معرفی و روش نگهداری گل سیکاس در خانه و باغچه

نحوه نگهداری گل سیکاس
۲۰ اوت ۲۰۲۳
معرفی و روش نگهداری گل سیکاس در خانه و باغچه

نگهداری گل سیکاس در خانه نیازمند مراقبت های خاصی است. گل سیکاس یک گیاه زینتی زیبا، مقاوم و آسان در مراقبت است که می‌تواند به شکلی طبیعی و دلپذیر به دکوراسیون داخلی محیط زندگی شما اضافه شود. درواقع این گیاه یکی از قدیمی ترین و بهترین درختچه های آپارتمانی و فضای باز برای زیباسازی محیط است. سیکاس گیاهی با برگ‌های بلند و رشد آهسته است، رنگ برگ‌ها معمولاً سبز تیره است و تا حدودی ممکن است نقوش یا خطوط سفید یا زرد رنگ داشته باشد.  اگر درمورد ارتفاع این گیاه بخوایم صحبت کنیم معمولاً ارتفاع گل سیکاس 1 تا 2 متر است. این گیاه گرمسیری و باستانی تنه‌ای ضخیم دارد که بذر تولید می‌کند اما گل یا میوه ندارد. در این مقاله با ما همراه باشید تا با روش نگهداری گل سیکاس بیشتر آشنا شوید.

معرفی گل سیکاس

گل سیکاس (اسم علمی آن : Cycas Revoluta و اسم خارجی آن : Sago palm)  از خانواده سیکاداسه (Cycadaceae) بومی ژاپن، چین، آفریقا و هند است.  نام های دیگر آن نخل زینتی، نخل ساگو و گل سیکاس مینیاتوری می باشد. یکی از ویژگی‌های گل سیکاس این است که به عنوان یکی از گیاهان تصفیه ‌کننده هوا شناخته شده. این گیاه قادر است تا از طریق فرایند فتوسنتز، دی‌اکسید کربن را در روز تبدیل به اکسیژن کند. علاوه بر آن، گل سیکاس قادر به جذب برخی از آلاینده‌های هوا مانند فرمالدهید، تولوئن، زئولیت و بنزن است. این ویژگی‌ها باعث شده است که گیاه سیکاس به عنوان یک گیاه تصفیه ‌کننده هوا برای داخل خانه و فضاهای بسته انتخاب شود.

نخل سیکاس در خانه

تاریخچه گل سیکاس

قدمت این گیاه به بیش از 200 میلیون سال پیش باز می گردد. نخل سیکاس را به دلیل تبار باستانی و شباهت آن ها به گیاهانی که در دوران ماقبل تاریخ وجود داشته اند، اغلب به عنوان "فسیل های زنده" شناخته شده اند. گیاهان سیکاس متعلق به گروهی از گیاهان بذر اولیه به نام سیکاد هستند. شواهد فسیلی نشان می دهد که سیکادها برای اولین بار در دوره پرمین، حدود 280 میلیون سال پیش ظاهر شدند. سیکادها در عصر دایناسورها بسیار برجسته بوده اند. آن ها با گونه های مختلف دایناسورها همزیستی داشتند و جزء چشم انداز های سبز در دوران مزوزوئیک (دوران دایناسورها) به حساب می آیند. در حالی که سیکاد ها زمانی بسیار فراوان و متنوع بوده اند، تعداد آن ها طی میلیون ها سال کاهش یافت. عوامل مختلفی از جمله تغییرات آب و هوا و تکامل سایر گروه های گیاهی، در کاهش آن ها نقش داشته است. امروزه سیکادها گروه کوچکتری از گیاهان را در مقایسه با دوران نخست خود نشان می دهند.

آیا گیاه سیکاس سمی است؟

این گیاه جزء گیاهان سمی است که باید دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری شود. این گیاه حاوی ترکیبی به نام سیکاسین هستند که در صورت مصرف سمی است. کل گیاه از جمله برگ، ساقه، دانه و حتی ریشه حاوی این ترکیب سمی است. عوارض مسموم شدن توسط این گیاه تشنج، استفراغ، اسهال و درد شکم است. همچنین این گیاه، مانند بسیاری از گیاهان دیگر، کمی حساسیت زا بوده و علائم آن خارش پوست، قرمزی، تورم و آبریزش بینی است.

