31 گل و گیاه مناسب فصل پاییز و زمستان برای آپارتمان، بالکن و باغچه

31 گل و گیاه مناسب فصل پاییز و زمستان برای آپارتمان، بالکن و باغچه
۵ مارس ۲۰۲۴
31 گل و گیاه مناسب فصل پاییز و زمستان برای آپارتمان، بالکن و باغچه

آمدن فصل پاییز و زمستان به معنی خالی شدن گلدان ها و باغچه ها از گل و گیاه نیست و با کاشتن گل های مناسب فصل پاییز و زمستان، می توان فضای خانه و باغچه را همچنان با طراوت و سرزنده نگاه داشت. اگر علاقمند به خرید گل آپارتمانی هستید، گیاهان بسیاری هستند که در پاییز و زمستان همچنان به رشد خود ادامه می دهند و می توانند زیبایی محیط ما را دوچندان کنند. در این نوشتار از وبلاگ گل بازار قصد داریم به معرفی گل و گیاهان مناسب فصل پاییز و زمستان و روش نگهداری از آن ها بپردازیم.


فهرست مطالب:

كدام گل جزء گل هاي پاييزه محسوب مي شود؟
گل هایی که در زمستان گل میدهند
بهترین گل های زمستانی و پاییزی فضای باز و حیاطی برای باغ و باغچه
گل های آپارتمانی زمستانی و پاییزی برای بالکن و خانه
گل های فصل پاییز و زمستان گلفروشی ها برای دسته گل و سبد گل

كدام گل جزء گل هاي پاييزه محسوب مي شود؟

با آغاز فصل پاییز، روزها کوتاه تر و هوا سرد تر می ‌شود. اما هنوز فرصت دارید که در این روزهای سرد، باغچه‌ ای پر از گل‌ های زیبا و پاییزی داشته باشید. اما سوالی که پیش می آید این است که، پاییز فصل کاشت چه گلی است؟ گل ‌های پاییزی، همواره به اندازه ‌ای زیبا و جذاب هستند که در تمامی فصل پاییز شکوفا می ‌شوند. این گیاهان به اندازه ای مقاوم هستند تا در شب‌ های خنک و سرد پاییز و حتی زمستان نیز می توانند رشد کنند. در این مقاله، شما را با گل های فصل پاییز و زمستان آشنا می ‌کنیم.

مینای افریقایی (African Daisy)

گل مینای آفریقایی، یکی از گل های فصل پاییز و زمستان است که با نام‌ های مختلفی مانند آفتابگردان ارغوانی یا مینای چشم آبی، شناخته می شود. گل مینای آفریقایی به طور معمول در فصل بهار کاشته می ‌شود و گلدهی آن نیز در فصل پاییز صورت می ‌گیرد و همانطور که اشاره کردیم یکی از گلهای فصل پاییز به حساب می آید. این گل ساقه‌ هایی ضخیم و کرک ‌دار، کمی چسبناک و برگ‌ های شبیه به نیزه دارد و گلبرگ های این گل با رنگ های کرم، سفید تا صورتی و حتی برنزی هستند.

مینای آفریقایی- گل پاییزی

گل اطلسی یا پتونیا (Petunia)

گل اطلسی یا پتونیا یکی دیگر از گل های فصل پاییز و زمستان می باشد که شکوفه ‌هایی فراوان، متنوع و تقریبا به رنگ آبی دارد. گل اطلسی دارای گل‌ های پهن و شیپوری، شاخه هایی مودار و برگ ‌های بونه‌ ای که به نسبت چسبناک هستند، می ‌باشد و این گل مقاوم به سرما است و سرمای زمستان را می تواند تحمل کند.

گل های زمستانی برای باغچه

گل اختر (Canna Lily)

یکی از گل های فصل پاییز و زمستان، گل اختر است که گیاهی چند ساله می باشد و بومی آمریکای جنوبی و شمالی است. گل اختر گونه ‌ای تک ‌لپه و بیشتر در فضای آزاد رشد می‌ کند، اما برخی افراد به دلیل زیبایی آن، این گیاه را در داخل خانه نیز نگهداری می ‌کنند. اختر شامل برگ‌ های بزرگ، پهن و دارای رگبرگ‌ های برجسته است. این برگ‌ ها ساقه را در میان گرفته و طول آن ها در بعضی موارد به ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر می ‌رسد.

