معرفی و روش نگهداری از گل یوکا در منزل و بیرون از خانه

معرفی و روش نگهداری از گل یوکا
۲۶ اوت ۲۰۲۳
معرفی و روش نگهداری از گل یوکا در منزل و بیرون از خانه

یوکا درختچه ای زیبا و محبوب از خانواده آگاواسه محسوب می شود که در میان خرید گیاهان آپارتمانی دیگر به دلیل مقاوم بودن و جلوه خاصی که دارد از محبوبیت بالایی برخوردار است. یوکا به واسطه داشتن برگ های کشیده، خنجری، نوک تیز و همیشه سبز خود گزینه ی مناسبی برای هر چه زیباتر کردن فضای منزل و یا محل کار شما خواهد بود. در این مقاله تلاش خواهیم کرد تا با معرفی کامل گل یوکا و شرایط نگهداری این گیاه شما، را در به طور کامل با این گل آپارتمانی زیبا آشنا کنیم.

معرفی و آشنایی با گل یوکا

یوکا که با به انگلیسی ( Yucca Spinless) و اسم علمی گل یوکا (Yucca elephantipes) شناخته می شود. اگر می خواهید بدانید که گل یوکا چیست؟ باید بگوییم که این گیاه که بومی قسمت های گرم و خشک قاره آمریکا و جزایر کارائیب است، از خانوه Agavaceae به حساب می آید. این گیاه با داشت تنه چوبی و برگ های همیشه سبز و همچنین سازگار بودن با شرایط آب و هوایی ایران و به دلیل رشد کندی که دارد سال های سال در کنار شما سبز میماند و به یک درخت بزرگ تبدیل می شود. اگر می خواهید بدانید گل یوکا چه شکلی است باید بگوییم که این گیاه به صورت بوته ای رشد می کند. اگر می خواهید بدانید گل یوکا چه شکلی است؟ باید بگوییم که این گیاه به صورت بوته ای رشد می کند و دارای برگ هایی بلند و کاملا شمشیری شکل است که از یک نقطه نزدیک زمین بیرون می آیند. برگ های یوکا به رنگ سبز تیره تا سبز مایل به آبی و یا خاکستری و در گونه های ابلق با نوار های روشن دیده می شود. برگ های معمولا سخت و چرمی هستند که به نگهداری آب در محیط های خشک کمک می کنند. در برخی گونه های یوکا، ساقه های چوبی و ضخیمی رشد می کند. یوکا به واسطه داشت گل های کرم رنگ و زنگوله ای شکل به گل زنگوله ای نیز معروف است. جالب است بدانید که این گل مقاومت بالایی نسبت به آفات دارد.

 

مطالب بیشتر: آشنای با نحوه نگهداری نخل شامادورا در خانه

نگهداری گل یوکا درمنزل

آیا گل یوکا سمی است؟

گل یوکا در دسته گیاهان سمی است. بخش‌ های مختلف گیاه یوکا، از جمله برگ‌ ها، ساقه و میوه، حاوی سمومی هستند که ممکن است برای حیوانات و حتی انسان‌ ها مضر باشند. این گیاه بیشتر برای حیوانات سمی است تا برای انسان ها. برگ‌ های یوکا حاوی ترکیباتی به نام ساپونین ‌ها هستند که در صورت مصرف بیش از حد، می‌توانند عوارضی مانند تهوع، استفراغ و اسهال را در انسان‌ ها ایجاد کنند. علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است به ساپونین‌ ها حساسیت داشته باشند و دچار علائمی مانند تحریک پوست، خارش و تورم شوند. بهترین راه برای داشتن گل یوکا، نگهداری آن در محیطی است که از دسترس حیوانات و کودکان دور باشد.

عوارض گل یوکا در منزل

علاوه بر خواصی که گل یوکا دارد، عوارضی هم نیز دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

  • حساسیت پوستی: برخی افراد ممکن است به گل یوکا و یا ترکیبات موجود در برگ‌ های این گیاه حساسیت پوستی داشته باشند. این می ‌تواند منجر به تحریک پوستی، خارش، قرمزی و تورم شود.
  • مسمومیت خوراکی: اگر بخواهید گل یوکا را مصرف کنید، باید از تهیه و مصرف صحیح آن اطمینان حاصل کنید. برخی گونه‌ های یوکا ممکن است ترکیباتی داشته باشند که در صورت مصرف نادرست مشکلات گوارشی ایجاد کنند. بهتر است از مصرف گل یوکا به عنوان غذا خودداری کنید.
  • تماس با چشم: اگر اجزاء گیاه یوکا با چشم‌ ها برخورد کند، ممکن است دچار التهاب آن ها شود. در این صورت، باید فورا با آب خنک چشم‌ ها را بشویید و در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنید.