نماد و نشان

گل سیکاس در برخی از فرهنگ ها به خاطر فسیل زنده بودنش نشانه جاودانی، عمر طولانی و نماد قدرت و خوشبختی است. این گیاه در اعتقادات برخی افراد قادر به جذب انرژی ‌های منفی در محیط است. به علاوه برخی فرهنگ های نماد محافظت، شفا، رشد و شروع جدید و همچنین نشان از زیبایی استوایی نیز دارد.

طول عمر و زمان گلدهی سیکاس

گل سیکاس عمری طولانی دارد، هرچند سرعت رشد آن کند است. جالب است بدانید این گیاهان همانند دیگر گیاهان گل تولید نمی کند. بلکه مخروط هایی تولید می کنند که هم نقش گل را ایفا می کنند هم میوه را! در واقع این گیاهان جزء گیاهان گلدار محسوب نمی شوند. با این حال این گیاه هر 3 تا 4 سال یکبار مخروط تولید می کند. گیاهماده هر 3 سالی یکبار در فصل تابستان و گل نر هر 2 سال یکبار مخروط هایی برای تولید مثل می دهد. البته 15 الی 20 سال بعد از کاشت، این گیاه قادر به این کار است.

برگ سیکاس در گل آرایی

جالب است بدانید با اینکه این گیاه هیچ گلی تولید نمی کند، اما برگ های سوزنی و پر مانند آن به وفور در گل آرایی بسیار کاربرد دارد. پر کردن و برگ آرایی تاج گل ها، سبد ها و باکس ها از جمله کاربرد های برگ های گل سیکاس در هنر گل آرایی است. 

 

بیشتر بخوانید: شرایط نگهداری گل کروتون در منزل

برگ های گل سیکاس

چرا سیکاس گل نمی دهد؟

آبیاری نامناسب، زهکشی ضعیف، نور نامناسب و عدم رسیدگی و نگهداری درست از این گیاه باعث مشکلاتی از جمله تولید نکردن گل ها و یا اصلاحا همان مخروط های گیاه سیکاس است. بهتر است در طول فصل رشد به گیاه سیکاس کود مناسب آن بدهید تا تغذیه شود. هرچند که اینکار برای گیاهان آپارتمانی سیکاس بعید به نظر می رسد، اما با رعایت نکات نگهداری گل سیکاس، شما می توانید خوشانس بوده و شاهد مخروط های این گیاه زیبا باشید. البته نگهداری از آن در باغچه و فضای بیرون و فراهم کردن شرایط زیست بوم آن، شانس شما را برای دیدن این مخروط ها و میوه های آن را بیشتر می کند.

آیا میوه سیکاس خوردنی است؟

میوه ها در این گیاهان با نام مخروط سیکاد شناخته می شود. میوه ها در سیکاس نر به صورت مخروطی است که از گل های آن تولید می شود. ولی میوه های سیکاس ماده در داخل فلس های گل آن تشکیل می شود و به صورت میوه های گرد و آویزان است که تبدیل به دانه و مغز هایی می شود. این میوه ها مانند خود سیکاس سمی است و نمی توانید آن را به همانگونه که از درخت جدا کرده و استفاده کنید، چون باعث مسمومیت و حتی مرگ می شود. بومیان استرالیا آجیل تهیه شده ازسیکاس ماده را پس از شستشوی طولانی در آب و از بین بردن سم موجود، مغز آن را قابل خوردن می کنند. هرچند سم آن به طور کامل از بین نمی رود اما با کم شدن درصد آن، دانه ها قابل خوردن می شوند. جالب است بدانید حتی گوشت حیوانات شکار شده که از این دانه ها خورده اند، قابل مصرف نیست.

میوه گل سیکاس

خواص گل سیکاس

هرچند که این گیاه به دلیل سمی که دارد در هنگام استفاده از آن باید احتیاط را به خرج داد، اما گل سیکاس شامل خواصی است که در صورت کاهش میزان سمیت و پردازش مناسب، می تواند برای بعضی از بیماری ها مفید باشد.