گل فصل پاییز- گل اختر

گل ابری (Floss flower)

گل ابری، یک گل زمستانی زیبا است که در دسته گل های فصل پاییز و زمستان قرار می گیرد. این گیاه زیبا بومی نواحی جنوب غرب آمریکا و مکزیک است و به عنوان یک گیاه یک ‌ساله شناخته می ‌شود. برگ‌ های ماندگار، دندانه دار و با شکل قلبی یا بیضی از ویژگی‌ های ظاهری این گیاه است که پرزهای کمی روی آن ها قرار دارد و رنگ برگ‌ ها سبز تیره است. همچنین، این گیاه دارای گل‌ هایی به رنگ های آبی، ارغوانی، صورتی، بنفش و سفید است که گاهی به آن به عنوان "گل لیس" نیز اشاره می ‌شود.

گل برای پاییز گل ابری

گل داوودی (Garden Mums)

گل داوودی یکی از گل های فصل پاییز و زمستان است که به دلیل ماندگاری بالا، یکی از محبوب ‌ترین گل‌ هایی است که در تزیین دسته ‌گل عروس مورد استفاده قرار می‌ گیرد. خرید گل داوودی با رنگ‌ های سبز، صورتی قرمز و سفید برای دسته گل یا سبد گل بسیار مرسوم است و امروزه در گلدان‌ ها نیز نگهداری می ‌شود که به عنوان یک گل زمستانی قرمز رنگ بسیار زیبا شناخته شده است. این گل زیبا بومی آسیا، به ویژه چین و ژاپن است.

گل داوودی-گل زمستانی و پاییزی

گل مینای پاییزه یا مارگاریت (Marguerite Daisy)

یکی دیگر از گل های فصل پاییز و زمستان، گل مینای پاییزه است که گل‌ های آن به رنگ‌ های مختلفی مانند بنفش، صورتی، سفید، قرمز و زرد هستند. این گیاه علاقه زیادی به نور آفتاب دارد و در سایه نیز به خوبی رشد می ‌کند. گل مارگاریت بومی جزایر کاناری است و رنگ اصلی آن سفید است، اما در برخی موارد رنگ‌ های صورتی و زرد نیز دیده می ‌شود.

کاشت گل در پاییز-گل مینا

گل آتشی یا فلوکس (Phlox)

فلوکس یا گل آتشی، گل مخصوص پاییز و زمستان است که رشد آهسته ای دارد و به طور گسترده در زمین پهن می ‌شود و معمولا در باغچه ‌ها، باغچه‌ های سنگی یا لبه دیوارها رشد می‌ کند.این گل زیبا  در اواخر بهار و اوایل تابستان، گل‌ های خوشبو و خوشه‌ ای با پنج گلبرگ تولید می ‌کند که هر گلبرگ حدود 3 سانتی ‌متری است. پس از گذراندن فصل گلدهی، این گیاه همچنان سبز باقی می‌ ماند و سبزی آن تا زمستان سرد و یخبندان ادامه دارد.

گل آتشی-گل پاییزی و زمستانی

مریم گلی یا سالویا (Salvia)

سالویا، به عنوان نام علمی مریم گلی شناخته می ‌شود که گل مخصوص زمستان است و بومی مناطق مدیترانه و جنوب شرقی اروپا می باشد که مقاومت بالایی در برابر گرما دارد. سالویا گیاهی چند ساله و علفی می ‌باشد که در دسته گل های فصل پاییز و زمستان قرار دارد و ارتفاع آن معمولا بین 50 تا 80 سانتی متر می رسد که برگ‌ هایی به رنگ سبز روشن دارد. گل‌ های آن در بخش بالای ساقه، با فاصله از یکد یگر، به رنگ بنفش متمایل به آبی، صورتی یا گاهی سفید دیده می‌ شوند.

