آشنایی و راهنمای روش نگهداری گل برگ نعنایی در گلدان

نگهداری برگ انجیری
۲۹ ژوئن ۲۰۲۳
آشنایی و راهنمای روش نگهداری گل برگ نعنایی در گلدان

بعضی افراد دوست دارند که گل و گیاهی که در خانه نگهداری می کنند، علاوه بر جذابیت بصری، بوی خوشی نیز داشته باشد. اگر شما هم از جمله این افراد هستید ما به شما خرید گل برگ نعنایی را پیشنهاد می کنیم. این گل آپارتمانی از جمله معدود گیاهانی است که بوی خوشی از خود ساتع می کند. برگ های کوچک سبز و در بعضی گونه های ابلق با ترکیب سبز و سفید، جذابیت ظاهری این گیاه را تشکیل می دهند. اگر شما نیز با این توصیف کنجکاو شده اید تا بیشتر در باره برگ نعنایی و نحوه نگهداری آن بدانید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی گل آپارتمانی برگ نعنایی

برگ نعنایی یکی از گیاهان علفی پیچک مانند است. برگ های این گیاه به رنگ سبز و در گونه ابلق آن به رنگ سبز و کرم و یا سفید است. نام انگلیسی برگ نعنایی (Swedish ivy) پیچک سوئدی و نام علمی آن نیز (Plectranthus australis) است. هرچند نام دیگر این گیاه پیچک سوئدی است اما باید بدانید این گیاه اساساً از خانواده پیچک ها به حساب نمی آید بلکه یک گونه از Plectranthus)) است که خود این گیاهان نیز از خانواده نعناعیان (Lamiaceae) محسوب می شوند. این نوع گیاه بومی آفریقای جنوبی است اما به عنوان یک گیاه خانگی در سراسر جهان توانسته محبوب شود.

برگ نعنایی دارای برگ های کوچک، گرد تا بیضی شکل با لبه های دالبری است که می تواند یکی از گیاهان مناسب دکوراسیون منزل شما باشد. برگ ها معمولا سبز تیره است و در برخی گونه ها ممکن است دارای طرح های زیبا به رنگ سفید و یا کرمی رنگ باشند. ساقه های باریک و تاک مانند آن به گیاه اجازه می دهد تا به شکل آبشاری روی لبه های گلدان آویزان شود. همانطور که پیشتر گفته شد مهم ترین ویژگی این گیاه علاوه بر زیبایی ظاهری بوی خوش آن است که در هنگام لمس شدن از خود ساتع می کند. این بوی تند یادآور سایر گیاهان خانواده نعناعیان است.

گلدهی برگ نعنایی

اگر روش نگهداری گل برگ نعنایی شما به درستی انجام شود می توانید این شانس را داشته باشید که در اواخر فصل تابستان و اوایل پاییز شاهد گلدهی آن باشید. گل های لوله ای شکل در رنگ های سفید، بنفش و صورتی، به صورت خوشه ای در طول ساقه این گیاه رشد می کنند. زیبایی برگ ها با ترکیب گل های خوشرنگ و خوش ظاهر می تواند بر جذابیت گیاه شما بیش از پیش بیفزاید.

برای مطالعه: راهنمای جامع روش نگهداری از گل پتوس

گلدهی برگ نعنایی

سمی بودن برگ نعنایی

گل آپارتمانی برگ نعنایی دارای عجیب ترین برگ های خوش عطر است. البته بهتر است که این برگ های خوشبو را از نزدیک نبویید زیرا بسیار بوی تند و زننده ای دارد. لازم به ذکر است که گل برگ نعنایی دارای درصد سمیت بسیار کمی است. با این وجود بهتر است از خوردن برگ های آن اجتناب کنید. بیشترین خطراتی که این گیاهان سمی می توانند ایجاد کنند، مشکلات گوارشی است. اما نباید در این مورد بی احتیاطی کنید؛ بهتر است کودکان خود را از این گیاه دور نگهدارید.

سمی ترین گیاهان مشکلاتی مثل مسمومیت های شدید و علائمی مثل اسهال و استفراغ را ایجاد می کنند. برگ نعنایی از این قاعده مستثنی است و تا این میزان سمی نیست. بهترین کار نگهداری این گیاه دور از دسترس اطفال است. لازم به ذکر است که برگ نعنایی هیچ نوع مسمومیتی در هوای اطراف شما ایجاد نمی کند. می توانید با خیالی آسوده از حضور گل برگ نعنایی در منزل خود لذت ببرید.