  • كرک هاى بین برگ ها براى قطع خونریزى روى زخم ها مفید است.
  • از دانه های این گل موادى گرفته مى ‌شود كه از رشد تومورهاى بدخیم جلوگیرى مى ‌كند.
  • میوه و تخم این گیاه مقوی و نرم کننده سینه است.
  • جهت معالجه رماتیسم از میوه و تخم این گیاه استفاده می شود.
  • برگ های له شده برای درمان زخم ها و بیماری های پوستی استفاده می شود.
  • در برخی از شیوه های سنتی از سیکاد برای کنترل علائم روماتیسم و آرتریت استفاده می شود.

هشدار: به هیچ عنوان در منزل از این گیاه برای درمان این بیماری ها استفاده نکنید.

گل سیکاس مینیاتوری

یکی از انواع گیاه سیکاس، گل سیکاس مینیاتوری است که یکی از مقاومترین و کند رشدترین گیاه آپارتمانی به  حساب می آید. از نظر زیبایی و جلوه گیاهی لوکس و تشریفاتی است که برای تزیین و دکوراسیون داخلی مناسب می باشد. سیکاس مینیاتوری بومی کشور ژاپن و مناطق ستوایی است. شرایط نگهداری از سیکاس مینیاتوری همانند گل سیکاس است و با دانستن نکات آن شما می توانید گل سیکاس مینیاتوری را  در خانه نگهداری کنید.

 

برای مطالعه: نحوه نگهداری از بونسای جنسینگ در خانه

گل سیکاس مینیاتوری

تشخیص سیکاس نر از ماده

گل سیکاس یک گیاه دو پایه ای است یعنی به دو شکل نر و ماده رشد می کند. بین گل سیکاس نر و ماده تفاوت هایی است که در ادامه به آن اشاره می کنیم .

یکی از تفاوت های سیکاس نر و ماده در شکل آن است،  سیکاس نر دارای کیسه گرده گل و سیکاس ماده دارای تخمدان است. فرق دیگر سیکاس نر با ماده در برگ های آن ها است. برگ های سیکاس نر کوتاه ، پهن و کلفت بوده و در سطح زیر آن چندین کیسه گرده وجود دارد که بوسیله یک شکاف طولی، مقدار بسیار زیادی گرده گل به خارج می ریزند اما برگ های سیکاس ماده مسطح است و از کرک های خرمایی رنگ  پوشیده شده است. همچنین میوه و گل وسط سیکاس ماده به شکل کروی و حاوی سلول های ماده هستند، در حالی که گل وسط سیکاس نر مخروطی شکل بوده و حاوی سلول های مردانه است. در زیر می توانید عکس سیکاس نر و ماده را مشاهده کنید.

 

مطالب پیشنهادی: معرفی و طریقه نگهداری گل شفلرا در منزل

عکس گل نر و ماده سیکاس

نگهداری گل سیکاس در باغچه

نگهداری گل سیکاس در باغچه نیازمند مراقبت های خاصی است. برای کاشت گل سیکاس یا نخل سیکاس در باغچه، بهترین مکان، محلی با نور مناسب است. سیکاس به نور مستقیم آفتاب نیاز دارد، اما می‌تواند در مکان‌هایی با نور پراکنده نیز رشد کند.

گل سیکاس در هر خاکی رشد می کند اما می توان با اضافه کردن کمی ماسه یا کمپوست خاک آن را تقویت کنید. پیاز و ساقه گیاه سیکاس، آب را درون خود ذخیره می کند، برای همین یک گل آپارتمانی مقاوم به کم آبی است زیرا از آب ذخیره شده استفاده می کند. اما این گیاه در باغچه به آب بیشتری نیاز دارد. در فصل تابستان به علت گرم بودن هوا، هفته ای دوبار آن را آبیاری کنید. در هنگام آبیاری مراقب باشید که بر روی ساقه ها و برگ های آن آب نریزد زیرا باعث پوسیدگی آن ها می شود.

