شرایط نگهداری گل ادریسی(هورتانسیا) در خانه و نماد گل ادریسی

نماد گل ادریسی
۱۹ اکتبر ۲۰۲۳
شرایط نگهداری گل ادریسی(هورتانسیا) در خانه و نماد گل ادریسی

اگر به دنبال گلی جذاب برای خانه خود هستید، بدون شک، نگهداری گل‌ های ادریسی یک انتخاب عالی هستند زیرا که پرورش گل هورتانسیا در آپارتمان و خانه نیز امکان پذیر است. گل های ادریسی ‌ها به صورت خوشه ای و گرد هستند و معمولا در فصل ‌های تابستان و بهار رشد می ‌کنند. این گل زیبا در رنگ های متنوعی از سفید، صورتی، بنفش و آبی تولید و به عنوان یک درختچه زینتی شناخته می ‌شود. اگر شرایط محیطی ایده ‌آل را برای گل ادریسی فراهم کنید، نیازی به نگرانی از رشد و نگهداری آن ها را نخواهید داشت زیرا که این گل نیز مانند نگهداری هر گل آپارتمانی دیگر با دانستن نحوه نگهداری از آن می تواند به خوبی رشد کند. گل‌ های ادریسی انواع مختلفی دارند و برخی از این انواع تحت تاثیر میزان اسیدی بودن خاک قرار می ‌گیرند و رنگ آن ها تغییر می ‌کند. اگر شما نیز به دنبال گل‌ های کوچک و متنوع از گل ادریسی هستید، در این مقاله با ما همراه باشید تا با نگهداری گل ادریسی و ویژگی‌ های این گل زیبا آشنا شوید.


فهرست مطالب:

گل ادریسی (هورتانسیا) چیست؟
انواع رنگ گل ادریسی (هورتانسیا)
نماد گل ادریسی(هورتانسیا) چیست؟
آیا گل ادریسی سمی است؟
فصل گلدهی گل ادریسی (هورتانسیا)
علت گل ندادن هورتانسیا یا ادریسی
گل ادریسی چند لپه ای است؟
طرز نگهداری گل ادریسی (هورتانسیا) در آپارتمان
طریقه نگهداری گل هورتانسیا در زمستان
روش کاشت و تکثیر گل ادریسی (هورتانسیا)
کاشت گل ادریسی در گلدان
کاشت گل ادریسی در باغچه

گل ادریسی (هورتانسیا) چیست؟

گل ادریسی یا هورتانسیا، با نام علمی Hydrangea macrophylla و نام انگلیسی Hydrangea، بومی چین و ژاپن است که از خانواده هیدران ایاسه می باشد. از نام های رایج این گل می توان به هورتانسیا، ادریسی و گل هفت رنگ نیز اشاره کرد. همچنین این گیاه با نام های انگلیسی bigleaf hydrangea , French hydrangea هم شناخته می شود. گیاه ادریسی در برخی موارد به عنوان یک درختچه زینتی(درختچه هورتانسیا) و در برخی موارد به عنوان گلدانی برای استفاده در داخل خانه پرورش داده می ‌شود. هورتانسیا یکی از گونه‌ های محبوب و رایج در زمینه گیاهان زینتی است و تحت شرایط محیطی مناسب، حتی می ‌تواند به ارتفاع 2.5 متر رشد کند.

 

 

 برگ‌ های هورتانسیا دارای شکل تخم‌ مرغی با لبه‌ های دندانه‌ دار هستند. رشد گیاه در تابستان آغاز می‌ شود و در پاییز، با کاهش دما، جوانه ‌های گل تشکیل شده و در فصل بهار به شکل گل باز می‌ شوند. اما زمان گل ‌دهی این گیاه قابل تنظیم است و در دما های بالای 20 درجه سلسیوس و کمتر از 12 درجه سلسیوس، تشکیل جوانه‌ های گل کاهش می ‌یابد. یکی از ویژگی‌های مهم هورتانسیا که برای پرورش ‌دهندگان آن مهم است، تغییر رنگ گل ‌های این گیاه است. رنگ گل ‌ها بسته به اسیدی بودن خاک (pH) خاک تغییر می ‌کند، به صورتی که در خاک اسیدی، رنگ گل ‌ها نزدیک به آبی و در خاک قلیایی، رنگ آن‌ ها به صورت صورتی تغییر می ‌کند. این تغییر رنگ ناشبه دلیل جذب یون ‌های آلومینیوم توسط گیاه است.