روش نگهداری برگ نعنایی در خانه

برای نگهداری از این گیاه لازم است به چند موضوع کلی در این مورد توجه داشته باشید. شرایط نگهداری گل برگ نعنایی به صورت زیر طبقه بندی می شود:

میزان نور، دما، نحوه کاشت و آبیاری گل آپارتمانی برگ نعنایی، خاک و کود مناسب و مبارزه با آفات خاص این گیاه آپارتمانی از مهم ترین بخش های مربوط به نگهداری گیاه برگ نعنایی هستند که در ادامه به همه آن ها خواهیم پرداخت.

نور مناسب نگهداری برگ نعنایی

میزان نوری مناسب برای پرورش و نحوه نگهداری برگ نعنایی، به صورت نور نیم سایه است. یعنی شما با قرار دادن گل برگ نعنایی در مکانی مثل بالکن خانه به راحتی نور مناسب این گیاه را تامین کرده اید. سرسبز ترین و مقاوم ترین گیاهان نیز به نور کافی برای رشد و پرورش نیاز دارند. البته باید توجه داشته باشید که بیشتر گیاهان توانایی تحمل نور مستقیم آفتاب را ندارند هر چند که چند ساعت نور صبحگاهی می تواند برای این گیاه مفید باشد اما بهتر است آن را در نور غیر مستقیم آفتاب نگهداری کرد.

دمای اطراف گل آپارتمانی برگ نعنایی

دمای مورد نیاز این گیاه باید در محدوده متوسط و رو به خنک باشد. دمای 18 تا 25 درجه سانتی گراد مناسب ترین دما برای این گیاه است. بدترین دما برای پرورش آن، دمای کمتر از 12 درجه سانتی گراد است. در این دما گل آپارتمانی مورد نظر آسیب جدی خواهد دید.

میزان آبیاری برای پرورش گل برگ نعنایی

گل آپارتمانی برگ نعنایی در دسته گل های نیازمند آب متوسط قرار می گیرد. برخی گیاهان برای رشد به آب زیادی نیاز دارند. شاید لازم باشد این گیاهان را چندین مرتبه در روز آبیاری کنید. اما برگ نعنایی این شرایط را ندارد. کافی است با لمس خاک متوجه شوید که زمان آبیاری فرا رسیده است. در روش نگهداری گل برگ نعنایی بهتر است در صورت خیس نبودن خاک، آب دادن به این گیاه را انجام دهید.

بیشتر بدانید: صفر تا صد روش نگهداری از گل فیتونیا در گلدان

روش نگهداری برگ نعنایی

مناسب ترین خاک برای نگهداری برگ نعنایی

در روش نگهداری برگ نعنایی، توجه به این نکته مهم است که نباید خاک این گیاه سنگین و دارای زهکشی نامناسب باشد. از مخلوط گلدانی با زهکشی خوب استفاده کنید که مقداری رطوبت را بتواند حفظ کند. ترکیبی از پیت ماس، پرلیت و خاک گلدان معمولی به خوبی جواب می دهد. اطمینان حاصل کنید که گلدان دارای سوراخ های زهکشی باشد تا آب بتواند به راحتی از پایین گلدان خارج شود.

رطوبت لازم برای مراقبت از برگ نعنایی

در هنگام نگهداری از برگ نعنایی باید بدانید که این گیاه از سطح رطوبت متوسط تا زیاد استقبال می کند. اگر هوای خانه شما خشک است، می‌توانید با مه‌پاشی و اسپری کردن آب روی برگ‌ها  و یا قرار دادن گلدان روی سینی پر از آب و سنگریزه (اصطلاحا ساخت جزیره)، رطوبت لازم برای گیاه را فراهم کنید. در هنگام ساخت جزیره اطمینان حاصل کنید که گلدان مستقیماً در آب قرار نگرفته است تا از غرقاب شدن ریشه و پوسیدگی آن جلوگیری شود.

کوددهی به برگ نعنایی

برگ نعنایی را با یک کود متعادل و محلول در آب که به نسبت یک به دو با آب رقیق شده (قدرت کود را به نصف کاهش دهید)، تقویت کنید. در روش نگهداری برگ نعنایی بهتر است کود دادن را هر دو تا چهار هفته یکبار در طول فصل رشد (بهار تا اوایل پاییز) انجام دهید. کود دادن به برگ نعنایی را در طول ماه های زمستان که فصل خواب گیاه است، کاهش دهید یا متوقف کنید.

