همه چیز درباره خواص گیاه رزماری

خواص گیاه رزماری
۷ نوامبر ۲۰۲۳
همه چیز درباره خواص گیاه رزماری

آیا شما هم یکی از طرفداران و علاقمندان گیاهان دارویی هستید؟ اگر پاسخ شما مثبت است پس قطعا نام گیاه رزماری را شنیده اید. یک گیاه بسیار معطر و خوشبو که با خاصیت های درمانی و همچنین زیبایی ظاهری که دارد، علاوه بر اینکه در علم پزشکی و داروشناسی بسیار مورد استفاده است، به عنوان یک گیاه آپارتمانی نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. اگر شما هم دوست دارید یک گلدان رزماری در کنار گیاهان آپارتمانی دیگر خود داشته باشید، در ابتدا لازم است با این گیاه و خواص فراوان آن آشنا شوید. توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله گل بازار با ما همراه باشید تا با معرفی گیاه رزماری، آنچه که برای شناخت این گیاه مفید لازم دارید را در اختیارتان قرار دهیم.


فهرست مطالب:

همه چیز درباره گیاه رزماری
زمان گلدهی رزماری
رزماری نماد چیست
طبع رزماری در طب سنتی ایرانی
رزماری در غذا
کاربرد ها و خواص دارویی رزماری
خواص جوشانده و عصاره رزماری
خواص گیاه رزماری برای مو
خواص روغن رزماری
خواص دمنوش رزماری
خواص رزماری برای مردان
خواص رزماری برای رحم زنان
خواص گیاه رزماری برای پوست
خواص رزماری در لاغری
مضرات رزماری
استفاده از اسانس رزماری در صنعت عطرسازی
استفاده از گلدان رزماری به عنوان یک گیاه زینتی

همه چیز درباره گیاه رزماری

رزماری(رزماری به انگلیسی: Rosemary و نام علمی رزماری: Rosmarinus officinalis)  یکی از گیاهان معطر و همیشه سبز است که از دسته خانواده نعناعیان (Lamiaceae) محسوب می شود. این گیاه بومی مناطق مدیترانه است و به صورت گسترده برای اهداف آشپزی و دارویی کشت می شود.

رزماری درختچه ای همیشه سبز است که تا ارتفاه 60 تا 180 سانتی متر رشد می کند. با این حال انواع کوتوله آن نیز موجود است. این گیاه در دسته گیاهان برگ باریک قرار می گیرد زیرا که برگ های آن سوزنی، سبز و باریک است که طول آن ها تا2 تا 5 سانتیمتر می رسد. برگ هایی که در بالای ساقه قرار دارند قدیمی تر و دارای رنگ سبز تیره هستند و برگ های پایینی که رشد جدید تری دارند معمولا به رنگ سبز روشن دیده می شوند.

گلدهی رزماری

زمان گلدهی رزماری

گیاه رزماری معمولا در بهار شکوفا می شود. اگر چه زمان دقیق گلدهی رزماری ممکن است بسته به آب و هوا و شرایط متفاوت باشد. در بعضی مناطق ممکن است از اواخر زمستان شروع به گلدهی کند و این گلدهی تا اوایل تابستان ادامه داشته باشد. گل های این گیاه معمولا کوچک هستند و رنگ آن ها از آبی تا بنفش متغیر است. ساختار گل ها به گونه ای است که زنبور ها و پروانه ها را برای گرده افشانی به خود جذب می کند. زیرا که به آن ها امکان دسترسی به شهد و راحتی انتقال گرده های گل خود را می دهد. این گل ها معمولا به صورت خوشه ای در امتداد ساقه قرار می گیرند.