انواع رنگ گل ادریسی (هورتانسیا)

گل ‌های این گیاه بسیار زیبا هستند و در رنگ‌ های متنوعی از جمله بنفش، آبی، سفید و صورتی دیده می شوند. همانطور که قبل تر گفتیم بسته به PH خاک رنگ گل های این گیاه متغیر است و این ویژگی مورد توجه بیشتر مردم قرار گرفته است و آن را به یک گیاه جذاب و دوست داشتنی تبدیل کرده است.

انواع گل ادریسی

نماد گل ادریسی(هورتانسیا) چیست؟

این گل با نماد رحمت، تشکر و زیبایی شناخته می ‌شود. با توجه به تعداد فراوان گل ‌هایی که در یک ساقه ادریسی یافت می ‌شوند، به عنوان نمادی برای صمیمیت و ثروت نیز شناخته می ‌شود.

نماد گل ادریسی سفید (هورتانسیا سفید)

گل ادریسی سفید نماد غرور یا خودستایی می ‌باشد. رنگ سفید نمایانگر خلوص و فضل است که ادریسی سفید را به یک انتخاب زیبا و مناسب برای تزیین دسته‌ های گلی در مناسبت‌ های عید تبدیل می‌ کند.

 

 

نماد گل هورتانسیا آبی

گل هورتانسیا با رنگ آبی به معنای بخشش شناخته می‌ شود. بنابراین، اگرچه این گل ‌ها بسیار زیبا هستند، اما معمولا معنای شادی و خوشحالی را نمی ‌رسانند. همچنین، در فرهنگ ژاپن، این گل آبی به عنوان نمادی از عذرخواهی معروف است و به افسانه ‌ای مربوط می ‌شود که امپراتور ژاپن از نامزد خود با این گل ها عذرخواهی کرد. بنابراین، در ژاپن و در سراسر جهان، ادریسی آبی نمادی از قدردانی و توجه به احترام و شعور شما نسبت به شخص دیگر است، و همیشه راهی متفکرانه برای اعتراف به اشتباه‌ ها و پشیمانی است.

نماد گل هورتانسیا بنفش

گل ادریسی با رنگ بنفش نمایانگر ثروت و فراوانی است. به همین دلیل، اگر کسی را می ‌شناسید که اخیرا ترفیع یا افزایش حقوق دریافت کرده است، با ارسال ادریسی بنفش به او تبریک بگویید. رنگ بنفش در بسیاری از فرهنگ‌ ها با غرور، سلطنت و قدردانی همراه است و مسلما یک راه زیبا برای بیان قدردانی از شریک زندگی خود پس از چهار سال ازدواج است.

نماد گل هورتانسیا صورتی

هورتانسیا صورتی به عنوان نماد عشق و احساسات صمیمی و عمیق هستند. گل‌ های هورتانسیا صورتی به عنوان نمادی از احساسات واقعی شناخته می ‌شوند و برای تزئین دسته‌ گل ‌های عروس در فصول بهار و تابستان یا چیدمان میزها بسیار مناسب هستند. برخی افراد می ‌گویند که ادریسی صورتی شامل معنای احساسات صمیمانه و عشق می‌ باشد. با نگاه دقیق به هر شکوفه از این گل ‌ها، شما می‌ توانید تشابه آن ها با یک قلب را متوجه شوید.

نماد گل هورتانسیا سبز

گل ‌های سبز به معنای تجدید و تولد دوباره در زندگی هستند. ادریسی سبز نماد خوش ‌شانسی، سلامتی، جوانی و شکوفایی است.