گل سیکاسی که در باغچه نگهداری می شود به کود بیشتری نیاز دارد، دلیل آن هم نور زیادی است که دریافت می کند. اما اگر نور کمی دریافت می کند باید کود کمتری به گل سیکاس داده شود. بهترین زمان برای کوددهی بهار و تابستان است زیرا در این مدت  گل سیکاس شروع به برگ دهی می کند. کود مناسب برای گل سیکاس در باغچه، کود حیوانی است.

شرایط نگهداری نخل سیکاس در خانه و گلدان

گل سیکاس به طور کلی از گیاهانی با مراقبت ‌های آسان محسوب می‌شود . اگرچه هر گیاهی نیازهای خاص خود را دارد و برخی از مراقبت‌ها ممکن است برای برخی افراد مبتدی یا بی‌تجربه کمی چالش برانگیز باشد، اما گل سیکاس به طور کلی یک گیاه مقاوم و قابل تحمل است البته برای نگهداری گل سیکاس در خانه لازم است یک سری نکات توجه کنید. در ادامه مقاله شما را با شرایط نگهداری گل سیکاس در خانه آشنا می کنیم.

 

برای مطالعه: نگهداری از گل بنجامین در گلدان

نگهداری گل سیکاس در گلدان

نحوه آبیاری گل سیکاس

گل سیکاس (که به آن درختچه نخل سیکاس هم  می گویند)  نیاز به آبیاری منظم دارد، اما قبل از آب دادن حتما از خشک بودن خاک آن مطمئن شوید چرا که این گیاه از خاکی که زیاد مرطوب باشد خوشش نمی آید. آبیاری گل سیکاس در تابستان  به علت گردم بودن هوا بهتر است هفته ای دو الی سه بار باشد. اما آبیاری گل سیکاس در زمستان که هوا خنک و سرد است بهتر است کمتر باشد.

نور مناسب گیاه سیکاس

گل سیکاس به نور مستقیم آفتاب نیاز دارد، اما می‌تواند در محیطی با نور پراکنده نیز رشد کند. در واقع نور مورد نیاز سیکاس، نور آفتاب است که هم بصورت مستقیم می توان آن را جلوی آفتاب قرار داد، هم غیر مستقیم و در نزدیکی پنجره ها آن را می توان گذاشت. برگ های گل سیکاس به دنبال نور می روند، در واقع سیکاس گیاهی نور دوست است و به سمتی که نور بیشتری وجود دارد کشیده می شوند. بنابراین برگ هایی که آفتاب بیشتری دریافت می کنند بلندترهستند، پس روش صحیح نگهداری گل سیکاس در خانه به این صورت است که گلدان را هر چند روز یکبار بچرخانید تا نور کافی به همه برگ ها برسد.

دمای نگهداری گل سیکاس

دمای مناسب برای گل سیکاس 18تا 24 درجه سانتیگراد است، در واقع به محیطی معتدل نیاز دارد. اگر دما بالاتر از این محدوده باشد، سیکاس ممکن است با مشکلاتی روبرو شود. در دماهای بالاتر از 27 درجه سانتیگراد، رشد گیاه ممکن است کند شود. همچنین، در دماهای پایین ‌تر از 18 درجه سانتیگراد، گل سیکاس ممکن است آسیب ببیند و رشد آن کاهش یابد.

رطوبت مناسب برای نخل سیکاس

این گیاه به رطوبت خاصی نیاز ندارد و رطوبت نسبی محیط برایش کافی است. اما اگر محیط خانه ی شما خشک است با روش هایی مانند قرار دادن یک ظرف آب در نزدیکی گلدان می توانید رطوبت آن را تامین کنید.

خاک مناسب گیاه سیکاس

اگر برای شما سوالی پیش آمده که خاک سیکاس چگونه باید باشد؟ باید بگوییم، خاکی که برای گل سیکاس استفاده می کنید باید دارای زهکشی خوب و حاوی مواد آلی و مغذی باشد. مناسب ترین خاک برای این گیاه خاک کاکتوس است. می توان از ترکیب خاک گلدان، ماسه، خاک برگ و کمی کمپوست در ترکیب خاک سیکاس استفاده کرد.