گل یوکا نماد چیست؟

گل یوکا به دلیل توانایی رشد در شرایط سخت محیطی، به عنوان نماد قدرت، استواری و مقاومت در برخی از فرهنگ ‌ها شناخته شده. گل یوکا گلدار نیز نمادی از زیبایی در شرایط سخت است.

گل یوکا در فنگ شویی

گل یوکا، به عنوان یکی از گیاهان محبوب فنگ شویی، می ‌تواند در طراحی و تزئین داخلی فضا ها استفاده شود. در فنگ شویی، گل یوکا به عنوان یک عنصر زنده و طبیعی در طراحی فضا های داخلی به منظور بهبود انرژی و ایجاد آرامش و تعادل استفاده می ‌شود. این گل نیز به دلیل ویژگی ‌های خاص خود، می ‌تواند در فنگ شویی مؤثر باشد. در ادامه به تأثیرات و کاربردهای گل یوکا در فنگ شویی می پردازیم.

  • تصفیه هوا: گل یوکا می‌ تواند به عنوان یک گیاه تصفیه کننده هوا در فضا های داخلی عمل کند. این گیاه قابلیت جذب و تخلیه آلاینده‌ های هوا مانند فرمالدهید، تولوئن و زئولیت را دارد. با این کار، کیفیت هوای داخلی را بهبود می ‌بخشد و محیطی سالم‌ تر را فراهم می ‌کند.
  • ایجاد تعادل و آرامش: گل یوکا با شکل و طراحی منحصر به فرد خود، ظاهری آرام و تعادل ‌بخش دارد. حضور این گیاه در محیط فنگ شویی می ‌تواند به ایجاد حس آرامش، استراحت و تعادل در افراد کمک و انرژی مثبت در آن ها ایجاد کند.
  • تعادل عناصر: در فنگ شویی، تعادل بین عناصر مختلف مانند آب، آتش، خاک و هوا مهم است. گیاهانی مانند گل یوکا می ‌توانند این تعادل را ایجاد کنند.
  • افزایش انرژی: حضور گل یوکا در محیط های فنگ شویی می ‌تواند انرژی مثبت به محیط ببخشد و حالت روحی و روانی را بهبود دهد. گل یوکا با طرح‌ های خاص برگ ‌هایش و ارتفاع آن، جذابیت بصری را افزایش داده و به افراد احساس شادابی و انگیزه می‌ دهد.

مطالب پیشنهادی: راهنمای کامل روش نگهداری از گل پتوس در گلدان

گل یوکا در فنگ شویی

خواص گل یوکا در منزل

گل یوکا به عنوان یک گیاه دکوراتیو آپارتمانی، ظاهر جذابی دارد و می ‌تواند به تزیین منزل شما کمک کند. علاوه بر این، این گیاه زیبا خواصی دارد که در ادامه به آن اشاره کرده ایم.

  • تمیز کردن هوای اطراف: این گیاه می ‌تواند به عنوان یک فیلتر طبیعی عمل کرده و برخی از آلاینده‌ های هوا را جذب کند و در نتیجه هوای محیط را تصفیه کند.
  • افزایش انرژی مثبت: حضور این گیاه، انرژی مثبت و حس شادابی را به محیط زندگی اضافه می ‌کند.
  • کاهش استرس و اضطراب: گل یوکا با طراحی آرام و ظاهر زیبا می ‌تواند به افراد در مقابله با استرس روزمره کمک کند و حس آرامش در آن ها ایجاد کند
  • تسهیل در تمرکز و تمرین: گل یوکا می‌ تواند به بهبود تمرکز و تمرین کمک کند. حضور این گیاه در محیط کار یا مطالعه می ‌تواند به ایجاد آرامش و تمرکز کمک کند و کارایی را افزایش دهد.