گل پاییزی- مریم گلی

گل هایی که در زمستان گل میدهند

در زمستان چه گلی بکاریم؟ اگر روزهای سرد و کوتاه زمستان برای شما دلگیر است، به دنبال گل‌ هایی مناسب برای فصل سرما بروید. با داشتن زیباترین گل ‌های مقاوم به سرما، می ‌توانید حال و هوای خانه، باغچه و حتی باغ خود را به طرز چشمگیری شاداب و پرانرژی کنید. در ادامه با برخی از گل هایی که در زمستان گل می دهند و مناسب این فصل هستند آشنا می شوید.

گل موگه یا زنگوله برفی (Snowdrops)

گل موگه یکی از گیاهان پیازی است که جزء گل های فصل پاییز و زمستان به حساب می آید. این گل به آب و هوای سرد و سایه‌ سازگاری دارد. این گل زیبا، گل‌ برگ های زنگی شکل و با رنگ سفید دارد که در طبیعت، در وسط فصل زمستان گل می دهد.

گل های زمستانی-گل موگه

گل نرگس (Daffodils)

نرگس یکی از گل ‌های پیازی چندساله است که به‌ عنوان یکی از مشهورترین گل‌ ها شناخته می ‌شود و دارای عمر نسبتا طولانی است که در دسته گل های فصل پاییز و زمستان قرار می گیرد. این گل دارای 4 تا 6 گلبرگ و یک تاج مرکزی شبیه به شیپور است. انواع مختلفی از گل نرگس با رنگ‌ های متنوع مانند سفید، زرد، صورتی، نارنجی کم ‌رنگ و پررنگ وجود دارد. از ویژگی‌ های این گل زیبا، مقاومت به سرما و رشد موفق در مناطق سردسیر است. برای آشنایی بیشتر با می توانید به بلاگ معرفی گل نرگس سر بزنید.

گل زمستانی - گل نرگس

گل زنبق دره ای (Lily of the Valley Shrub)

زنبق دره ای، جزء گیاهانی است که در پاییز گل می دهند. این گیاه بومی اروپا، آمریکای شمالی و شمال آسیا است و در لیست گل های فصل پاییز و زمستان قرار گرفته است. این گل به شکوفه‌ های کوچک، سفید و خوش ‌بو معروف است و به نام‌ های مختلفی مانند می ‌لیلی، اشک ‌های بانو و نردبان پری نیز شناخته می‌ شود. زنبق دره ای دارای گل ‌های سفید است و برگ‌ های بزرگ، مستطیلی و براق با رگبرگ‌ های برجسته دارد که در پایه گیاه قرار دارند.

گل های زمستانی-گل زنبق دره ای

گل بهار یا آرانتیس (Winter Aconite)

گل آرانتیس از گیاهان گلدار بومی مناطق جنوب اروپا، از کشور فرانسه تا بلغارستان است و در برخی مناطق کشور ما نیز به طور خودرو رشد می ‌کند و می ‌توان آن را در فضای سبز یا در گلدان کاشت که جزء گل های فصل پاییز و زمستان می باشد. گل ‌های آرانتیس زرد و کوچک و به شکل فنجانی هستند. هر گل دارای سه گلبرگ مانند، حاشیه دار و شش کاسبرگ است که از اواخر زمستان تا اوایل بهار ظاهر می ‌شوند.

گل مناسب کاشت در زمستان-گل بهار

گل زعفران (Crocus)

گیاه زعفران، گیاهی با ارتفاع 10 تا 30 سانتی متر است که در دسته گلهای فصل پاییز قرار می گیرد. این گیاه از وسط پیاز برگ‌ های باریک و بلند تولید می کند که بین این برگ‌ ها، یک ساقه گلدار ظاهر می ‌شود که حاوی یک تا سه گل است. هر گل دارای شش گلبرگ است که در واریته‌ های مختلف به رنگ‌ های بنفش، ارغوانی یا زرد مشاهده می‌ شوند. همانطور که اشاره کردیم این گل زیبا می تواند سرمای زمستان را تحمل کند و در این فصل سرد رشد کند.