رزماری نماد چیست

گیاه رزماری به عنوان نمادی از وفاداری و استقامت شناخته می‌ شود. در گذشته، این گیاه به عنوان یکی از گل ‌های محبوب در مراسم‌ های عروسی استفاده می ‌شد و نماد وفاداری داشت. همچنین در مراسم تدفین، برای حفظ خاطرات فوت‌ کرده ‌ها، از گیاه رزماری استفاده می ‌شد که نشان دهنده جاودانگی بوده است.

 

طبع رزماری در طب سنتی ایرانی

گیاه رزماری طبعی گرم و خشک دارد، به این معنی است که خواص حرارتی و خشکی دارد که برای مصرف در فصل ‌های سرد (پاییز و زمستان) و برای بر قراری تعادل مزاج ‌های سرد و مرطوب مناسب است. گیاه رزماری به عنوان یک گیاه دارویی با طبع گرم و خشک، در طب سنتی و آشپزی کاربرد زیادی دارد.

رزماری در غذا

رزماری به خاطر طعم تند و خاصش در آشپزی به عنوان یک گیاه معطر و محبوب بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه برای طعم دادن به غذا ها خصوصا انواع گوشت قرمز، مرغ و ماهی و همچنین به عنوان طعم دهنده به سوپ ها، خورش ها و سس ها بسیار پرکاربرد است. برگ های باریک و سبز این گیاه را می توان به صورت تازه و یا خشک در آشپزی استفاده کرد.

خواص گیاه رزماری

کاربرد ها و خواص دارویی رزماری

استفاده از رزماری در طب سنتی سابقه طولانی دارد. اعتقاد بر این است که فواید سلامتی مختلفی دارد. در ادامه شما را با تعدادی از خواص دارویی رزماری آشنا می کنیم.

رزماری برای دستگاه گوارش

 رزماری می تواند به بهبود هضم و تسکین ناراحتی های گوارشی و نفخ می کند. این گیاه به تنظیم عملکرد معده کمک می کند. همچنین مشکلات یبوست را کاهش می دهد. به علاوه وجود اسید روزمارینیک در رزماری باعث می شود که التهابات دستگاه گوارش کاهش یافته و سوزش معده را بهبود ببخشد.

 

 

رزماری برای کبد

رزماری با تولید صفرا می تواند به افزایش عملکرد کبد کمک کند. فیتوکمیکال‌های موجود در این گیاه می ‌توانند به تنظیم عملکرد کبد کمک کنند. همچنین، روغن ضروری رزماری یکی از مفید ترین روغن ‌ها برای کبد است، زیرا به پاک ‌سازی خون و دفع سموم مضر از کبد کمک می ‌کند. با ترکیبات فعالی همچون رزمارینیک اسید، رزماری اثرات مفیدی روی بیماری ‌های کبدی دارد.

رزماری و درمان سرماخوردگی

 این گیاه دارویی از زمان ‌های بسیار گذشته به عنوان درمان خانگی برای تسکین علائم سرماخوردگی و درمان مشکلات گلو مورد استفاده قرار می ‌گرفت. استنشاق بخاری که از جوشاندن برگ ‌ها و تکه ‌های ساقه این گیاه به دست می ‌آید، می ‌تواند درمان موثری برای گرفتگی بینی و مشکلات قفسه سینه باشد. به طور کلی می توان گفت چای رزماری، اسانس و یا استنشاق بخار آن برای تسکین مشکلات تنفسی بسیار مفید است.

خواص دارویی رزماری

افزایش حافظه و تمرکز

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مواد موجود در رزماری ممکن است به بهبود حافظه و تمرکز کمک کنند. این گیاه به عنوان یک محرک ذهنی شناخته می‌شود.

ضد استرس و آرامبخش

عصاره و عطر رزماری، خاصیت تسکین دهندگی و آرام بخشی برای ذهن و روان دارد. این گیاه با ترکیبات فیتوشیمیایی که دارد به تعادل سیستم عصبی کمک می کند. این ترکیبات به کاهش استرس و اثرات آرامبخشی منجرو می شود و این خود نیز بر خواب راحت تاثیر می گذارد.