در کل، گل یوکا به عنوان یک گیاه آپارتمانی ایمن محسوب می ‌شود و تأثیرات جانبی جدی ندارد. البته این مهم است که آن را از دسترس کودکان و حیوانات دور نگه دارید.

گل یوکا چند سال عمر میکند؟

گل یوکا جزء گیاهانی است که عمر بالایی دارد. در صورت رعایت نکات نگهداری گل یوکا، این گیاه زیبا تقریبا تا چندین دهه عمر می کند.

گلدهی گل یوکا 

گیاه یوکا معمولا بعد از بالغ شدن و رسیدن به یک سن مشخص شروع به گلدهی می کند. اگر درون باغچه یا خانه گل یوکا دارید، می توانید با هرس کردن و کوددهی مناسب آن را تحریک به گلدهی کنید. یوکاها باتوجه به نوع و واریته ای که دارند در فصل های مختلف گل می دهند. یکی از نکات مهمی که در گلدهی یوکا باید بدانید گرده افشانی است. اکثر این گل ها بدون عمل گرده افشانی حشراتی مثل پروانه ها گل نمی دهند. اگر در محیط شما پروانه یا شاپرک وجود ندارد می توانید با دست گرده افشانی را انجام دهید.

 

بیشتر بدانید: آشنایی با نخل سیکاس روش نگهداری آن در خانه و باغچه

روش های نگهداری گل یوکا

روش نگهداری گل یوکا درختی یا یوکا تنه دار در خانه

اگر قصد نگهداری این گل در آپارتمان را دارید  باید با طرز نگهداری و رسیدگی به گیاه یوکا آشنا شوید. ما در این مقاله طرز نگهداری یوکا فیلی را به شما خواهیم آموخت.

نور مورد نیاز گیاه یوکا فیلی

گل یوکا چقدر نور می خواهد؟ برای پاسخ به این سوال لازم است که بگوییم، گل آپارتمانی یوکا در آفتاب کامل رشد بسیار خوبی دارد اما بهتر است آن را در معرض نور مستقیم قرار ندهید، زیرا باعث سوختن برگ های می شود. بهترین مکان برای نگهداری و تامین نور مناسب گل یوکا در کنار پنجره با نور روشن و غیر مستقیم خورشید است. به عنوان مثال پنجره های غربی بهترین مکان برای نگهداری یوکا است. اگر  به میزان کافی نور یوکا تامین نشود، برگ های به مرور زمان نازک می شوند.

چه خاکی برای گل یوکا مناسب است؟

شاید شما هم علاقمند باشید بدانید که خاک گل یوکا چیست؟ در حقیقت این گلدان به خاکی با کیفیت بالا نیاز ندارد و تنها خاکی متعادل، سبک با زهکشی بالا برای این گیاه مناسب است. خاکی که مخلوطی از شن، رس و مواد آلی باشد، خاکی مناسب برای گل یوکا است. اگر یوکا را در فضای بیرون مانند حیاط و باغچه می کارید، دقت کنید که در کنار گیاهانی که نیاز به خاکی غنی دارند کاشته نشود، زیرا که ممکن است در مجاورت این گیاهان آسیب ببینند. همچنین خاکی با PH قلیایی مناسب برای نگهداری از گل یوکا است و در خاکی با PH در حدود 5.5 تا 7.5 رشد مطلوب و خوبی دارد.

آب دهی به گل یوکا

در هنگام آب دادن به یوکا از غرقاب کردن آن جدا پرهیز کنید. از آنجایی که یوکا گیاهی بیابانی است نیاز به آبیاری در فواصل زمانی منظم دارد و کافی است وقتی که خاک گیاه کامل خشک شد آبیاری شود. اگر می خواهید بدانید گل یوکا چقدر آب می خواهد؟ لازم است بدانید که معمول در تابستان هر ۳ روز یکبار و در فصل زمستان هر ۱۰ روز یکبار برای آبیاری گل یوکا اقدام کنید. به یاد داشته باشید آبیاری زیاد باعث پژمرده شدن برگ ها و فاسد شدن ریشه گیاه می شود.

