شرایط نگهداری گل دراسنا در آپارتمان به همراه روش های تکثیر و درمان بیماری های آن

نحوه نگهداری گل دراسنا
۲۶ سپتامبر ۲۰۲۳
شرایط نگهداری گل دراسنا در آپارتمان به همراه روش های تکثیر و درمان بیماری های آن

گیاه دراسنا، یکی از محبوب‌ ترین نمونه ‌های گیاهان آپارتمانی است که از مقاومت و زیبایی خیره‌کننده ‌ای برخوردار است. این گیاه با شرایط آب و هوایی گوناگونی سازگاری دارد و حتی در مقابل کمبود آب هم به خوبی دوام می آورد. همچنین، در مکان‌ هایی با نور کم نیز می ‌تواند از زندگی خود لذت ببرد. به همین دلیل، خرید گل دراسنا به عنوان یک انتخاب عالی برای کسانی که وقت کمی برای مراقبت از گیاهان دارند یا تازه وارد دنیای گیاه‌ پروری شده اند، پیشنهاد می ‌شود. با همراهی ما در این مقاله، با ویژگی‌ ها و مزایا و روش نگهداری گل دراسنا بیشتر آشنا شوید و زیبایی طبیعت را به فضای خانه خود بیاورید.


فهرست مطالب:

همه چیز درباره گل دراسنا
آیا گل دراسنا سمی است؟
گلدهی دراسنا
تفاوت دراسنا و یوکا
تفاوت دراسنا و کوردلین
نحوه نگهداری گل دراسنا در منزل
روش نگهداری گل دراسنا در آب
نگهداری دراسنا کامپکت
درباره دراسنا پرچمی
نگهداری دراسنا پرچمی قرمز و صورتی
طریقه نگهداری دراسنا پرچمی سبز
نگهداری دراسنا بلالی ابلق
روش های تکثیر و کاشت دراسنا در گلدان
بیماری گل دراسنا به همراه مشکلات و آفات آن


 

همه چیز درباره گل دراسنا

دراسنا که با نام علمی Dracaena marginata و نام انگلیسی Dragon tree شناخته می‌ شود، بومی جنوب شرقی آفریقا و از  خانواده مارچوبه (Asparagaceae) است.  این گیاه زیبا به‌ طور معمول در مناطقی با آب و هوای گرم به خوبی رشد می‌ کند. بنابراین، اگر در شهری با تابش نور خورشید فراوان زندگی می‌ کنید، دراسنا ممکن است انتخابی ایده ‌آل برای تزئین محیط زندگی شما باشد. هرچند که دراسنا در مناطق گرم تر رشد می ‌کند، اما از آنجا که محیط ‌های داخلی منزل دمای معتدلی دارد، می توانید نگران آب و هوای سرد محیط زندگی خود نباشید. این گیاه با توانایی سازگاری با شرایط متغیر و توانایی تناسب با محیط‌ های مختلف، به عنوان یک انتخاب عالی برای تزئین و آرایش داخلی فضاها شناخته می ‌شود.

 این گیاه زیبا دارای حدود 40 گونه متفاوت از درختچه‌ هایی با طبیعتی متنوع است. بسیاری از این انواع به شکلی نخل مانند با ریشه‌ های یکنواخت و به رنگ ‌های زیبای زرد و نارنجی درخشان هستند. دراسنا، ظاهری شبیه به ذرت، برگ‌ های پهن و کشیده دارد که به گیاه بامبو و یوکا شبیه است و در خانه ها معمولا به عنوان بامبو خانگی نگهداری می شود. این برگ ‌ها با رنگ سبز خود و گاهی نوارهای زرد یا قهوه ‌ای رنگ، زیبایی و جذابیت این گیاه را بیشتر می ‌کنند. این گیاه در مناطق گرمسیر آفریقا می تواند تا 15 متر رشد ‌کند، اما در محیط‌ های آپارتمانی 120 تا 180 سانتی‌ متر رشد خواهد کرد.

نگهداری گل دراسنا در گلدان

آیا گل دراسنا سمی است؟

بله، گیاه دراسنا در دسته گل های سمی قرار می گیرد و بلعیدن آن‌ می‌ تواند منجر به مسمومیت شود. از این رو، بهتر است که این گیاه زیبا را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید تا ایمنی آن‌ ها را تضمین کنید.