کاهش درد عضلانی و مفصلی

رزماری همچنین می‌تواند به عنوان یک ضد التهاب طبیعی عمل کرده و در بهبود دردهای عضلانی و مفصلی کمک کند. این خواص ضد التهابی این گیاه به خصوص مفید برای افرادی که با مشکلاتی مانند درد عضلانی ناشی از فعالیت‌های ورزشی یا مشکلات مفاصل مواجه هستند، می‌باشد. ترکیبات موجود در رزماری می‌توانند به بهبود جریان خون و تجویز پزشکی به منظور مدیریت دردهای عضلانی و مفصلی کمک کنند. این ممکن است در مواقع مختلف از جمله درمان آرتریت، التهابات مفاصل یا دردهای عضلانی پس از ورزش مفید باشد.

 

 

ضد التهابی و ضد عفونی کننده

این گیاه حاوی ترکیباتی مانند اسید رزمارینیک و اسید اورسولیک است که خواص ضد التهابی دارند. این خواص می‌توانند در کاهش التهاب‌ها و تسکین دردها مفید باشند. همچنین، رزماری دارای ترکیبات ضد باکتریایی و ضد ویروسی است که می‌تواند به عنوان یک ضد عفونی‌کننده طبیعی عمل کند. این ویژگی‌ها می‌توانند در جلوگیری از عفونت‌ها و بهبود وضعیت سیستم ایمنی بدن کمک کنند.

کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی

 مصرف مداوم رزماری ممکن است به کاهش فشار خون و کلسترول خون کمک کرده و از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری کند.

خواص دمنوش رزماری

خواص جوشانده و عصاره رزماری

جوشانده گیاه رزماری دارای خواص بسیاری است که در این بخش از مقاله به آن ها می پردازیم.

  1. کاهش استرس: همانطور که گفته شد یکی از خواص گیاه رزماری برای اعصاب و کاهش استرس است. مصرف جوشانده رزماری به عنوان یک نوشیدنی آرام ‌بخش عمل می کند و به کاهش استرس و تسکین اعصاب نیز کمک می کند.
  2. افزایش هضم: یکی دیگر از خواص جوشانده گیاه رزماری، کمک به افزایش فرآیند هضم و کاهش مشکلات معده و روده است.
  3. خواص ضد التهابی: جوشانده رزماری دارای خواص ضد التهابی است که ممکن است در تسکین التهاب‌ های معده و روده کمک کند.
  4. تسکین علائم سرماخوردگی: جوشانده رزماری ممکن است در تسکین علائم سرماخوردگی مانند التهاب حلق و عفونت‌ های بینی موثر باشد.
  5. تقویت سیستم ایمنی: مصرف جوشانده یا عصاره رزماری ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت در برابر بیماری ‌ها کمک کند.
  6. خواص جوشانده رزماری برای پوست: یکی از خواص گیاه رزماری، درمان مشکلات پوستی است. با استفاده از جوشانده رزماری می توانید آکنه ها، زخم ها و مشکلات پوستی خود را درمان کنید.

 

خواص گیاه رزماری برای مو

اگر برای شما سوال است که رزماری چه خاصیتی برای مو دارد؟ پس در این بخش با ما باشید تا شما را با خواص گیاه رزماری برای مو آشنا کنیم. جوشانده رزماری یکی از روش ‌های سنتی و طبیعی برای مراقبت از موهای سر است. رزماری، یک گیاه با خواص ضد التهابی و ضد قارچی است که می ‌تواند به بهبود سلامت موها و پوست سر کمک کند و معمولا با استفاده از برگ ‌های خشک رزماری و آب جوش تهیه می ‌شود.