 

مطلب پیشنهادی: انواع بونسای افرا به همراه صفر تا صد روش نگهداری

روش نگهداری نخل سیکاس

زمان و روش تعویض گلدان سیکاس

این گیاه به دلیل رشد کمی که دارد نیاز به تعویض گلدان در آن خیلی کم است. اما هر دو یا سه سالی یکبار گلدان آن را عوض کنید.  فصل بهار و تابستان فرصت مناسبی برای این کار است. در زیر مرحله به مرحله نحوه تعویض گلدان سیگاس آمده است.

  • برای تعویض گلدان، ابتدا گلدان جدیدی که قصد دارید گل سیکاس را در آن قرار دهید آماده کنید.
  • گلدان مناسب نخل سیکاس باید دارای سوراخ‌ های زهکشی باشد و اندازه‌ای مناسب برای رشد ریشه‌ها و گسترش گیاه را داشته باشد.
  • قبل از تعویض، گیاه را از گلدان فعلی خارج کنید. بعد از خروج گیاه از گلدان، ریشه‌ ها را با دقت بررسی کنید. اگر ریشه ‌هایی خراب یا پوسیده وجود دارند، آنها را با چاقوی تیز و ضد عفونی شده ببرید. سپس ریشه ‌ها را با آب جاری شستشو دهید تا از خاک و کود باقیمانده پاک شوند.
  • گل سیکاس را در گلدان جدید قرار دهید  و از خاک مناسب آن که به آن اشاره کردیم استفاده کنید. بعد از قرار دادن گیاه در گلدان جدید، آن را آبیاری کنید.

نحوه هرس کردن گل سیکاس

هرس برگ های سیکاس،هرس ریشه سیکاس و زمان مناسب هرس سیکاس چه موقع است  در ادامه مقاله به این سوالات پرداخته ایم:

  • گل سیکاس به دلیل اینکه رشد کمی دارد، نیاز به هرس کردن زیادی ندارد. اما زمانی که برگ های سیکاس دچار آسیب دیدگی، آفتات، خشک و زرد شدند، حتماً برگ های سیکاس را هرس کنید.
  • درهنگام تعویض گلدان سیکاس می توانید ریشه های آن را نیز هرس کنید. جهت هرس کردن سیکاس، قسمت های آسیب دیده را به کمک قیچی تیز و استریل جدا کرده و محل بریده شده را برای جلوگیری از بیماری های قارچی به خوبی ضدعفونی کنید.
  • در کل هرس کردن به نگهداری گل سیکاس کمک می کند. بهتر است از هرس در فصل بهار یا تابستان خودداری کنید، زیرا در این زمان‌ها رشد گیاهان بیشتر است و ممکن است با هرس زیاد، گیاهان ضعیف شوند.

 

بیشتر بخوانید: آموزش روش نگهداری کاکتوس افوربیا در خانه

گل سیکاس

نحوه نگهداری سیکاس در زمستان

در فصل سرد نگهداری گل سیکاس بسیار مهم است که در ادامه نکات مهم آن آمده است.

  • یکی از راهکارهای مهم در نگهداری گل سیکاس در فصل سرد، تامین نور مناسب است. این گیاهان به نور خورشید نیاز دارند و باید در محلی قرار گیرند که نور خورشید به آن‌ها دسترسی داشته باشد. بنابراین، مناسب است گلدان‌های سیکاس را در نزدیکی پنجره قرار داد و از محل‌های تاریک و خنک دوری کرد.
  • رطوبت نیز یکی از عوامل مهم در نگهداری گل سیکاس است. در فصل سرد، هوا خشک است و این می‌تواند به خشک شدن برگ‌های گیاه منجر شود. بنابراین، باید مطمئن شوید که گیاه در محیطی با رطوبت مناسب قرار دارد. یکی از راهکارهای موثر برای افزایش رطوبت، استفاده از ظروف پر از آب در کنار گیاه است.
  • در فصل زمستان، دمای هوا نیز پایین است و این می‌تواند بر روی رشد و سلامت گیاه تاثیر بگذارد. برای مراقبت از سیکاس در زمستان، بهتر است آن را در محیطی با دمای مناسب (18تا24 درجه سانتی گراد) قرار داد. همچنین می‌توان از روش‌هایی مانند استفاده از پوشش‌های حرارتی بر روی گلدان‌ها استفاده کرد تا گیاهان در برابر سرما محافظت شوند.
  • در نگهداری گل سیکاس در فصل زمستان، مراقبت از خاک نیز بسیار مهم است. باید اطمینان حاصل کرد که خاک گیاه مناسب است و به‌طور منظم آبیاری‌شده‌است. همچنین، باید از خشک شدن خاک جلوگیری کرده و در صورت نیاز، خاک را تغییر داد. بهتر است از خاکی استفاده کنید که بتواند رطوبت را بهتر حفظ کند.

