20 گیاه سمی برای انسان و حیوانات

انواع گیاهان آپارتمانی سمی
۱۶ ژوئیهٔ ۲۰۲۳
20 گیاه سمی برای انسان و حیوانات

شما هم عاشق خرید گل و گیاه هستید اما از ترس کودکان و یا حیوانات خانگی تان نمی توانید هیچ گلدانی در خانه داشته باشید؟ یکی از مهم ترین نگرانی افرادی که در درخانه گلدان های پر از گیاهان سبز دارند این است که، این گیاهان ممکن است سمی بوده و کودکان و حیوانات خانگی مانند سگ و گربه با خوردن آن دچار مسمومیت شوند. اما جای نگرانی نیست زیرا با معرفی گیاهان سمی در این مقاله که ممکن است باعث آسیب به انسان و حیوانات شود، به شما کمک می کنیم تا به راحتی بهترین گیاه مناسب برای دکوراسیون خانه را انتخاب کنید. در زیر لیستی از اسم و عکس گیاهان سمی آورده شده است.

اسامی گیاهان آپارتمانی سمی برای انسان و حیوانات

با اینکه نگهداری گیاهان به فضای خانه شما زیبایی می بخشند، اما گیاهان خاص می توانند حیوانات خانگی شما را بیمار کنند. به خصوص گربه های کنجکاو و حتی کودکان نو پا که تمایل دارند به سمت هر چیزی جذب شوند. بیش از 700 گیاه برای داخل و خارج از منزل وجود دارند که حاوی مواد سمی بوده و برای حیوانات خانگی، خصوصا گربه ها و سگ ها و حتی انسان سمی است. در ادامه شما را با لیستی از گیاهان آپارتمانی سمی مهم برای داخل آپارتمان آشنا می کنیم.

فیلودندرون

فیلودندرون یکی از گیاهانی است که دارای واریته های متنوعی است. ممکن است هم اکنون که در حال مطالعه این مقاله هستید یکی از این گیاهان را در خانه داشته باشید! زیرا مراقبت از ان بسیار آسان است. اما باید مراقب باشید زیرا که خوردن گل فیلودندرون باعث درد، اختلال در بلع، تورم دهان، زبان و یا گلو، ترشع بیش از حد آب دهان و حتی از دست دادن توانایی گفتار و یا مشکلات تنفسی شود. علاوه بر آن، در صورت تماس با ان ممکن است دچار عارضه های پوستی مانند تورم، قرمزی و التهاب شود. در مواردی نیز در صورت تماس با چشم باعث تحریک آن، ساییدگی قرنیه و در موارد نادر ممکن از به آسیب دائمی چشم منجرو شود.

برای مطالعه بیشتر: 20 گیاه آپارتمانی سایه دوست برای خانه های کم نور و تاریک

گیاهان سمی

پیچک شیطان یا پتوس

خوردن این گیاه پتوس برای انسان کشنده نخواهد بود. اما خوردن و گاز گرفتن آن توسط افراد، خصوصا کودکان، به لطف وجود کریستال های اگزالات می تواند آزاردهنده باشد. علائمی مانند سوزش و تورم دهان، لب و زبان و همچنین بروز مشکل در صحبت کردن و یا بلعیدن می تواند از عوارض احتمالی خوردن این گیاه باشد.

سانسوریا

با اینکه گل سانسوریا یکی از گیاهانی است که به وفور در خانه ها و ادارات یافت می شود، اما باید بدانید که این گیاه در دسته گیاهان آپارتمانی سمی قرار می گیرد. وجود ساپونین در این گیاه باعث علائم خفیفی مانند تهوع، اسهال، استفراغ و... در حیوانات خانگی و انسان می شود.

مطالب مرتبط: معرفی و روش نگهداری از گلدان گل سانسوریا

گل های آپارتمانی سمی

دیفن باخیا

یکی از سمی ترین گیاهان آپارتمانی برای انسان ها و حیوانات، گیاه دیفن باخیا است. از آنجا که این گیاه دارای کریستال های اگزالات کلسیم در شیره خود است، در صورت قرار گرفتن در معرض پوست یا چشم می تواند باعث سوزش شود. به علاوه خوردن آن نیز منجرو به درد، ایجاد اختلال در بلع، تورم دهان، زبان یا گلو، ترشح بیش از حد آب دهان، از دست دادن تکلم و مشکلات تنفسی خواهد شد.

اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم را با نام لیلی صلح نیز می شناسند. اما گاهی برخلاف نامش ممکن است راه صلح و دوستی را در پیش نگیرد. این گیاه ممکن است هنگام خوردن آن باعث ایجاد علائمی پوستی و دهانی و حتی در مواردی در صحبت و بلع اختلال ایجاد کند.

موضوعات مشابه: روش نگهداری گل اسپاتی فیلوم

انواع گیاهان سمی

گل گندمی

یا گیاه عنکبوتی، با اینکه یک گیاه غیر سمی شناخته می شود اما ترکیبات آن به شدت برای گربه ها مضر است و خوردن این گیاه توسط گربه ها می تواند همراه با علائمی مانند ناراحتی معده، استفراغ و اسهال در آن ها شود. از آنجایی که گربه ها علاقه زیادی به این گیاه دارند، بهتر است آن را در سبد ها و به صورت آویزان نگهداری کنید.

کالادیوم

گل کالادیوم یا گوش فیل که به خاطر ترکیب رنگ صورتی، قرمز، سفید، زرد و سبز آن شناخته می شود، یک گیاه آپارتمانی سمی برای حیوانات خانگی و انسان است. این گیاه می تواند غشای مخاطی دهان، بینی، گلو و معده را تحریک کند.

گل آلوئه ورا

با اینکه گل آلوئه ورا دارای گونه هایی خوراکی نیز هست، اما واریته های بسیاری دارد که در دسته گیاهان آپارتمانی سمی برای حیوانات خانگی خصوصا سگ ها و گربه ها قرار می گیرد. از نظر موضعی، استفاده از آلوئه ورا مشکلی ندارد هرچند که در برخی افراد ممکن است با حساسیت همراه باشد. اما خورده شدن آن توسط گربه و یا سگ ممکن است با مشکلات گوارشی مانند استفراغ، اسهال و ... همراه باشد.

آماریلیس

این گیاه را به خاطر گل های بزرگ و شبیه به لیلیوم اش می شناسند. اما باید بدانید این گیاه دارای شیره و پیاز سمی است که خوردن آن علائمی مانند اسهال، استفراغ، درد شکم و یا تحریکات پوستی هنگام تماس با شیره آن با خود به همراه دارد.

بیشتر مطالعه کنید: معرفی بهترین کودهای شیمیایی و ارگانیک برای گل های آپارتمانی

گل های سمی

گیاه سرخس شویدی

این گیاه را با نام مارچوبه سرخسی نیز می شناسند. این گیاه برای انسان و حیوان سمی خفیف دارد. گیاه سمی سرخس شویدی دارای مقادی ساپونین های استروئیدی است که در صورت مصرف زیاد باعث استفراغ، اسهال و درد شکم می شوند. به علاوه خارها و کرک های ریز این گیاه می تواند باعث تحریک پوست و خارش شود.

کالادیوم

یکی از دلایل سمی بودن گیاه آپارتمانی کالادیوم، وجود کریستال های اگزالات کلسیم است. این کریستال ها می تواند از طریق ایجاد علائمی ماند سوزش و تورم دهال، زبان و گلو و همچنین مشکلات گوارشی مانند مشکل در بلع، حالت تهوع و استفراغ، سمی بودن خود را نشان دهد.

گل داودی

اگر یک گلدان از گل های داودی را در خانه دارید، باید بدانید که گل داودی یک گل آپارتمانی سمی برای سگ ها و گربه ها محسوب می شود. استفراغ، اسهال و ترشح بیش از حد بزاق، از علائم خورده شدن گل ها و گیاه داودی است.

دراسنا

یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی گیاه دراسنا است. این گل برای انسان ها سمی محسوب نمی شود اما در گربه ها و سگ ها بلعیدن آن ایجاد حساسیت های گوارشی مانند استفراغ، ترشح آب دهان و همچنین تماس با آن نیز تحریک پوست و خارش را در پی دارد.