مزایای استفاده از جوشانده رزماری برای موی سر

  1. تقویت ریشه ‌های مو: یکی از خواص گیاه رزماری، تقویت ریشه های مو است. رزماری می‌ تواند به تقویت ریشه‌ های مو و به افزایش رشد موها کمک کند.
  2. کاهش ریزش مو: یکی دیگر از خواص گیاه رزماری، کنترل کاهش ریزش مو می باشد. خواص ضد التهابی رزماری می‌ تواند به کاهش ریزش موها و تقویت ساقه ‌های مو کمک کند.
  3. تنظیم ترشح چربی پوست سر: استفاده از جوشانده رزماری می ‌تواند به تنظیم ترشح چربی پوست سر کمک کند و بهبود شرایط پوست سر را فراهم کند.

تهیه اسپری رزماری برای مو

طرز تهیه اسپری رزماری برای مو

بسیاری از خانم ‌ها و آقایان از ضعیف شدن و ریزش موهای خود رنج می‌ برند و نمی دانند برای درمان آن باید چه کنند. رزماری خواص بسیاری برای مو دارد اما طرز استفاده از رزماری برای مو چگونه است؟ اسپری مو رزماری یک راه‌ حل کاربردی و خانگی برای تقویت موها می ‌باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه تهیه این اسپری تقویت‌ کننده مو را در خانه آموزش دهیم.

برای تهیه اسپری تقویت ‌کننده مو رزماری، به مواد زیر نیاز دارید:

- یک قاشق چای خوری اسانس رزماری

- نصف قاشق چای خوری روغن حامل (روغن نارگیل یا روغن زیتون)

- 100 گرم آب مقطر (آب بدون املاح)

- ظرف اسپری دار

- قیف کوچک و پیمانه

با این مواد می ‌توانید اسپری تقویت‌ کننده مو رزماری را درست کنید. برای تهیه اسپری رزماری، ابتدا اسانس رزماری و روغن حامل را در ظرف اسپری قرار دهید و سپس آب مقطر را به آن اضافه کنید. ظرف را تکان دهید تا تمام مواد به خوبی ترکیب شوند. پس از مخلوط شدن مواد، اسپری شما آماده است.

 

خواص روغن رزماری

علاوه بر عصاره و جوشانده رزماری، شما می توانید از روغن رزماری هم استفاده کنید که خواص بسیار زیادی دارد.

خواص روغن رزماری:

  1. داروی طبیعی و بدون عوارض ضد درد: روغن رزماری تا سی درصد به کاهش درد بیمارانی که پس از بحران ‌های سلامتی یا عمل ‌های جراحی دردهای آزار دهنده‌ ای را تجربه می ‌کنند، کمک می کند.
  2. بهبود گردش خون: روغن رزماری می‌ تواند به بهبود جریان گردش خون در مواقعی که بر اثر سرما، دست یا پاها یخ می‌ زنند، کمک کند.
  3. ضد حشرات: روغن رزماری به عنوان داروی ضد حشرات بر روی گیاهان در حال رشد استفاده می ‌شود. همچنین، این روغن می ‌تواند از حشرات مکنده خون که می‌ توانند ویروس‌ ها و باکتری ‌های مضر را در بدن انسان منتقل کنند، دفع کند.
  4. فواید آن برای پوست: روغن رزماری دارای آهن، کلسیم و ویتامین B6 است. این روغن به بهبود کیفیت و جوان ‌سازی پوست کمک می ‌کند. همچنین می ‌تواند لایه ‌های پوست را پاک کرده و سلول ‌های مرده را از بین ببرد. برای پوست چرب نیز مفید است و ترشح چربی پوست را متعادل کرده و از تولید چربی اضافه جلوگیری می‌ کند. همچنین برای رفع جوش‌ های صورت و خارش سر نیز موثر است.
  5. شفاف ‌سازی پوست: روغن رزماری با اکسیژن‌ رسانی به پوست و تقویت تولید کلاژن در آن، به بهبود شفافیت پوست کمک می ‌کند. می ‌توانید این روغن را با یک روغن حامل مناسب برای پوست خود ترکیب کرده و بر روی پوست خود ماساژ دهید تا جذب شود.
  6. درمان سیاهی دور چشم: برای سیاهی دور چشم نیز روغن رزماری موثر است. این روغن با از بین بردن آب اضافی، به رفع سیاهی دور چشم کمک می ‌کند و جریان خون پوست دور چشم را افزایش می ‌دهد.