برای رشد و تقویت گل سیکاس چه باید کرد؟

این گیاه نیاز به شرایط خاصی برای رشد و تقویت دارد و با نگهداری گل سیکاس بصورت درست و صحیح به رشد آن کمک می کنید. اولین قدم برای تقویت گل سیکاس، انتخاب محل مناسب برای قرار دادن آن است. این گیاه به نور خورشید مستقیم نیاز دارد، اما در هنگام تابستان باید از نور خورشید زیاد، محافظت شود تا از خشک شدن آن جلوگیری گردد. بنابراین، بهتر است گل سیکاس را در مکانی قرار دهید که در طول روز نور خورشید به آن برسد و در هنگام تابستان در سایه قرار بگیرد.

یکی دیگر از عوامل مهم در تقویت گل سیکاس، آبیاری مناسب آن است. برای رشد بهتر این گیاه، باید توجه کافی به آبیاری آن داشته باشیم. گل سیکاس نیاز به آبیاری متناوب دارد و خاک آن باید همیشه مرطوب باشد. اما باید توجه داشت که این گیاه حساس به آب اضافی است و از آبیاری بیش از حد خودداری کنید. همچنین در فصول سرد سال، آبیاری را کمتر کنید تا از خطر پوسیدگی و خرابی گیاه جلوگیری شود.

 به علاوه، برای تقویت و پرورش بهتر گل سیکاس، باید خاک مناسبی برای آن فراهم کنیم. گل سیکاس به خاکی با زهکشی خوب و عمق کافی برای رشد نیاز دارد. همچنین، برای افزایش تغذیه گیاه، می‌توانید خاک را با کود آلی و مواد غذایی دیگر غنی کنید. اما باید توجه داشت که استفاده از کودهای شیمیایی باید به میزان مناسب و با دقت انجام شود تا گیاه آسیب نبیند.

 در نهایت، برای تقویت گل سیکاس، باید به تنظیم درست دما و رطوبت هوا در محیط توجه کنیم. این گیاه در دماهای معتدل بهتر رشد می‌کند و از دماهای بسیار سرد یا بسیار گرم خوششان نمی آید. همچنین، رطوبت هوا نیز باید در محدوده مناسبی باشد تا گل سیکاس بهتر رشد کند.

 

مطلب پیشنهادی: آموزش روش نگهداری از بونسای جنسینگ

رشد و تقویت سیکاس

روش کوددهی گل سیکاس

کوددهی صحیح و درست یک نوع نگهداری گل سیکاس به حساب می آید. برای کود دادن به گیاه سیکاس به نور دریافتی آن دقت کنید. در صورتی که نور دریافتی زیاد باشد، گیاه به کود بیشتری نیاز دارد، اما در صورت دریافت نور کم یا سایه، باید کود کمتری به آن بدهید. ولی در کل سیکاسی که در خانه نگهداری می شود به کود بیشتری نیاز دارد.

