شرایط نگهداری گیاه رزماری در گلدان و یخچال فریزر خانه

روش نگهداری رزماری
۳۱ اکتبر ۲۰۲۳
شرایط نگهداری گیاه رزماری در گلدان و یخچال فریزر خانه

آیا شما هم یکی از طرفداران و علاقمندان گیاهان دارویی هستید؟ اگر پاسخ شما مثبت است پس قطعا نام گیاه رزماری را شنیده اید. یک گیاه بسیار معطر و خوشبو که با خاصیت های درمانی و همچنین زیبایی ظاهری که دارد، علاوه بر اینکه در علم پزشکی و داروشناسی بسیار مورد استفاده است، به عنوان یک گیاه آپارتمانی برای دکوراسیون خانه نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. اگر شما هم دوست دارید یک گلدان رزماری در کنار انواع گیاهان آپارتمانی دیگر خود داشته باشید، لازم است نحوه مراقبت از رزماری  را یاد بگیرید. توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با معرفی این گیاه و شرح روش نگهداری رزماری، آنچه برای شناخت این گیاه مفید لازم دارید را در اختیارتان قرار دهیم.


فهرست مطالب:

معرفی گیاه رزماری
فصل رزماری تازه
نحوه نگهداری رزماری تازه در یخچال
طرز نگهداری رزماری تازه در فریزر
مدت زمان نگهداری جوشانده رزماری در یخچال
نگهداری رزماری تازه در آب
روش نگهداری گلدان رزماری در آپارتمان
نگهداری گلدان رزماری در زمستان
نگهداری بوته رزماری در باغچه
بیماری، آفات و مشکلات گیاه رزماری

معرفی گیاه رزماری

رزماری یکی از گیاهان معطر همیشه سبز است که از دسته خانواده نعناعیان (Lamiaceae) محسوب می شود. رزماری را در علم گیاه شناسی با نام Rosmarinus officinalis می شناسند. این گیاه بومی مناطق مدیترانه است و به صورت گسترده برای اهداف آشپزی و دارویی کشت می شود.

رزماری درختچه ای همیشه سبز است که تا ارتفاع 60 تا 180 سانتی متر رشد می کند. با این حال انواع کوتوله آن نیز موجود است. این گیاه دارای برگ های سوزنی، سبز و باریک است که طول آن ها از 2 تا 5 سانتیمتر متغیر است. برگ هایی که در بالای ساقه قرار دارند قدیمی تر و دارای رنگ سبز تیره هستند و برگ های پایینی که رشد جدید تری دارند معمولا به رنگ سبز روشن دیده می شوند.

نگهداری رزماری در یخچال

فصل رزماری تازه

رزماری معمولا در فصل بهار تا پایان تابستان به صورت تازه یافت می شود. بسته به منطقه جغرافیایی و شرایط آب و هوایی، ممکن است رزماری تازه در فصل بهار و تابستان برای برداشت موجود باشد.

طرز نگهدای رزماری تازه در یخچال و فریزر

قبل از پرداختن به طریقه نگهداری رزماری در گلدان، ابتدا به طرز نگهداری شاخه های تازه آن در یخچال و یا فریزر می پردازیم. اگر فقط چند شاخه از رزماری را از بازار خریده اید و قصد دارید از خواص دارویی و یا غذایی آن به مدت طولانی تر استفاده کنید، باید به درستی از آن نگهداری کنید. در زیر می توانید طرز نگهداری رزماری در یخچال و فریزر را مطالعه کنید.

 

 

نحوه نگهداری رزماری تازه در یخچال

برای نگهداری رزماری در یخچال به ترتیب مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا برگ های پژمرده و یا خشک را از شاخه های آن جدا کنید.
  • سپس شاخه ها را به آرامی زیر آب سرد بشویید.
  • شاخه ها را به وسیله یک دستمال تمیز و یا دستمال کاغذی خشک کنید.
  • رزماری های خشک شده را در یک حوله کاغذی یا همان دستمال آشپزخانه که مرطوب شده است، بپیچید و یا اینکه آن را در یک کیسه نایلونی با چند سوراخ قرار دهید. این کار به حفظ رطوبت برگ ها کمک کرده و در عین حال جریان هوا را امکان پذیر می کند.
  • در نهایت شاخه های رزماری بسته بندی شده را در کشوی مخصوص سبزیجات یخچال خود قرار دهید.
  • در حالت ایده آل این رزماری ها را می توانید تا 1 تا 2 هفته نگهداری کنید.