گل ادریسی( هورتانسیا)

آیا گل ادریسی سمی است؟

شکوفه ‌ها و برگ‌ های گل ادریسی، مقدار کمی مواد سمی به نام سیانوژنیک گلیکوساید دارند. اگر به طور اتفاقی با این گیاه در تماس باشید، ممکن است پوست شما تحریک شده و دچار حساسیت شود. انواع مختلف هورتانسیا مقادیر کمی از این ماده سمی را دارا می ‌باشند. اگر این ماده سمی به طور اشتباهی مصرف شود، ممکن است باعث ایجاد مشکلات گوارشی شود. از این رو، اگر حیوان خانگی دارید، بهتر است آن‌ ها را از بوته ‌های هورتانسیا دور نگهدارید زیرا که این گل در دسته گیاهان آپارتمانی سمی قرار دارد..

فصل گلدهی گل ادریسی (هورتانسیا)

هورتانسیا گیاهی است که گل های زیبایی می دهد و اگر برای شما سوال است که این گیاه کی گل می دهد باید بگوییم که هرساله نزدیک به عید نوروز با رعایت نکات نگهداری گل ادریسی، این گیاه زیبا گلدهی می کند. پس فصل گلدهی آن از اواخر زمستان یعنی اسفند ماه است که در بهار به گل می نشیند.

 

 

علت گل ندادن هورتانسیا یا ادریسی

عوامل مهمی که در گلدهی گیاه ادریسی تاثیرگذار هستند، شامل دمای مناسب، نور مناسب و رطوبت کافی می باشد. اگر گیاه خود را در شرایط مناسب نگه دارید و تمام موارد مربوط به نگهداری گل ادریسی مانند دما، رطوبت، خاک و نور را به درستی رعایت کنید، مطمئنا گیاه شما به گل می ‌نشیند. اما اگر گیاه شما گل نمی دهد، این مشکل ممکن است به عوامل متعددی برگردد. به‌عنوان مثال، هرس نادرست گیاه در زمان‌ های نامناسب یا بریدن گل‌ ها به طور نادرست از جمله دلایل گل ندادن هورتانسیا است. همچنین، ممکن است زمستان بسیار سرد یا نور ناکافی در محیط کاشت، باعث عدم گلدهی گیاه شود.

گل ادریسی چند لپه ای است؟

به طور معمول، این گیاه دارای 4 تا 6 لپه (برگ) در هر شکوفه خود می ‌باشد، اما این تعداد می ‌تواند متغیر باشد و به عوامل مختلفی از جمله نوع و شرایط رشد گیاه بستگی داشته باشد. انواع مختلف ادریسی ممکن است تعداد متفاوتی از لپه‌ ها در شکوفه‌ های خود داشته باشند.

علت گل ندادن گل ادریسی

طرز نگهداری گل ادریسی (هورتانسیا) در آپارتمان

گل ادریسی یکی ازدرختچه های آپارتمانی و حیاطی است که با انواع خاک ‌ها سازگاری دارد. علاوه بر این، مراقبت و شرایط نگهداری گیاه هورتانسیا نسبت به بسیاری از گیاهان بسیار ساده تر و آسان تر است. گل‌ های این گیاه درختی به رنگ‌ های مختلف می ‌رسند که بر اساس اسیدیته یا قلیایی بودن خاک متغیر است و این تغییرات رنگی به میزان جذب یون‌های آلومینیوم توسط گیاه بستگی دارد. به عنوان مثال، خاک اسیدی گل‌ های تیره ‌تر و خاک قلیایی گل ‌های روشن ‌تر تولید می کند. در این بخش، به نحوه نگهداری گل ادریسی در آپارتمان می ‌پردازیم.

 

 

گل ادریسی در خاک اسیدی

همانطور که گفتیم گل ادریسی بسته به PH خاک رنگ های متفاوتی دارد. اگر برای شما سوال است که گل ادریسی در چه خاکی آبی رنگ می شود؟ باید بگوییم که اگر خاک اسیدی باشد، گل‌ های گیاه ادریسی به رنگ تیره تر می ‌روند و رنگ آن ‌ها آبی می شود.

گل ادریسی در خاک قلیایی یا بازی

اگر در نگهداری گل ادریسی از خاک قلیایی استفاده کنید، گل ‌های گیاه ادریسی به سمت رنگ‌ های روشن ‌تر می روند و اغلب متمایل به رنگ صورتی می ‌شوند.