 از کود های مایع می توان استفاده کرد که بهترین زمان کوددهی بهار و تابستان است. می‌توانید هر دو هفته یا هر ماه یکبار عمل کوددهی را انجام دهید. مقدار کود مورد نیاز برای گل سیکاس به وسعت گیاه و اندازه گلدان بستگی دارد. در هر صورت، توصیه می‌شود کمترین مقدار کود را استفاده کنید. قبل از کوددهی، بهتر است خاک را آبیاری کنید تا رطوبت کافی داشته باشد، سپس کود را به مقدار توصیه شده روی خاک بریزید و سپس آبیاری کنید تا کود به خاک جذب شود.

شرایط نگهداری سیکاس زامیا

گل سیکاس زامیا یکی از انواع سیکاس ها است که برگ های آن تقریبا مشابه برگ های درخت پالم هستند و به طور کلی کوچکتر از گل سیکاس معمولی است. در ادامه به نگهداری گل سیکاس زامیا می پردازیم:

  • در فصل بهار و تابستان که فصل رشد گیاه است، بهتر است که سیکاس زامیا را در مقابل نور آفتاب مستقیم قرار دهید. اما گیاه سیکاس می‌تواند در معرض نور غیر مستقیم هم رشد کند.
  • گل سیکاس زامیا را در مقابل وزش باد سرد قرار ندهید زیرا واکنشی خوبی به آن نشان نمی دهد. بهترین دما برای نگهداری آن 18 تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد است.
  • برای آبیاری سیکاس زامیا بهتر است در طول فصل بهار و تابستان خاک آن را کمی مرطوب نگه دارید. اما برای نگهداری سیکاس در زمستان، باید میزان آب‌دهی به سیکاس را کمتر کنید و بهتر است صبر کنید تا سطح بالای آن خاک خشک شود و بعد به آن آب دهید. 
  • برای کود دادن به گل سیکاس زامیا می‌توانید از کود تدریجی استفاده کنید و بهتر است که در اوایل بهار و تابستان به آن کود دهید.
  • همچنین برای نگهداری از سیکاس زامیا باید خاکی را انتخاب کنید که زهکشی خوبی داشته باشد.

 

برای مطالعه: طریقه نگهداری از گل مریم در گلدان و باغچه

نگهداری سیکاس زامیا

مشکلات، بیماری و آفات نخل سیکاس

ریزش , زرد شدن برگ‌ ها، تیرگی و پژمردگی ساقه، عفونت فوزاریوم از جمله مشکلات و بیماری های گل سیکاس است که به دلیل آبیاری نامناسب، نور کم و نگهداری نادرست رخ می دهد. در ادامه بیشتر با این مشکلات آشنا می شویم.

انواع آفات گل سیکاس

گل سیکاس ممکن است تحت تأثیر چندین نوع آفت قرار بگیرد. در زیر، تعدادی از شایع ‌ترین آفاتی که می‌توانند گل سیکاس را تهدید کنند را بررسی می‌کنیم:

  • شپشک‌ ها: شپشک‌ها در محیط‌ های خشک و گرم شایع هستند. آنها با جذب مایعات گیاهی، باعث زرد شدن و خشک شدن برگ‌ها می‌شوند. همچنین، ممکن است تارهای ریزی را بر روی گل سیکاس ایجاد کنند. می‌توانید از کنه‌ کش‌های شیمیایی که برای کنترل شپشک‌ها مناسب هستند، استفاده کنید.
  • پشه های سیاه: این آفت از طریق خاک مرطوب و زهکشی نامناسب وارد می‌شود. پشه های سیاه در خاک گل سیکاس رشد می‌کنند و به ریشه‌ها و خاک آسیب می رسانند. برای درمان آن می توانید از محلول‌های ضد قارچ استفاده کنید زیرا این محلول پشه‌های سیاه را از بین میبرد.
  • پشه‌ های سفید: پشه‌های سفید معمولاً در بالای برگ‌ها مشاهده می شوند. آنها با جذب مایعات گیاهی، باعث ضعف گیاه و زرد شدن برگ‌ها می‌شوند. می‌توانید از کنه‌ کش‌های شیمیایی که برای کنترل پشه های سفید استفاده کنید.
  • کنه‌ سفید: این کنه‌ها نیز روی برگ‌ها و ساقه‌های گل سیکاس حضور دارند. آنها با جذب مایعات گیاهی، باعث زرد شدن و خشک شدن برگ‌ها و کاهش رشد گل سیکاس می‌شوند. برای درمان آن از کنه کش های شیمیایی استفاده کنید.