گل هایی که در زمستان گل می دهند - گل زعفران

گیاه پیراکانتا (Winterberry)

درختچه ‌ای همیشه سبز و خاردار با برگ ‌های سبز، براق، بیضی شکل و با حاشیه ‌های صاف است. پیرانتا اهل جنوب شرق اروپا و آسیا است که در دسته گل های فصل پاییز و زمستان قرار می گیرد. ارتفاع این درختچه حدود 1 متر با گل‌ های سفید رنگ و معطر است که شبیه خوشه ‌هایی کنار هم قرار گرفته‌ اند. این گل ها در اواخر بهار ظاهر می ‌شوند. همچنین، میوه‌ های این گیاه شبیه به زالزالک اما بسیار کوچک ‌تر از آن هستند و به رنگ‌ های قرمز، زرد و نارنجی از اوایل پاییز تا چند ماه پس از آن ظاهر می شوند.

گل های زمستانی-پیراکانتا

بهترین گل های زمستانی و پاییزی فضای باز و حیاطی برای باغ و باغچه

علاوه بر گل های بهاری و تابستانی، گل های زمستانی و پاییزی که مناسب باغچه و بالکن و فضای باز باشند هم وجود دارد که در ادامه شما را با برخی از آن ها آشنا می کنیم.

گل پامچال یا گل مغربی (Primrose)

گل پامچال، یک گل مقاوم به سرما برای باغ است که جزء گل های فصل پاییز و زمستان به حساب می آید. این گل زیبا یکی از گونه‌ های گل پامچال و از گل‌ ها و گیاهان زمستانی است که در فصل سرد نیز گل می ‌دهد. گل مغربی بومی آمریکای شمالی با ارتفاع گل حدودی 20 تا 60 سانتی متر است.

گل زمستانی و پاییزی برای باغچه-گل پامچال

گل کاملیا (Camellia)

گل کاملیا، یکی از گل‌ های جذاب و زیبای زمستانی و اهل مناطق آسیای شرقی است. این درختچه از نظر ظاهری معمولا ارتفاعی بین 1 تا 6 متر دارد و در صورت فراهم بودن شرایط، ممکن است ارتفاع آن تا 11 متر نیز برسد. گل کاملیا دارای گلبرگ ‌های متعدد و در رنگ های مختلف از قرمز تیره و روشن، سفید، صورتی و یا ترکیبی است که در فصل زمستان به گل می‌ نشیند. گیاه کاملیا برای بهترین رشد، نیاز به دمای محیط متعادل و حداقل شش ساعت نور مستقیم روزانه دارد.

انواع گل زمستانی حیاطی- گل کاملیا

گل شکوه برف (Glory of the Snow)

گل شکوه برف، گیاهی پیازدار و چند ساله از خانواده مارچوبگان است که در لیست گل های فصل پاییز و زمستان قرار می گیرد. این گیاه گاهی با نام کیِنودوکسا نیز شناخته می ‌شود و بومی مناطق شرقی مدیترانه، به‌ ویژه ترکیه، قبرس و کرت است. شکوه برف در اوایل بهار، زمانی که برف‌ ها هنوز آب نشده‌ اند، شکوفا می ‌شود. این ویژگی باعث شده تا این گیاه با نام شکوه برف شناخته شود.

گل برای پاییز و زمستان- شکوه برف

 گیاه گل کلم زینتی (Ornamental Kale)

گیاه گل کلم زینتی اهل مناطق اروپای جنوبی و شرقی بوده و یک گیاه سالانه یا دوساله با ارتفاع 30 تا 45 سانتی‌ متر است که گل مقاوم به سرما بوده و در فصل زمستان رشد خوبی دارد. برگ‌ های گل کلم زینتی با رنگ بندی بنفش، قرمز، کرمی و سفید، این گیاه را زیباتر از کلم ‌های خوراکی کرده است. گل کلم زینتی معمولا در فصل پاییز کاشته می ‌شود و با فصول سرد سال سازگاری دارد. گیاه کلم زینتی بیش از هر چیز به آب و هوای خنک احتیاج دارد و به همین علت است که از آن برای تزئین فضاهای سبز شهرهای سرد استفاده می شود. کلم تزئینی به نور زیاد و مستقیم خورشید نیاز دارد و درصورت زیاد یا کم بودن آبیاری خوب رشد نمی کند.