بیشتر بدانید: آشنایی با 31 مدل از انواع گل برگ قاشقی برای نگهداری در گلدان

گیاهان سمی آپارتمانی

گل سنبل

اگر در آستانه بهار یک گل سنبل تهیه کرده اید، بهتر است آن را به دور از دسترس حیوانات خانگی خود قرار دهید. وجود آلکالوئیدها در سرتاسر گیاه، خصوصا در پیاز آن باعث ایجاد لرزش، استفراغ شدید و اسهال می شود.

کلانکوئه

هرچند که گل کالانکوئه یک گیاه گلدار و زیبا است، اما وجود بوفادیانولیدها در این گیاه باعث ایجاد علائم گوارشی مانند استفراغ و اسهال در حیوانات خانگی و انسان می شود. به علاوه این گیاه سمی حاوی گلیکوزیدهای قلبی است که می تواند آریتمی قلبی، بی حالی، بی اشتهایی و ضربان قلب غیر طبیعی ایجاد کند.

انواع گیاهان سمی برای باغچه ها و فضای باز

علاوه بر گل های آپارتمانی، گیاهانی که داخل باغ ها و باغچه ها وجود دارد، ممکن است سمی باشند. برای همین بد نیست با مرسوم ترین گیاهان سمی برای باغچه آشنا شوید تا با آگاهی بتوانید مراقبت های لازم را برای حیوانات و خصوصا کودکان خود در مواجهه با این گیاهان انجام دهید. تا انتهای مقاله همراه باشید تا با گل های سمی بیشتری آشنا شوید.

گل خرزهره

شاید یکی از دلایل نامگذاری این گیاه به خاطر سم زیاد آن باشد. از آنجایی که این گیاه حاوی گلیکوزیدهایی است که در صورت بلعیدن می تواند باعث تهوع، استفراغ، ضربان کند، فشار خون پایین، خواب آلودگی و حتی مرگ شود. در صورت خورده شدن بهتر است سریعتر کودک و یا سگ و گربه خود را به بیمارستان منتقل کنید.

مطلب پیشنهادی: 17 تا از بهترین گل ها و گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

گل های باغچه ای سمی

گل نرگس

شاید باورش برایتان سخت باشد اما باید بدانید گل نرگس با آن همه وقار، زیبا و بوی خوش یک گل سمی به حساب می آید. هرچند که این سم زیاد نیست اما اگر به مقدار زیاد توسط انسان و یا حیوانات خورده شود می تواند فرد را دچار مسمومیت هایی با علائم، تحریک دهان و گلو، حالت تهوع، استفراغ و اسهال کند.

دارواش

دارواش با نام انگلیسی "Mistletoe" یکی دیگر از گیاهان سمی است. هرچند که این گیاه یک نماد جهانی شادی به حساب می آید، اما باید بدانید که در لیست گیاهان سمی قرار گرفته است. خوردن دارواش می تواند باعث گاستروانتریت (gastroenteritis) که یک بیماری روده ای است شود. این بیماری همراه با اسهال، گرفتگی عضلات، حالت تهوع، استفراغ و تب خود را نشان می دهد.

بیشتر بدانید: 4 روش موفقیت آمیز و آسان برای تکثیر گل دیفن باخیا

گل های سمی

آزالیا

آزالیا با اینکه یکی از جذاب ترین گیاهان برای باغچه ها و حتی گلدان ها محسوب می شود، اما می تواند یک گیاه کشنده نیز باشد. خوردن مقدار کمی از این گیاه علائم خفیفی مانند تحریک دهان، حالت تهوع و استفراغ به همراه دارد. اما اگر مقادیر بیشتری بلعیده شود (مانند سه برگ یا بیشتر) حتی می توانند تهدید کننده زندگی کودک و یا سگ و گربه شما باشد. زیرا که این گیاه حاوی مقادیری گرایانوتوکسین ها، NCPC و CHOP است.

گل نیلوفر پیچ

این گل که با نام شکوه صبح(Morning glory) نیز شناخته می شود، دارای گل های بسیار زیبایی است که در بسیاری از حیاط ها و خانه های ایرانی به عنوان یک گل رونده دیده می شود. اما باید بدانید این گل ها و برگ های نیلوفر پیچ نیستند که سمی به حساب می آیند، این گل از آن جایی در دسته گیاهان سمی قرار می گیرد که دارای دانه ها و بذر های سمی است. خوردن این دانه های برای انسان مشکلاتی از اسهال تا توهم ایجاد کند.