هرس کردن یک عامل مهم در نگهداری برگ نعنایی

حذف برگ های اضافی و آسیب دیده از برگ نعنایی کاری است که در زمان هرس کردن باید به طور کامل انجام شود. بهترین فصل برای هرس کردن این گیاه فصل بهار است. اگر در فصل رشد گیاهان، آن ها را هرس کنید در طول سال، رشد چندین برابری را تجربه خواهد کرد. پس از هرس کردن به موقع گیاه شاهد رشد یک گیاه بوته ای زیبا و سرسبز خواهید بود.

مطالب پیشنهادی: از سیر تا پیاز روش نگهداری گیاه گل گندمی در آپارتمان

نگهداری گلدان برگ نعنایی

تمیز کردن برگ ها

گل آپارتمانی برگ نعنایی دارای برگ های درخشان و زیبایی است که نیاز به مراقبت دائمی دارند. یکی از موارد مراقبت کردن از گیاهان، تمیز کردن برگ های آن ها با مواد مخصوص است. این کار سبب شادمان ماندن آن ها در دراز مدت می شود. در روش نگهداری گل برگ نعنایی شما نیز باید هر چند وقت یکبار به تمیز کردن برگ های آن بپردازید. برای این کار کافی است به وسیله غبار پاشی آب یا مواد مخصوص سپس یک دستمال تمیز برگ ها را نمدار و سپس پاک کنید. این کار به جذب اکسیژن، جذب نور بهتر و زیبا دیده شدن گیاه شما کمک می کند.

تعویض گلدان برگ نعنایی

گل آپارتمانی برگ نعنایی زمانی که به آخرین حد از رشد خود می رسد، نیاز به تعویض گلدان دارد. به نظر شما مناسب ترین فصل برای تغییر گلدان گل آپارتمانی برگ نعنایی چه زمانی است؟ فصل تابستان زمان مناسبی نیست زیرا یک گیاه در این زمان به بالاترین حد رشد خود نرسیده است. خشکی گیاهان در این زمان نیز می تواند از رشد مناسب گیاه جدید جلوگیری کند. فصول سرد سال مثل پاییز و زمستان نیز بدترین انتخاب برای این کار هستند. سرمای شدید احتمال رشد جوانه های جانبی را تا حد زیادی کاهش می دهد. در روش نگهداری برگ نعنایی بهترین زمان برای تعویض گلدان این گیاه، فصل بهار است. در این فصل گیاهان و جوانه های تازه بهتر از قبل رشد می کنند.

اگر هنگام مراقبت و نگهداری از برگ نعنایی متوجه شدید که اگر ریشه ها از کف گلدان بیرون آمده اند، این موضوع نشان دهنده رشد بسیار بالای برگ نعنایی است. در صورتی که در این زمان انتقال گل به گلدان جدید صورت نگیرد، آسیب جدی به گل برگ نعنایی وارد می شود. ریشه ها در این حالت ممکن است آب و مواد مغذی کافی را دریافت نکنند. در نتیجه به مرور زمان گیاه خشک شده و شادابی خود را از دست خواهد داد.

یکی از اساسی ترین مراحل تعویض گلدان گل آپارتمانی برگ نعنایی قرار دادن خاک مناسب در گلدان جدید آن است. بهتر است از ترکیب قبلی کود و خاک مناسب گل برگ نعنایی استفاده کنید. در صورتی که آفت و بیماری خاصی در گیاه شما موجود نیست، بخشی از خاک قبلی را برای رشد بهتر گیاه به گلدان جدید اضافه کنید.

روش های تکثیر گل برگ نعنایی

تکثیر و قلمه زدن گیاه برگ نعنایی

بهترین روش برای قلمه زنی و نحوه تکثیر گل آپارتمانی برگ نعنایی چیست؟ یکی از ساده ترین راه ها برای نحوه قلمه زنی این گیاه بهره گرفتن از جوانه های انتهایی دور انداخته شده در زمان هرس کردن گیاه است و یا بریدن یک ساقه سالم از گیاه مادر است. در ادامه روش قلمه زدن، و کاشت قلمه به صورت مرحله به مرحله آورده شده است.