گلدهی دراسنا

دراسنا، به عنوان گیاهی با برگ‌ های زیبا و جذاب شناخته می‌ شود. اصولا نگهداری از این گیاه به دلیل لذت بردن ازبرگ‌ های آن است، اما جالب است بدانید که این گیاه گاهی می‌ تواند در فصل رشد(بهار و تابستان) شکوفه ‌های زیبا و خوش ‌بویی نیز تولید کند. این گل های ریز و به رنگ سفید و صورتی یا زرد کمرنگ هستند که به صورت خوشه ای رشد می کنند. هرچند که این گیاهان به ندرت در فضای خانه گل می دهند، اما برای ایجاد شرایط مناسب برای گل دادن دراسنا کامپکت، می ‌توانید آن را به بیرون از خانه خصوصا در بهار، منتقل کنید. زیرا که نور فراوان برای گلدهی دراسنا بسیار مفید است. به علاوه آبیاری نکردن زیاد و خودداری از تعویض گلدان می تواند به گل دادن دراسنا کمک کند.

 

تفاوت دراسنا و یوکا

اگر قصد خرید گل یوکا و یا دراسنا را دارید و نمی دانید که گیاه انتخاب شده یوکا است یا دراسنا، باید بگوییم که دراسنا و یوکا تفاوت‌ هایی در برگ ‌ها، شکل و اندازه کلی گیاه، گلدهی و... با یکدیگر دارند. دراسنا به خانواده مارچوبه یا Asparagaceae  تعلق دارد، برگ ‌های عریض و پهنی دارد و شکل کلی آن شبیه به درختچه است. در مقابل، یوکا به خانواده Agavaceae تعلق دارد، برگ‌ هایی با شکل خنجری دارد و به صورت بوته‌ هایی بلند رشد می ‌کند. همچنین دراسنا می تواند دمای 2 درجه سانتی گراد را تحمل کند ولی یوکا کمتر از 8 درجه سانتی گراد را نمی تواند تحمل کند.

تفاوت یوکا و کوردلین

تفاوت دراسنا و کوردلین

هرچند که دراسنا و کوردلین از خانواده یکسان یعنی مارچوبه ها (Asparagaceae) اما دارای زیر خانواده های متفاوتی هستند. در زیر تفاوت عمده این دو گیاه آمده است.

بومگاه

 دراسنا بومی جنوب آفریقا است، در صورتی که گل کوردلین بومی استرالیا است.

شکل ظاهری و اندازه برگ

گیاهان کوردیلین معمولاً دارای برگ های دراز و نیزه ای شکل هستند که ممکن است در نوک شاخه ها جمع شوند. برگ ها می توانند از نظر اندازه متفاوت باشند اما به طور کلی بزرگتر و گسترده تر هستند.

گیاهان دراسنا می توانند شکل های برگ مختلفی داشته باشند، از جمله برگ های بند مانند، شمشیری شکل یا نیزه ای شکل. اندازه و شکل برگ‌ها می‌تواند بین گونه‌ها متفاوت باشد، اما معمولاً در مقایسه با کوردیلین باریک‌تر هستند.

از نظر ظاهری، دراسنا برگ‌ های پهن و کشیده و بیضوی شکل دارد ولی کوردلین برگ هایی نیزه ای و قطره ای شکل دارد که می تواند نوار های باریک و یا پهنی از زرد، قرمز، صورتی و بنفش داشته باشد. دراسنا می تواند کم آبی را تحمل کند ولی کوردیلن نیاز به آب بیشتری دارد.

 

 

عادت رشد

کوردیلین ها اغلب به صورت گیاهان تک ساقه یا شاخه ای دیده می شوند. آنها می توانند ظاهری شبیه به نخل یا درخت داشته باشند.

دراسناها همچنین می توانند ساقه های منفرد یا چندگانه داشته باشند و به دلیل عادت رشد عمودی خود شناخته شده اند. برخی از گونه ها می توانند بسیار بلند رشد کنند و شبیه درختان کوچک باشند.

رنگ برگ ها

گیاهان کوردیلین به دلیل شاخ و برگ های رنگارنگشان ارزشمند هستند. آنها در رنگ های مختلف برگ، از جمله سایه های سبز، قرمز، صورتی، بنفش و ترکیب های متنوع از این رنگ ها وجود دارند.

در حالی که برخی از گونه های دراسنا دارای برگ های اندکی رنگی هستند، اما معمولاً به دلیل شاخ و برگ های رنگارنگ خود مانند کوردلین مشهور نیستند و بسیاری از گونه های دراسنا دارای برگ های سبز جامد هستند.