با توجه به این خواص، روغن رزماری به عنوان یک ترکیب طبیعی و موثر در موارد مختلف مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

خواص روغن رزماری

خواص دمنوش رزماری

رزماری، گیاهی پر خاصیت است که در زندگی بسیار پر کاربرد می باشد. با دانستن خواص گیاه رزماری می توانید با آن دمنوش های گرم تهیه کنید و از خواص آن بهره ببرید. در این بخش به برخی از خواص دمنوش رزماری اشاره می کنیم.

پیشگیری از سرطان

 سرطان ناشی از رشد نامنظم سلول‌ ها است. از آنجا که گیاه رزماری سرشار از آنتی ‌اکسیدان‌ ها است، طبیعی است که برای جلوگیری از سرطان بسیار مفید باشد. ترکیبات آنتی‌ اکسیدانی موجود در دمنوش رزماری باعث افزایش جریان خون در پوست می‌ شود و بیماری‌ های پوستی از جمله اگزما را درمان می ‌کند. آنتی ‌اکسیدان‌ های اسید رزمارینیک، کارنوسول و کافئین موجود در چای رزماری برای پیشگیری از انواع سرطان، به ویژه سرطان سینه، بسیار مفید است.

 

 

درمان کم ‌خونی

دمنوش رزماری به عنوان یک ماده تحریک ‌کننده برای افزایش تعداد گلبول ‌های قرمز خون شناخته می ‌شود و به درمان کم‌ خونی کمک می ‌کند و سبب افزایش انرژی و بهبود توانایی بدن برای ترمیم اندام‌ ها می ‌شود.

درمان درد های مزمن

 اسید کارنوزیک موجود در دمنوش رزماری سطح اسید نیتریک موجود در بدن را کاهش می ‌دهد، که منجر به کاهش التهاب می ‌شود. این ممکن است به درمان دردهای مزمن مانند آرتروز، درد عضلانی، سردرد، اختلالات مفصلی، هموروئید یا بواسیر، و حساسیت کمک کند.

سایر فواید دمنوش رزماری

 رفع بوی بد دهان، سم‌ زدایی کلیه ‌ها و دفع عفونت ادراری، درمان آنفلوانزا و سرماخوردگی و آسم از دیگر خواص رزماری برای بدن است.

خواص رزماری برای مردان

خواص رزماری برای مردان

یکی از مهم ترین خواص رزماری برای مردان، استفاده از روغن آن برای رشد مو است. تحقیقات نشان داده که روغن این گیاه برای جلوگیری از حمله هورمون تستوسترون به فولیکول های مو، که اصطلاحا به آن آلوپسی آندروژنتیک می گویند، مفید است.

با این که رزماری طبع گرمی دارد اما عقیده بر این است که مصرف رزماری به عنوان خوراکی، در مردان ممکن است باعث کاهش تعداد و تحرک اسپرم ها شده و در نتیجه منجرو به کاهش میل جنسی در مردان شود. از آنجایی که خواص گیاه رزماری بسیار زیاد است و شامل تنظیم قند خون، کنترل فشار خون، تقویت رشد موها، بهبود حافظه، بهبود عملکرد گوارش و ... می باشد، توصیه می‌ شود که آقایان مصرف رزماری را در برنامه خود به صورت خیلی کم در نظر بگیرند، و از مصرف زیاد آن پرهیز کنند.