  • روش قلمه زدن به این صورت است ابتدا با یک چاقو و یا یک قیچی مخصوص که کاملا تیز و استریل هستند قلمه را از زیر یک گره (جایی که برگ ها از آن می رویند) گیاه جدا می کنید.
  • در هر قلمه برگ نعنایی وجود دو تا سه برگ اصلی کافی است. نیازی به وجود تعداد بیشتری برگ در قلمه نیست. با جدا کردن برگ های اضافی شما به ریشه زایی موفق تر گیاه کمک می کنید؛ زیرا که گیاه انرژی خود را بیشتر صرف تولید ریشه خواهد کرد.
  • در مرحله بعد می توانید قسمت بریده شده را در هورمون ریشه زایی بزنید. این عمل اجباری نیست اما به رشد سریعتر ریشه شما بسیار کمک خواهد کرد.
  • در ادامه تکثیر برگ نعنایی شما باید قلمه های جدا شده را در خاکی با بافت سبک قرار می دهید. خاک این قلمه باید شرایطی که در بالا گفته شود را داشته باشد.
  • گلدان حاوی قلمه برگ نعنایی باید در دمای مناسبی نگهداری شود. آفتاب نباید به صورت مستقیم به این قلمه بتابد. در غیر این صورت برگ های و ساقه های آن ممکن است باعث سوختگی شود.
  • قلمه جدید نیاز به نگهداری دارد. با قرار دادن گلدان قلمه در یک پلاستیک می توانید شرایط نسبی گلخانه ای برای ریشه زایی آن را تامین کنید.
  • زمان لازم برای ریشه زایی قلمه گیاه برگ نعنایی، یک تا دو هفته است. بسیار لذت بخش است که پس از گذشتن یک هفته شما شاهد رشد یک گیاه برگ نعنایی دیگر باشید.

بیشتر بخوانید: روش نگهداری از گل زاموفیلیا در خانه

  • قلمه زدن برگ نعنایی

تکثیر در آب گل آپارتمانی برگ نعنایی

روش تکثیر گل آپارتمانی برگ نعنایی در آب نیز به سادگی امکان پذیر است. برای این کار کافی است مراحلی که در بالا گفته شد، از جدا کردن قلمه تا نگهداری آن را دنبال کنید. تنها تفاوت آن این است که به جای کاشت قلمه در خاک باید آن را در یک آب تمیز با دمای محیط نگهداری کنید تا زمانی که ریشه ها به طول 2 تا 5 سانتی متر برسد. سپس می توانید قلمه را در خاکی با زهکشی خوب بکارید. و در ادامه مطابق با روش نگهداری گل برگ نعنایی که در بالا گفته شد از آن مراقبت کنید.

مشکلات، آفات و بیماری های برگ نعنایی

مشکلات گل برگ نعنایی شامل آفات و بیماری ها و مشکلات فیزیکی رایج در گیاهان می شود. با اینکه این گیاه بسیار مقاوم است اما اگر به درستی از آن نگهداری نشود ممکن است دچار مشکلات شود. اگر با روش نگهداری برگ نعنایی صحیح، همچنان گیاه شما دچار مشکلاتی است، در زیر لیستی از این مشکلات آمده تا به شما کمک کند علت بیماری و راه حل رفع آن را بیابید.

خشک شدن برگ های برگ نعنایی

یکی از رایج ترین مشکلات گیاه مورد نظر، خشک شدن برگ گل است. یکی از دلایل خشک شدن این گیاهان، تابش مستقیم نور آفتاب و بالا بودن سطح دمای وارد شده به برگ نعنایی است. با انتقال دادن گلدان به نقطه دیگر میتوان این مشکل را در مراحل اولیه برطرف کرد. اما اگر مشکل خشک شدن برگ ها جدی تر باشد، ممکن است بر اثر کم آبی یا برخی آفات گیاهی ایجاد شده باشد. بهتر است در این حالت نسبت به آبیاری مناسب گل برگ نعنایی نیز اقدام کنید.

ریزش برگ های برگ نعنایی

ریزش برگ در برگ نعنایی بر اثر کمبود مواد غذایی، کم آبی، دما و خاک نامناسب و زهکشی نشده رخ می دهد. به تنهایی نمی توان در مورد ریزش برگ این گل قضاوت کرد. بلکه باید به حالت برگ در زمان ریزش نیز توجه نمود.

ریزش بیشتر به دلیل نامناسب بودن تغذیه و کوددهی در برگ نعنایی می باشد. اگر غذای مناسبی به این گیاه داده شود، رشد بسیار چشمگیری خواهد داشت. شاید تصور کنید که لازم است کودهای بسیار گران قیمت یا مواد غذایی دسته اولی را برای برگ نعنایی تهیه کنید. این تصور نادرست است، این گیاه بسیار کم هزینه است. فقط کافی است از یک کود مناسب و سبک و خاکی با زهکشی مناسب در گلدان مربوط به برگ نعنایی استفاده کنید.