تفا.ت دراسنا و کورودلین

نحوه نگهداری گل دراسنا در منزل

دراسنا به دلیل نگهداری آسان و مقاومت بی ‌نظیر خود، به عنوان یکی از گیاهان محبوب در فضای آپارتمانی تلقی می ‌شود. این گیاه زیبا یک انتخاب عالی برای عشاق گیاهان و گل‌ ها می‌ باشد. برای نگهداری دراسنا در خانه، داشتن یک گل زیبا و شاداب بهتر است روش نگهداری گل دراسنا را بدانید. پس با ما همراه تا تمام ریزه کاری ها و روش های نگهداری از گیاه دراسنا را به شما آموزش دهیم.

نحوه آب دادن به گل دراسنا

آب دهی دراسنا یکی از نکات مهم در نگهداری گل دراسنا است. دراسنا گیاهی است که نیاز به آبیاری کمی دارد اما مراقب باشید تا خاک خشک نشود. برای آبیاری، گلدان را در سینک یا ظرف عمیق قرار دهید و به آرامی آب دهید، آبیاری را تا زمانی انجام دهید که آب اضافه از زیر گلدان خارج شود. برای تشخیص زمان آبیاری، خاک گلدان را هر چند روز یکبار چک کنید و وقتی نیمه بالایی خاک خشک شد، به گیاه خود آب دهید. می توانید از آب تصفیه شده یا آب باران استفاده کنید تا گیاه از نمک و املاح محافظت شود.

نور مناسب برای دراسنا

نور مناسب یکی دیگر از نکات مهم در نگهداری گل دراسنا است. دراسنا گیاهی است که برخی از انواع آن مانند دراسنا بلالی در نور کم نیز رشد خوبی دارند، اما سایر اعضای خانواده دراسنا نور زیاد و فیلتر شده ترجیح می ‌دهند و نور خورشید غیرمستقیم مناسب آن ها است. پس نور مورد نیاز و کافی دراسنا نور غیر مستقیم است. نور مستقیم خورشید به برگ ‌های گیاه آسیب می ‌زند، بنابراین مکانی را برای دراسنا انتخاب کنید که نور کافی را فراهم می‌ کند و از تابش مستقیم خورشید در امان باشد. در طول نگهداری گل دراسنا به این نکته توجه کنید که اگر برگ‌ ها کم ‌رنگ و بلند تر شده باشند، یعنی گیاه شما به نور بیشتری نیاز دارد. بنابراین، برای حل این مشکل، گیاه را به مکانی با نور بیشتر منتقل کنید.

دمای مناسب برای نگهداری دراسنا

دراسنا برای رشد و نگهداری به دمای محیطی بین 15 تا 24 درجه سانتی‌ گراد نیاز دارد. اما دمای ایده ‌آل برای این گیاه بالاتر از 18 درجه سانتی ‌گراد است. در این محدوده دما، دراسنا بهترین رشد و سلامتی خود را دارد. به یاد داشته باشید که تغییرات دمای ناگهانی می ‌تواند به برگ‌ های گیاه آسیب بزند. بنابراین، در فصول گرم سال، از دستگاه‌ های سرمایشی دوری کنید و در فصول سرد، گیاه را نزدیک پنجره‌ ها یا درهایی که مدام باز و بسته می ‌شوند، قرار ندهید. در نتیجه، مهیا کردن دمای مناسب، یکی از نکات مهم در نگهداری گل دراسنا است.

 

 

رطوبت مناسب دراسنا

دراسنا از فصل ‌های گرم و مرطوب لذت می برد. اگر در منطقه ‌ای با تابستان‌ های خشک زندگی می‌ کنید، توصیه می ‌شود تا با استفاده از دستگاه‌ های مرطوب‌ کننده هوا یا اسپری کردن آب در اطراف گیاه، رطوبت محیط را افزایش دهید. در واقع، دراسنا به‌ عنوان یک گیاه گرمسیری، نه تنها در تابستان بلکه در هر شرایطی که گرم و مرطوب باشد، به خوبی رشد می‌ کند و از آن لذت می ‌برد. به این توجه داشته باشید که ایجاد محیط مرطوب ‌تر برای گیاه، به سلامتی و رشد بهتر آن کمک می‌ کند و آن را در شرایط بهتری نگه می ‌دارد، پس رطوبت یک عامل مهم در نگهداری گل دراسنا به حساب می آید.

نگهداری دراسنا در خانه

بهترین خاک مناسب برای دراسنا

دراسنا به خاکی کمی اسیدی نیاز دارد، بنابراین بهتر است خاک گلدان را با ترکیبی از خاک برگ، شن، یا پرلیت مخلوط کنید یا از خاک‌ های ویژه برای گیاهان گلدانی با خواص زهکشی استفاده نمایید. همچنین، برای افزایش کیفیت خاک، توصیه می ‌شود کمپوست را به عنوان منبع تغذیه برای گیاه اضافه کنید. این اقدام به رشد و سلامتی دراسنا کمک می‌ کند و خاک را بهبود می ‌بخشد. پس در نتیجه خاک مناسب یکی از نکات مهم نگهداری گل دراسنا به حساب می آید.