خاک اسیدی یا قلیایی ادریسی

نحوه آبیاری گل ادریسی (هورتانسیا)

یکی از نکات نگهداری گل ادریسی آبیاری درست آن است. گل ادریسی به طور کلی خاکی که مرطوب باشد را ترجیح می ‌دهد و خشک شدن آن ممکن است به ضعیف شدت آن منجر شود. بنابراین، آبیاری منظم و حفظ رطوبت خاک از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است. زیاده روی در آبیاری ممکن است به تلف شدن ریشه‌ ها، زرد شدن برگ‌ ها و حتی نابودی گیاه ادریسی منتهی شود. گل هورتانسیا در تابستان به آبیاری بیشتر نیاز دارد اما در زمستان باید آبیاری را کمتر کنید. پس در نگهداری هورتانسیا آبیاری درست و به موقع آن نیز مهم است.

میزان نور گل ادریسی

نور کافی در نگهداری گل ادریسی بسیار مهم است زیرا این گیاه در دسته گیاهان کم نور قرار نمی گیرد.  کمبود نور ممکن است منجر به عدم گلدهی گیاه، ریزش گل ‌ها، عدم باز شدن غنچه‌ ها، تغییر رنگ برگ ‌ها و بلند شدن شاخه ‌ها شود. از سوی دیگر، میزان زیاد نور مستقیم آفتاب ممکن است به سوختن برگ ‌ها و غنچه ‌ها منتهی شود. در فصل پاییز، برای تامین نور مناسب به گیاه ادریسی، آن را به محیطی باز و در معرض نور آفتاب قرار دهید. اما در روزهای گرم تابستان، از تابش نور زیاد آفتاب به آن پرهیز کنید و مکانی با سایه برای گیاه انتخاب نمایید. در فصل بهار و زمستان نیز برای ادامه داشتن گلدهی گیاه، نیاز به نور کامل آفتاب دارد. در نتیجه محیط نگهداری گل هورتانسیا باید پر نور باشد.

 

 

دمای مناسب گل ادریسی

همانطور که گفته شد، هورتانسیا در هوای سرد شروع به گلدهی می‌ کند و در گلخانه‌ ها در بازه دمایی 15 تا 20 درجه سانتی ‌گراد نگهداری می‌ شود. این بازه دمایی بهترین شرایط نگهداری برای هورتانسیا می باشد و در آن به خوبی رشد می ‌کند. توجه داشته باشید که در خارج از این بازه دمایی، ادریسی رشد مناسبی نخواهد داشت و گلدهی آن کاهش یافته و یا ممکن است متوقف شود. این گیاه نسبت به سرمای زمستانی مقاومت بالایی دارد. با این حال، اگر این گیاه را در فضای بیرون از خانه نگهداری می‌ کنید، مراقب سرمای اواخر زمستان و اوایل بهار باشید. زیرا جوانه‌ های این گیاه بسیار به سرمای این دوره از سال حساس هستند و این موضوع منجر به کاهش گلدهی آن می شود. پس دما یکی از فاکتور های مهم در نگهداری گل ادریسی است.

کود دهی گل ادریسی

کوددهی در نگهداری گل ادریسی و گلدهی آن یک فاکتور مهم به حساب می آید. هورتانسیا، مانند بسیاری از گیاهان دیگر، نیاز به کوددهی منظم دارد تا در فصل رشد به خوبی رشد کند. این گیاه به ویژه از کودهای حاوی نیتروژن بهره می‌ برد. اگر کود شامل پتاسیم باشد، ممکن است رنگ گلبرگ ‌ها تغییر کند. کودهای ملایم NPK با فرمول 10-10-10 برای این گیاه مناسب است. همچنین، مراقب کمبود آهن در این گیاه باشید، زیرا این مشکل می‌ تواند به زرد شدن برگ‌ ها منجر شود، و در این مورد، استفاده از کود های حاوی آهن می‌ تواند مفید باشد. توجه داشته باشید که اگر از کودهایی استفاده می کنید که خاک اسیدی را به قلیایی تغییر می ‌دهند، رنگ گلبرگ‌ ها ممکن است تغییر کند.