برای مطالعه: همه چیز درباره نگهداری و تکثیر گیاه پدیلانتوس

مشکلات برگ نعنایی

لکه های قهوه ای روی برگ ها

از رایج ترین مشکلات گل آپارتمانی برگ نعنایی میتوان به ایجاد لکه های قهوه ای بر روی این گیاه اشاره کرد. مشکل اینجاست که افراد برای براق نمودن این گیاه معمولا از مواد شیمیایی خاصی استفاده می کنند. در واقع این مواد می تواند لکه های قهوه ای بدی را بر روی گیاه برگ نعنایی ایجاد کند. این بیماری به راحتی با قطع استفاده از مواد شیمیایی درمان می شود. جایگزین مناسب بهره بردن از مواد شیمیایی برای براق کردن برگ نعنایی، روش غبار پاشی است.

ساقه های رنگ پریده و برگ های خمیده نیز در برگ نعنایی نشان دهنده بیماری هستند. گاهی کافی نبودن مواد معدنی و میزان آبیاری گیاه منجر به ایجاد این نوع مشکلات می شود.

الگوی نامناسب افراد در آبیاری عامل اصلی پژمردن برگ نعنایی

برخی افراد از الگوی نامناسبی برای آب دادن به گل آپارتمانی برگ نعنایی استفاده می کنند. عده ای این کار را به قدری ادامه می دهند که گیاه زرد و پژمرده شود. برای عده ای نیز ملاک آب دادن به گیاه خشک شدن کامل آن است. این مورد اشتباه بسیار بزرگی است و سبب از بین رفتن رطوبت و طراوت برگ نعنایی به طور کامل می شود. هر دو روش آبدهی در نهایت منجر به پژمرده شدن گیاه برگ نعنایی می شوند.

آفات رایج گل آپارتمانی برگ نعنایی

قارچ بوتریتیس یا کپک خاکستری

در هوای سرد سبب ایجاد برگ هایی با سفیدک های آرد مانند بر روی گیاه می شود. ابتدایی ترین راه اورژانسی برای درمان گیاه انتقال آن به محیطی گرم تر است. بهتر است فرایند آبیاری و تمیز کردن برگ گیاه تا اطلاع ثانوی متوقف شود. در قدم بعدی لازم است از داروی مخصوص این قارچ برای اصلاح شرایط برگ نعنایی اقدام شود.

کنه ها

کنه ها یکی از قوی ترین دشمنان گل آپارتمانی برگ نعنایی هستند. لازم است برای جلوگیری از نفوذ آن ها به برگ های گیاه، از آفت کش های مخصوص کنه به میزان مناسب استفاده کنید. سم پاشی یک تا دو بار در هفته مناسب ترین راه برای مقابله با کنه های همیشه مزاحم این گیاه است.

بیشتر بدانید: روش های نگهداری و تکثیر گیاه زاموفیلیا

|آفات برگ نعنایی

شپشک ها

شپشک نیز از دیگر دشمنان اصلی گل آپارتمانی برگ نعنایی هستند. سم های مخصوصی برای رفع شپش ها در بازار موجود است. مناسب ترین آفت کش ها برای رفع شپشک های خونخوار، مالاتیون و آفت کش دیازینون است. کارشناسان استفاده از آفت کش کنفدیور در دوز مناسب را نیز برای رفع این آفت توصیه کرده اند. معمولا آفات و حشرات زیادی این گیاه را تهدید نمی کنند. رایج ترین آفات گیاهی همین شپش ها و کنه ها هستند که بزرگ ترین دشمنان گیاهان سبز شما می باشند.

در دنیای امروز هیچ چیز به اندازه یک گیاه سبز و زیبا انسان ها را خوشحال نمی کند. افرادی که مشغله کاری زیادی دارند، همواره به دنبال گیاهی کم دردسر و زیبا هستند. نگهداری گیاه برگ نعنایی برای این افراد گزینه مناسبی است. به دلیل نیازمند بودن به آب و کم و مقاوم بودن در برابر شرایط سخت این گیاه همیشه در مرکز توجه طرفداران گل و گیاه زینتی و آپارتمانی بوده است. خرید یک گلدان با برگ های  زیبا برای همه افراد جذاب است. اگر شما هم علاقمند به خرید گلدان گل برگ نعنایی شده اید، می توانید با مراجعه به صفحه خرید گل های آپارتمانی در وبسایت گلفروشی آنلاین گلبازار، صاحب یک گیاه زیبا، جذاب و تازه شوید.

Tags were not found