نگهداری رزماری در یخچال و فریزر

طرز نگهداری رزماری تازه در فریزر

برای نگهداری رزماری در فریزر می توانید کارهای زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • برای سهولت در استفاده می توانید در ابتدا برگ های رزماری را جدا کنید. این مرحله اختیاری است اما می تواند استفاده از رزماری منجمد را بعدا آسان تر کند.
  • شاخه های رزماری را زیر آب سرد بشویید و با دستمال کاغذی خشک کنید.
  • شاخه های را بر روی یک ورق کاغذ روغنی و یا سینی بچینید به گونه ای که از هم جدا باشند و برگ ها با هم در تماس نباشند.
  • سپس رزماری ها را در فریزر قرار داده و اجازه دهید آن ها چند ساعت درون فریزر باقی بمانند تا کاملا یخ بزنند.
  • سپس شاخه ها و یا برگ های رزماری یخ زده را از فریزر خارج کرده و در یک ظرف در بسته و یا یک کیسه مخصوص زیپ دار قرار دهید. (این مرحله را به سرعت انجام دهید)
  • حتما روی بسته را برچسب تاریخ بزنید تا بتوانید در زمان مناسب آن را استفاده کنید.
  • زمان نگهداری رزماری در فریزر 4 تا 6 ماه است. بیشتر از این زمان رزماری ها کیفیت خود را از دست می دهند.

 

 

مدت زمان نگهداری جوشانده رزماری در یخچال

اگر برای شما سوال است که جوشانده رزماری را کجا نگهداری کنیم؟ باید بگوییم که جوشانده‌ ی رزماری را می ‌توان در یخچال نگهداری کرد تا خواص آن حفظ شود. معمولا جوشانده رزماری تا یک هفته در یخچال قابل نگهداری است. همچنین، ماندگاری جوشانده رزماری بستگی به شرایط نگهداری و نوع بسته ‌بندی آن دارد. برای نگهداری جوشانده رزماری در یخچال، می ‌توانید به نکات زیر دقت کنید:

  • بسته ‌بندی مناسب: می‌توانید از کیسه‌ های پلاستیکی مخصوص ذخیره مواد غذایی یا بطری های محکم استفاده کنید.
  • محل مناسب: رزماری را در قسمت خنک و خشک یخچال قرار دهید.
  • همچنین، اگر جوشانده رزماری شروع به خشک شدن کرد، می ‌توانید آن را با آب جوشانده مجددا تر کنید.

بهتر است بدانید که، جوشانده رزماری معمولا تا 3 - 4 روز قابل استفاده است. پس از این مدت، خواص رزماری ممکن است از بین برود.

نگهداری رزماری در یخچال

نگهداری رزماری تازه در آب

برای نگهداری رزماری تازه در آب و حفظ تازگی و عطر مطبوع آن، می ‌توانید از روش زیر استفاده کنید:

  1. انتخاب ظرف مناسب.
  2. قرار دادن رزماری در آب:

   - شاخه‌ های رزماری را در یک ظرف یا گلدان قرار دهید و درون آن آب بریزید تا حدی که 2 سانتی متر از ساقه در آب باشد.

  1. پوشش و نگهداری:

   - ظرف حاوی رزماری را با پوششی مانند کیسه پلاستیکی بپوشانید. این کار باعث حفظ رطوبت و تازگی رزماری می ‌شود.

   - ظرف را در یک مکان خنک و خارج از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید.

  1. تعویض آب:

   - بهتر است هر 2 تا 3 روز یک بار آب ظرف را تعویض کنید تا رزماری تازگی خود را حفظ کند. از آب خنک و تازه استفاده کنید.