نگهداری گل ادریسی در خانه

طریقه نگهداری گل هورتانسیا در زمستان

هورتانسیا در دسته گل های فصل زمستان قرار ندارد، بنابراین برای نگهداری گل ادریسی در زمستان، باید اقداماتی انجام دهید تا این گیاه از سرما و برف آسیب نبیند. نگهداری از گل هورتانسیا در زمستان بسیا مهم است پس اگر در منطقه ‌ای با زمستان ‌های سرد و یخ ‌زده زندگی می ‌کنید، بهتر است هورتانسیا را در فصل سرما داخل منزل یا گلخانه نگه دارید. همچنین، مطمئن شوید که گیاه خود را در مکانی با نور فراوان و دور از تغییرات حرارتی ناگهانی نگهداری می کنید. یکی دیگر از نکات نگهداری گل ادریسی در زمستان، آبیاری آن است. در زمستان، آبیاری هورتانسیا را کاهش دهید. خاک باید مرطوب باشد، اما از آبیاری بیش از حد خودداری کنید تا ریشه ‌ها پوسیده نشوند. علاوه بر آن رطوبت گیاه خود را حفظ کنید و در فصل سرما کوددهی به ادریسی را کمتر کنید. با رعایت این مراقبت‌ ها، از هورتانسیا در طول زمستان محفاظت کرده که در فصل بهار آماده به گلدهی باشد.

روش کاشت و تکثیر گل ادریسی (هورتانسیا)

هورتانسیا را می‌ توان به شیوه‌ های مختلفی مانند تکثیر از طریق بذر، قلمه ‌گیری و غیره تکثیر کرد. در ادامه به توضیح هر یک از این روش ها می پردازیم.

 

 

کاشت گل ادریسی در گلدان

همانطور که قبل تر گفتیم گل ادریسی یک گیاه زیبا برای نگهداری در آپارتمان و خانه است و می توانید آن را در گلدان بکارید و از زیبایی آن لذت ببرید. هنگام کاشت گل ادریسی در گلدان توجه کنید که باید از خاک گلدان به جای خاک باغچه استفاده کنید، و بهتر است از یک کود مناسب آن برای رشد بهتر گیاه استفاده کنید. گلدان شما حتما باید دارای زهکشی مناسب باشد. بین سطح خاک و لبه گلدان حداقل یک تا دو اینچ فاصله وجود داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که سوراخ‌ های گلدان به اندازه کافی بزرگ باشند تا فضای رشد مناسب برای گیاه فراهم کنند. در نتیجه رعایت موارد زیر در کاشت گل ادریسی در گلدان مهم است:

  1. استفاده از خاک گلدان.
  2. استفاده از کود مناسب برای رشد بهتر گیاه.
  3. گلدان با زهکشی مناسب.
  4. حداقل یک تا دو اینچ فاصله بین سطح خاک و لبه گلدان.
  5. سوراخ‌ های گلدان به اندازه کافی بزرگ باشند.

با رعایت نکات بالا در کاشت و نگهداری گل ادریسی در گلدان، گیاهی شاداب و سالم خواهید داشت.

کاشت گل ادریسی یا هورتانسیا در گلدان

کاشت بذر گل ادریسی

یکی از روش های تکثیر گل ادریسی، کاشت بذر است. کاشت بذر گل هورتانسیا نیاز به آماده‌ سازی خاصی ندارد. برای پرورش و کاشت گل ادریسی به این روش کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. بذرها را در یک بستر کشت خاک غنی کاشت کنید.
  2. اطمینان حاصل کنید که بذرها به نور مناسب دسترسی دارند، مثلا در مکانی آفتابی آن را قرار دهید یا از منابع نور مصنوعی استفاده کنید.
  3. خاک را همیشه مرطوب نگه دارید تا بذرها بتوانند جوانه بزنند.
  4. دمای محیط را در حدود ۴۷ درجه سانتی ‌گراد حفظ کنید.

سپس بعد از ۱۰ تا ۱۴ روز، بذرها جوانه می ‌زنند.