کود مناسب برای دراسنا

کوددهی به دراسنا الزامی نیست، اما بدون شک، استفاده از کود مناسب می ‌تواند رشد و سلامتی گیاه را بهبود بخشد و آن را شاداب ‌تر نماید. کود مایع چند منظوره گیاهان آپارتمانی یا کود امولسیون انتخابی مناسب و پاسخ‌ گوی نیازهای دراسنا است. کوددهی بهتر است در فصل رشد گیاه، از فروردین تا شهریور، انجام شود و در سایر فصول سال نیازی به کوددهی نیست. این تدابیر به رشد سالم گیاه شما کمک می ‌کند. پس کوددهی می تواند یکی از نکات نگهداری گل دراسنا باشد.

تعویض گلدان دراسنا

زمانی که گیاه به اندازه ‌ای بزرگ شده که جای گلدان فعلی برایش کم است، گلدان را تعویض کنید. مطمئن شوید که گلدان جدید دارای سوراخ ‌های زهکشی مناسبی است تا از ماندن آب در زیر خاک جلوگیری کند. هر سال در فصل بهار، گیاه خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید ریشه‌ های گیاه از گلدان خارج نشده و گلدان را پر نکرده است. در صورتی که متوجه شدید ریشه‌ ها بزرگ شده، گلدان فعلی را با یک گلدان بزرگتر تعویض کنید. این اقدام به رشد و سلامتی بهتر گیاه شما کمک خواهد کرد. در واقع می توان گفت  یکی از نکات مهم در نگهداری گل دراسنا تعویض به موقع گلدان و خاک است.

هرس دراسنا

دراسنا، هرس کردن سالانه لازم ندارد. اما ممکن است بخاطر یک سری دلایل گیاه شما نیاز به هرس داشته باشد. برای مثال، گاهی اوقات دراسنا بیش از حد رشد می ‌کند. در این شرایط، هرس کردن بهترین راه حل است.  زمان مناسب برای هرس دراسنا معمولا بین اواسط بهار و اوایل تابستان است. باید به یاد داشت که در زمستان، رشد شاخه‌ ها متوقف می‌ شوند و هرس کردن آن ها فکر خوبی نیست. 

روش نگهداری گل دراسنا در آب

هرچند که گیاه دراسنا مناسب برای کشت در خاک است، اما برخی از گونه های آن مانند دراسنا آکواتیک (Dracaena fragrans Massangeana) قابل نگهداری در آب هستند. این روش به عنوان روش کشت در آب یا هیدروپونیک شناخته می‌ شود. در این بخش به چند نکته مهم در مورد نگهداری گل دراسنا در آب می پردازیم.

نگهداری دراسنا در آب

  • قبل از شروع به کشت در آب، مطمئن شوید که گونه ‌ای را انتخاب کرده‌ اید که مناسب برای این روش پرورش است.
  • برای کشت در آب، نیازی به خاک ندارید. می توانید از یک گلدان شیشه ای استفاده کنید. گلدان باید به گونه ای باشد که ریشه‌ های گیاه در آب قرار گیرند و به خوبی تغذیه شوند.
  • معمولا هر دو تا سه هفته یکبار بهتر است آب را تعویض کنید.
  • دراسنا به دمای محیط بین 15 تا 24 درجه سانتی ‌گراد نیاز دارد. مطمئن شوید که محیط اطراف گیاه در این محدوده قرار دارد.
  • تهویه مناسب برای ریشه‌ های گیاه بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که ریشه‌ ها در محلول مغذی آبیاری شده تا هوا به آن ها دسترسی داشته باشد.
  • در مواقعی که گیاه رشد نمی ‌کند یا به طور عمده ضعیف شده، می‌توانید از محلول ‌های مغذی قوی استفاده کنید. اما دقت کنید که افزایش زیاد مقدار محلول مغذی ممکن است به گیاه آسیب برساند.

با دانستن نکات مهم نگهداری گل دراسنا در آب ، می ‌توانید این گیاه را به راحتی و به روش کشت در آب با موفقیت پرورش دهید.

 

 

نگهداری دراسنا کامپکت

گیاه دراسنا کامپکت گیاهی مقاوم در برابر کم نوری و یک گل سایه دوست است. برای رشد به دمای داخل اتاق نیاز دارد و در زمستان بهترین دما برای نگهداری آن ۱۶ درجه سانتیگراد است. این گیاه حساس به سرما است و در فصل زمستان باید از سرمای زیاد محافظت شود. در تابستان، دمای مناسب حداکثر تا ۲۴ درجه سانتیگراد است و باید از گرما و خشکی شدید جلوگیری شود.