نگهداری رزماری در آب

روش نگهداری گلدان رزماری در آپارتمان

اما بهترین روش نگهداری رزماری برای زمان طولانی، نگهداری از آن در گلدان است. اگر قصد دارید یک گلدان رزماری تهیه کنید تا همیشه در خانه رزماری تازه داشته باشید، پس قطعا باید با نحوه نگهداری آن در گلدان آشنا شوید. در ادامه مقاله به طور مفصل به طرز نگهداری رزماری در گلدان و خانه می پردازیم:

خاک مناسب برای رزماری

خاک مناسب رزماری همان خاکی است که معمولا برای سبزی ها و گیاهان خوراکی استفاده می شود. این خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد. شما می توانید خاک گلدانی خود را از قسمت های مساوی کمپوست، پرلیت و ماسه درشت انتخاب کنید. این مخلوط باید هم فضای جریان هوا و هم امکان نگهداری آب و رطوبت کافی را تامین کند. حتما دقت داشته باشید که خاک شما استریل و تمیز باشد تا از بروز هرگونه بیماری و آفات جلوگیری کند.

 

 

نحوه آبیاری رزماری

در تابستان زمانی که سطح خاک خشک شد، آبیاری را انجام دهید. بهتر است از آبیاری بیش از اندازه و غرقاب کردن خاک به شدت پرهیز کنید. زیرا آبیاری زیاد ممکن است مشکلاتی مانند آفت زدگی و پوسیدگی را به همراه داشته باشد. در زمستان نیز مهم است که اجازه دهید سطح خاک تا 2.5 سانتیمتر خشک شود.

نور مورد نیاز گیاه رزماری

رزماری از جمله گیاهانی است که برای رشد خود به شدت به نور خورشید وابسته است. رزماری را حداقل 6 تا 8 ساعت در معرض نور کامل خورشید قرار دهید. یک طاقچه آشپزخانه با پنجره جنوبی معمولا مکان مناسبی برای نگهداری رزماری در خانه است؛ زیرا هم برای پخت و پز در دسترس است هم احتمالا نور و هوای کافی برای آن در جریان خواهد بود. گیاه را به صورت هفتگی بچرخانید تا تمام قسمت های گیاه نور مستقیم خورشید را دریافت کنند. اگر خانه نورگیری ندارید، لازم است گیاه خود را هر روزبه مدت 15 تا 14 ساعت در زیر نورهای مصنوعی مخصوص گیاهان قرار دهید.

روش نگهداری رزماری

دمای مناسب برای نگهداری رزماری

رزماری دمای متوسط تا گرم را ترجیح می دهد. بازه دمایی 15 تا 24 درجه سانتیگراد می تواند نقش موثری در رشد گیاه رزماری داشته باشد. به یاد داشته باشید نباید رزماری را در مقابل نوسانات شدید دمایی قرار دهید زیرا ممکن است گیاه شما دچار شوک شده و از بین برود.

سطح رطوبت لازم برای نگهداری رزماری

رزماری در رطوبت متوسط رشد می کند. رطوبت نسبی در حدود 40 تا 50 درصد (میانگین رطوبت موجود در بسیاری از محیط های داخلی) می تواند مناسب برای نگهداری رزماری باشد. رزماری در رطوبت بالا ممکن است به بیماری های قارچی و پوسیدگی ریشه دچار شود. بنابراین بهتر است از نگهداری رزماری در محیط های مرطوب که هوا جریان ندارد اجنتاب شود. اما اگر محیط شما بسیار خشک است می توانید از جزیره یا سینی کم عمق پر از آب و سنگ ریزه در نزدیکی گیاه، برای ایجاد یک رطوبت متعادل استفاده کنید.