گل های پاییزی و زمستانی باغچه و حیاطی - گل کلم تزیینی

گل یاسمن زمستانه (Winter Jasmine)

گل یاسمن زمستانی یکی از گیاهان زیبا در فصل سرد است که به خوبی تحمل هوای سرد و برف را دارد. به علاوه این گیاه دارای گلدهی زیبا و منحصر به فردی نیز هست. این گل بومی کشور چین است و در فصل زمستان گل می ‌دهد. این گونه همچون گونه های دیگر دارای بوی گل یاسمن معمولی است. همچنین، شاخه‌ های نازک و بلند این گیاه به ارتفاع ۵ متر می ‌رسد و برگ‌ های سبز تیره با ساقه‌ های زرد دارد که در لیست گل های فصل پاییز و زمستان قرار می گیرد.

گل زمستانی حیاطی-گل یاسمن زمستانه

درختچه دافنه (Daphne)

دافنه یا میخک هندی، درختچه همیشه سبز و زیبایی است که برگ‌ های ضخیم و بلند با رنگ سبز تیره دارد. این گیاه در اوایل اردیبهشت ماه گل های سفید و معطری می ‌دهد و به خاطر زیبایی آن به نام میخک هندی شناخته می‌ شود. دافنه بومی کشور چین و ژاپن است و در شمال کشور ما نیز در باغ ها یافت می ‌شود. این گیاه با ارتفاع حداکثر 4 متر در برابر سرما، مقاومت خوبی دارد که جزء گل های فصل پاییز و زمستان شناخته می شود.

گل زمستانی باغچه - درختچه دافنه

گل جعفری (Tagetes erecta)

گل جعفری یکی دیگر از گل های مناسب فصل پاییز و زمستان است. این گیاه در برابر سرما مقاوم است و هم در تابستان و هم در زمستان گل می دهد. گل جعفری به عنوان گیاهی سازگار با شرایط شناخته می شود. این گیاه رشد سریعی دارد و می تواند به خوبی در باغچه رشد کند و گل بدهد.

گل جعفری، گیاهی یکساله تا چند ساله است که خاستگاه آن مکزیک و آمریکای جنوبی است. گل جعفری در دسته گل های فصل پاییز و زمستان قرار می گیرد. رنگ گل های آن معمولا زرد و نارنجی است که ارتفاع آن در نهایت بین 30 تا 50 سانتی متر است.

گل زمستان و پاییز برای حیاط - گل جعفری

گل های آپارتمانی زمستانی و پاییزی برای بالکن و خانه

پیدا کردن گل‌ های مناسب برای بالکن و تراس و درختچه ‌های قابل رشد در این فضا ها، که در فصل پاییز نیز دوام بیاورند و همچنین قیمت مناسبی داشته باشند، کاری آسان نیست. اما در ادامه این مقاله به بهترین گل‌ ها و گیاهانی که حتی در فضا های کوچک نیز قابلیت رشد دارند اشاره کرده ‌ایم.

گل سیکلامن یا نگونسار (Cyclamen)

گیاه نگونسار که بومی جزایر مدیترانه‌ ای است، جزء گل های فصل پاییز و زمستان محسوب می شود. ارتفاع این گیاه به ۱۵ تا ۲۵ سانتی متر می ‌رسد و گل های آن معمولا در اوایل بهار ظاهر می‌ شوند. برگ های کروی، قلمی شکل و سبز تیره و در برخی واریته‌ ها لکه ‌های نقره ‌ای رنگ روی برگ ها، از ویژگی های ظاهری آن است. این گل زیبا به خوبی در فصل زمستان رشد می کند به همین دلیل یک گل زمستانی زیبا به حساب می آید.