 رطوبت مورد نیاز برای دراسنا کامپکت حدود ۴۰ درصد است و رطوبت اتاق برای آن کافی است. با این حال، در صورت گرم شدن زیاد هوا در تابستان، باید رطوبت محیط را افزایش داده و از هوای خشک جلوگیری کرد. برای آبیاری، بهتر است از آب تصفیه شده یا آب جوشیده سرد شده استفاده کنید.

 تعداد دفعات آبیاری نیز با دمای محیط ارتباط دارد و در دما های بالاتر نیاز به آبیاری بیشتری دارد. گیاه دراسنا کامپکت به خاک سبک با زهکشی بالا نیاز دارد. تغذیه گیاه با کودهای مایع و مخصوص گیاهان زینتی با فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ میتواند گزینه مناسبی باشد.

نگهداری دراسنا کامپکت

درباره دراسنا پرچمی (Dracaena marginata)

دراسنا پرچمی گیاهی زینتی و بسیار زیباست که برای نگهداری در خانه ها، ادارات، دفاتر و بانک ها مناسب است. دراسنا پرچمی به رنگ های قرمز و صورتی و سبز است که به صورت انبوهی رو به بالا رشد می کنند. مشخصه این گونه برگ های باریک و بلند آن است. در ادامه روش نگهداری دو گونه از دراسنا پرچمی را به شما آموزش می دهیم

نگهداری دراسنا پرچمی قرمز و صورتی

 این گیاه دارای برگ هایی سوزنی، باریک و بلند هستند که با حاشیه های قرمز یا صورتی دیده می شوند. و نگهداری آن بسیار آسان و ساده است. سایه ‌دوست بودن در محیط خانه و آپارتمان نسبت به سایر گیاهان دراسنا از ویژگی های مهم این گیاه است. این گیاه نیاز به نور متوسط تا کم دارد و می ‌تواند در محیط‌ های کم نور نیز رشد کند. همچنین دمای مناسب برای آن حدود ۱۶ درجه سانتیگراد است و باید از سرمای شدید محافظت شود. بهتر است آبیاری به صورت منظم باشد و خاک به‌ طور منظم مرطوب باشد. برای تغذیه می ‌توانید از کود کامل گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.

نگهداری دراسنا پرچمی قرمز

طریقه نگهداری دراسنا پرچمی سبز

 به طور معمول دراسنا به رنگ سبز است و در داخل خانه هم می تواند به  راحتی رشد کند. این گل زیبا به نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد و می ‌تواند در محیط‌ های کم نور رشد کند. همچنین دمای مناسب برای آن حدود ۱۶ درجه سانتیگراد است و بهتر است از سرمای شدید و گرمای شدید محافظت شود. آبیاری را زمانی که خاک کامل خشک شد باید انجام داد. همچنین برای تغذیه می ‌توانید از کود کامل گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.

نگهداری دراسنا بلالی ابلق (Dracaena massangeana)

 دراسنا بلالی به عنوان یک گیاه آپارتمانی، بسیار مقاوم است که دارای برگ هایی با نوار های سبز روشن و تیره است. شکل برگ های در این گیاه پهن تر به بیضی شکل است. این گونه از گروه دراسنا با شرایط نور در داخل اتاق سازگاری بسیار بالایی دارد و به می‌ تواند در نور کم رشد کند. اما نور مناسب برای رشد بهتر آن، نور پراکنده و زیاد است. بهترین دما برای نگهداری از آن بین 15 تا 24 درجه سانتی گراد است. همچنین این گیاه تحمل بی آبی را اصلا ندارد پس بصورت منظم در تابستان هفته ای 2 بار و در زمستان هفته ای یکبار آن را ابیاری کنید. می توانید از کود سه بیست گیاه خود را تغذیه کنید و به رشد بهتر آن کمک کنید.

دراسنا بلالی ابلق

روش های تکثیر و کاشت دراسنا در گلدان

روش های مختلفی برای تکثیر و پرورش دراسنا وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم. زمان مناسب برای تکثیر دراسنا از اواسط بهار تا اواخر تابستان است، زمانی که گیاه به صورت چند شاخه رشد کرده و نیاز به هرس و کنترل دارد. اگر برای شما هم سوال است که چگونه دراسنا را تکثیر کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

روش تکثیر گل دراسنا در آب

دراسنا از جمله گیاهانی است که قابلیت رشد در آب هم دارد. در این بخش از مقاله به تکثیر این گل زیبا در آب می پردازیم.