 

خواص رزماری برای رحم زنان

رزماری به عنوان یک گیاه دارویی خواص بسیاری برای رحم زنان دارد که می ‌تواند به بهبود سلامت این عضو ارزشمند در سیستم تناسلی زنان کمک کند. این خواص عبارتند از:

ضد التهاب

رزماری دارای ترکیبات ضد التهابی است که می ‌تواند در کاهش التهابات رحم کمک کند.

تنظیم دوره‌ های پریودیک

 رزماری به تنظیم دوره ‌های پریودیک زنان کمک می ‌کند و باعث کاهش علائم PMS و درد های ماهانه می شود.

بهبود جریان خون در رحم

 رزماری می ‌تواند جریان خون به رحم را افزایش داده و به سلامت عمومی رحم کمک کند.

ضد اسپاسم رحمی

 خواص ضد اسپاسم رحمی رزماری می‌ تواند به کاهش دردهای اسپاسم رحم کمک کند.

از رزماری چگونه برای رحم استفاده کنیم؟

- مصرف چای رزماری: مصرف چای رزماری به عنوان یک نوشیدنی داغ با خواص ضد التهابی و آرامش‌ بخش می ‌تواند به بهبود سلامت رحم کمک کند.

- افزودن رزماری به غذا ها: اضافه کردن رزماری به غذاهای خود به عنوان یک گیاه خوش‌ عطر و خوش ‌طعم، می ‌تواند به تنظیم دوره ‌های پریودیک و کاهش التهابات رحم کمک کند.

- استفاده از عصاره رزماری: می ‌توانید عصاره رزماری را به عنوان یک مکمل مصرف کنید تا از خواص آن بهره ببرید.

خواص رزماری برای رحم

خواص گیاه رزماری برای پوست

اگر داشتن پوست سالم برای شما خیلی اهمیت دارد، رزماری را به روتین مراقبت از پوستتان اضافه کنید. در ادامه به معرفی برخی از خواص گیاه رزماری برای پوست می پردازیم.

  • رزماری برای درمان آکنه پوستی: این گیاه پر خاصیت به ‌دلیل خواص ضدا لتهابی، ضد باکتریایی و ضد میکروبی بسیار قوی، درمانگر سخت ‌ترین آکنه ‌های پوستی است. ترکیب عصاره این گیاه یا برگ طبیعی رزماری در روتین مراقبت پوستی، می ‌تواند یک استراتژی موثر برای مدیریت آکنه‌ های پوست باشد.
  • جلوگیری از پیری پوست: براساس تحقیقاتی که تا امروز انجام‌ شده، گیاه رزماری می‌ تواند از پوست ما در برابر اثرات مخرب ناشی از اشعه ماوراء بنفش محافظت کند. همچنین می‌ تواند چین ‌و چروک ‌ها، که اولین علائم پیری پوست به‌ حساب می ‌آیند، را کم ‌رنگ و محو کند.
  • رفع آثار زخم به ‌کمک رزماری: یکی دیگر از خواص گیاه رزماری کمک به بهبود زخم‌ ها و جلوگیری از تشکیل اسکار است. این خاصیت خوب را مدیون آنتی ‌اکسیدان‌ ها و خواص ضدالتهابی رزماری هستیم که التهاب ناحیه زخم را به ‌طرز چشمگیری کم می ‌کند.
  • درمان اگزما: در عصاره این گیاه، ماده‌ ای به نام رزمارینیک اسید وجود دارد که می‌ تواند به بهبود مشکلات پوستی مانند اگزما، آلرژی، و آکنه کمک کرده و مثل دارویی موثر عمل کند. اگر پوست شما حساس است، پیشنهاد می ‌شود که قبل از استفاده، یک مقدار کوچک از آن را روی پوست دست تست کنید.