گل ها و گیاهان زمستانی - گل سیکلامن

گل آمارلیس (Amaryllis)

آماریلیس، گیاهی علفی و پیازدار است که بومی آمریکای جنوبی است و در دسته گل های فصل پاییز و زمستان قرار می گیرد. گل  آماریلیس به عنوان گل شاخه بریده، گیاه زینتی گلدانی و گیاه زینتی فضای سبز در فصل زمستان، شناخته می‌ شود. این گیاه علفی دارای ارتفاع بین ۱۰ تا ۵۰ سانتی متر و گستردگی 15 تا 20 سانتی متر است و برای رسیدن به رشد کامل، نیاز به ۵ الی ۱۰ سال زمان دارد.

گل پاییزی برای باغ

کاکتوس کریسمس (Christmas Cactus)

این گیاه گل ‌دار و زیبا به خاطر زمان گلدهی  اش که در فصل زمستان است، به نام کاکتوس کریسمس شناخته می ‌شود. در واقع اگر به دنبال یک کاکتوس برای فصل های پاییز و زمستان هستید، کاکتوس کریسمس یک انتخاب مناسب است. اصلی‌ ترین خاستگاه این گیاه مناطق غربی برزیل است. اما امروزه می ‌توان آن را در هر منطقه و اقلیمی کاشت. کاکتوس کریسمس در زمستان و اواخر دی تا اواسط فروردین ماه گل می ‌دهد. این گیاه دارای رنگ‌ های زیبایی است. ظاهر این کاکتوس بسیار متفاوت از تصورات معمول درباره گیاه کاکتوس است. ساقه‌ های نازک با برگ ‌های بیضی شکل، لبه ‌های تیز و خار مانند، و گل ‌های رنگارنگ در نوک ساقه‌ ها دارد. این گیاه در اغلب مناطق به رنگ‌ های قرمز و صورتی رشد می ‌کند، اما رنگ ‌های زرد و سفید آن هم نیز یافت می‌ شوند.

گل های مخصوص پاییز و زمستان - کاکتوس کریسمس

گل بنفشه دورگه (Pansies and Violas)

گل بنفشه دو رگه ، یکی دیگر از گل های فصل پاییز و زمستان است که در مقابل خشکی و هوای سرد مقاوم بوده و نیاز به آبیاری زیادی ندارد. با توجه به افزایش علاقه مردم و شهرداری ‌ها به این گل، تولید و نگهداری گل بنفشه دو رگه این گل در ایران، سال به سال در حال افزایش است. مقاومت این گل نسبت به سرما و امکان رشد زیر برف، از دلایل محبوبیت آن است. اندازه گل‌ های این بنفشه معمولا ۵ تا ۸ سانتی متر است و ارتفاع این گیاه حداکثر به ۳۰ سانتی متر می ‌رسد.

گل هایی که در زمستان گل می دهند - گل بنفشه دورگه

بگونیا (Begonia)

یکی از گل های فصل پاییز و زمستان، گل بگونیا است. این گیاه چند ساله، همیشه سبز، علفی، و دارای گونه‌ های مختلفی است. بگونیا به خاطر برگ ‌ها و گل‌ های زیبایی که دارد، پرورش داده می ‌شود. انواع مختلف بگونیا شامل بگونیا رکس، تکمه‌ ای، عروس یا واکسی، هلندی یا هلیمالس و ببری هستند که جزء گیاهان گلدار در فصل زمستان شناخته می شوند.

گل آپارتمانی زمستانی -بگونیا

گیاه آنتریوم (anthurium)

گل آنتوریوم که یکی دیگر از گل های فصل پاییز و زمستان است، بومی جنوب آمریکا با ارتفاع بیش از ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر است. این گیاه زیبا از خانواده شیپوری ‌ها است و نمادی از خونگرمی و مهمان ‌نوازی دارد. گلدهی طولانی ‌مدت آنتوریوم و رنگارنگی گل ‌های آن، از نارنجی و سفید تا سیاه و قرمز، آن را به گیاهان همیشه ‌گلدار آپارتمانی محبوب تبدیل کرده است. برگ‌ های قلبی شکل و چرمی آن ها که براق هستند، این گیاه را برای فضای داخلی مناسب می‌ سازد. به علاوه وجود واریته های مختلف با رنگ های جذاب باعث شده تا خرید گل آنتوریوم چه به عنوان گل شاخه ای و چه گل آپارتمانی بسیار محبوب باشد.