 

مطالب خواندنی: صفر تا صد روش نگهداری گل آنتوریوم در آپارتمان به همراه معرفی کامل آن

طریقه نگهداری گیاه یوکا

دمای مناسب برای نگهداری گل یوکا

از آنجایی که یوکا گیاهی بیابانی است از این رو دمای مناسب گیاه یوکا در طول روز بین ۲۰ تا ۲۷ درجه سانتی گراد و در شب از ۱۰ درجه کمتر نشود. در تابستان می توان این گیاه را از محیط منزل خارج کرده و در بالکن نگهداری کنید. فراهم کردن دمای مناسب در هنگام نگهداری گل یوکا فیلی، از جمله مهم ترین نکاتی است که باید رعایت کنید.

کوددهی مناسب به گیاه یوکا فیلی

کوددهی یوکا باید در فصل رشد صورت گیرد. بنابراین شما میتوانید با تهیه کردن یک بسته کود متعادل و با توجه به دستورالعمل آن کود دهی یوکای خود را انجام دهید. کود پودری یا کودهای مایع ارگانیک برای این گیاه مناسب هستند. همانطور که پیشتر نیز گفتیم کوددهی مناسب امکان گلدهی این گیاه را نیز فراهم می کند. شما می توانید با انتخاب زمان مناسب و کود خوب شاهد گل دادن این گیاه زیبا باشید.

بسیار خوب، تا اینجا با گلدان یوکا و روش های نگهداری آن تا حدی آشنا شدید و حال شما میتوانید بر اساس اطلاعات داده شده تصمیم بگیرید که آیا گلدان یوکا برای محیط منزل و یا کار شما مناسب است یا نه! ذکر این نکته ضروری است که هر چه قدر شما اطلاعات کافی در مورد نگهداری یوکا داشته باشید اما این که شما چه یوکایی تهیه می کنید بسیار مهم است از این رو اولین قدم در داشتن یک یوکای خوب نحوه خرید گلدان یوکا است. اینکه شما چه گلدان یوکایی می خرید بسیار مهم است.

رطوبت گل یوکا

گیاه یوکا گیاهی است که اغلب در مناطق خشک و نیمه‌خشک رشد می‌کند، بنابراین ترجیح می‌دهد که خاک و محیط اطراف آن نسبت به گیاهان دیگر کمتر رطوبت داشته باشد. در واقع، یوکا گیاهی مقاوم به خشکی است و نیاز کمی به آبیاری و رطوبت دارد.

آموزش روش هرس گیاه یوکا 

برگ های یوکا نیاز به هرس چندانی ندارند، اگر برگ های پایینی زرد و پژمرده شدند آنها را از تنه جدا کنید، این کار باعث می شود تنه ی درخت مانند این گیاه، قوی تر شده و طول بیشتری پیدا کند. در طریقه هرس یوکا، هنگامی که طول گیاه بیش از اندازه بلند شود و نگهداری در محیط را مشکل کند، می توانید گیاه را به آرامی از گلدان خارج کرده و از یک اره یا هرس کن تیز برای کوتاه کردن آن استفاده کنید، سپس قسمت پایینی را در گلدان قرار داده و خوب آبیاری کنید. حتما به خاطر داشته باشید قبل از استفاده از هر وسیله ای برای هرس کردن، آن را با الکل استریل کنید.

تمیز کردن برگ های گل یوکا

بهترین راه برای تمیز کردن برگ های یوکا استفاده از یک پارچه نمدار یا اسفنج نمدار است. به یاد داشته باشید که یوکا به مواد شیمیایی بسیار حساس است از اینرو از اسپری ها و مواد براق کننده برای برگ ها استفاده نکنید.


برای مطالعه: راهنمای نگهداری از گل و پیاز سنبل در گلدان

نگهداری گل یوکا در زمستان

نگهداری گل یوکا در زمستان به دلیل هوای سرد و نور کمتر بسیار مهم است. در ادامه به نکاتی برای نگهداری گل یوکا در زمستان می پردازیم.