علت دراز شدن برگ سیکاس

دراز شدن برگ سیکاس به میزان نوردریافتی این گیاه بستگی دارد. اگه نور در دریافتی این گیاه زیاد باشد، برگ های این گیاه به اندازه ی نرمال رشد میکنند، اما اگه نور بیش از حد مورد نیاز باشد می تواند علت دراز شدن برگ سیکاس باشد. علاوه بر آن، دماهای بالا و پایین می‌تواند روی رشد برگ‌های سیکاس تأثیر بگذارد.

چرا سیکاس برگ جدید نمی دهد؟

اگر این گیاه در محیطی با نور کم قرار داشته باشد، ممکن است رشد برگ جدید سیکاس کاهش یابد یا تماماً متوقف شود. عوامل بیماری‌ زا، آفات، عوامل آلودگی هوا و مشکلات خاکی می‌توانند رشد و تولید برگ جدید را متوقف کنند. دمای بسیار بالا یا پایین، رطوبت نامناسب، کمبود آب یا آبیاری زیاد نیز ممکن است به عدم تولید برگ جدید در سیکاس منجر شود.

 

مطلب مرتبط: مشکلات رایج گیاهان آپارتمانی

مشکلات و آفات گل سیکاس

علت زرد شدن برگ سیکاس

از دلایل زرد شدن برگ های این گیاه، آبیاری زیاد از حد، زهکشی نشدن خاک گلدان، معتدل نبودن دما و نور نامناسب محیط برای سیکاس است. قارچ‌ها و باکتری‌ها نیز به زرد شدن برگ سیکاس منجرو می شوند.

علت ریختن برگ های سیکاس

وجود آفات یا کمبود مواد مغذی در کود گیاه باعث ریختن برگ های گیاه می شود. البته باید در نظر گرفت که ریزش برگ های قدیمی که سن بالایی دارند طبیعی است.

علت پیچ خوردن برگ سیکاس

یکی دیگر از مشکلات  گل سیکاس، پیچ خوردگی برگ های آن است. در این صورت برگ ها به طرف داخل جمع می شوند. این مشکل گاهی با زرد شدن برگ های سیکاس نیز همراه می شود. دلیل پیچ خوردن برگ سیکاس دو عامل آبیاری زیاد و نور آفتاب کم است. در واقع اگر آب زیادی به سیکاس بدهید برگ ها افتاده و پژمرده می شوند و نور آفتاب کم نیز علاوه بر متوقف کردن رشد سیکاس، باعث نا فرم شدن شکل برگ ها می شود.

بیماری قارچی سیکاس

علت اصلی وجود قارچ ها نیز مرطوب بودن بیش از حد هوا، آبیاری زیاد و خاک بدون زهکشی است. قارچ ها باعث پوسیدگی ریشه گیاه، زرد شدن برگ های گیاه و ایجاد لکه های قهوه ای روی برگ ها نیز می شود.

کلام آخر

در این مقاله گل بازار سعی کردیم شما را با نحوه نگهداری گل سیکاس و همچنین آفات آن آشنا کنیم. گل سیکاس یک گیاه زینتی زیبا، مقاوم و آسان در مراقبت است که می توانید از آن در تزیین محیط زندگی و کار خود استفاده کنید. مراقبت های این گیاه بسیار آسان است و در هر شرایطی رشد می کند. گل سیکاس یا نخل سیکاس، یکی از زیباترین نخل های آپارتمانی است که به عنوان یک گل در دکوراسیون منزل شما می تواند فضای دلپذیری به خانه شما بدهد. کافی است بتوانید نکات نگهداری آن را به خوبی رعایت کنید تا یک گیاه شاداب، تازه و سلامت داشته باشید. اگر با خواندن این مقاله علاقمند شده اید می توانید  با خواندن نحوه نگهداری سایر گیاهان آپارتمانی، اطلاعات بیشتری در این زمینی کسب کنید.

 

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found