گیاه آپارتمانی زمستانی گلدار - آنتوریوم

گل سنبل (Hyacinth)

گل سنبل، گیاهی گلدار و دائمی از خانواده لیلیاسه، بومی نواحی مدیترانه است که یکی از گل های فصل پاییز و زمستان به حساب می آید. زیرا به راحتی می تواند شرایط فصل سرما را تحمل کند. بنابراین نگهداری گل سنبل در زمستان خصوصا اواخر آن بسیار مرسوم است. ساقه ‌های گل دهنده و گوشتی آن به طول ۲۵ تا ۴۵ سانتی متر می ‌رسند و در نیمه دوم ساقه‌ ها، گل ‌های سنبل به صورت خوشه‌ ای قرار می‌ گیرند. تعداد زیادی از این گل ‌ها از پایین به بالا بر روی شاخه گل شکوفا می ‌شوند. همچنین، این گل‌ ها با رنگ‌ های مختلفی نظیر قرمز، آبی، صورتی و بنفش ظاهر می شوند. در ایران خرید گل سنبل یکی از گزینه های مهم در چیدن سفره هفت سین سال جدید به حساب می آید.

گل زمستانی گلدار - گل سنبل

گل سینره (Cineraria)

گل سینره، یکی از گل ‌های زیبا و بهاری است که معمولا در شب‌ های عید در خیابان ‌ها به چشم می ‌خورد که حتی در فصل سرما هم می توانند زندگی کنند. این گل زیبا با تنوع رنگی بسیار زیاد، در رنگ بندی های قرمز، سفید، بنفش، آبی و صورتی عرضه می ‌شود. گل سینره در اواخر اسفند آغاز به گلدهی می‌ کند و تا اواسط بهار زیبایی خود را نشان می‌ دهد. باید توجه داشت که این گل جذاب دارای طول عمر کوتاهی است. خرید گل سینره برای عید نوروز و سفره هفت سین در ایران بسیار مرسوم است.

گل های مناسب فصل زمستان - گل سینره

کالانکوئه (Kalanchoe )

گل کالانکوئه، یک گیاه با برگ‌ های گوشتی و گل ‌های زیبا است که جزء گل های فصل پاییز و زمستان به حساب می آید. کالانکوئه بومی ماداگاسکار است که ارتفاع آن تا حدود 30 سانتی متر نیز می ‌رسد. برگ ‌های این گیاه سبز روشن، گوشتی و به شکل تخم مرغی هستند که لبه آن ها به طرف بالا برگشته است. گل ‌های کالانکوئه با رنگ‌ های متنوعی از قرمز، صورتی، نارنجی، زرد تا سفید، در شکل خوشه ‌ای ظاهر می‌ شوند. فصل پیرایش گل‌ ها از اواسط پاییز تا شروع فصل گرما است.

گل زمستانی - گل کالانکوئه

گل های فصل پاییز و زمستان گلفروشی ها برای دسته گل و سبد گل

گونه‌ های مختلفی از گل‌ ها در فصل پاییز و یا زمستان ظاهر می ‌شوند و این فصل بهترین زمان برای گل ‌فروشان است تا چیدمان‌ های شگفت ‌انگیز با گل‌ های پاییزی ایجاد کنند. اگر اهل خرید دسته گل و یا دیگر تزیینات باشید، قطعا یک یا دو مورد از این گل ها را دیده اید.  گل های شاخه بریده فصل پاییز و زمستان، ایده‌ های زیادی برای طراحی گل آرایی های مختلف، از دسته گل گرفته تا سبد و تاج گل، فراهم می‌ کنند. با آغاز فصل پاییزو یا حتی زمستان، مردم این گل ‌ها را برداشت می ‌کنند و از آن ها برای تزیین و آراستن محیط خود و حتی برای هدیه دادن استفاده می‌ کنند. در ادامه به برخی از گل های مناسب برای دسته گل و سبد گل در فصل پاییز اشاره کرده ایم.