قلمه زدن دراسنا در آب

تکثیر دراسنا در آب یک فرآیند ممکن است که از طریق قلمه گیری در آب انجام می شود، اما نیاز به صبر و دقت دارد. بهترین زمان برای قلمه زنی در فصل بهار یا تابستان است. در زیر توضیحاتی در مورد روش تکثیر دراسنا از طریق قلمه در آب آمده است.

 

 

  1. ابتدا شاخه‌ ای از دراسنا را انتخاب کنید. بهتر است یک شاخه سالم و بدون بیماری یا آلودگی را انتخاب کنید. ساقه انتخاب شده بهتر است تازه و جدید باشد. زیرا که این ساقه ها توانایی رشد سریعتری دارند و زودتر ریشه دار می شوند.
  2. با استفاده از ابزار تیز و تمیز، شاخه مورد نظر را به طول حدود 10-15 سانتیمتر ببرید. برش باید در نزدیکی یک گره یا نقطه رشد انجام شود.
  3. تنها برگ ‌هایی را باقی بگذارید که در نقطه رشد و گره‌ ها قرار دارند و بقیه را جدا کنید.
  4. یک ظرف آبی را با آب تمیز و مقداری محلول مغذی هیدروپونیک پر کنید.
  5. ظرف آب را در مکانی با نور معتدل قرار دهید. دمای محیط باید معمولی و تهویه هوا مناسب باشد.
  6. برای حفظ کیفیت آب و جلوگیری از رشد باکتری ‌ها و قارچ ‌ها، آب ظرف را به طور منظم تعویض کنید. همچنین می‌ توانید محلول مغذی هیدروپونیک را نیز به طور دوره ‌ای تغییر دهید.
  7. تا زمانی که ریشه‌ های جدید به اندازه کافی توسعه پیدا کنند و گیاه جوان قوی ‌تر شود، صبر داشته باشید. این ممکن است چند هفته یا حتی چند ماه طول بکشد.
  8. وقتی گیاه جوان رشد کرد و ریشه‌ های قوی تولید کرد، می ‌توانید آن را به یک گلدان با خاک مناسب برای دراسنا منتقل کنید.

تکثیر گل دراسنا با قلمه در آب

روش تکثیر گیاه قلمه دراسنا در خاک

روش بعدی تکثیر دراسنا، تکثیر با قلمه در خاک است که در ادامه تمام مراحل آن آورده شده است.

  • همانند روش قبل، درابتدا ساقه‌ای جدید را انتخاب کنید. این ساقه باید به طور کامل رشد نکرده باشد و دارای برگ‌های سبز و سالم باشد.
  • با یک ابزار تیز و تمیز مانند چاقو یا قیچی، ساقه جدید را برش دهید. برش باید در نقطه‌ای انجام شود که ساقه فعلی و ساقه جدید به یکدیگر وصل شده‌اند.
  • گلدان یا ظرف را با خاک مناسب که در بالا گفته شد، پر کنید.
  • می توانید قبل از کاشت قلمه دراسنا در خاک، قسمت برش خورده را در هورمون ریشه زایی فرو کنید.
  • قلمه را به طور عمودی در خاک فرو کنید تا حدود 2 تا 5 سانتیمتر از آن بیرون باقی بماند. سپس خاک را به دور قلمه فشار دهید تا به خوبی اطراف قلمه فشرده شود.
  • پس از کاشت، خاک را به طور ملايم آبیاری کنید تا آب به خوبی به همه جای آن نفوذ کند. از آبیاری بیش از حد پرهیز کنید.
  • گلدان حاوی قلمه را در محیطی با نور معتدل قرار دهید. از نور مستقیم آفتاب خودداری کنید.
  • قلمه را به مرور زمان نگهداری و مراقبت کنید. اطمینان حاصل کنید که خاک همیشه مرطوب باشد، اما بیش از اندازه خیس نباشد به گیاه آسیب نزند.
  • به مرور زمان، ساقه جدید رشد خواهد کرد و گیاه جدیدی ایجاد خواهد شد.
  • پس از رشد قلمه به اندازه کافی، می‌توانید آن را به گلدان یا محیط نهایی جابجا کنید.
  • مراقبت دقیق و تامین رطوبت و نور محیط کافی، می‌تواند به تکثیر موفق‌تر گیاه دراسنا از طریق قلمه کمک کند.

روش تکثیر گل دراسنا

آیا دراسنا در آب ریشه می دهد؟

بله شما میتوانید طبق توضیحاتی که در بخش قبل آوردیم و با رعایت نکات گفته شده،  بعد از برش قلمه، چه از شاخه های بالا و چه از ساقه، آن را در آب و یا خاک ریشه دار کنید.