 

 

کود مناسب برای رزماری

بهترین زمان کوددهی در هنگام نگهداری از رزماری، بهار و تابستان است. زیرا این گیاه در این فصول وارد فاز رشد خود می شود. بهتر است از کود دادن به گیاه در فصل پاییز و زمستان خودداری شود. از یک کود متعادل محلول در آب استفاده کنید. به علاوه کودهای طبیعی مانند کمپوست، کود دامی و... می تواند مناسب رشد رزماری باشد. اگر از کود مایع استفاده می کنید از قدرت نصف یا یک چهارم آن استفاده کنید زیرا که کود بیش از حد باعث سوختن گیاه شما می شود. کود ها را هر 4 تا 6 هفته یکبار در طول دوره رشد تکرار کنید. به یاد داشته باشید که قبل از کود دادن به گیاه حتما گیاه را آبیاری کنید تا از سوختن ریشه های آن جلوگیری شود. برای اطمینان حتما دستورالعمل روی بسته کود به دقت مطالعه شود.

نگهداری رزماری در گلدان

آموزش نحوه هرس گیاه رزماری

از یک جفت قیچی تمیز و تیز برای شکل دادن و هرس رزماری برای تحریک رشد آن استفاده کنید. بهترین زمان برای هرس رزماری بهار است. سعی کنید ساقه ها را به اندازه یک سوم طول آن برش دهید تا گیاه شما پرپشت گردد. برش ها را دقیقا در قسمتی از ساقه انجام دهید که درست در بالای یک گره از ساقه قرار دارد این کار گیاه شما را به رشد شاخه و برگ جدید تحریک می کند. حتما ساقه های مرده و خشک شده را در هر زمانی که لازم است قیچی کنید. بعد از پایان زمان گلدهی، حتما ساقه های گلدار را هرس کرده تا گیاه رزماری را به رشد دوباره تشویق کنید. شاخه های شلوغ و را حذف کنید تا جریان هوا و نفوذ نور خورشید در بین ساقه ها بهتر شود.

نکته مهمی که در برش رزماری برای آشپزی باید بدانید این است که گیاه را بیش از یک سوم ساقه قطع نکنید. زیرا اینکار باعث می شود تا گیاه بهبود یابد و به رشد مجدد خود ادامه دهد. به علاوه پس از هر گونه هرسی گیاه را به طور کامل آبیاری کنید تا گیاه از استرس هرس خارج شود. برای جلوگیری از پژمردگی و فشار بر روی شاخه های کوتاه شده بهتر است آن را از نور مستقیم خورشید دور نگهدارید.

نگهداری گلدان رزماری

تعویض گلدان رزماری

تعویض گلدان گیاه رزماری زمانی می تواند برای آن مفید باشد که گلدان فعلی خیلی کوچک شده باشد و گیاه نشانه های از ازدحام و ازدیاد ریشه از خود نشان دهد. نشانه هایی مانند خارج شدن ریشه از زیر گلدان، توقف رشد گیاه، خشک شدن سریع خاک بعد از آبیاری، توده ریشه بیش از حد، دیدن ریشه ها در سطح خاک و... می تواند دلایل کافی برای تعویض گلدان را به شما بدهند.

 

 

مراحل تعویض گلدان گیاه رزماری

یک گلدان تمیز که یک سایز از گلدان قدیمی بزرگ است را انتخاب کنید. اطمینان حاصل کنید که اندازه کافی سوراخ های زهکشی باز دارد. گلدان با قطر حدود 5 سانتیمتر بزرگ از گلدان قبلی می تواند اندازه مناسبی برای گلدان جدید باشد.

بهتر است گیاه را یک یا دو روز قبل از تعویض گلدان، به طور کامل آبیاری کنید. مرطوب بودن گیاه به جدا شدن آن از گلدان قدیمی کمک می کند. به آرامی گیاه را از گلدان بیرون بیاورید. با دست گلدان و گیاه را نگهدارید و آن را وارونه کنید. سپس با ضربه زدن به کف گلدان و فشار دادن دو طرف آن می توانید گیاه را از گلدان خارج کنید. بعد از جدا شدن گیاه از گلدان ریشه ها اگر به صورت محکم و توپی شده است، با دست از هم باز کرده و مقداری آن ها را شل کنید. این کار گیاه را به رشد ریشه های جدید در خاک تازه، تشویق می کند. گلدان را اندکی با مخلوط گلدانی که در بالا گفته شد پر کنید. گیاه را در گلدان قرار دهید و اطراف آن را پر از خاک کنید. به آرامی خاک اطراف گیاه را فشار دهید تا حفره های هوای موجود در خاک از بین برود. بین سطح خاک و لبه گلدان حدود 2.5 سانتی متر فاصله بگذارید. در انتها گلدان را به خوبی آبیاری کنید.