گل زنبق (Algerian Iris)

گل زنبق، گیاهی چند ساله است که در سطح جهان پرورش داده می ‌شود که یکی از گل های فصل پاییز و زمستان به حساب می آید. این گل با رنگ‌ های متنوعی همچون زرد، بنفش، آبی، نارنجی و... ظاهر می ‌شود. هر گل زنبق شامل 6 گلبرگ، 3 پرچم و 3 برچه است، که هر دو جنسیت را در یک گل ترکیب می ‌کند. ارتفاع این گل بین 20 تا 5 سانتی متر متغیر است. یکی از ویژگی‌ های جالب آگل زنبق داشتن ریزوم یا پیاز است. بسیاری از زنبق ‌ها ریزوم دارند، اما برخی هم سوخ (اندامی زیر زمینی و ریشه ای همانند پیاز و ریزوم) دارند که به عنوان گل شاخه‌ ای در استفاده‌ های تجاری مانند دسته گل یا سبد گل به کار می ‌روند.

گل زمستانی-گل زنبق

گل همیشه بهار (Pot marigold)

این گیاه که از جنوب اروپا و مناطق مدیترانه ‌ای نشات می‌ گیرد، یکی از محبوب ‌ترین گل‌ های فصل پاییز است که از مناطق گرم تا مناطق بسیار سرد قابل کشت است. این گل گرد و نارنجی رنگ به عنوان یک گل یک‌ ساله معمولا در تزیین دسته گل استفاده می شود، اما می‌ تواند به صورت علفی چند ساله نیز زندگی کند. در این حالت گل ‌ها مرغوبیت سال اول را ندارند و به ‌طور کلی کمتر به صورت چند ساله کشت می ‌شود.

گل همیشه بهار

گل داوودی (Garden Mums)

گل داوودی، گیاهی از خانواده کامپوزیت ‌ها است و زادگاه اصلی آن به آسیا و احتمالا چین و ژاپن بازمی ‌گردد که یکی از گل های فصل پاییز و زمستان محسوب می شود. گل داوودی برای تزیین دسته گل یا سبد گل در فصل پاییز و زمستان و حتی دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از ویژگی های این گیاه، امکان گلدهی در تمام طول سال در گلخانه است.

گل های زمستانی و پاییزی- گل داوودی

گل نرگس (Daffodils)

گل نرگس یکی از گل ‌های پیازی چند ساله است که به‌ عنوان یکی از مجبوب ترین گل‌ ها شناخته می‌ شود. در واقع این گیاه عمر نسبتا طولانی دارد و برای تزیین دسته گل های زیبا در فصل پاییز استفاده می شود. اگر عاشق خرید گل نرگس هستید باید بدانید که انواع مختلفی از گل نرگس با رنگ ‌های متنوع مانند سفید، زرد، صورتی، نارنجی کم‌ رنگ و پررنگ وجود دارد. همچنین، مقاومت به سرما و رشد موفق در مناطق سرد سیر از ویژگی ‌های این گل است. نرگس به دلیل عطر و رایحه خوش ‌بو و دلنشینی که دارد، جزء گیاهان معطر محسوب می ‌شود.

انواع گل و گیاه زمستانی-گل نرگس

کلام آخر

گل های زیادی وجود دارند که مناسب فصل پاییز و زمستان هستند که به راحتی در این فصول رشد می کنند و حتی گل می دهند که در این مقاله به برخی از این گل ها اشاره کردیم و شما را با آن ها آشنا کردیم تا بتوانید در فصل سرد زمستان، گل هایی زیبا و شاداب در منزل یا باغ خود داشته باشد و از زیبایی و شادابی آن ها لذت ببرید.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found