تکثیر دراسنا با برگ امکان پذیر است؟

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که چگونه دراسنا را از طریق برگ تکثیر کنیم؟ باید به شما بگوییم که، تکثیر بیشتر گونه‌ های دراسنا از طریق قلمه انجام می‌ شود. لذا نمی توان از طریق برگ به طور مستقیم تکثیر دراسنا را انجام داد. اما می توانید با قلمه زدن برگ هایی که شامل ساقه هستند، مطابق با آنچه که در قسمت قبل آورده شد، دراسنای خود را تکثیر کنید.

 

تکثیر دراسنا از طریق بذر

تکثیر از طریق بذر یکی دیگر از روش های تکثیر این گیاه است. بهترین زمان برای تکثیر از طریق بذر در فصل بهار و تابستان است. در این بخش به نکاتی که در هنگام کاشت بذر دراسنا باید دقت شود می پردازیم.

  1. خرید بذر از فروشگاه‌ های معتبر.
  2. خیساندن بذرها در آب ولرم برای افزایش سرعت جوانه‌ زنی.
  3. استفاده از گلدان یا سینی کاشت با خاک مناسب.
  4. اطمینان حاصل کنید که در پایین گلدان یا سینی، سوراخ زهکشی وجود دارد.
  5. بذرها را روی سطح خاک قرار داده و با لایه نازکی از خاک بپوشانید.
  6. گلدان ‌ها را در محیطی با دمای 20-27 درجه سانتیگراد قرار دهید تا بذرها جوانه بزنند.
  7. از پوشش پلاستیک شفاف برای ایجاد محیطی شبیه گلخانه بر روی گیاهان استفاده کنید.
  8. محل کاشت باید در نور روشن و غیرمستقیم قرار گیرد.
  9. پس از جوانه ‌زدن بذرها، پوشش پلاستیکی را بردارید.
  10. هنگامی که نهال ‌ها دارای دو برگ واقعی شدند، آن ‌ها را از گلدان خارج کرده و به گلدان ‌های بزرگتری با قطر 5 تا 7 سانتیمتر انتقال دهید.

 

 

تکثیر گل دراسنا به روش ریشه هوایی

تکثیر به روش ریشه هوایی یکی از روش های تکثیر این گل زیبا است.

  1. با استفاده از چاقوی تیز، برشی شیب ‌دار در شاخه‌ ی گیاه ایجاد کنید.
  2. تکه ‌ای از پلاستیک را بر روی قسمت برش داده شده قرار دهید. این کار به عنوان پوشش و محافظ برای برش انجام می‌ شود.
  3. مقداری از خزه را تهیه کنید و آن را دور محل برش ساقه بپیچید. خزه برای تامین رطوبت مورد نیاز برای ریشه ‌دهی به کار می ‌رود.
  4. زمان مورد نیاز برای ریشه‌ دهی با استفاده از این روش، معمولا بین دو هفته تا دو ماه است.
  5. پس از ریشه ‌دهی، می ‌توانید شاخه را از گیاه جدا کنید و آن را در یک گلدان مناسب کاشت کنید.

روش نگهداری گل دراسنا

بیماری گل دراسنا به همراه مشکلات و آفات آن

در نگهداری گل دراسنا، ممکن است با مشکلاتی وبیماری هایی مواجه شوید. در حالت عمومی، آفات و بیماری‌ ها به ندرت این گیاه را تهدید می ‌کنند. اما در صورتی گیاه دراسنای شما دچار بیماری شده در ادامه به‌ طور کامل به مشکلات و بیماری های دراسنا . راه های درمان آن می پردازیم تا بتوانید مجدد گیاه خود را احیا کنید.

چرا نوک برگ های دراسنا خشک می شود؟

اگر برای شما هم سوال است که چرا برگ های دراسنا خشک می شود با ما در این بخش از مقاله همراه باشید. دراسنا به ندرت تحت تاثیر بیماری‌ ها و آفات قرار می ‌گیرد، اما یکی از چالش ‌های رایج در مراقبت از این گیاه، خشک شدن برگ‌ های آن است. دلیل خشک شدن برگ دراسنا ممکن است بخاطر عواملی نظیر خشکی هوا، نداشتن آب کافی، خاک آلوده و یا استفاده از کود به میزان زیاد، ایجاد شود. بنابراین، با رعایت نکات نگهداری گل دراسنا و آبیاری منظم می توانید این مشکل را درمان کنید.