 

 

تکثیر گل ادریسی با قلمه

یکی دیگر از روش ها، تکثیر از طریق قلمه زدن گل ادریسی است. برای تکثیر گل ادریسی با قلمه، می‌ توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. از یک گیاه بالغ گل ادریسی، یک شاخه با رنگ روشن‌ تر و ساقه نرم‌ تر که دست‌ کم ۳ تا ۴ جفت برگ داشته و هنوز گل نداده باشد، بیابید.
  2. به فاصله ۴ تا ۵ سانتی ‌متر از نوک شاخه، یک برش افقی بزنید.
  3. پایین ‌ترین جفت برگ‌ ها را از قلمه جدا کنید و انتهای هرکدام را تا ساقه ببرید. حداقل ۲ جفت برگ در انتهای قلمه را نگه دارید.
  4. روی قسمت بدون برگ ساقه کمی هورمون ریشه ‌زایی و پودر ضد قارچ مخصوص گیاهان بریزید. با این کار هم ‌زمان قدرت ریشه‌ زایی گیاه را تقویت می ‌کنید و هم جلوی پوسیدگی را می‌ گیرید.
  5. یک گلدان کوچک را با مخلوط خاک گیاهی پر کنید. سپس قلمه را در خاک بکارید و آن را تا اولین جفت برگ‌ های باقی ‌مانده در خاک فرو کنید.
  6. کمی آبیاری کنید تا شکاف هوای باز در اطراف ساقه باقی نماند.
  7. کل گلدان را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید، به ‌طوری که کیسه با برگ ‌های قلمه تماس نداشته باشد.
  8. گلدان را در یک مکان گرم و دور از وزش باد و تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید.
  9. هر چند روز یک بار وضعیت قلمه را بررسی کرده و در صورت نیاز آبیاری کنید.

با این روش، می ‌توانید به راحتی گل ادریسی خود را تکثیر کنید.

تکثیر گل ادریسی

کاشت گل ادریسی در باغچه

کاشت گل ادریسی در باغچه یا حیاط خود می ‌تواند یک فرصت خوب برای افزایش زیبایی و رنگ‌ های زنده در محیط زندگی شما باشد. این گیاه معمولا با گل ‌های زیبا و متنوع شناخته می ‌شود. در این بخش از مقاله به مراحل کاشت گل ادریسی در باغچه می پردازیم پس با ما باشید.

  1. انتخاب مکان:

   - گل ادریسی به نور زیادی نیاز دارد. بنابراین، باید یک مکان با نور مستقیم یا نیمه مستقیم خورشید برای کاشت آن انتخاب کنید.

  1. کاشت:

   - گل ادریسی را به عمق حدود 10-15 سانتی ‌متر در خاک بکارید.

   - فاصله‌ مناسب بین گیاهان حدود 20-30 سانتی‌ متر است.

  1. آبیاری:

   - گل ادریسی نیاز به آبیاری منظم دارد. زمانی که خاک خشک شد، آن را آبیاری کنید.

   - از آبیاری بیش از حد بپرهیزید تا ریشه ها پوسیده نشوند.

  1. مراقبت ‌های دیگر:

   - معمولا این گیاه نیاز به مواد آلی دارد. می ‌توانید از کود ارگانیک بهاری یا تابستانی مناسب گیاه استفاده کنید.

   - در صورت نیاز، برگ‌ های خشک یا بیمار را از گیاه برای رشد بهتر حذف کنید.

   - در فصل زمستان، ممکن است نیاز به پوشش پلاستیکی داشته باشد تا در برابر سرما زدگی محافظت شود.

کاشت گل ادریسی در باغچه حیاط خانه یا باغ شما، زیبایی بیشتری را به آنجا اضافه می کند.

کاشت گل ادریسی در باغچه

نتیجه گیری

در این مقاله گل بازار تلاش کردیم شما را با گل ادریسی آشنا کنیم و به معرفی و روش نگهداری گل ادریسی بپردازیم تا شما را با این گیاه دوست داشتنی و زیبا و نکات مهم در نگهداری آن آشنا کنیم، که بتوانید یک گیاه زیبا و سالم در محیط زندگی خود داشته باشید. از آنجایی که گل هورتانسیا یا ادریسی یک گیاه گلدار بسیار زیبا است، بنابراین نگهداری از آن در منزل و یا باغچه حیاط، می تواند زیبایی بی مانند به وجود بیاورد. ما در این مقاله سعی کردیم هر آنچه شما برای آشنایی با این گیاه لازم دارید، در اختیارتان قرار دهیم.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found