  • نور: گیا یوکا نور پراکنده و غیرمستقیم را ترجیح می ‌دهد، اما در سایه هم می‌ تواند رشد کند. در زمستان آن را در محیطی با نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید. نور مناسب در زمستان یکی از نکات نگهداری گل یوکا در این فصل سرد به حساب می آید.
  • آبیاری: یکی دیگر از نکات مهم نگهداری گل یوکا در زمستان، آبیاری آن است. آبیاری گل یوکا در زمستان باید کمتر باشد. اگر در منطقه‌ ای با آب و هوای سرد زندگی می ‌کنید، آبیاری را به حداقل ممکن کاهش دهید، زیرا گیاه یوکا در این فصل نیاز کمتری به آب دارد.
  • رطوبت: گل یوکا می تواند در محیط‌ های خشک و با رطوبت کم زندگی کند. در زمستان، از قرار دادن گل یوکا در مکان‌ های خیلی مرطوب خودداری کنید.
  • دما: یکی دیگر از نکات نگهداری گل یوکا در زمستان، دمای محیط است. در زمستان بهتر است حداقل دمای ۷ تا ۸ درجه سانتیگراد را برای گل یوکا فراهم کنید.
  • تغذیه: در زمستان، گل یوکا نیاز به تغذیه کمتری دارد. می ‌توانید از کمپوست یا کود مخصوص این گیاه به مقدار کمتری نسبت به فصل ‌های گرمتر استفاده کنید.

با رعایت نکات نگهداری گل یوکا، می ‌توانید آن را در زمستان به درستی نگهداری کرده و سلامت آن را حفظ کنید.

نگهداری گل یوکا در حیاط

گل یوکا به دلیل ظاهر منحصر به فرد و جذابی که دارد، به عنوان یک گل زیبا در حیاط منزل، باغ‌ ها و حتی پارک ها و فضاهای سبز استفاده می شود. در ادامه به نکات نگهداری گل یوکا در حیاط می پردازیم.

  • نور: گیاه یوکا در نور مستقیم خورشید به خوبی رشد می ‌کند اما باعث سوخته شدن برگ های آن می شود پس آن را در محیطی از حیاط با نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید.
  • آبیاری: گل یوکا مقاومت خوبی نسبت به خشکی دارد و به آبیاری مکرر نیاز ندارد. آبیاری را به طور عمیق انجام دهید، اما اجازه دهید خاک بین هر آبیاری خشک شود.
  • دما : گیاه یوکا مناسب مناطق گرم و خشک است. آن ها تا حدودی مقاوم به سرما هستند، اما ممکن است در سرمای شدید به مراقبت نیاز داشته باشند. اگر در منطقه ‌ای سرد زندگی می ‌کنید، روی گیاه را با پلاستیک بپوشانید یا اگر آن را در گلدان و بیرون نگهداری می کنید، حتما آن را به داخل منزل منتقل کنید.
  • کوددهی: گل یوکا در خاک باغچه به مقدار زیادی کود نیاز ندارد. در بهار می‌ توانید با کود مناسب گل یوکا را تغذیه کنید. کودهای NPK با نسبت 10-10-10 یا 14-14-14 و یا کود های آهسته رهش (کودهایی که به آهستگی جذب خاک می شوند) می تواند برای غنی سازی خاک باغ و باغچه شما مناسب باشد.
  • فاصله ‌گذاری: هنگام کاشت گیاه یوکا در حیاط، به آن فضای کافی برای رشد بدهید.

نگهداری گل یوکا ابلق (Yucca aloifolia)

یوکا ابلق مانند یوکا سبز، گیاهی مقاوم و مناسب محیط های داخلی بوده که در دکوراسیون های داخلی به دلیل نگهداری راحت و مقاومت بالا استفاده می شود. در ادامه به نکات نگهداری گل یوکا ابلق می پردازیم.

  • نور: یوکا ابلق به نور روشن غیرمستقیم، نیاز دارد. هرچند این گل می تواند نور مستقیم را تحمل کند ولی بهترین مکان برای قرار دادن آن در پشت پنجره است تا نور غیر مستقیم به آن بتابد.
  • آبیاری: این گل زیبا به آبیاری کمی نیاز دارد و هر زمانی که خاک آن کاملا خشک شد آن را آبیاری کنید. مراقب باشید بیش از اندازه به این گل آب ندهید، زیرا باعث پوسیدگی ریشه های آن می شود.
  • دما: دمای 7 تا 25 درجه سانتی گراد برای یوکا ابلق مناسب است و مراقب باشید دمای محیط کمتر از 7 درجه سانتی گراد نشود.
  • کوددهی: بهترین زمان کوددهی در فصل رشد، یعنی بهار و تابستان است که دو هفته ای یکبار به آن کود مایع دهید.
  • خاک: ترکیب خاک پرلیت و کوکوپیت و کمی پیت ماس برای این گل زیبا مناسب است.