 

خواص رزماری در لاغری

خواص گیاه رزماری در لاغری از بارز ترین و محبوب ‌ترین خواصی است که می ‌توان برای این گیاه در نظر گرفت. باید به این نکته اشاره کرد که بررسی ‌های بسیاری روی این موضوع انجام شده تا نتایج خواص رزماری در لاغری را ثابت کرده‌ اند. مصرف رزماری، چربی‌ سوزی بدن را افزایش می ‌دهد، بنابراین چربی ‌های بدن کاهش پیدا می ‌کنند و این موضوع به لاغری کمک خواهد کرد. عصاره این گیاه خاصیت ضد التهابی و ضد هیپروگلیسمی دارد که طبق بررسی ‌های صورت گرفته این خواص منجر به کاهش وزن می ‌شوند.

مضرات رزماری

مضرات رزماری

گیاه رزماری علاوه بر خواص بی شماری که دارد، مضراتی هم نیز دارد.

  • استفاده بیش از حد از گیاه رزماری ممکن است منجر به عوارضی نظیر حساسیت پوستی و قرمزی پوست شود.
  • در دوران بارداری و شیردهی، مصرف رزماری ممکن است باعث خونریزی رحمی یا سقط جنین شود.
  • مصرف روغن رزماری رقیق نشده یا مصارف زیاد برگ‌ های این گیاه ممکن است خطرناک باشد.
  • مصرف مقادیر بسیار زیاد این گیاه ممکن است منجر به عوارضی نظیر استفراغ گردد.
  • هرچند روغن رزماری به طور عمومی برای اکثر افراد ایمن است، اما گاهی ممکن است واکنش ‌های آلرژیک در برخی افراد ایجاد کند.
  • مصرف رزماری در مقادیر زیاد ممکن است به افزایش فشار خون منجر شود. بنابراین، افرادی که مشکل فشار خون بالا دارند، باید مصرف این گیاه را کم کنند.
  • رزماری ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد. به عنوان مثال، مصرف زیاد رزماری ممکن است تاثیرات برخی داروها را کاهش دهد یا تضعیف کند. بنابراین، اگر دارویی مصرف می ‌کنید، بهتر است با پزشک خود در مورد مصرف رزماری مشورت کنید.

 

استفاده از اسانس رزماری در صنعت عطرسازی

اسانس رزماری از برگ ها و گل های این گیاه استخراج می شود. از این اسانس معمولا در آروماتراپی (اسانس درمانی) به عنوان یک رایحه شادی آور و نشاط آور در درمان افسردگی استفاده می شود. همچنین این اسانس در برخی از محصولات آرایشی و مراقبت مو به دلیل فواید و خواص دارویی که در بالا گفته شد، استفاده می گردد. به علاوه اسانس رزماری با رایحه تند و چوبی خود گاهی اوقات به عنوان یک نت منحصر به فرد به عطر ها اضافه می شود.

استفاده از گلدان رزماری به عنوان یک گیاه زینتی

نگهداری رزماری در خانه، باتوجه به ظاهر خاص و مقاومتی که به خشکی دارد می تواند به عنوان یک گیاه مقاوم در عطر سازی بسیار مورد استقبال قرار گیرد. همچنین به دلیل داشتن گل های آبی و بنفش بسیار جذاب با برگ های سوزنی و ساقه های باریک بسیار مورد توجه باغبانان بوده است. این گیاه را می توان به عنوان یک درختچه زیبا و خوشبو در گوشه باغ و باغچه و یا پرچین پرورش داد و یا رزماری را در گلدان به عنوان گیاه آپارتمانی در خانه نگهداری کرد.

گلدان گیاه رزماری

نتیجه گیری

در نتیجه، رزماری از آن دسته گیاهانی است که خواص بی ‌نظیری دارد و می ‌تواند در درمان بسیاری از مشکلات موثر باشد. در این مقاله، به معرفی رزماری و خواص آن پرداختیم تا شما را با این گیاه پر خاصیت آشنا کنیم و بهتر است قبل از مصرف این گیاه با یک متخصص مشورت کنید تا با خیال راحت از خواص آن بهره ببرید.

 

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found