نگهداری گلدان رزماری در زمستان

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که زمستان های سرد دارد، رزماری گلدانی را به داخل خانه بیاورید یا از یخ زدگی محافظت کنید. رزماری به دمای انجماد حساس است و ممکن است در شرایط سرد طولانی دوام نیاورد. در طول زمستان به علت کاهش رشد رزماری، تنظیم دفعات آبیاری بسیار مهم است. حتما قبل از آبیاری مجدد مطمئن شوید که سطح خاک تا حدود 2.5 سانتی متر خشک شده است. تامین 4 تا 6 ساعت نور خورشید برای این گیاه مهم است. اگر امکان تامین این میزان نور خورشید در زمستان را ندارید، بهتر است از نور های مصنوعی مانند LED ها به مدت 10 تا 12 ساعت در روز استفاده کنید.

خشک شدن رزماری

نگهداری بوته رزماری در باغچه

رزماری را می‌ توانید به عنوان یک گیاه زینتی در گلدان یا در باغچه بکارید و از آن مراقبت کنید. برای نگهداری رزماری در باغچه، شما باید یک سری نکات لازم را بدانید تا گیاهی سالم و شاداب داشته باشید.

  1. انتخاب مکان مناسب:

   - یکی از نکات مهم در نگهداری رزماری، نور است. رزماری به نور فراوان نیاز دارد. بنابراین، مکانی را انتخاب کنید که روزانه حداقل 6 تا 8 ساعت نور خورشید دریافت کند.

   - توجه داشته باشید که رزماری توانایی تحمل گرما و نور خورشید را دارد.

  1. آبیاری:

   - آبیاری، یکی دیگر از نکات نگهداری رزماری است. رزماری به آبیاری معتدل نیاز دارد. به طور منظم اما در اندازه ‌ای کم آن را آبیاری کنید. مطمئن شوید که خاک به‌ طور معتدل مرطوب باشد.

   - از آبیاری برگی پرهیز کنید تا ریشه‌ های گیاه خراب نشوند.

  1. کوددهی:

   - از بهار تا پایان تابستان، می‌ توانید به صورت منظم کود آلی یا کود گیاهی به رزماری بدهید.

  1. زمستان و سرما:

   - رزماری تا حدی تحمل سرما را دارد، اما در مناطقی با زمستان ‌های یخبندان، می ‌توانید گیاه را در این فصل به گلدان در داخل خانه منتقل کنید.

با رعایت نکات نگهداری رزماری، می ‌توانید بوته رزماری خود را در باغچه به خوبی نگهداری کرده و از طعم و عطر فوق ‌العاده این گیاه در آشپزی خود و همچنین از خواص آن بهره ببرید.

نگهداری رزماری در باغچه

بیماری، آفات و مشکلات گیاه رزماری

گیاه رزماری یک گیاه بسیار مقاوم در زمینه بیماری ها و آفات است. اگر در نحوه نگهداری از گیاه رزماری اهتمام ورزیده اید با این حال گیاه شما به نظر بیمار می رسد بهتر است با علل و انواع این بیماری و آفات آشنا شده و به درمان آن بپردازید.

خشک شدن رزماری

خشک شدن گیاه رزماری می تواند به عوامل مختلفی وابسته باشد. آبیاری کم و یا بیش از حد خشک شدن گیاه رزماری را در پی دارد. به علاوه زهکشی خوب نیز نقش مهمی در پوسیده نشدن ریشه رزماری و هم چنین خشک نشدن گیاه دارد. از جمله دلایل دیگر می توان به دمای شدید، رطوبت کم، نور کم و ناکافی، کمبود مواد مغذی، آفاتی که در بالا ذکر شد، رشد بیش از اندازه و کوچک بودن گلدان اشاره کرد. شما می توانید با رعایت نحوه نگهداری از رزماری یک گیاه شاداب داشته باشید.