 

مطلب پیشنهادی: آموزش روش نگهداری نخل مرداب در گلدان

نگهداری گل یوکا ابلق

چگونه تنه گل یوکا کلفت می شود

با رعایت نکات نگهداری گل یوکا، تنه آن کلفت ‌تر می شود، به این معنی که ساقه‌ های آن بلند و قوی و شبیه به تنه درخت می شوند و همچنین برگ‌ های بیشتری  تولید می کند. کلفت شدن تنه گل یوکا به عوامل مختلفی بستگی دارد که در زیر به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

سن و رشد: رشد گیاهان یوکا به صورت بوته های کوچکی از برگ و نزدیک به زمین شروع می شود. هنگامی که گیاه بالغ می شود، شروع به رشد ساقه یا تنه می کند. تنه نازک شروع می شود و به مرور زمان ضخیم می شود. اگر گیاه شما تنه ضخیمی ندارد، شاید به اندازه کافی بالغ نشده است.

رشد جانبی یا پاجوش: یوکاها اغلب رشد جدیدی از پایه تنه ایجاد می کنند. این جوانه‌ها یا پاجوش های جدید از سیستم ریشه بیرون می‌آیند و به گل یوکاهای جدید در قالب برگ تبدیل می‌شوند. همانطور که این شاخه های جدید رشد می کنند، به ضخامت تنه یوکای اصلی کمک می کنند.

تجمع بافت: تنه های یوکا از لایه هایی از بافت چوبی تشکیل شده است که در طول سال ها تجمع می یابند. رشد هر سال یک لایه جدید از بافت اضافه می کند و به تدریج قطر تنه را افزایش می دهد.

تجمع بافت: تنه های یوکا از لایه هایی از بافت چوبی تشکیل شده است که در طول سال ها تجمع می یابند. رشد هر سال یک لایه جدید از بافت اضافه می کند و به تدریج قطر تنه را افزایش می دهد.

عوامل محیطی: عواملی مانند نور خورشید، دما و شرایط خاک می توانند بر سرعت رشد و ضخیم شدن تنه تأثیر بگذارند. یوکاهایی که در شرایط بهینه رشد می کنند تمایل دارند تا تنه های ضخیم تری را سریعتر ایجاد کنند. پس بهتر است شرایط نگهداری مناسب گل یوکا (مطابق با آنچه در بالا گفته شد) را برای رشد بهتر و ایجاد تنه ضخیم آن را فراهم کنید.

گونه ها و تنوع: گونه ها و گونه های مختلف یوکا دارای نرخ رشد و ضخامت تنه متفاوتی هستند. برخی از گونه های یوکا به طور طبیعی تنه های ضخیم تری نسبت به بقیه دارند.

زمان: فرآیند ضخیم شدن تنه یوکا بسته به گونه خاص یوکا و شرایط رشد می تواند چندین سال تا چند دهه طول بکشد.

به یاد داشته باشید که یوکاها گیاهانی با عمر طولانی هستند و رشد آهسته و تنه ضخیم آنها به ظاهر منحصر به فرد و چشمگیر آنها کمک می کند.

 

بیشتر بدانید: نگهداری گل عروس از معرفی تا راه های تکثیر آن

امیدواریم توانسته باشیم اندکی شما را در روش نگهداری گل یوکا کمک کرده باشیم. گل یوکا از جمله گل هایی است که هم در فضای باغچه و هم در گلدان در دکوراسیون خانه می تواند نقش مهمی داشته باشد. ما در این مقاله شما را با موارد مهمی در شیوه نگهداری و مراقبت از گیاه آپارتمانی یوکا آشنا کردیم. تا بتوانید در محیط منزل خود یک گیاه آراسته، زیبا و شاداب داشته باشید. چنانچه قصد خرید گل یوکا را دارید می توانید با مراجعه به گلفروشی آنلاین گل بازار، زیباترین، سالم ترین و بهترین گلدان یوکا را درب منزل خود و عزیزانتان تحویل بگیرید.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Naim
۱۱ اوت ۲۰۲۲
من نتونستم از یوکا ام به خوبی نگهداری کنم زرد شد. حالا با خوندن این متن میرم سراغش. ایشالا سبز شن برگش.
Tags were not found