باریک تر نسبت به انواع سانسوریا و هم چنین وجود یک خط سفید و کرمی در حاشیه و نزدیک به لبه های سبز رنگ برگ ها، جذابیتی است که ظاهر این گونه از سانسوریا ایجاد کرده است.

انواع گل سانسوریا

سانسوریا ماسونیانا (masoniana)

این واریته را با نام کنگو میسون (Mason's Congo) یا باله نهنگ (Whale Fin plant) نیز می شناسند. دلیل نامگذاری آن شاید به خاطر شکل برگ های آن است که ظاهری شبیه به باله نهنگ دارد.  برگ های بزرگ و نسبتا پهن و بیضی به رنگ سبز تیره با نوار های روشن، ظاهر زیبای این گیاه را تشکیل می دهند.

برای مطالعه بیشتر: راه ها و روش های تکثیر برگ انجیری از طریق قلمه و برگ

انواع سانسوریا

سانسوریا ماسونیانای ابلق (masoniana Variegata)

این مدل، گونه ابلق باله نهنگ است. نوار های عمودی زرد و کرم رنگ بر روی برگ های بیضی، بزرگ و سبز رنگ، این واریته را از انواع دیگر سانسوریا متمایز کرده است. این گونه نسبت به گونه های دیگر سانسوریا نایاب تر است؛ پس اگر شما یکی از آن ها را در مجموعه گل های آپارتمانی خود دارید، باید بگوییم شما بسیار خوش شانس هستید.

انواع سانسوریا

سانسوریا ویتنی (trifasciata Whitney)

یکی از زیباترین، جذاب ترین و منحصر به فرد ترین انواع گل سانسوریا، سانسوریا ویتنی است. این سانسوریای کوتوله، ترکیبی از سانسوریا های مختلف است. برگ های بلند به رنگ سبز تیره و نوار های سبز روشن با خطوط سبز تیره در لبه برگ، یک تضاد رنگی جذاب و بسیار زیبا را در این واریته به وجود آورده است.

بیشتر بخوانید: معرفی 23 مدل از انواع گل کروتون آپارتمانی

گل سانسوریا

سانسوریا پروا (sanseveria parva)

این گونه نسبت به انواع سانسوریای دیگر دارای برگ های باریک تر و سوزنی تر است. اما همانند دیگر همنوعان خودش، رنگ سبز برگ ها با نوار ها و هاله های روشن، نشان می دهد که این گیاه زیبا نیز یکی از گونه های جذاب گیاه سانسوریا است.

سانسوریا سیلیندریکا (cylindrica)

این سانسوریا نیز یکی از انواع گل سانسوریا و یکی از گونه های نایاب آن است. برگ های تقریبا باریک و لوله ای شکل به رنگ سبز روشن، با رگه های عرضی سبز تیره، با عادت رشد عمودی، از ویژگی های ظاهری این گونه است. این ترکیب رنگ بیشتر در برگ های جوان تر دیده می شود و با افزایش سن برگ ها، یک شیار عمودی در قسمت روی برگ های ظاهر می شود.

مطالب بیشتر: شرایط نگهداری گل کروتون و بررسی مشکلات و بیماری های آن

سانسوریا

سانسوریا فرانسیسی (Sansevieria francisii)

این گیاه در اصل از کنیا می آید و متشکل از یک تنه با برگ های سوزنی است که رو به بالا رشد می کند. ارتفاع این گیاه تا 30 سانتی متر می رسد. برگ های مخروطی کوچک به رنگ سبز تیره با رگه های افقی سبز روشن در شناسایی این واریته به شما کمک می کنند.

انواع گل سانسوریا

سانسوریا سنبله ای (Hyacinthoides)

یک گونه آفریقایی که با نام کمان کنفی آفریقایی (African bowstring hemp) نیز شناخته می شود. این سانسوریا با نوارهای افقی به رنگ روشن و تیره با برگ های پهن که گاهی طول آن ها به 120 سانتیمتر نیز می رسد، قابل شناسایی است. این گونه در زادگاه خود در گروه های متراکم و کوچک و در سایه درختان رشد می کنند.

انواع سانسوریا

سانسوریا لانگی فلورا (longiflora)

این گل نیز مانند انواع سانسوریا دارای برگ های سبز تیره با هاله و رگه های سبز روشن و یا تقریبا نقره ای است که در لبه های خود ممکن است یک خط باریک قرمز مایل به قهوه ای داشته باشد. اما آنچه که در این گونه قابل توجه است، لبه های چین دار و مواج آن است. این برگ ها در صورت داشتن شرایط مناسب تا طول 1.5 متر و عرض 9 سانتی متر می توانند رشد کنند.

بیشتر بدانید: صفر تا صد کاشت و تکثیر گل ارکیده به راحتی در منزل

انواع سانسوریا

ساسنسوریا کلئوپاترا (Sansevieria Cleopatra)

این واریته بسیار شبیه به گونه لانگی فلورا است. لبه های مسی رنگ همچنین مواج و چین دار، از شباهت های این دو گونه است. متفاوت ترین عامل این واریته از سایر انواع سانسوریا، رنگو نقوش روی برگ های است. در این نوع، برگ ها به رنگ سبز روشن است و بر خلاف دیگر واریته ها دارای خطوط عمودی سبز تیره است.

حال که با انواع گل سانسوریا آشنا شده اید، وقت آن رسیده تا یکی از این واریته ها را به عنوان گیاه خانگی برای دکوراسیون منزل خود در نظر بگیرید. حتی اگر هیچ علم و اطلاعی از نحوه نگهداری از گل سانسوریا نداشته باشید، مراقبت از این گیاه آنقدر آسان است که شما را تبدیل به یکی از علاقمندان به نگهداری از گل ها و گیاهان خواهد کرد. علاوه بر خواص و زیبایی که گفته شد، یکی از مهم ترین فواید انواع گل سانسوریا خاصیت تصفیه کنندگی آن ها است. در واقع این گیاه علاوه بر ایجاد یک جذابیت بصری می تواند به سلامت شما کند. در این مقاله شما را با انواع واریته های گل سانسوریا آشنا کردیم تا بتوانید با توجه به خصوصیاتی که برای هر کدام گفته شد، یک گونه زیبا و دلخواه آن را انتخاب کرده تا از پرورش آن لذت ببرید.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found