 

 

رشد ضعیف یا زرد شدن

 گیاهان رزماری ممکن است به دلیل عواملی مانند کمبود مواد مغذی، نور ناکافی خورشید، آبیاری بیش از حد یا دمای سرد، رشد ضعیف یا زرد شدن برگ‌ها را تجربه کنند. برای جلوگیری از بروز این مشکلات، حتما روش نگهداری رزماری که در بالا گفته شد را به دقت بررسی و علت آن را بیابید سپس مطابق با آنچه که در بالا گفته شد به نگهدرای رزماری خود بپردازید.

نگهداری رزماری در خانه

سفیدک پودری

شایع ترین بیماری قارچی رزماری، سفیدک پودری است. این قارچ ها به صورت پودری سفید رنگ بر روی برگ های ظاهری شده و مانع از عمل فتوسنز شده و باعث زرد شدن برگ ها گردد. گردش هوای مناسب، اجتناب از غرقاب کردن و استفاده از قارچ کش ها می تواند به مدیریت این نوع قارچ کمک کند.

پوسیدگی ریشه

یکی از رایج ترین مشکلات گیاهان آپارتمانی پوسیدگی ریشه است. آبیاری بیش از حد خاک و یا زهکشی ضعیف می تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود. پوسیدگی ریشه نیز از دلایل پژمرده و زرد شدن برگ ها است. برای جلوگیری از این مشکل حتما از زهکشی مناسب خاک اطمینان حاصل کنید و طبق برنامه ای که در این مقاله گفته شد به آبیاری بپردازید.

 

 

لکه های سیاه یا زرد بر روی برگ ها

این لکه ها که در اثر عوامل بیماری زا قارچی ایجاد می شود، لکه های دایره ای یا نامنظم بر روی برگ ها ایجاد می کنند. لکه ها ممکن است قهوه ای، سیاه یا زرد باشند. هرس برگ های آسیب دیده، بهبود گردش هوا و استفاده از قارچ کش ها می تواند به مدیریت بیماری های قارچی و جلوگیری از ایجاد لکه کمک کند.

مراقبت از گلدان رزماری

بوتریتیس بلایت یا کپک خاکستری

این بیماری قارچی مخصوص زمانی است که رطوبت زیادی را بر روی گیاه اعمال می کنید. این کپک باعث ایجاد لکه های قهوه ای مایل به خاکستری روی برگ ها، ساقه ها و گل های رزماری می شوند. گردش مناسب هوا، اجتناب از رطوبت بیش از حد، و استفاده از درمان های قارچ کش می تواند به کنترل سوختگی بوتریتیس کمک کند.

شته ها

شته ها حشرات ریز و نرمی هستند که می توانند روی برگ های رزماری جمع شوند و شیره گیاه را مکیده و باعث اختلال در رشد آن شوند. آن ها را می توان با حذف فیزیکی مانند استفاده از جریان قوی آب یا استفاده از صابون حشره کش یا روغن چریش کنترل کرد.

کنه‌های عنکبوتی

 کنه‌های عنکبوتی آفات ریز هستند که همراه با تارهای ریز روی برگ‌ها دیده می شوند. این آفات باعث زرد شدن برگ ها می شوند. آن ها را می توان با اسپری کردن گیاه با آب، استفاده از صابون حشره کش یا روغن چریش یا استفاده از سم ها و حشره کش های مخصوص مهار کرد.

گلدان رزماری

کلام آخر

رزماری یک گیاه همه کاره و معطر است که فواید مختلفی دارد. عطر بسیار متفاوت و خوشبو، ظاهری زیبا، کاربرد های آشپزی و دارویی، نگهداری گیاه رزماری را به یک انتخاب محبوب برای آشپزخانه و خانه شما تبدیل کرده است. گیاه رزماری از گل های خوشرنگ و برگ های سوزنی آن گرفته تا توانایی و سازگاری رشد مناسب و مقاوم بودنش، می توان گفت یک گیاه انعطاف پذیر سازگاری است. ما سعی کردیم در این مقاله گل بازار هر اطلاعاتی درباره روش نگهداری رزماری لازم است را در اختیار شما قرار دهیم.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found