گل انگشتانه

گل انگشتانه یا گل دستکش روباه، یکی دیگر از گیاهان سمی است که معمولا در پارک ها و باغچه ها کاشته می شود. هرچند که این گیاه به خاطر وجود گلیکوزیدها برای تولید داروهای قلبی مورد استفاده قرار می گیرد، اما به دلیل همین اثرات قلبی که دارد یک گیاه سمی محسوب می شود. خوردن گل انگشتانه باعث کند شدن ضربان قلب و نامنظم شدن آن می گردد.

برای مطالعه: آشنایی با انواع گل گندمی همراه با تصاویر

گیاهان سمی

پیچک انگلیسی

این گیاه نیز با برگ های زیبای خود به عنوان گیاه رونده و یا آویز در گلدان ها و باغچه ها مورد استفاده قرار می گیرد. قرار گرفتن پیچک انگلیسی در دسته گل های سمی به این دلیل است که، خوردن آن باعث تحریک دهان و ایجاد درد در این مجرا می شود. خوردن مقادیر زیاد آن تورم شدید و درد زیاد در ناحیه گلو را نیز به همراه خواهد داشت.

اقدامات لازم هنگام مسمومیت با انواع گیاهان سمی

اگر مشکوک هستید که کودک و یا حیوان خانگی شما با یک گیاه سمی تماس پوستی داشته و یا آن را بلعیده است، بهتر است ابتدا وضعیت او را ارزیابی سپس اقدامات زیر را انجام دهید:

  • اگر با مشکل تنفسی و تنگی نفس و یا تورم دهان و یا گلو مواجه شدید اولین و بهترین اقدام قبل از هر چیزی تماس با فوریت های پزشکی است . زیرا ممکن است وضعیت هر لحظه اورژانسی و خطرناک شود.
  • اگر علائم خفیف و دارای شدت کمتری بود می توانید از طریق تماس با یک متخصص اقدامات درمانی را به سادگی در منزل انجام دهید.
  • اگر کودک و یا سگ و گربه شما با گیاه سمی تماس پیدا کرده است بهتر است ابتدا ناحیه مدنظر را با آب و صابون کاملا بشویید.
  • از کمپرس یخ و یا کرم خنک کننده استفاده کنید تا خارش و سوزش ناشی از شیره گیاه را کاهش دهید.
  • اگر خارش و سوزش کودک شما را آزار می دهد می توانید با نظر پزشک از آنتی هیستامین های خوراکی استفاده کنید.
  • اگر محل مورد نظر در حال بد تر شدن بود و با تورم زیاد و یا تب و مشکل تنفسی همراه بود، وقت آن رسیده حتما فرد را به بیمارستان و یا درمانگاه منتقل کنید.

کلام آخر

در حالی که گیاهان می توانند فواید بی شماری برای خانه ها و باغ های ما داشته باشند، مهم است که از خطرات بالقوه مرتبط با گونه های خاص آن ها آگاه باشیم. بسیاری از گیاهان آپارتمانی معمولی و گیاهان فضای باز، در صورت بلعیده شدن یا استفاده نادرست می توانند سمی باشند و طیف وسیعی از علائم را از تحریکات خفیف تا بیماری جدی و یا حتی مرگ ایجاد کنند. با آگاهی از سمی بودن گیاهانی که در خانه و باغ خود نگهداری می کنیم، می توانیم اقداماتی را برای محافظت از خود، خانواده و حیوانات خانگی در برابر آسیب های احتمالی انجام دهیم. چه از علاقمندان باتجربه گیاهان باشید و چه تازه شروع به کار کرده اید، ایده خوبی است که همیشه تحقیقات خود را در مورد گیاهی که انتخاب کرده اید به همراه اقدامات احتیاطی را برای اطمینان از ایمنی خود و اطرافیانتان انجام دهید. اگر با همه این تفاسیر و توضیحات گیاه آپارتمانی خود را انتخاب کرده اید، می توانید با سرزدن به صفحه فروش گل های آپارتمانی در وبسایت گلفروشی آنلاین گل بازار، بهترین و با کیفیت ترین گل های سبز را درب منزل خود دریافت نمایید.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found