چرا گل دراسنا رشد نمی کند؟

در مورد دراسنا، ممکن است چندین عامل باعث عدم رشد آن شود. نور کم، کمبود عناصر غذایی گیاهی، آبیاری زیاد، و حتی تغییر محیط می ‌توانند از دلایل اصلی رشد نامناسب این گیاه باشند. هرچند این گیاه به طور آهسته رشد می کند، بنابراین نباید بیش از حد نگران رشد آرام آن باشید. برای درمان این مشکل می توانید گیاه خود را در محیطی با نور بهتر قرار دهید و به میزان کافی به آن آب بدهید.

 

 

چرا برگ های دراسنا زرد می شود؟

یکی از عوامل اصلی زرد شدن برگ ‌های دراسنا، آبیاری زیاد و به ‌خصوص خیسی بیش از حد خاک است. این مسئله معمولا ناشی از آبیاری زیاد و نادرست است. دراسنا به خاطر خصوصیت‌ های خاص خود، ترجیح می‌ دهد که خاک خشک باشد. آبیاری باید به گونه ‌ای باشد که قبل از آن خاک به مقدار کمی خشک شود و تا زمانی که خاک هنوز مرطوب است، آبیاری دوباره انجام نشود.

 عامل دیگری که می ‌تواند به زردی برگ‌ ها منجر شود، نور زیاد و مستقیم آفتاب است. اگر گیاه در معرض نور شدید آفتاب قرار گیرد، برگ‌ ها ممکن است بسوزند و نتیجه آن زرد شدن برگ های دراسنا باشد. بنابراین، در انتخاب مکان مناسب برای دراسنا، دقت کنید که نور مستقیم آفتاب به آن نتابد.

آفات و مشکلات گل دراسنا

چرا گل دراسنا پژمرده شده؟

دراسنا ممکن است به دلیل عواملی مانند آبیاری نادرست، خشک شدن خاک، نور ناکافی یا نور زیاد، دماهای نامناسب، آفت‌ ها یا بیماری ‌ها، و کمبود مواد غذایی پژمرده شود. برای جلوگیری از این مشکل، می ‌بایست به نیازهای دراسنا در زمینه‌ های آبیاری، نور و دما توجه بیشتر و بهتری کرد.

چرا برگ های دراسنا می ریزد

یکی از عوامل اصلی ریزش برگ‌ های دراسنا، آبیاری نا مناسب است. عوامل دیگری نیز از جمله کوددهی بیش از حد، تنش ‌های گرمایی یا بادهای سرد می ‌توانند دچار ریزش برگ‌ ها شوند. همچنین، حشرات و آفات هم باعث ریزش برگ های دراسنا می شوند. با مراقبت دقیق و آبیاری درست، کوددهی منظم و مقابله با آفت‌ ها می توانید این مشکل را  درمان کنید.

 

 

علت چروک شدن ساقه دراسنا

علت چروک شدن ساقه ‌های دراسنا می‌ تواند به دلیل آبیاری نادرست، نور ناکافی یا نور زیاد، دمای نامناسب و رطوبت ناکافی، آفت‌ ها و بیماری ‌ها باشد. برای درمان آن به نکات گفته شده در نگهداری گل دراسنا دقت و توجه کنید.

آفت های گیاه دراسنا

این گیاه می تواند دچار حمله آفات و باعث بروز بیماری های مختلفی در گل شما شود.

  • کنه های سفید: این کنه‌ ها نیز با جذب شیره گیاه، به آن آسیب می زنند.
  • شپشک: شپشک نیز حشرات بدون بال با پوشش مومی شکل هستند و به صورت توده ‌ی پنبه‌ ای به نظر می ‌رسند.
  • شته ها: شته‌ها حشرات ریزی هستند که ممکن است به صورت خوشه ‌ای روی گیاه زندگی کنند و از آب ساقه ‌ها و برگ‌ ها تغذیه کنند. این شته ‌ها باعث پژمردگی گیاه دراسنا می ‌شوند.

آفات و بیماری های گل دراسنا

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم ازجوانب مختلف گیاه دراسنا را مورد بررسی قرار دهیم و نحوه نگهداری گل دراسنا را به صورت واضح برای شما عزیزان توضیح دهیم. دراسنا یک گیاه بسیار زیبا با گونه های خاص و جذاب است که با نگهداری آسان می تواند یک گزینه عالی برای دکوراسیون منزل شما به حساب آید. اگر شما هم از علاقمندان پرورش انواع گیاهان آپارتمانی هستید، می توانید با سر زدن به گل فروشی اینترنتی گل بازار، اقدام به خرید گل و گیاه از این وبسایت کنید.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found